העמוד היומי מסכת שבת דף קלה עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קלה עמוד א
[מוזיקה] דף קל עמוד א תזכרו בבקשה בפעם האחרונה שהייתם במעמד ברית שבו תינוק יהודי נכנס בבריתו של אברהם אבינו שזה בעצם המעמד של קריטת הברית בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא מעמד הברית הולך על פי רוב עם צרחות של תינוק והתינוק מגועל בדם אין מצב של ברית סטרילית הגיינית נקיה תמיד יהיה שם דם ככה יו יתות מאז ומעולם וכך הם יהיו בעזרת השם הלאה אין מושג של ברית בלי דם כמו שנראה היום בגמרא לדוגמה תינוק נולד מאול אין לו כבר עורלה או גוי שהסיר את הורתו כשהוא היה גוי ומגיע להיכנס כרגע תחת כנפי השכינה להסתופף בתוך עם ישראל עדיין הוא צריך מעמד הטפת דם ברית מטיפים לו דם מאותו מקום אין מושג של ברית בלי דם לומדים את זה מהפסוק גם את בדם בריתך יש עניין מיוחד בדם ולמה כי כאן אנחנו מגיעים בעצם לכרות ברית בינינו לקדוש ברוך הוא ודבר כזה גב כזה עצום של קריטת ברית חייב להגיע עם השקעה עם חלב עם דם אין מושג להגיע נקי כן אני רוצה להצטרף בבקשה בי רצינות של חלב ודם הדבר הזה הולך ללבות אותנו כל החיים כידוע מילה בבשרו זה דבר שלא נעלם אף פעם גם אם אדם ערו מן המצוות נמצא בלי כלום עצם הקרית ברית הזו קיימת ולכן היא חייבת להגיע על ידי חל ודם וכידוע פרשת קדושים מתחילה בקדושים תהיו והמילים האחרונות בפרשה דמם בם כדי לומר לנו קדושים תהיו את בעות ברית קודש הזאת תשמרו אותה תתקדש בה דמם בם גם אם זה יגיע על חשבון דם ולכן כבר בכניסתו לברית חובה דם גם אם הבן אדם כבר בלי עולה עדיין טפה דם ברית אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קלד עמוד ב בשורה האחרונה למטה ספק ואנדרוגינוס ראינו במשנה שספק ואנדרוגינוס מילתם לא דוחה את השבת אנדרוגינוס זה אחד שיש לו גם סימני זכות וגם נקבות ואילו ספק זה אחד שאני לא יודע אם הוא יחייה או לא זה ספק אם הוא נולד בחודש השמיני עיבורו שאז מארב הסיכויים שהוא לא יחיה ולכן מילתו לא דוכה את השבת או שהוא נולד בחודש התשיעי עיבורו ומערב הסיכויים שהוא יחייה במילתו דוחה את השבת כמו שנראה בעזרת השם מחר וזה השאלה האם באמת מילתו של אותו ספק דוחה את השבת או לא אומרים חכמים לא לגבי אנדרוגינוס גם כן הם אומרים שלא דוכה את השבת ועל כך חולק רבי יהודה מביאה הגמרא מקור לדברים תנו רבנן אורלו כתוב בפסוק וביום השמיני מול בשר אורלו מהמילה הזאת וביום זה המקור שלנו שבכלל מילה דוחה את השבת אבל דווקא הורתו דורשת הגמרא הורתו ודאי דוכה את השבת ולא ספק דוכה את השבת כמו שראיינו במשנתנו ספק לא דוכה את השבת דבר נוסף שאני אלמד אורתו ודאי דוכה את השבת ולא אנדרוגינוס דוכה את השבת כי מילתו היא ספק אני לא יודע אם הוא זכה או נקבה על כך רבי יהודה אומר מה פתאום מילת אנדרוגינוס היא מילה וודאית באור שהוא חייב במילה ולכן אנדרוגינוס דוכה את השבת ואנוש כרת ואם לא ימולו אותו והוא יגדל ולא ימול את עצמו הוא יתחייב כרת כי מילתו מילה ודאית דרשה נוספת דורשת הגמרא אור לתו ודאי דוחה את השבת ולא נולד בן השמשות דוכה את השבת אני לא יודע הוא נולד שבת שעברה בבין השמשות אני לא יודע אם באמת זמן מילתו היא בשבת או שזמן מילתו היא ביום ראשון רק ולכן מילתו לא דוכה את השבת שוב מדין ספק ולימוד נוסף אורתו ודי דוכה את השבת ולא נולד כשהוא מעול דוכה את השבת ילד שנולד שהוא מעול אמנם כפי שכבר נראה ייתכן שצריך להטיף ממנו דם ברית אבל עדיין זה לא דוכה שבת שבית שמי אומרים צריך להטיף ממנו דם ברית ובטל אומרים אינו צריך לא רק בשבת בכלל לא צריך בכל אופן גם לפי בית שמאי שכן צריך להטיף ממנו דם ברית זה דווקא אם זה ביום רגיל בשבת זה לא דוחה שבת חכה בבקשה ליום ראשון ואז תעשה לו את מעמד הטפת דם הברית כך סוברת הנקמה שבעצם בת שביית הלל נחלקו האם מטיפים דם ברית או לא אמר רבי שמעון בן נזר מה פתאום לא נחלקו ב בית שמו בית הלל הל נולד שהוא מאול שצריך להטיף ממנו דם ברית זה ברור מפני שורלה כבושה הי יש כאן אורלה כבושה זאת אומרת אחד שנולד מעול יש כאן אורלה רק היא דבוקה לגיד אתה לא רואה אותה בצורה טובה זה נראה לך שהוא מעול ולכן באור שצריך לעשות איזשהוא חיתוך הטפה דם ברי על מה נחלקו דווקא על ג שגר שהוא מעול אם היה איזה אחד שכבר מעלו אותו בילדותו או לאחר מכן ואז הוא הגיע להיכנס תחת כנפי השכינה הוא התגייר על זה הם נחלקים פה במקרה הזה אין ספק בוודאות גמורה העורלה אוסרה במאת האחוזים הבן אדם עצמו הסיר את העורלה לפני כמה שנים ולכן לגבי תינוק יש ספק עורלה כבושה ולכן אומר רבי שמעון בן אלעזר בין בית שמאי ובין בית הלל יאמרו חייבים לעשות את טקס הטפת דם הברית אבל בכזה אחד בכזה ג של התגייר שברור העולה עושרה כאן הם חולקים שבית שמי אומרים צריך להטיף ממנו דם ברית כמו שאמרנו אין מושג של ברית בלי דם ובית הילל אומרים אין צריך להטיף מנו דם ברית כל הרעיון זה הסרת העורלה הסרת העורלה כבר קרטה ולכן כאן הוא התגייר רק בטבילה במקווה בלבד וכבר יכנס להסתופף תחת כנפי השכינה אמר מה ראינו בבריטה שהבאנו את הטעם של חכמים הורתו דווקא הורתו ודיי דוכה את השבת ולא ספק דוכה את השבת שואלת הגמרא לתו ימי הרי כבר מיד אחר כך פירטנו אמרנו הוא לא אנדרוגינוס לא ספק כזה שנועד בבין השמשות למה מה זה ולא ספק מה אתה מתכוון לומר לי אומרת הגמרא תוי עדנו רבנן בן שבעה מחללין עליו את השבת ובין שמונה אין מחללין עליו את השבת שימו לב כבר דיברנו על זה אתמול חודשי העיבור הרגילים התקינים זה תשע חודשי עיבור מי שנולד לאחר תשעה חודשי עיבור אמנם הוא עדיין נפל נדבר על זה מחר עד גיל 30 יום נראה למה באמת מותר למולו כל עוד והו נפל אבל בעזרת השם הוא יעבור את המשברים מרבי הסיכויים שהוא יחייה ולכן אני מחל מחלל עליו את השבת במילתו וגם בכל העניינים האחרים שהוא נצרח הוא נחשב כבר כבן אדם חי ואני מחלל עליו את השבת אבל מי שנולד בחודש השמיני לבורו מרבית הסיכויים שהוא לא יחייה כך אמרנו שבכל אופן בזמנם כך זה היה בזמנינו הכל התפתח וזה בסדר גמור ובסיעוד לחיים והכל יהיה תקין אבל בזמנם הכל היה יותר מורכב ולכן מרבית הסיכויים שהוא לא יחייה אני לא מכלל עליו את השבת לא לעניין מילתו ולא לעניין כל שאר הדברים שהוא נצרח אני מחשיב אותו לא עלינו כבר מינן כמת אין לו סיכוי לחיות היום אנחנו רואים הגדרה מעניינת בין שביעי ללידתו זאת אומרת אחד סליחה שביעי לבורו אחד כזה שנולד בחודש השביעי שוב באופן מפתיע אני מחשיב אותו כחי אני מחלל עליו את השבת ההסבר הוא מעניין יש שני סוגי עוברים יש כאלה שמספיק להם להיגמר כל כולם זאת אומרת לגמר מלאכתם כביכול לכך שהם מוכנים ללידה מספיק להם שבעה חודשים ולכן אם הוא נולד לאחר שבעה חודשים זה בסדר גמור הוא יחיה אבל יש כאלו שלא שהם חייבים תשעה חודשים ולכן אם עבר יום אחד מהשבעה חודשים כבר נכנס לחודש השמיני אני טולה שהוא בר כזה חייב תשעה חודשים ואם הוא יצא לאחר מכן הוא בחודש השמיני זאת אומרת שלא היה לו את מספיק הימים את מספיק החודשים שלהם הוא נצרח ולכן מרבית הסיכויים שהוא ימות כאן מדברת הגמרא על כזה אחד בן שבעה מחללין עליו את השבת בן שמונה בחודש השמיני כבר לא מחללין מי שהו ספק בן שבעה ספק בן שמונה אין מחלל עליו את השבת זה הספק שעליו אנחנו מדברים ספק בן שבעה ספק בן שמונה יתכן שהוא יחייה וייתכן שלא ועל כך אני מדבר ועל כך אני אומר שגם עליו אין מחללין עליו את השבת מביאה הגמרא דין נוסף לגבי בן שמונה אם הוא נולד לאחר שמונה חודשים הרי הוא כאבן ואסור לטלטלו אני מחשיב אותו כמת ואסור לטלטל אותו בשבת אבל אמו שוכה ומניקות מפני הסכנה לאמא מותר להניק אותו לתת לו לאכול מפני הסכנה לא שלו אלא הסכנה שלה שעודף חלב יכביד עליה ויסכן אותה ולכן מותר לה אבל הוא לקשה עצמו אני לא עושה בשבילו כלום אני מחשיב אותו כמת בעצם היה לנו כאן מחלוקת בין בית שמים לבית הלל האם צריך הטפת דם ברית או לא מתי הם נחלקו נקמה אומר תמיד מחלוקת רוחבית בין בגר שן תגיר בין בתינוק שנולד מאול תמיד בית שמאי אומרים צריך עטפת דם ברית ואילו בית הלל שהלכה כמותם כידוע אומרים לא צריך עטפת דם ברית אין מושג של עטפת דם ברית לשיטת בית הלל כך אומר תנ קמה רבי שמעון בן אלעזר מגיע ואומר מה פתאום בתינוק שנולד באו צריך הטפת דם ברית ראינו מספק הורלה כבושה אבל בג שנתגייר שם הם נחלקים אומרת הגמרא הלכה התמ רב אמר הלכה כנקמה שמה שהם חולקים תמיד וממילא הלכה כבית הלל שגם בתינוק שנולד אין מושג של הטפה דם ברית ואילו שמואל אמר הלכה כי רבי שמעון בן אלעזר שבכל אופן בתינוק שנולד גם בית הלל מודים שצריך הטפת דם ברית מספרת הגמרא רב עדה ברבה אידו ינוקה נולד לו תינוק כשהוא מעול הדרי לי סמולי זה הה המילה ברית המילה שלו יצאה בשבת והוא עבר על 13 מועלים ואף אחד לא רצה למול אותו עד שביקרו שפח הוא בעצמו מל אותו הוא לא כל כך במעשה המילה ואותו ילד קיבל מום בלתי הפיך ונהיה קרות שופרה אמר אמ רב עדה על עצמו תתי לי דאורי דרב זה הגיע לי כיוון שעברתי על דבריו של רב שרב בעצם פסק את הנקמה שלפי בית הלל אין מושג שעטפה דם ברית בטח לא בשבת אסור לעשות את הברית הזאת בשבת ואם כן זה מגיע לי אמר לי רב נחמן וד שמואל לא עבר רב נחמן שומע שהוא אמר עברתי על דברי רב רגע רגע עברת גם על דברי שמואל אמר ד אמר שמואל בכל כל מה ששמואל אומר שהלכה באמת כמו רבי שמעון בן אלעזר שבין תקמה ובין בית שסליחה שבין בית הלל ובין בית שמי אומרים להטיף דם ברית מתינוק שנולד מהול כל זה דווקא ביום חול הם אומרים חיייבים לעשות מעמד של הטפה דם ברית אבל לדחות שבת בשבת מי אמר מה פתאום והוא סבר עבד דברה וסבר ודאי עולה כבושה הוא בעצם הסביר את רבי שמעון בן אלעזר ש הטעמים של בית שמי ובית הלל שמחייבים בתינוק שנולד מהול להטיף דם ברית זה לא ספק ורלה כבושה שאז באמת זה לא דוכה את השבת כפי שראיינו שספק לא דוכה את השבת אלא הוא טען שהסיבה שרבי שמעון בן אלעזר זה כיוון שהם סוברים שזה וודאי עולה כבושה ואם כן זה דוחה את השבת ולכן הוא עשה כדין ורק אם באמת הלכה כדברי רב שהלכה כנקמה שבאמת הלכה כבית הלל שאין מושג שטפה דם ברית אז עברתי על דבריו ולכן מגיע לי מה שהגיע לי דת מרב אמר חיישינן שמה עולה כבושי רבי יוסף אמר ודאי עולה כבושה ואם כן לפי השיטה הזו לפי רבי שמעון בן אלעזר לפי איך ששמואל פסק כרבי שמעון בן אלעזר שבית שמא ובית הלל אומרים שחייבים להטיף דם ברית גם בשבת כי זה ודאי עולה כבושה ולא ספק ואם כן זה דוכה את השבת אמר אבי יוסף בוא והוכיח לך שמדובר כאן על ודאי עולה כבושה מנה מינה לד תניה רבי אליעזר הכפר אומר לא נחלקו בית שמי בית הלל הנולד שהוא מעול ברור צריך להטיף ממנו דם ברית על מה נחלקו לחלל אליו את השבת שימו לב כאן כתוב במפורש שטייף ברור שמטיפים ולעניין לחלל שבת כתוב כך לחלל עליו את השבת בת שמה אמרים מחללין עליו את השבת ובצל אומרים אין מכלין עליו את השבת כך מסביר רבי אליעזר הכפר את המחלוקת מדיק רבי יוסף ואומר ליו מכללת אתנקם סבר מחללין עליו את השבת מזה שרבי אלעזר הכפר מגיע ואומר אחרת מההוא שלפניו מאותו תנ קמה ואומר דע לך בית שמא ובית הלל נחלקים האם מחללין את השבת או לא מה שמע אומר אבי יוסף שנקמה ברור אומר שלפי שניהם מחלין את השבת כי זה ודאי עולה כבושה דוחה הגמרא ואומרת מנין מאיפה אתה יודע הרי לא כתוב פה את שיטת נקמה ודימה נקמה דברי הכל אין מחללין כמר הוא אומר בין לבית ש בן לבית הלל לא מחללין כי זה ספק ורלה כבושה ורבי אלעזר הכפר ואומר לא לפי בית שמא מחללים לפי בית הלל לא אומרת הגמרא לא יתכן אם כן רבי אליעזר הכפר תמה דבית שמא הת להשמין מה הוא מגיע להגיד הוא מגיע להגיד תנ קמה לא כדבריך אלא אחרת מה אתה אומר לי שלא מחללין את השבת בוא ואני אומר לך מה פתאום לפי בית שמאי כן מחללין את מי מעניין השיטה של בית שמאי הרי לא נפסק הלכה כמו ותם ברור שרבי אליעזר הכפר לא זה מה שהוא בא להשמיע לנו ואם כן כנראה הוא בא להשמיע לנו את דברי בית הלל שת נקמה אומר דע לך תמיד מחללין שבת למה כמו אומר רבי יוסף כמו שאני אומר כי זה כי זה ודאי אורלה ואלו רבי אליעזר הכפה אומר לא בית הלל סוברים שזה ורלה כבושה ואמנם מטיפים דם ברית אבל לא מחלן על זה את השבת והוא מגיע להשמיע לנו את את דבריהם של בית הלל ואם כן אומר רב יוסף מכאן יש לנו ראיה נקמה של רבי אליעזר הכפר אומר שלפי שניהם מחללין את השבת למה כי אין כאן ספק זה ודאי עולה כבושה ורבי אליעזר הכפר מגיע ואומר לא דע לך שלבית הילל לא מחלין את השבת דוחה הגמרא ואומרת לא זה עדיין לא ראייה דילמה אחי קאמר רבי אליעזר הכפר מגיע ואומר לתנ הקמה כך תנ הקמה באמת סובר לא מחלן את השבת מתי נחלקו בית שמ ובית הלל רק ביום חולה אם צריך טפה דם ברית או לא ועל כך מגיע ואומר רבי אליעזר הכפרה לתנ קמה דע לך לא נחלקו בית שמי ובית הלל בדבר זה זאת אומרת הם לא נחלקו לגבי יום חול הם נחלקו לגבי שבת לגבי יום חול גם בית הלל מודעים שצריך הטפה דם ברית ולכן רבי אליעזר הכפר מגיע להשמיע לנו את דעת בית הלל שביום חול צריך הטפה דם ברית ודע לך על זה הם לא נחלקו הם נחלקו רק לעניין שבת ש שם רק בית שמאי מתיירים ובית הלל אוסרים אבל הוא לא מגיע להשמיע את דעת בית שמאי מגיע להשמיע את דעת בית הלל שבית הלל גם בשבת גם ביום חול שבת הילל ביום חול בכל אופן מצריכים הטפת דם ברית בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה