העמוד היומי מסכת שבת דף קלה עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קלה עמוד א
[מוזיקה] שבס דף קלא עמוד א נתחיל בק לד עמוד ב בשורה האחרונה סופק ואנדרוגינוס ראינו במשנה בתחילת העמוד בקל עמוד ב סופק באנדרו גנוס אין מחלן עליו את השבת וב דמטי באנדרו גנוס ישנם כמה וכמה דוגמאות של ספק תינוק של ספק האם חייבים למול אותו היום האם יש עליו מצוות מילה או לא וכעת נראה את המקורות לכך תונו רבונו אור לוסו כתוב בתורה וביום השמין אמול בשר אור לוסו האור לוסו מיותר למה לא כתוב בשר אורלה אלא זה בא ללמד אורלו סוי ודא דוכס השבס ולא יסופק דוכס השבס דווקא אורלה וודאית שלו של התינוק הזה שזה היום השמיני שלו והוא דוכה אבל לא בסופ מה זה סופק כמו שהסברנו במשנה אם תינוק ספק אם הוא חודש השמיני שאז הוא עומד למות ואיין מצווה למול אותו או או ספק אם הוא בחודש התשיעי נולד שאז כן הוא חי ולכן בכזה מקרה שאנחנו מסופקים אז אסור לדחות את השבת בשביל המילה אורוס ד ממשיכה בריס אורוס וד דס שבוס ולא אנדרוגינוס דכס שבוס אנדרוגינוס יש לו גם סימני זכות גם נקבות אך הוא מסופקים מהוא אם הוא נקבה אין לו מצוות מילה אז לא דוכה שבת סבוס וקורס אם הוא לא ימול אז כפי כל תינוק שלא מלים אותו שיש עליו כורס אורוס עבד די חס שבוס ממשיכה היסה ו ילד בן השמוש כס ה שבוס תינוק שנולד בבין השמוש של ערב שבס או של מוצא שבס ואנחנו לא יודעים האם השמיני שלו צ הוא בשבס הבעה או לא אז בכזה מקרה אנחנו ממעטים אותו גם כן כי סופק עשור לחלל בשבילו שבת אורלד ד שבוס ולא נולד כשהוא מאול דוכס ה שבוס שבשם הי אומרים מה זה נולד שהוא מאול איזה מצווה יש למול תינוק שכבר נולד מאול שבשמה המרים צריך להטיף ממנו דם בריס אין צורך יש מחלוקת צמי בסיל ב שמאי אומרים אומנם הוא ול כבר אבל חוששים אולי יש פה אורלה כבושה ולכן צריך הטפת ברית לעשות איזשהו נקב ש שיוריד דם שיוציא דם מהמקום ולכן אומרים אומרת הביסה גם הפעולה הזאת היא לא דוכה שבת כי זה רק מסופק ולכן גם ליב בית שמאי זה לא דוכה שבת אומר שם בן לוזו לא נחלקו בשם סינל שומל שצריך להטיף ממנו דם בריס מפני שורלה כבושי פ ש לאזו נקמה וסובר שהמחלוקת בין שמסי לא היים צריך להטיף דם בריס זה ודאי שבכ שנולד מהול ודאי צריך כיוון שעולה כבושה היא חוששים לעולה כבושה על מה נחלקו על גר שנגר שהוא מעול גר דהיינו אומר רשי כגון ערבי שהם מלים והוא חזר הוא התגייר אחרי זה כעת כשהוא צריך להתגייר הוא צריך לעבור בריס מילה כיוון שהוא כבר מעול ושמה אמרים צריך להטיף ממנו דם בריס ובצל אומרים אין צריך להטיף ממנו דם בריס וזה ה מחלוקת שלהם רק בגר אבל לא בתינוק שנולד מהול אומר השם ז בזה לכולל מגם בסיל סוברים שצריך להטיף דם אומר מה ולא יסופק דיכ ה שבוס לש מי אנחנו הבנו את המקרה הראשון אז ביארנו כעת נראה שהגמרא תבאר את הדוגמה שהבאנו מה הברייה במקרה הראשון בא להגיד ולא ספק הבאנו אחרי זה הרי דוגמאות של ספק אנדרוגינוס הבאנו בן אז מושס הבנו נולד שהוא מאול מה זה הדוגמה הראשונה ולא ספק דך ס ה שבוס לעסוי ודון רבונו זה בא לרבות את הברס שנראה כעת בן שבעה מחללים את השבת תינוק שנולד בחודש השביעי הסיכויים שלו לחיות הם מצויינים ובן שמונה אין מחללים ל את השבת אבל בחודש השמיני הוא עלול למות ספק בן שב ספק בן שמונה אין מחללים לה את השבת כיוון שאנחנו מסופקים האם הוא הולך לחיות ואם הוא בן שמונה אין מצווה למול אותו לכן אסור לחלל שבת בן שמונה הרו כאבן ואסור לתלת אלוי אסור בכלל לגעת בו כי הוא תינוק שהולך למות אבל אמו שוכה ו מניקו מפני השכונה אמו שוכה דיינו אנחנו אומרים אסור לתתו לביה אסור למול אותו רשי שואל לכאורה אם אתה דן אותו כמת אז למה לא מה איזה איסור יש למול אותו הרי זה לכאורה חותך בבשר המת אומר רשי צריך לומר כפי שהגמר כמון תעמיד לי בד רב ליזר שסובר שגם מכשיר ע מילה דוכים שבת ובאחד כזה שרצה לעשות את המכשיר ע מילה אז זה אנחנו אומרים שזה לא דוכה שבת אבל אמו שוכה שוכ או מניקו מבני השכונה אמו כדי שהיא לא הצטבר לך חלו אז היא שוכה אליו בלי להרים אותו ואז הוא יונק ממנה מפני השכונה שהיא לא תסתכן בכך איתמר רב אמר אלוחה כתנ קמה ושמואל אמר אלוחה כרב שם בן לוזו רב סובר שהלכה כמו תנ קמה בנידון שלנו שראיינו שהמחלוקת של בשמון סיל האם צריך להטיף דם בריס לתינוק שהוא מהול או לא ושמואל אמר לוש לוזו שהמחלוקת היא רק לגבי גר אבל תינוק מהול לכולם צריך להניק צריך טיף דם רבה דבר ת ליד להו ינוקה כשהוא מול היה לו תינוק מהול שנולד מהול וי המילה חל לו בשבת עדר תליס מולוי הוא חיפש 13 מועלים וביקש מהמהם שימו ל אותו הם לא הסכימו כיוון שהם אמרו בשבס אנחנו יודעים שבשב אסור למול גם לפי בית שמן שצריך טפה דם או גם לפי לז בש בן לוז שסובר שלכול צריך טפה דם זה לא בשבס דשקו שוח בסוף הוא הלך ומל אותו לבד והוא נהייה קרו שיפו כי הוא חתך לו יותר מדי ואמר טסלי דעבר דרב זה בגלל שעברתי על דברי רב שרב אמר שההלכה היא כמו נקמה שלפי ביסי לל אין בכלל עניין להטיף דם ואני הלכתי וטפי ולכן זה קרא לי שגרמתי לו קרושי אומר לרב נחמן וד שמואל לא יוב אומר רב נחמן אתה אומר בגלל שעברת על דברי רב עברת גם על דברי שמואל זה הרי הסיפור הזה היה בשבת אונה הגמור אםר דומר שמואל בחו מסביר רב נחמ למה עברת גם על דברי שמואל אד אומר שמואל בכול ושבס מי אמר שמואל אמר הלכה כמו פשים בן אלזו נכון שגם לפי בסי צריך טפה דם אבל דווקא בחול לא בשבס אונה הגמור הוא סובר ודור לכבוש הוא סבר שרבי שן לזור אוחז כשהוא אומר שלכולם צריך הטפת דם זה לא מחשש אולי זה ורלה כבושה וצריך להטיף דם בעורלה אלא ודאי זה אורלה כבושה ואם זה ודאי אין פה סופק ממלא זה דוכה ש תמר מצינו מחלוקת המוראים בעניין הזה האם זה וודאי או לא רבי אומר חי שינן שמה עולה כבושי המן דומר שסובר שתינוק מעול צריך לעבור עטפת דם זה כיוון שיש חשש אולי התינוק הזה יש לו אורלה כבושה לכן שעטפו לו דם אביסף אמה דורלה כבושי זה בוודאי שיש לו וממילא כשאמרנו את המיסה שהוא באמת מל בשבת רב דבר הוא הסתמך על מה שראינו כעת שיטת רב יוסף בדברי השם ו שוודאי יש פה עולה כבושה ואם כן פי בי סלל צריך למול להטיף דם גם בשבת אומר רב יוסף מנו מינה לו אומר ה מאיפה אני יודע שהשיטה הזאת היא גם על שבת דתני רב זקפו בשוב שהוא מול שצריך להטיף ממנו דם בריס על מה נחלקו לחלל עליו את השבת בצמר מחללים עליו את השבת ובמ אין מחללים את השבת אומר רב לזר הקבו לכולל בימבי ילל צריכים להטיף דם המחלוקת הם אפשר לחלל שבת לפי בית שמאי כן לפי בית סי ללא ולכאורה הביסה הזאת מתחילה ברב לוזר הקפו יש לנו חלק נוסף של תנ קמה שאת זה אין לנו אנחנו מנסים כעת להבין מהיא שיטת תנ קמה אבל ז בן הקפו אמר שלא נחלקו על נולד שהוא מעול שצריך להטיף דם למה מכללת הנקם מסוב מחללים את השבת אם רבי לו נקפה בא ואומר שהמחלוקת בשמה בסי הם מחללים את השבת או לא לכאורה נאמר שת נקם איזה שיטה נוספת שהוא סובר שגם בית שמאי וגם ביסי שניהם מודעים שמחללים את השבת אומרת הגמרה ודיל מתנד כ מח קומה מי אמר אולי תנ קמה סובר שלכולם לא מחללים את השבת ומה שהוא אמר שנחלקו זה על יום חול וברב לא זעקה פה ואומר לא תדע לך בית שמאי סוברים שמחללים גם את השבת שוא דוכה הגמור אם כן זעקה פה לשנן יוצ שרב לא זקה פה בעצם בא להוסיף את הנקמה רק את ההסבר את שיטה של בית שמאי הרי בית שמאי אי משנה אין עניין לבוא ולבאר את שיטתם כאשר זה לא ללוכה ואם כן לא יתכן שהוא בא לבאר שבית שמאי סוברים שמותר לחלל כאשר דינו בתור תשובה לתנ קמה שאמר שלכולם לא מחלל דילמה דוח גמור דילמה אוכי קומ יש אפשרות נוספת להסביר את דברי הבלוז הקפו לא כפי שאנחנו רצינו ואז להוכיח אלא נחלקו ב בסיד זה אולי תנק מבא לומר שאיין מחלוקת במסי בדבר זה דהיינו לכול גם בת שמאי וגם בסילא סורים שצריך טפה דם לתנ קמי בא רב לזר ואומר תנ קמה אמר שבשב לכול מאין מחללים והמחלוקת היא ביום חול ולפי בי סיל לא צריך להטיף דם גם ביום חול דהיינו נקם זה לא שיטה נוספת אלא זה השיטה שראיינו לאל שיטת הנקמה של רב לוזו בן זריי שיש מחלוקת ב בסיל אם צריך להטיף דם בכלל לתינוק שנולד מאול ובסלה סוברים שלא צריך בכלל גם ביום חול ועל זה בא רב לזה הקפ ואומר לא כמו רב ש כמו שראינו לי את רב שמון בן אלזו שלכולם מגם בית שמ וגם ביס צריך ביום חול המחלוקת היא על שבת אז אם כן יוצא לנו שתני קמה רצה לומר שביום חול המחלוקת האם צריך למול ולא כפי שרצינו לומר שטנק יסבור שאפילו בשבת לא רק ביום חול לכולם צרך להטיף גם שבת לכולם איזה דוחה אז אם כן אין לנו כאן ראייה לדברי רב יסף שהוא רצה לומר שזה ודאי אורלה כבושה ורצה להעביר ראיה שיש שיטה ש שזה דוחה שבס ועם זה אנחנו נשארים אז אם כן היה לנו כאן את הביסה של סופק סופק תינוק שנימול ל שמונו אם יש אחד מהספק או שהוא בספק אם נולד בן שבע או בן שמונה או אנדרוגינוס או בן השמוש או כשהוא נולד שהוא מעול לא מעלים עלי בשבת כי זה לא דוכה שבת הגמור הביאה את ההסבר לסופ הרגיל שספק אם הוא בן שבעה או בן שמונה כי אם הוא בן שמונה הוא מוקצה ואסור למול אותו אמרנו מחלוקת רב אומר הלוק נקמ שמואל אמר הלוחש בן לזור שהם נחלקו האם לפי בי סיל יש חיוב בימות החול להטיף דם לתינוק מעול או לא הגמור הביאה מיס רבה בר שהוא הטיף דם בשבת בעצמו והוא גרם לו קרוש רבח הוא רצה לומר בגלל שהוא עבר על דברי רב ואמרנו אולי לכאורה הוא עבר גם על דברי שמואל כי שמואל בשבת לא סבר שהוכה שמותר למול הוא רק אמר לוחה כרב שמ בן לוזו רב שמ בן לוזו לא מצין שהוא סוב שזה זוכה שבת הוא רק אמר שבס איל ומות החול מודעים שצריך להטיף דם הונהג מורה לא אבד בראה וסבר כמו המורה שראינו אחרי זה מחלוקת בשיטת הושם בן לוזו כשביל אמרו שצריך להטיף דם הם זה מסופק כי אולי יש פה אורלה כבושה או בודה יש בפה אורלה כבושה הוא סבר שזה כבדה אורלה כבושה זכן יש מצווה עשות את זה בשבץ זה דוכה שבס ארבי יוסף שאמר את זה את השיטה הזאת שזה ודאי ניסה להביא ראיה מברייס של הבלוז הקפו ולמעשה הגמורה דחתה את הראיה איך להסביר את דברי תנק שבוז הקפו הבז הקפו אמר שיש מחלוקת בשם סי האם מותר לחלל את השבת אז ראינו פה לעניין הטפת דם ברית תנק מסוב יש מחלוקת בכלל בצ בסי אם צריך להטיף או לא ונולד מהול רב שמי בן לוזר אומר לכול הלמי בתינוק מהול צריך צריך להטיף המחלוקת היא רק לגבי גר שנתגייר שהוא כבר מעול וראינו את רב לוז הקפו שסובר כשזו והוא מביא שהמחלוקת היא גם בתינוק שנימול שמונו האם זה דוכה שבת או לא וב שזה דוכה שבת כיוון שזה אור ודאי אבל בש סוברים זה לא דוחה שבת ש [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה