העמוד היומי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיט עמוד ב
[מוזיקה] דף קיט עמוד ב זמן הקידוש בליל שבת הוא זמן גדול מאוד כל המתפלל ואומר ויכולו בליל שבת ראינו נעשה שותף נראה היום בעזרת השם נעשה שותף לקדוש ברוך הוא במעשה בראשית ידוע מצדיקים שהיו פועלים ישועות דווקא בזמן הקידוש ו הסבירו ואמרו כך לגבי לכות שותפים יש דין שותפים בעסק לא יכולים לעשות פעולה על דעת עצמם הם צריכים להתכנס לשבת יחד ולבצע פעולות לבד אין דבר כזה אבל שותף מה שעשה עשוי אם הוא הלך מחר ביצע כל מיני פעולות בעסק הפעולה קיימת בוצעה אמרו על כך צדיקים עשה שותף לקדוש ברוך הוא במעשה בראשית ברגע שאתה שותף אתהה יכול לפעול ישועות מה שעשית עשית מה שפעלת פעלת כביכול הקדוש ברוך הוא נאלץ כביכול להסכים למה שפעלת במהלך הקידוש מסביר אור החיים דבר מדהים הוא אומר איך באמת אפשר אומר פשוט מאוד ברגע מה זה נעשה שותף לקדוש ברוך הוא מעשה בראשית הוא אומר הקדוש ברוך הוא ברא את העולם שימו לב חידוש מדהים של האור החיים בפרשת בראשית הקדוש ברוך הוא ברא את העולם לשש ימים בלבד אבל הוא נטה כוח שם שבת שבת נותנת כוח לעוד שש ימים שבת הבאה לעוד שש ימים בעצם כל פעם העולם קיים יחידה של שש ימים וזה הכל לאחר מכן הוא אמור להיחרב ואז הקדוש ברוך הוא נותן את השבת שהיא נותנת כוח לשישה ימי המעשה הבאים אחריה אומר האור החיים פשוט כשאתה עומד ועושה קידוש הרי בלי יהודים שעושים שבת ששומרים שעושים קידוש שומרים שבת אין קיום לשבת ממילא העולם לא קיים אז אני עכשיו בעצם כשאני עומד ואומר קידוש אני בורא את השישה ימים הבאים תחשבו על זה זה מדהים אני עכשיו בורא כך כותב האור החיים אני יחד עם הקדוש ברוך הוא בוראים עכשיו את הימים הבאים כשאני עכשיו בורא יש לי את ההחלטות אני עכשיו מקים משהו בורא משהו חדש אני יכול להחליט ולהפעיל ולפעול ישועות איזה כוח גדול יש לנו אומרת הגמרא הקדושה אמר רבא ואתם רבי יהושע בן לוי דף קיט עמוד ב למעלה אפילו יחיד המתפלל בערב שבת צריך לומר ויכולו שלא יחשוב בגלל שאני יחיד לא לומר בלחש או לאחר התפילה ברור שהוא יגיד גם כן ויכולו ד המנונה כל המתפלל בערב שבת בליל שבת כמובן ואומר ויכולו בעלה עליו הכתוב כי אינו נעשה שותף לקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שנאמר ויכולו אל תק ויכולו שזה לשון גמר כיליון אלא ויכלו הוא והקדוש ברוך הוא זאת אומרת כך כתוב כן הוא והקדוש ברוך הוא ביחד קילו את מעשה שמיים וארץ אמר רבי אלעזר מני שהדיבור כמעשה שנאמר בדבר השם שמיים נעשו אתה רואה שהקדוש ברוך הוא הרי לא בעצם עשה אלא דיבר בדבר ואני קוראה לזה נעשו גמה הוא שעומד ובעצם לא עושה כלום הוא סך הכל מדבר אומר את מילות הקידוש הוא זה שעכשיו עושה ובורא שמיים וארץ אב חיס אר הוא כבר כל מתפלל בערב שבת ואומר ויכולו שני מלאכי השרת המלון לו לאדם שכבר נראה שמלון אותו בליל שבת מלכין ידין על ראשו ואומרים לו ושר עוונך וחטאתך חופר וכפרים לו על כל העוונות תני רבי יוסי רבי יהודה אומר שני מלאכי השרת מלוים לו לאדם בערב שבת בליל שבת מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע כשבא לביתו מצא את השולחן ערוך את הכל מוכן לשבת מצא נר דלוק ושולחן ערוך תתו מוצת מלאך טוב אומר יהי רצון שתהייה לשבת אחרת כך שכך יהיה גם לשבת הבאה ומלאך רע עונה אמן בעל כורחו ואם לא ואם זה נראה קצת אחרת מלאך רע אומר י רצון שתהיה לשבת אחרת כך ומלאך טוב עונה אמן בעל כורחו כך כתוב ראיתי פירוש מדהים שאומר אין מושג מלאך רע מדובר על כוחות שנמצאים ברור שמה שכתוב בגמרא זה קיים וכך זה קורה מדי שבוע בשבוע שאנו הולכים הביתה מלבים אותנו מלאכים אבל ביתר עומק ראיתי שמדובר פה בכוחות של האדם יצר טוב ויצר רע ובאמת אני מתנצל שאני מכניס בעצם הסברים ופרש יות שלו מדרך הגמרא בתוך הדף בדפים כאל יש לי חולשה כזאת יש פה כל מיני דברים כל כך נפלאים שיש לי חולשה לתת עוד איזה מימד עוד איזה הסבר עוד איזה עומק זה מדובר על הכוחות שיש לבן אדם בתוך עצמו היצר הטוב והיצר הרע ותמיד כשפנה את היצר טוב יהיה לך תחושה של עונג ושמחה לעשות עוד דבר טוב לכאורה להפך כשתעשה רע זה ימשוך אותך לרע חלילה ולכן אם אדם יגיע בליל שבת והכל יראה טוב זה ימשוך אותו אוטומט שככה ייראה גם בשבת הבאה ובכל מעשה טוב כשתתחיל מעשה טוב אתה תוכל להתמיד ו משיך וחלילה להפך כשאדם נמצא במקום רע זה גורר אותו אוטומטי לשיפו קומה הזאת לנמיר הזאת למקום רע נוסף לכן צריך תמיד להיזהר גם אם אין לך כוח לך בטוב זה כבר יוביל אותך לטוב נוסף אני חוזר לגמרא אמר רבי אלעזר לעולם יסדר אדם שולחנו בערב שבת אף על פי שי לא צריך אלה לכזית הוא שבע איך הוא שבע הוא אכל סעודת מצווה אולי וכדומה הרי בלי זה אסור למלות את בטנו ביום שישי בבוקר כדי שיאכל את תיאבון אבל גם אם הוא שבע הוא לא יכול להגיד תשמע מספיק לי קצת פיצוחים קצת קינוחים לא תערוך את הסעודה כרגיל אפילו אם לא תאכל תאכל רק הזית בסדר אבל שיראה טוב מהר אב חנינה לעולם יסדר אדם שולחנו גם במוצאי שבת תלווה את המלכה הייתה אצלך מלכה קלה בבית תלווה אותה גם במוצאי שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית אומרת הגמרא חמין במוצאי שבת מלוגמא לשתות מים חמים או לרחוץ במים חמים זה רפואה במוצאי שבת יש מסבירים פשוט בשבת לא היה לך מים חמים לשתייה וכדומה היה מאוד קשה לחמם הגוף הצטנן במוצאי שבת מיד תחזק אותו פת חמה גם כן במוצאי שבת מלוגמא זה רפואה מספרת הגמרא רב אבאו כמה הוא היה מענג את המצאי שבת לא רק את שבת רב אבאו הבדי לפוק שבתא אגל תילתא היו מכינים בשבילו עגל שהוא שלישי לבטן המשובח ביותר והוא היה אוכל ממנו קליה אחת כי אב אחל מני קוליטה זה מה שהוא אכל זה היה מספיק לו לארוחה היו מכינים לו עגל שלם והוא אכל כיליה כי גדל אביו ממרי הוא גדל וראה את ההנהגות של אביו אמר לי למה הלך להפסד כולה הי בשביל מה אתה בעצם שוחט עגל שלם בשביל קליה לשמור כולי את המ לשבת לשמור אחד משבת לאכל מהשרות של שבת מה קרה באמת כך שמה בקולו שבקו ולא שחטו את אותו עגל ואת הרי אחלי מספרת הגמרא והחיסכון הזה הם לא הרוויחו שום דבר העגל הזה נטרף ונאכל על ידי אריה אל תקן אל תנסה לחשב חשבונות איך אני ארוויח תענג את השבת תענג את מוצאי שבת כפי שאמרנו אין אדם שומע לי ומפסיד בגדול הגמרא מסיימת כאן עם ענייני השבת ועונג השבת ועוברת לכאורה לעניין חדש לחלוטין תראה בהמשך שגם כאן מדובר על ענייני שר עוונך עבודה זרה ומוחל לו וכדומה וככל הנראה לכן זה הגיע אמר רב יהושע בן לוי כל העונה אמן אש מ רבם ברך בכל כוחו בכל כוונתו ובכל רם קוראן לו גזר דינו אם חלילה נגזר עליו גזר דין גרוע משמיים קוראים לו אותו זה מתבטל שנאמר בפרו הפראות בישראל והתנדב עם ברך הוא השם דורשת הגמרא ואומרת מתמה בפרו פראות איך הפורענויות נפרעים ומתבלים משום דברך הוא השם כי עם ישראל כביכול מתנדב לברך את השם ולומר אמני אש מרבה בכוונה ובכל רם רחיב אמר רבי יוחנן מי שאומר בכל רם מי שאומר בכל כוחו אפילו יש בו שמש של עבודה זרה מוכן לו מן כתיב אחה פו הפרות וכתיב אתם כפרו הוא לגבי חטא העגל כתוב ויר משה עם כפרו הוא כי פרעו אהרון לשמצה בקם רואים שעל חטא העגל על עבודה זרה נאמר על לשון פרעו וכאן כתוב בפר פרעות הכל מתבטל כולל עוון עבודה זרה אמר אש לקיש כל העונה אמן בכל כוחו פותחים לו שערי גן עדן איך שהוא בא כל השערים נפתחים יש לו כרטיס מגנטי פותח הכל שנאמר פתחו שערים ויבוא גוי צדיק שומר אמונים אל תקרי שומר אמונים אלא שאומרים אמן זאת אומרת שיבוש לי של שומר אמונים ל שאומרים אמן הוא זה שזוכה לפתחו שערים מהמן אומרת הגמרא אמר אבי חנינא אל מלך נאמן אדם שאומר אמן ומתכוון לכך הוא מעיד על הבורא על הקדוש ברוך הוא שהוא אל מלך נאמן מהרב יהודה ברד רב שמ אנחנו חוזרים לעניין שבת קצת מזווית אחרת עד עכשיו דיברנו על העונג על השמחה כך לב פתוח לב רחב עכשיו אומרת הגמרא אם חלילה לא שומרים שבת מגיעים צרות אמר יהודה ברי דרב שמואל משמי דרב אין הדלקה מצויה אלי במקום שיש חילול שבת שנאמר ואם לא תשמעו אלי לקדש את יום השבת לבלתי שת משע ויצאתי אש ושעריה ואכלה אמנות ירושלים ולא תכבה מה ולא תכבה שואלת הגמרא אומרת הגמרא זה חלק מהקללה השריפה תהיה מידה כנגד מידה דווקא בשבת קודש שאז פחות אנשים מצוים לכבות אמר נחמן בריזק בשעה שהם בני אדם מצוים לכבותה וזה ישרוף את כל ממונו כן כמובן לא במקרה שיש פיקוח נפש אבל במקרה שיש עיבוד ממון עדיין אנשים ששומרים שבת לא ימהרו ולא יעזרו לך ועל כך מגיעה מידה כנגד מידה אדם שזלזל בשבת קודש שריפה תאכל את ארמנות ודווקא בשבת מהב לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחינו בה את השבת שנאמר ובשבתות לימו עיניהם ואיחל בתוכם נתי מחולל בתוכם ועל כך חרבה העיר אמר הבי אבאו מביא הגמרא סיבות נוספות למה חרבה ירושלים אמר הבי באו לחרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שחרית וערבית שנאמר אום משכימי בבוקר שחר ירדופו מאחרי בנשף יין ידליק אומר הפסוק הם יהיו הרים בזמן של קריאת שמע גם בבוקר גם בערב אבל הם לא יביעו הם לא התייחסו בכלל לעניין שצריך עכשיו לקרוא קריאת שמע והיה הוכתי והיה כינו ונבל טוף חליל ויין בשתיהם ואת פועל השם לא יביטו בזמן הזה הם יהיו עסוקים במשתה בחנג בשתיית יין לנגן ולשיר והם לא יקראו קריאת שמע וכתיב לכן גלה עמי מבלי דעת הם אין בלי דעת אין את הדעת הזו של לדעת מה צריך לעשות בכל מצב ש לייחד ש שמו יתברך שלקרוא את קריאת שמע במקום זה עוסקים בהבל ולכן גלה עמי מה אבמ נונה לא חרבה ירושלים אלא בשיל שביטלו בתינוקות של בית רבן שנאמר שפוך עולל בחוץ מתם שפוך למה החמה החימה של השם נשפכה שפוך אמתך משום עולל בחוץ הוא לא נמצא בבית רבו והוא בטל מתלמוד תורה וגם כאן סליחה שאני נכנס לתוך דברי הגמרא אבל עוד דבר קטנטן תמיד אנחנו משתמשים בלשון בית רבן כן בשביל שביטלו בתינוקות של בית רבן למה אי אפשר לומר תינוקות של רבן איך נכנס כאן הבית אלא זה הלימוד האמיתי אנחנו כמחנכים כמנהיגים כהורים צריכים לגרום לילד שבית רבו יהיה עליו כבית מקום שהוא אוהב מקום שהוא מחובר מקום שאוהבים אותו מקום שמחברים אותו וכ באמת יהיה לו את האפשרות יהיה לו את היכולת להשקיע בתורה הקדושה שהוא ירגיש שזה המקום האמיתי זה המקום שאוהבים אותו ומכבדים אותו בית רבן אמר אולה אנחנו ממשיכים בגמרא לא חרבה ירושלים אלא מפני שלא התה שלא היה להם בושת פנים זה מזה שנאמר אוישו הנביא אומר להם אתם צריכים להתבייש כי תואבה עשו גם בוש לא לא יבושו עצם זה שאתם לא מתביישים בחטאים זה הבושה הגדולה ביותר אמר הבי יצר לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושבו קטן וגדול לא כיבדו שם את גדולי התורה שנאמר והיה כם ככהן הם היו באותם רמת חשיבות וכתיב בתרי יבוק תי בוק הארץ על כך הגיע הגלות אמר אם רמרי דרב שמעון בר אבא אמר רבי שמעון בר אבא אמר רבי חנינא לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה אנשים היו רואים את האחרים עושים אבלות ופשעים ולא היו מוכיחים אותם שנאמר היו שריה כיילים לא מצאו מראה למה הדימיון לאיילים מה היה ל זה ראשו של זה בצד זנבו של זה הוא לא רוצה לראות ממש פתאום הוא שומר על העיניים מסתכל על הרצפה אף ישראל שבאותו הדור כבשו פניהם בקרקע ולא הוכיחו זה את זה גם מי שהיה צדיק עוד היה לעצמו לא רצה רצה להשפיע לא רצה להוכיח לא רצה להתערב ועל כך חרבה ירושלים רב יהודה לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בתלמידי חכמים שנאמר והיו מלבים במלאכי האלוהים בנביאים וז ובוזזים דבריו ומתעתעים בנביאי עד עלות חמת השם בעמו עד לאין מרפה מלאכי אלוקים הולך בעיקרון על הנביאים וכאן אומרת הגמרא כתוב כבר בנביאי זה הולך על תלמידי החכמים מה יד לאין מרפה אמר יהודה אמר רב כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו כי ידוע מה יעשה אדם איך יבקש אדם רחמים ילך אצל חכם והתפלל עליו אבל ברגע שאדם מבזה בכוח הזה שהקדוש ברוך הוא נתן בדור של תלמיד חכם של צדיק שיכול להשפיע שפע אז הצדיק פשוט לא יכול להשפיע עליו אמר אב יהודה אמר רב מ דכתיב אל תגו במשיחי ובנביאי אל תראו הוא דורש ואומר כך אל תגו במשיחי תינוקות של בית רבן שנוהגים לסוך אותם בשמן מזהיר אותנו הפסוק מזהיר אותנו הנביא אל תגעו בהם אל תבטלו אותם מלימוד התורה ובנביאי אל תראו תלמידי חכמים גם בהם אל תגעו לרעה נביאי זה הלשון תלמידי חכמים על שם שכתוב נביא לבב חוכמה התלמיד חכם הרי הוא כנביא גם בו אל תגעו ואל תראו לו אמר אש לקיש משום רבי יהודה נשי אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן הלימוד שיוצא מפיהם אמר לי רב פב להבי באמת מה הם מבינים דידי וידך מי זה לא חשוב לפחות כמו תינוקות של בית רבן אמר לילא אינו דומה אבן שיש בו חטא לאבן שאין בו חטא הם לא נענשים לא נחשבים חטאיהם הם כלל לא חוטים בטח לא בזדון ולא נחשב להם לכלום אבל פה הזה נקי הם בוח את והוא עולה לרצון לפני השם עוד יותר משלנו שאנחנו כלל כך מתאמצים וכמובן הם לא היו כותלי קנים אנשים קדושים אנשים באמת להבת שלבת עדיין תינוקות של בית רבן גדולים מהם ואמר יש לקיש משום רבי יהודה נשין מבטלים תינוקות של בית רבן אפילו לבניין בית המקדש שבני בית המקדש יצטרכו עזרה לא יודע מה בכיתות בתלמידי תינוקות של בית רבן לא נוגעים ואמר אשלק רבי יהודה נסי הכך מקובלני מאבות ואמרי לה מאבותיה כל עיר שאין ב תינוקות של בית רבן מחריבים אותה במשך הזמן הם תחרב רבינ אמר מחרימים אותה עוד יותר ממכרי לחורבה עוד יש קיום חרמין אין שום קיום לעולם זה לא התקיים ואמר רב לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמנה לא היה שם דוברי אמת שנאמר שוטטו בחוצות ירושלים וראו נה ודאו ובקשו ברחובותיה אם תמצאו איש אם יש איש עושה משפט מבקש אמונה ויסלח לה וגם את זה לא מצאו בטלו שם דוברי אמנה איני שואלת הגמרא מה פתאום היה אנשים דוברי אמת בירושלים מביאה הגמרא פסוק שהיא תדרוש אותו ובסוף הדרשה נראה שאנשים בירושלים היו דוברים באמת לא הסכימו להוציא דבר שקר מפיהם וזה היה בזמן החורבן אני ואמר אבינה אפילו בשעת כשלונה של ירושלים בחורבן לא פסקו ממנה אנשי אמנה שנאמר כי יתפוס איש באחיו בית בית אביו לאמור שמלה לך קצן תהיה לנו מסבירה הגמרא ודורשת מה זה שמלה לך הדברים שבני אדם מתכסים בהם כשמלה ישנם בידך האם הדברים האלה שלא נוהגים להתיימר להתגאות בהם זאת אומרת דברי התורה האם הם תחת ידך אתה יודע להורות ולפסוק והמחשה הזא תחת ידך זאת אומרת הוא שואל אותו האם המכשלה הזאת דברי תורה נקראים מכשלה למה דברים שהם בני אדם עומדים עלי אלהם כן נכשלים בהם ישנן תחת ידיך אתה יודע אותם קצן תהיה לנו בוא ותהיה מנהיג שימו לב אני גם שוב פעם מסתייג ככה שאני יוצר באמצע דברי הגמרא אבל שימו לב איך בוחר הפסוק לתאר לנו את התורה מכשלה כן כי זה המהות דברי תורה עומדים עליהם רק אם נכשלים אי אפשר להגיע לשום מקום גבוה אם לא ירקת דם אם לא השקעת אם לא נכשלת הלאה אנחנו ממשיכים שואל אותו האם אתה יודע ויכול לבוא ולהורות לנו והפסוק מביא גם את תגובתו של אותו אח של אותו קרוב של אותו אדם שמבקשים ממנו להיות מושל וקצין ניסא ביום ההוא לאמור לא יהיה חובש ובביתי אין לחם ואין שמלה לא תסמני קצין עם דורשת הגמרא איין ניסא אלא לשון שבועה נשבע ואומר וכן הוא אומר לו תיסע את שם השם הוא נשבע לא יהיה חובש מה הפירוש לא יהיה מחובש צמן בית המדרש אני פשוט לא מהשקדים אני לא רגיל להיות בבית המדרש ובביתי אין לחם ואין שמלה אין בידי לא מקרא ולא משנה ולא גמרא אני לא ראוי להיות קצין ומושל ואם כן אנחנו רואים שהם שרבו למינוי היוקרתי ומנצנץ אמרו ממש לא אנחנו לא רוצים אם כן הם היו דוברי אמת אפילו בשעת חורבנה של ירושלים איך אמרת שפסקו ממנה דוברי המנה שואלת הגמרא ממה הי מי אמר דדין מה שתם די אמר להו גמירנ אמרו לי אמלן פשוט יש תנאים יש קריטריונים למדים במשרה היו מבקשים בוא תגיד לנו מה אתה יודע מה לא אז זה לא עניין שהוא לא משקר פשוט הוא לא רוצה לכסף בקלונו אומרת הגמרא ממש לא אבלי הוא היה יכול לצאת מכך בכבוד אבלי נימר גמר ושכח מה לא יהיה חובש שהוא עומד ונשבע אני רואה שהוא אומר כלל אני בכלל לא יהיה מהעניינים האלה אתה רואה שהוא דובר אמת אונה הגמרא לו קשייה כאן בדברי תורה כאן במשא ומתן בעניין דברי תורה וד היה שם באמת דוברי אמת הם הסכימו להגיד על עצמם שהם לא מבינים בתורה אבל במסע ומתן איש לא הסכים לומר על עצמו אני גם במסע ומתן לא מבין ובזה באמת פסקו ממנה דוברי המנה ועל כך חרבה ירושלים בהצלחה רבה בעזרת השם מי יתן ונראה במרה בבניינה בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר m
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה