העמוד היומי מסכת שבת דף קכא עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קכא עמוד א
[מוזיקה] שבס קח א עמוד א' במשנה בתחילת העמוד נוחי שבו לח בוס אנו לא יקבה ואל תכבה גוי שבא לכבוד ליקה בבית של יהודי לא אומרים לו קבה כיוון שיש איסור אמיר אליקום להגיד לגוי לעשות מלאכה בשביל ישראל וגם אם הוא מכבה מעצמו לא לא מונעים ממנו את זה כיוון שאנחנו לא מצוים על שיטתו שן שיטוס לין אבל כל זון שבו לכבו קטן יהודי שבא לחבות אין ש לא נותנים לו מבני שיטוס עלין כיוון שאנחנו מצוים כן לשיטת הקטן אז מונים ממנו מ לכבות אומר רמי בדקו התירו למכ בנו מפסי התירו בדליקה לומר שכל מי שיכבד דהיינו הכוונה לגויים שיבואו לכבות אינו מפסיד כביכול אחרי השבת התחשבנו איתם נ מסי נוב ואל תכב שן ש אז רואים כבי אומרי או כל מחב מפסיד אמרי אסור להגיד לו כבה לצוות אותו אבל לומר בלשון שההוא לא של ציווי אלא אם מישהו יכבה הוא לא יפסיד זה כן משמה שמותר הספה אל תכבה לא ימר אלי כתוב באותו המשנה שגם לא אומרים לו אל תכבה כל המכב מסנ רילי לכאורה אם אתה לא אם המשנה אומרת שאל תאמר לו אל תכבה אתה לא חייב להגיד לו אל תכבה מה שמע אבל יותר מזה לומר לו אם תכבה לא תפסיד אסור לומר לו אתה לא חייב להגיד לו אל תכבה אני לא מרשה לך לכבות אבל אומר לו אם תכבה אנו מפסיד שזה אמירה שהיא מכלה יותר משמע לכאורה שאסור לומר אז אם כן זה אין מפה ריה לרב מי אלא מאול ק למשמע מינו אין מפה ראיה לדין של רבמ תונו רבונו מעשה ונפלת לק בחצר של יוסף בן סימאי בשיחים ובאו אנשי גסטרו של ציפורי לכבות באו הגויים לכבות לו מנ ש הפוטוס של מלך היה הוא היה מקורב למלכות ולא הניחן מפני כובד ה שבוס הוא לא רצה שיכבו לו ונעשה לו נס ירדו קומים וחייבו לערב שיגל לכל אחד מהן שתי סלאין על זה שהם באו לכבות הוא חיבר הוא שלח להם למוצאי שבס כסף על כך ולי רכוש בהן 50 לאחראי שלהם הוא הוא שלח יותר כסף וכשמו דובו אמרו לא היה צריך לכך הוא לא היה צריך למנוע מהן מלבות שהר שנין נוח שבו לכבו ש לא יכבה ואל תכבה אתה לא מסול לומר לו אל תכבה אז מדינה הוא לא היה צריך למנוע מהמהם לכבות אבל קטן שבו לכבות ן שומים לו מפני ששטוס עלין ראינו במשנה שאם קטן בא לכבות אז לא שומים לו מפני ששטוס עלין כיוון שאנחנו כ צובים על קוטון ואסור לו לעשות מלאכה בשביל יהודי שמס מינו קטן אוכל נבלוס יזה מצו לו להפריש יש נידון והמקור לזה באומס קיג שם יש מיסה עם אחד המירים שנאבדו לו מפתחות ברשו ורבים ושאל את המירו השני מה לעשות והוא עץ לו לומר לילדים לשחק באזור של המפתחות והם ימצאו את זה והם יביאו את זה להביא הם יביאו את זה הביתה לרש יוחי וכיוון שכך רואים שיש ש שסובר שאין מצוין יש את הקטן ממלוכי אם הוא עושה את זה על דעת עצמו אנחנו לא צריכים למנוע ממנו ובעצם המחלוקת הזאת היא מוגדרת מה קורה בקטן שבא ואוכל נבלות מצד עצמו הוא לא מחוייב אבל השאלה אם אנחנו מדין חינוך צריכים להפריש אותו מזה או לא אז שם ראינו המוו שסובר שלא צריך ולכאורה כאן לגבי ליקי כתוב שכן צריך שאסור לתת לו לכבות אומר רב יוחן בקטן או ש לדה סובב מדובר כאן שהוא בא לכבות למה כיוון שהוא יודע שזה הבית של אביו אז הוא עושה את זה בשבילו ו לכן זה אסור זה לא שהוא בא ועושה את זה מעצמו אם כך אומרת הגמורה כשה גבי נוכרי אז אם כך לגבי נוכרי באותה משנה כתוב אצלינו ש לא אומרים לנוחי כבה ואל תחבה לכובד לדית די ישראל ובכל אופן אתה לא מונע אותו מלכב מי שורי האם מותר שגוי שבא בשביל הישרו לכבות הוא לא בא סתם כדי להציל אלא הוא בא בשביל לעשות נחת רוח ליהודי אז בעצם הוא בא לחבות אתל היהודי אז למה לא אומרים לו אל תכבה אומרת הגמרה נוכ לדעת את נפשי יופי גוי גדול יש לו חשבונות כשהוא כעת בא לכבות הוא ודאי חושב מה הוא ירוויח מזה ושזה משתלם לו כעת לכבות לכן אנחנו אומרים אתה לא צריך למנוע ממנו אל תכבה הוא באינטרסים שלו יש לו עניין לכבות שיכבה אבל קטן שבא בתמימות והוא בא לכבות הוא בא לכבוד בשביל היהודי בשביל הגודל בשביל אביו ולכן זה אסור אז אן ח אין פ תראה ייתכן שקטן שעושה באמת לדעת עצמו כמו קטן שבא לאכול נבלות כמו קטן שמוצא מפתחות ברשו רב רוצה להכניס אותם הביתה לא מצווים להפרישו כשההוא עושה את זה ליהודי אז זה שונה אז היינו כאן במשנה לגבי גוי לא אומרים לו כבה ואל תכבה לגבי קטן לא נותנים לו לכבות הבאנו בגמרא כל המכבה אנו עם מפסיד רב מי עתיר לומר במשנה שלנו אין רעיה לא לאסור ולא להתיר הבאנו את המיסה עם יוסף בן סמואי שהוא מנה מהגויים לכבות לו והוא שלח להם גם מתנה על זה שהם רצו לכבות ונעשה לו נס מהגשמים והדליקה כבתה אבל אמרו שהוא לא היה צריך לכך כיוון שהם באו לכבות מעצמם אז הוא לא היה צריך למנוע אותם אמרנו שמה שכתוב כאן שקטן שבא לכבות הם שואים לו את זה בגלל שהוא עושה את זה לדעת אביו אין מפה סטירה לשיטה של קוטון אוכ נבלוס אין מצוין להפריש ולגבי גוי למה שם ש אני לא למה שם אני כן מטיר לו לכבות כיוון שודאי שהוא לא עושה את זה לדעת היהודי הוא עושה את זה כדי להרוויח משהו מכך ולכן לא מונים ממנו מ לכבות אבל קטן שעושה את זה יהודי קטן שעושה את זה הוא עושה את זה כן לדעת הישראל ולכן זה אסור [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה