העמוד היומי מסכת שבת דף קמט עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קמט עמוד א
[מוזיקה] דף קמט עמוד א' יש נקודת מבט שחלקנו לפעמים נוטים לאמץ נקודת מבט מאוד ילדותית מאוד פשוטה מאוד דיכוטומית שחור לבן מותר אסור אוקיי עובדתי זה נכון מה שהתורה התירה ליך על זה מה שאסור אוקיי צריך להסתדר איך עושים את זה מבחינה עובדתית המבט הזה נכון אבל מגיעים חכמי המ מגיעים חכמי החסידות ואומרים בבקשה תגבירו עוף מכל זה מסביר בעל התניה דבר מדהים אומר דבר שאסור הוא בעצם אסור מלשון קשור הוא קשור לכוחות הטומאה דבר שמותר זה לא אומר שצריך לעשות אותו זה אומר שהוא משוחרר הוא נמצא בחלל האוויר ואין לאף אחד שליטה עליו ואתה בן אדם אתה תבחר לאן לקחת אותו האם חלילה לאסור אותו בעצם להשתמש בו בצורה גשמית בצורה לא מקדמת לשום מקום גם אם היא מותרת שוב זה מותר זה משוחרר אבל אתה תאסור אותו אל הגשמיות או שתתאר אותו תעלה אותו כלפי מעלה היום אנחנו נראה איסור איסור מאוד מאוד מעניין אומרת הגמרא בסוף העמוד שלנו אף בכול אסור להסתכל בדיוקנאות בכל מיני דברים של אומנות אמנם המפרשים נחלקים האם מדובר דווקא בדברים שנועדו לעבודה זרה או יש מפרשים שאומרים מה פתאום כל דבר שהוא לא משהו רוחני הוא לא משהו שמקדם אותך לא משהו שמקרב אותך אם אתה מעיין בו אתה עובר ל תפנו אל האלילים אל תפנו אל מדעתכם שימו לב לאיסור הזה האיסור הזה בעצם מגיע ואומר לנו תשמע נכון יש דברים שהם לא שחור ולבן הם לא עשו ורים אי אפשר לצעוק עליך אתה עובר עכשיו על איסור אבל כשאתה עושה אותם אתה מפנה אל מדעתך אתה פשוט מזיז החוצה את הקדוש ברוך הוא ואומר יש לי מקום במוח גם לדברים אחרים וזה ממש לא כדאי כל אחד ואני אומר את זה לעצמי יכול לשים לב בכל מיני דברים שתופסים לו במהלך היום דברים שהם לא אסורים שמהם ברוך השם ואנחנו משתדלים ונזהרים להתרחק מהמהם כמטחוי קשת גם דברים מותרים אבל הם לא מקדמים אותך לשום מקום ממילא הם נאסרים לא במובן של איסור אלא במובן של נקשרים אל הארציות אל הגשמיות למקומות הרדודים בואו נשתחרר נגבי עוף נעלה אותם נקדש אותם נתאר אותם בעזרת השם אומרת הגמרה הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קמט עמוד א בגמרא ממש בשורה העליונה ראינו בגמרא ראינו במשנה שאסור לקרוא רשימת אורחים בשבת אם יש לי רשימת מוזמנים אסור לקרוא אותם מתוך הכתב שואלת הגמרא מדוע מהי טעמה מחלוקת נחלקו המוראים רב ביבי אמר גזרה שמה ימחוק הוא יראה שאין לו מספיק אוכל הוא יבוא למחוק חלק מהמוזמנים כדי שהמשרד לא ילך ויקרא להם לסעודה וכדי ביזיון וקצף שלא יהיה להם הנה עיקרית וכדומה הוא יבוא למחוק ולכן אסור הבעייה הסיבה היא אחרת גזירה שמה יקרא בשטרי דיוטות ברגע שאתה קורא בכאלו דברים שהם רישומים בעצם סוג של איזה רישום טכני אתה תבוא אחרי זה לקרוא עוד חשבונות שטעות וכדומה ואזה חכמים אשור בשבת ולכן ולכן אני כבר שם לך סטופ גם בדבר שהוא לכאורה פשוט רשימת מוזמנים לסעודה אני אומר לא משם תיגרר לעיתונים משם תיגרר לחוזים משם תיגרר לכל מיני מסמכים שחכמים גזרו לא לקרוא אותם בשבת מהי ביניה אומרת הגמרא מה ההבדל ביניהם הרי גם לפי רב ביבי גם לפי הביה אסור לקרוא את רשימת המוזמנים בשבת אז מה זה משנה מדוע זאת אומרת איפה יש לי מקרה שרב ביבי יאמר כך והבה יאמר אחרת אומרת הגמרא אי כ בניהו יש הבדל דכתב הכותל וידלה הוא כתב את הרשימה על הקיר ובמקום מאוד גבוה למן ד אמר שמה ים חוק ללא חיישינן רב ביבי אומר כל הבעייה שמה עם חוק תשמע הבן אדם הזה זה כתוב לו בגובה על הוא קורא את זה ככה מלמטה הוא לא יבוא עכשיו חפש כיסא לטפס למעלה ולמחוק גם אם הוא ירצה להשמיט איזשהו מוזמן הוא יאמר הוא ימ הוא יעשה כל דבר אחר אבל לא יגיע לידי מחיקה ולמן ד אמר לפי הבעייה שאומר שהבעיה שמה יקרא חיישינן ברגע שאתה קורא את זה תבוא לקרוא עוד כל מיני דברים ותגיע גם לידי קריאת שטרי דיוטות ולכן אני מונע אותך כבר כאן שואלת הגמרא שאלה פשוטה ולמן דאמר שמה ם חוק נחו שמה יקרא אתה רב ביבי חושש שמה ימחוק מן שמה יקרא שתר דיוטות זה לא נמצא אצלך בלקסיקון ו שאלה נוספת לשמה ם חוק ללא חיישינן ברגע שזה נמצא במיקום גבוה שקשה לו להגיע אתה כבר אומר תשמע כל הבעיה הזאת נופלת ואוא לי יבוא לידי מחיקה והתנן כתוב לא יקרא לאור הנר למה אסור לקרוא בשבת לאור הנר שמה יתא את הפתילה אני מבין שאם זה לידו זה בעיה אבל אם זה גבוה כנראה שלא יהיה בעיה כן לפי מה שאמרנו שברגע שזה גבוה הוא לא יבוא למחוק גם לגבי הטיית נר אם אתה קורא לאור הנר וזה גבוה לא אמור להיות בעיה ובכל אופן כתוב ואמר רבא אפילו גבוה שתי קומות ואפילו גבוה שתי שתי מרדות אורך גדול יותר ואפילו עשרה בתים זה על גב זה לא יקרא זאת אומרת אפילו מקרי קיצון שזה מאוד מאוד גבוה עדיין ברגע שחכמים גזרו הם לא חילקו וכיוון שאסור שביתה גם אם זה מאוד גבוה שיהיה לך מאוד קשה לטפס ולהטות עדיין אסור ואם כן מדוע כאן רב ביבי אומר תשמע ברגע שזה כתוב גבוה נעלם הבעיה של שם המחק אין שום סיבה אלא אומרת הגמרא באמת אתה צודק אלא במקרה כזה זה כתוב גבוה גם רב ביבי יודע שבעיה שמה עם חוק אלא ק בניהו דכתב הכותל זה כתוב על הכותל נמוך במקום שיד אדם נגישה לשם וכאן הגמרא הופכת את השיטות למן דמר שמה עם חוק חיישינן לשיטת רב ביבי חוששים כי הוא יבוא למחוק זה קרוב זה זמין למן ד אמר שמה יקרא לא חיישינן גודה בשטר לא מחלף אין זאת אומרת כל הבעיה שהוא מקריא מתוך הכתב הוא קורא את הרשימה אני אומר תשמע זה כבר יתחלף לו הוא יגרר מכזה כתב לכזה כתב יבוא לעיתון יבוא לחוזה יבוא למסמך וכן הלאה יקרא שטרות שחכמים עשו אבל ברגע אומר הבי שכל הקריאה שלי ה מכותל זה ממש לא יבוא להתחלף לי במסמכים ולכן אומר הביה אני מתיר שואלת הגמרא עדיין ולמן דמר שמה יקרא לפי הביה שאומר שכל החשש זה שם ה יקרא וכאן אין את הבעייה הזו כי זה על קיר עדיין לכו שם ה ימחוק למה הוא לא חושש שיבוא למחוק כ חששו של רב ביבי אלא אומרת הגמרא ה כ בניהו דחיק הטבלה והפנקס הוא חקק את זה על גבי טבלה ופנקס זה בעצם היה מיוצר לוחות שמצופה בשעווה והיו חורטים בשעווה המחיקה פה היא מסובכת למ דמר שמים חוק לא חיישין זה לא נמחק בקלות צריך להתאמץ בשביל זה עד ד אחי ואחי אתה תיזכר שלשבת כל הגזירה שאני גוזר זה שמה תוך כדי קריאה אתה תרצה למחוק אבל כאן כשזה על שאווה שקשה למחוק אני אומרת תשמע אין את הבעיה הזו אבל א ד אמר שמה יקרא חיישינן הבאי עדיין חושש בכזה מקרה הגמרא לא מוותרת וממשיכה בעצם מה שאנחנו רואים פה לאורך כל העמוד לאורך כל הסוגיה הגמרא אומרת יש את רב ביבי יש את הבי כל אחד מהמהם לוקח חשש וממרכז אותו שם את הדגש עליו רב ביבי אומר הדגש כאן זה ש שמה ימחוק הבי אומר החשש המרכזי הדגש כאן זה שמה יגרר ויקרא בשטרי דיוטות אבל ברור לגמרא שאף אחד לא מבטל את דברי השני כל אחד ער ורגיש גם לבה שהשני מציג ולכן אומרת הגמרא מתי יהיה הבדל ביניהם תן לי מקום נכון כל אחד שם דגש מיוחד על שלו אבל מתי יהיה מקום שבו כל אחד יאמר הנה החשש שלי לא קיים ולחשש שלך אני לא מתייחס איפה יש את המקום הזה בינתיים אנחנו לא מוצאים והנה כאן בעצם הבאנו דוגמה שאם זה כתוב על גבי אשבה אומר הרב ביבי אין בעיה של שמה ימחוק אומרת הגמרא בסדר אני מבין ששמה ימחוק אין כי באמת מסובך למחוק שאבה והוא יזכר ששבת אבל מה עם הבעייה שלשמה יקרא בשטרי הדיוטות זה כן קיים שואלת הגמרא ולמן ד אמר שמה ימחוק לכו שמה יקרא למה אני לא חושב שיבוא ויגר ויקרא בשטרי דיוטות וחי תמה אם תרצה לומר לי טבלה ופנקס בשטר לו מחלף תראה טבלה זה כתוב על גבי שהווה זה לא התחלף בשטרות ובמסמכים רגילים כמו שאמרנו לגבי כול שלא מתחלף אומרת הגמרא לא ייתכן בוא והוכיח לך מברייתא שזה כן מתחלף והתניה מונה אדם קמה מבפנים וקמה מבחוץ וכמה מנות עתיד להניח לפניהם אדם יכול למנות כמה אורכים הוא רוצה להושיב בפנים במקומות מכובדים בשולחן הכבוד כמה אורכים הוא רוצה להושיב דווקא בירכתיים במקומות הפשוטים גם כמה מנות הוא יכול אבל כל הדברים האלה הוא יכול להקריב ולמנות דווקא מכתב שעל גבי הכותל אבל לא מכתב שעל גבי טבלה ופנקס יפה מאוד עכשיו מסבירה הגמרא בוא נבין מה כתוב פה מה מדובר על כותל מה מדובר על טבלה ופנקס איך אידמי אילמ דכתיב מכתב אם מדובר שזה כתוב בדיו מה ישנ אחה ומה ישנ אחה לא אמור להיות שום הבדל טבלה ופנקס הרי כל מה שהבנו קודם שהמעי שלהם זה כשהם כתובים על גבי שוה ואז זה מסובך אבל אם זה כתוב בדיו לא אמור להיות שום הבדל אמור להיות אסור בין מהכותל בין על טבלה ופנקס אל עליו דחיק מדובר שזה חקוק בכותל או חקוק בטבלה וקטן מכתב שעל גבי הכותל רק אז מותר כי באמת אין חשש שיבוא למחוק אבל שים לב אבל לא מכתב שעל גבי טבלה ופנקס מבינה הגמרא למה כי יש את הבעיה של שתרד יוטות על כותל ברגע שזה חקוק אין לא את הבעיה של מחיקה כי זה חקוק ולא את הבעייה של שתר דיוטות כי אף אחד לא מחליף בין קוטל למסמכים אבל בטבלה ופנקס ליף שזה שעווה כמו שאנחנו רואים כאן יתכן שאיין את הבעיה של מחיקה אבל עדיין נשארת הבעייה של שטרי הדיוטות ואם כן מה יענה על כך רב ביבי אלא אומרת הגמרא חוזרת הגמרא להצעה הראשונה שהבאנו לעולם דכתב הכותל ו מידלי זה כתוב על כותל בדיו וגבוה שוב אין כאן את הבעייה של שתר דיוטות מה קורה אם מחיקה יש בעיה או לא ניסים להגיד שאיין בעיה של מחיקה וכן יש בעיה של שטרי דיוטות אבל אמרנו רגע אם אין בעיה של מחיקה למה לא בגלל שזה גבוה הבאנו רה מנר שבעיה שמה יתה קיימת אפילו בגובה 10 קומות ודש הלך דרבה מאותו נר שמה יתה דרבה תנא זה פשוט מחלוקת תנאים דניה מונה אדם את אורכי ואת פרותיו מפיו אבל לא מן הכתב הכתב אסור תמיד רבח מתיר מכתב שעל גבי הכותל או איך ייתכן במה רבח מתיר אידמי איכת מתת במקום נמוך ונגיש לחו שמה עם חוק למה שרב אחה לא יחשוש לזה אלא לדתו מדלה ושמה מנה רבתא הנה כאן רבי אח מתיר נכון ראינו מקום אחד שאסור מקום אחד שמותר פשוט מאוד השאלה אם שזה במקום גבוה ולא נגיש ואני יכול לתלות שהבן אדם עד שהוא יעלה למחוק לאותו מקום גבוה יזכר השאלה אם אני גוזר או לא מה ששאלת מרבא שרואים לגבי הנר שגם אם הוא נמצא בגובה 10 קומות אסור זה באמת מחלוקת תנאים זה שיטת יחידה לא יחידה אבל זה תנא אחד שמדבר על זה מה שראיינו יש תנאים שסוברים אחרת ולכן אנחנו חוזרים בעצם למקום הראשון מדובר שהוא כתב על גבי הכותל ובמקום גבוה שתרד ותות אומר רבא כן אומר הבי כן קיים כאן כי ברגע שאתה קורא משהו אתה יכול להיגרר הלאה שימו לב כאן לפי זה שתרד ותות קיים מחק לא קיים כי אני פה לפי התנה שברגע שזה גבוה עד שהוא יעלה הוא כבר יזכר ואין שום בעיה שמ מינה באמת כך מסכמת הגמרא מביאה הגמרא שוב ו נתנא כ נתנא המחלוקת בין התנאים זה כמו מחלוקת תנאים נוספת האם אני חושש וגוזר גם בדברים שהם פחות הגיוניים או לא זאת אומרת יש תנא שאומר כביכול ראש קיר כן אני לא אומר את זה על גזרות חכמים אבל כביכול ברגע שאני יוסר זה לא משנה אם זה בגובה אם זה סנטימטר ממך או 600 מטר גובה ממך תמיד אסור ויש טהור שנכנס לפרטי העניין ואומר מה הבעייה שם היתה בגובה 10 קומות אין שמה יטה קנה לגבי שמה ימ חוק גובה 10 קומות גובה גבוה ולא נגיש אני לא חושש שמה ימ חוק מביאה הגמרא מחלוקת דומה ד תניה אין רואים במראה בשבת למה אני חושב שהבן אדם כשההוא רואה במראה הוא יראה שהוא לא מסופר יראה שהוא לא נראה טוב ילך לספר להסתפר רבי מאיר חולק ומתיר ברגע שזה מרא קבוע בכותל שואלת הגמרא ד מה ההבדל מה ישנה קבוע בכותל דעד אחי ואחי מדקר מה אתה רוצה לומר שברגע שזה קבוע בכותל הוא צריך לעזוב את המראה ללכת להביא מספריים לחפש בן אדם שבעצם יעצב אותו יספר אותו ועד אז הוא יזכר ששבת אם ככה שאינו קבוע נמי עד אחי ואחי מדקר בתכלס הוא הולך להביא מספריים וכדומה אין שום הסבר אין שום הבדל ביניהם אלא אומרת הגמרא פשוט מאוד אחה מדובר מרא של מתכת עסקינן מדובר במרה של מתכת ששולי אחדים והבן אדם יכול ככה באופן פיראטי להשתמש כבר תוך כדי שהוא מסתכל ב הוא השתמש בה כדי להסיר את הנימן המדולדל את כל השערות שבולטות לו את כל הזיפים וכדומה הופה הוא השתמש בזה עצמו אבל שימו לב מרא של מתכת מה משתמשים רק שהיא לא קבועה שהיא לא מחוברת כשהיא קבועה הי אפשר אומרת הגמרא כאן מדובר מרא של מתכת עסקינן ולמה עסו ד אב נחמן אמר רבא ברבוע דמה אב נחמן אמר רבא ברבוע מפני מה אמרו מרא של מתכת אשורה מפני שאדם עשוי להשאיר בה נימין המדולדל ולכן תנ קמה הוא זה שאומר תקשיב תמיד בכל מקרה אסור למה אם זה לא קבוע אני חושב ש יחתוך עם זה ואם זה קבוע אני גם כן גוזר כמו שאנחנו רואים כמו רבא שגזר גם אם הנר נמצא בגובה על לגבי מחיקה גם אם זה גבוה עדיין אני גוזר אבל רבי מאיר הנה התנא שסובר ואומר לא אני מסתכל על פרקטיות האם הוא יכול להגיע לידי כך או לא והוא אומר פשוט מאוד במראה שלא קבועה באמת יש בעיה כי הוא יחתוך את דני מין המדולדל אבל במרה קבועה אין שום בעיה למה כי הוא לא יכול להשתמש בה אז מה הוא ילך להביא מספריים ילך להביא סכין עד אחי ואחי מדקר ולכן אין בעיה אותו רבי מאיר הוא זה שסובר גם לגבי נר וגם לגבי מחיקה ברגע שזה גבוה ואדם צריך לטרוח בשביל זה עד האחי ואחי מדקר ולכן אין בעיה אומרת הגמרא הקדושה תנו רבנן ממשיכה הגמרא מה מותר לקרוא בשבת מה אסור כתב המהלך תחת הצורה יש לך איזה צורה איזה ציור ומתחת יש כתב ותחת הדיוקנאות יש לך איזה תמונה של בן אדם מלחמת דוד וגולית כל מיני מלחמות מעניינות וכדומה שהיו מציירים אותם וכתוב לך למטה הסבר אסור לקרוא אותו בשבת ודיוק נה התמונה בעצמה אף בכול אסור להסתכל בה משום שנאמר אל תפנו אלי אלילים וכאן כבר הבאנו בהקדמה שיש מחלוקת האם מדובר דווקא בדברים של עבודה זרה ואפילו שלא נאבדו או אפילו בכל דבר אומנות בעולם מה התלמוד אמר רבי חנין אל תפנו אל מדעתכם אל תפנו אל מדעתכם בעצם רשי מסביר אל תפנו אל מדעתכם לשון אלילים לשון חללים כל מה שחלל ליבכם משיא אותכם ואומר בואו נסתכל ונהנה ויש דורשים אל תפנו אל מדעתכם אל תוציאו את הקדוש ברוך הוא מהראש ברוך השם זכינו ללמוד דף נפלא אולי נסכם אותו בעצם ראינו במשנה שלא קוראים מתוך הכתב למה הבאנו את רב ביבי והבאה שבעצם אחד אומר הדגש הוא בגלל שמה יקרא בשטר ד ותות זה הביי רב ביבי אומר שמה ימחוק ניסינו להביא סיטואציה שבעצם תמחיש לנו את ההבדל ביניהם בהתחלה קצת הסתבכנו כי כל אחד עדיין ער ורגיש לצורך של השני לכן אתה לא יכול לומר לי קיר לכן אתה לא יכול לומר לי פנקסים שבה וכדומה למסקנה אמרנו מדובר כשזה כתוב גבוה על גבי הכותל ובדיו שטרי דיוטות יש כאן רבי חושש ר א רב ביבי לא חושש פשוט מאוד הוא אומר תשמע אין כאן את הבעה של שמע המחוק כעד שהוא יתפס וכדומה הוא יזכר שאלנו עליו מרבה ואז אמרנו שזה באמת מחלוקת נאים וכפי שראיינו גם לגבי מראה הקבועה ושאינה קבועה את שיטת רבי מאיר שקבוע מותר ואני לא חושש זאת אומרת כי עד שאלך לאבי וכדומה הוא יזכר ששבת ואני לא גוזר על כל המכלול ובסוף ראינו על דיוקנה לא לקרוא את זה אפילו לא בשבת אפילו לא בחול אל תפנו אל מדעתכם תודה רבה בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר ש
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה