העמוד היומי מסכת שבת דף קמט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קמט עמוד ב
[מוזיקה] דף קמט עמוד ב אשתף אתכם בחווייה אישית שחוויתי בעניין חינוכי הבן שלי ילד בן חמש בלי עין הרע עד 120 הוא מגיע לפעמים להתפלל בשבת בבוקר בבית כנסת בשתיל בו אני מתפלל ובברכת כהנים כמנהגם של יהודים טובים אני מוריד עליו את הטלית שם א שם אותו שם את הטלית על עיניו ככה מכסה אותו שלא להבית בכהנים בשעה שמברכים את הציבור כדרכם של ילדים הוא תמיד מושך את הטלית ודמיינו את הסיטואציה הוא מושך את הטלית ככה הקיפה נמשכת יחד איתה והכל מצב לא נוח בכלל ניסיתי להסביר לו כמה פעמים להגיד לו צדיק זה מפריע לי זה לא נוח לי תחשוב על זה כלום לא עזר עד שפעם אחת אחרי שהוא התרחץ הוא היה עם המגבת על ראשו אחרי האמבטיה תפסתי את המגבת ומשכתי אותה ואז הוא אומר אבא זה לא נעים לי אמרתי לו ככה בדיוק אני מרגיש כשאתה מושך לי את הטלית בבית כנסת בשבת וואו פתאום הוא קלט למה כי יש לו מוח אבל אף פעם הוא לא נכנס לראש שלי הוא עדיין ילד קטן אין לו את היכולת הזו פתאום כשבאתי והסברתי לו והראתי לו את זה בחווייה אישית הוא קלט ומאז אני לא יכול לומר לכם שזה סתיים אבל זה במקום הרבה יותר טוב יפה סיפור נהדר את זה אפשר לראות מהעמוד שלנו בעמוד שלנו אנחנו נראה שיש מושג כזה להלוות לבניך ובנותיך לבני משפחתך בריבית ריבית האיסור הכי גדול בתורה להלוות למישהו בעצם סכום מסוים שיחזיר לך יותר אבל למה כדי י שירגישו וואו איזה דוקר זה לתת לאבא יותר ממה שהוא הביא לי שיבינו בהמחשה לא רק שתספר להם לא רק שתגיד להם לא רק שתביא להם איזה סיפור תן להם חווייה אישית זה דרך החינוכית ראשונה במעלה אפשר לומר ברגע שמישהו קולט אבל קולט את זה בחווייה אישית הוא התנסה בזה בעצמו לא צריך כבר שום הסבר לא צריך שום דבר מוסר לא צריך שום שום דבר פשוט מאוד החוויה האישית מספיקה תשתמשו בזה לפעמים אתם יודעים בשום שכל צריך לדעת איך לעשות את זה תשתמשו ותהנו אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קמט עמוד א' שלוש שורות השארנו מהעמוד של אתמול כדי להיכנס לעניינים ראינו במשנה מפיס אדם עם בני ועם בני בתו יכול להטיל גורלות בשבת לקבוע מי יקבל ראשון מי יקבל את המנה הזו וכדומה מותר לו לעשות את זה בשבת מדייקת הגמרא דווקא עם בניו ועם בנ בתו אין ועם אחר לא עם אחרים אסור לעשות את זה יתמה אומרת הגמרא פשוט מאוד כי אחרים מקפידים ברגע שהם מקפידים זה הופך לסוג של איזהו מחירה לסוג של איזה נקח וממכר ולכן אסור כד רב יהודה אמר שמואל דמב יהודה אמר שמואל בני חבורה אנשים שהולכים יחד המקפידים זה על זה הם לא אנשים הם אולי נחמדים אבל בענייני מקח וממכר בענייני סעודת בענייני החפצים שלהם הם קפדנים גדולים הם לא נותנים לשני להשתמש לא בקיסם שיניים לא בסיג בשום דבר שלהם אל תגע ברגע שהם מקפידים והם אוכלים יחד הם יכול להיות מאוד יתכן שהם יעברו בשבת וביום טוב משום מידה ומשום משקל ומשום עניין ומשום לובין ופורים ביום טוב למה כי זה לא חבר'ה באמת שהכל נחמד להם ויאללה תאכל אני הבאתי את זה אתה הבאת את זה ואז גם אם הם משתמש שו בלשון תלוה לי או יבדקו מה לי ומה לך הכל ברוח טובה ברגע שזה נהיה בקפדנות וכל אחד מקפיד על חלקו האישי וכל אחד מקפיץ של השני לא יהיה יותר זה הופך כבר למקח וממכר ולכן עשור את כל הדברים האלה והם יכולים לעבור על כך ביום טוב וכדברי בית הלל אף משום ריבית ראינו את המושג הזה ש שיעה בשיעה שאם אני לובה ם חקיקה לחם ומחזיר חקיקה ע לחם זה בעייתי למה כי המחיר יכול להשתנות ראינו מקום שקצו אדמים פחות אבל מקום שלא זה בעיה לכן אותם אנשים כיוון שהם קפדנים הם יכולים מאוד ב קלות להגיע לידי ייסורים ביום טוב וגם לגבי איסור של סיעה בשיעה כי עכשיו אני אוכל מהלחם שלך מחר אתה מהלחם שלי אולי בדרך זה עלה מחיר וכדומה אם אתם לא מקפידים וזה בניו בני ביתו כמו שראיינו במשנה הכל נפלא הכל נחמד כולם זורמים כולם אוכלים אבל אם אתם עקשנים וקפדניים זה מגיע מאוד מהר לייסורים האלה שואלת הגמרא רגע אבל מה זה משנה אם אנחנו סלחנים או לא יחי בניו ובני בית אונמי מה זה משנה הרי בסופו של דבר ריבית זה ריבית שבת זה שבת אז מה אם אנחנו סלחנים אומרת הגמרא בניו ובני ביתו אינו טמה כ רב יהודה אמר רב דמה אב יהודה אמר רב מותר להלוות לבניו ובני ביתו בריבית כדי להתאימן טעם ריבית כן כל העניין של מידה משקל ומניין גם כן מותר לעשות את זה כי בסוף זה איזשהו משחק שיש לו אפקט חינוכי אני רוצה להראות להם תראו מה זה תראו איזה צער זה לאנשים של ריבית תראו איזה צער זה לאנשים קפדנים ולכן ברגע שאני עושה את זה בחק המשפחה אני עושה את זה כאפקט חינוכי מותר לי מידה משקל ומניין ביום טוב מותר ליסה בשיעה הכל מותר שואלת הגמרא י אחי מנה גדולה כנגד מנה קטנה נמי במשנה ראינו שברגע שזה גדול מול קטן זה כבר אסור אם אתה מדבר איתי פה על משחק חינוכי שהכל יהיה מותר אומרת הגמרא צודק אין החינמי וחסור מחסה ואחי קטני צודק חסר כאן משהו מפיס אדם עם בניו וע בני ביתו על השולחן אפילו מנה גדולה כנגד מנה קטנה מה התמה כפי שראינו כדי רב יהודה אמר רב שמותר בעצם שאיין בעיה של ריבית עם בניו ובני ביתו אבל כל זה דווקא עם בניו ום בני ביתו אן עם אחרים לא מה התה מה כדי רב יהודה אמר שמואל שברגע שהם מקפידים כמו שראינו בני החבורה שמקפידים כן עוברים משום מידה משקל כדומה מנה גדולה כנגד מנה קטנה אף בכל לאחרים אסור שוב לבניו ובני ביתו מותר לאחרים אסור מהתאמה משום קובייה בעצם כאן אין הבעייה של מידה משקל ומניין פה יש בעיה אחרת קובייה זה אומר משחק מזל עם הורים כל אחד שמשתתף כאן למה הוא משתתף למה אני שם כסף כי אני בטוח שאני אקבל את הכסף של כולם אם מישהו יגיע ולחש על אוזני קודם ויאמר תשמע אתה בדוק הולך להפסיד כאן לא הייתי שם לירה כל הרעיון כאן שהמשחק של זה כולנו יחד יושבים וכל אחד מאמר כי הוא בטוח שהוא ינצח זה מה ש גורים וזה מה שאסור לכן מנה גדולה כנגד מנה קטנה שוב בני ביתו מותר כמו שראינו לאחרים אסור אבל זה לא בעיה של שבת וזה גם לא בעיה של ריבית זה פשוט בעיה של אימורים שהם אסור לעשות בשבת א' כי יש כאן אסמכתא יש כאן גזל ב' אומרים המפרשים אדם ימשך אחרי זה מאוד קל להימשך והוא תעסק בקלקול של עולם במקום ביישובו של עולם ולכן אסור לעשות זאת אגב למסקנה במסכת שמה עוסקים בכל העניינים הללו נפסק שאפילו לבניו ולבני ביתו אסור להלוות בריבית אמנם זה רעיון חינוכי אפקט נפלא אבל למסקנה להלכה אסור לעשות זאת אני חושב שהם גם יקבלו את הטעם השני אומרים וואוו תראה אייך אבא שלנו הרוויח בדרך כל כך קלה נתן לכל אחד 100 שק קיבל 150 דרך נפלאה אני גם רוצה לכן צריך מאוד להיזהר בדברים הללו אומרת המשנה הקדושה ראינו הכהנים יכולים מטילין חלשים שזה גורלות על הקודשים ביום טוב אבל לא על המנות והבטחנו שנסביר את זה בגמרא והנה הגיע יום הפראות שואלת הגמרא מה הבלא על המנות אמר רבי יעקב בר דבת יעקב כך קראו לו כי אביו לא היה הוגן וכדומה אבל לא על המנות של חול ביום טוב אם המנות של הקורבנות שהוקרבו כבר אתמול הם של חול עליהם אל תעשה הגרלה ביום טוב אומרת הגמרה פשיטה ברור כל מה שמותר זה דווקא מה שיש לך היום אם היה לך את זה אתמול ויכלתי עשות אתמול למה שיהיה מותר לך לעשות הגרלה ביום טוב אונה הגמרא מהו דתי מה הייתי חושב הואילו כתיב ועמך כמריבה כהן הפסוק מתאר הכהנים דע לך הם אנשים שרבים כל הזמן הם קפדנים מאוד הם עסוקים במריבות הייתי אומר תשמע כדי להרגיע את המצב כדי להרגיע את הבלאגן בין הכהנים שיריבו על המנות של אתמול אולי כן התיר להם לעשות הגרלה אפילו על מנות דכל נמי כמהש מלן לכן המשנה מחדשת לנו מותר רק על המנות על הקודשים של יום טוב עצמו ולא על המנות שנותרו מאתמול עלף שזה יגרום לתבואה ולמרבה וכדומה כמו הכהנים כמו שמקובל אצל הכהנים אל תעשה גורלות מביאה הגמרא מאמר נוסף בשם רבי יעקב ברד בת יעקב ואמר רבי יעקב ברד בת יעקב כל שחברו נענש על ידו אן מכניסים אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא זאת אומרת גם אם אתה נרדף בעצם אדם עושה לך עבל ולכן הוא נענש גם כן אתה לא תהיה במחיצתו של הקדוש ברוך הוא שימו לב עד איפה זה מגיע כיוון שיהודי הצטער בגללך מעניין מאוד בעצם כמו שאמרנו מאוד מעניין גם במקרה שאתה היית נרדף מישהו הציק לך והקדוש ברוך הוא מעניש אותו אתה מתרחק מהשכינה למה אומרים המפרשים התפקיד שלך הה להתפלל שהעצות יפסקו ולא שהוא יענש ואם התפללת שהוא יענש אז כן ה הוא נענש בצדק אבל גם לך יש איזשהו מימד של ריחוק מהשכינה שואלת הגמרא מנלן איפה ראינו את הדבר הזה אלאמה משום דכתיב ויאמר השם מי יפתה את אחו ויעל וייפול ברמות גלעד בעצם אחו היה מלך ישראל כתוב שה מלך רשע בזמנו יהושפט היה צדיק הוא היה מלך יהודה הוא אח אב שכנע אותו שיבוא איתו יחד להילחם יחד עם להילחם מול ארם יהושפט אמר תקשיב אני רוצה נביאות מה הקדוש ברוך הוא אומר על זה אחו הביא את כל נביאי השקר שנבעו שהוא יעלה ויצליח והכל יהיה טוב יהושפט התקש לנביא אחד של אמת לשמוע משהו דיבור של אמת הביא את מחייהו בן ימלה כך קו לו אותו נביא והוא אמר צמ הוא תעלה אתה תיפול לא כדאי לך לעלות בעצם הקדוש ברוך הוא שם אמר החו צריך להענש מי יעלה וישכע אותו כן לעלות ויאמר זה בעצם צבא השמיים תחיל דיון מי ילך ויפטר את אחיו שיעלה ויענה ויאמר זה בכה וזה אומר בכה ואז ויצא הרוח ויעמוד לפני השם ויאמר אני פת ויאמר צא וייתי רוח שקר בפי כל נביאיו אני בעצם אהייה ההוא שמנבא את הנביאי שקר שיגרום להם להגיד אתה תעלה ותצליח וחו יאמין להם ויאמר הקדוש ברוך הוא אומר לו תתפתה וגם תאכל צא ועשה כן ואמרינן מהמה היא רוח מי זה אותו רוח שהגיע לשכנע אותו שהגיע בעצם להיפרע ממנו אמר רבי יוחנן זה רוחו של נבות נבות הישראלי מי שמכיר את הנביא היה לו קרם מוריק קרם יפה יפה באזור יזראל בשדות ליד הארמון של אחאב אחאב חמד אותו אבל נבות אמר לו אני לא רוצה זה ירושה מ אבותיי לא מעוניין למכור החב חזר הביתה מאוכזב אשתו המרשה די ראתה שהוא מאוכזב הבינה מה האירוע ביחד באותה עצה שלחו עדי שקר שיעידו שהכו ברך את השם בלשון סגין האור יהרגו אותו ונכסיו יוכר מו למלך ואז זה יגיע לאחיו בכזו דרך על ידי על ידי בעצם רציחתו הרגו את נבות הישראלי פה מגיעה רוחו של נבות ואומרת אני אפרה ממנו אני אלך ואשכנז שיאמרו לו עלי והוא יאמין להם ואז הוא ינגב במלחמה אומר הקדוש ברוך הוא באמת לרוחו של נבות צא לך תשכנע אותו וממה בעצם ומה צא אומרת הגמרא אמר רב צא מ מחיצתי כי ברגע שאדם נענש על ידך נכון בצדק אבל הרב הולך להענש על ידך צא מ מחיצתי זה הראייה למה שאמר רבי יעקב ברי ד בת יעקב אומרת הגמרא מה פתאום ודין מהת מינו ותמה דכתיב דובר שקרים לא יקון הבעיה כאן לא זה שמישהו נענש על ידו אלא זה שהוא השתמש בשקר יכול להיות שזה היה באמת להפיל ולהגיע ולהגיע לנקמת הרשע אבל עדיין יש כאן שקר ולכן הוא יצא מחיצת של הקדוש ברוך הוא אלא אומרת הגמרא מאחה כתוב על נבוכדנצר צבעת קלון מכבוד היה לך הרבה יותר בזיון מכבוד שתה גם אתה וארל תשתה את את הראלה ודורשת הגמרא יש שם סיפור זעזע כפי שנראה נבוכדנצר כל יום היה לוקח מלך אחד למשכב זכור והיה אמור להגיע גם תורו של צדקיה ואז הוא קיבל ביזיון מאוד מאוד גדול כפי שכבר נראה דבר מאוד מאוד לא נעים ואז מבינה הגמרא לפי מה שהיא אומרת פה גם צדקיה מקבל עונש על זה שנבו ד נצר התבזה בגללו צבת הקלון מכבוד שתי גם אתה והרי דורשת הגמרא צבת הקלון מכבוד זה נבוכדנצר שתה גם אתה והראל זה צדקיה שגם הוא יקבל עונש אומרת הגמרא מה פתאום רגע אז בעצם כאן אנחנו רואים שצדקה נענש בגלל שנבו נצר התבזה בגללו זה בעצם כמו שאומר רבי יעקב שכל אדם שאדם נענש בגללו מוצאן אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא הוא נענש אומרת הגמרא ממש לא חדה דקוק בנבו נצר כתיב מה פתאום כל הפסוק שבת הקלון מכבוד שתי גם אתה וארל זה הולך על נמוכת נצר לא אמור להיכנס כאן עוד מישהו בפסוק אין כאן מקום לדרשה הזו ועוד צדקי הצדיק המ מבדלי הרי צדקי היה אנוס מה הוא יכול לעשות מוחד נצר הכריח אותו דמה רב יהודה אמר רב בשעה שביקש אותו רשע לעשות לאותו צדיק כך בעצם אתה רואה שצדקה היה צדיק ולא רצה ואז נבוכדנצר התבזה מה הוא השם הוא לא נענש על ידו אתה קורא לו אלא אומרת הגמרא מאחה גם הנו של הצדיק לא טוב ואיין לו טוב אלא רע כתוב אנוש לצדיק צדיק שמעניש לא טוב מה זה לא טוב רע וכתיב כי לא אל חפץ ר שעתה לא יגורך רע צדיק אתה השם ולא יגור ב מגורך רע אדם שעונש גם הנוש לצדיק אפילו צדיק שמעניש שנגרם עונש בגללו לאחר זה נ נקרא לא טוב לא טוב זה רע במגורה של הקדוש ברוך הוא לא נמצא עם רעים וכאן זה באמת ראיה למה שאומר רבי יעקב ד בת יעקב שכל אדם שאחר נענש על ידו לא נמצא במחיצתו של הקדוש ברוך הוא שואלת הגמרא מהם משמע די חלשים רגע אנחנו עדיין צריכים את הסיפור של נבוכדנצר הנה זה מגיע מה ם השמד חלשים לשנה דפור הו בעצם לכן זה נכנס כל העניין הזה כי דיברנו מטילין חלשים על הקודשים חלשים זה לשון של גורל דכתיב איך נפלת משמיים שנבו נצר נופל כתוב כך איך נפלת משמיים מהמקום הכי גבוע גבוה הלל בן שחר היית כמו כוכב נגדעת לארץ רדת עד למטה חולש על גויים הנה הלשון חולש מה זה חולש אמר אבבא רב אונה מלמד שהיה מטיל פור על גדולי מלכות על כל בעצם המלכים שהיו בני חסות שלו תחת חסותו לידע איזה בן יומו ש משכב זכור כל מלך זאת אומרת כל מלך היה לו משובץ יום אחר וכתיב כל מלאכי גויים כולם שכבו בכבוד איש בביתו ואמר רבי יוחנן אחרי שנ מוחד נצר מת וקיבל את מורנות נחו ממשק ז ישבו בשלווה ונחת בביתם ממשיך רבי יוחנן ודורש על נבו נצע ואמר רבי יוחנן כל ימיו של אותו רשע לא נמצא צחוק בפה כל בריאה כולם רעדו שקשקו ממנו עמת מוות שנאמר נחש שקת כל הארץ פצחו ינה מכלל דשתא לא ברינה רק לאחר מיטתו אז החלו לרון אז החלו לחייך בעולם ואמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן אסור לעמוד בביתו של אותו רשע גם היום אסור לעמוד באותו מקום שהיה ארמונו של נבוכדנצר שנאמר ושעירים ירקדו שם תמיד יהיה שם שדים ושעירים השעירים לא יכולים לסבול כשיש אנשים וברגע שמגיע בן אדם הם מסתלקים ואז אתה בעצם עובר על הציווי שיהיו שם כל הזמן עיירים המרשה אומר בצורה אחרת שפשוט אם תעמוד שם אתה תסתכן לכן אסור לעמוד שם כי אותם שעירים יזיקו אותך ואמר אב יהודה אמרה בשעה שביקש אותו רשע לעשות לאותו צדיק כך כאן הסיפור כאן בעצם הביזיון שקרה על נבוכדנצר על ידי שהוא רצה לינוס למשכב זכור את צדקיה בשעה שביקש אותו רשע לעשות לאותו צדיק כך נמשכה אורתו 300 אמה והייתה מחזרת על כל המסיבה כולה בין כל המלכים שם שנאמר סבת כלון מכבוד שתי גם אתה והראל הראל בגימטריה 300 אב ומכאן דורש את הגמרא את הביזיון האדיר שקרה לנבוח נצח כשהוא חשב ליגוע בצדקה הצדיק ומב יהודה ר בשעה שירד אותו רשע לגהנום נמוכת נצר הגיע לגיהנום רעשו כל יורדי גיהנום אפילו שמה רעדו ממנו אמרו שמה למשול עליהם הוא בא אולי הוא בא למשול עלינו או לחלות כמותם הוא בא הוא הולך להיות חלש מה הולך לקרוא פה שנאמר גם אתה חולת כמונו אלי אלינו נמשלת בעצם הם שאלו האם הוא הולך הוא מגיע דנים אותו פה או שהוא הולך לדון אותנו יצא בעת כול ואמרה ממי נעמת מה אתה חושב שהולך להיות ך פה פנסיון מלא שישדרגו אותך רדה ושכבה את הראלים אתה תרד למקום הכי עמוק יחד עם כל חבריך החותים שמה תקבל את ונשך שבט נוגס כך כתוב שנבו ת נצר מת כתוב איך שבט נוגס שבתה מדהבה אמר יהודה אמר רב מה זה מדוש שבתה אומה זו שאמרה מדוד ואבה כל הזמן לקחה מיסים מהיהודים יק דמרי שאמרה מאוד מאוד עבה בלא מידה זאת אומרת או שהרעיון זה אתם תמדדו ותביאו שאנחנו לא נצטרך לספור או שהרעיון זה תביאו כל כך הרבה עד כדי כך שאין לזה מידה ורבו יתרה או ספד לי כתוב בעצם עוד עניין בנבו ד נצר ששם כתוב שלאחר שהיה לו פורענות מסויימת ששבע שנים הוא היה כבהמה הוא קיבל עונש ששבע שנים הוא יהיה ביר כבהמה לאחר מכן הוא חזר למלכותו שהוא נכנע בפני השם ועוד קיבל מלכות יתרה עוד קיבל כוח גדול יותר אמר יהודה רבי ירמיה ברבא מה היה הגדולה ייתרה מלמד שרחב על הרי זכר וקשר תנן בראשו הגיע זאת אומרת גבורה כל כך גדולה על הרי זכר ותנן בראשו לקיים מה שנאמר וגם את חית השדה נתתי לו לעובדו הוא קיבל שליטה מיוחדת גם על החיות זה הסמל של הגבורה יש אומרים שאריה זה ירושלים תנין זה מצרים שהוא קבש את ירושלים ומצרים יש כן מסבירים את זה כביכול כפשוטו וכאן רואים את הגבורה האדירה של נבוכדנצר בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה