העמוד היומי מסכת שבת דף קנז עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קנז עמוד ב
[מוזיקה] דף קנז עמוד ב והנה זה היום עשה השם נגילה ונשמחה בו אני בטוח שכל אחד ששומע את השיעור הזה ההתרגשות שנשמעת עליי בקל מחלחלת אצלו בלב פנימה כל אחד יש לו את ההתלהבות את ההתרגשות את השמחה הזאת שהנה זכינו להגיע ליום הזה לסיומה של מסכת שבת אז מוסר הסכל נפלא שאפשר ללמוד מהעמוד שלנו ורגע דבר ראשון אני מקווה שכל אחד אתם רואים הכנתי פה כבר את הבקבוק יין את הגביע לאמירת לחיים בסיום בסיום המסכת לא יכלתי להביא לכאן את הדגימות מהתפריט מהכבד מהבקר מכל מה שהולך אבל אני בטוח שכל אחד מאיתנו חוגג את היום הזה כמו שצריך יש יצר הרע מיוחד שלא יתן לנו לעשות סיום אומר תשמע למדת למדת לפחות אל תשמח בזה אנחנו לא ניתן לו שאף אחד לא יתן ליצר הרע הזה את המקום למדת כל כך הרבה קח תשקיע תעשה סי תהנה עם המשפחה עם חברים אל תוותר על זה ועכשיו למוסר השכל שיש מהעמוד שלנו דבר ראשון כמדומני המוסר השכל המרכזי הוא לפעמים אני לא רוצה לדבר על זה בפרט לא ביום כל כך שמח אבל לכל אחד במהלך הרכבת הרים הזו של הלימוד שהוא קבוע הוא רציף הוא יום יומי יש גם ימים של ירידות שמגיע יצר הרע ואומר תשמע איך התחייבת כזה דבר אדיר זה קובל אותך לכל החיים כל יום ועוד יום ועוד יום אתה לא יכול לפספס דקה כי הרכבת ממהרת היא לא עוצרת בשום מקום ואם תפספס צריך להשלים וכדומה מה יהיה למה לקחת את זה על עצמך והתשובה היא בכאלה ימים תענו לו דף קנז עמוד ב לפעמים גם בזמנים הכי קבועים יש לנו חיוך לא נעים לומר את זה כי כולנו אוהבים ללמוד אבל בזמנים קשים תגיד לו קנז עמוד ב זה כזה דף קטנטן עמוד קטנטן וזה כל הלימוד שלנו היום במהלך עמוד היומי במהלך דף היומי יש לפעמים דפים קטנים תדחה את היצר הרע לימים האלה תגיד לו כל מה שאתה רוצה חופשה מנוחה לקחת זמן לעצמי אני אעשה את זה בימים האלה אז היום היום זה יום שהוא תשובה ניצחת ליצר הרע כל פעם שהוא יגיע יציע לך איזה טיול איזה יציאה איזה מצווה לא משנה מה תגיד לו בבקשה דף קנז עמוד ב במסכת שבת זה העמוד זה הזמן שיש יום קצר יותר ואז אני מבקשה לשירותך כמובן במסגרת המותר במסגרת האפשר אני מתפקידי אני מתוקף תפקידי אנסה לעשות לכם את זה קצת יותר ארוך כדי שלצר הרע לא יהיה שליטה גם ביום הזה בואו ונתחיל אומר אמת הגמרא הקדושה ואנ ואנחנו מתחילים בדף קנז עמוד א' למטה ראינו במשנה שיש אפשרות לפקוק את החלון בפקיד הראי בשבת זאת אומרת עלף שראינו מחלוקת בהתחלה בתחילת ה לא בתחילת הפרק א שם באמצע המסכת ראינו מחלוקת בין חכמים לרבי אליעזר האם מותר לפקוק את החלון כאן פוסקת הגמרא שמותר לפקוק אותו בדבר שהוא הראי דבר נוסף ראינו במשנה אתמול כבר שמותר למדוד מדידה של מצווה בשבת מביאה הגמרא סיפור שסיפור הזה בעצם המשנה כבר הביאה את הסיפור הגמרא תפרת אותו מהסיפור הזה אנחנו רואים שמותר לקשור בשבת קשר שאינו של קיימה מותר גם למדוד מדידה של מצווה ומותר גם לתום את החלון בתמת הראי בשבת בואו נראה את הסיפור הציטוט מהמשנה הוא כזה קקו את המאור בפיח וקשרו את המקה בגמי מספרת הגמרא רב יהודה אמר רב הלכתי קטנה הייתה בין שני בתים היה שביל קטן סמטה קטנה בין שני בתים וטומאה היה שמה והיה מונח שמת וגיגי סדוקה מונחת על גבן היה בעצם בין שני הבתים קיירה היה קירוי על אותו סמטה על אותו מת שהיה שמה כי גיגית סוג של כלי גדול סדוקה היה סדק באותו כלי ופקקו את המאור בפיח פקקול אן בפיח בחרס וקשרו את המקדם בגמי לדה אם יש צדק פותח טפח אם באותו אם יש בגיגית באותו סדק ש בגיגית פותח טפח עם לו בואו נסביר לגבי מת טומאת מת היא טומ מאוד חמורה אחד מהדברים ש מת מטמא באוהל זאת אומרת כל מה שנמצא יחד עם המת תחת אותה קורת גג נטמא גם כן עכשיו לא רק תחת אותה קורת גג אלא כל מקום שמחובר לאותה קורת גג זאת אומרת אם הוא נמצא בחדר ויש איזשהו חלון שמוביל לחדר נוסף החדר הנוסף הזה גם כן כל מה שיהיה בו אוכלים משקים כלים אדם כל מה שיהיה בו יהיה טמא גם כן עכשיו החלון הזה אמור להיות בשיעור מסוים לא משנה אבל ברגע שהוא בשיעור הזה זה מתפשט דווקא כשהאמת נמצא תחת מקום מקורה לחלוטין אם הוא לא מקורה לחלוטין זאת אומרת המת נמצא תחת איזו פרצה תחת איזו ערובה שהיא בגודל טפח הטמה מסתלקת דרך שם דמיינו את הטמעה למעלה ומתפשטת כיוון שאין לה מקום ללכת אבל אם יש לה מקום את אותו פותח טפח את אותה פרצה היא נמלטת דרך שם עכשיו בואו נבין מה היה היה שמטה בין שני בתים שני הבתים האלה היה חלונות שמובילים לסמטה השמטה הזו הייתה מקורה על ידי כלי גדול שנקרא גיגית ראינו אותו גיגית בעצם היא מעילה על המת וכל מה ש יהיה יחד יחד עם המת באותו קורת גג של אותה גיגית יהיה טמא לא רק זה זה גם יעביר את הטמא לבתים כמו שאמרנו כיוון שיש חלונות שפונים לסמטה אז הטו עוברת גם לבתים הלכו האנשים שגרים באותו בית ודבר ראשון איך שהמת גסס הולך למות שמו שם באותו שמו שם באותו חלון איזה כלי חרס כדי למעט את החלון מהשיעור האמור שאותו שיעור מעביר את הטומאה שלא יהיה שם את השיעור הזה ואז הטו לא תעבור יפה מאוד אז זה דבר ראשון שהם עשו אנחנו כבר רואים מכאן החלק הזה של הסיפור תראה על המשנה שאפשר לשים פקיקה אראי לחלון בשבת אפשר לטום לפקוק את החלון בסתימת ארי בשבת יפה מאוד לאחר מכן הם רצו להתקדם שלב בעצם היו צריכים את הכלי הזה וכדומה ואז אמרו רגע בוא נצא נראה בכלל עם הקירוי שלם אמרנו שאם יש בקירוי איזשהו חור טפח הטמה מסתלקת דרך שם ולא מתפשטת הלאה לכל החדרים שליד הלכו והסתכלו למעלה על הגיגית ראו שהיא סדוקה אבל כיוון שזה היה בגובה הם לא ידעו אם יש שם טפח או לא ורק גודל של טפח זה הכי קטן זה הגודל המינימלי ביותר שהתמהמה יכולה להסתלק ולהתחמק דרכו מה עשו לקחו גמי קשרו איזה כלי חרס שידו מה שיעורו קשרו פה אתה רואה שקושרים קשר ודווקא בגמי שהוא אינו של קיימה למה כי את הגמיש אדם צריך לשימושו האישי או למאכל בהמה או שלאחר מכן הוא מתייבש ונפרע מאיליו בכל אופן זה קשר לא של קיימה קשרו את זה העלו ככה כלפי מעלה את המקדם הזו את הגמיש בעצם קשור אליו מקדה כדי למדוד האם יש טפח באותו סדק ואז הטומאה תסתלק דרך שם או לא זה כל הסיפור לא כזה מורכב שוב בוא נעשה את זה בשפה הכי קצרה אחרי שאנחנו כבר יודעים את כל הדינים יש כאן שלוש דברים שאנחנו רוצים ללמוד מהסיפור הזה מה דבר ראשון שוטמים מתאימת הראי בשבת מה בני אותו בית שפנה לסמטה שבשמחה היה גוסס שעוד לא מת דבר ראשון סתמו אמרו אנחנו לא רוצים שהטומאה תעבור אלינו שמו שם כלי חרס זה נקרא סתימת הרים מותר לעשות את זה בשבת לאחר מכן הם רצו לקחת את זה ואז הם אמרו בוא נבדוק בגיגית יש צדק אם היא תפח התו מסתלקת דרך שם והכל בסדר אם לא אז מתחיל בעיות בואו נמדוד לקחו גמ קשרו פה אתה רואים שפה אתה רואה שקושרים ואז מדדו פה אתה רואה שמודדים מדידה של מצווה לצורך מצווה בשבת והמשנה מסכמת ומדבריהם למדנו שפו קקי ו מודדין קושרין בשבת זה מה שאנחנו רואים מהמעשה הזו מספרת הגמרא אולה אקלה לבש גלותה הזדמן לביתו של ראש עגולה חזי הוא ראה לרבא ורב הונה דיתי בבנה דמיה הוא ישב בתוך גיגית מים בש שבת וכמה שכלי הוא מדד את אותה גיגית את הקוטר את העובי את העומק את הרוחב אמר לי שאל אותו הולה אמר דמרי רבנן כל מה שהתירו רבנן מדידה במשנה זה דווקא מדידה ד מצווה אבל דלו מצווה מיאמו מדידה לצורך מצווה או לצורך לדעת הלכה כמו שראינו בסיפור שמדדו שם את הטפח כדי לדעת האם התו הסתלקה זה מותר אבל סתם מדידה אסור אמר לינה לא מתעסק בעל מענה אני לא עושה את זה בשביל מדידה בשביל לדעת זה לא חשוב לי זה לא מעניין אותי אני סך הכל מתעסק ולכן מותר מפליס סיפור מאוד מעניין למה הוא הגיע פה יש אומרים שיש כאן מוסר השכל עצום שראוי למדנו בסיום המסכת שני מוסרי השכל שאפשר ללמוד מכאן דבר ראשון מתעסק באלמה רבא ברבונה יישב בתוך גיגית מים כנראה כדי לצנן עצמו מהחום וכדומה הוא לא ישב עם כל בגדיו וכיוון שמוחו היה מעיין המתגבר בתורה הוא חשש שהוא יגיע לידי הרור ולימוד תורה וזה אסור במצב כזה ולכן הוא התעסק בכל מיני דברים אחרים צדדיים לכאורה כמדינות וכדומה עלף שזה לא עניין אותו כדי שמוחו מלאת שהוא לא יגיע לכך שללמוד תורה במצב לא ראוי אשרב הלוואי ואנחנו היו אלו הניסיונות שלנו ללמוד תורה במקום שאסור מוסר השכל נוסף ראיתי הסבר נפלא אולה ראה את רבא ורב אונה שיושב באונה דמיה אבנה דמיה זה בעצם גיגית מים זה שם מושאל כך אומר אותו אחד לחיים שלנו בעולם הזה אנחנו נמצאים בתוך ספינה הכל מים מסביבנו תפקידנו לחתור ולהגיע לחוף מבטחים עלף הגלים עלף השיערות עלף האתגרים זה התפקיד שלנו אנחנו נמצאים בתוך איזשהו תיבת נוח וצריכים להגיע ליעד ראה הולה שהוא קמשח לי רב בבונה שישב כ משך פירושו משך זה שמן שמן הוא שמל של הנאות החיים ראינו יש כל מיני שמנים שמן אפרסמון ריחות טובים כל מיני העינוגים כל מיני מסז'ים ניסויים וכדומה הוא ראה שהוא נהנה הוא נהנה בעולם הזה מכל מיני דברים גשמיים אמר לו אימר דמרי רבנן כל מה שמתירים החכמים מדידה ד מצווה אבל דליו מצווה מימו כל העינוגים כל הדברים כל הפינוקים של חכמים התירו זה בתורה זה במצווה זה סעודת שבת זה סעודת חג זה סיום מסכת שכולנו בעזרת השם זוכים לעשות זה כל מיני דברים שהם קשורים למצווה אבל סתם להתענג להנות ככה מאוכל טוב להנות מגשמיות באמצע החיים אמר ליענה לו רב בבונה מתעסק באל מענה אני סך הכל מתעסק אני כל הזמן זוכר את היעד האמיתי אני כל הזמן זוכר מה מוטל עליי מה המטרה אני גם נהנה מהעולם הזה אבל בצורה של מתעסק לא זה עיקר לא זה עיקר עיסוקי לא זה עיקר המוח של לא מונח כאן ולכן מותר וזה באמת מוסע הסכ שאיתו אפשר לצאת מסכת שבת הסעודה שאנחנו נעשה בעזרת השם על סיום מסכת שבת היא כולה להשם זה לא חצי או להשם חצי או לך לגמרי לא זה כולה להשם ונדע שגם כשאנחנו מודדים ומושכים ומתעסקים בענייני העולם הזה הכל כ מתעסק בעלמה בלי לשים את הראש ש יגיע כפיך כי תאכל אומר שרף מקוצק יגיע כפיך ולא יגיע ראשך שהידיים תעסקו במלאכה ואילו הראש יהיה מונח בדברים גבוהים וקביים הדרן הלך מי שהכשיר וסליק על מסכת שבת ולפני עליכם אני רוצה להקריא דבר קצר שכתבתי הגיגי לב לקראת הסיום מלב אל לב ממני אליכם בשבח והודיה להשם על שפע לרוב שמשפיע עלינו טוב ועוד יותר טוב ברוך השם אנו עומדים ביום שמחת ל מסכת שבת כד פרקים הצטרפה לארסנל אז בואו נחזור לאחור נעיף מבת זוכרים איך התחלנו בהתלהבות הדירה את יציאות השבת ולא תעיף גם כנזק ופינו יצאו זיקוקין כשגרנו פרק במ מדליקין ובלי פחד ומורה וענתה עשירה לעדות לתפר כשלפ בסוגיות פרק קירה ואת האור האדיר אלינו נזמין וקרבת אלוקים חקל תפוחין ונפטר מכל מיני מאקין כשנקודת במת ומנין ובאהבה ובהמה ובתוך שערות המלחמה לימודינו יציב כחומה בפרק במי בהמה וגם אם הסוגיה קשה ועברה עלינו שעה מתישה אין לנו צורך בחופשה כי אנחנו כרגע בפרק במי אישה ובאותו מרץ בלי חדול הנה פרק כלל גדול ועוד נשתה לחיים בעיר הקודש ירושלים בשמחתנו בפרק המוציא יין וגם עם הננה מעיבה ואתגר קרב ובה הכל לטובה גרוס פרק רבי עקיבא ועל דאגה יש מניע למטרה עוד נגיע אנחנו כבר בפרק המצניע וצוחק מי שצוחק והיצר הרע שיחנק ואני אל נשמתי חוקק את פרק הזורק דף ועודף קונה ואל ההבל לא פונה בבית המדרש אני חונה עסוק בפרק הבונה ואני משמחה מתמוגג וליבי חוגג הנה פרק ההורג ואנו לחיי עולם רצים ואת כל המחסומים פורצים הופ גם פרק שמונה שרצים וכולנו נבונים ומוכשרים מרוצים ומאושרים בפרק ואילו קשרים וכל און לא ישווה ולעולם לא נרווה מדפי פרק כל כתבה וגם כשהנאצים מייללים ורקטות וטילים לא נעזוב את פרק כל הכלים וברור מה השאלה נתיעה וגילה בפרק רבי אליעזר דמילה ומה לנו כי נלין אנחנו מבטלים כל דין ונתמלא אדרנלין בפרק טולין וכל ץ צביי בטל וכל מקטרג ומחבל אני קוטל בעיוני בפרק נוטל והלב מרטית וזוהר ככוכב שבית היי כבר סיימנו פרק חבית ונעלו ונגל ונצפה לביית גואל בזכות פרק שואל ובכוח זה שמלכה ממליך ולא נעצור ולאי רובי נמשיך סיימנו פרק מי שהחשיך וכשהלב עולה על גדות והרגש מרקיד זה הזמן על עבר להודות ולבקש על עתיד ודרשו הוא הבית של עולם התורה ומשמים תאם מסכו שלמה ומסכת עירובין צלול במרה נו מבוי שהוא למעלה מ-20 מה אומרת הגמרא הקדושה להתראות מחר בעזרת השם ורק רגע בוא לא נשכח הנה לחי בורח א מלך בפרי הגופן לחיים לחיים בעזרת השם שנזכה עוד לסיים עוד עד רים לא פר עד יום הש בעת דשמא [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה