העמוד היומי מסכת שבת דף קנג עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קנג עמוד ב
[מוזיקה] שבס דף קנג ומוד ביס נתחיל בשורה העשירית מלמעלה ראינו שאדם שהולך בדרך בערב שבת ומחשיך לו השקיעה מגיעה ויש לו כיס מאות כיוון שאין אדם מעמיד עצמו על ממינוי וחוששים שוא יבוא לטל ד אדם ורבים ויקח את המהות איתו וזה יסו דורסה אז הבנו לו פתרונות לעבור על איסו רבות העיקר שלא יגיע ליסוד דוריסה מה קורה כאשר כל הפתרונות שהבאנו במשנה ובגמרא בעמוד א' לא קיימות לאם יש פתרון נוסף או לא אומרת הגמרא אין שם לא נוכרי ולא חמור ולא חרש ולא שטה ולא קטן מי יש פתרון נוסף או לא אומר רבי יצחק עוד אחרת היייתה ולא רצו חכמים לגלותה יש עוד פתרון שחכמים העדיפו להסתיר אותה מה היא עוד אחרת הייתה איזה פתרון מוליכו פחות פחות מארבע עמות כיוון שאיסור של העברת חפץ ברשות סורה במירק כש עושה העקירה ומעביר ארבע אמות והנחה אבל אם הוא לא עושה את זה ארבע אמות ברצף אלא עושה הנחה לפני שהוא מעביר ארבע אמות זה לא יסו דוריסה ולכן יש פתרון נוסף שיקח את זה פחות פחות מ400 יניח את זה בכל ש או גמות אומרת הגמרא אמה לא רצו חכים לגלות י זה פתרון טוב למה לא רצו לגלות אותה משום כבוד אלוקים אסתר דבר וכבוד מלכים חקור דבר הפסוק אומר כאשר יש דבר שיכול להביא לידי בזיון כביכול לקדוש ברוך הוא תסתיר את זה אבל אם זה דבר שיביא לביזיון של המלך אל תסתיר אלא תחקור את הדבר מה זה ווכ מהי כבוד אלוקים מיקה איזה ביזיון כביכול יכול להיות לקדוש ברוך הוא אם נגלה את הפתרון הזה דיל מאוסי לשד לדובים אפשר להגיע לחילול שבס אם נתיר לו לקחת את זה פחות פחות מארבע המות שבטעות הוא יקח את זה ברצף ארבע עמות והוא יבוא לעבור על איסו דוריס מה קורה עם הגזירה הזאת שאמרנו שלא לפרסם את הדבר הזה אומרת הגמרא ני רב ליזר אומר בו ביום גדשו סעה דהיינו אדם רוצה לקחת כלי מלא שעה הוא רוצה שיהיה לו ודאי שעה אז הוא ממלא מעל זה גודש שיהיה יותר מהשעה כך גם פה כדי שלא יבואו לידי מצב שיעברו על אס דוריסה והוא יטלטל את זה ארבע אמות אז אמרו שלא תטל את זה גם פחות מרבע אמות וזה דבר טוב שעשו כדי להרבות גדר בישראל רבי יהושע אומר בו ביום מח קוסה אומר רבי ישוע יש דברים שזה כבר יותר מדי שישראל לא יכולים לעמוד בזה וכח גם פה כשאדם לוקח יותר מדי בשיעה הוא מאמיס יותר מדי בסוף הוא בא הוא צריך עם סרגל עם הכלי לקחת ולהעביר על זה להוריד מהערימה שיש מעליה בסוף מה יוצא שיש לו פחות מסיעה לכן עדיף שלעשות מידה תפופאי הרבה לא מחוק שזה קצת אלא משהו באמצע כך גם פה חזל בעצם עשו גדר מדי רחוק ולכן זה יגרום להגיע לידי איסו בובו היום מחקו סה זה גרם שימחקו את השיעה כביכול ובסוף יהיה פחות משיעה כך גם פה בסוף יהיה שיגיע לידי יסר דוריסה כיוון שלא ניתן לו את הפיתרון הזה תני משל דרב לזר למה הדבר דומה לקופה מלאה קישוים ודילול נותן לתוכה חרדל והיא מחזקת יש לו קופה עם ירקות גדולים כעת הוא רוצה להוסיף לבפנים קישוים חרדל שהם גרגרים קטנים הוא יכול למלות זה יכנס בין הירקות הגדולים משל דרבי יושע למה הדבר דומה רבי יושע שאמר שזה לא מחזיק ה גדר שעשינו וזה כמו מידה מחוקה שבסוף יגיע לפחות משיער זה כמו אדם שיש לו עריבה מלאה דבש יש לו קערה מלאה בדבש נותן לתוכה רימונים ואגוזים והיא מקיה הוא רוצה להכניס לבפנים אגוזים ורימונים מה קורה לדבש נשפך החוצה כך גם פה כשאנחנו רוצים לעשות את הגדר הזה לבסוף אנחנו גוררים את האדם להגיע לאיסור חמור יותר אומר מר אין אמון כרים אניח על החמור ראינו שאחד הפתרונות שהמשנה הביאה שכשאין גוי שיניח את זה על החמור ואז ממילא הוא עובר על סר דרבון ולא דוריסה של 4 בשוב שואלת הגמרא הרי להניח על החמור ולהמשיך להנהיג אותו זה יסו דוריסה ולו מחמר ורחמן אמר לא תעשה כל מלכו אתה ומתחו דינו ישנם שני איסורים יש איסור שאדם מצווה על שביתת בהמתו שזה בעצם כולל כל אדם על הבהמות ששייכות לו שהם חייבות לשבות אסור לו גם לתת את זה למישהו אחר שיעבוד בו יש איסור לאדם לעבוד עם בהמה אתו ובהם תחו דורשים אל תעשה פעולה יחד עם הבהמה שלך איזה פעולה בדרך כלל שייך לעשות יחד עם הבהמה שאתה מנהיג את הבהמה והבהמה עושה את הפעולה אתה מנהיג אותה והיא מוליכה וזה איסור ששייך בכל בהמה גם בהמה שהיא לא שלך שואלת הגמור אם כן פה יש איסור של מחמר ולמה אנחנו אומרים שזה פתרון שהוא יעבור רק על דרבון זה יישור דוריסה כמובן לגבי האיסור של שיצ שביס בהם תגמור לא שלה אומרים הראשונים כיוון שאפשר לתרץ שזה לא בהמה שלו אז אין לו יסור ציווי להשבית בהמה של מישהו אחר אבל יש פה בעיה אחרת אסור לו לעשות מלאכה עם בהמה יחד מצד מחמר אסור לא להוליך אותה כשהיא נושאת דבר על גבה אומר רב דברב מניחו עליה כשהיא מהלכת האיסור הוא כשיש עקירה והבהמה מוליכה אותותו ד לדמות ואז יש הנחה אבל אם תוך כדי שהבהמה הולכת הוא מניח על גב את החפץ והיא לא מפסיקה ולא נחה אז אין פה בעצם הקיר שהבהמה עשתה ו אי אפשר לקמה להשתין מים ולהטיל גללים שואלת הגמרא ברגע שהבהמה תעצר אז ממילא יש פה הנוחה וכשהיא ממשיכה ללכת אז יש פה הכירה וכעת הי כ הכירה והנוחה ואם כן ה יבוא לעבור איסור של מחמר אונה גמר כשהיא מהלכת מניחו עליה כשהיא עומדת נוטלו אמנה כל פעם הוא עירני וברגע שהבהמה נאמדת שנייה לפני זה הוא נטל את זה ממנה ואז ממילא הבהמה לא לא היה פה פעולה מלוח שלמה של העברת חפץ על ידי הבהמה עם הקיר ואנוכי על גבה הי וכי אפילו חבר נמי אם ככה בכזה מקרה גם על הגב של החבר שלו הוא גם יכול כיוון שכל האיסור של העברת חפץ הוא כשיש הקיר והנוחה יבוא אדם וחבר שלו הולך לידו הוא שם על הגב שלו חפץ החבר שהוליך את ה הארבע אמות לא עשה את העקירה כשהוא בא לעמוד בא ומוריד מהגב של החבר שלו כשהחבר יעמוד לא היה גם הנוחה ואם כן לא צריך להעמיד רק בחמור הוא יכול להניח את זה על גבי חברו אומר אפופה כל שבגוף ח חוס מחבר פוו לוסו הרי אם האדם הזה בעצמו היה עושה את הפעולה הזאת הקיר ארבע מוס ונוחה אז הוא היה חייב חוס כשההוא עושה את זה על ידי חבר רוי יש איסור של שניים שעשו פטורים טורין אבל אסורין פטור אבל וסו כל שחברו פטור אבל וסו וממילא בדבר כזה שכשהוא את זה אצל חברו אותו אבל לא שהוא בחברו מותו לכתחילה דהיינו נכון שאסור להוליך בהמה על ידי בהמה להוליך גם בלי הקר נוכה עשו את זה מדרונות אבל אין את הדין הזה של שניים שעשו כלפי בהמה ולכן כאן לגבי כיסוי התירו להניח על גבי בעמה וי כאשר אין פה הכירה והנוחה כיוון שהוא נוטל את זה שם את זה על גבה כשהיא הולכת ומניח את זה ונוטלת ממנה את זה לפני שהיא נעמד אומר רבד בראבה הייתה חביל ש מונחת לטיפו אדם שהולך בערב שבת עם חבילה על כתפו רץ תחתיו עד שמגיע לבייס הוא לא צריך לעצור כיוון שכל האיסור הוא רק שהוא עושה קיירה וכאן הוא כבר עשה את העקירה מערב שבס ז שירוץ ירוץ ולא יפסיק עד שהוא מגיע לביס ושם יניח ואז ממילא אין פה יסוד אוריס כיוון ש היה פה בעצם הבורה של ארבע המוס עם הנוחה אבל לא היה הקיר כי הקיר נעשתה לפני שבת אומרת הגמורה דו ק רץ אבל קלי קלי אלוי אנחנו לא מתיירים לו ללכת למרות שגם אם הוא הולך רגיל עדיין נחשב שאין פה הקיר אבל אנחנו רוצים שהוא ירוץ בדווקא מהת כמה דליס קרה אולב הקיר נוכה הוא יכול לשכוח ובטעות זה יכול להיות הליכה של שעה שעתיים הוא יכול בטעות לעצור לנוח ואז להמשיך ללכת ואז יוצא שהוא עשה קיירה לכן אנחנו רוצים שהוא ירוץ שיש לו פה שינוי והוא מבין שהוא חייב לרוץ אסור לו להפסיק לרגע שואלת הגמר סוף סוף כמ לביס אי אפשר קפור וק מוכי הרי לכאורה סוף סוף הוא מגיע לביתו ושם הוא נעמד וכשהוא נעמד וזורק את זה לתוך ביתו לשו יוכי הרי יש פה הכירה והנוחה ורשו יוכי אז הוא מעביר מרשות לרשות כולל הכירה והנוחה אונג זכ כ אחר יד דהיינו מדובר שהוא זורק את זה בצורה של שינוי ולכן על הזריקה עצמה אין לו חיוב של העבור של מרשות לרשות המשו גם מבאר אפשרות נוספת שתרו גמור היא שבאמת הוא לא עוצר אלא הוא זורק את זה כלי אחר יד תוך כדי שהוא הולך והוא לא צריך לעצור גם כשהוא מגיע לשוס יוכי אז או שהוא לא עוצר אלא זורק את זה או שהזריקה נעשתה בשיני וממילא אין לו פה איסו דוריסה על לעבור מרשוב יוכי אם כן ראינו כאן בעמוד שבמקרה שאין את הפתרונות של חמור שוטה וקטון אז יש פתרון של פחות מארבע עמות חומים לא רצו לגלות את זה משום שיש חשש שיבוא להולכה של 400 בשו ורבים אבל נחלקו רב לז בישועה האם זה טוב שלא גילו את זה או זה לא טוב שלא גילו את זה אמרנו מים מחמר ותירצו כיוון ש כשחבר וי מדובר שהוא נוטל את זה והוא מניח את זה על גבי החמור כש החמור כבר הולך והוא נטל את זה לפני שהחמור הולך ממילא יש פה רק העבור של הרמות בלי הקיר והנוכל שעשת על ידי החמור ולכן זה רק אסור מד רבון משום כיסו התרנו את זה לכתחילה כיוון שבמה אין איסו ששניים שעשו רק בחברו יש איסו ששניים שעשו אז ממלי זה קל יותר ולכן התירו את זה דווקא משום כיסוי אמרנו שאם יש לו חבילה מונחת על כתפו שירוץ עד בסוי ויזרוק את זה לתוך בסוי וכיוון שאין פה אקירה כי זה נעשה עוד לפני שבת ממילא אין פה איסור אבל דווקא שירוץ שיש לו עקר בכך אבל אם הוא הולך יש חשש שהוא יבוא לעצור באמצע ולהמשיך ללכת ואז יהיה פה הקרב נוכה ויש חשש שיבוא לעבור את לסבים עם הקיר ונוח שיסור דורסה מה קורה כשהוא מגיע לביזוי אמרנו הוא זורק את זה כליח היד וממילא זה בשינוי אז אין פה איסור דוריסה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה