העמוד היומי מסכת שבת דף קנד עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קנד עמוד א
[מוזיקה] שבס דף קנד עמוד א נתחיל בק נג עמוד ב שורה 11 מלמטה נראה כעת את הלוכ של מחמר שהזכרנו בעמוד הקודם משום מה זה אסור ואיזה חיוב יהיה על זה חיוב חוס סקילה או שלא יהיה כלל חיוב על זה נראה שלוש שיטות שני לישס ברומי ברחמה השיטה נוספת של רבי חן אוממי ברחמי החמר אחר במת בשב בשג חחט במחי סילה דינו כמו כל מלוכ שעשת בשבת תומו לא תעשה כל מלוו ובאמת באמ דו ידידי מהו בשג ח חוס במזח סילה א במ בשח חו במחי סילה כשאדם עושה פעולה מלוכה על ידי הבהמה שלו יחד עם הבהמה שלו אז מקישים את זה לפעולה שהוא עשה בעצמו מלוח שהוא עשה בעצמו לא לומד אותנו שיש חוס וסילה אומרו שתי תשוב בדוב חד דכתיב יש שתי קושיות על הדין הזה כושיה ראשונה כתוב תחסי לוחם לאס בגוגו והנפש ב דרומו כך כתוב לעניין אבזור ושמה כתוב שאדם שעובד זור בשג חיב חוס וכתוב טוו אחי אלכם משם לומדים לכל התוו כולו את הדין הזה שבש גח חוס וממילא הוקשה כל ה כו זור זור ד בגו דוד מסה בגופה לכאורה זה צריך להיות דום ידוד אזורה בדומה למעשה שנעשה שמה שכשאדם עובד דוד אזורה הוא הוא עושה מיסה בגופו אבל פה האדם עושה מיסה בהמתו הבהמה היא זאתי שעושה את העבור של דלמס ואם כן איך אפשר ללמוד מחיוב חטו של שם שהוא האב המלמד לכל התור כולו איפה יש חיוב חוס איך אפשר ללמוד משם לדוגמה של מחמר שיהיה חיוב חוס ועוד שאלה שנייה וזה שאלה שתהיה גם על הטוס זה גם על הסי נן יש משנ בנדרים המכ לשב ושם כתוב איזה הם סקול המכלל השבס סקל אם י בד שגו ד סי לכאורה מי אם אתה מדגיש במשנה ש איזה דבר יח סקילה דווקא אם הוא חילל שבת בדבר שחייבין על זה סכי חטו מ שמע שישנם חילולי שבת בלי סקיל וטוס ומה הני הו לו ד מחמר האם לא הכוונה למחמר שנעשה על ידי בהמתו הרי כל שאר המלאכות האדם עושה את זה אין סיבה לחלק ולומר שלא יהיה חוס סכילה אז לכאורה מוכח מהמשנה בסנהדרין ש מחמר אין שם חוס לסקילה אונה הגמורה לא על הקושיה השנייה אין קושיה למה כי תרץ המשנה התכוונה למעט חיוב של מלאכ שבס שאיין בזה חת סכילה משהו אחר תחום מן ולי בד רבי עקיבא רבי עקיבא סובר ש שלצאת מחוץ למו ס תחומין זה לא חוס סקי למוס דוריס אין על זה חוס בשג סקילה במזיד ובורה עלי בדרבי וסי או שנאמר שמש בע למט אבורה שאדם מדליק אש בשבת כיוון שכתוב איסור מלוכ סקון מלוכ בשבס ויש איסור לשש בכל מסכם למה התורה מוציאה באופן פרטי איסור לו לגבי אבור בשבס רבי יוסי סובר ללמד אותנו שזה רק ל ולא חוס וסילה ממילא המשנה באה למעט יעבור רב שבש שעל זה לא יהיה חוס סכילה ולכן לגבי סקולם אנחנו מדגישים איזה חילול שבש דווקא חילול כזה שיש חוס סקי זה לשנה אחה של רו ברחמה שמחר יהיה חייו חוס בשג וסקי במזי רב זביד מתוכי אומרו ברחמה המחר אחר באמו בשבס בשג גחב חוס במיז חיב סכילה בשג במת חוס לא יהיה אבל במז יהיה סכילה מסב רוב השבת בד שוס חיי כתוב בברי המחלל את השבת בדבר שחייבים על שגגו חוס חיון דונו סקילה או אין חיובן גיגוס חוס אין חיון עלד סקילה מהלשון של הברס משמע שאם חייבין על שגו טוס אז חייבין על דסקי אבלם ואפשר לדיק מזה שאם אין חייבין שיגו חטו אז לא יהיה סכילה ואם כן איך אתה אומר שמחמיר חד אז בכל אופן יי כילה אונה הגמורה הדיוק לא נכון זה סך הכל דיוק אני אגיד לך לא לדיג כך מי קטוני או אין חיובן הרי זה לא כתוב דיה כל הקושיה שלך בנוייה על הדיוק מדברי הברייה אוכי קומה דבר שחיים חטו חיים סקילה זה נכון מלשון הברייה משמ שאם יש חוס אז יש כילה אבל להפך אין לך הכרח יש דוב שאין חיבים לשי גוח אבל חיו נסד סכילה ומני ו מחמ יש דבר שכן יהיה על זה סכילה למרות שאיין על זה טוס וזה בעצם מחמר אז אין קושיה מלשון הברייה אומרת הגמורה וכעת נביא שיטה שלישית שסובר משהו אחר לגבי מחמה רובה אחו את ד רב מורי ברוכל אח של רב מורי ברוכל ואמרי לו יש אומרים אבו אדי רב מורי ברוכל הוא היה אבא של רב מורי ברוכל לליש בקש מיד הגמור עוצרת את הקושיה ומביאה קושייה על הדברים שאמרנו כעת אם הוא אבא של רב מורי בר אוכל זאת אומרת שרב מורי ברוכל אמא שלו זה רוכל ואבא שלו זה רובה אז אם כן הוא יהודי לכל דבר הוא ישרל גם מאבא וגם מאמא אז קשי עוד רב אכשר לרב מורי ברוכל ומניה בפורס ד בובל מצינו במסכת יומס שרב נהג להכשיר היה צריך אכשר מיוחד למנות את רב מורי ברוכל לשוטר כיוון ש אין אמוי מכיוון שאיין עובי מישראל אז היה צריך למרות שסו מתוסים הולך הו מלך מאחיך הו דווקא מאלו שהם בר ישראל אז היה צריך הכשר מיוחד להתיר אותו כיוון שאמו היא ישראליס ולכאורה אם גם אביו היה ישראל למה צריך יותר מיוחד אומרת הגמרה דיל מתרי מורי בר אוכלו הוא ייתכן שהיו שני מורי בר אוכל היה אחד שאביו היה ישראל ווזה רובה והיה רובה אביו היה והיה מי שרק אמו היייתה ישראל ועל זה כתוב שם שרב הכשיר אותו למרות שאביו לא היה מן אז חוזרת הגמור כעת למה שרוב אמר רומ משמ דרבי חנון לפטור הוא אמר והביא ממר משם רבי חנון לגבי מחמר שיהיה פטור לגמרי אומר רבחן המחר אחר במת בשבס פ מכלום בשג זור כמו שהגשנו ל כך גם רבי וחן אומר את הגמ אומר באמת כיוון שכל המושג חוס לומדים מאבד זורה ובאבזור זה נעשה על ידי עצמו שהוא בגופו עשה את הפעולה ואילו מחמה זה נעשה על ידי באמ תוי ממילא אין חיוב חוס ובמזיד נמי מחייב אין גם סכי במזי תנן המחלל את השבת בדובר שחיב חוס על סדנו סקילה משמע או אין חיש חוס אין חיב לדונו סקילה אנחנו מדייקים כן את הדיוק שייקנו לאל ולא סוברים את תחיית הגמרא אלא כן מדייקים שאם אין חוס אז הם אין סכילה לכן גם סקילה לא יהיה אחרי שלמדנו שחטו לא יהיה אז זה חוס וזה סכילה מה קורה עם מלכס בלב נ מילא מחל גם במכס על הלב שהוא עובר גם לא נחייב אותו למה דלב שניתן לעזור מיסוס בזדין חולב שניתן לעזור מיסוס בזדין לא קלו יש כלל כיוון שהלב הזה לא ססה כל מלוח טונ ומתחו מזה אנחנו לומדים את האיסור של מחמר זה לב שניתן על כל מלוכה וחלק מהמלוכה ודאי יש עליהם מיסור מיסה ממילא הלב הזה הוא בא גם לאזורי על מיסס ביזי יש כל לב בכל איסור מטוה יש לב לאזורי ויש לב לאנש אין ו אנשין אלא אם כן מזרין עליו הזה הוא בא לעזור גם למיסה ממילא כיוון שחלק ממה שנלמד ממנו הוא לעניין מיסה בשאר הדברים אז גם לא יהיה מלכס עליו בשאר דברים שאיין מיסה כיוון שהלב הזה הוא בא רק לאזורי ולא לעונש לכן גם עונש של מלקס לא ניתן עליו ואפילו למן דומר לא הקין גם לפי המדומה שסובר שאין בעיה ללקות עליו כזה שניתן עזורה אנחנו נחלק לגבי דברים של מיסה אז זה עזורה לגבי דברים שאין מיסה אז יהיה פה מלקס לכתוב רח מונה פה יש לנו לימוד מיוחד שלא יהיה מלקס למה כי א כי לכאורה התורה היתה צריכה לכתוב לא תעשה כל מלכו ובמ צחו אתה לא תעשה כל מלוו וגם הבהמה שלך אתו למולי למה הפסוק צריך להדגיש אתו ובחו וב ומתחו המילה אתו מכורה מיותר זה בא ללמד אוניו דמחייב באמתו אלוהים חייב דינו לא תעשה כל מלכו אתו ומתחו אבל אם אתה לא תעשה כל מלוכ אתו אתה לא תעשה כל מלוכ וזה עליו חוזר על מה שאתה עושה אבל ומתחו זה רק איסור בלילו ולכן אין פה מלכס מ לכן חשב רבי וחנון שגם מלכס לא יהיה על מחמה אז אם כן היה לנו כאן שלוש לשנס מה הדין בחמר לשנה ראשונה של רומ בר חומה שהי זה גם סקילה וגם חוס חוס לא לא קשה מהבד אזורי הגמורה שאלה אבל לא תרצה ואילו מה ששאלנו מהמשנה מהמשנה בסנהדרין הגמור שזה בא לפוקי שבאמת יש חילול לשבס שאין שמה חתס סקילה אבל לא מחמר אלא או תחומין או עבורה לשנ שנייה רב זביד אומר שמחר יהיה סקילה אבל לא יהיה ח הברס משמע לא ככה הדיוק הזה הוא לא נכון אגמור הביעה שת לישנה שלרבי יוחנן שרבי יחנון סובר שפטור מכלום מכטוס הוא פטור כי הוא כשלד זור משם לומדים כל חיובי חטו זה דווקא כשהוא עושה בעצמו את המלוכה סקין כיוון שאם אין חוסן סקילה כמו שמדייק מלשון היסה ואילו גם מלקס או בגלל שזה לי שנית ללעזור בזן או גם למדמ שלו קין עליו כזה אבל כאן לא כיוון שהתורה באה ומחלקת את המילה אתו לחלק את הליו רק על אתו אבל לא על במטו ששמה לא יהיה את החיוב לה ומילה גם לא יהיה מלקס [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה