העמוד היומי מסכת שבת דף קנו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קנו עמוד א
דף קו עמוד א' היום נראה בעזרת השם עמוד מאוד מרתק על כל ענייני המזלות אדם שנולד ביום מסוים בשעה מסוימת במזל מסוים מה זה אומר עליו איזה תכונות יהיו לו מה הזדמן לו במהלך החיים דברים נפלאים שאתה לומד את זה אתה גם מיד טמא מזדקר בך השאלה רגע אז אדם שנולד במזל מסוים זהו זה מה שהוא יהיה אדם שנולד במזל מעדים יהיה שופך דמים האם אפשר לומר כך אין שינוי בעולם אז ברור דבר ראשון חייבים לציין וחייבים להדגיש וכבר דיברנו על כך פעם המזלות התכונות שאיתם אדם נולד זה התכוונות שאיתם הוא נולד אם זה הקדוש ברוך הוא נתן לו בבקשה זה מה שיש לך תאוות אבל ברור שאפשר לידן אותם אפשר לייצב אותם אפשר לקחת אותם לכל כיוון וכמו שכבר הגמרא בעצמה אומרת אדם שיוולד במזל מעדים יהיה שופך דמים אבל הוא יבחר לטייל את זה אם להיות המורדים בסוריה או להיות אומן שמכיש דם ועוזר לאנשים או להיות שוחט להפוך את זה להיות ככלי קודש להיות מועל להכניס לידים בבריתו של אברהם אבינו וכך בכל תכונה בעולם אפשר לנתב את זה הצד הפחות טוב ואפשר לקחת את זה לצד הקדושה ואשרי מי שיודע איך לנתב את זה אבל דבר נוסף מאוד מרתק שיש בדף האם משהו שקורה לבן אדם עשירות עניות חולי מחוב כל מיני דברים כאלה אפשר לשנות או לא הרי אם זה תלוי במזל או יותר מכך אנחנו מאמינים בני מאמינים שהכל תלוי בקדוש ברוך הוא שואל רבי אלימלך מליזנסק בספרו איך ייתכן שאדם ש מגיע אליו איזה צרה חולי מחוב אין לו ילדים כל מיני דברים כאלה הוא מגיע לצדיק שהתפלל מה אם זה המזל שלו או יותר מכך אם הקדוש ברוך הוא קבע כך מה יעזור הצדיק ומה יעזור תפילתו של בן אדם על עצמו אומר רבי אלימלך דבר מדהים על ידי שהאדם מתפלל על עצמו ויותר מכך על ידי שצדיק מתפלל עליו האדם לא אותו אדם האישיות של האדם משתנה האדם לא נותר כמו שהוא היה ואם הגזירה היייתה על פלוני בר פלוני כרגע זה כבר לא הבן אדם הזה כי על ידי התפילה הוא עלה לעולם ג גבוה יותר הוא נמצא במקום הרבה יותר גבוה מהעולם השפל שבו הוא היה קודם והגזירה שנגזרה על אותו אחד הבן אדם הזה כבר לא קיים ולכן הגזרה מתנדפת מאליה זה לא שהוא הצליח לבטל משהו זה לא שהוא הצליח בעצם לשנות את הרצון העליון פשוט זה לא אותו בן אדם הוא שינה את עצמו הוא לא שינה את הגזירה דבר מדהים שימו לב תזכרו את המשפט מפתח הזה הוא לא שינה את הגזירה הוא שינה את עצמו הוא הפך להיות לאיש אחר אותו דבר אנחנו נאמר כלפי המזל ויודעים מה זה גם כתוב במפורש בעמוד שלנו אברהם אומר ריבונו של עולם המזל שלי מראה לי בבור אני יודע אני אצטגנין כן ראיתי בהצטננות שלי אין אפשרות שאני אביא ילדים אומר לו הקדוש ברוך הוא הכל טוב אני מעביר את הכוכב ממקום למקום אל תדאג שינית את עצמך אני משנה את הכל אני מזיז הכל לא צריך להיבהל גם כשאדם חושב שהכל סוגר עליו הכל נראה לו טוב הכל נראה אפור בבקשה הקדוש ברוך הוא גדול תשנה את עצמך תזיז את עצמך משהו אחד קטן הכל השתנה אם מקודם המזל היה בצד מזרח שלך עכשיו הוא בצד הרו מקודם הוא היה מעליך עכשיו אתה מעליו ולכן אין מזל לישראל אומרת הגמרא הקדושה וקצת לפני כל העניינים האלה אנחנו אוחזים עדיין במחלוקת מאתמול שהיום נרחיב בה כן בעצם ענייני הגיבו בשבת אתמול ראינו את שיטת רבי ורבי יוסיף ורבי יהודה שדיברו לגבי בצק לגבי כאילו קמח ומים וגם לגבי מורסן רבי אמר אסור אפילו לתת את המים לבית אוכו ואילו רבי יוסי ורבי יהודה אמר מותר לתת אבל אסור לגב אסור לערבב תנו רבנן אנחנו מתחילים בדף קנ עמוד ב בשורה האחרונה תנו רבנן אן גובלין את הכלי כלי זה כבר משהו אחר אנחנו כבר נבין למה הוא משהו אחר אין גובלין את הכלי ויש אומרים גובלין זאת אומרת מחלוקת האם מגבלים או לא ן יש אומרים אמר רב חסדא רבי יוסי ורבי יהודה הוא זה בעצם רבי יוסי ורבי יהודה שראיינו אתמול בבריתה שהוא מקל גם כאן הוא מקל ואני מי להוד משנה אבל כאן אני אומר דע לך דווקא כשאתה משנה רק אז מותר איך היא משנה איך עושים את השינוי הזה אמר אב חיז על יד על יד תעשה קצת קצת וכל פעם כמות קטנה ביום חול אין דרך לעשות כמות קטנה אף בן אדם לא טורח על כמות מזערית לכן אני אומר לך בשבת תשנה ותעשה כמות קטנה ושבין התנ קמה הזה ויש אומרים שזה רבי יוסי ורבי יהודה וכבר נראה שהטנק זה רבי בעצם מחלוקת דומה לשל אתמול ושבין שבו חשין את השתית בשבת שתית שזה גם סוג לוקחים איזה קמח מערבים אותו יחד עם מים וכדומה זה מותר לעשות בשבת וגם שותים זי תום המצרי זה עוד עניין אין בזי תום המצרי בעיה של רפואה מותר לשתות אותו בשבת שואלת הגמרא מה זה ושבין שבו חשין ואמרת אין גובלין למה את הקמח כלי הוא עוסר ואת השתית הוא מתיר אונה הגמרא לאו קשיה א בעבה אבר רכה תלוי אם זה באמת דבר שהוא עווה הוא נהיה עיסה או שהוא כמו תחינה שזה נהיה ממי לכן יש הבדל בין השיטה של תנ קמה למעלה וכאן באבה הוא אומר אסור בכלל ואילו ברקה בשתיה הזה הוא אומר שמותר אבל ואני מיוד משנה כל מה שמותר לבחוש את השתית הרח הזה בשבת זה דווקא על ידי שינוי איך אשני כאן כבר לא יעזור לשנות מעט מעט אומרים המפרשים צריך שינוי גדול יותר אמר אב יוסף בחול נותן את החומץ ואחר כך נותן את השתית ובשבת נותן את השתית ואחר כך נותן את החומץ והשינוי הזה הוא זה שמתיר גם לשיטת הנקמה לבל את השתיה הרכה בשבת מספרת הגמרא לוי יד רב אונה ברחי אשכח גבלה דבי נשה את שומר הבהמות של בית אביו שהוא היה מכין גם את המאכל של השברים הוא היה מגבל את המסן וכדומה והוא ראה אותו דגול וספי ויר הוא גיבל את המסן ידי שינוי והחיל את השור בתשב ובעת בו כתוב במפורש איין גובלין את המרסן בשבת תסתכלו במשנה שלנו לא מופיע שם אף אחד שחולק על כך אתה אבו הגיע אביו של לוי שראינו שלוי היה בנו של רב עונה ברחי אז הגיע רב עונה וראה אותו אשכח הוא ראה אותו מעיר בועט ככה בשומר הבהמות אמר לו מה אתה רוצה אמר לי אחי אמר אבוה דמך משמי דרב אבא של אמא שלך אמר בשם רב מי זה היה אבו דימי ומן הוא אבי ירמיה בר אבא אמר כך גובלין ולא מספין מותר לגל מוסן לבהמות בשבת כמובן בשינוי אבל לא מספין לא נותנים להם המראה כמו שראיינו אתמול ממש לתוך פיהם בכוח או בתוך פיהם מקום שהן יכולים להחזיר או בכלי הוד לא להגיד בלשני עגל קטנטן שעדיין לא יודע בדיוק לאכול הוא לא יודע לאסוף עם הלשון שלו ככה את החציר מלכיט מותר להאכיל אותו בכוח ואני מיוד משני זאת אומרת משני לגבי היבול אז עגל מותר להכיל אותו בכוח מה זה אומר בכוח לא למקום שלא יכול להחזיר זה אסור אז מה כן מותר מותר לשים לו במקום שאותו עגל לא יכול להחזיר כי הוא קטן אבל מקרה שגדול כן יכול להחזיר זאת אומרת אני לא מתיר לו משהו מיוחד יותר מהאחרים אבל אותו עגל קטנטן אני יכול לשים לו במקום שהוא עצמו לא יכול להחזיר כיוון שאחרים הגדולים יותר אותו מקום אותו נקודת מקום שאני מניח הם כן יכולים להחזיר זה מותר ואיך אם ישנה אומרת הגמרא את אותו מורסן אמר י מרבר שלמה משני דהביה שתי וערב אורך ורוחב ראשי משמע פעם אחת בלבד לאורך ולרוחב ככה מערבבים שואלת הגמרא והלו מי הרב שפיר מה זה פעם אחת לכאן ול כאן לאורך ולרוחב זה בכלל לא מעורב בצורה טובה אמר אב יהודה מנרו לכלי אחרי זה תנער את הכלי או יש אומרים תריקים ועל ידי כך זה התערבב כך מותר לערבב אומרת הגמרא הקדושה כתיבה פנקס ד זירי בפנקס של זירי היה לו פנקס שבו היה מנהל את הרשומים ההלכתיים ובו כתוב כך אמרית קדם רבי אמרתי לפני לפני הרבי שלי אומנו זה היה רב חיה מה הוא לגב האם מותר לגב בלילה עבה בשבת אומר רשי על ידי שאני משנה אמר לי אסור שאלתי אותו מה הוא לפרק לפרק פירושו יש אוכל לפני בהמה אחת להעביר את האוכל לבהמה אחרת כבר דיברנו על זה כן האם הבהמה אוכלת מבהמה אחרת או לא אמר לי מותר כיוון שהיא באמת לא אכפת לה בהמה לאכול ולכן אין שום בעיה זה אותה בהמה כן שור ושור וכדומה מותר להעביר אין בעיה המב מנשי חד כמה אחד בשבת אסור לטרוח ולהביא עכשיו קילואים על גבי קילואים של אוכל לבהמה שישאר לכל השבוע זה אסור ולכן הוא אומר כך עד כדי כך חד כמי חד מנה אחת לבהמה אחת טרי כמי טריי שתיים לשתיים באור ששה פירד מי אין שום בעיה אבל תלת הקמ טריי אסור אפילו שרק סך הכל הוספתי עוד חצי מנה לבהמה גם אסור כל בהמה בדיוק נמרץ את מה שהיא נוהגת לאכול ולא יותר כדי שלא תטרח סתם תרכה שלא לצורך רב יוסף חולק ואמר קו ואפילו קביים הו לאמר קור ואפילו קורים מסבירים המפרשים שמותר לתת לפני הבהמה את כל מה שהיא הולכת לאכול את כל הכמות שהיא רגילה לאכול באותה השבת ולא יותר מכך בניגוד לדעתו של מנשי שמר אפילו זה עשור אלא רק המנה שהיא צריכה לאכול כאן ועכשיו כתיב ממשיכה הגמרא להביא כל מיני רישומים שהיו כותבים לעצמם המוראים כתיב הפנקס דלוי אמרית קדם רבי ומי זה אותו רבי אומנו הוא רבנו הקדוש עלד אבו גבלין שתיתה בבבל אנשים היו מגבלים את השיטה שהיא אבה בשבת היו משנים אבל היו מגבלים ו צבח רבי ומני שוב חוזרת הגמרא אומרת רבי זה רבנו הקדוש מה למה הוא צבח על דב וגב שתיתה ולד שמע לי אף אחד לא שמע לו והפסיק ולת חלה בידי למסר מפני רבי יוסי ורבי יהודה ולכן הוא לא עסר ולכן אנשים לא שמעו לו לפני שעוברת הגמרא להקריב פנקסים נוספים בואו נסכם מה ראינו כאן דבר ראשון לגבי מורסן שזה בלילה אבה יש לנו את רבי שהוא תמיד מחמיר יותר ורבי יוסי ורבי יהודה שמקל יותר רבי וסר בין במורס בין בקלי ורק בשתיית הערכה הזאת בשתיית בזה הוא מתיר זה הדבר היחיד שהוא מתיר וגם על ידי שינוי כמו שראינו קודם לשים את המים ואחרי זה את החומץ ולא כמו בחול רבי יוסי ורבי יהודה אומר לגבי מורסן מותר לקבל שתי וערב ווריק את זה מכלי לכלי כמו שראינו כן ראינו זה הפתרון רק שתי וערב ואחר כך להוריק את זה מכלי לכלי שתית מותר לערבב זה הכי רך מותר לערבב כמובן כמו שראיינו הוא לא חולק על זה שקודם לשים את החומץ את המים ואחר כך את החומץ אבל מותר לערבב וכמו שרבי אומר לגבי הקלי שזה בלילה עב אבל זה לא מורסן פה הוא יאמר שמותר לגב קצת קצת אפילו כן תקבל כמה זמן שאתה רוצה לא רק פעם אחת אבל קצת קצת זה השינוי שצריך לעשות מביאה הגמרא פנקס נוסף כתיב הפנקס ד רבי יהושע בן לוי אמן ד בחד בשבע מי שנולד ביום ראשון בשבוע יהה גבר ולא חדב כבר נבין למה אבל בוא נבין קודם מה הוא יהיה שלם ולא יהיה בו שום דבר אחר הוא יהיה קיצוני מה למה מ ולא חד הבי אי מה תאמר לי ולא חד לטיבו לא יתכן מה תאמר לי שהוא יהיה קיצוני לצד הרוע לצד הסדר אחה כביכול ולא יהיה בו מידה אחת של טוב לא ייתכן ואמר הושי נה בחד ב שבבי רב השי נולד ביום ראשון לא יתכן שרב השי היה שה חלילה לסטרה ברור שהיה בו קדושה ברור שהיה בו מידות טובות אלא אולי תגיד לי אל עליו חד על בישו לא יהיה בו שום דבר שמידה רעה הוא יהיה מושלם במידות טובות גם זה לא יתכן ואמר רבשי ענ דימי בר קוזט כך קראו לו אבין בחד בשבא אני ואותו דימי נולדנו שנינו ביום ראשון אנה מלך אני מלכתי על בני הישיבה נהיתי ראש ישיבה והוא אברש גן ואתה רואה שראשון זה עניין של ראש הוא נהיה ראש לגנבים והוא להבדיל אף אלפי הבדלות זכה ונהיה ראש לבני הישיבה אבל שוב אתה לא רואה כאן את החלוקה הקיצונית הזאת אם ככה אתה רואה שיש גם אנשים טובים וגם פחות אלא ראשון זה באמת אומר ראש איקולה לטיבו הקולה ל בישו הוא יהיה קיצוני לצד אחד יתכן שהוא יהיה קיצוני לצד הטוב ויתכן שהוא יהיה קיצוני לצד השני מה הסיבה כמו בריאת העולם מהתאמה דברו באור וחושך האור והחושך נברא ביום ראשון וזה מה שנותן לנו בעצם בצורה הברורה ביותר הבן אדם יהיה או כולו אור או כולו חושך המן הגמר לומר כתוב בפנקס כך דר בשב יהיה כבר גזן יהיה רתחן כעסן המים נחלקו למעלה ולמטה כך גם אותו בן אדם יהיה נבדל נפרד אנשים לא ירצו את קרבתו הוא לא ירצה את קרבת אנשים רגזן נרגן עצבני ממשיכה הגמרא ואומרת אמד בתלת בשב יוולד ביום שלישי יהה כבר איר וזנה יהה הוא יהיה עשיר כי היז פריחה כל העשבים ה גגו א סמל וסמל סגסוג שלא יהיה וגם פריצות אומר רשי כי העשבים פרצו לרוב או שהם ינקו כל אחד מגומד חברתו חברו כך אומר רשי הם יצאו בערבוביה ולכן הוא גם יהיה זנאי מהימה משום דיבו בעשבים אמן ד בארבעה בשבא נולד ביום רביעי יהיה כבר חקים ונהיר יהיה אדם חכם יהיה לו הדרת פנים תמה משום דדלו בי מאורות התורה נמשלה לאור הוא יהיה בן תורה הוא יהיה אדם חכם ומעיר פנים אמן ד בחמש בשב נולד ביום חמישי יהיה כבר גומל חסדים תמה משום דיבו בי דגים ועופות דגים הם לא טורחים על מזונותיהם הם לא מחפשים הקדוש ברוך הוא מזמן להם אותו דבר הוא גם יהיה גומל חסד המד במעל שבתא נולד בערב שבת יהיה כבר חזרן מה פירוש המב נחמן בר יצחק חזרן במצוות כמו שבערב שבת כולם עסוקים במצוות הולכים לקניות הולכים עם ההדסים של זכור ושמור מי שזוכה עסוקים כל הזמן בלאגן את הבית לשבת קודש עסוקים במצוות הוא גם כן יהיה יחזר אחר מצוות ממשיכה הגמרא אמנת בשבתא שהוא נולד בשבת דבר ראשון שידע בשבתא ימות הוא ימות ביום השבת למה על על דחילו עלו יום הרבה דשבתא על זה שנאלצו לחלל עליו את השבת נכון מותר הלידה קוחה בחילול שבת ומותר לעשות את זה אבל על כך הוא יענש וימות בשבת ויהיה מול בביזיון יהיה אסור לעסוק בקבורתו וכפי שראיינו שאפילו תינוק בן יומו שנולד מחללין עליו את השבת ואילו דוד מלך ישראל שמת לא מחללין עליו את השבת בעצם כמובן אנחנו רואים שלא כל מי שנולד בשבת מת בשבת ואומנם את כל הדברים כאן בדף צריך לקחת בפרספקטיבה הנכונה שאדם יכול לעבוד על תבו ולהשתנות ולדן את הטבע אבל כאן כתוב במפורש שאם הוא נולד בשבת ימות בשבת אומרים המפרשים אדם יכול לשנות את זה על ידי מעשב הטובים הקדוש ברוך הוא ידאג שיספיקו ויקברו אותו בכבוד הראוי וזה לא יהיה בשבת או שלד אווניו יש אנשים שמראים במעשה והמם מתקצרים ולכן הם לא מתים בשבת אז זה דבר ראשון עונשו זה מה שיקבל אבל חוץ מזה מה יהיה מה תכונותיו אמר רב אברב שילה וקדיש רב יתקררו יהיה אדם פרוש אדם קדוש כמו שכתוב לגבי יום השבת ויקדשהו הקדוש ד ברוך הוא מקדש את יום השבת אותו בן אדם יהיה קדוש אמר להור רב חנינא פוקו אמולה לבר ליוואי כל הפנקס הנפלא הזה שמחלק לפי הימים לפי ימי הבריאה לא רלוונטי בכלל לא מזל יום גורם אלא מזל שעה גורם יש מזלות בשעה רשי מביא את ראשי תיבות אומר חנקל שצם יש חמה נוגע כוכב לבנה שבתי צדק מעדים זה שבע מזלות ששולטים בכל בכל שעות היממה בעצם בכל החיים הם הם התחילו ביום תלית המאורות כל שבע שעות הם מתחלפות וזה משנה אדם שנועד במזל זה מה שרלוונטי זה מה שיקבע את חייו והוא מפרט אמן ד בחמה הוא נולד מתי שהחמה שולטת יהיה כבר זיבן יהיה לו זיב הדרת פנים כמו שמש שמעירה וזורחת יהיה אכל מדילי ושתי מדילי יהיה לו הכל כמו שהשמש לא משיגה גבול לבנה היא גם לא הגיעה אז כשהם נבראו להגיד שמע אולי לא יפה שיהיה כאן שניים הלבנה היא זו שאמרה את זה השמש מסתפקת בשלה הוא יאכל משלו וישתה משלו ורז יג לין השמש היא גלויה הוא יהיה בן אדם גלוי בן אדם רגוע עם גן יבלו מצלח הוא לא ידע לתחמן הוא יהיה בן אדם ישר בן אדם גלוי זה מי שנולד בשליטה של מזל חמה ממשיכה הגמרא ואומרת אימן ד בכוכב נוגע אדם כשנולד כשהטל מזל נוגע קיימת יה כבר התיר הוא יהיה עשיר וזנה יהיה הוא גם יהיה נוף מה יתמה משום דלי בינור במזל הזה תלוי האש של התעבה של החימום ולכן הוא יהיה נוף ממשיכה הגמרא ואומרת אימד בכוכב אדם שנולד כשמזל כוכב שולט יהיה כבר נעיר וחכים יהיה לו הדרת פנים הוא גם יהיה חכם למה משום דספרא דכמו רשי אומר הוא סופר הוא זה שמכתיב נמצא יחד עם החמה ומכתיב את הילוכה תקופותיה מזלות וכל הדבר הזה הוא כנראה מאוד מחושב מאוד חכם אותו מזל כוכב ולכ ולכן אדם שנולד אז הוא זה שיהיה חכם ממשיכה הגמרא ואומרת אימן ד בלבנה אדם שנולד כשהלבנה שולטת יהיה כבר סביל מרעין הלבנה היא מתמעטת היא נמצאת בגודלה והולכת ומתמעטת אותו דבר אותו אדם יסבול כל הזמן מחולי בני וסתר סטיר ובני הוא יבנה ויהרוס כמו לבנה היא מתפתחת ומתמעטת גוד גדלה ומתמעטת גם אותו בן אדם יהיה פחות יציב ורזי קסין כמו הלבנה שבקושי מהירה יהיה אדם חסום אדם קבוי הסודות שלו יהיו מכוסים עם גןב מצלח אם הוא מחפש איזה אפיק של הצלחה ראינו פה שהוא יהיה בעל חולי הנכסים שלו לא מי יודע מה יבנה סתור וכדומה אבל אם הוא מחפש איזה הפיק הצלחה גנב הלבנה נמצאת בלילה מוסתרת כבויה חסומה בגניבה הוא יצליח אמנד בשבתי כששבתי שולט יהיה כבר מחשבתי בטלין המחשבות שלו לא ייצאו לפועל ואי ד אמרה להפך כל ד מחשבין עלי בטלין הם יחשבו עליו דברים רעים וכדומה זה תבטל שבתי מלשון שבטין אנחנו מזכירים את זה בכל נדרש שביטים זה לשון בטלה זה תבטל אז או שאני אומר שמחשבותיו יהיו בטלות או שמה שחושבים עליו יתבטל הימן ד בצדק בכוכב צדק יהיה כבר צדקן מה זה צדקן אמר רב נחמן בר יצחק צדקן במצוות יש אומרים שהכוונה שיהיה בעל צדקה יש יש כאלו שאומרים שהוא יהיה צדיק בכללי בכל המצוות ממשיך רב חנינה ואומר והמזל האחרון המן ד במאדים יהיה גבר אשי דמה הוא יהיה גבר אדם ששופך דם אמר רבשי הי אומנה הוא לא חייב להיות דווקא שודד פירט רוצח הוא יכול להיות אומן איגנה הוא יכול להיות באמת הורג נפשות יתוח שוחט עם מועל המועל בידו לנתב את זה לאן שירצה אמר רב ענה במדים אבי אני נולדתי מתי ש במתי שהיה הכוח של מזל מאדים ואני לא שופך דם אמר הביה מר נמ יניש וקטל אתה מעניש אתה ממית אתה מקפיד על אנשים אתה הורג את מי שעובר על דבריך זה גם כן נקרא שופך דמים איתמר רבי חנינא אומר מזל מחקי מזל מעשיר ויש מזל לישראל המזל שאת לידתו של אדם גורם כל מיני דברים וגם ליהודים זה משפיע רבי יוחנן אמר אין מזל לישראל אתה מתפלל אתה מחובר לקדוש ברוך הוא אתה מעל כל הדברים האלה המזל לא משפיע עליך ואז רבי יוחנן תעמיד אמר רבי יוחנן מנין שאין מזל לישראל שנאמר כ אמר השם אל דרך הגויים אל תלמדו ומאות השמיים אל תחתו כי חטו הגויים מה מכל אותות השמיים מהמזלות מכל הסימנים רק הגויים הם יחתו ולא ישראל ליהודים אין מה לפחד ממזלות וכדומה מביאה הגמרא ואף רב סבר אין מזל לישראל דמב יהודה אמר רב מנין שאין מזל לישראל שנאמר ויוצא אותו החוצה הקדוש ברוך הוא כש מבטיח בן לאברהם כתוב בתורה ויוצא אותו החוצה מאיפה לאיפה מה היה שם מאיפה הוא הוציא אותו אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא ריבונו של עולם בן ביתי יורש אותי אין לי ילדים מי הרש אותי דמס ק אליעזר אליעזר העבד שלי אמר לו עליו מה פתאום כם אשר יצא ממך יהיה לך בן שיצא ממך והוא יירש אותך אמר לפניו אומר לו אברהם ריבונו של עולם הסתכלתי בהצגות שלי אני חכם בחוכמת המזלות ובדקתי וראיתי שאיני ראוי להוליד בן אין לי סיכוי על פי המזלות אין לי אפשרות אמר לי צא מהצ הגננות שלך זה הפירוש ויוצא אותו החוצה צא אין מזל לישראל המזל לא משפיע לא שולט על היהודים מה דעתך למה אתה חושב שאין לך סיכוי ראית דקי צדק כוכב צדק שהוא המזל שלך במערב במערב זה מקום קר מקום שלא ראוי להוליד דרנה אני מחזיר אותו מקמין אלה במזרח מקום חום שם ראוי להוליד אני פשוט ישנה את המזלות בשבילך והיינו דכתיב מי עיר ממזרח צדק יקראו לרגלו מי העביר את צדק למזרח הוא היה קודם במערב מקום שלא ראוי להוליד ועבר למזרח הקראה הוא השם לרגלו הקדוש ברוך הוא קרא לו בשביל אברהם והעביר אותו למקום אחר אם כן אתה רואה שוב שהמזל אולי הוא קיים אולי אפשר לראות בו כל מיני דברים אבל הוא לא רלוונטי לעם ישראל שעל ידי התפילות שלהם על ידי האמונה על ידי החיבור לקדוש ברוך הוא הכל משתנה אז לסיכום בוא נסכם את העמוד שלנו דבר ראשון ראינו את ענייני הגיבו וכדומה שאותם בסיום כשסיימנו אותם סיכמנו אותם לאחר מכן ראינו את פנקסו של רבי יהושע בן לוי ששמה הוא אומר שכל מה שעובר על האדם כל תכונותיו וכדומה תלויות ביום בו הוא נולד רב חנינא אומר מה פתאום הכל תלוי במזל לאחר מכן ראינו את המחלוקת האם המזל רלוונטי גם לעם ישראל או לא בהצלחה רבה ולהתראות מחר
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה