העמוד היומי מסכת שבת דף קנד עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קנד עמוד א
[מוזיקה] דף קנד עמוד א לכל משרה שאדם רוצה להתקבל הוא צריך להביא איתו את הקורות חיים יש קריטריונים לכל מיני משרות כל מיני לימודים שאתה צריך לעבור כל מיני בגרויות כל מיני פרקטיקות קורסים וכדומה יש קריטריונים אנחנו נראה היום בעמוד שלנו שגם למלכות לדוגמה או לכל מינוי ציבורי אחר יש קריטריון אחד המרכזיים שבהם זה להיות בן לאב והם יהודיים ולא להיות גר צום תשים עליך מלך כתוב שמלך חייב להיות דווקא מקרב אחיך דווקא יהודי בן אחר בן עד יעקב אבינו ולמעלה בקודש ולא להיות גרים יפה מאוד אבל כל זה דווקא לגבי מלכות מינויים חשובים ככל שיהיו אבל יש דבר אחד שפתוח לכולם כתר תורה תורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול יבוא ויטול ידוע לנו על גדולי עולם רבי מאיר שמיא ואבטליון כל מיני כאלה שעד היום השם שלהם והתורה שלהם בחרדת קודש שהיו בני גרים כי התורה פתוחה לכולם התורה מזמינה כל אחד ואחד בוא תיתה מהצוף מהדבש הנפלא הזה והנה אנחנו גם מוזמנים וסיעתא דשמיא נכנסים לתוך זה אומרת הגמרא הקדושה דף קנד עמוד א שועה עליונה רב זביד מתני אחי בעצם ראינו אתמול את שיטת רמי ברחמה הוא מגיע ואומר דעלך מחמר זה כמו כל אחת ממצות ממלאכות שבת ואדם שעובר על המלכה הזו שמנהג את הבהמה המושא במסע תאונה במסע בשוגג חייו חטאת במזיד חייו סקילה כמו כל מלאכות שבת אנחנו הבאנו מקור אתה הו ואמתך מקישים אתה לבהמתך כמו שאתה חייב כך על בהמתך אתה חייב רבה מגיע ואומר שתי תשובות בדבר הוא אומר א' לא יתכן ש בשוגג חייבים כי שוגג חייבים רק על דבר שאתה מבצע שאתה עושה ולא מה שהבהמה שלך עושה הוא לומד את זה מעבודה זרה הייתה לו שאלה נוספת שאיתי הסתדרנו אתמול מגיע רב זביד ואומר מה פתאום רמי ברחמה לא אמר כך מעולם רב זביד מה אחי אמר רמי ברחמה ה מחמר אחר בהמה בשבת אדם שעושה את המלאכה הזו הוא מנהיג בהמה תאונה במסע בשוגג שימו לב אינו חייב חטאת לא כפי שאמרנו אתמול אינו חייב חטאת למה בעצם כמו שראיינו אתמול שלומדים את זה מעבודת כוכבים שרק מעשה בשוגג חיייבים עליו חטאת אבל שהבהמה שלך עושה מעשה בשוגג לא חייבים על כך במזיד חייב סקילה במזיד הוא כן חייב שואלת הגמרא מה תברא והוא שואל כתוב ככה מחלל את השבת בדבר שחייבים השגתו חטאת חייבין על זונו סקילה מבין רבה שזה איזשהו דבר קבוע ברור ומוסכם וזה השלבים חיייבים על שגגתו חטאת ואז על זדונו סקילה אבל אין כזה דבר לקחת רק חצי ולומר על השגגה לא חייבים חטאת ועל זדונו כן סקילה זה מעקף שהוא לא קביל אין אין אפשרות לעשות את זה מדייק רבה ואומר אה אין חייבים השגתו חטאת גם אין חייבים זונו סקילה זה בעצם סוג של מדרג ואם אתה לא מתחיל אתה לא יכול לעלות הלאה ואם אתה אומר לי שעל מחמר בשוגג לא חייבים חטאת מהלימוד הנפלא שלך מעבודת כוכבים אתה לא יכול להתקדם צעד ולומר שחייבים על זדונו על זדונו סקילה יפה מאוד אומרת הגמרא ממש לא דוחה הגמרא ואומרת מי קטני עין חייבין הדיוק שלך לא כתוב רק אתה הבנת את זה לא אחיק אמר יש דבר שחייבים גתו חטאת חייבין על דונו סקילה וזה באמת חייב להיות אם חייבים על שגגתו חטאת ברור שההמשך יוביל אותי לידי כך שעל זדונו חייבים סקילה זה באמת א באטליה זה תלוי אחד בשני כל דבר שיהיו חייבים על שגגתו חטאת יהיו חיבים על זדנו קילה אבל יש מושג של מעקף ויש דבר שאין חייבים השגתו חטאת ובכל אופן חייבים עס דונו סקיילה הו מני הו מחמר זאת אומרת בוא נפריד את הכלל הזה אתה צודק שברגע שאני מתחיל לעלות במדרגות אני חייב להמשיך הלאה וברגע שאני אומר לך על מלאכה מסוימת ש בשוגג חייבים חטאת ברור שההמשך של זה יהיה ש בזדון ש במזיד אני יהיה חייב סקילה זה באמת נכון אבל יש מושג כזה לדלג לסקילה מיידית בלי לעבור דרך השוגג בחטאת וזה במחר כפי שאמרנו מביאה הגמרא דעה נוספת רבה אחוה דרב מרי ברחל כך קראו לו רב מרי קראו לו על שם אמו ואמרי לה אבוה דרב מרי ברחל עכשיו אם זה אחוה דרב מרי חאל זה מסתדר לי מצויין למה כי אותו רב מרי היה בן של רחאל שהיא היייתה בת של שמואל בתו של שמואל נשבתה לבין הגויים אחד מהשווי בא עליה לאחר מכן הוא התגייר שמו היה איסור כיוון שהורתו של אותו איסור שלא בקדושה אנחנו לא רוצים להזכיר את שם אביו ואנחנו מזכירים אותו בשם אמו אבל אם הוא אבוה דרב מרי רחאל שואל גמר לישנא בטרה קשיה דרב אכשר לרב מרי ברחל ומני בפרסה ד בבל רב הכשיר את רב מרי ברחל זאת אומרת הוא בעיקרון הוא לא היה מיועד להתמנות למה כי כפי שאמרנו בהקדמה גר לא מתמנה לשום תפקיד ציבורי הוא לא יכול להיות שוטר על הציבור כי הוא לא מקרב אחיך ופה הוא הכשיר אותו עלף שהוא היה בן של איסור גיורה כיוון שאמא שלו כן הייתה יהודיה מקורית הוא הכשיר אותו אבל אם תאמר לי שהוא היה שאבא שלו זה היה רבה שהוא היה ישראל למה הוא היה צריך להכשיר אותו לפי מה שאתה אומר לי פה זה ה רבה אבוה דרב מרי בר רחל אונה הגמרא רגע דיל מתרי מריבר חל אבו היה מרי רחל שהיה בנו של באמת רחל ואיסור ואותו היו צריכים להכשיר להיות במשטרת בבל כיוון שהוא לא היה מקרב אחיך על מלא ובכל אופן רב הכשיר אותו כיוון שאמו מישראל נפלא זה מרי אחד חוץ מזה הה מרי רחל נוסף שאביו קראו לו רבה הוא היה בנו של של רחל ורבה למה קראו לו על השם אמו זה באמת צריך עיון לא יודע אבל בכל אופן זה היה שני אנשים ומה הוא אומר מה אותו ר רב אמר אב מתני לאה שמת משמי דרבי יוחנן לפתור מחמר פטור תמיד לא רק בשוגג גם במזיד אמר רבי יוחנן ה מחמר אחר במתו בשבת פטור מכלום למה בשוגג לא מחייב חטאת אנחנו כבר יודעים למה דיברנו על זה היום וראינו את זה אתמול דוקש כל התורה כולה לעבודה זרה וכמו שראיינו בעבודה זרה שכל מה שחייבים בשגגה זה דווקא אם הוא עושה מעשה אותו דבר כאן רק אם הוא יעשה מעשה הוא יהיה חייב מחמר זה רק באמתו עושה מעשה והוא לא עושה כלום ללכן בשגגה יהיה פטור במזיד נמי לא מחייב לא מחייב למה כי כן הוא משתמש באותו מדרג שרבה דיבר עליו מקודם דתנן המחלל את השבת בדבר שחייבים הריגתו חטאת והס דונו סקילה זה הולך ככה ואין כזה דבר לדלג מידיית לסקילה אם אין חייבים השגתו חטאת אין חיייבים זדונו סכילה כך הוא מדייק יפה מאוד בעצם הוא אומר זה המדרג זה חייב ללכת ביחד ואם אתה מדלג לי על השלב של של שרתו מחייבת חטאת תדלג לי גם על השלב של דונו סכילה ולכן לא חיייבים עליו כלום יותר זה כמו שאנחנו רואים פה בשוגג לא חייבים וגם בזדון לא חייבים הוא מוסיף ואומר בלו יש לב שלא תעשה כל מלאכה נמי גם זה לא מחייו למה דב ליליו שניתן לזרת מיתת בית דין וכל ו שניתן לזרת מיתת בית דין אין לו כין עליו בוא נסביר שנייה מה זה אומר בתורה יש הרבה פעמים עונשים סקילה שרפה ערג וחנק אין מושג שניש בלי להזהיר קודם תמיד יהיה פסוק שאומר דע לך זה אסור זה ההזרה לאחר מכן יהיה פסוק נוסף שאומר שוב פעם שאסור וזה העונש אין ג של הזהרה של עונש בלי הזהרה ומכאן מגיע בעצם המושג הידוע שמשתמשים בו לחינוך ולכל דבר אין עונשין אלא אם כן מזהירים תמיד אני מקדים אזהרה אותו פסוק שלא תעשה כל מלאכה אתה ובתך עבדך ובהמתך שמשם אני לומד את האיסור של לחמ אחר בהמתו הוא בעצם הפסוק שמשמש לי לומר שכל מלאכה שאדם עושה זה אסור וזה משמש בתור אזהרה לאחר מכן מפורטים העונשים אבל הפסוק הזה מופיע לי בתור הזהרה פסוק שמופיע להזהרה לא יכול לשמש גם ם כליו שמקבלים עליו מלכות כי הוא בעצם תפוס אני כבר כביכול בזבזתי אותו לדרשה אחרת לאיזו דרשה להזהרה ולכן כל מה שאני מסיר ולאחר מכן מעניש באמת יש עונש אבל אבל באמתך המחמם אחר באמתו שאין עונש למה אין עונש עונש לאחר מכן כי כמו שאמרנו בשגגה אי אפשר לחייב כי אני לומד מעבודה זרה במזיד גם אי אפשר לחייב פשוט מאוד כי מה שלא חייבים בשוגג גם לא חייבים במזיד אז אפילו לב לא נשאר לחייב אותו כי הלב שרשום עליו כבר תפוס לי להזרה לכל מיני דברים אחרים ולו שניתן זרת בית דין אין לו קין עליו וממשיך רבי יוחנן ואומר ואפילו למן דמר לו קין לכתוב רחמנא גם לפי מי שאומר שכזה ליו כן לוקים פה הוא לא יקבל מלכות למה כי אם הייתי רוצה להעניש אותו לכתוב רחמנא לא תעשה כל מלאכה הוא ואמתך אתה למה לי למה אתה מדגיש עוד הפעם את המילה אתה כדי לומר לי להדגיש לי הוא ניוד מחייב באמתו לא מחייב אפילו מלכות הוא לא התחייב ולכן המלחמה אחר בהמתו לפי שיטת רבי יוחנן לא חייב כלום אז בואו מסתכם כבר מאתמול כבר בעצם מהשיעור הקודם רמי ברחמה מגיע ואומר כך רמי ברחמה אמר לנו אתמול דע לך בן אדם שמחר אחר בהמתו חייב בשוגג הוא חייב חטאת כמו כל מלאכה של שבת ואילו במזיד הוא חייב סקילה כמו כל מלאכה של שבת הגענו ושאלנו שתי שאלות דבר ראשון לגבי שוגג חייבים רק על דבר שאתה עושה כמו שרואים מעבודת כוכבים דבר שני יש מושג של דברים שלא חיייבים עליהם ם השאלה הזאת הסתדרנו אמרנו שיתכן לומר זה לא חייב להיות מחמר זה יכול להיות תחומין לשיטת רבי עקיבא זה גם יכול להיות הברה לשיטת רבי יוסי מצויין ראינו היום בתחילת השיעור ממש הגיע רב זביד ואמר לו רמי ברחמה אומר שמחר בשוגג פטור כמו שרואים בעבודה זרה ורק במזיד הוא יהיה חייב שאלנו מה תגיד לי על המדרג אמרנו לא שזה לא דו צדדי זה רק חד צדדי מה שחייבים על שירתו חטאת ברור שחייבים על זדונו סכילה אבל יש מושג שחייבים רק על זדונו סקילה כמו שאומר רב זביד בשם רמי ברחמה לאחר מכן הבאנו את רבא שהוא היה או אחיו של רב מרי או אביו של רב מרי בר רחל והוא אומר דעלך שיטת רבי יוחנן פטורים לחלוטין בשוגג לא חייבים לומדים עבודה זרה במזיד לא חיייבים כי שוב יש כאן מדרג ומה שלא חיייבים בשוגג גם לא חייבים במזיד לו גם לא חייבים כי זה לו שניתן לאזהרת מיתת בית דין וגם לפי מי שסובר שכן לוקים כתוב אתה לומר דווקא אתה חייו ואילו על בהמתך אינך חייו בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר ה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה