העמוד היומי מסכת שבת דף קלו עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קלו עמוד ב
[מוזיקה] דף קלו עמוד ב קחו שטר של 200 שק יודעים מה אפילו של 100 שק קבצו אותו קמטו אותו קשקשו עליו תשאלו את הקהל שמולכם מי רוצה כולם יגידו אני אין על מה לדבר אף אחד לא יוותר בגלל שזה מקומת קחו אותו זרקו אותו על הרצפה תדרכו עליו תלכלכו אותו לא יודע מה תשלו חבר'ה מי רוצה הענות 100 כולם יגידו אני נשמה של יהודי היא הרבה יותר מזה דרכו עליה קשקשו עליה הוא דרח הוא קשקש הוא טימא הוא חיבל מה לא משנה מה אין אין לנו מושג מה הערך של נשמה של יהודי אין סוף היום אנחנו בעמוד בסופו של העמוד עמוד קצר יש לנו בסופו נדבר על ענייני ערכן לכל יהודי יש ערך זה לא עניין של דמיי עליי שאז בודקים כמה הבן אדם שווה בשוק יש כאלו ששווים יש כאלו שפחות לעניין ערך כל יהודי יש לו ערך קצוב מגיל מסוים עד גיל מסוים זאת אומרת התורה מחלקת גיל חמ עד גיל 20 גיל 20 עד גיל 60 גיל 60 ומעלה וכדומה זכר נקבה לכל אחד יש ערך קצוב זה לא משנה מה הוא זה לא משנה מי הוא נשמה של יהודי אין לנו מושג יש לה תמיד ערך אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קלו עמוד א' למטה איתמר דיברנו אתמול על נפל בתוך 30 יום מחלוקת רבן שמעון בן גמליאל וחכמים האם אני מחשיב אותו כחי או כמת ואמרנו כבר אתמול שנק מינה לעניין ייבום בואו נחדד את הדברים מה זה ייבום אישה שבעלה מת בלי ילדים אין לה ילדים ממנו אנחנו אומרים אחד מהאחים של אותו בעל יסה אותה למה ולא ימחה שמו מישראל כדי שלא יהיה מצב שנמחל המשפחה של אחיו בישראל היא תחתן עם מישהו אחר ישכחו את אותו אח לכן את אותו בעל שמת לכן תתחתני דווקא עם אחד מאחיו אם הם לא רוצים היא לא רוצה לא יודע מה קורה עושים חליצה חליצה זה אומר שהיא חולצת את נעלו של אחד מהאחים ואומרת הרוא האיש אשר לא יבנה את בית אחי וכדומה מקללת יורקת כולם אומרים בית חלוץ הנל זה נקרא חליצה ואז היא מותרת להינשא לכלל אחד מהשוק עכשיו מה קורה עם אותו עם לבעל הזה ולאישה הזו נולד בן אבל הבן הזה היה נפל האם הוא נחשב כאחד שפוטר אותה מייבום או לא איתמר מת בתוך 30 זאת אומרת ברוך השם לזוג הצעיר הזה נולד בן אבל האבא נפטר וגם אותו בן מת בתוך 30 יום והיא הפכה גם לאלמנה וגם לאמ שך ולה ועמדה ונתקדם היא חשבה שהיא לא צריכה ייבום למה כי היה לה בעצם ילד וילד פותר מייבום אבל הבעיה שהילד הזה היה נפל היא הלכה והתקדשתי היא עוד לא נישאה כן צריך לחלק בלשון חזל קידושין זה לא נישואין קידושין זה כסף שתר רוביה הוא הופך בעצם את אותם לאיש להרבה הרבה לאיש ואישה להרבה הרבה דינים אבל עוד לא באופן מוחלט אמר רבינא משמי ד רבה רב ינה מגיע ואומר בשם רבה אם אשת ישראלי בעצם שימו לב בואו נחדד רגע לפי הרבן שמעון בן גמליאל היא חייבת ייבום למה כי הבן הזה נחשב כמת היא חייבת ייבום או חליצה לפחות ורק אז ה תהיה מוותרת עד אז היא אשורה היא חייבת להתחתן עם אחד עם אחד מהאחים של הבעל לפי חכמים שהוא נחשב כחי היא מותרת להינשא לכולם מגיע רבנה ואומר רבה אומר כך כשיטת רבן שמעון בן גמליאל היא חייבת חליצה זה לא נחשב שהיה לה בן זה נפל ולכן היא חייבת היבום או חליצה כרגע מה לעשות הא התקדש לאחר תקבל חליצה מאחד מהאחים ואז היא תמשיך ותתחתן עם אותו אחד שהתקדם נפלא אבל כל זה יכול להיות דווקא עם אשת ישראל אם היא אשת כהן זאת אומרת אם החדש הזה ש הקדשה אליו הוא כהן אנחנו בבעיה מדוע כי לכהן אסור לשת לא גרושה זה מדאורייתא וגם לא חלוצה זה תקנת חכמים ואם עכשיו באמת כמו שבן ש בן גמליאל מצריך שהיא תקבל חליצה מאחד מהאחים היא לא תוכל להתחתן עם אותו אחד שהיא הקדשה אליו לכן אומר רבא פה יש לי פתרון אני לא לוקח את רבן שמעון בן גמליאל עד הסוף אם הוא ישראל אני אומר יאללה כי רבן שמעון בן גמליאל שתקבל חליצה אבל אם הוא כהן ואם באמת תקבל חליצה היא לא תוכל להמשיך ולהתחתן איתו אני סומך כאן על שיטת חכמים שסוברים שהילד הזה הנפל הוא לא נפל אלא חי ולכן אם הוא חי היא לא צריכה בכלל לא חליצה ולא ייבום והכל בסדר היא מותרת לכולם ולכן אומר רבה אני מחלק אם אשת ישראל חולצת באמת כ שדת רבן שמעון בן גמליאל אבל אם אשת כהן הי אינה חולצת אני סומך על דברי חכמים ואילו רב שרבי משמי דרבא אומר רב שרבי אומר לרב ינה מה פתאום רבה אמר אחרת אחת זו ואחת זו חולצת אין מה לעשות כשיטת רבן שמעון גמליאל עד הסוף קוב הדין את ההר חייבים חליצה ולכן אם באמת זה אשת כהן אנחנו נהייה פה בברוך נהייה בבעיה יהיה פלונטר והיא לא תוכל להתחתן עם אותו כהן היא לא תוכל תיאלץ להיפרד ממנו כיבד שהי הפכה לחלוצה אמר לי רבינא לרב שרבה רבינא אומר בעצם שנינו מתווכחים על מה אומר רבה הוא אומר דע לך באוטה אמר רבה אחי בלילה הוא אמר כמו שאתה אומר שבאמת תקוב הדין את ההר וחייבים חליצה אבל צף ר אדרבי אני הייתי בשיעור בבוקר והוא חזר בו אתה כנראה לא היית בשיעור אמר לי שרתוע אמר רב שרבה לרב ינה התרת בעצם את האישה הזו להינשא לכהן לא יכול להיות כזה דבר ירב הדתי שהותר בה זאת אומרת אתה תגיע על ידי כך גם להתיר אכילת חלב שזה אסור בהוא בלי ספק אם אתה מתיר כל כך אתה תגיע גם עד כדי כך והוא באמת לא הסכים איתו ודבק בדברי רבה כפי שהוא שמ בשמו שהאישה הזו אסורה לאותו כהן כיוון שהיא חייבת חליצה כדברי רבן שמעון בן גמליאל ראינו במשנה לגבי אנדרוגינוס שהוא לא נימול בשבת רבי יהודה אומר ברור שהוא נמול בשבת אמר אב שיזי אמר אב חיסה בעצם מדברי רבי יהודה נראה שהוא אומר שהוא נחשב כזכר לכל דבריו ולכן מילתו דוכה שבת אומר מה פתאום לא לכל אמר רבי יהודה אנדרוגינוס זכרו לא לכל דבר רק לעניין מילה כפי שכבר נראה למה לעניין מילה כן אבל מאיפה אני רואה תן לי דוגמה למקום שבו הוא לא מחשיב אותו כזכר אם אתה אומר כן בערכין יערך ערכו של אדם שהוא אנדרוגינוס גם כן יהיה לו ערכין כמו שאמרנו זכר או נקבה ואתה לא מחשיב אותו שמה כזכר מנלן דלא מירך תניה הזכר ולא טומטום ואנדרוגינוס דווקא זכר ודעי ולא טומטום שאין לו לא נקבות ולא זכות וגם לא אנדרוגינוס שיש לו גם זכות וגם נקבות יכול הייתי חושב לא יהיה ערך איש אבל יהיה בערך אישה שערך אישה הוא פחות מערך איש אולי בזה הוא כן יהיה בתורת ערך אישה תלמוד לומר הזכר ואם נקבה היא מכאן אני לומד אם מחבר זכר דווקא זכר ודאי נקבה דווקא נקבה וודאית ולא טומטום ואנדרוגינוס ואם כן אנחנו רואים מכאן שאין לו ערך אומנם הבריתה הזו כתובה בלי שם אבל זה כתוב בתורת כהנים וסתם ספרה סתם תורת כהנים זה שיטת רבי יהודה ואם כן אנחנו רואים שרבי יהודה לא מחשיב את האנדרוגינוס כזכר ודעי אם כן הוא היה גם אומר שערכו כזכר פה הוא אומר לא כזכר ולא כנקבה כי הוא לא ודעי כך אומר רבי יהודה אם כן אננו רואים שרק לגבי מילה מביאה הגמרא הוכחה נוספת שאני לא מחשיב את האנדרוגינוס כזכר ודאי אמר אב נחמן בר יצחק אפנ נמי תנינה לגבי פרה אדומה הכל כשרים לקדש חוץ מחרש שוטה וקטן כולם כששרים לקדש את אפר הפרה לשים את המים הקדושים יחד עם אפר הפרה כדי שיהיה לנו את התערובת הזו שמזל הטמאים חוץ מחרש טה וקטן שהם פסולים רבי יהודה מכשיר בקטן הוא פוסל באישה ואנדרוגינוס אם כן אנחנו רואים שהוא משווה את אנדרוגינוס לאישה ולא מחשיב אותו כזכר גמור שמה מינה באמת אנחנו רואים מכאן שרק לגבי מילה הוא מחשיב אותו כזכר ומילת תדחה את השבת לגבי ש דברים כפי שאנחנו רואים בערכין וכפי שאנחנו רואים לגבי קידוש אפר פרה אדומה שמה ממש לא מה ישנה מילה שואלת הגמרא למה באמת במילה הוא סובר שהיא דוכה משום דכתיב אמו לכם כל זכר כל מרבה שגם אנדרוגינוס שהוא לא זכר ודעי גם כן לגבי מילה מילת דחי שבת בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר y
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה