העמוד היומי מסכת שבת דף קלד עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קלד עמוד א
[מוזיקה] דף קלד עמוד א' אנחנו ממשיכים לדון להרחיב בענייני מילה בשבת שמשם נסטף בכלל ענייני רפואה וטיפול בתינוקות שנולדו איך בדיוק עושים כל מיני דברים שקורים איך מתמודדים איתם והבא יביא את מהירו הדברים בשם אמו שרשי מיד מדגיש שמדובר באומנת אנחנו פוגשים הרבה פעמים את אבי ואמו ואמתו והבי כידוע גדל יתו מאב ומהם אביו נפטר עוד לפני שהוא נולד ואמו מתה בלידתו והוא גדל אצל ומנת והוא מביא המון המון פעמים דברים של רפואה טיפול בתינוקות בשמע גם היום נראה את זה חשבתי לומר ייתכן שהבי מקפיד לומר לנו כל כך הרבה דברים בשמע כדי לומר לנו דע לך הילדות שלי לא הייתה סוגה בשושנים לא גדלתי עם חום של אם צמוד היו לי קשיים היו לי אתגרים אבל התמודדתי ועוד קניתי מכך יותר לא סתם הגעתי לאן שהגעתי הבי מוזכר בשס יותר מ-4000 פעם אין שני דפים שתהפוך ולא תפגוש שם את הביה זה לא היה קל אבל אני השקעתי ותראה מה זה בזכות אותה אומנת שכביכול הדבר הגרוע בעולם היא היייתה תחליף לאמא אבל תראה כמה דברים קניתי התמודדתי עם זה בצורה טובה נכון יש קשיים יש אתגרים אבל נוכל להם הביה מלמד אותנו דרך איך לצמוח לגדול בישראל אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קלא קלד עמוד א' למעלה ראינו אם לא שחק מערב שבת בן אדם כן צריך לשים כמון שם על המכה אם לא שחקת מערב שבת תעשה את זה ב שינוי תשחק בשיניים ותיתן על גבי מקום המילה בשבת תנו רבנן דברים שאן עושים לה מילה בשבת עושים לה ביום טוב זאת אומרת שוחקים לה כמון ותופים לה יין ושמן ראינו שבשבת מותר לשחוק רק בפה זאת אומרת בעיקרון תעשה את זה מערב שבת ואם לא עשית אני מתיר לך בפה קנה לגבי יין ושמן בשבת אל תטרוף אותם יחד אלא רק תשפוך לקערה אחת תערבב מה שהתערבב יותר מזה אסור אבל ביום טוב מותר שואלת הגמרא אמר להבי לרב יוסף מה ישנה כמון ביום טוב מה הטעם שאתה מתיר לשחוק ון ביום טוב דחזי לקדרה כיוון שהוא ראוי לבישול והרי מותר לעשות את זה ביום טוב כי אוכל נפש ביום טוב מותר ולכן אתה מתיר לעשות את זה גם לצורך מילה אם כן יין ושמן חזינה מי בשבת לחולה גם לערב יחד יין ושמן זה ראוי לחולה אפילו חולה שאין בו סכנה ואם כבר מותר לעשות את זה בשבת למה שלא נתיר את זה לצורך המילה אומרים המפרשים יכלנו לשאול שאלה פשוטה יותר למה שלא נתיר את זה לצורך המילה שהמילה זה חולה בעצם שיש בו סכנה אבל הגמרא בחרה לשאול בצורה כזו כך אומרים המפרשים ומביאה הגמרא ראייה ש ש מותר אפילו לחולה שאין בו סכנה לטרוף יין ושבן תניה אין טרפין יין ושבן לחולה בשבת אמר רבי שמעון בן אלעזר משום רבי מאיר אף טרופין יין ושמן כן מותר אמר רבי שמעון בן אלעזר פעם אחת חש רבי מאיר במאב הוא חש במאב בשבת וביקשנו לטרוף לו יין ושמן ולא ניחנו זאת אומרת עלף שרבי מאיר מתיר כמו שראיינו כאן בברייתא הוא לא הניח לנו לעשות זאת אמרנו לו דבריך יבטלו בחייך אתה מתיר לעשות את זה ובחייה כבר הדברים שלך מתבטלים ואתה לא נותן לנו לעשות כפי הוראת אמר לנו אף על פי שאני אומר כך אני סובר שמותר וחבריי אומרים כך מימיי לא מלאני לבי לעבור על דברי חבריי אני לא רוצה לעבור על דברי וברגע שהם מחמירים אני מחמיר גם כן לעצמי ומכאן מדייקת הגמרא דווקא אוני הוד מחמיר נפשי רבי מאיר קדוש ישראל הוא החמיר על עצמו אבל לכולה בשרי אמור להיות מותר ואם כן מותר אפילו לחולה שאין בו סכנה לטרוף יין ושמן למה למילה לא התרת עונה הגמרא פשוט מאוד אתם לו בא ליך אח בא ליך לגבי יכול ש סכנה מדובר ששמים יחד יין ושמן אבל לא מערבים אותם היטב וזה באמת מותר בשבת אבל לצורך המילה צריך שהם יהיו מעורבים היטב הדק הדק היטב זה אסור לעשות בשבת שואלת הגמרא רגע אם כן תתיר לעשות ולא לערב היטב אחנ מי נאבד ולא נילך תעשה את זה אבל לא בצורה של מעורה והיטב אונה הגמרא אתה צודק היינו דקתני זה כבר מה שכתוב במשנה נותן זה בפני עצמו וזה בפני עצמו שזה באמת מותר לשפוך את היין ואת השמן לקערה בלי להלך כמו שאמרנו בלי להריב את זה בצורה טובה זה באמת מותר כפי שעושים לחולה שאין בו סכנה את זה אני מתיר אבל בצורה טובה זה אני מתיר רק ביום טוב בשבת אסור מביאה הגמרא בעצם דיון נוסף באותו סגנון בין הביה לרב יוסף תנו ה בנן אין מסננן את החרדל במסננת שלו אסור לעשות את זה ביום טוב בעצם שאתה מסנן את החרדל אתה מפריד אוכל מפסולת אסור לעשות את זה ביום טוב משום מלכת בורר ואין ממתקין אותו בגחלת עוד מעט נראה בעצם ה היה רגילות לקחת את אותו חרדל לכבות בו גחלת בוערת על ידי כך הוא נהיה מתוק הוא נהיה משובח ככה הו אוכלים אותו גם את זה אסור לעשות ביום טוב אמר להבי לרב יוסף מה ישנה מעד אתנן שמותר אפילו בשבת נותנים ביצה במסננת של חרדל זה בעצם מייפה זה בעצם עושה אסתטי בצורה יפה את החרדל וכתוב שמותר לעשות את זה אפילו בשבת איך יתכן אתה עוסר לשים את ה את החרדל במסננת ביום טוב ולשים ביצה במסננת של חרדל אתה מתיר אפילו בשבת מה ההיגיון אמר לי אתם לו מחז כבורר אח מחז כבורר כיוון מסביר רשי כיוון שהביצה עוברת במלואה או יש אומרים שזה מפריד בין החלבון לחלבון אבל עדיין שניהם זה אוכל מותר להפריד אוכל מאוכל בשבת אבל והחרדל מדובר שהוא נמצא כבר מערב שבת זאת אומרת שאני לא עושה את מעשה הברירה בשבת אבל לעשות את מעשה הברירה של החרדל זה אסור וזה מה שכתוב לעניין יום טוב שאסור זאת אומרת שוב מה שאני עושה ביום טוב זה לעשות את החרדה על עצמו זה מישהו מלכת בורר מה שאני מתיר בשבת זה לשים את הביצה ששמה איין שום בעיה כל הביצה עוברת או גם אם עובר רק החלמון או החלבון אני מפריד אוכל מאוכל ולכן מותר ראינו גם אן ממתקין אותו בגחלת שואלת הגמרא והתניה ממתקין אותו בגחלת מותר לכבות גחלת בתוך החרדל ביום טוב אונה הגמרא לו קשיה כאן בגחלת של מתכת כאן בגחלת של עץ לקחת מתכת לעצת להכניס לתוך החרדל זה מותר כי אומנם אתה מכבה אבל לא היה כאן שום דבר בוער ואתה גם לא עושה פחמים כשאתה מכבה את הגחלת אבל בגחלת של עץ שאתה מכבה אתה עושה פחם ולכן אסור למתק בזה את החרדל אמר להבי לרב יוסף בעצם אני מבין מדבריך שאסור לכבות גחלת של עץ ביום טוב אם כך מה ישנה מבי גומרי כשאני שם בשר נטח בשר על גבי הגחלים אתם מכירים את הרחש ששומעים ששמים נטח בשר משובח על גבי גחלים הרחש הזה שאוהבי הבשר מאוד אוהבים לשמוע הוא מספר לנו שכרגע חלק מהגחניים אוכל נפש גם גחלת של עץ אמר לי כן אומר רב יוסף נכון אני מתיר אתם לא אפשר אחה אפשר בעיקרון מותר מישום אוכל נפש לכבות גם גחלת של עץ אבל בחרדל תעשה את זה מערב יום טוב הטעם לא משתנה ולכן אני לא מתיר לך לעשות את זה ביום טוב מה שאיין כן בשר תשאלו כל אחד שקצת מבין בעניין אם זה מאתמול אין לזה שום טעם מכינים את זה טרי ככה כמני מה טיגנה הישר מהמנגה לתוך הצלחת ככה מכינים ולכן אני מתחיל לעש לעשות את זה ביום טוב כי זה אוכל נפש זה הרבה יותר משובח שעושים את זה ביום טוב יפה מאוד ולכן אני מתיר מביאה הגמרא דיון נוסף ממש דומה אמר לביי לרבי יוסף מה הוא לגבן האם מותר לעשות גבינה ביום טוב לקחת את החלב לדפוק עליו ככה בעצם לגבש אותו לגבן אותו עד שהוא יהפוך לגבינה אמר לי אסור מה ישנה מלישה שואל אותו למה ללוש בצק מותר ולגב אסור אמר לאותה תשובה בדיוק אתם לא אפשר אחה אפשר לחמניה מאתמול איין לה שום טעם גבינה מאתמול היא מצוינת היא נפלא היא משובחת לכן את מעשה הגיבון תעשה מאתמול בעצם אוכל נפש אני מתיר אבל דוק מה שקריטי להיום מה שלא תעשה מאתמול לחמניה לחם ללוש לצורך אפייה זה הרבה יותר טוב מהיום ולכן אני מתיר שואלת הגמרא רגע גבינה טוב מאתמול ואמרי נרד גבינה בת יום המליה גבינה ביום שהכינו אותה אז ה משובחת אונה הגמרא לא הבנת אותם אחי קאמרי ד אפילו גבינה בת יומה מעליה אפילו אם זה מהיום זה טוב בטח אם זה מאתמול זה הרבה יותר משובח ולכן עדיף לכן אני לא מטיר לך לגבן ביום טוב כי יותר משובח שתעשה את זה מאתמול מה שאין כן לגבי לישה לגבי אפייה הרבה יותר טוב שזה טרי חם כיום מי לקחו ולכן אני מתיר לך ואומר כן מותר לך לעשות את זה ביום טוב עצמו ראינו במשנה לגבי ברית מילה בשבת אין עושין לחלוק אבל קורח לי הסמרטוט זה בעצם נועד לקבע שם את האזור ולהגן עליו שלא יפצע שהפצע לא ייפתח חזרה שהגליד בצורה טובה ולכן גם אם אין לך חלוק שים סמרט אומרת הגמרא אמרבי אמרה ליאם היא הייתה ומנת והיא היתה מומחת בגידול תינוקות היא אמרה לו בדיוק איך לעשות את הקיבוע הזה את האספל הזו את החלוק הזה בצורה טובה אמרה לי אם אי חלוק ד ינוקה לפני לסטרה לאליי זאת אומרת תיזהר על השפה בשפה יש כל מיני חוטים שיוצאים ככה מאמרת הבגד מהשפה תעשה מכפלת כלפי מעלה כדי שזה לא יהיה במקום החתך למה דינמה מידבק גרד מנתי ליידי הקרות שופכה יש שם פצע פתוח אני חושב שחלק מהחוטים שיוצאים ככה מספת הבגד ידבקו שם במקום החתך ועל ידי כך ימשך הגיד והוא יבוא להיות לידי קרו שופכה אחד שאינו מוליד לכן צריך זהירות רגישות מאוד גבוהה תעשה שם איזשהו מכפלת תקפל את זה כלפי מעלה כדי שהשפה תהיה כפולה שלא יהיה שם שום חוט שיוצא ויכול חלילה להגיע לידי נזקים בלתי הפיכים מספרת הגמרא אם מד הבייה אומנ את עצמה היא הייתה מומחת גדולה אבד קיסט ד לפלגה בעצם היא הייתה עושה את זה רשי מסביר היא הייתה כופל את זה עושה את זה בסוג של א דוש דו שכבתי שיהיה ככה באמת שפה בסופו ולא יהיה חלילה חוטים שיוצאים ויכול להגיע לידי קרות שופרה אמר הביי נוק דללי חלוק אין לא הכינו את האביזר הזה לצורך המילה ליתי בליטה דיט סיפט שיביאו סתם בגד בלוי עם שפה וצריך מצד אחד צריך שיהיה שפה כי זה עוזר שזה יהיה מודק בצורה טובה אבל מצד שני אני מאוד חושש על השפה כי מהשפה יוצאים חוטים וכמו שאמרנו זה יכול להגיע לנזקים ולכן ליקח ספט ואפ לאלי שיקשור ואז שוב י יעשה איזהה מכפלת כמו שאמרנו קודם כדי שהשפה לא תהיה קרובה לפצע ואז יכול להגיע לידי שידבקו שם חוטים ויגיע לידי קרות שופרה ואמר הב אמר ם עניין נוסף אנוק ד דפקט לא יודעים הוא נולד בצורה כזו שלא יודעים איפה נקב הרי שלו הכל מכוסה באור לשי שמח שימשכו אותו בשמן ולא ק מליד יומה שיוציאו אותו לאור או לשמש ואז מול השמש הוא ייראה מקום שקוף יותר הוא ידע ששם זה המקום ואיך הזיג איפה שקצת שקוף ליקרי בשיער תשתי וערב ו גרעין שעורה שמה יקראו שתי בערב לא מתכת חלילה ולא מתכת אבל בקלי מתחות לא משום זריף זה יכול לגרום לנפיחות ללכן יעשה את זה באופן סטרילי יותר עם גרעין שעורה כך היא אמרה וידי כך בעצם יגיע לאותו מקום והתינוק יוכל לתפקד כרגיל עם ההפרשות ואמר הב אמר ם אינוק דלא מץ תינוק שלא יונק מקר ודקר פו הסיבה היא בגלל שהפה שלו קר אז הוא עדיין לא רגיל מעשי יניקה הוא לא מצליח לעשות את זה מהתקנת ליתי קס הגומר שיביאו או דף ר אומר בעצם משהו עם גחלים שהוא חם ולינק ד פומי שיקרבו את זה לפיו כדי שיתחמם דחי פומי ואז מץ ואז הוא ינק ואמר הבי דבר נוסף אמר לי הם הנוק דלא מן אשתי שהוא לא נושם בצורה טובה הנשימה שלו כבדה עליו נפפ בנפה ומנשי שהניפו עליו מניפה ועל ידי כך הוא יתחיל לנשום בכוחות עצמו ואמר הב דבר נוסף אמרה ם אותה אומנת אותה מטפלת בילדים אמרה לי עצה נוספת הנוק דלא מאוה הוא לא פועה רש בעצם המפרשים מסבירים הוא לא פועה כיוון שהוא לא נושם טוב אז הוא לא מצליח גם לבכות בצורה טובה מה יעשה ליטו סילט דימי שיביאו את השליה של אמו שבתוכה הוא היה לפני שהוא נולד לאיש רכלו הו מאה יחליקו את זה על בשרו יעבירו את זה על בשרו ועל ידי זה זה סוג של איזה סגולה או סוג של איזה רפואת סבטא אני לא יודע בדיוק אבל זה מה שיועיל התינוק הזה שיתחיל לפעוט שיתחיל לבכות כדרך כל הארץ ואמר הבי ודצה אמר לי הם אינוק ד קטין שהוא מאוד דק כחוש הוא מאוד רזה גם כן יש תקנה יש איזשהו עצה איזה סגולה לי ליתו לסלטה דמ שיביאו את השליה של אמו השליה היא בעצם רחבה למעלה וצרה למטה ולישר כלבי מקוטנא לאלמה בעצם מהצד הצר לצד הרחב זה בעצם מסמל את האיחול הזה או את הרצון הזה שאנחנו רוצים שבעצם מהצר מזה שהוא כחוש הוא ירחיב חזרה הוא יעלה הוא יתפתח הוא יגדל וכך עושים לו וי אלים אם הוא מאוד עווה הוא מאוד נפוח בצורה לא טובה שיעשו בדיוק הפוך מעולמה לקונה שיחקו את זה מהצד הרחב לצד הצר וזה גם כן ממחיש את אותו רעיון שאנחנו רוצים ומתפללים ועושים כל מיני פעולות בשביל שהוא קצת יוריד מנפיחות ויחזור לגודל הרגיל ואמר הבי אמר לי אנוק דסו כשהוא אדום מאוד דקת לא יבלה בדמה הדם עדיין לא נבל בבשר ואז זה מאוד סכנה למול אותו תכולי דבלה בדמה ולל למלו שבעצם ימתינו עד שדמו יבלה בתוך גופו ואז ימולו אותו אחרת זה סכנה ואם אתה רואה את התינוק שהוא ירוק הוא צהוב בעצם מראה חיו יותר צהוב יותר הקטי לא נפל בדם הדם עדיין לא נפל בו זאת אומרת הוא כנוס בו הוא עדיין לא יצא לכל איבריו ולכן להפך ליטר חוד נפל בדמי שיהיה קצת יותר אדום ואז ל מלוע רשי אומר תינוק כזה שהוא צהוב יש שני בעיות א' זה סכנה למול אותו ב לא יהיה לך דם ברית יש מצווה מיוחדת להטיף דם ברית שינ טוף דם וזה אתה לא יכול לעשות בכזה תינוק יש כן צרט גרוטה ולכן תמתין ורק כשנופל בו דם אז תמול אותו תניה מביאה הגמרה ראיה בעצם מעשה עם רבי נתן שאנו רואים בדיוק כמו שאמרה אומנתו של הבי שאדם תינוק שהוא אדום מדי או שהוא צהוב שעדיין לא ימולו אותו שימתינו כמה ימים ד תניה אמר רבי נתן פעם אחת הלכתי קרחי הים ובאת שה לפניי שמע להבנה ראשון והשם ישמור ומת שני גם כן ומת שלישי הביתו לפני ושאלה אותי האם למול אותו מה אפשר לעשות היה לה כבר שני בנים שמעלה ואמתו היא כנראה היתה לחוצה מאוד והוא אומר רתיב שהוא אדום אמרתי לה המתיני לו עד שהיא בלה בו דמו כמו שאמרה האומנת של הבית תחכי אם הוא אדום עדיין לא נבלה דמו חכו קצת המתינה לו עד שנבלה בו דמו הוא מלה אותו וחייה והיו קוראים אותו נתן בבלי על שמי קראו לו בברית נתן הבבלי הכרת הטוב על שמו הוא גרם לו שיחייה ולכן קראו אותו על שמו מספר סיפור נוסף שוב פעם אחת הלכתי למדינת קפוט קיה ובאת אישה אחת לפניי שמע להבנה ראשון ומת שני ומת ושוב הביאה את הבן השלישי ושאלה מה לעשות איתו שלישי הבית הו לפניי רתיב שהוא ירוק הוא צהוב עדיין לא נפל בו דם הצצתי בו ולא ראיתי בו דם ברית אמרתי לה המתיני לו עד שיפול בו דמו והמתינה לו ואז מלה אותו וחייה לאחר שנפל בו הדם יכלו למול אותו זה כבר לא היה סכנה גם היה דם ברית והיו קוראים אותו והיו קוראים שמו נתן הבבלי על שמי בתור הכרת הטוב אנו רואים כאן בדיוק כמו שאמרה אומנתו של הביה בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה