העמוד היומי מסכת שבת דף קכט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קכט עמוד ב
[מוזיקה] דף קכט עמוד ב היום במהלך העמוד שלנו נזכיר את הפסוק שומר פתים השם דלותי ולי יושיע שומר פתים השם בפשטות זה אומר אדם שנקל לצריו מתוך זה שהוא פתי בתמימותו הקדוש ברוך הוא גם עליו שומר אבל בוא נתמקד גם בהמשך הפסוק דלותי ולי יושיע לכאורה אם אתה מגיע לבקש מבן אדם שבידו לעשות מ בוס מי מנהל מנשיא ממלך לא משנה למה אתה אומר דלותי למה אתה אומר תשמע אני דל כן איך אומר המדרש דלה אני מן המצוות למה אתה מזכיר את זה אתה מבקש ישועה אתה אומר אני דל אבל תשמעו איזה הסבר מתוק יש כאן כשבן אדם מגיע ואומר מגיע לי אני יכול להוכיח לו אלף בטח הקדוש ברוך הוא יכול להוכיח בכל מיני הוכחות למה לא מגיע לו הגיעו המקטרגים עם סלים של עבירות עם דברים של כלל מיני רעיונות כל מיני נימוקים למה לא מגיע לך אבל אם דלותי אם אתה פותח ואומר ריבונו של עולם אני דל אין לי כלום אני באמת לא ראוי מה יאמרו המקטרגים סתמת את פיהם אז אם אתה מבקש ואומר אף על פי שאני דלה מן המצוות אבל ולי יהושיע אני כן מבקש את הישועה סתמת את הפה לחלוטין למקטרגים זה נקרא אוצר מתנת חינם ברגע שפותחים מתנת חינם לא בודקים לא כמה מגיע לך לא מה עשית לא איפה אתה במדדים כלום מתנת חינם אין לו גבול אין לו מידה ולכן אנחנו מבקשים דלותי ולי יושיע אמנם אני דל אין לי כלום לא מגיע לי אבל רחמיך גדולים אני בבקש פתח ליוצא מתנת חינם וזה ברגע שנפתח אין גבול אין מידה אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קכט עמוד ב למעלה אמר שמואל מתי ראוי להקיז דם כמו שאמרנו אתמול הכסת דם זה לא דבר פשוט זה לא בדיוק התרמה דם או בדיקת דם שאנחנו מכירים היום אלא הרבה יותר מזה ולכן כמו שראיינו אתמול חיייבים לאכול אחר כך חיייבים להתחמם אחר כך ועכשיו נתחיל לדבר מתי הימים שראויים יש כל מיני ימים שיש רוחות רעות מזלות לא טובים כל מיני דברים שלא ראוי להקיז בהם דם אמר שמואל פרוסה דדמה כל כמה זמן ראוי להקיז דם כל תלתין יומין זאת אומרת פעם בחודש לא יותר וגם לא פחות זה בדיוק הזמן שראוי הפרק זמן שכל 30 יום תקיז דם הוא הכי בריא שיש ובין הפרקים אומר רשי שאתה מגיע לגיל 40 ימ את פעם בחודשיים ובין הפרקים כשאתה מגיע לגיל 60 יחזור וימת ורק פעם בשלושה חודשים ואמר שמואל פוסה דדמה הזמן שהכי טוב להכיש דם זה חד בשבטה יום ראשון ארבעה רביעי ומעלה שבטה ערב שבת אבל שני וחמישי לו למה דמר מר רק מי שיש לו זכות אבות זאת אומרת הוא לא פוחד יש לו הגנה רק הוא יקיס דם בשני וחמישי זאת אומרת לא כדאי לעשות את זה למה שבית דין של מעלה ושל מעטה שוין כאחד ימי שני וחמישי זה ימים שבהם היו כולם מתכנסים לעיר גם בני הכפרים וכל הכפרים שמפוזרים היו מגיעים לעיר ואז הימים שהבת דין היו פתוחים וגם בית דין של מעלה יושבים בשני וחמישים ודנים ולכן זה ימי דין אל תעשה בהם הקזת דם זה ימים שעונות מגיעים לפני הקדוש ברוך הוא זה זמן של סכנה בתלתא בשבט מתעם אלו ביום שלישי משום דקי מלי מאדים בזו מזל מאדים נמצא בשעה זוגית רשי מסביר המזלות הם בעצם ראשי תיבות שצם חנקל שצם שבתי צדק מעדים חמה נוגע כוכב ולבנה אלו הם שבע המזלות שהם שולטים כל אחד בשעה זאת אומרת הם ניטלו המאורות ניטלו ביום רביעי בבוקר מאז כל אחד שולט שעה אם נעשה את החשבון בשוטנשטיין הם הביאו טבלה נהדרת בא אנחנו רואים בכל יום מתי שולט מזל מאדים כש שולט בלילה אני לא מדבר מתי הוא שולט ביום בשעה זוגית זה ביום שלישי ולכן אז אל תקס דם כבר הגמרא תשאל גם ביום שישי מי שיעיין בטבלה יראה שגם בימי שני וחמישי הוא גם שולט בשעה זוגית אבל שני וחמישי מילא אנחנו לא מקיזים דם אנחנו נראה שגם יום שישי כמו שאמרנו הגמרא תשאל ויש יום נוסף יום ראשון כמדומני שבו הוא גם שולט אבל סמוך לערב וסמוך לערב אף אחד לא מקיס דם ולכן אנחנו לא גוזרים ואין שום בעיה להיס דם באותו יום בכל אופן היום היחיד שנשאר בעייתי זה דווקא יום שלישי אז אל תקס דם שואלת הגמרא רגע גם ביום שישי מעלה שבתנ מי קימה בז אם תסתכלו ביום שישי הוא גם נמצא בשעה זוגית ואם כן איך מותר להקיז דם אונה הגמרא כיוון דד שו ברבים כיוון שכבר הרבה רגילים לעשות את זה הרבה רגילים דווקא ביום שישי כיוון שהם היו עניים לא היה להם לעשות באמצע שבוע סעודה לאחר הקזת דם אז הם היו מצמידים את זה לשבת שבין כה מענגים בין כה קונים דגים וכדומה שומר פתאים השם הקדוש ברוך הוא שומר גם על מי שלא נדר בתמימותו הוא לא מברר הוא לא כל כך יודע ולכן כבר מותר התרנו גם ביום שישי להקיף דם אמר שמואל ארבעה דהוא ארבעה יום רביעי שהוא ד' בחודש או ארבעה דוא ארב שהוא יד ארבעה דוא 24 שהוא כד ואותו דבר ארבעה דלק ארבע בתרי זאת אומרת שאין ארבע ימים עד סוף החודש אחריו כל אז זה ס סכנה להקיז דם בימים הללו ראש חודש ושני לו גם כן חולשה יום ב' בחודש גם כן מי שמכיל זה גורם לו חולשה שלישי לו סכנה מעלה יומתו החולשה ערב יום טוב זה תמיד חולשה מעלה יום עצרת סכנת אם זה ערב יום חג השבועות כפי שנראה עוד רגע זה סכנה יש ז רוחות מסויימים שמזיקים וגזרו הבננה קול למעלי יום הטבה משום יום הטבה ד עצרת זאת אומרת בשאר כל הרבי ימים טובים זה רק חולשה ובכל אופן גזרו חכמים שכל כלל לו להקיז משום ערב יום טוב של הצרת שעה זה סכנה ומה הסיבה באמת שבערב הצרת אסור להיס דם למה זה סכנה אומרת הגמרא דנפיק בזיק הוא שמו טבוח יוצר רוח שד שנקראת טבוח דלוקים לו ישראל תורה אז בזמן מתן תורה הוא יצא לאוויר העולם שאם בני ישראל לא יקבלו את התורה אבטוח להו לבשר ולדמי הוא היה הורג אותם ברוך השם בני ישראל קיבלו את התורה אבל עדיין אותו רוח כל ערב צרד יוצא לעולם ולכן אסור להקיז דם בזמן זה אמר שמואל אדם שאכל חיטה והכיס דם לא הקיז אלא לאותה חיטה זאת אומרת לפני הכזה צריך להיות בצום אם אכלת קודם ואפילו חיטה אחת זה כבר לא יועיל לך לרפואה אלא זה סך הכל יועיל להוריד את ההכבדה של אותה אכילה שאכלת קודם ואומרת הגמרא אני מילה זה דווקא לרפואה אבל וקו למקל זאת אומרת אם עשית את זה כדי להכביד את הדם שיש לך בגוף להקל את הכבדת הדם שיש לך בגוף זה יועיל כי תכלס הורד את הדם אבל אם עשית את זה לרפואה ואכלת קודם זה כבר לא יועיל לך לרפואה אלא רק להוריד את ההכבדה של אותה אכילה אומרת הגמרא לה מכיס דם שתייה לאלתר טוב לשתות מיד לאחר מכן אכילה עד חצי מיל מבא אלי הוא שואלת הגמרא האם שתייה לאלתר מעלה אבל בת הרח הי קשה זאת אומרת שתה רק מיד אחר כך זה כבר לא טוב מזיק ודיל לא קשי ולא מעלי עכשיו זה מצויין לאחר מכן זה נורמה סטנדרט לא טוב לא רע תק הו אומרת הגמרא כנל שואלת הגמרא לגבי אכילה היא באה אליו אכילה עד חצי מיל עד קמלה א בטר אחי ומכם מאחי קשי זה מזיק הו דילמה לא קשי ולא מאלי זאת אומרת הבריתה מגיע רק לומר לך מתי זה הכי משובח הכי טוב הכי מועיל אבל לפני או אחרי זה לא נורא או שמה פתאום לפני ואחרי זה מזיק טייק הוא באמת אומרת הגמרא השאלה נשארת במקומה ואנו לא יודעים לענות עליה ממשיכה הגמרא דיברנו על מאכלים שטובים לפני ואחרי הכזה דם ממשיכה הגמרא באופן כללי על מאכלים מכריז רב 100 קרב בזוזה הם מוכרים בשוק 100 דלת 100 דלועים בזוז אז תקנה זאת אומרת זה לא מאכל כל כך טוב רק אם הוא נמכר כל כך בזול שמ דלועים נמכרים בזוז אז תקנה אותם אותו דבר 100 רש בזוזה 100 ראשי בהמה בזוז זה מחיר טובים זה יותר יקר אין בזה שום עניין זה לא בריא זה לא מועיל אל תקנה אותם 100 ס פמה ולא כלום הם מוכרים את השפתיים של הבהמה אפילו רוצים לתת לך אותם בחינם תתרחק זה לא מועיל זה לא אוכל טוב זה לא בריא אין בו שום ערך תזונתי אל תקנה אותו אמר רב יוסף עכשיו אני מבין משהו משהו שהרבה פעמים שמעתי עכשיו ראיתי את הממרה הזאת ואז אני מבין מה הפירוש כי אבינ ביונה יומ ד מפגרה רבנן יום חופשה של פגרש ש התלמידי חכמים לא הגיעו לבית המדרש אמרי הדנ יום הד שפמו זה יום של שפתיים ולא ידע נמיק אמרי לא הבנתי מה הקשר של שפתיים עכשיו אחרי שראיתי את האמרה של רב שבשפת אין בהם כל תועלת זה שווה אפס אפסים אני מבין שזה מה שהתכוונו לומר עלו יום לא היינו בבית המדרש לא למדנו תורה אין ליום הזה שווי חוזרת הגמרא למשנה בה דיברנו על ענייני לידה בשבת ראינו שת נקמה אומר שמותר רק לקשור את טבור הנולד בשבת רבי יוסי מתיר אף לחכו תנו רבנן מביאה הגמרא ברייתא קושרין הטבור רבי יוסי אומר אף חותכין ומנין השליה כדי שיחם מבלד היו נוהגים זה עניין סגולי כותבים המפרשים להטמין את השליה בתוך עפר ועל ידי כך הולד מתחמם בשבת אסור בעפר אבל עדיין מותר להטמין אמר רבן שמעון בן גמליאל בנות מלכים טומנות בספלים של שמן בנות עשירים בספוגים של צמר בנות עניים במוכן בכל מיני בלואי בגדים וכדומה ככה היו טומנים בשבת אמר רב נחמן אמר רבא ברבו אמר רב הלכה כרבי יוסי שלא רק לקשור אלא מותר לחתוך את הטבור בשבת ואמר ארב נחמן אמר רבא ברבו אמר רב מודים חכמים לרבי יוסי בטבור של שני תינוקות שנולדים תאומים והם מחוברים יחד בטבור אחד מותר לחתוך אותו בשבת מתמה ד מנתח אדד כל אחד מושך לכיוון אחר ועל ידי כך הם יכולים להגיע לידי א ניתוק מעיים וכדומה שהטבור התנתק ולכן מותר אפילו לחות כם בשבת גם לשיטת רחמים ואמר ארב נחמן אמר אבא ברבוע אמר רב כל המור בפרשת תוכחה ושין לחיה בשבת שמה הנביא מוכיח את בני ישראל ואומר הוצאתי אתכם ממצרים וככה אתם מתנהגים אתם משולים לאחד שמצא איזשהיא נערה שהוא זנחה בשדה גידל אותה בתוך ביתה ניס בעצם נסע אותה לאישה והיא בגדה בו ואז מתואר הלידה שלאותה תינוקת שהוזנחה לא עשו לה את כל הדברים הללו וא אנחנו מבינים שזה מה שצריך לעשות לתינוק נורמלי אז כל מה שכתוב שם מותר לעשות בשבת שנאמר כך ומולדתך כשנולדת ביום הולדת אותך לא קרת שרך לא חתכו לך את הטבור ובמים לא רוחץ למישי לא רחצו אותך והמלך לא הומלך לא שמו כל מיני אבקות או יש אומרים שבאמת ישתמשו במלח כדי לחזק את האור וכטה לו חול לא ישו את האיברים ומכאן אני לומד כך כל הדברים הללו שלא עשו לאותה תינוקת שהוזנחה מותר לעשות בשבת ומולדתך ביום הולדת מכאן שילדים את לד בשבת לא חרץ שרך מכאן שחותכים הטבור בשבת ובמים לא רוחץ למישי מכאן שרוחצים הבלד בשבת מותר לרחוץ אותו במים חמים ומלח לו המלחת מכאן שמלחין הבלת בשבת וחתה לו חוטה זה עניין של ליישר את האיברים ללפף אותם בבגד מכאן שמלפפון הלך מפנין הדרן הלך מפנין בלי נדר מזל טוב מזל טוב זכינו לסיים את פרק 18 מסכת שבת ועוד היד נטוייה בעזרת השם רג 19 דיני מצוות מילה בשבת בהצלחה רבה bl aut mag gau [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה