העמוד היומי מסכת שבת דף קכו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קכו עמוד א
[מוזיקה] שבס דף קחב עמוד א' נתחיל בק חפי עמוד ביס שורה השנייה מלמטה וח החומים בין כך ובין כך קיקין ראינו את המשנה בתחילת העמוד שם מבואר שרב לזר מצריך כדי לסתום את החלון עם איזהשהו לוח צריך שהלוח יהיה קשור ותלוי ורק הז זה לא נחשב שהוא מוסיף לבנין כבע אבל חכמים סוברים שגם אם בין כך ובין כך פה קיקין פו השאלה מה זה בין כך ובין כך מה היא בין כך וביין כך האם הכוונה שלא צריך קשור ותלוי או שהכוונה שלא צריך את שני התנאים מספיק רק תנאי אחד או קשור או טלוי אומר רבב אומר רב קנה בין קשור בין שאינו קשור והוא שמתוק דהיינו לא צריך גם קשור בין כך וובין כך לא צריך את שני התנאים ואפילו שהוא לא קשור בכלל גם כן העיקר שיה מתוקן לכך שהוא איחד את זה מאתמול אמר לרבי ירמי אבל ממר בין תלוי ובין שאינו תלוי והוא שקשור מנין לך לומר שהכוונה בין קשור בין שאין לא קשור זאת אומרת שלא צריך אפילו קשור אולי הכוונה בין אם זה תלוי בין אם זה לא תלוי העיקר שהוא קשור דיינו אולי חומים באים רק להוריד תנאי אחד אבל תנאי של קשירה שזה מינימום הם סוברים שכן צריך לא מרב בברכה למר ביוחנן כמחלק כאן כך מחלקת בנגר הנגרר דהיינו איך איך היו סומים את הדלתות פעם איך היו נועלים אותם היו סוגרים את הדלת וכוכבים באדמה איזשהו מוט שבראשו יש כמו בלוסטר איזשהו עיגול והוא היה מיועד לנעול עם זה את הדלתות וזה דנן כתוב כך במשנה בעירובין נגר הנגרר נגר שיש לו חבל שקשור לפתח נועלים בו במקדש אבל לא במדינה אם הוא נגרר דיינו הוא מגיע לרצפה אז במקדש ששמה התירו שבוס ודווקא דבר שהוא מדאורי אסור אז מותר אבל לא במדינה והמונח כאן וכאן אסור אבל נגר שהוא גם לא קשור הוא סתם הונח לוקחים אותו ושמים אותו בצד כזה דבר יהיה אסור גם במקדש ולמה כיוון שיש פה איסור של בוינה ברגע שהוא לוקח דבר טוחב אותו באדמה דבר שהוא כלל לא קשור לכאן אז זה בעיה של בוינה וזה אסור גם במקדונלדס כשזה קשור לפחות ש ואז אני אומר במדינה יהיה אסור כי זה עדיין מחזה כבונה אבל במקדש לא גזרו על שבוס רבי דימר המונח במקדש והני גרו במדינ דנו אם זה מונח אז התירו גם במקדש למרות שהוא לא קשור כן מתיירים את זה כיוון שאיין בזה איסור בוינה ממש והנגרר במדינ אבל אם זה קשור בכזה מקרה אז אפילו במדינה יהיה מותר למרות שהוא לא תלוי הוא לא הוא מגיע לארץ הוא מונח על רצפה החוט שבו מספיק ארוך כדי שיגיע ל הרצפה בכל אופן מותר במדינה ותניה איזהו נגר הניגר שנועלים בו במקדש אבל לאי ב מדינו כל שקשור ותלוי ורואי שמגיע לורץ כך תנ קמה אומר שצריך שיהיה קשור ותלוי ורואי שמגיע לורץ ורק אז אני אומר שאפשר לנעול בזה במקדש אבל אם לא יהיה אשור גם במקדש ולמרות שזה קשור ותלוי כיוון שראשו מגיע לורץ אז אסור במדינה רבי דמ זה אף במדינה מותר אלא הוא זהו שבמדינה אסור כל שאינו לא קשור ולא תלוי ושום טו מניחו בקרן זויס הביד אומר שרק אם זה לא קשור ולא תלוי רק אז זה אסור במדינה וזה רק מד רבון שמרזה כבו ולכן במדינה יהיה אסור במקדש שיהיה מותר אבל אם זה קשור או תלוי קשור ותלוי יהיה מותר אפילו במדינה לא כמו נקמה ומשבי בשמי דו מ תנג הניגה מי זה התקמ שחולק על רבי יהודה ואומר שצריך שההוא יהיה קשור ותלוי ושאין רוי שמגיע לורץ ורק אז הוא יהיה מותר במדינה אבל אם לא הוא מותר רק במקדש מה נתן נגר הניגו רב לזרי זה רב לזר של המשנה שלנו שהוא יצריך לגבי קק החלון שיהיה קשור ותלוי שלא יגיע לארץ ורק אז זה נחשב חלק מהבניין כבר הוא הדי שמה בנגר רק שזה קשור ותלוי ולא מגיע לארץ זה נחשב לחלק מהבניין ויהיה מותר אבל אם לא זה אסור אומר לי אנו דמרק היתן אז בעצם שואלים אותו אז איך אתה אומר למה אתה אומר שלפי חכמים לא צריך לא קשור ולא תלוי תאמר שלפי חכמים לא צריך תלוי אבל קשור כן צריך ובעצם כמו שרב יודה אםם אתה אם אנחנו משווים שרב לזר הוא תנם הוא התנה של נגר הניגר שהוא מצריך קשור ותלוי לפי זה חומים ש חלקו על רב יודה והם אמרו כל שקשור ותלוי ם תנ קמה זה שיטת רב לזר אז רב יודה זה שיטת חכו מים רבי יהודה שמתיר זה שיטת חכמים שאצלנו לגבי פקק החלון מתיר ואם כן יוצא שרבי יהודה גםי צריך שיהיה לפחות קשור ואם כן כדי להתיר במדינה אנחנו מצריכים שיהיה כשור אז נציר גם בפקק חלון שלפחות יהיה קשור אמנם תלוי לא אבל קשור יהיה יהיה יצטרכו כן כמו שרבי יהודה אומר איזהו שבמדינה אסור כל שנו לא קשור ולא תלוי כיוון שצריך כן שיהיה קשור לפחות אומר לי אנו דמרי כיי תנה לי יש תנה אחר שעליו התבססתי ואותו אני מסביר שהוא חולק ע על רב לזר דתני כנה שהתקינו את בעל הבית להיות פתח ונועל בו בזמן שקשור תלוי בפתח פותח ונועל בו אין קשור ותלוי אין פותח ונועל בו אב שמן גלי אמר מתוקו נפל ישנו קושו לי יש את שיטת השים גליאל שהוא סובל לגבי נגר הניגר שמותר גם באינו קשור ואינו תלוי ואת חכמי של רב לזר בפקק החלון אני סובר שזה רב שמעון גליאל שהם מצרי שהוא מצריך שהוא לא מצריך כלל לא קשור ולא תלוי וממילא תנ קמה של הברייה שסובר שצריך שיהיה קשוב ותלוי זה רב לזר של המשנה שלנו לגבי פקק החלון באמת נטלת חלון בנגר בשיל שיהיה לי צריך שיהיה גם קשור וגם תלוי אבל חומים שחולקים ערב בלזר נקם של רב בלזר זה רב שמן גמליאל והוא לא מצליך לא קשור ולא תלוי ולא השיטה שראינו ברייסה לא את רב יודה שזה בעצם שיטה השלישית שאומר שקשור צריך אבל תלוי לא חייבים זה בעצם שיטה שלא לא מגבילה אלינו לפקק החלון אז אם כן היה לנו כאן בעמוד ראינו לגבי פקק החלון אמרנו בן כך ובין כך רב קני הסביר הכוונה שחכמים שאומרים בין כך ובין כך פוקקים הכונה גם אם זה קשור גם אם זה לא קשור לא צריך לא קשור ולא תלוי רבי רמי שאל אותו למה הרי למה שלא תאמר בין תלוי בין אילא תלוי העקר שיהיה קשור והקושי שלו מבוססת על כך שיש מחלוקת לגבי נגר הנגרר האם במדינה צריך רבי יהוד נקמה ש רבי יהודה סובר שבמדינה צריך שיהיה קשור ותלוי ורבי יהודה אומר שמספיק שזה קשור גם ם זה לא תלוי ואנחנו אומרים שטנק מי זה כשיטת רב לזר שהוא סובר שצריך קשור ותלוי בחלון אז זהת הנקמ שסוברים בנגר הנגר בשביל תורס כלי שיהיה כשור ותלוי אז אם כן חומים של רב ליזר לגבי חלון הם רבי יודה שחולקים על תנ קמה ורבי יודה אומר שקשור כן צריך אז גם אתה למה אתה לא אומר שחומים יצריכו קשור ומה שאומרים בין כך ובין כך הכונה בין תלוי בין אינו תלוי עונה להם רב קנה לא אני סובר שחומים של רב ליזר זה בעצם רב שמון גמליאל שמובא בברייס אחרת שהוא סובר שלא צריך לא קשור ולא תלוי ואז אם כן נמצא שיש לנו שלוש שיטות לגבי ניגר הניגר או שצריך קשור ותלוי במדינה או שלא צריך לא קשור ולא תלוי שרב ש גליאל וזה שיטת חומים אצלנו שחולקים על רב לזר בק כחלון וזה הכוונה בין כך ובין כך ויש את שיטת רבד שסובר שצריך שיהיה קשור גם ם זה לא תלוי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה