העמוד היומי מסכת שבת דף קלט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קלט עמוד ב
[מוזיקה] שבס דף קלט וד ביס נתחיל בשורה שישית מלמעלה אנחנו ממשיכים עם הנושא של כילה אבל בהקשר לסיטואציה אחרת דיברנו עד עכשיו על כילה שזה כמין אוהל שהוא שם על גבי המיטה באיזה צורה מותר וביזה צרע זה אסור משום עשיית אוהל כעת נראה מה קורה אדם שלוקח את הכילה הזה את הסדין הזה ומתעטף איתו ורוצה לצאת איתו לרשות ורבים אומר רב אבין ברבונה אומר רב חיים בר גויה מתעטף אדם בכילה ובכיס כסיה דהיינו זה הרצועות שתופסות את הכילה כאשר שמים את זה על גבי המיטה כושרים את זה עם רצועות אז הוא יכול לצאת עטוף עם הכילה וגם עם הרצועות למרות שהרצועות כאן לא משמשות אותו לא עוזרות לו בעצם הלבישה אבל זה בטל הבגד ואיין בזה בעיה יוצא לשו סרבים ושבת והנו י חושש שואלת הגמרא מה ישנה מד רבונה דומה רבונה אמרה ויוצא בטלית שאינה מצויצת כהלכתה ושבס חייב חוס כתוב שאדם שהציצית שלו פסולה והוא יצא לרשות ורב מידה אז החוטים לא בטלים לבגד וזה נחשב שהוא נסע את החוטים ברשו ורבים והוא חייב טוס אז למה פה אתה אומר שהרצועות של הכילה שהוא מתעטף בו אין באיזה בעיה של מסע ברשו ובים אונה הגמרא ציצית לגבי טלית חשיבה ול בטלי ציצית יש שמה חוטים של תחילה חוטים יקרים הם לא בטלים לבגד יש להם חשיבות בפני עצמם אני לא כ שיהו בטלה אבל הרצועות האלו הם בטלות לבגד ולכן זה לא נחשב שהוא הוציא אותם ומותר לו לצאת עם זה לשו סבים אומר רבי ברבונה מערים אדם על המשמרת ביום טוב לטלו ברימונים ותולה בשמרים אנחנו ראינו בשיט רחומים במשנה בדף קלח עמוד ב שאסור לתלות את המשמרת על גבי הכלי כדי לסנן את השמרים ביום טב אבל אומר הבי ברבונה יש אפשרות כן לתלות אותה איך אם הוא רוצה כעת סתם להניח מדף לעשות מדף כדי להניח על זה רימונים אז מותר לו אם כן הוא יכול לבוא ולהרים שייעשה את המשמרת כדי להניח על זה רימונים ואחרי שזה מונח כבר ישים שמה ישפוך על זה גם את השמרים עם היין והם הסתננו אומר רבשי והו דלה ברימונים אומר רבשי אבל הפעולה הראשונה שהוא צריך לעשות מיד אחרי שהוא טלה את המשמרת זה קודם להניח את הרימונים הוא לא יכול קודם את השמרים אחרי שהוא מסיים לסנן להניח על זה רימונים מה ישנה מאוד תניה שואלת הגמרא הרי מצינו הרומה בדבר נוסף ושמה לא הצטרכנו לעשות את הדבר שלשמו הוא עושה את זה מיד למה כאן אתה מצריך שדבר ראשון הוא יניח רימונים ורק אחרי זה יסנן מהשני מאוד תני מטילין שיכר במועד לצורך המועד אדם יש לו שיכר ומגיע יום טב הוא רוצה להכין שיכר נוסף אבל יש לך אז מותר לו כיוון שהוא יכול להשתמש בחדש ולא בישן אז לצורך המועד מותר שלא לצורך המועד אסור אחד שחר תמרים ואחד שחר עורים אף על פי שיש להן ישן מערים ושותה מן החדש זה לא אומר שאם יש לו מהישן אסור לו להכין חדש הוא יכול לומר אני שותה מהחדש אז לכאורה שמה אנחנו לא מצינו שיש דין שישתה דווקא מהחדש הוא יכול לומר אני רוצה חדש ולכן הוא מכין ואם כן למה כאן אתה אומר דבר ראשון שיניח את הרימונים ורק אחרי זה שישנן את המשמרת אונה הגמרא אוסם למוכ מלס אוכ מוכ מילס דהיינו אדם שרואה אותו זה ההבדל שמה הוא רואה אותו מכין שיכר הוא אומר כנראה שאין לו שיכר ישן אז אין חשש שיחשדו בו שהוא לא עושה את זה לצורך המועד גם אם לא יראו אותו אחרי זה שוטה את זה מיד אבל כאן כאשר הוא עושה את המשמרת אז זה שרואה אותו אם הוא יראה אותו דבר ראשון מניח את השמרים עם יין הוא יחשוב שהוא עשה את זה בשביל זה ולכן אנחנו אומרים דבר ראשון שיניח את הרימונים כדי שיהיה מוכח שמשמרת הוטלה אותה לצורך הרימונים ולא לצורך השמרים אומרו לרבו לרב שי חזי מר יצור ומר בונן אגב שדיברנו על הרומה תראה את התלמיד חוכם הזה שעשה הרומה בכמה עניינים ורב הונה ברב חיון שמי ואמר לו רבונה ברב חלון שמי ד שוקל ברודו ולקח שן של שום ומנח בבר ז דדון היה לו כלי היה שם נקב אסור לו לסתום את הנקב זה בוא הנה הוא בעצם משלים את הכלי אז הוא לקח נקב לקח שן של שום ודחף בתוך הנקב של הכלי והוא אמר לצנו קום מחנ אני מחפש מקום להחביא את השן מצאתי מקום בנקב שבכלי וממילא זה הרומה שהוא בעצם השלים את הכלי אבל בצורה מותרת ואוזיל ונון במעברה עוד דבר הוא עשה הוא היה צריך לעבור את הנהר כדי לבדוק את הסודות שלו אז הוא הלך אסור אסור לשות בספינה בשבת ויום טב אז הוא הלך והתיישב בתוך ספינה והלך לישון אמר אני רוצה לישון ובינתיים הגוי שהוליך את הספינה העביר אותו לצד השני וולך גיס וסר פרי הוא סיר את הפירות שזה דבר שלא נאסר בשבת ואמר אנו למינם קוחנה אני רציתי רק לישון פה בספינה הוא לקח אותי לצד השני מה אני אעשה אז זה גם כן הרומה אומר להוא הרומה קמרס הרומה רבוני זה כל הרומה בייסורים דרבון ולכן צוב מרבון לא יושי ל מבד לכתחילה אז לכן שם שהוא מת חוכם ואין חשש שהוא יגרר לעשות פעולות האסורות אז הערומה בייסורים דרבון מותר אומרת המשנה נותנין מים על גבי השמרים בשביל שיצו לו דיברנו על המשמרת בשביל לסנן את השמרים שהיין יצא מהם כעת מביאה משנה עוד הלכות בעניין הזה יש לו שמרים שכבר מונחים על משמרת בשבת אבל השמרים האלו כבר התייבשו הוא רוצה קצת להשים עליהם מים כדי שיהיו לכים ואז היין ימשיך לזול מהמהם מותר ו מסננן את היין מסודרים כפיף המיצרי דהיינו יש לו יין כבר שראוי לשתייה הוא רוצה לסנן את זה מקמחים כל מיני עובש חתיכות כאלו שנוצרו עעם הזמן הוא יכול לסנן את זה בשינוי על ידי סודר או על ידי כפיפה מצרית איזשהו כלי שעשו מנצורי דקל וכשזה עובר דרך הכלי אז זה מסתנן ויוצא כיוון שזה ראוי גם בלי זה לשתייה ונותנים ביצה במסננת של חרדל יש לו כאן אומר רשי שני פירושים פירוש ראשון יש לו חרדל שכבר מונח על המסננת וה פסולת נשאר למעלה והחרדל יורד ללמטה הוא רוצה להוסיף על זה את החלמון של הביצה להוסיף עלזה צבע צהוב אז הוא לוקח את הביצה שם אותה למעלה במסננת החלמון יורד למטה החלבון שההוא נוקשה שהוא תלוי ותפוס אז הוא נשאר למעלה אז מותר כיוון שזה לא דרך בררה הוא סך הכל רוצה את הצבע שהצבע הזה ירד לו ללמטה אבל בעצם הוא לא מתכוון להפריד ביניהם בדווקא פירוש נוסף אומר רשי שהוא לוקח מסננת של חרדל וכיוון שזה שינוי זה לא מסננת רגילה אז הוא לוקח את הביצה והוא רוצה לסנן את זה לתוך תבשיל מותר לו במסננת שהוא עושה על ידי שינוי ואז יורד לתוך הקערה שזה כלי שיני ומלבן התבשיל אז אומרת המשנה מותר ביום טוב וסי אמלין בשבס אמלין זה בעצם איזהשהו מין משקה שמותר לעשות את זה בשבס רבי וד הומר בשבס בכוס ביומט בלוגין ובמועד בחובי דנו לעשות סתם כמות אסור אבל מה שאנחנו כן מתיירים בשבס שזה הכי חמור שיעשה כמות קטנה ביום טב מותר ב כלי קטן יותר מכוס אבל במועד מותר גם בחבית לכלי גדול הצודק קו לפי האורכים תלוי כמה אורכן יש לו אם יש לו קצת אורחין ייתכן שיהיה פחות מהכמות שראינו אם יש לו הרבה אורחין נתיר לו גם יותר מהכמות שרבי יהודי אמר אומר זהירי אומרת הגמורה נותן אדם יין צלול ומין צלולים לתוך המשמרת בשבת ואינו חושש אבל החורין לא יש לו יין צלול או מים צלולים שהם ראויים לשתייה מותר לו לשפוך אותם לתוך המשמרת אבל אחוריים לא אם הם אחורים ולא רואים לשתייה זה ודאי אסור מיסוי רבש בן גליאל אומרת תורד אדם חבית של יין ינה ושמריה ונותן לתוך משמת בשבת וחושש אז מה שמע שמותר לו גם בדברים כאלה שהוא יש שמה את השמרים וזה החור בכל אופן מותר לו לתת את זה לתוך המשמרת רגמו זהירי בן הגיטו שונו מדובר מה שהיתר כשהוא נמצא בין הגיתות שמה אדם שותה כל מה שיש יש לו לשתות הוא לא מקפיד על זה שזה יהיה צלול ולכן מצידו היה לשתות את היין עם השמרים עם הכל היה מסתדר לשתות את זה אז מבחינתו זה נחשב לצלול לכן מותירים לו גם אם הוא רוצה לסנן את זה הוא יכול לסנן את זה כיוון שבסיטואציה שם בין הגיתות זה נחשב כמו יין צלול של מצב רגיל אומ אומרת הגמורה מסננן את היין סודרים אמרנו שאפשר לסנן את היין שראוי לשתייה על ידי סודרין ושינוי אום הרב שימוח יה הו בלבד שלא יעשה גומה אבל כשהוא שם את הסודר על הכלי שלא יעשה שם גומה שאז זה בעצם דומה למסננת רגילה אלא יתח אותה ישר שאז זה השינוי שיש פה כדי שלא יב לא יבוא לסנן ומסננת רגילה וכפיפה מצרית גם כן התרנו מבכי ברשי ומרב מלבד שלא גביע מקרקעית של כלי טפח עש מסננת שהוא מניח על הכלי לא יהיה רחוק מתחתית הכלי טפח כיוון שאז זה בעה של עשיית אוהל אומר אפרק הפלג דקב שורי ה קוב אוסו אם יש לו בגד שהוא בא לשוח את זה על הגיגית של היין כדי לכסות אותה אז אם זה על חצי מהכלי אין בעיה כי זה לא אוהל אבל אם הוא הולך לכסות את כל הכלי זה בעיה של אוהל ואסור אומר פופה ני דקס בפומה דוזי דחיס דינו אם יש לו כלי חרס קטן והוא רוצה להרוות לשפוך מהחבית לתוך הכלי אז שלא ישים על הכלי כל מיני קיסמים ועצים דקים הוא יגיד אני בסך הכל שופך מהחבית לתוך הכלי הכלי יש לו למעלה קיסמים כאלו זה מסנן את היין זה לא משהו שאני בכוונה שופך לתוך המסננת אני בסך הכל רוצה למלות את הכלי מהחבית אסור לאדקס קיסמים דקים בפומ דוז דחיס בפיה של הכלי שהוא בא לשפוך מהחבית לתוך הכלי ו דמר זה כי משמרת כי סוף סוף זה גורם לו עכשיו שהיין מיין החור הוא יין ש לשתייה זה נראה כ משמרת ולכן עשו ורב פופה שפו שיכה ממונה למונה הם עצו פתרון אחר איך לקחת יין ושמיש אותו בלי לשים אותו במסננת היו שופכים מכלי לכלי כאשר כל הלכלוך שוקע ונמצא יותר למטה כמו השמרים שיורדים ללמטה אז היו מערים את זה שופכים לכלי אחר וכל החלק הצלול היה עובד הכלי השני אומה לרב אחם מדפתי לרביה אקצ הכש גיע לסוף שמה הוא כבר מקפיד להוציא את המים מבין הלכלוכים הם כבר נמצאים מעורבים לכלוך והוא מקפיץ שמה שיצא זה רק היין הצלול שמה לכאורה זה בויירר אומרת הגמרא ניצוי צס לביר פופל חשיב כיוון שהם הייו עושי שחר אז היה להם את זה בשפע אז הם לא חששו על מה שנשאר ברגע שזה הגיע לגובה שמעורב כבר עם השמרים עם הלכלוך השאירו את זה כבר הם כל מה שהם רצו זה את החלק העיקרי מה שנמצא גם ככה צלול נמצא מעל הלכלוך ולכן התירו להעביר את זה מכלי לכלי אומרת הגמרא ונושן ביצו במסננת ראינו שמותר לשים ביצה על גבי מסנן של חרדל תניק כורכ לפי שה עושין אותה אלא לגוון אומר רשי כיוון שזה בא רק למרא וידי ואידי אוכל הו ואין כאן ברירת פסולת מאוכל זה לא נחשב שהוא בורר אוכל מפסולת כיוון שבסך הכל שניהם זה מאכלים ואת שניהם הוא צריך ליו שונה זה הוא צריך לחרדל וזה הוא צריך למשהו אחר לכן אין בזה אין בזה מלוחה של בויירר וזה לא נחשל שהוא מסנן את זה אז ראינו כאן בגמרא לגבי התעטפות בכילה מותר והרצועות תפלות לבגד זה לא נשב שהוא נוסה את זה ברש ורבים וזה שונה מציצית שאסור עם הטלית היא פסולה אסור לצאת כיוון שהציצי חשובות הם לא בטלות לבגד אני חשב שהוא נוסא אותה בש ורבים ראינו שיש דרך להשים את המשמרת על גבי הכלי ביום ט בארומה שהוא רוצה מדף לרימונים אבל שיתחיל בארומה עם הפעולה של רימונים ורק אחרי זה ישים את המשמר את השמרים עם היין כדי שלא יחשדו בו שהוא עשה את זה לצורך השמרים וזה שונה ערומ שראיינו לגבי שיכר שיש לו ישן והוא מערים ועושה חדש כי שמה מי שרואה אותו עושה את זה חושב שאין ל אין לו שיכר ישן לכן אין שם בעיה של מרי סיים והבאנו עם תלמיד חוכם שהיה עשה הרומה שהוא החבי שן בחור של כלי והוא ישן בספינה כדי לעבור לצד השני מכיוון שיסור ד רבונו והוא תמיד חוכם והוא לא יבוא לא להתיר יותר מזה אז זה מותר המשנה הביאה שמותר לשים מים על גבי השמרים כדי לרכך אותם שיצא היין מותר לסנן את היין שהוא צלול הוא רק רוצה להוציא קמחים ממנו קצת עובש וחתיכות שנוצרו שמה מותר כיוון שזה ראוי לשתייה גם בלי זה אבל שיעשה בשיני סודרין ו בכפיפה וג הביאה סודרים שלא יעשה גומה בסוודר וכפיפה מותר גם כן כחשו לשינוי ונותנים ביצה מסננת של חרדל אמ זה לא נחשב בויר הוא בסך הכל רוצה שהחלמון יגיע ללמטה לחרדל והחלבון יגיע ל מטרה אחרת וזה לא נחשב לוירר אמרנו לגבי המלין תנ כמה אומר בשבס אוש עסות ורבי יהודה בא ומבאר שאפשר לעשות בכמות מסויימת בשבת בכוס יום טב אפשר כמות יותר גדולה בלוגין ובמועד אפשר עוד יותר בחבית אב צדוק אומר שהכל תלוי באורכים אמרנו להניח את המסננת על גבי הכלי צריך שלא יהיה טפח ביניהם כדי שלא יהיה אוהל ולהניח מסודר על גבי הכלי שאיתנו זה דווקא במקרה שאין אוהל לא על כל הכלי אלא רק על חצי מהכלי כדי שלא יהיה אוהל כמו שרב אמר אמרנו שלא יניח קיסמים דקים על הכלי שהוא מערה מהחבית לתוך הכלי הזה את היין כיוון שסוף סוף זה מסננת ועל ידי זה זה גורם ליין להגיע צלול הכלי למרות שזה נחשב זה נקרא זה לא שהוא עושה את הפעולה הזאת לשים את היין בתוך המשמרת אלא הוא בא לשפוך את החבית לתוך הכלי הזה בכל אופן אסור לעשות את זה ורב בופה הביא אפשרות איך להוציא את היין צלול על ידי שהוא שופך מכלי לכלי אבל צריך להיזהר כשזה מגיע לייין שמעורב עם הפסולת שלא ימשיך להוציא את היין הצלול מתוכו כיוון שעל ידי זה זה גורם ש מסתנן ויש פה בויירר אצל רב פופה אין את החשש הזה כי רב פופה היה עושה שיכר אז הוא לא הקפיד על מה שנמצא באזור הלכלוך הוא לקח רק את החלק העליון שהיה צלול מה שכבר התחיל להתערב כשהוא שפך התחיל להגיע עם החלק עם האזור של הלכלוך הוא פשוט לא הראה את זה לכלי אחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה