העמוד היומי מסכת שבת דף קי עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קי עמוד א
דף קי עמוד א' אדם שמזלזל בתורה שמזלזל בחכמים דבר ראשון הוא מזלזל באינטליגנציה של עצמו הוא גם מפספס את הפואנטה של החיים אנחנו נולדנו כדי לעבוד את הקדוש ברוך הוא התורה היא זו שמורה לנו איך לעשות את זה והחכמים הם אלה שקיבלו את הכוח והסמכות לפרש את התורה כשאדם חלילה מזלזל בזה הוא מזלזל בחיים עצמם יותר מכך כשאדם לא נותן סמכות עליונה לתלמידי חכמים אז כשם שהוא מוציא את עצמו מן הכלל כשהם שמו תקנה סיאג או גדר גם כשהם מביאים שפע וברכה ישועות לעולם ברכות רפואות וכדומה גם כן מה לעשות הוצא את עצמך מן הכלל איך תיקח את הדברים הטובים מהם כמו שנראה היום בעמוד שלנו נראה שהחכמים תלמידי חכמים כתבו רפואה מה לעשות למי שמכיש אותו נחש בן אדם ניסה לעשות את זה כך מספרת הגמרא בן אדם מסוים מקיש אותו נחש והוא מנסה ומנסה ומנסה ולא מצליח ולבסוף הוא מת אמר על כך הביי כנראה הוא פרץ גדר של חכמים אדם שפורץ גדר של חכמים ראוי שישו אותו נחש ועל כן לא הסתייע בעדו לעשות את אותה סגולה שאמרו חכמים ולכן הוא מת וזה לא רק עונש זה פשוט מידה כנגד מידה זה פשוט אתה גרמת לעצמך בישלת לעצמך תאכל אותה אין מה לעשות כשאדם מוציא עצמו מן הכלל בקדרים וביגי הוא לא זוכה להיות ברפואות וישועות וכמובן להפך מידה טובה מרובה כשאדם נענה לחכמים כשאדם שומע בכלל התורה וחכמיה הלכת כמה וכמה שיתברך בברכות כולם אומרת הגמרא ואנחנו מתחילים בדף קט עמוד ב שתי שורות מלמטה דיברנו אתמול כבר על עניני הקשת נחשים דיברנו על אדם ששתה מים מגולים שיש בהם ארץ של נחש מה רפואתו דיברנו על אדם שבלה נחש ועכשיו אנחנו מדברים על אדם שהקיש אותו נחש אומרת הגמרא אמ דרק חיבה שהקיש אותו נחש רפואתו יקח ליתי עובר דחמרא חיברת עובר של חמורה לבנה דווקא וליקר שיקרא אותו את אותו עובר ולא טו לבי שיניח אותו על מקומה הקשה ואני מיל דלא ישתכח טריפה רק אם האמא לא נמצאה טריפה לאחר שיטתה לאחר הריגתה אם היא טריפה זאת אומרת שהיא לא יכלה להמשיך לחיות יש בה איזה מום וכדומה כמבואר בהרחבה בדיני טריפות הסגולה הזו לא תפעל מספרת הגמרא לעניין הסגולה הזו סיפור מדהים ההו בר קשה ד פומבדיתא אומר רשי הוא היה ממונה מטעם המלך על העיר פומפדיתא והוא היה יהודי ופעם אחת טרכ חביה הכיש אותו נחש מיד הוא יצא לחפש לעשות את סגולת החכמים לקחת את אותו עובר של חמורה לבנה אב את ליסר חמר חיברת פומבדיתא מיד יצאו כולם לחפש מצאו 13 13 חמורים לבנים חמורות בעצם לבנות מעוברות ומיד קרעו אותם קרענו לכולו אבל ושת קחו טריפה זאת אומרת כולם יצאו טריפה ולא יכלו לקיים את הסגולה הזו אבי חד באי גיס מודיטה היהה בקצה השני של העיר היה עוד חמורה אחת לבנה מעוברת מיד רצו לשם כדי לעשות את אותה רפואה עד אז למטלה עד אז למטלה עד שהלכו להביא אותה אחלה אריה טרף אותה אריה ובעצם אחרי כל התצ דקה שעשו כל הטררם לא הצליחו לעשות את הרפואה אמר להו הבאי אתם יודעים מה הסיבה דילמה אולי חיוי דרבן אנטרי דלת לאסותא אולי הנחש אותו נחש ידוע שמכיש את מי שעובר על דברי חכמים הוא זה שעקץ אותו ועל כן לא נמצאה לו רפואה דכתיב הוא פורץ גדר ישכנו נחש כתוב בקהלת כך כותב שלמה המלך אדם שפורץ גדר שדרו חכמים עונשו בנשיכת נחש ועל כן לא הצליחו לרפות אמרו ל באמת אמרו להבי אין אתה צודק אן רבי דכי נח נשד רב כשרב נפטר גזר רבי יצחק בר ביסנ שיהיה אבל לזכרו דלק דנט אסה וגד לבילו בטבלה שלא יביאו הדסים וענפי דקה לשמחת חתן וכלה יחד עם טופים ופעמונים זאת אומרת למעט בשמחה אבל אותו אחד הוציא עצמו מן הכלל ואז הלעי הו אותו ברקש אמסה וגדל בהילולה בטבלה כנביא בעצם עבר על אותה תקנת אבל של רב שקבע רב יצחק בר ביסנ ועל כן באמת טרק חיבה ומיד אז באותו סיטואציה באותו מעמד של פריצת הגדר הגיע נחש ועקץ אותו ולכן על אף כל המאמצים לא הצליחו לרפות אותו והוא מת ממשיכה הגמרא לדבר על כל מיני הצלות כל מיני רפואות איך להינצל מנחש איימן דקר כיבי נחש קרח סביבו על כל גופו לנחות למיה שיכנס לתוך המים ולסחוב דיקול הרשה שישים סל על ראשו וליד כמיני שלאט לאט הנחש יקרך על אותו סל זאת זאת אומרת אל תפריד אותו בכוח הוא יכעס וקיש אותך אלא תגרום לו לאט לאט לעבור ולכרוך את עצמו על הסל ואז מיד וכיסה לי כילוי שהוא יעלה על הסל אותו נחש לישה למי וסלו וליטה שמיד יזרוק את הסל מעל ראשו לתוך המים ויצא מיד מהמים והנחש ישאר שם מביאה הגמרא סיטואציה נוספת אדם שנמצא מול נחש אבל שהוא מתקנה בו זאת אומרת בשונה מנחש שרוצה להקיש את כל מי שהוא רואה מול עיניו שזה נראה עוד מעט מה ההצלה כאן אנחנו מדברים על נחש שרוצה דווקא ספציפית את ראשו של אותו בן אדם הוא כנראה עשה לו עבל וכדומה ולכן הוא מוסר נפשו כדי להגיע עליו דרך הנחש איך הוא איך הוא מזהה את אותו בן אדם הוא פשוט מריח את העקבות שלו הוא הולך אחרי העקבות ולכן אומרת הגמרא אימן ד מקנה בחיבה רוצה להרוג אותו אי כחבר בעדי עם חבר שלו יחד איתו לרכבי ארבע גר מידה שחבר שלו ירכיב אותו על כתפיו ארבע אמות וכך הוא מטשטש את העקבות הוא מפסיק את הריח של העקבות הנחש יגש דרכו באפלה לא ידע איך לה שך ויעזוב אותו ואי ו אם אין לו שם חבר לי שבר נגרה שידל מעל חריץ מעל תעלה מלאה מים או יש אומרים יקפוץ ארבע עמות ממקומו זאת אומרת כמו שחבר שלו היה מרכיב אותו כרגע אין חבר דלג ארבע עמות בכך גם תרוויח שבעצם הפסקת תשתש את העקבות הפסקת את הריח ואי לא גם את זה הוא לא יכול לעשות ליבר נערה שיעבור את הנהר ועדיין לאחר כל הדברים הללו זה עוזר רק לרגע האמת כאן ועכשיו הנחש עדיין יחפש אותך וגם יצליח למצוא אותך ולכן אומרת הגמרא ובלי לא לפורי הארבע חביתה שישים את המיטה שלו מעל ארבעה חביות גם כן כדי שהנחש לא יריח אותו הוא יהיה גבוה יותר רחוק יותר וניגנה בי כוך ו שיישן בעצם תחת כוכבים במקום לא מקורה כי אם הוא במקום עם תקרה הנחש יכול לעלות על התקרה ולהפיל את עצמו מלמעלה עליו הוא לא יכול אולי לעלות דרך החביות אבל הוא יכול להגיע מלמעלה לכן תישן דווקא במקום שאינו מקורי ושים גם שמירה סביב מיתתך ולית ארבע שונר ארבע חתולים וסינו בארבע קר ד פוריה תקשור אותם לארבעת רגלי כל רגל חתול ולי תחפה תביא ענפים קיסמים בעצם דברים שעושים כל כשנחש עובר עליהם ישמעו אותו ואז דישק שישמעו את קולו וליש דתם דחי שמה קלי אחלי ואז כשהחתול ישמעו שהנחש ככה מגיע לכיוונו הם מיד יאכלו אותו וכך הוא ינצל ממנו המן דרית אומרת הגמרא אדם רגיל שנחש רץ אחריו הוא לא מתקנה בו פה כבר מספיק רק להקשות עליו שלא יוכל לרוץ אחריך לית בחלת בין החולות קשה לנחש לל לחול ולכן הוא יעזוב אותך הוא פשוט יעדיף לחפש טרף אחר בשונה ממי שהוא מתקנה בו כפי שראינו שה צריך את כל הפתרונות הללו לקפוץ ולשים את המיטה וכוכבים ובלאגן וחתולים וכולי וגומר ממשיכה הגמרא איית את האישה דחזי חביה היא רואה מולה נחש ולא ידע הייה עבדתה היא לא היהיה עבדת עלבה היא לא יודעת ם הנחש נתן דעתו עליה אומר רשי לתאוה תשמיש או לא תשלח מנה שפשוט את הבגדים שלה ונש ד קמי ותשליך את בגדיה לפניו אם קרח בהוא אם הנחש מתעטף נכנס לתוך הבגדים וקרח בהם קורח את עצמו בהם דת ילוה זה מוכיח שבאמת דעתו עליה ויא לא לא יה אבדת עלוי מה התקנתה אם הוא כן נתן דעתה עליה מה ת קנתה תשמש כמי שתשמש עם בעלה לפניו אבל אקד אמרי מה פתאום שלא תעשה את זה כל שכן תקיף לצרה שהנחש יתחזק יצרו ויתאוה יותר ולכן שלא תעשה את זה אלא מה כן רפואת מה ההצלה שלה תשקול ממזי ו מטופה ותש דבי שתיקח מהשערות מהציפורניים שלה ותשליך על הנחש ותמה דשת נענה רשי אומר זה סוג לחש מסוים שהיא אומרת וכך הנחש יעזוב אותה הי איתה דאל בחיבה נכנס לנחש באותו מקום לפסוע שיפסקו את רגליה זו על חבית אחת וזו על חבית אחרת ולטבוע טרת חביתה ולית בישר שמנה יביאו בשר שמן שם מתחת המקום שבו היא יושבת וליש די הגו ישימו אותו על גחלים וככה יעלי הריח של המנגל הזה של הבשר שנמצא על הגחלים ולית הגן ד תכלס סל עם שחליים וחמר חתנה ויין עם ריח טוב זאת אומרת כל מיני דברים שהריח שלהם עולה ומאוד מגרה ולהתרוקן בעד דדה שיערב יחד ואז הריח ייעלה הנחש ירצה לצאת כדי לאכול ונקו צבת ביד האישה תכול צבת דחי מר אחריך שנחש יריח את הבשר את השכליים ואת היין נפיק ואתי הוא יצא מיד בשביל לאכול ולשכל מיד האישה תתפוס אותו עם עצבות ו שלא תשחרר אותו אלא וליק לה בנורה שתשרוף אותו דאי לא עד הרי לווה הוא יחזור ויכנס בה ולכן מיד כשהיא רואה אותו שתשרוף אותו באש ראינו במשנה שכל האוכלים סיימנו בעצם בגדול עם ענייני הנחשים וכולו עכשיו אנחנו ממשיכים ע ענייני הרפואות ראינו במשנה שכל האוכלין אדם יכול לאכול לרפואה וכל המשקין שותה אדם לרפואה זאת אומרת כל מה שגם דרך בריאים לאכול גם חולה שמתכוון לעשות את זה לצורך רפואתו מותר לו לעשות את זה בשבת כל האוכלים לא אמרת אוכל אדם לרפואה אלא הדגשת כל האוכלים חייב להיות שזה מגיע להוסיף משהו לטוי מי אומרת הגמרא לטוי תחול השיניים אדם שאוכל ל שזה מרפא את השיניים עליו שזה קשה לבני מאיים ואותו דבר קרשינדו קטניות שנקראים קרשינדו לבני המאיים והם קשים לשיניים בדברים האלה היינו יכולים לומר תשמע נכון שזה מועיל למשהו אחד אבל זה מזיק למשהו אחר ועל כן בריאים לא אוכלים את זה רק מי שחושש שסובל אוכל את זה הוא אומר טוב לפחות זה יוי לי לשיניים אולי קצת יזיק ל מעיים או להפך וכדומה ואם כן זה לא מאכל בריאים לכן כאן מדגישים לנו כל האוכלים כיוון שיש גם בריאים שאוכלים אותם ולא שמים את דעתם על זה שזה מז לשיניים או למיים לכן גם לכולה מותר לאכול ואני לא אומר שמוכרח שזה לצורך רפואה זה מגיע לרבות כל האוכלים כל המשקין להטו ימי המילה כל כל המשקין מה מגיע לרבות ולומר לי אומרת הגמרא להטו ימי צלפי בחומץ אמי פירות של צפין יחד עם חומץ שגם אין הרבה אנשים שנוהגים לשתות אותו אבל כיוון שישנם בריאים ששותים אותו גם לחולה שמתכוון לרפואה מותר אני לא אומר שזה מוכרח שזה לצורך רפואה אומרת הגמרא ה אמר רנה לרב מה לשתות מ רגליים בשבת הוא שואל אותו ראינו למעלה מ רגליים זה מועיל לרפואה לכשפים וכדומה האם מותר לשתות את זה בשבת או לא אמר ליונה לו רב התנינה ראינו במשנה כל המשקין שותה שים לב כל המשקין דווקא מה שגם דרך בריאים לשתות אומי רגליים לא שתו אן שאף בן אדם בריא לא מגיע ושותה מרגליים ואם כן אדם ששותה אותם מוכיח על עצמו שהם לצורך רפואה וברור שאסור לשתותם בשבת אז המשנה אומרת שאפשר לשלוט את כל המשקין לרפואה אבל היא מדגישה חוץ ממד קלי שהם בריים אין דרך כלל לשתות אותם אף בריא לא שותה אותם ולכן אדם ששותה מוכיח שזה לרפואה ואסור אומרת הגמרא יש גרסה נוספת תנא חוץ ממ דקרים לא מדקלים בל אלא מדקרים בר ומסבירה הגמרא מ דתנא מדקרים שהם דוקרים את המרא הם מטפלים באיבר הזה שנקרא מרא ומוציאים ממנו את החלקים הפחות טובים שבו שגורמים לכל מיני מחלות על שם זה קוראים להם דוקרים דקרים שהם דוקרים את המרא ומדמה מדקלים למה שיוצאים משני דיקלה יש בין שני דקלים כפי שכבר נראה משם יוצא המעיין מים הזה ונראה גם למה הוא מסייע הוא מסייע לפעילות מעיים תקינה מים מתקלים הסבירה הגמרא אמר רב ברבונה זה מדקלים הדקלים הידועים של ארץ ישראל תר תתלה כ במערבה יש סוג מסוים של עץ דקל שיש שני עצים כאלה סמוכים אחד ליד השני בארץ ישראל ונפקא אינה דמ מביני הו יוצא מעיין מים מביניהם והרפואה היא כך קסה קמה הראשונה שאתה שותה מאותם מים מרפ זה כבר מתחיל את התהליך של השלשול של להקל על בן אדם להפריד להוציא את כל ההפרשות מגופו ידח השנייה משלשל זה מנקה לגמרי את כל המאיים וידך השלישית כבר הבן אדם כל כך נקי כי איך דילי אחי נפקה אותו צלילות אותו נקיות של מים איך שהם נכנסו לבן אדם כך הם יוצאים זה מועיל לפעילות המאים זה המד קלים המדוברים אמר אולם בוא ואני אתן לך רפואה טובה יותר הוא היה גר בבבל בוא גם כאן יש פתרונות לדידי אני עצמי שעתי שכרה דבבל השחר כאן שנמצא בבבל הוא מעל למיני הוא גורם לפעולה הזאת עוד יותר טוב מדקלים הללו אבל והו דלא רגיל ב-40 יומים זאת אומרת שלא שתית לא נגעת בזה 40 יום אז זה מועיל לך רב יוסף אמר מיד קרים זה משהו אחר לגמרי זה הדבר שנקרא זיטו המצרי המתכון של זה הוא כך טילט סער שליש עורים טילט קורט משליש קרקו טילת מלחה ושליש מלח שים את זה יחד זה מועיל מצויין למאיים ורב פפה אמר הוא חולק ואומר מתכון קצת שונה טילט חיטה במקום שעורים שים שליש חיטים וילת קורט וילט מלחה בעצם אותו דבר רק הוא מחליף את השעורים בחיטים וסימנך שתזכור מה אמר רב יוסף ומהר ומה אמר רב פפא ססנה המילה הזו ססנה יש בה פעמיים את האות ס והיא זו שתזכיר לי שרב יוסף הוא זה שאמר סורים כי שניהם מתחילים באות ס' או בכל אופן בהגיעה דומה וורב פפא שחולק עליו הוא זה שאמר שתחליף את השליש סורים בשליש חיטים ממשיכה הגמרא ואומרת ואותה רפואה שתילי בן דוח לעצרת בן פסח לעצרת אז זה מועיל דמית מרפ מי שקמית מי שעצור יש לו עצירות זה מועיל לשלשל ולהרפות ואילו ד רפי קמיט לי ובדיוק להפך מי שמשלשל זה עוצר ומבריא אותו דבר נוסף שאסור לשתות בשבת וכוס עיקרין גם כן מוכרח שזה לרפואה מסבירה הגמרא מה זה מהיא עיקרין אמר רבי יוחנן ליתי תביא מתקל זוזה קומה אלכסנדריה משקל זוז של שרף מאילנה מאלכסנדריה ומטכל זוזה גב יגיל גב י גילה רשי בתחילת המסכת יותר אומר שמדובר במשקעים שנמצאים בתחתית של חבית יין תביא את אותו עפר את אותה אבקה ומת קל זוז קורם רישקה קרקם שנקרא קור קם רישקה ולשחק בעד עדד זה של יקרים לזבה מי שחולה בזיבה תלתה בחמרה אתה שם את שלושת המילים הללו בתוך יין ולא מאקרה היין מחליש את החוזק הזה והיא לא תעקר היא תוכל להמשיך וללדת לירקון האדם שחולה בירקון טרין בשכרה לקחת שניים מתוך הדברים שיש כאן לערב אותם יחד עם שחר אבל כיוון שאיין פה יין שילי את כוחו ומעקר האדם ששותה את זה נעשה עקר מחר נמשיך בענייני הרפואות רה עד בזרת השם בהצל רה ולהראות מחר
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה