העמוד היומי מסכת שבת דף קכט עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קכט עמוד א
[מוזיקה] דף קכט עמוד א' היום אנחנו נראה בעמוד שלנו מאמר מאוד מעניין לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו ואפילו קוות ביתו ויקח מינן לרגליו זאת אומרת בן אדם שיש לו בעיה כלכלית אין לו אפשרות לקנות גם וגם אומרים תמכור הכל אפילו את קורות ביתך תחיה כומס ברחוב העיקר שיהיה מנהלים לרגליך אומר אין דבר יותר גנאי אין דבר יותר מבוזה מללכת יחף בשוק כך כתוב בגמרא שמעתי הסבר קצת יותר עמוק הוא לא פשט אבל הוא פשוט מאחד מגדולי האדמורים הוא אומר כך אין אני אלא בדעת אני יש מושג בן אדם שאין לו כסף אבל כלפי עבודת השם כלפי החיים האמיתיים שלנו אני פירושו אדם שהוא אני בדעת אין לו ישוב הדעת יש לו כל מיני דברים שמסבים את דעתו ומפריעים לו לעבודת השם מפריעים לו לדבוק בחיים האמיתיים אם אתה אני סלק את קורות ביתך קורות ביתך זה של המחיצות שמבדיל בינך לשמיים צלק את קורות ביתך ושים אותם את אותם מחיצות כמנהלים לרגליך מה שמפריד בינך לקרקע זאת אומרת שים הבדל בינך לארצי בינך לגשמיות תשתחרר מהכבלים שמשאבי אותך להסתכלות ארצית ותשאב את את ליבך ומוכח לקדוש ברוך הוא תסלק את קורות ביתך את מה שעליך וככה אתה תהיה משוחרר מכל השיעבודים מכל מה שמסובב את דעתך תהיה העשיר הגדול בעולם השמח בחלקו המרוצה במה שהוא עושה זאת אומרת יש יש כן טיפ מיוחד שאומר לנו כך אם יש לך קשיים בעיקר בדעת אין אני אלא בדעת שחרר את המחיצות בינך לקדוש ברוך הוא ואת אותם מחיצות שים בינך לקרקע בינך לארצי אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קכח עמודב למטה אמר רב יהודה אמר שמואל דיברנו אתמול שיש מושג מתי בדיוק מותר לחלל שבת על יולדת מתי אסור דיברנו על כך כל זמן שהקבר פתוח ובוא נראה את זה בגמרא שתי לשונות והגמרא כמובן לא תשאיר אותנו בבעיה לא תשאיר אותנו בהתלבטות תסביר כל דבר אמר רב יהודה אמר שמואל חיה יולדת כל זמן שהקבר פתוח קבר זה הרחם כך קוראים לו כל זמן שהרחם פתוח בין אמרה צריכה אני בין לא אמרה צריכה אני אלא היא שותקת אבל המיילדת או שאר חברותיה אומרות שהיא צריכה כל מיני דברים במהלך השבת שכרוכים בחילול שבת מחללין עליה את השבת אבל נסתם הקבר ונראה בדיוק בגמרא מתי זה מה השיעור של הזמן שנפתח מה שיעור הזמן שנסגר בין אמרה צריכה אני וובין לא אמרה צריכה אני שימו לב אפילו היא אומרת אני זקוקה לכך וכך היא כבר לא נקראת שיש בה סכנה ואין מחלל מחללין עליה את השבת כך אומר אבי יהודה בשם שמואל רבשי מתני אחי באמת כפי שהבאנו אבל מרזות רמת נ אחה הוא גורס קצת אחרת בדבריו וההשלכות הם גדולות בוא נשים לב אמרבי יהודה אמר שמואל חייה כל זמן שהקבר פתוח בין אמרה צריכ ני ובין אמרה איין צריכ ני שימו לב היא אומרת במפורש אני לא צריכה לא כמו למעלה שהיא רק שותקת פה על אף שהיא אומרת במפורש אני לא צריכה בכל אופן מחללין עליה את השבת שנסתם הקבר אמרה צריכה אני מחללין עליה את השבת בשונה מהגרסה הקודמת שאף פעם לא מחללים פה לאחר שנסתם אם עדיין הא אומרת צריחה אני מחללין עליה את השבת ואם לא אמרה צריחה אני אין מחללין עליה את השבת על אף שיש חברותיה מסביב וכדומה כמובן לא מומחיות לא אם רופא מומחה אומר תמיד מחללים את השבת אבל אם לאחר שנסתם הקבר היא אומרת אני לא צריכה עם חברותיה שהם לא בקיעות יאמרו שהיא צריכה לא יחללו את השבת אמר ל רבינ למר המזו רמת לי לכולה רב אשי מטני לחומרא הגרסה הראשונית היייתה חמורה יותר והגרסה השנייה הייתה קלה יותר הלחת כמן כמו מי נפסוק הלכה אמר להלכה כמר זוטרה ספק נפשות להקל כל מה שנוגע לפיקוח נפש אני מקל ודואג שכמה שיותר דברים נתיר משום פיקוח נפש דיברנו על פתיחת הקבר וסתימת שואלת הגמרא ממתי פתיחת הקבר אמר הביה משעה שתשב על המשבר ברגע שבעצם מכניסים אותה לחדר לידה היא יושבת שוכבת על מיטת הלידה זה נקרא פתיחת הקבר כמובן שיש דברים שיה מותר לעשות קודם כך כותבים המפרשים כפי שראיינו לקרוא לחכמה לדוגמה מיילדת מחוץ לתחום לא צריך לחכות לרגע שהתיישב על המשבר אבל מדובר על כל מיני דברים שעושים במהלך הלידה זה נקרא אחל מהרגע שהיא מתיישבת על כיסא המשבר זה נקרא מהלך הלידה רבונה בריד רב יהושע אמר שיעור נוסף משעה שאדם שוטט ויורד מאז שמתחיל לרדת דם מהרחם יש אומרים שזה לפני שתשב על המשבר יש אומרים שזה אחר כך יש אומרים שזמן השיעור משתנה מאישה לאישה אבל הוא אומר אומר זה השיעור מאז זה נקרא פתיחת הקבר ואמרי לשיעור נוסף משעה שחברותיה נושאות אותה בגפה מאז שהיא נתמכת בזרועותיה על ידי חברותיה אז נקרא זמן פתיחת הקבר עד מתי מתי נקרא שהוא נסתם עד מתי פתיחת הקבר אמר הבי שלושה ימים לאחר הלידה אז נקרא סתימת הכבר רבה אמר משמ דרב יהודה שבעה ימים ואמרי לה 30 אומרים המפרשים הם לא חולקים כל שהוא נאמר לגבי דברים אחרים כפי שנראה בהמשך אמר נרד חיה לגבי יולדת שלושה שבעה ו30 זאת אומרת פרקי ימים מסוימים שבהם יש הגדרות הלכתיות שונות ומפרט את הגמרא שלושה השלושה ימים הראשונים שאחר הלידה בין אמרה צריכה אני ובן אמרה לא צריכה אני היא אומרת במפורש אני לא זקוקה לכלום בכל אופן מחללין עליה את השבת כי היא נחשבת לאחת לחולה שיש בסכנה שבעה השבעה ימים הראשונים זאת אומרת מאחרי השלושה עד שנגמר שבעה ימים זאת אומרת שבעה ימים מהלידה אמרה צריכה אני מחללין עליה את השבת אמרה לא צריכה אני אז אין מחללין עליה את השבת 30 זאת אומרת לידה עד 30 יום אפילו אמרה צריכה אני אין מחלין עליה את השבת היא כבר לא נחשבת ככולה שיש בה סכנה אבל עושין על ידי הרמאי זאת אומרת על ידי גוי מותר לעשות את מה שנצרך כדי רב אולה ברי דרב אילי ד אמר כל צורכי חולה נעשין על ידי הרמאי בשבת זאת אומרת שגם חולה שאיין בו סכנה ולכן אותה יולדת גם כן היא נחשבת כחולה אומנם שאין בה סכנה ולכן מותר לעשות את צרכיה על ידי גוי בשבת וכד רב אמנונה דמר רב אמנונה דבר שאין בו סכנה כמובן בשביל חולה אומר לנוכרי ועושה לו כל מה שיש סכנה יהודי יכול לעשות כל מה שאין סכנה דווקא גוי ולכן עד 30 יום זאת אומרת בוא נסכם עד שלושה ימים תמיד מחללין את השבת זאת אומרת משלושה ועד שבעה רק אם היא אמרה צריכ אני ולאחר מכן עד 30 יום גם אם היא אומרת צריכ אני זה רק על ידי גוי המב יהודה אמר שמואל לחיה 30 יום יולדת עד 30 יום הוא לא אומר מה שואלת הגמרא למה הלכתה דיברנו עכשיו לענייני רפואה בשבת מה אתה מתכוון לומר שיולדת עד 30 יום אמר נרדה לטבילה שיולדת לא תטבול עד 30 יום כיוון שהצינור היא תצטנן ותסתכל לכן אם היא רוצה לטבול שתעשה את זה לאחר 30 יום המרבה לא המרן אלא שאין בעלה אמה ואומר רשי רוצה לטבול לדוגמה בשביל לאכול טהרות אז שלא תעשה זאת אבל בעלה אמא מותר לה לטבול בעלה מחמ על ידי תשמיש המיטה ולכן יהיה מותר לה לטבול כי א מביאה הגמרא דוגמה דברתי דרב חסדא בתו של רב חסדא שהייתה אשתו של רבה טבלה בגו לטין יומין שלא בפני בעלה בעלה לא היה בעיר והטבלה ו הסתכנה ו הצטננה הא התקררה והגיעה לידי סכנה ואמתו לארסה בטריי דרבה לפומפיה והביאו אותה לבעלה לרבבה לפונ בדידה וכאן אנו רואים שאם בעלה אינה בעיר באמת זה מסוכן וכש בעלה נמצא אין כאן סכנה המרב יהודה אמר שמואל הוראה נוספת עושים מדורה לחיה בשבת ואנחנו לא גורסים כאן בהמות הגשמים הוא מגיע ואומר מותר לעשות מדורה ליולדת בשבת כי כמו שאמרנו הצינה קשה לה כדי שתחמם מותר סבו מינה הבינה הגמרא דווקא חיה אין אבל חולה לא דווקא יולדת ולא בשביל חולה ימות הגשמים אן כך הבינה הגמרא זאת אומרת אם זה היה גם בימות החמה הוא היה כותב בפירוש ומזה שהוא לא כותב מבינה הגמרא שדווקא בהמות הגשמים אבל בימות החמה לא איתמר אמר הבחי בר אבן אמר שמואל הכיס דם נצנן זאת אומרת אפילו חולה ולו דווקא יולדת עושין לו מדורה ואפילו בתקופת תמוז ומכאן אנו רואים שלא רק חיה אלא גם שאר חולים ולא דווקא בהמות הגשמים אלא אפילו בתקופת תמוז ותמיד מותר בין לחיה ובין לחולה בין בהמות הגשמים ובין בהמות החמה לעשות מדורה כי הצינה מסוכנת לחולה וליולדת מביאה הגמרא כמה דוגמאות כמה חיזוקים לדבריה עד כמה חשוב לאחר הקזת דם להתחמם מהר כנגד מדורה שמואל פעם הכיס דם ולא היה שם בנמצא עצים עד כדי כך צלחו תקתקה ד שגה לקחו כיסא שעשוי מעץ תדהר שדמו יקרים בקעו את זה בשבילו ולו את זה באש כדי שמהר יהיה מדורה והוא יתחמם כנגדה רב יהודה צלחו לפתור דיו נ גם כן בקעו בשבילו שולחן שהיה עשוי מעץ יבנה שגם כן דמיו יקרים אתה רואה כמה הזדרזו להדליק מדורה לא חיכו שיביאו עצים ממקומות אחרים וכדומה כמה שיותר מהר כיוון שזה מסוכן לרב צלחו לישר שיפה ביקו עבורו ספסל גם כן לא היה שם עצים באזור והשתמשו בספסל כדי להדליק את המדורה ואמר להבא לרבא והכאב הרמר משום בעל תשחית כתוב במפורש בתורה שת צר על עיר אל תשחית את עיצה זאת אומרת אסור להשחית עצים שמועדים לשימוש מסוים לדברים אחרים ואם כן גם הספסל הזה נכון שהוא לא עץ פרי אבל הציווי הזה כבר נאמר לא רק לגבי עצים אלא לגבי כל השחתה ואם כן איך אתה משחית את אותו ספסל אמר ליבלת שרי ד גופי עדיף לי הרבה יותר עדיף לא להשחית את הגוף שלי שהוא יצטנן ואני אגיע לידי סכנה ולכן מותר לי להשחית את אותו ספסל כדי לקיים את גופי בעצם פתחנו כאן נושא של הקזה דם הגמרא עכשיו תתמקד בנושא הקזה עד סוף הפרק ובוא שנייה נבין דבר אחד בזמננו אנחנו מכירים מושג של בדיקת דם לוקחים ממך כמה מבחנות יש מושג של טרמ דם מי שהולך לטרום דם לוקחים ממנו ליטר דם מתוך ש שבע ליטר שיש בבן אדם שזורמים במחזוריות קבועה בכל מראש מכף רגל ועד ראש אבל בזמנם זה היה אחרת לגמרי היו עושים איזשהו חור ממש חור משמעותי בין הכתפיים משמה היו מוציאים את הדם החוצה ומשאירים רביעית דם זאת אומרת 86 או 120 מיליליטר כן נחלקים בזה פוסקי דורנו אבל ממש כמות דם קטנטנה שהי תזרום בכל הגוף זה היה מביא לבן אדם חולשה משמעותית מאוד וזה גם היה בריא כמובן זה היה גורם לתחלופה של הדם בעצם לקבל דם חדש ממריצים את הגוף מבריאים אותו זה היה מאוד מאוד בריא אבל מאוד מחליש ולכן אנחנו נראה כל מיני כללים כמו שראינו שמדליקים מדורה נראה מה אוכלים בדיוק אחר כך באיזה ימים זה סכנה מה צריך לעשות מה אסור לעשות מיד לאחר הקזת דם אומרת הגמרא הקדושה אמר רב יהודה אמר רב לעולם ימכור אדם קורות ביתו זאת אומרת אפילו את כוות ביתו ויקח מנהלים לרגליו הדבר הכי חשוב שיהיה לבן אדם זה מנהלים כמו שהסבר נו רשי אומר אין גנא יותר גדול מללכת יחף בשוק וממשיכה הגמרא ואומרת אותם מנהלים זאת אומרת אותם מנהלים שבשבילם אפילו מכרת את קורות ביתך הכיס דם ואין לו מה יאכל אם כז את הדם ולאחר הכזה אין לך מה לאכול בשביל עברות בשביל חזרה לחדש את הדם ימכור מנהלים שברגל את אותם מנהלים יקרות וויספין צורכי סעודה כדי שיהיה לו לסעודה זאת אומרת בעצם אנחנו עובדים בהדרגה הכי חשוב שיש יותר מקורות ביתו זה מנהלים אבל יותר ממנהלים זה לאכול משהו אחרי הק אדם כ אחרת יהיה מנהלים אבל לא יהיה בן אדם מהי צוכה סעודה שואלת הגמרא מה הדבר שהכי מומלץ לאכול אחרי הכז דם רב אמר בשר ושמואל אמר יין מסבירה הגמרא רב אמר בשר נפשה חלף נפשה זאת אומרת אכלת הוצאת נפש הוצאת תמצית הנפש ממך תאכל בשר שהוא גם כן תמציא את הנפש תאכל אותו וכך יבוא זה בעצם מה שמבריא את הגוף ושמואל אמר יין למה סומקה חלב סומקה יין זה אדום במקום הדם שהוא אדום זה הדבר הכי בריא לאחר הכז דם סימן שנמסר מביאה הגמרא רשימה של המוראים שראשי תיבות של שמותם זה שנמסר מה הם בדיוק היו אוכלים לאחר הכזה שמואל ביום הדד מילתה ביום שה מכיס דם אבד תבשיל דחל תבשיל של תחול תחול יש בו הרבה דם ספו כמובן דם שמותר באכילה ושמואל הולך לשיטתו שאומר סומקה חלב סומקה גם דם וא סומקה ולכן הוא היה אוכל את התבשיל הזה של תחולים רבי יוחנן שת היה שותה יין בעצם כמו המאמר המקורי של שמואל הדנ פיקטי ה מונה היה יוצא ריח יין מאוזני מרוב יין שהוא היה שותה רב נחמן שדף תח היה מציף את התחול שלו ביין גם כן לשון של ריבוי יין רב יוסף שט דנפיק מרובד דוסל זאת אומרת ה יוצא ריח יין מחור הכזה גם כן לשון עניין של ריבו יין שהוא היה שוה רבה חיפש יין איכותי מעד הרחמי טלת הטרפה רשי אומר יין בשלוש שנים וזה מה שהוא היה שותה אמר ל רב נחמן יצחק לרבנן במטות המיני אני מבקש ביום הד הקזה אמו לבתך תאמרו נשותיכם נחמן ניקלה לגבן זמר תעשו סעודה חשובה כאילו ואני עצמי מגיע לאכול איתכם תאכלו בשפע ברווח כדי שתבריא חזרה לאחר הקזת דם ואומרת הגמרא וכולה רו מהסירה להרים על אנשים וכדומה אסור לעשות ברמה אורמה דשרי הרמה שאני הולך לכתוב לך עכשיו זוהי הרמה מותרת מן דוד מילתה אדם שמכיש דם ולא אפשר אין לו כסף אדם עני אין לו איך לשלם על אוכל לשכול זוז המחה זוז רע בעצם איזה מטבע מקובצץ ככה מחוק כזה שאנשים לא מקבלים וליז שב וטה עדתיים שיעור הביטה זאת אומרת יעבור בכל חנות יין יעשה מבחן טעימות יבדוק אולי תביא לי קצת ליטו מזה ויראה לו את הזוז בעצם אני הולך לשלם ולקנות ולאחר שהוא איתם הוא אומר הנה אני רוצה לקנות כך בבקשה את אותו זוז כמובן המוכר יגיד לו מתנצל אבל את זה אני לא מקבל הוא ימר לו אוקיי לך לשלום יעבור לחנות הבאה יעשה את אותו סרט וכך הוא ישתה יין עד שהוא יתחזק ואי ו אם גם את זה הוא לא יכול בעצם אומרים המפרשים אין כאן הערמה שאסורה מסיבה פשוטה כי הזוז הזה כן אפשר להוציא אותו על ידי דחק אפשר לקבל אותו אפשר ללכת לבנק המרכזי ולקבל את שוביו ואם החנונית רצה לקבל אותו באמת אותו אחד יקנה באזה יין רק הבעיה של החנווני שהוא לא מסכים ולכן מותר לעשות זאת ואי לא אם גם את זה הוא לא יכול לעשות לחול שו תמר אוכ מתה שיאכל תמרים שחורים שהם זולים ולי שוב משך בציד שישים שמן על הרקות ונגני בשמש ישב בשמש גם כן עניין החמימות שראיינו למעלה שחייבים להתחמם לאחר מכן וזה מה שירפא זה מה שיבריא אותו מספרת הגמרא אבלת הוא היה אחד מהחכמים של וחברו של שמואל אשק לשמואל דגני בשמש הוא מצא את שמואל שוכב בשמש אמר לך קמה דיוד ביש מאבה האם יכול להיות שרע שחום השמש שהוא רע יהפך לטוב למה אתה שוכב בשמש אמר ליום הד הכזה ולאחר הקזה השמש היא בריאה ולכן אני שוכב ולא הי אומרת הגמרא זה כלל לא היה בגלל סיבת הכזה שמואל בכלל לא הקיז דם באותו יום אלא פשוט מאוד יש יום אחד בשנה שהשמש כן מועילה לכל בן אדם אלא הי כיום מעל בשמש בכו שטה וזה היום דנפל בתקופת תמוז אבל וסבר לו הגל אלי שמואל לא רצה לגלות את זה לבלט ולכן הוא אמר לו אני עושה את זה כיוון שהכתיב הקל ברוח טעמה שהה סימן זה ארבע אימרות שזה בעצם המילים הראשונות של הממרה מביאה לנו הגמרא סימן לזכור רב ושמואל דם מטרה הוא כל ה מקיל בסעודת הקזת דם אדם שמזלזל בסעודה שלאחר הקזת דם מקילים לו מזונותיו מן השמיים אומרים אל חייב לו חס אני החוץ עליו בן אדם שמזלזל בחייו אין כל חשיבות לחייו גם כלפי שמיים רב שמואל ד מותר אמן דוד מילט אדם שמיס דם ולית ך דקר החזיקה שלא ישב במקום שהרוח שולטת שם כי צינה ממעטת את הדם ואני חושש דין משפי ומן הומוים לרביעית האומן ה מקיס דם ישאיר לו רק רביעית דם מדוייקת בעיקרון צריך להשאיר קצת יותר אבל הוא ישאיר לו רביעי דם מדוייקת ואת זדקה ושיף מלי ועל ידי הכור יחסר יתמעט עוד טיפה מדמו ואת ילידי סכנה לכן לעשות את זה דווקא במקום סטרילי אטום מקום שהרוח לא שולטת מספרת הגמרא שמואל ארגיל ואבד בבית דשב לבניה ואריחי היה שם בית עם קירות בעובי של שבע לבנים ואריח בעובי כזה שמה הוא היה יושב כדי שהרוח לא תשלוט בו יום אחד האבד והרגיש בנפשי יום אחד הוא הכיס דם באותו בית באותו חדר ניתוחים חדר כזות דם והוא הרגיש חולשה יתרה בדק וחס חד הריחה הוא ראה שמרוח של קירות הבית נחסר הריח אחד וזה מה באמת שהזיק לו כי הרוח קצת כן שלתה בתוך הבית וזה הזיק לו רב שמואל דמרי תרוה הוזה הימרה השלישית הראשונה היייתה הקיל זה העניין של המבזה אדם שמזלזל את הסעודה של הכזה דם השנייה היייתה ברוח להיזהר מאוד לא לעשות אתזה מקום ששולט רוח והמרה השלישית טעמה רב שמואל דם תרו אימן דוד מילתה אדם שמכיש דם ליטו מד ועדלי פו שקודם איתה משהו ורק אחר כך יצא מהבית דילות מידי אז המערכת החיסונית שלו מאוד מאוד חלשה הבן אדם יהיה חלוש וכל דבר קטן יוכל להשפיע עליו הרבה יותר ממה שהוא משפיע על אנשים בריאים אי פגע בשכבה אם הוא יראה מת ירקי הפה הפנים שלו יוריקו זאת אומרת שוב כל מה שייקרה סביבו ישפיע עליו יפגע במנ ד קטל נפשה מית הוא ימות יפגע בדבר אחר בחזיר קשה לדבר אחר רשי אומר החזירים הנוגעים בצרעת ולכן זה יכול להביא גם עליו צרעת הוא יכול להידבק כמו שאמרנו המערכת החיסונית שלו הרבה יותר חלשה המערכת הנפשית שלו הרבה יותר חלשה ולכן אם הוא יתקל באחד מהדברים האלה זה יכול להשפיע עליו באופן בלתי הפיך ולכן קודם תתם בוא נראה את האמרה הרביעית רב שמואל דע מרהו אימן דוד מילט מקיס דם שיפור אות הודר לקום שיחכה קצת ורק לאחר מכן הוא יעמוד דמר מר חמישה דברים קרובים למיטה יותר מן החיים יש חמישה דברים שאדם שעושה אותם זה מקרב אותו למיתה ואלו הן אכל ועמד אדם שאכל ומיד לאחר מכן נעמד ולא נתן אפילו רגע למאכל להתעכל במאיו אותו דבר שתה ועמד ישן ועמד מתוך השינה מיד הוא נעמד הכיס דם ועמד כמו שראיינו כאן במאמרם של רב ושמואל שימש מיתתו ועמד אלו הם חמשת הדברים שצריך מאוד להיזהר בעשייתם מחר נמשיך גם ם להעמיק ולדון בדיני המיס דם בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה