העמוד היומי מסכת שבת דף קלז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קלז עמוד א
[מוזיקה] שבס דף קלז עמוד א שורה שלישיית מלמעלה במשנה אנחנו ממשיכים עניין של מילה שדוס ה שבוס וכעת נראה מקרה שאדם מל בשבת אבל לא ביום השמיני לידת התינוק ומה דינו מי שהיו לו שני נוקוס אחד למול אחר השבס ואחד למול בשבס ושכח ומל את של אחר השבס בשבס חיו אדם מול היו לו שני תינוקות למול אחד היה צריך למול אותו ביום ראשון כיוון שהוא נולד ביום ראשון אז היום ראשון שאחריו הוא היום השמיני למילוס ואחד היה צריך למול בשבת כי הוא נולד בשבת הוא טעה והתבלבל היו לפניו את שני התינוקות וא את התינוק של יום ראשון הוא מל בטעות בשבת כעת אומרת המשנה הוא חיו ולמה כי כיוון שאנחנו יודעים שמי שמחלל שבס בשוגג חייב חוס וממילא האדם הזה עשה חבורה בשבש שלא במק מצווה ואומר רשי הוא לא קיים את מצוות מילה כיוון שמה קורה אדם שמל לפני שעברו שמונת ימים על התינוק הוא לא קיים את מצוו סמילה והרמה אומר אמנם הוא יצא במצוות סמילה ולא צריך טופס דם ביום השמיני יש מחלוקת אחרוני מה הכוונה יצא במצווה שמילה או שהוא לא קיים את מצוו סמילה אבל התינוק נקרא מאול או שיש אומרים שהמצווה של מילה זה לאו דווקא המילה עצמה אלא להיות מהול אז כאשר יגיע היום השמיני והוא נמצא מהול אז הוא כן קיים מצוות מילה אבל בעצם המעשה שלו בשבס שהוא עשה חבורה בזה הוא לא קיים מצווה שמילה ולכן אנחנו מחייבים אותו חוס כיוון שזה היה לפני היום השמיני ואין מצווה במעשה שלו אחד למול בערב שבס ואחד למול בשבס ושכחו של ערב שבס בשבס מה הדין במקרה כזה שאחד הוא היה צריך למול ביום שישי ואחד בשבס והוא טעה היו לפניו את שני התינוקות כיוון שהתינוק של יום שישי היה חולה ולא יכלו למול אותו ובטעות הוא מל אותו בשבת במקום למול את התינוק שאמורים למול בשבת שזמנו שיום השמיני שלו בשבת הוא מל את התינוק של יום שישי זאת אומרת ביום התשיעי שלו והרי אנחנו יודעים שמילה שלא י בזמנו למרות שהוא קיים מצוות מילא אבל זה שלא יהיה בזמנו כי זה יום התשיעי שלה זה לא דוחה שבת שאלה כאן מה קורה רב לזר מחייב חוס כדין קל אדם שחילל שבס בשוגי ורבי שע פה יתר וסבור של רביש אנחנו נראה בגמרא מה המקור לכך הוא סובר שיש מושג תויה בדבר מצווה דהיינו אמנם אנחנו יודעים ששו גג חייב חוס אבל במקרה כזה שהוא התכוון לעשות מצווה והוא טעה בדבר מצווה היה לפניו את המצווה הזאת הגוטה במקום את התינוק של שבת הוא לקח את התינוק של יום שישי כיוון שסוף סוף הוא טעה בדבר מצווה ועשה מצווה אז ממילא הוא יהיה פטור ונראה גם את המקור לכך אומרת הגמורה אנחנו הסברנו את המשנה כפי הגרסה שלנו נראה כעת שיש מחלוקת שמורים איך לגרוס במשנה באיזה מקרה יש את המחלוקת ובאיזה מקרה הם מודים רבונה מתנה חיוב רביד מתנה פוטור דיינו ברשע של המשנה אנחנו אומרים לפי רבונה הגרסה היא חיוב כשאנחנו אומרים שהיה לו תינוק והוא מל של יום ראשון בשבת כיוון שלא קיים מצווה אז לכול הם הוא יהיה חייב ורבי דמתני פוטור דהיינו רב הונה סובר שהמקרה הזה שהו מל את של ערב שבס בשבס לכון יהיה פטור בזה לא יהיה מחלוקת לפי הגרסה של רב הונה אז אנחנו אומרים חיו במקרה הראשון כיוון שהוא לא קיים מצווה והמחלוקת היא במקרה השני שהוא מלד של יום שישי בשבת שהוא טוה בדבר מצווה ועשה מצווה אבל לפי רבי יהודה שהוא סובר שהמקרה השני שהוא טעה בדבר מצווה עשה מצווה לכולן מפטור אז המחלוקת ביניהם היא במקרה הראשון שהוא טעה בדבר מצווה ומלת של יום ראשון בשבת והוא לא עשה מצווה ובזה יהיה מחלוקת ולא נאמר כמו הגרסה שלנו שלכול חייו דתני אומרת הגמרא רבו נמת נחיו דתני נביא מקור ברייסה כפי הגרסה הזאת וכפי הגרסה הזאת אומב שם בן לוזו לא נחלקו רב לז ורבי ישע על מי שהיו לו בסטי נוקס אחד למול בשבס ואחד מול אחר השבס ושכח הוא מלת של חר השבס בשבס שהוא חי כפי הגרסה אצלינו במשנה לקח את התינוק של יום ראשון לא קיים את המצוה מילה בזה שמלת אותו לפני היום השמיני שלו ממילא הוא חייב חוס על מה נחלקו על מי שהיו לו שני טינוקו אחד למול בערב שבס ואחד למול בשבס ושכח הומל את של ערב שבס בשבס מקרה כזה שהו מל את התינוק של ערב שבס בשבת דינו ביום התשיעי שלו אומנם היה אסור לו לעשות את זה כיוון שמילה שולה בזמנו לא דוכה שבת אבל הוא קיים את מצוה מילה כי מ השמיני והלאה מקיימים מצב מילה כאן המחלוקת שרב לז מחיב חוס ורבי ש פוטר וזה בעצם הגרסה כפי אצלנו במשנה מביאה ה הברייה מה המקור ושניהם לא למדו אלא מעבי דסק חובים הם נחלקים איך ללמוד מעב סחים עבוי דסק חוים זה בעצם המקור לחיוב חטו שם אנחנו עומדים טירו אכס יהיה לוחם שמ שם לודים לכל המצוות שיש שמה חיוב כורס במזיד אז יש שמה בשוגג חוס השאלה אם לדמות את זה לעבד כוכבים או לא ואיך ז ס כבד כובי מה כוב אמ רחמון אד וכיבד מכ חנ א שני בתורה כתוב לגב ואם הוא עשה בשקי חייב חוס כך גם פה אסור לך למול אותה ממילא מלתה שלא יה בזמנו זה כמו אבד זורה והוא יהיה חייב חוס ובי שועה מחלק או סודלי מצווה אוח מצווה שם באבזור הוא לא עשה מצווה הוא עשה אר לכן בשג חיח אבל כאן למעשה נכון הוא לא קיים מצווה כיוון שאנחנו זה לא היה מחויבות שלו אבל הוא קיים מצווה אוכ מצווה הוא רמל ביום התשי למילוס ביום הצי דוסו הוא קיים מצוות מילה ולכן כאן זה יהיה שונה סו רבי ישע ולא יהיה חיוב חטו זה גרסה של רב הונ רב יוד מתני פוטור לא כפי הגרסה שאצלנו במשנה דתני אומר רבי מאיר נק רבז של מ שהיו לו שני תינוקו אחד למול בערב שבת ואחד למול בשבת ושכח הומל של ערב שבת בשבת שהוא פטור על מקרה הזה שהוא קיים מצוות מילה כי הוא מל אותו ביום התשעי למיל סוי הוא עשה עבירה בכך שהוא מל מילה שולה בזמנו בשבת אבל למעשה הוא קיים מצוות מילה כולל מופות הו כי טוה בדבר מצווה ועשה מצווה פטור על מה לך לכל מי ש לו שני תינוקות אחד למול אחר השבס ואחד למול בשבס ושכח או מלת של אחר השבס ושבס שרב לזר מחייב חוס כיוון ש הוא לא קיים כלל מצווה ורבי שע פוטר ומה המקור של המחלוקת ביניהם שניהם לא למדו ד כוכבים רב לזבד כוכבים מה עבודת כוכבים החמון תעביד וכיבד מחיב אוכנה מלא ישנה רב לז אומר כמו שבאזור התורה מצווה שלא לעבוד ומי שעובד חייב חוס כך גם פה אנחנו עומדים משם לכל חילול שבס לכל וה שיש כורס במזיד אז בשג אם הוא עשה את זה הוא חייב חוס רבי ישועה מחלק אוס תוריד מצווה אוכ תוריד מצווה רכאן היו לפניו שני תינוקות ותינוק אחד באמת היה לו מצווה למול אותו בשבת רק הוא טעה במקום לקחת את התינוק שה יום השמיני שלו בשבת הוא לקח את התינוק שהיום התשיעי שלו בשבת אז כיוון שהוא טרוד במצווה אז אני פותר אותו כיוון שסוף סוף הוא קיים כאן מצווה אומרת סליחה למרות שהוא לא קיים כאן מצווה כי הוא לקח את התינוק של יום ראשון ומל אותו לפני הזמן כמו שהגרסה כאן שאנחנו אומרים שהמחלוקת ביניה במקרה שהוא עדיין לא קיים מצווה זה לפני היום השמיני בכל אופן סובר רבי ישוע הוא תוריד במצווה ואני פותר אותו אבל במקרה שהוא כן קיים מצווה במקרה הראשון שהוא לקח תינוק של יום שישי ומל אותו בשבת לכול הלמה אנחנו אומרים שאם הוא טועה בדבר מצווה ווסו מצווה אז הוא פטור תני רב חיה אוי מרואי רב מאיר וכעת נראה גרסה שלישית במחלוקת שלהם ונבאר אותה לא נחלקו רב לזר אביש על מי שהיו לו שני תינוקות אחד למול בערב שבת ואחד למול בשבת ושכח ומלת של ערב שבת בשבת שהוא חיי אין ביניהם מחלוקת במקרה שהוא לקח אצל ערב שבת בשבת דיינו שזה היה עכשיו יום התשיעי שלו לכולם חייב על מה נך לקו על מי שה לו שני תינוקות אחד למול אחר השבס ואחד למול בשבת ושר ומלת של אחר השבס ושבת שרב מחיי חתס רבי שוע פוטר המחלוקת ביניהם במקרה ש יש תינוק אחד ליום ראשון ותינוק אחד לשבת והוא לקח את התינוק של יום ראשון ומעל אותו כעת בשבת שזה יום השביעי שלו ועל זה המחלוקת ורבי יושע יפתור אז לפי הגרסה הזאת זה גרסה השלישית לכאורה שאנחנו רואים שבמקרה שההוא לקח את התינוק של יום התשיעי דהיינו שהיה אמורים למול ביום שישי וטעה ומל אותו בשבת לכולם הוא יהיה חייב למרות שהוא קיים מצווה במקרה שהוא לקח את התינוק של יום ראשון יש לו שני תינוקות אחד ליום ראשון ואחד לשבת הוא לקח את של יום ראשון ממל בשבת שהוא לא קיים מצווה פה רבי יהושע יפתור ועל זה שואלת הגמרא איך ייתכן אשתר רבי יהושע סיפ לא קבד מץ ופוטר יש את כובד מצווה מחב הרי כל וחומר הוא אם במקרה שהוא לקח את יום ראשון בשבת שהוא לא קיים מצוות מילה בכל אופן אתה אומר הוא טרוד במצווה וממילא פרים אותו כל שכן במקרה שהוא לקח את התינוק של יום שישי ומעל אותו ביום התשיעי שלו הוא קיים מצווה סמיל שלו בזמנו ודאי שיפתור אמרי ד רב יניא הסבירו דבר רבי יניא ר ש כגון שקדם הומל של שבס בערב שבס זהלא ננה שבת לדחות היו לו באמת שני תינוקות ביום שישי אבל הוא טעה ביניהם ולא כמו שאמרנו במקרים הקודמים שיש לפניו בשבת את שני התינוקות רק הוא טעה בין התינוקות אלא כאן הוא מל ביום שישי בטעות את התינוק של שבת וכעת יש לפניו בשבת רק תינוק אחד והוא התינוק שהיו אמורים למול ביום שישי הוא לקח את התינוק הזה ומל אותו בשבת כעת כיוון שאין לפניו שני תינוקות לטעות ביניהם אלא רק תינוק אחד בכזה מקרה אני לא אומר זה טוה בדבר מצווה כיוון שלא ניתנה שבת להדחות כיוון שאנחנו אין לנו פה סיבה לדחות את השבת אם היו שני תינוקות אז אני אומר השבת ניתנה להדחות כאן במצוות מילה הוא טעה איזה תינוק לעשות אבל אם אין כאן בכלל מקום לתחיית שבת והוא בא ודחה אז הוא מחלל והוא חיה סיפה נית נ שבס לידו מה שאין כן בסיפא שהתינוק השני היה ליום ראשון אז כעת בשבת יש לו את שני התינוקות ויש תינוק אחד של שבת אז זה נקרא טוה בדבר מצווה כיוון שיש לפניו את המצווה זה לא סתם שגג ולכן סובר רבי יהשוע לפתור אומר לרב אשי לרב קנה רשנ ניתנה שבת להדחות לגבי תינוקת דלמי מי אמר לנו לדון האם ניתנה שבת להדחות כלפי מה שיש לנו לפניו נכון אין לו שני תינוקות לפניו בשבת כיוון שתינוק אחד הוא כבר מל ביום שישי ע של שבת הוא מל לפני הזמן וכעת יש לו רק תינוק אחד ולכן אתה אומר לכאורה הוא חייב חתס מי אמר אבל סוף סוף תינוקות של העולם ודאי יש תינוקות שדוחים שבת כל שבת יש לנו תינוקות שמצווה למול אותם באותה שבת ואם כן נכון שאין כאן לפנינו את התינוק הזה אבל הוא בעצם טע והוא חשב שהתינוק שהוא מל עכשיו זה הזמן שלו הוא לא עשה את זה כי הוא לא ידע שהיום שבת או כי הוא חשב שמצווה מילה שלו בזמנה דוחה שבת אלא הוא סבר שזה התינוק שצריכים למול אתה אומר השבת לא ניתנה להדחות היא ניתנה להדחות בתינוקות של אחרים אז למה אתה קורא לזה שלא ניתנה להדחות אונה הגמור גבר מייסי הני דן לגבי האדם הזה המול הזה האם הוא היום בשבת הזאת יש לו מצווה לדחות שבת על ידי מצוו שמילה ואז אם כן אני קורא לזה טו בדבר מצוו ועשה מצווה כי השבת ניתנה להדחות רק הוא פשוט טעה והוא דכה את השבת עם התינוק הלא נכון או לא אבל הנדן אותו דווקא כלפי האדם הזה ולא כלפי תינוקות דאלמה אז אם כן היה לנו כאן את ה גרסאות ותכף נסכם את הסוגיה משנה כעת מביאה משנה נוספת קטן אמו לשמנו לטישו ולורו ולאחד עסור ולשני עסור לא פחות ולא יותר אנחנו יודעים שביום השמיני מסר אולוסוי אומרת המשנה ישנם מצבים שעמו אותו ביום התשיעי ישנם מצבים בם העשירי 11 ו12 או קיצן כדרכו ל שמונו תינוק רגיל ם השמיני נימון נולד לבן השמו שוס נימול נולד בבן הש מושס אנחנו לא יודעים מתי ה מתי היום השמיני שלו מלים תמיד ביום אחרי כמו שראיינו אם הוא ימול אותו לפני הזמן הוא לא קיים את סמילה עדיף שימול ביום התשעי לדוגמה הוא נולד ביום שלישי אז המילה שלו היא ביום שלישי הבא אבל אם הוא נולד ביום שלישי לפנות ערב אנחנו לא יודעים זה שלישי או רביעי אם נמול בשלישי על הצד שזה היה רביעי אז יוצא שהוא מל אותו לפני הזמן אם נמול ברביעי אז לפחות הרווחנו את המצווה שגם על הצד שהוא נולד בשלישי אז מלו אותו ביום התשיעי שלא בזמנו אבל לפחות קיימו מצוות מילה ולכן עדיף לחכות ליום התשיעי וצריך לחכות ליום התשי בן השמוש של ערב שבס נימו לסור מה קורה אם הוא נולד ביום שישי בערב שבש בן השמוש כעת יש לנו בעיה נוספת אנחנו לא יודעים האם למול אותו ביום שישי הבא או בשבת הבאה מתי היום השמיני שלו ולכן אי אפשר כאן לומר מסוף תיקח את היום המאוחר יותר את שבת כי על הצד שהוא תינוק של יום שישי שבת זה מלה של בזמנו זה לא דוכה שבת אז תחכה ליום ראשון מ יש לנו כאן 10 ימים מיום שישי על הצד שהוא נולד ביום שישי עד יום ראשון יש 10 ימים יום טוב לאחר שבס אם יצא שיום טבו אחרי שבס נימול ל1 כי גם מלה שלה בזמנו לא לא דוכה יום טב יצטרכו לחכות גם את יום ראשון ולמול אותו רק ביום שני שני יומים של ראש השונה אם ביום ראשון שני חה על ראש השונה אנימו לשני מסו רק ביום שלישי נוח מול אותו כיוון שעל הצד חוששים שאולי הוא תינוק של יום שישי וממילא בשבת ויום ראשון שני שזה ראשון אי אפשר למול אותו נשאר לנו רק ביום שלישי שזה בעצם היום ה-1 מלידתו ממשיכה המשנה ומסיימת קטן החולה אין מלי נוסעת שעברי מה שאנחנו מדברים כאן זה על תינוק רגיל ובריא שיש מצבים שימול אותו בם ה1 אפילו אבל תינוק חולה אין לזה הגבלה כל עוד שהוא חולה לא מועלים אותו משום פיקוח נפש ולב דוקא חולה סקונה אלא גם חולה שאין בו סקונה גם כן מחכים כדי שלא להכניס אותו לשכונה מבוארת הגמרא על הסיפה של המשנה שראיינו קטן החולה אין מועלין אותו אומר שמואל חלצו חמה נותנים לו כל שבעה לבתו תינוק שהיה חולה עם חום כאשר החום ירד לו והוא בריא לא מלאים אותו מיד זה עדיין בגדר סקונה צריך שהוא יתחזק אז מחכים עוד שבעה ימים ורק ביום השמיני מאז שהוא עברי אפשר למול אותו יב לאומי בענין מס לאס האם צריך שבעה ימים של יממות שלמות או לב דווקא מקצת היום ככולו לגבי בריס מילה אנחנו נראה כעת שלא צריך מסלס תינוק שנולד גם ביום ראשון לפנות ערב ביום ראשון הבא אפשר למול אותו בבוקר למרות שזה לא עברו שבעה ימים של 24 שעות אבל כאן זה השאלה האם כאן שזה אולי משהו גופני יותר אז לא נומ מקצת היום ככולו אלא צריך על פי פואה 24 שעות כפול שבעה ימים ורק אחרי זה יהיה אפשר ואז אם כן אם הוא בריא ביום ראשון בערב אז נוכל למול אותו רק ביום שיני או שלא מספיק לנו מקצת היום ככולו תוש דתני לודה כתוב בריס שהביא חכם בשם לודה יום ברוס כיום ולדו היום שהוא ברי דנים את זה כיום שהוא נולד ומאז מתחילים למנות מה מהודו בן מ בן מ לכאורה מה הוא בא ל ר בריסה היא באה לומר שלא צריך מס לאס וכמו ביו מולדו שלא צריך מס לאס דוח גמור אלא אין מכאן רעיה עדיף יום אברוס מום יולדו זה דומה ליום יולדו שצריך לחכות עוד שבעה ימים אבל זה לא דומה דולדו בענין לא בענין לאס ולא בהכרח שדינו את זה לגמרי אלא עדיין יתכן שיש חילוק שבבוס יצטרכו מאיס לאיס ממש ולא כמו בילדו ששם אין וך במס ליס אז אם כן היה לנו כאן את המשנה וראינו כמה גרסאות במשנה למעשה שני גרסאות במקרה של המשנה או ש המחלוקת המקרה הגרסה שלנו וכך רבונה לומד שבמקרה שהיה לו תינוק למול בשבת וביום ראשון והוא מלד של יום ראשון בשבת זה לפני הזמן ה לא קיה מצוו לכולם ל מחייו במקרה שהיה לו ביום שישי ובשבת והו מל של יום שישי בשבת אז אם מיל של בזמנו הוא קיים מצווה אז זה מחלוקת האם לפתור או לא והמחלוקת איך לדמות לעבד זורה האם זה דומה או לא כיוון שכאן הוא קיים מצווה בעבוד זור הוא לא קיים מצווה יש גרסה נוספת של רב יהודה שהוא סובר שבמקרה הזה של יום שישי שהו מל בשבת מ לשלב בזמן לכל הם פטור כי הוא טורית במצווה סוף סוף יש לו כאן א במקרה של יום שישי לכול ה כשהוא עשה מצווה אז אני פותר אותו כל המחלוקת ביניהם זה במקרה שהוא לא עשה מצווה שהוא מלד של יום ראשון בש שבת האם כיוון שסוף סוף הוא טרוד במצווה כי יש לפניו תינוק שדוחה שבת רק הוא טעה ביניהם האם כאן אני אומר שזה כן יהיה פטור גם מכטוס או לא הבאנו גרסה נוספת של רב מאיר רבי שלהפך שבמקרה שיום שישי הומל בשבת אז אני אומר סוף סוף זה מי לשלה בזמנו לכול מחייו במקרה של יום ראשון שמל בשבת שמה יהיה מחלוקת גמור תה ובירה שהכוונה מקרה שהוא לקח את של יום שישי ביום שישי הומל את של שבת וכעת היה לפניו רק תינוק אחד כשיש לפניו רק תינוק אחד אז אני אומר כיוון שאצלו השבת הזאת לא ניתנה להדחות כי התינוק הזה הוא בעצם הוא תינוק של יום שישי ואין סיבה לדחות את השבת בשביל זה אז זה שגג ולא דומה לתל בדבר מצווה ולכן במקרה כזה שיש לפני תינוק אחד אז אני לא פותר אותו אלא הוא יהיה חיב חתס אמרנו במשנה שיש מקרה שתינוק נמול אותו ביום התשיעי אם הוא נולד בן הש מושס ויש עשירי אם הוא נולד בן השמוש של שבס ו1 אם הוא נולד בן השמוש של שבס זה יום טוב יום ראשון ו1 אם גם הששון נחל ביום לאחר שבת שהוא שני ימים ומי לשל בשמן לא דוכה שבת כיוון שאנחנו מסתפקים אולי התינוק הזה נולד לפני בן הש ביום שישי עדיין לא יודעים בדיוק מתי לכן אנחנו מחכים רק ליום שלישי כדי למול אותו ובתינוק שעברי אנחנו מחכים שבעה ימים נוספים כדי החקים עד שיבריא שמואל הבי שמחכים עוד שבעה ימים אחרי שהוא מבריא כדי שהוא יתחזק גם כן לגבי מס לאס האם צריך פה מס לאס או לא כמו במילה שמחקים לם השמיני ולא צריך מס לאס זה נשארנו בספק ניסינו להביא רעיה אבל דחינו את הראייה [מוזיקה] מישו ש
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה