העמוד היומי מסכת שבת דף קיט עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיט עמוד א
[מוזיקה] דף קיט עמוד א אחד הדברים שאנחנו צריכים לשנן חזור ושן לנו ולעצמנו מדי יום ביומו אין אדם שומע לי ומפסיד עוד לא נוצר בן אדם שהפסיד מלשמוע בכל השם ובדפים האחרונים אנחנו רואים כמה אדם צריך להתאמץ למען השבת כמה צריך להתענג וכולנו בלב כל אחד יודע כמה אנחנו צריכים להודות לקדוש ברוך הוא על השבת איך היינו מסתדרים בלי שבת אי אני לא מצליח אפילו לדמיין איך היו נראים החיים שלנו בלי השבת בלי היום מנוחה הזה בלי היום ניתוק בלי היום של עונג הזה ויותר מכך הקדוש ברוך הוא אומר לנו התענגות השבת מצווה אותנו ואיום נראה מה השכר של מי ששומר על השבת לכאורה אנחנו שמענגים את השבת מוציאים כסף משקיעים מפסידים לא עובדים אנחנו מפסידים יום עבודה אבל להפך אין אדם שומע לי הוא מפסיד אין מוצר כזה כל בן אדם שמשקיע ל השבת השבת משלמת לו והוא עוד הרבה יותר כך נראה בעמוד שלו נו וראינו בעמודים הקודמים ונראה גם היום אין אדם שומע לי ומפסיד אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים למעלה בשורה העליונה אמר רבה אנחנו בעצם אוחזים אתמול ראינו רשימה של המוראים שהשתבשו בכל מיני דברים שהם היו מקפידים בהם אמר רבא הוא ממשיך ואומר נראה היום עוד שניים מתוך הרשימה אמר רב תיתי לי חיאת צובע מרבנן לקמ לדין שמגיע תלמיד חכם לפניי לדין לא מזיג נ רשה בסדה כמה זה לא מהפינה בזכות אני לא מניח את ראשי על הקר בלילה כל עוד ואני לא מהפך בזכותו לבדו דוק איך אני יכול לדאוג לו איך אני יכול לזכות אותו בדין מרוב שחשוב לי כי תלמיד חכם אני כל כך אוהב אותו אמר רבשי אני עד כדי כך שפסל לצו מרבנן לדינה אני אם אחד מהצדדים הוא תלמיד חכם אני פוסל אותם לדין בגלל הנגיעות האישיות שלי מהת מד חביב עליי כגופי בן אדם רואה חובה לעצמו אני מרגיש ממש כמוני כמו שאני לא רואה חובה לעצמי אני לא רואה חובה גם לו רבה בעצם אמר למעלה אני מהפך מזכותו אבל כמובן אני שם את הדברים על השולחן ופוסק ההלכה מהרב שי אומר אני עד כדי כך אוהב אותו שאני חושש שאני לא אראה בשבילו חובה ועל אף שיש חובה ה היא לא תזכר מול עיניי ולכן אני פוסל אותו לחלוטין מלבוא לפניי לדין חוזרת הגמרא לעניין שבת ומספרת הגמרא מביאה הגמרא הנהגות נפלאות של האמוראים רב חנינה מאט פק יפני דמה ל שבתא הוא היה מתעטף בבגדי שבת מכובדים בערב שבת והיה אומר כך אמר בואו ונצא לקראת שבת המלכה רבי ינאל אביש מנ מעלה שבת ואמר בואי כלה בואי כלה כאלה לשונות של חביבות הם היו על שבת המלכה רבא בבונה מספר את הגמרא אקלה לבי רבא בב נחמן הביאו לו לאכול קריבו תלת סחה רקיקים שמשחים בשמן אוכל חשוב אוכל מכובד שאל אותם אמר להו מא וידעתם דעתיה אם הייתם יודעים שאני בא שתחתם עד כדי כך אמרו לו מה פתאום בדיוק הגעת ביום הבישולים וההכנות לשבת הכנו את זה לשבת אמרו לי מעדיף את למינה הכנו את זה לכבוד שבת קודש הזמנת זכית גם כן לטום לקבל ככה מההכנות לשבת קודש טועמי החיים זכו אבל הכנו את זה לכבוד שבת המלכה ממשיכה הגמרא בהנהגות של התנאים והמורים לכבוד שבת רבי אבא זבן בת ליסר סתר פשיט ביסר מת ליסר תכ הוא היה הולך וקונה ב-13 מטבעות חצאי דינר מטבע חשוב מ-13 קצבים הוא היה מחפש איפה הכי טוב והיה שולח למטבח ומשוא הציל ה דדשא הוא היה מגיע עם השקית מהקצבה הוא אפילו לא היה נכנס הביתה מרוב לחץ מרוב בעילות ללכת לקצביה בא אולי שם הוא ימצא משהו טוב יותר היה מניח את זה על פתח הבית ואמר ל הוא היה אומר לטבחים שעובדים בביתו השור שו היה בהצלחה תתחזקו ישר ידיכם תחזקנה אצבעותיכם תמשיכו להכין לכבוד שבת המלכה כך מפרש רשי יש לו פירוש אחר שאולי הוא היה הולך ממקום למקום ובעצם מזמין משלוחנים והטבחים היו מביאים לו את זה אבל הפירוש השליט זה כפי שהסברנו שהוא היה הולך ומסתובב שם על פתח ביתו ומחזק את הטבחים אנחנו רואים שגם הוא היה מתאמץ בעצמו וגם מחזק אחרים שיתאמצו לכבוד שבת המלכה מספרת הגמרא רבב ויטי תקתקה ד שינה על מושב על קורסה בשן אב זה דבר יקר אתה רואה של לא היה חסר לו כסף הוא יכל לזכור בשרתים שיעשו לו הכל יתקתק לו את השבת ובכל אופן הומו שיפ נורה הוא היה מלבה את האש מנפח את האש הוא בעצמו היה עושה את זה לכבוד שבת המלכה רב נן לביש גוונדה הוא לא היה יושב הוא לא היה מראה בעצמו עשירות להפך הוא לבש סינ בגדי עבודה אמר היום אני לא כלום היום אני מתעסק רק בענייני השבת נמצא במטבח מתלכלך טורח הכל תען דבר רבי ישמעאל למה הוא באמת החליף בגדים תן דבר רבי ישמעאל כבר ראינו איזה בגדים שבישל בהם קדרה לרבו אל נמזוג בהם לרבו כפי שראינו לג לגבי הדשן בבית המקדש כשאתה מוציא את הדשן ו מתלכלך שלא יהיה באותם בגדים שאתה משרט לפני הקדוש ברוך הוא לכן גם כאן הוא היה לובש בגדים מיוחדים ומתל תוך כדי הכנת המאכלים טורח לכבוד שבת המלכה רב ספרה עצמו מחיך רש הוא היה חורך את השערות שבראש הבהמה כדי שיהיה מוכן לאכילה לכבוד שבת רב המלאך שיבוטה הוא היה מולח את הדג רבו נ מדליק שרגה הוא היה מדליק נעות לכבוד שבת כמובן חוץ מאשתו שהייתה מדליקה כמנהג כל נשות ישראל הוא עצמה מרבה בנרות כפי שרואים במקומות אחרים והיה מדליק נאות לכבוד שבת רב פפא גדיל פתילת הוא היה מכין את הפתילות לכבוד שבת רב חסדה פרין סילקה היה חותך את הסלק את התרד היה חותך כיין סלטים לכבוד שבת המלכה רבא ורבי יוסף מצל חצים והיו מבקעים עצים כדי שיהיו מוכנים לצורך הכנה והסקה לשבת רב זר מצת צטו מצית את האש גם כן אנחנו רואים פה את כל התנאים והמורים שהיו תורכים בעצמם ולא על ידי שליח לכבוד שבת רב נחמן בר יצחק מספרת הגמרא מחטף בעין מחטף ונפיק הוא היה לוקח לבד את כל השקיות של הקניות מכניס אותם הביתה בלי לתת לאף אחד לעזור לו והיה אומר כך אילו מ אילו מקלן לי היו נקלים לי לביקור רב עמי ורב סי שהם ככל כך חשובים מי לא מחטיף לכמו האם לא אני הייתי מתאמץ בעצמי לכבודם ברור שכן ואם כן גם לשבת המלכה לחת כמה וכמה שאני בעצמי אתרח ויקד אמרי רב אמי ורב אסי עצמם שמקודם נתנו אותם כדוגמה לאנשים חשובים הם עצמם מקטה וי מקטו ונפק ואמרה אילו קלל רבי יוחנן היה מגיע לנו אדם חשוב כמו רבי יוחנן מי לא מקפי אל כמי ברור שהיינו עושים את זה בעצמנו בטח שלכבוד שבת המלכה מספרת הגמרא סיפור מוכר אבל מדהים בשכר ה מנג את שבת המלכה יוסף מוכיר שם יוסף מוכיר השבת כך כולם קראו לו הוא היה ידוע שם באותו מקום שהוא על שבת לא מתפשר הדברים הכי טובים עולים על שולחנו אבא אנוכי בשבות היה אדם גוי שגר בשכנות היה עשיר גדול ד נפי שנכס יטוב היה לו נכסים בלי עין הרע אמו לי קלדי אמרו לו החוזים בכוכבים לאותו גוי כול נכס יוסיף ר שם ח הוא הולך לרשת את כל נכסיך הוא כל כך חשש הוא אמר מה אני יעשה אלי מהיום ילך עם כל נכסי צמוד אליי אז זמנינו לכו לנכסי בחר את כל הנכסים זבן בו מרגנית הקנה מרגלית עו ומסין שם את המרגלית תפר אותה בתוך המגבעת שלו ואמר ככה אני הולך עם זה צמוד אין לו איך להשתלט על זה מספרת הגמרא בעד דקבר מברה הוא עבר במעבורת בנהר אפרח הזיק הגיע רוח הפריחה את קובעו מעל ראשו והוא נפל לתוך הנהר שדיה במיה בא לקבר הגיע דג בלת המרגל וזהו נעלם לאחר זמן עברה שם ספינה דיגים עסקו הדגו את אותו דג התו פני דמה לשבטה נכנסו עם זה לעיר עם המרכלת בעצם עם הסחורה מאוחר ממש בערב שבת וכבר לא היה מי שיקנה מהם את אותו דג הם אמרו לעצמם מהזן קי השת מי יקנה כולם כבר בדרך לבית כנסת כולם כבר מוכן להם הדגים לשבת מה יהיה עם זה הם ביררו שם בעיר אמרילו אמרו להם זילו המתו לגבי יוסף מוכיר שבה יוסף מוכיר שבת הוא לא יוותר גם יש לו דגים הכל מוכן הוא יקנה את זה ממכם באמת הלכו אליו דרגיל דזבין הוא רגיל לקנות גם אחרי שיש לו המטו עלי זוני קנה אותו כשההוא הכין אותו לשבת קרי הוא חתך את הדג אשכך במרגנית מצא בתוכו את אותו יהלום של שכנו תראו מה זה גם התקיימו דברי הקלד אותם חוזים בכוכבים וגם יותר מכך בלי ידיעתו אותו שכן היה משלוחן בעצם הוא דאג שהכל יגיע ארוז לביתו של יוסף במקום שהוא ייאלץ לרשת לקנות בכל מיני דרכים כאן זה הדרך הפשוטה הקלה ביותר משלוח עד הבית אש במרגנית מצא את המרגלית זני לי לילת דדי דדב במחיר 13 עליות 13 בעצם חדרים מלאים בדינרי זהב סכום תק רשי אומר 13 זה מספר של גוזמה מתי שמוזכר בשס 13 ד לך מתכווננים להגיד לך המון להגזים אבל זה לא המספר באמת האמיתי קנה לגבי מה שראיינו למעלה שרב רב אבא הלך ל13 קצביות אומר זה לו דווקא העיקר שהוא הלך להרבה מקומות וביקש וחיפש לכבוד שבת מפרשים אחרים אומרים דווקא 13 יש כאן גם רמז יג מידות של רחמים חלק אומרים יש כאן גם בר מיצווה זה בגיל 13 13 גימטריה אחד בקיצור מספר שקשור לקדושה מעניין מאוד פגע ביהו סו הפגש את יוסף מוכיר שבת אמר מנד זיף שבתא פר שבתא אדם שלובה לכבוד שבת השבת לא נשארת חייבת לו מחזירה לו עם ריבית דריבית ובכף אל כפליים ממשיכה הגמרא באה מני רבי מרבי ישמעאל ורבי יוסי השירים שבארץ ישראל במה הם זוכים איזה מצווה הם עושים שהם זוכים לעשירות כל כך גדולה אמר לו בשביל שמאשרים זה שמאשרים את התבואה בארץ ישראל מעשר זה דאורייתא זה שם מאשרים את התבואה לכן הם זוכים לעשירות שנאמר רשר תעשר תלמד מכך דורשת הגמרא ואומרת עשה בשביל שתתעשר שאל אותו שבבבל ומה הם זוכים שמה הרי תרומות ומעשרות הם לא דאורייתא ואם כן מה הזכות הגדולה שבזכותה הם זוכים לעשירות אמר לו פשוט מו בשביל שמכבדים את התורה יש שם תלמידי חכמים הם מחזיקים אותם ומכבדים אותם ובזכות כך ושאר הרצות שאל אותו שם גם אין תלמידי חכמים מצויים אמר לו אתה יודע במה הם זוכים אמר לו בשביל שמכבדים את השבת ומביא ראיה מספרת הגמרא סיפור על בעל הבית שהיה מכבד את השבת בחוץ לארץ ואמר אבכי אבר אבא פעם אחת נערכתי אצל בעל הבית בלוד קיה והביאו לפניו בשעת האוכל שולחן של זהב מסוי 16 בני אדם ו-16 שלשלאות של כסף קבועות בו כדי שיאכלו אותם עבדים שמכניסים את השולחן לאחוז בו ולהכניסו וקערות וכוסות וקיטניות וצלוחיות קבועות בו ועליו כל מיני מאכל וכל מיני מגדים ובסמים כשמניחים אותו אומרים להשם ארץ ומלואה משבחים את הקדוש ברוך הוא על כל שהוא נתן כש מסלקין אותו אומרים השמיים שמיים להשם וארץ נתן לבני אדם והוא נתן לנו להנות הוא היה עשיר מופלג ואומר הוא מספר רבחי ה בר אבא אמרתי לו בני במה זכית לכך איך הגעת לשירות המופלגת הזו אמר לי קצו הייתי ומכל בהמה שהייתה נעה אמרתי זאת אלה שבת תמיד הייתי דואג לעונג שבת שומר את החתיכות המשובחות לשבת אמרתי לו אשרך שזכית אי אז כשהיית קצב לשמור את הנתחים המכובדים לשבת וברוך המקום שזי כחה לכך עכשיו בעשירות הגדולה הזו ואם כן אנו רואים שבלוד יה בשער הרצות זכו לעשירות מפני שכיבדו את השבת מספרת הגמרא אמר לו קיסר לרבי יהושע בן חנניה מפני מה תבשיל של שבת רחון עודף בוא תספר לי תן לי את הטיפים מאחורי הקלים מה אתם שמים במאכלי השבת אמר לו תבלין אחד יש לנו בשבת שמו שאנו מטילין לתוכו וריחו עודף זה מה שמשמח את המאכלים התבלין שנקרא שבת אמר לו תן לנו עמנו בבקשה תן ל הגנזים שלי של הקיסר גם כן שיהייה את אותו תבליל אמר לו ממש לא זה משהו רוחני משהו עליון אי אפשר להבין את זה אמר לו כלם משמר את השבת מועיל לו שאינו משמר את השבת אינו מועיל לו לא יועיל לך התבנית ששמו שבת דבר הזה הגמרא הזאת אנחנו רואים את זה בחוש מדי שבת בשבתו כל אחד יודע למאכלים של שבת יש טעם מיוחד בלי קשר לאך תכין אותם תאכל את אותו דבר בשער ימות השבוע לא ראיתי את זה כתוב בשום מקום אני פשוט אומר את זה מהכרות אישית לא דומה לא כמעט באו של השבת יש טעם מיוחד אב יש גלות לרב אמנו מהי כתיב כתוב בפסוק וקראת לשבת עונג ולקדוש השם מכובד מה מתכוון הפסוק לכתוב זאת אומרת להוסיף ולומר לקדוש השם מכובד אמר לי זה לא הולך על שבת זה הולך על יום שאין אפשרות להנג אותו באכילה ושתייה ואני אומר תכבד אותו בדברים אחרים אמר לי זה הולך על יום הכיפורים שאין בו לא אכילה ולא שתייה אמרה תורה כבדהו בכסות נקיה ממשיך הפסוק אח לקדוש השם מכובת ובעצם חוזרים לדבר על שבת וכבדתו מעסו דרכיך מה יש וכבדתו רב אמר להקדים את שעת הסעודה שמואל אמר לאחר הרעיון הוא כפי שנראה שלא יהיה באותו זמן גמו לבני רב פפא בר אבא לרב פפא כגון אד דשכיח לן מס וחמר כל יומה אנחנו כל יום אוכלים מאכלים משובחים בשר ויין בומה נשנ מה נשדרג בשבת אמר לה רגילות אלקד קדומי אחרו ה רגית ו לאחרו הקדמ יש גם עניין של לאחר שאדם יהיה רעב לכבוד שבת וגם עניין להקדים להראות הנה אני מזדרז ואוכל את סעודת שבת לכן תשנו רגלכם ובכך יוכח שאתם מקפידים על כבוד השבת מביאה הגמרא מעשה ממנו נראה את החשיבות של סעודת שבת אפילו על חשבון לימוד לא ללמוד על חשבון הזמן של סעודת שבת כמובן לא להתבטל ולא להגיד אני לא לומד בשבת כלום כי אני עסוק באכילה ושתייה בוא שלו אבל סעודת שבת יש לה זמן חשוב משל עצמו רב ששת מספרת הגמרא הוא היה עיוור הוא לא יכל לדעת מה שם מתי אמורים לאכול סעודת שבת ולכן בקית בקיץ מוטיבו לרבנן איך דמתי שמשה היה מחושב מקום מסוים שיגיע השמש בזמן שצריך ללכת לסעודה ואז יהיה חם לתלמידי החכמים הם יקומו וילכו ילכו לאכול סעודת שבת בסיווה בחורף מוטיבו לרבנן איך דמת תולה איפה שבזמן הזה דווקא יגיע הצל יהיה להם קר והם ילכו לסעודת שבת למה כי אךד קמ היה שיקומו ישר שילכו במהירות לביתם לסעוד את סעודת שבת רב זרה גם כן באותו רעיון מאד הזוז הזזה דרבנן הוא היה פוגש קבוצות זוגות חכמים שהיו עומדים ומדברים בדברי תורה הוא היה מפריד אותם ושולח אותם לבתים אמר לוו במטות מניחו שימו לב להתנסות לא תחללו אל תחללו את השבת יש עניין מיוחד לבטל להנג את השבת אל תבטלו את זה כמובן זה לא חילול שבת אבל בכל אופן יהיה זמן אחרי זה ללמוד עכשיו הזמן לסעודת שבת כאן אנו רואים את חשיבותה את היקר של עודת שבת בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה