העמוד היומי מסכת שבת דף קכו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קכו עמוד א
[מוזיקה] דף קכו עמוד א תקשיבו דבר נפלא בעניין של התחלה כמה צריך לעשות את זה בצורה טובה איכותית לא לתת לנו כל מיני היתרים דחוקים כשאנחנו מתחילים משהו ללכת עם זה עד הסוף אם זה בתחילת שנה תחילת שבוע תחילת יום או כל רגע ורגע שיכול לעבות הבסיס הכי נפלא להתחלה חדשה בכל עניין שהוא שימו לב היום הגמרא היום בעמוד שלנו אנחנו נראה את העניין הזה של אין שבות במקדש זאת אומרת כל מיני ייסורים דרבנן שנדחה כחכמים שתיקנו את הייסורים הללו לא התכוונו לאסור על הכהנים על עבודת המקדש וכדומה זה נדחה מפני קדושת המקדש אבל בניין בית המקדש בכבודו ובעצמו לא דוחה את השבת כל הדורות מחכים עיני הכל נשואות אבל לא בונים את בית המקדש בשבת למה כאן תמונה התשובה העניין הזה של התחלה שאתה בונה את בית המקדש אתה מתחיל משהו חדש אל תחפש לי היתרים אל תנסה לעשות את זה באופנים דחוקים עם כל מיני היתרים דיאווד וכדומה כשאנחנו בונים משהו שאנחנו מתחילים משהו חדש אנחנו נעשה את זה הכי גלט הכי טוב שאפשר עם כל המרץ לא נחפש לעצמנו הנחות אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קכה עמוד ב למטה והיום קיבלנו עמוד קצר שכולו סוגיה אחת מתחילתו לסופו אומרת הגמרא ראינו במשנה מחלוקת בין רבי אליעזר לחכמים לגבי פקק החלון כפי שהסברנו יש כאן בעיה של בנייה בשבת החלון שלך ב בעצם פתוח בבית אתה רוצה לסגור אותו עם אותו פקק החלון כרגע אתה בונה בשבת יש כאן גם בעיה של מוקצה רבי אליעזר אומר בשביל לפתור את הבעיות הללו אני צריך שאותו פקק החלון יהיה קשור וכך אני מוכיח שהוא מזומן ומיוחד לכך הוא לא מעוקצה וגם תלוי זאת אומרת שההוא לא יגע בכלל ברצפה הוא יהיה בחבל קשור לדופן לקיר הבית לכותל הבית והוא יהיה תלוי באוויר וכך זה גם מראה לי שהוא בעצם נועד לבניין הוא לא מש סליחה זאת אומרת הוא לא נועד לבניין זה לא משהו חדש אלא מאז הוא מתמיד לפעמים הוא קיים לפעמים הוא איננו זה לא נחשב כבונה בשבת ואינו חכמים אומרים ועל כך נתמקד כרגע בין כך ובין כך פוקקים בו וכבר במשנה אמרנו שהיום נסביר מה פירוש בין כך ובין כך שואלת הגמרא מה היא בין כך ובין כך זאת אומרת האם לא צריך שזה יהיה לא קשור ולא תלוי או בין כך ובין כך זאת אומרת לא צריך את שניהם אבל לפחות שיהיה קשור אמר רבי אבא אמר כן בוא תשמע מה חכמים סוברים בין קשור בין שאינו קשור לא צריך שיהיה וגם לא צריך שיהיה קשור אבל והוא שמתוכן תכין את זה מערב שבת זה כן כדי שלא יהיה מוקצה וגם שוב זה מוכיח לי שאיין כאן בניין חדש אלא סך הכל זה מכסה שלפעמים קיים ולפעמים איננו ולכן מותר בעצם אומר רב קנה שים לב חכמים מגיעים ומכילים מאוד לא קשור לא תלוי דווקא מתוקן שואלת הגמרא כך אומר רבי אבא סליחה אמרתי רב קנה זה רבי אבא אמר לרבי רמיא ולים אמר בין תלוי ובין שאינו תלוי והוא שקשור מי אמר לך להקל עד כדי כך אולי צריך שיהיה אולי לא אני לא צריך שיהיה גם תלוי באוויר אבל לפחות צריך שיהיה קשור ואני אוכיח לך את זה ממקום שבו אני רואה שוב מחלוקת באותו עניין ושם נשמע ששיטת חכמים זה שיהיה לפחות קשור דמר ברחנא אמר רבי יוחנן כמחלוקת כאן לעניין פקק החלון כך מחלוקת בנגר אנגרו נגר כבר דיברנו על כך לפני כמה ימים זה בעצם הבריח שאותו אני תוקע בחור המפתן כדי למנוע מהדלת להיפתח לסגור את הדלת אני תוקע את הבריח יש את זה עד היום בשערים בכל מיני מקומות מי שמכיר אותו אותו נגר נתקע בתוך החור שבמבט ואותה מחלוקת יש לגבי נגר דתנן נגר נגר נגרר נועלים בו במקדש אבל לא במדינה זאת אומרת כזה נגר שהוא קשור אבל הוא נגרר זאת אומרת הוא לא תלוי כולו באוויר אלא חלקו נגרר על גבי הארץ אומר הנקמה שכבר נראה מי זה רבי אליעזר הוא אומר מותר מותר להשתמש בו רק במקדש שלא גזרו משום שבו כמו שהזכרנו אבל לא במדינה בכל מקום אחר חוץ מבית המקדש אסור להשתמש בו ומונח אם לא קשור בכלל זאת אומרת הוא מונח על הרצפה לא קשור ולא תלוי בשום מקום אסור להשתמש בו כאן וכאן אסור רבי יהודה חולק ואומר מונח במקדש המונח במקדש מותר להשתמש בו והנגרר במדינה הנגרר אפילו במדינה זאת אומרת במקדש אני לא צריך לא קשור ולא תלוי ואילו במדינה אני כן צריך משהו מהם ותניה אם אנחנו רוצים לדעת באיזה נגר מדובר קשור תלוי כן אחד מהם לא אחד מהם תניה על כך שנינו איזהו נגר הנגרר שעל כך נחלקים כאן בבריתה שעליו אמרו חכמים עליו אמרת נקמה שנועלים בו במקדש אבל לא במדינה כל שקשור ותלוי וראשו מגיע לארץ הוא גם קשור גם תלוי אבל למה הוא נקרא נגרר כי ראשו התחתון זנבו בעצם מגיע לארץ לכן אני קורא לו נגרר ועל כך הם נחלקו ואילו רבי יהודה אומר מה פתאום זה אף במדינה מותר אלא אזה הו שבמדינה אסור כל שאינו לא קשור ולא תלוי ו שמתו בקרן זווית זאת אומרת גם רבי יהודה מודה שאם זה לא קשור כלל לא תלוי ולא קשור והוא נשלף לחלוטין הוא נייד אסור להשתמש בו אפילו במדינה ועכשיו ו אני אוכיח לך שרבי יהודה זה שיטת חכמים במשנתנו ואמר רבי יהושע בר אבא משמי דהולה מנתן הנגר הנגרר רבי אליעזר א זה הנקמה הנקמה זה בדיוק כמו רבי אליעזר שאומר גם קשור גם תלוי ואני מבין לבד שאם זה רבי אליעזר מי שחולק עליו רבי יהודה זה שיטת חכמים במשנתנו ואם כן אנו רואים שאין מושג כזה שיהיה לא קשור ולא תלוי צריך לפחות שיהיה קשור גם אם לא תלוי ורק אז רבי יהודה שזה חכמים מתיירים להשתמש איך אתה רב אבא אמרת למעלה לא קשור לא תלוי רק חדו אמר לינה רב אבא פשוט מאוד יש שיטה של תנא נוסף ואני דיברתי לשיטתו אנה דאמרי כאי תנא דתני כנה שהתקינו בעל הבית להיות פותח ונועל בו בשביל שישמש לפתיחת ונעילת הדלת בזמן שקשור ותלוי בפתח פותח ונועל בו שימו לב גם קשור גם תלוי זה שיטת הנקמה אין קשור ותלוי אין פותח ונועל בו אבל אומר הבבא רגע רגע שיטת רבן שמעון בן גמליאל רבן שמעון בן גמליאל אומר מתוקן מספיק שהוא מיוחד לכך אף על פי שאינו קשור לא קשור ולא תלוי גם גם כן מותר בטלטול אומר רבי אבא כך אני פרשתי את דברי חכמים במשנתנו כשיטת רבן שמעון בן גמליאל שאף על פי שאינו קשור ואינו תלוי ברגע שהוא מיוחד לכך מטלטלים אותו אמר רב יהודה ברשי את אמר אבסי אמר רבי יוחנן הלכה כרבן שמעון בן גמליאל ובאמת כזה נגר גם לגבי הכנה שהתקינו גם לגבי הנגר וגם לגבי פקק החלון אינו קשור אינו תלוי עצם זה שהוא מיוחד לכך כבר מותר לטלטלו בהצלחה רבה ולהתראות מחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה