העמוד היומי מסכת שבת דף קיח עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיח עמוד א
[מוזיקה] שבז דף קיח עמוד א נתחיל בק יז עמוד ב שורה רביעית מלמטה ראינו את דברי המשנה בתחילת העמוד שמביאה לגבי אדם שנפלה דליקה בתוך ביתו כמה מזון סעודות מותר לו להוציא לפי חומים תלוי איפה הוא ממוקם בשבת כמה הוא אכל אדם שלא אכל כלל יכול להציל מזון שלוש סעודות אכל סעודה אחת יכול להציל שתי סעודות אכל שתי סעודות יכול להציל סעודה אחת בלבד רבי יסי אומר תמיד מתיירים לו להציל שלוש סעודות ולמה כיוון שבסך הכל הסיבה שאנחנו מתיירים לו ומונעים ממנו להציל את כל מה שבביתו כדי שלא יבוא לכבות הדליקה אז מספיק זה ששיערתי את זה בגדר בכמות מוגבלת והוא יודע שהוא לא יכול להציל יותר משלוש עבדות אבל לא בודקים אותו בדיוק כמה הוא אכל ומתי הוא נמצא באותו שבת אומרת הגמרא ברייסה כמה סעודות אדם חייב לאכול בשבת אנחנו מכירים שבשבת יש מצווה לאכול שלוש סעודות נראה שיש שיטה של רב חידק שאדם חייב לאכול חוץ מהסעודה של ליל שבת עוד שלוש סעודות ביום השבס תונו רבון כמה סעודות חייב אדם לאכול בשבס שלוש דהיינו שלוש סעודות רבי חידק אמר ארבע אומר רבי יוחן ושני מיקו דורו שניהם דורשים את זה מאותו פסוק ויאמר משכלו היים כי שבס היום להשם היו תצאו בסודה יש פה ציבוי על אחילה בשבס כתוב שלוש פעמים היים אז רב חידק סבע קלוס היים לב מו זה חוזר על היים ביום יש ציווי לשלוש סעודות חוץ מהסעודה של ליל שבס רבון סברה בדי דותה חוץ דהיינו מדובר כאן בנוסף לסעודה של הלילה ושלוש פעמים שכתוב היו זה כולל את סעודת ליל שבת אז סך הכל יש רק שלוש סעודות ונביא ראיה מהמשנה שלנו לרבו ונקש רב חדק נן נפלה דליקה בליל שבוס מצילים זון ג עודו מהלו ד לא יאכל לכאורה מדובר תחילת המשנה שיכול להציל מזון שלוש סעודות וחכים אומרים אחרי זה שאם הוא כבר אכל אז רק שתי סעודות לכאורה מדובר שכשר לו שלוש סעודות באדם שלא אכל כלל גם את סעודת ליל שבת ורואים שבסך הכל יכול להציל רק שלוש סעודות בהכרח שיש לו ציווי לאכול שלוש סעודות ולא ארבע אומרת הגמורה לו דוחל מדובר באדם שכבר אכל סעודת ליל שבת ולכן כשנפלה לו דליקה אחרי הסעודה הוא יכול להציל שלוש סעודות כיוון שאומר רב חיקה נשאר לו עדיין את שלושת הסעודות שלמחרת ממשיכה הגמרא להביא את המשך דברי המשנה שכריס מצילין מזון שתי סעודות אם הדליקה נפלה בבוקר אז כעת נשאר לו שתי סעודות ולכן נתיר לו רק שתי סעודות סוברים רבנות מה אליו דלא יאכל לכאורה מדובר שאותו אדם לא אכל כלל באותו יום רק את סעודת ליל שבת אז רואים שנשאר לו לאכול שתי סעודות ולא כרב חידק שאמר שביום יש סיווי לשלוש סעודות אונה הגמרא לא ידי אוכל מדובר שהוא כבר אכל את סעודת הבוקר ולכן נשארו לו שתי סעודות במנח מצי סעוד החס מהלו דלא יוכל לכאורה מדובר שהוא לא אכל עדיין את סעודה במנחה ולכן נשאר לו סעודה אחת עדיין לאכול את הסעודה השנייה של היום דלא קר אב חידק שהוא סובר שיש שתי סעודות ביום בנוסף לסעודה של הבוקר עונה הגמרא לאד אוכל מדובר שהוא כבר אכל את סעודת המנחה ולכן נשאר לו רק סעודה אחת שהיא הסעודה הרביעית של שבת שואלת הגמרא וו מדקתני ספר רבי וסי כתוב בספה שרבי סי חולק וסובר לעולם הצילי מזון ג ודוס דהיינו שאני לא מסתכל באיזה שלב הוא נמצא בשבת תמיד הוא יכול להציל את המקסימום סעודות שהוא אמור לאכול שלוש סעודות מחל תנק ג סביר אלי גם תנק מ מודה במספר הסעודות כל המחלוקת היא האם למוד אדם לפי מה שהוא אכל כבר או להתיר לו סכום קבוע של סעודות אבל הם לא חולקים במספר של הסעודות ואם כן משמע שכל ה ש כן אוחזת שיש רק שלוש סעודות בשבת אלא מחברתם מניסים דלק רב חתכה אונה הגמרא אתה צודק המשנה שלנו היא לא כשיטת ר חידק אלא כשיטת רבון שסוברים שיש רק ציווי לאכול שלוש סעודות ולא ארבע סעודות בשבת ממשיכה הגמרא ועוד תנן כתוב במשנה במסכת פה מי שיש לו מזון שתי סעודות לא ייטול מן התמחוי תמחוי זה היה הסוג של בייס ה טושל שהיו מקבלים סעודות מוכנות יש לך שתי סעודות אתה מסודר להיום אתה לא יכול לקחת מהאל מוכן מזון 14 לא ית מן הקופה זה היה חלוקה שבועית יש לך 14 סעודות אתה מסודר שבוע קדימה אל תיקח מהקופה שבוע הבא יהיה חלוקה נוספת אם לא יהיה לך תיקח אז מני לא ירבון ולא ירב חדק אם אתה מחשבן 14 סעודות לשבוע לכאורה זה לא מסתדר לא רבון ולא כרב חדק למה איפה הסעודות של שבת בשבת בהכרח יש סעודה נוספת היא רבון 15 אוויון כיוון שבשבת במקום לאכול כל יום שאוכלים שתי סעודות בשבת יש לו שלוש סעודות אי רבי חידק שיצר עויון יש לו סעודה עוד סעודה נוספת בנוסף לרבנן שתי סעודות אז אם כן אמור להיות 16 סעודות עונה הגמרא לאלום רבו ד בפו שבס א זה יכול להסתדר שטס רבון אי איך יכול להיות 14 סעודות לסעודה לשבוע אומרים לו אתה הרי הולך לאכול סעודה באפו שפסה נכון בלילה של מוצאי שבת סעודת הערב תאכל את זה שעות קודם שזה יהיה סעודה שלישית אחלה ושבס אז אם כן יש לו סעודה של הבוקר שכמו בכל יום שיש לו סעודה בבוקר ואת הסעודה של הערב אומרים לו תקדים ותאכל את זה בשבת אז יש לו מזון לסעודות שבת ל רבוני ולא רב חק אז את רבון ישבנו עם המשנה שם אבל רב חדק שסובר שיש סעודה נוספת כאן זה יהיה קשה אפילו ת רבי חדק ר במה אחוס דנו אומרים לו את הסעודה של יום שישי שאתה אוכל כל יום בבוקר תחכה עם הסעודה של הבוקר ותאכל את זה בערב ואז אם כן יהיה לך את הסעודה של ליל שבס מהפ שחרי של יום שישי ולמחרת ישאר לך למזון של שלוש סעודות שואלת הגמרא לא הבנתי הוא צריך להיות בצום ביום שישי וכול ידמה ל שפש עניס מס ככה אנחנו דגים לעניים אומרים להם את הסעודה של הבוקר ביום שישי אני לא מוסיף לך סעודה אל תאכל בשישי בבוקר כדי שיהיה לך אוכל לאכול בשבת ארבע סעודות איך יתכן אלא אומני רב קיב דו מעשה שבת חול ואל תצטרך לבריס אלא מתרץ את הגמורה זה מסתדר גם לרבו וגם לרב חידק ולא צריך לדחוק ולמה כי זה כשיטת רבי כיב שסובר אדם שצריך לבריות כדי לכבד את השבת אומרים לו תעשה את השבת חול תאכל רק שתי סעודות ואל תזדקק לבריות אם אתה בן כך צריך להזדקק לבריות זה לא מה שימנע אותך אז כתוב כך מביאים ה רישונים שבאמת הוא יכול לקחת כדי לקיים שלוש סעודות אבל אם רק בגלל הסעודות של שבת אז אומרים לו עדיף שאל תזדקק לבריות כך סובר רבי עקיבה ותעשה את השבת שלך החול ולכן אם יש לו 14 סעודות מספיק שלא יקח מהקופה כדי שלא יצטרך להזדקק לבריאות ממשיכה הגמרא ועוד תנן אין פוחתין להני עובר ממקום למקום מכיכר פונדיון מרבע סיין בסלע דיינו אני ש עובר מעיירה לעיירה כשההוא מגיע לעיירה הזאת תיתן לו כיכר ששווה פונדיון אבל איך מודדים את זה כשא סין עולה סלע אומר רשי כיכר ה לכוח בפונדו שקונים אותו בפונדו כשאשר של ארבע סעין הם בסל זה השיעור של הכיכר שצריך לתת לו אם הוא לן נשאר לישון באותו הירה נותנים לו פרנסת לינה א תתן לו גם סעודה ותכף נראה איזה סעודה שנותנים לו ואם שבט נותנים לו מזון ג סעוד לכאורה לפי רב חידק אם הוא שבד תן לו ארבע סעודות למ רבוני ו רב חיקה לארב חיקה כגו סוד בד מדובר בעני שכבר הביא איתו סנדוויץ' יש לו מזון לסעודה אחת אז אומרים אם הוא שוות תן לו עוד שלוש סעודות כדי שיהיה לו בסך הכל ארבע יחד עם מה שנמצא כבר אצלו דמרי אלי אודק בדוך איכלי תאכל את מה שיש אצלך נוסיף לך לזה עוד שלוש סעודות שואלת הגמרא וחי אוזיל בריקון וזיל אז מוצאי שבת שהוא הולך אתה שולח אותו בלי שום אוכל את הסנדוויץ' היחיד שהוא הגיע איתו אמרת לא תאכל את זה לשבת עכשיו הוא הולך לבד בלי אוכל אונה הגמרא דמל סהודו בעד דינו הוא נשאר ליום ראשון יום ראשון בבוקר יש לו את הסעודות של הבוקר ואז אם כן יש לו מה לקחת איתו מה היא פרנוס הסלינה כתוב שאם לן נותנים לו פרנסת לינה מה זה המרפה פויה ובי סדיה לא מדובר על כיכר אלא מדובר על לתת לו מיטה ולתת לו בי סדיה כרית מזרון מה שהוא צריך אבל לא עלינה לא על הכיכר כי הכיכר כבר אמרנו שנותנים לו כיכר בפונדו אלא מדובר פה על צורכי לינה תונו רבו מכערות שאכל באן ארויס כעת חוזרים לעניין של שבס ואומרים קערות שאכל בהן ארוויס מדחן לאכול בון שכריס סתם לטרוח לצורך יום חול לסדר את הכלים אסור אבל אם הוא צריך את זה בשביל הסעודה של הבוקר מותר שחי מדחן לאכול בהן צהריים בצהריים מדיח לאכול בהם במנחה מן המנחה ולחשוב אינו מדיח עכשיו למה אתה שטף את הכילים עבר המנחה סעודה שלישית כבר היייתה בשי בשביל מוצאי שבס בשביל יום חול אסור לטרוח בשביל יום חול אבל כוססות וקטניות וצלוחית שזה דברים שמשמשים לשתיה מדיח והולך כל היום כולו לפי שאין כבע לשתיה כי שתייה אדם כל הזמן לוקח ושותה אין איזשהו קביעות שאז הוא סיים לשתות ולכן הוא רוצה שזה יהיה לו זמין ולכן מותר לו לשטוף גם כאשר הוא נמצא אחרי סעודת המנחה אומר ש בן פזי אש בן לוי משום בכפור כל המקיים שלוש סעודות בשבס ניצול משלוש פורעניות מחבלי של משיח ומדינה של גהינום ומלחמת גויג ומו גויג כל כך חשובה המעלה של אכילה הסעודה אכילת שלוש סעודות בשבת שעד כדי כך שהוא ניצל מחבל של משיח שזה הייסורים שבאים לפני ביאת המשיח כסיבוך יים כמו שראיינו אכלו היים וסיב אוסום ענינו אךי שולח לוחם את אליו הנובי לפני בו יים כתוב שבזמן ש יה את חבלי משיח אז הקדוש ברוך הוא ישלח את אליה נובי לבסר על הגאולה אז דורשים את הקשר ביניהם לומר שהוא ינצל מדינו מהחבל משיח מדינו של גנו וום יום עברה היום הוא דהיינו בא לרמז על יום כס שזה דינ של גיהנום מגג אז רואים שאדם שאוכל שלוש סעודות ניצול מג פוריס אז היה לנו כאן מחלוקת רב חיטי ורבו האם אדם בשבת יכולות שלוש סעודות או ארבע ניסינו להביא ראייה מהמשנה ובאמת מסקנה היייתה מרבי יוסי שאומר לעולם מצילים מזון שלוש סעודות מוכח שהמשנה אוחזת שרק שלוש סעודות אוכלים בשבת ולא ארבע המשנה היא לא קרב חדק שאלנו ממשנה בפ שכתוב שאם יש לו 14 סעודות הוא מסודר לאותו שבוע קשה הרבון נובה עליו חדק לפי רבון יכלנו להעמיד שמדובר שאומרים לו את הסעודה של מצאי שבת אוכל בשבת מוקדם יותר אבל לפי רב חזק יהיה קשה ומתר את הגמרא לפי שניהם שזה כרבי עקיבא שעשה שבת כחול וא תצלח לברי אויס אם אתה יכול להסתדר בלי להזדקק לצדקה ורק בגלל סעודת השבת אתה מזקק לצדקה אז עדיף שתוכל רק שתי סעודות באותו יום ולא תקיים את מצוות שלוש סעודות ולכן שם כתוב שמביא שאם יש לו 4 שלא יתו המשנה שכתוב אין פה חטין לעני שאם הוא שבט נותנים לו שלוש עודות אמרנו לכאורה זה רבון אומרת הגמור לו זה גם כרב חידק ולמה שלוש עודות כי מדובר שהוא בא איתו עם סעודה יחד איתו הי כשהוא יוצא מוצאי שבת לא הוא הרי יוצא למחורת בבוקר ובבוקר יתנו לו את הסעודה של הבוקר ללכן הוא יוצא עם ע סעודה אמרנו שרוח ליום חול אסור ולכן קערות של אכילה עד הסעודה השלישית מותר כי יש לו צורך בשבת לזה אבל דברים שם משמשים לשתייה גם אחרי סעודה שלישית גם אחרי זמן אמינח מותר לשטוף אותם כיוון שאין כבע לשתייה אז עדיין הוא יכול לומר אני רוצה את זה שיהיה לי זמין לשתייה כי הוא יכול לשתות פתאום בשבת המקיים שלוש סעודות אמרנו שהוא ניצול משלוש פורעניות מחבל של משיח מגינה של גיהנום ומלח מס גוי ומור גוי [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה