העמוד היומי מסכת שבת דף קיח עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיח עמוד א
[מוזיקה] דף קיח עמוד א' היום אנחנו נדבר על דף אולי לא יודע אם הכי מרכזי מסכת שבת כי הוא נראה קצת יותר פשוט יותר כליל אבל הוא מדבר על המהות של שבת שבת ניתנה לעונג שבת ניתנה לשמחה שבת ניתנה להרחבת הדעת נכון אנחנו רואים אין ספו מלאכות ודברים שלכאורה נראים קצת כ מסבכים את עניין השבת זה אנחנו רואים כבר במשך יותר מ-100 דף בכל אופן כאן אנחנו רואים את היעוד האמיתי של שבת היא ניתנה למנוחה לעונג לשקט להתענג על השם רואים בעמוד שלנו גם שאדם שמענג את השבת זוכה להמון דברים זוכה להתענג בעולם הבא זוכה לנחלה בלי מצה זוכה לים דברים מה ההסבר של זה שמעתי הסבר נפלא שאומר כך הקדוש ברוך הוא נותן עונג נותן שפע נותן פינוקים בגשמיות וברוחניות למי שבאמת יודע לנצל אותם אדם שיקבל המון שפע בגשמיות אבל הוא ישתמש בזה בצורה לא טובה לא יהיה לו זה יהיה בזבוז לתת לו אותם אומר הקדוש ברוך הוא מי שיודע לענג את השבת יודע לאכול שלוש סעודות הכל טוב גשמיות אבל הוא יודע באיזה צורה לעשות את זה בצורה ש תענג על השם בצורה ש לרומם את הגשמיות אל הרוחניות הוא זה שמתאים להשפיע עליו שפע הוא זה שזה לא יהיה בזבוז הוא ידע באמת לנצל את זה הוא ידע איך לקחת את השפע הגשמי ולהשתמש בו בצורה טובה אז זה לא רק אבטחה זה גם עניין פרקטי כשאתה יודע איך להשתמש נותנים לך את המוצר אדם שלא יודע להשתמש בזבוז לתת לו אתה יודע להנג את השבת אתה יודע איך מרוממים את הגשמיות תזכה בזה בעזרת השם גם בששת ימי המעשה ואנחנו מתחילים בדף קיז עמוד ב למטה מחלוקת ידועה אנחנו כולנו יודעים צריך לאכול שלוש סעודות בשבת אנחנו נראה שזה לא כל כך ברור יש שמורה שאומר ארבע סעודות צריך לאכול מידי שבת כיצד נפלה דלקה אנחנו מתחילים כמה שורות מלמטה עם נפלה דלקה ראינו במשנה שמתירים להציל מזון שלוש סעודות תנו רבנן כמה סעודות חייב אדם לאכול בשבת שלוש רבי חידקא אומר ארבע צריך לאכול ארבע סעודות במשך השבת אמר רבי יוחנן שני מקרא אחד רשו ושוב פסוק שנכתב במן כפי שראינו אתמול ויאמר משה אכלו היום כי שבת היום להשם היום לא תמצאו בשדה כמה פעמים היום בפסוק שלוש רב חיג בר אן תלת היום שלוש פעמים שכתובים היום זה לבר מעוטה זה עצם ביום השבת צריך שלוש סעודות בליל שבת סעודה נוספת ביחד במהלך כל 24 שעות של שבת ארבע סעודות ואלו רבנן סבר בע דורטה זה שלוש סעודות במהלך כל יום השבת זה שלושת האזכרות של היום וזה החובה יכול כל אדם בסעודת ביום השבת שלוש סעודות מביאה הגמרא ראה מהמשנה שלנו תנן נפלה דלקה בלילי שבת מצליל מזון שלוש סעודות מה אליו אומרת הגמרא דלא אכל מדובר שעדיין הוא לא אכל כלל הוא עוד לא התחיל לאכול בשבת ואם כן אתה רואה שלוש סעודות ולא כדברי רב חידקא עונה הגמרא לא מדובר דאכל זה בליל שבת לאחר שהוא כבר אכל ואז אומרים לך שלוש סעודות לצורך היום מביאה הגמרא בהמשך המשנה אם משם כן אפשר להוכיח אולי שחרית כתוב מצל מזור שתי סעודות ושואלת הגמרא שוב מה אליו דלא אכל אונה הגמרא לא גם כאן מדובר דאכל ועדיין עוד שתי סעודות וכפי שיטתו של רב חידקא ממשיכה המשנה ומנסה להוכיח כתוב במנחה מצילים מזון סעודה אחת מהלו דלא אכל ואם כן אתה רואה רק עוד סעודה אחת ולא שתיים אומרת הגמרא לא דאכל וזה הסעודה הרביעית כבר ו כשיטת רב חידקא בקיצור במשנתנו כרגע אי אפשר להוכיח לא לכאן ולא לכאן שואלת הגמרא ועמיד קטן י סיפה רבי יוסי אומר לעולם מצעים מזון שלוש סעודות הוא בעצם חולק על תנ קמה ואומר דע לך בכל רגע מ מיום השבת מצילים מזון שלוש סעודות ולא אכפת לי אם הוא אכל או לא אתה רואה שהדיון הוא על שלוש סעודות ולא על ארבע בכלל תנ קמה שלוש סביר עלי אלא באמת אומרת הגמרא צודק כאן זה כבר היה מוחצת אלא מחברת מתנית דלוק רבי חידקא היא חולקת על רב חידקא ורב חידקא באמת סובר לא כ משנתנו שאוכלים ארבע סעודות במהלך השבת ממשיכה הגמרא בדיון ואומרת כך הרי בין לתנ קמה ובין לרב חידקא בשבת אוכלים יותר מביום חול בזמנינו אוכלים מינימום שלוש סעודות כל יום שלוש ארוחות וכל המוסיף הוא מוסיפים לו והרי זה משובח אבל בזמנם והנורמה היייתה לאכול בוקר וערב שתי סעודות בכל יום בשבת או שלוש או ארבע שואלת הגמרא אנחנו רואים מה קורה לגבי אני שנהנה מהצדק הוא מתפרנס מן הצדקה לא יודע אם נהנה אבל הוא נאלץ להתפרנס מן הצדקה בכל עיר והם בישראל היה מוסדות צדקה וחסד אחד מהמהם היה תמחוי אחד מהם היה קופה תמחוי היו אוספים מבעלי הביתים אוכל פשוט אוכל לתת לעניים והיו מחלקים את זה כל יום שתי סעודות לכל עני בוקר וערב שפשוט לא יקבע ברעב הקופה זה היה כבר משהו יותר רציני יותר מוסדר שבו היו מחלקים היו אוספים כסף ומחלקים כסף פעם בשבוע לצורך עניים לא מזדמנים אלא עניים קבועים שיודעים שאיין להם מה לאכול היו מקבלים פעם בשבוע כסף למזון 14 סעודות כך אומרת הגמרא ועד תנן מי שיש לו מזון שתי סעודות לא יטול מן התמחוי פשוט מאוד כי להיום יש לך חכה למחר כל יום הדלת פתוחה כאן בבית התמחוי אם מחר לא יהיה לך לא עלינו תבוא ותקבל היום יש לך תגיד תודה להשם שב תאכל ומי שיש לו מזון 14 לא תון מן יש לו 14 סעודות אל תיקח מהקופה שואלת הגמרא מזון 14 סעודות מספיק לשבוע שלם מה פתאום תעשו חשבון פשוט ש ימי השבוע כפול ש יצא לך 12 בשבת זה עוד או שלוש או ארבע זה או 15 או 16 שואלת הגמרא מהני לא כרבנן ולא רבי חידקא היא רבנן 15 אויין שלוש סעודות בשבת היא רבי חידקא שצר אווין ארבע סעודות בשבת ונה הגמרא לעולם רבנן הבריתה כאן זה באמת בשיטת חכמים תגיד לי חסר סעודה אחת פשוט מאוד דמרי יאמרו לה אני ב דבית למיכל פוק שבטא אחלי בשבתא נכון צריך לאכול שלוש סעודות אבל את אותה סעודה שיש לך לשבת יש לך שתי סעודות נכון תכננת לאכול אחד בבוקר ואחד בערב לאחר צאת השבת תקדים את של צאת השבת תאכל אותו עדיין בשבת ממש לפני השקיעה זה יהיה גם סעודה שלישית בשבת וגם יועיל לך ללילה לא תלך לישון רעב כך אומרים לאותו אני שואלת הגמרא לאמה רבנ ולא רבי חידקא אם כן בעצם אנחנו רואים שהמשנה כאן מדברת כשיטת חכמים שאוכלים שלוש סעודות בשבת בניגוד לדעתו של רבי חידקא אומרת הגמרא ממש לא ברגע שאתה מתחיל לתמרן כמו לפי חכמים אמרת תאכל את הסעודה של מוצאי שבת בשבת גם הרב חידקא יכול להסתדר אפילו תמה רב חידק דמרי לי אומרים לאותו אני מה דבית למך במ לשבט אחלי לאורטה מה שתכננת לאכול ביום שישי בבוקר תמתין עם זה בבקשה לליל שבת ואז תאכל כך יצא שתאכל את הסעודה של שישי בבוקר בשבת בלילה תאכל את הסעודה של מוצאי שבת עדיין בשבת וגם לך יהיה ארבע סעודות בשבת שואלת הגמרא מה פתאום איך יתכן וכול יום דמל שבתא בתענית ונלי נמר לו תהיה בצום כל יום שישי בעצם מהבוקר עד הערב ורק אז יהיה לך שני סעודות ובבוקר אתה תצום לא ייתכן אלא אומרת הגמרא אני יכול להעמיד את זה ולומר כן ארבע סעודות בשבת שלוש סעודות בשבת הכל טוב אבל כל זה מדובר לאדם שיש לו שלא נזקק לבריות אלא המני כאן בפאה שהוא אומר במשנה הזו שאומר לאכול רק שתי סעודות רבי עקיבא דמר עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות עדיף לאכול בשבת כמו ביום חול לא שלוש סעודות ולא ארבע אבל זה עדיף הרבה יותר מ הצטרך לבריות לכן אנו רואים שבאמת אם יש לו מזון שתי סעודות לשבת כבר שלא יבקש מהקופה כלום כשיטת רבי עקיבא שואלת הגמרא ועד תנן אן פוחתין להניע עובר ממקום למקום בעצם אני שהוא לא מבני העיר הוא תייר הוא הגיע לפה היום הוא עובר ואוסף כסף מקבץ נדבות אן פוחתים לו מכיכר פונדיון מארבע שסעים בסל זה כיכר לחם שעולה פונדיון זה שיעור שבן אדם יכול לאכול ולשבוע זה מה שנותנים לו זה מספיק לשתי סעודות הוא אוכל חצי בבוקר חצי בערב לן נותנים לו פרנסת לינה כבר נראה מה זה אומר פרנסת לינה ואם שבת הוא נשאר לשבת נותנים לו מזון שלוש סעודות לימה רבני ולא רבי חידק אתה רואה במפורש ששבת קודש מה הסטנדרט מה נותנים לבן אדם שלוש סעודות ולא ארבע אונה הגמרא לא מה פתאום רבי חידקא עדיין הסתדר לעולם רבי חידק מדובר כגון סעודה בעדי א יש לך כבר סעודה אחת נותן לך רק שלוש סעודות את הסעודה שיש לך ביד תאכל גם כן בשבת ביחד יהיה לך ארבע סעודות שואלת הגמרא ויזי ברקן זיל אם אתה דואג לו לשבת תדאג לו עד הסוף בבקשה סיון מלא תה אומר לו תאכל משלך מה יהיה לו ביום ראשון אונה הגמרא אל תדאג ד מלוין ל סעודה בעדי יום ראשון הוא יקבל את האוכל שלו אם יהיה חסר לו הכל בסדר אבל בכל אופן עדיין אני יכול לומר שזה כרב חידקא ויש לו סעודה אחת יאכל אותה בשבת יחד עם שלושת הסעודות שאנחנו נותנים לו ארבע סעודות בשבת ביום ראשון כשהוא מגיע לצאת מהעיר שיבוא ידבר איתנו נדאג לו לא יצא בידיים ריקות שואלת הגמרא מה פרנסת לינה אמרת שאני שישן נותנים לו פרנסת לינה אמר רב פפה פוריה ובי סדיה מ כרית מצעים את המינימום שצריך בשביל לישון בעיר מביאה הגמרא הבריתה בא נראה לכאורה כשיטת רב חיד קתן ורבנן קערות שאכל בהן ערבית הצלחות שבהם הוא השתמש בסעודת הלילה מדיחה מותר לו לשטוף אותם במים כי הוא עדיין צרך ב יצטרך להשתמש בהם בשבת לאכול בהן שחרית לאחר סעודת השחרית גם כן מדיחה לאכול בהן בצהריים זה סעודה שלישית בצהריים שוב מדחן לאכול בהם במנחה אנו רואים סעודה רביעיית אבל מן המנחה ולך שוב אינו מדיח הוא כבר לא צריך אותם לשבת ואסור להד לצורך יום חול אבל כל זה בכלי אכילה כוסות קיטוני וצלוחיות מדיח והולך כל היום כולו כל כלי השתייה קנקנים בקבוקים כוסות זה מותר לפי שאין כבל לשתייה אוכל סיימת אתה כבר לא תתיישב לסעודה נוספת לכן אסור לך לשטוף אבל כלי שתייה כיוון שאדם אין לו כבר לשתייה בכל רגע נתון הוא יכול להחליט שהוא רוצה לשתות מותר אפילו סמוך לצאת השבת לשטוף לשטוף את זה כי אולי הוא השתמש בזה בשבת אמר רבי שמעון בן פזי אמר רבי יהושע בן לוי משום בר כפרה כל המקיים שלוש סעודות בשבת ניצול משלוש פורענויות מחבלו של משיח יהיה צרות לפני בית משיח הוא ינצל מדינה של גיהנום הוא לא יראה פני גיהנום הוא ממלחמת גוג ומגוג גם כן מלחמה שתהייה לפני בית משיח גם ממנה הוא ינצל ודורשת הגמרא את כל שלושת הפורענויות הללו מוזכר בהם המילה יום ואדם שבת גם כן כפי שראיינו אתמול אכלו היום היום לא תמצאו בשדה נזכרת במילה יום על כן אומרת הגמרא מי שמענג את יום השבת לצון משלושת הפורענויות הללו שמוזכר בהם יום אומרת הגמרא מחבלו של משיח כתיב היום וכתיב את מיני אנוכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בו יום השם הגדול והנורא זה הצרות שיהיה לפני ביית המשיח שמהם הוא ינצל מדינה של גיהנום כתיב אח יום וכתיב אתם לגבי גיהנום יום ברה היום ההוא ואם כן גם לגבי גיהנום אנו משתמשים במילה יום והמ נג את יום השבת ינצל גם מזה וכן לגבי מלחמת גוג ומגוג כתיב אח היום וכתיב אתם ביום בו גוג ואם כן האדם שמקיים שלש שלוש סעודות בשבת ינצל משלושת הפורענויות הללו בהצלחה רבה לה ות מחר מחר גם כן מחכה לנו דף מתוק דף נפלא בעניין שבת קודש בעניין עונג שבת בהצלחה ולהתראות [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה