העמוד היומי מסכת שבת דף קמה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קמה עמוד ב
[מוזיקה] דף קמ עמוד ב אח יקר לפעמים אתה מרגיש שהכל סוגר עליך קשיים אתגרים קשה לנשום נכון לא קל אבל אל תתייאש תסתכל על ההיסטוריה המפוארת שלנו כעם למרות כל התחזיות עברנו דברים נוראים שמות צרות דרסו אותנו רמסו אותנו אבל הנה אנחנו עדיין כאן היום בעמוד שלנו אנחנו רואים 52 שנה ארץ ישראל הייתה שוממת לחלוטין לא בהמה לא עוף לא לא בני אדם כלום מי שראה את הארץ במצב כזה הספיד אותה אמר אין מצב שיחזור ויהיה פה תקומה והנה ברוך השם אנחנו זוכים לרומם את כל התורה בארץ ישראל בכלל עם ישראל חווה כזה פריחה רוחנית אדירה שלא היייתה כמו ותם מעולם אנחנו במצב נפלא מהבחינה הזו וזה מה שמראה לנו עם ישראל תמיד התקומם אמנם אנחנו עדיין מצפים לגאולה השלמה למשיח בן דוד שיגאל אותנו לגאולת עולמים אבל בכל אופן איזה מוסע השכל אפשר ללמוד מזה אם כל כך הרבה עברנו אם כל כך הרבה שרדנו נישבר מהקשיים והאתגרים האלה לקראת הסוף ברור שלא כולנו נתחזק בעזרת השם אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קממ עמוד א' למטה בשורה האחרונה ראינו אתמול בעצם תן דבי מנשה ראינו ברייתא מבית המדרש של מנשה שם היה כתוב דבר אחד שקשור עוד לסוגיה של אתמול ודבר אחד שעיתון נתחיל היום וכן ת נדו מנש דבר תורה מדאורייתא אינו חייב אלא על דריסת זיתים וענבים בלבד זאת אומרת דיברנו באריכות על כל ענייני שחיטה כל מיני פירות שדרך לסרטן שלא הדרך ש פחות או יותר כבשים שלקות משקין שהצטברו בכלי וכדומה אבל צריך לזכור שהמקור מדאורייתא רק זתים וענבים ורק דרך דריסה זאת אומרת הדרך שהדרך לסחטנ בלבד רק אז חייבים מדאורייתא כל השער זה פרשנויות זה דרבנן זה כמובן חמור מאוד אבל דאורייתא זה הדין הדין השני של הברייתא דוה מנ שהוא בעניין אחר לחלוטין ועיתון התחיל היום ואיין עד מפי עד יש בעצם מושג בתורה של עדות מגיע בן אדם ומעיד עדות לבית דין מקבלים על פיו שני עדים צריך תמיד אבל אין כזה דבר להעיד שמישהו אמר לי זאת אומרת גם אם אתה מעיד שמישהו אמר לך זה עדיין לא קביל בבית דין אבל כן יש מקום אחד אין עד מפי עד כשר זאת אומרת בכל המקומות זה פסול אלא לעדות אישה בלבד זאת אומרת אם בעל הלך למדינת הים ופעם לא היה פקס לא היה מייל לא היה טלפון לא היה אפשרויות להעביר מידע הבעל הלך למדינת הים ועקבות נעלמו אם מגיע בן אדם אחד מספר שהוא מת זה כבר מספיק להתיר את האישה לבעלה זאת אומרת בעדות רגילה צריך שתיים כאן הקלו מספיק אחד כולה נוספת עד מפי עד אם בן אדם מעיד שמישהו אמר לו שהבעל מת אני גם סומך ומתיר את האישה ינסה למישהו אחר למה הקלו כולה מיוחדת באישה כיוון שאחרת היא נשארת גונה מצב לא טוב מצב לא אופטימלי מאף כיוון משום כיוון שהוא ולכן הקלו על האישה יפה מאוד זה הדין שראינו בתנ דוי מנשה בבריטה של בית מדרשו של מנשה שואלת הגמרא הי ביה להו עד מפי עד לעדות בכור מהוא יש מושג שנקרא עדות בכור כבר דיברנו על כך לפני לא הרבה זמן בכור שנולד בכור זכר של בהמה תאורה שנולד הולך לכהן ובעצם חובה לכהן להקריב אותו להעלות אותו לירושלים ולהקריב לקורבן אלא אם כן הבכור מקבל מום ואז הוא הופך להיות ממון של הכהן הוא יכול להשתמש בו בעצם זה שללא על מלא יש כל מיני הגבלות כדי לשמור על כבודו של אותו בכור שפעם הוא היה קדוש אבל כרגע הוא של הכהן על מלא ולכן כיוון שאנחנו חוששים ש יהיו כהנים חמדנים שירצו את אותו בכור והם ילכו ויעשו בו מום כדי שהם לא יצטרכו לעלות אותו לירושלים וכולי אז אנחנו אומרים חייבים עדות שמום הזה נוצר לבד אבל בעדות הזו הכילו כי בתכלס זה רק כדי לשמור על ה באמת נראות האמיתית שהכל הולך לפי הספר אבל בגדול ברגע שיש מום זה לא משנה לי איך הבחור הזה כבר נהיה מותר לכן בידות הזאתי כאילו שואלת הגמרא הי בלהו עד מפי עד לעדות בכור מה הוא האם מקבלים עדות של עד שמעיד שאדם אמר לו שהוא ראה שמום הזה קרה מאליו או שלא אומרת הגמרא נחלקו המוראים רב מי אסיר ורבי שרי רב מי בעצם אסר לכהן לאכול את הבחור הוא אמר אני לא מקבל את זה שמום הזה נעשה מאליו ואסר על הכהן את אותו בחור ואילו רב אסי התיר אמר לרב המי לרב אסי ואתנה דב מנשיה בריתה שראיינו עכשיו ממש כתוב במפורש אין עד מפי עד כשר אלא לדות אישה בלבד עד מפי עד בכל המקומות בכל הסיטואציות בכל הסיפורים פסול המקום היחיד שהוא כשר זה ידות אישה אז מה אתה מגיע ומוסיף גם עדות של בכור אומרת הגמרא אימה לעדות שהאישה כשרה לה בלבד לא כפי שהבנו לא כפי שראינו שרק לעדות אישה לגבי אישה שבעלה הלך למדינת הים כדי להתירה להינשא אלא כל עדות שהיא כזו פריחה כזו לא דרמטית מדי שעד כדי כך שאני סומך גם על אישה כי בעדות רגילה אני לא סומך על אישה אבל בעדויות שצריך רק גילוי מילתה רק להבין מה היה כאן ואין כאן איזה דין אין כאן איזה משהו שאני משהו דרמטי אז אני כן מאמין לאישה כשאני מאמין לאישה אפשר סמוך גם על עד מפי עד וממילא בבכור באמת אני סומך על אישה ולכן אני סומך גם על עד מפי עד מספרת הגמרא רב יימר אח שר עד מפי עד לבכור באמת כמו שרב אסי אמר הוא הכשיר עדות של עד מפי עד לעניין בכור שבאמת המום קרה מאליו והוא נתן ל כהן לאוכלו קרי לי מרימר מרימר שמע את זה ואמר ימר שרי בוכר הו כאילו קרא לו יימר מתיר הבכורות זאת אומרת הוא מקל תמיד הוא לא נהג כדין הוא לא נהג כהלכה ואיל חתה אומרת הגמרא עד מפי עד כשר לבחור עלי שאתה רואה שבאמת מי שהתייר קצת קראו לו בשמות גנאי ובעצם יצאו נגדו בכל אופן הדין הוא שעד מפי עד כזו דות כשרה כדי להתיר בכור ראינו במשנה מחלוקת חלות דבש שהורדה כברת בערב שבת ריסק אותם מערב שבת והדבש זב תוך כדי השבת חכמים אוסרים ורבי אלעזר מתיר אומרת הגמרא כי אתה רב אושי מ נרדה אתה וייתי מתנית בידי הוא הביא איתו ברייתא וואו הבי בריתה מה כתוב שם זיתים וענבים שזקן מערב שבת ויצאו מעצמן שזה בעצם בהשוואה אנלוגית זה בדיוק כמו חלות דבש ש רזקן בערב שבת וזב הו בשבת רבי אלעזר אסורין זה שיטת נקמה ואילו רבי אלעזר ורבי שמעון מתירים בעצם לא חידש כאן כלום ולכן מגיע רב יוסף ואומר גברה התר ראת להשמין זאת אומרת מה אתה אומר כאן הרי ראינו בדיוק את המחלוקת הזו לגבי חלות דבש במשנה הוא הדין לגבי זיתים וענבים אז מה באתה לחדש לנו שחוץ מרבי אלעזר יש גם את רבי שמעון שמתיר נפלא לא כזה חידוש דרמטי אמר לה הביתו כמ שמלן אומר הבי לרב יוסף מה פתאום יש כאן חידוש עצום כי במשנה מדובר לגבי חלות דבש והוא מגיע ומדבר לנו על את הסיפור הזה בעצם את אותה מחלוקת לגבי זיתים וענבים שר אסקן וכאן טמון חידוש עצום די מתניתין אם אתה רוצה ללמוד את המחלוקת מהמשנה אב אמינה הייתי אומר דווקא אתם הוד מעיקר אוכו לבסוף אוכלה הדבש כשהוא בחלות הדבש נחשב כאוכל לאחר שהדבש זו הוא גם כן נחשב כאוכל אנשים לא מחשיבים אותו כמשקה ואולי רק לכן מתיר רבי אלעזר אבל אח דמק אוכ להו לבסוף משכה בהתחלה בעצם היה לנו כאן תים וענבים שנחשבים כאוכל לאחר שהוא רזקן מערב שבת והם זבו תוך כדי השבת הם נהפכו בעצם למשקה הייתי אומר אימה לא הייתי אומר שרבי אלעזר לא התיר בכזה מקרה כמהש מלן וזה החידוש האדיר פה שלא רק בחלות דבש שהפכו לדבש שהיו אוכל ונשארו אוכל מתי רבי אלעזר אלא הוא ורבי שמעון חברו גם במקרה שהם היו אוכל ונהיו משקה בעצם זיתים וענבים שזקן זבו בשבת גם אז הם מתירים אומרת המשנה הקדושה כל שבא בחמין מערב שבת כל מוצר כל ל תבשיל שהוא כבר התבשל מערב שבת שורין אותו בחמין בשבת מותר לי להמיס אותו רשי אומר שיהיה נימוח מותר לי לעשות את זה בשבת כי אין בישול אחר בישול לשים את זה ממש על האש זה כבר בעיה מי שזוכר ראינו בהרחבה מה זה שהיה מה זה חזרה אפילו תבשיל שיתבשל כל צורכו יש מגוון בעיות ואנחנו לא נכנסים לכאן כרגע כאן מדובר לשרות אותו במים חמים כדי להמיס אותו בגמרא נראה למה מי נוהג לעשות ככה באיזה אוכל מדובר זה מותר לעשות אבל כל שלא בא בחמין מערב שבת לדוגמה בשר יבש הוא נאחל על ידי הדחק מותר לשפוך עליו מים חמים בשבת מדיחים אותו בחמין בשבת למה כי זה לא גמר מלאכתו זה לא בישול זה סך הכל עושה אותו טיפה יותר ראוי לאכילה אבל עדיין הוא לא נאכל ברווח הוא ממשיך לאכל רק על ידי הדחק ולכן מותר חוץ מן המליח הישן דג מליח ששוכב כבר שנה שלמה וקולי האספנים זה סוג של דג טונה שמגיע מספרד אותם אסור למה שהד חתן זו הי גמר מלאכתן כשאתה מדיח גם אם אתה לא שורה אותם במים עצם זה שאתה שופך עלי עליה מים זה גמר מלאכה ובישול רשי אומר זה אסור גם משום גמר מלאכה וגם משום בישול שואלת הגמרא כגון מי על מה אתה מדבר איזה סוג תבשיל אני מבשל אותו מערב שבת ולאחר מכן אני שם אותו במים חמים כדי שהיין לי מוח אני רוצה לחמם כל מיני דברים אבל לא להכניס אותם חזרה לתוך מים חמים אמר רב ספרה כן יש כזה מאכל כגון תרנגולת דרב אבא התרנגולת של רבי אבא היה שוטה לרפואה היו מבשלים את זה אחרי זה שורים את זה במים חמים עד שזה היה ממש נימוח נימוח וככה היו שותים את זה כבר נראה שזה לא המאכל החי הכי מגרה בעולם ואמר אב ספר זים חד קלית לאטם הגעתי לארץ ישראל ואוכל מנ הביאו לי לאכול מזה מאותה תרנגולת דרבי אבא ואי ללא רבי אבא שהכיר טוב את האוכל הזה וידע עד כמה הוא לא מי יודע מה דאש קין חמרה ברטלט טרפי הוא הביא לי יין בן שלוש שנים ככה שדעתי תתיישב עליי התנסתי הייתי מקי מרוב מיאוס של המאכל הזה ממש נורא לא מומלץ להכניס אותו לפה אבל זה המאכל בכל אופן שעליו דיברנו במשנה שנוהגים לאשרות אותותו במים חמים לאחר בישולו וזה מותר לעשות בשבת מספרת הגמרא על מאכלים נוספים רבי יוחנן רייק מקוח ד בבלי הוא היה רוק כשהוא היה שומע או כשהוא היה רואה או כשההוא היה תואם את הכוח של הבבלים הוא היה בן ארץ ישראל הוא ה אומר הכוח של הבבלים עושים אותו מכל מיני דברים מעופשים לחם מעופש וכדומה ולכן הוא היה רוק מזה מרוב מיוס אמר רבי יוסף אם הוא אומר ככה ל המאכלים שלנו אני יכול לומר על מאכלי ארץ ישראל ולעיר הו קנן מתרנגולת דר הבבא שאנשי ארץ ישראל אוכלים את זה אני רוק מהאוכל הזה עוד הכוח לאלא כל כך מאוס אמר רב גזה רב גזה מספר כך זמנ חד קלאת לאטם הגעתי לארץ ישראל ועבדת קוח ד בבלי הכנתי את האוכל האותנטי העיראקי הבבלי וכולם התלהבו שאילו מני כל בריך מערב הכל חולי ארץ ישראל עמדו בתור בשביל טום את זה אתה רואה שזה לא כל כך מאוס רבי יוחנן כביכול הגזים ראינו במשנה כל שלא בא בחמין בערב שבת מדיחים אותו בחמין ו ראינו גם לגבי קוליס האספנים שאותו אסור להדיח כי הדחתו זו יגמר מלאכתו כן דג מליח ישן ו קוליס היספניים שואלת הגמרא הדיח מ אדם כן הדיח את אותו מליח או את קוליס האספנים בשבת עלף שבמשנה כתוב שאסור הלך ועשה דין לעצמו והדיח מה דינו אמר רב יוסף הדיח חייו חטא שימו לב במרבית הפעמים שראינו את השאלה הזו רב יוסף הוא זה שעונה אם הוא עבר והדיח הוא חייב חטאת כי הוא מבשל אמר ברידר אבינה אפננה מתניה גם מהמשנה מה שמ כך חוץ ממליחים האספן כתוב במפורש שהד חתן זו גמר מלאכתן גמר מלאכתן זה בישול גמור שמ מינה הוא עובר על מלאכה דאורייתא שמבשל ובאמת כמו שרב יוסף אמר חייב חטאת מספרת הגמרא סיפור מדהים שבעצם בהמשכו נדבר על קוליס האספנים ולכן הוא מגיע ונכנס כאן יתי רב חיא בר אבא ורב אסי קמ ד רבי יוחנן ויתיב רבי יוחנן וק מנמנם התלמידים רב חיא ורב אסי ישבו ורבם נמנם אמר להם החלו לדבר בינם לבין עצמם אמר לרב חיה ברבא לרב אסי שאל אותו שאלות שאלה ראשונה מפני מה עופות שבבבל שמנים למה העופות של בבבל יותר שמנים משל ארץ ישראל אמר להנה לו רסי קלח למדבר עזה וערך השמנים מהם לך למדבר עזה שעזה היא מארץ ישראל ואני אראה לך עופות יותר שמנים אז בעצם דחה את שאלתו שאל אותו שאלה נוספת מפני ם המועדים שבבבל שמחים אני נמצא פה בבבל אני רואה שבמועד השמחה גדולה מאוד מה הטעם של זה אנאלו מפני שהם עניים אמר לו רב אסי פשוט הם עניים הם לא רגילים למאכל ומשתה ומנוחה כל השנה הם עובדים מגיע חג הם הם כביכול מתענגים עוד יותר מבני ארץ ישראל שכבר במהלך השנה כולה יש להם את הרווחים האלה את היישוב הדת את הפינוקים את האוכל ולכן הם שמחים יותר שאל אותו שאלה נוספת מפני מה תלמידי חכמים שבבבל מצויינים הם הולכים עם בגדים מפוארים עם פרק הרבנים הולכים עם בלץ פרווה מפואר למה בארץ ישראל אני לא רואה את זה אמר לו לפי שאינן בני תורה הם לא כל כך בני תורה ולכן כדי שיכבדו אותם הם צריכים ללבוש מלבושים מכובדים כדי להתייקר בעיני הבריות מסבירים המפרשים שחלילה לא הייתה כאן כוונה של גאות אבל במקום שהסביבה לא מגדלת תורה אתה חייב ללכת ולהתנות במלבושים כי אחרת לא יהיה אימה לא יהיה כבוד והם לא יקבלו את הוראותיה ולכן כך נהגו התלמידי חכמים שבבבל שאל אותו שאלה נוספת ואחרונה מפני מה עובדי כוכבים מזוהמים מסבירים המפרשים זוהמה טומא רוחנית זומה בנפש עלף שאנחנו הפשוטים יכולים לומר שעובדי כוכבים אתה רואה בחוש שם מזוהמים אתה רואה אתה יכול לראות מה זה פרצוף של גוי אבל בכל אופן ההסבר הפשוט זה תומה רוחנית ששורה עליהם אנלו מפני שאוכלים שקצים ומסים והם מביאים עליהם את הטומאה בעצם זה היה כל התשובות שרב אסי ענה לרב חיה איתר בוא רבי יוחנן יוחנן התעורר ושמע את הדברים אמר להו דר דקה ילדים כך קרה להם לא כך אמרתי לכם אמור לחוכמה אחותי את מהפסוק הזה אנו דורשים כך אם ברור לך הדבר כ אחותך שהיא אסורה לך כמו שלכולם ברור איסור אחות שאסור לשת את אחותם אז אומרו ואם לאו לא תאמרו וחבל כביכול שאתם אומרים דברים לא ברורים ובוא והוא עונה להם על כל השאלות אמרו לי ולי מלמר לאיזה מן זאת אומרת על מה התכוונת לפחות תענה שאלה אחת ששאל רב חיה תענה עליה ענה להם על כולם וענה כך שאלה ראשונה שאלת מפני מה העופות שבבבל שמנים מפני שלא גלו הם לא גלו והעופות של ארץ ישראל גלו שנאמר מאיפה אני יודע שמי שלא גולה הוא יותר רגוע יותר משובח יותר שמן שנאמר שענן מואב מנעוריו ושקט הוא אל שמריו ובגולה לא הלך על כן עמד טעמו בו וריחו לא נמר כך כתוב בפסוק אתה רואה שמי שלא גולה יש לו יותר ישוב הדעת הוא יותר רגוע הוא יותר משפיח ואכה שואלת הגמרא מןלם דגלו מי אמר שהעופות של ארץ ישראל גלו כתוב שהיהודים גלו מנען שאופות הלכו יחד איתם אונה הגמרה תניה רבי יהודה אומר 52 שנה לא עבר איש ביהודה בגלות בית ראשון לאחר שנחרב בית ראשון עוד היה את שרית הפלטה לאחר שהם גלו 52 שנה הכל היה שממה לא עבר איש שנאמר עלי הרים סב חיוני כי ניצתו מבלי איש עובר ולא שמעו כל מקנה מעוף השמיים ועד בהמה נדדו הלכו בהמה בגימטריה חמש רטן אוה ואם כן היה 52 שנה של שממה גם העופות גלו ולכן הם פחות משובחים מעופות בבל שהם לא גלו אמר רבי יעקב אמר רבי יוחנן כולן חזרו כל הבעלי חיים העופות הבהמות הדגים הכל חזר לארץ ישראל חוץ מקוס ההיספני שהוא לא חזר ולמה כאן נראה כביכול כן בגמרא אנחנו לא מבינים באמת הכל הכל דברי אלוקים חיים וגבוה מעל גבוה אבל כאן כתוב בפשטות סיבה טכנית קוליס היספני לא חזר דמר רב אני מדר דבבל מעדר מ להן איתם המדרונות שבבבל בסוף המים חוזרים לירושלים איך אומר רשי דרך סולמות בקרקע זרמים תת קרקעיים כל מיני מ חילות דרכם המים חוזרים חזרה לירושלים ואיי הקוליסאום דלו שרי שדרי לא מצי סליק השדרה שלו לא קשה הוא לא יכול לשוט בכאלה תנאים טכניים קשים ולכן הוא לא חזר לירושלים כולם חזרו דרך אותם מחילות כל הבהמות העופות חזרו לירושלים גם הדגים חזרו דרך אותם המחילות שיש בין נערות בבל לאין איתם לירושלים חוץ מהדג הזה שהשרה שלו לא יכולה לעבור את המסע הקשה הזה ולכן הוא לא חזר המשיך רבי יוחנן על השאלה בא ואומר לו כך מפני מה המועדים שבבבל שמחים פשוט מאוד מפני שלא היו באותה קללה יש קללה מהנביא שהוא ממעט את שמחת המועדים של בני ארץ ישראל דכתיב וישבתי כל מוסה חגה חודשה ושבתה וכל מועדה וכתיב חודשי ומועדיכם אומר הקדוש ברוך הוא שנאה נפשי היו עליי לטורח כל זה נאמר על היהודים שבארץ ישראל ולכן באמת השמחה שלהם במועדים התמעטה מה היו עליי לטורח מה זה תרכה מה הטרחה של הקדוש ברוך הוא אמר רבי אלעזר אמר הקדוש ברוך הוא לא דיין לישראל ש חוטין לפניי אלא שמטריפים אותי לדע איזו גזירה קשה אביא עליהן אני צריך לשבת ולחשוב איזה גזירה אני אביא עליהם וזה כואב כל כך לקדוש ברוך הוא ועל עצם זה הוא אומר על עצם זה מגיע לכם עונש על הכאב שאתם גורמים לי שאני חייב לשבת ולהטריף את עצמי באיזה גזירה להביא עליכם אמר רבי יצחק כיוון שבאמת הקדוש ברוך הוא הנביא מקלל בשם הקדוש ברוך הוא את החגים אין לך כל רגל ורגל שלו בת ה בולשת לציפורי מגיע חיילים ובוזזים את ממון ישראל ואמר רבי חנינא אין לך כל רגל רגל שלא בא לטבריה אגמון קמטון ובעל זמורה מושלים שוטרים בעלי זרוע חומסים גונבים עושקים מסביר רשי הם לא מתכוונים לחגים הם מגיעים סתם ככה בדיוק נופל להם ביום טוב כיוון שהקדוש ברוך הוא קילל את בני ישראל ממשיך רבי יוחנן ואומר מפני מה תלמידי חמים שבבבל מצויינים לפי שאינם בני מקומן הם גלו מארץ ישראל ברגע שמישהו גולה אף אחד לא מכיר אותו הוא חייב להשתמש במצנפת הרבנית בגלימה אחרת אף אחד לא יכבד אותו דמרי אין ש במטה שמעי בעיר שלי מספיק להגיד צמי אנשים מכירים אותי ומכבדים אותי אבל בלא מטה אם אני נמצא לא בעירי אלא במקום זר תבי אני חייב להשתמש בבגדים המכובדים שלי שכך ידעו שאני באמת תלמיד חכם ויכבדו אותי מביאה הגמרא ברייתא בא כתוב כך הבאים ישרי שיעקב יציצו פרח ישראל תני רב יוסף אלו תלמידי חכמים שבבבל שעושים ציציים מופרכים לתורה הם דורשים דרשות לימודים אגדות מהכתובים זה כמו מופרכים אם כן אנחנו רואים שהם כן היו בני תורה ולא כמו שרב אסי אמר ועל כך אומר רבי הסיבה האמיתית שהם מתנאים בלבושם זה לא שהם לא בני תורה אלא באמת כמו שאמרנו כמו שאמר רבי יוחנן כיוון שהם אינם בני מקומן ברגע שם אינם בני מקומן הם חייבים להתהדר בלבושם מחר נראה את השאלה הרביעית בואו נסכם מה ראינו דבר ראשון ראינו עד מפיד כשר רק לעדות אישה אחרי זה ראינו גם שיטה שהוא כשר לעדות של בכור כי זה עדות שהאישה כשרה לה לאחר מכן היה לנו את החידוש שבמשנה אנחנו רואים שחלות דבש שר סקן וזבין בשבת מחלוקת והוספנו שזה לא רק בחלות דבש שזה אוכל מאוכל אלא גם בזיתים וענבים שזקן שזה שתיה מאוכל גם כן אותם דעות המשנה אמרה כל מה שאני שורה בחמין כל מה שבישלתי אני יכול לשרות בחמין זה כמו תרנגול ד דרב אבא ראינו כמה זה היה מאוס ובעצם מנגד ראינו שגם הכוח של הבבלים היה מאוס בעיני רבי יוחנן וראינו שהיה כן כאלו שאכלו את זה ונהנו מזה וכולו לאחר מכן ראינו במשנה קוליס האספן כל מה שלא בא בחמין מותר רק להדיחו חוץ מקוס האספנים ומח הישן שהחתן זו הגמר מלאכתן ועל כך אמרנו שאם יעשה בעצם אם ידיח אותם בשבת יהיה חייב חטאת כי עד החתן זו יגמר מלאכתן בעצם ארבע שאלות ששאל רב חיה את רב אסי לפני רבי יוחנן יש את התשובות שענה רב אסי ואת התשובות שענה רבי יוחנן שאלה ראשונה למה עופות שמנים הוא דכה אותו ואמר לו של ארץ ישראל יותר שמנים ולאחר מכן רבי יוחנן אמר שהסיבה כיוון שהם לא גלו כיוון שהם גלו ואלה של בבל לא גלו הוא הביא ראייה שאלה שלא גולים הם שענים יותר שקטים ומשובחים כמו שרואים עם הואב והוכחה שהם גלו כמו שרואים ש-5 שנה הכל היה ריק כולם חזרו חוץ מקולס האספנים זה בעצם הרעיון שלכן אנחנו מביאים את כל הסיפור הנפלא הזה למה המועדים של בבל שמחים הוא אמר לו כי הם עניים ולאחר מכן אמר רבי יוחנן כיוון שהם לא היו באותה קללה של חודשי ומועדיכם סנה נפשי ראינו היו עליי לטורח אתם מצריכים אותו לדעת איזה עונש להביא עליכם ולאחר מכן ראם שכיוון שכך תמיד יש בלאגנים במועדו יש כל מיני בוזזים עושקים ושוטרים שמגיעים להציק לעם ישראל למה תלמידי חמים שבבל מצויינים הוא נה לו כי אינם בני תורה ורבי יוחנן הבי בעצם הבאנו בריתה באים ישר שיעקב שהם כן בני תורה והסיבה היא כיוון שהם גלו והם לא במקומם הם צריכים להתהדר בלבושם והשאלה הרביעית שראינו רק את תשובתו של רב אסי ומחר נהיה תשובתו של רבי יוחנן למה עובדי כוכבים זועמים ונהלו כי הם אוכלים שקצים ומסים שיהיה בהצלחה רבה לכולנו ולהתראות מחר בעזרת השם [מוזיקה] יתברך l
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה