העמוד היומי מסכת שבת דף קיד עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיד עמוד א
[מוזיקה] דף קיד עמוד א' החסיד אבלו בליבו וצלו בפניו גם אם לא הכל הולך לו לא הכל מסתדר יש לו קשיים ואתגרים אבל בחוץ הוא עם חיוך הוא מודה לקדוש ברוך הוא על כל רגע ידוע אחד מגדולי החסידות אחד מגדולי המוסר לא יודע בדיוק מי זה היה אמר פעם לבן אדם שהלך עם פרצוף עצוב וגם כנראה בטוח שבזה הוא עובד את השם ככה שהוא לא נהנה מהעולם הזה ומתייסר וכדומה ואמר לו אתה בור ברשות הרבים אדם רואה אותך ברחוב הלך לו היום עם הפרצוף המיוסר הזה תהיה שמח תשדר כלפי חוץ שמחה אנרגיה ביטחון ואחרי המעשים נמשכים הלבבות את הדבר הזה אנחנו רואים גם בעמוד שלנו כתוב תלמיד חכם מה ההגדרה של תלמיד חכם זה שהופך את חלוקות זאת אומרת הגמרא אומרת בפשטות אם נאפר חלוקו התפרים כלפי חוץ והבגד הפו הוא הופך אותו בחזרה גם בבגדים הפנימיים שלא רואים זאת אומרת הוא מקפיד על סדר הניקיון הוא נקרא תלמיד חכם אומרים על כך את מה שכתוב בעמוד שלנו מה היי ההגדרה של תלמיד חכם אומרת הגמרא כל המקפיד על חלוקו להופכו בפשטות הכוונה אם התפרים הפנימיים של הבגד נהפכים כלפי חוץ הוא מחליף את חלוקו הוא שומר על סדר וניקיון זה נקרא תלמיד חכם אבל אומרים מעמיסים בכך גם את מה שאמרנו עכשיו כל המקפיד להפוך את חלוקו זאת אומרת עם הלב שלו חלוק יש לו קשים אתגרים הוא הוא לא מבין בדיוק למה ומדוע מגיע לו כל מיני דברים אבל עדיין הוא מקפיד על חלוקו להופכו נכון ההבל יהיה בליבי אבל הפוך מכך בחוץ צהלת בפניו מלא ביטחון מלא אמונה מלא שמחה ואחר המעשים נמשכים הלבבות והקדוש ברוך הוא באמת גם משפיע בצורה כזו אדם ששמח גורר שמחה אדם שמרוצה גורר ישועות יהי רצון שנזכה נקודה קטנה נוספת אני כמעט בטוח אני לא יודע ב100 אני משר שרובנו מאזיני השיעור לא נבנים על בחורי הישיבות שזוכים לשבת בעולה של תורה יום הלא ואנחנו המון מדברים על בחורי הישיבות הם מחזיקים את העולם הם חיל החלוץ שהולך לפנינו זה נכון אבל עדיין צריך לדעת דבר נכון נוסף שהוא כל כך נכון ולפעמים לא מדגישים בו מספיק גם אנחנו אנחנו מקדישים את הקביעות יום כל יום כמה דקות תורה שיעור תורה זה בונה את העולם כמו שכתוב בעמוד שלנו תלמידי חכמים נקראים בנאים אנחנו בונים את העולם אנחנו מחזיקים את העולם אנחנו גורמים לעולם שיתקיים כן כמובן הבחי ישיבה עושים את ההשתדלות העבודה הכי טובה שיש אבל אנחנו כל אחד בפינה שלו בחלקת אלוקים הקטנה שלו הוא מקפיד הוא משתדל הוא לומד הוא בונה את העולם אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קיג עמוד ב למטה שורה האחרונה דיברנו על בגדי שבת ראינו גם לגבי שבת שצריך שיהיה בגדים מיוחדים המשכנו לדבר על זה לגבי רות שירדה אל הגון לבשה בגדים מיוחדים ועכשיו דרשה נוספת אמר רב אחה ברב אמר רבי יוחנן מנן לשינוי בגדים מהתורה איפה רואים שהתורה מקפידה שיהיה מדהים לכל דבר ביגוד משלו לפי רמות לפי חשיבות לפי התפקיד שנאמר כתוב יש דשן על גבי המזבח האפר של הקורבנות מצטבר ונה מעל גבי המזבח כמין תפוח מקום שבו יש את כל הדשן יש מצווה לתרום את הדשן ולהוציא אותו מחוץ למחנה ושם כתוב כך שהכהן מוציא את הדשן את האפר ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים ותנ דבר רבי ישמעאל למה הוא מחליף בגדים למדך תורה דרך ארץ בגדים שבישל בהם קדרה לרבו ה למזוג באן לרבו אז אותם אותם בגדים שבהם אתה משמש בבית המקדש אל אל תשתמש באותם בגדים להוצאת הדשן אל מחוץ למחנה שגם קדושתו פחותה וגם אם אדם משתמש באותם בגדים הם פשוט יתלכלכו מהאפר לכן אומרים לך תיחד בגדים לכל זמן ולכל מועד מכאן לנו גם למדים את הדין שראיינו אתמול לייחד בגדים מיוחדים לשבת אמר הבחי אבא אמר רבי יוחנן גנאו לתלמיד חכם שיצא במנהלים המולים לשוק נעל שיש בחור כידוע כבר דיברנו על זה בימינו היא הולכת במקום לפח אבל לפני לא הרבה שנים ובטח בזמנם היו שמים על זה חתיכת אור תופרים מכל הכיוונים ויוצאים עם זה כך אומר רבי יוחנן תלמיד חכם צריך להקפיד על לבושו וגנאי לו לצאת עם מינה מטולה במינה שיש עליו הלי לשוק שואלת הגמרא רב אח אבר חנין נפיק הוא היה תלמיד חכם וכן כן היה יוצא במנהלים המולים אמר רבי יחא בריד רב נחמן בטלאי על גב טלא מה שהוא אמר זה טלא כזה שגם באותו טלאי באותו תיקון נהייה אחור ועליו שמתי חתיכת אור נוספת לתיקון זה כבר ממש גנ ובזה אסור לתלמיד חכם לצאת אבל נעל עם תיקון אחד זה נורמלי גם תלמיד חכם יכול לצאת כך לשוק ואמר אחי אבא אמר רבי יוחנן כל תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו יש לו כתם שומני שומן חלב וכדומה על הבגד שימו לב עד איפה זה מגיע חייב מיטה הוא גורם לאחרים שיזלזלו את התורה שבזו את התורה ולכן הוא חייב מיטה שנאמר כל משנאי אהבו מוות אל תקרי מסני אלא משניא וגם תלמיד חכם כזה שהולך בצורה מפוזרת ולא נקייה הוא גורם לאחרים שישנאו את התורה ואת לומדיה ולכן שימו לב עד כדי כך שחייב מיתה רבינ אמר רבד איתמר לא מדובר על רבב על שומן על בגדו אלא רבד שזה שכבת זרע אם יש לתלמיד חכם שכבת זרע על בגדו אז אם הוא יוצא כך לשוק הוא חייב מיתה ולא פליגי אה בגלימה א בלבושה בגלימה החיצונית גם כתם של שומן רבב הוא כבר מחייב מיתה כי זה ביזיון אבל בבגד הפנימי הולכים הולכים בבגדים הפנימיים גם אם יש כתם של רבב עדיין הולכים כך אבל אם יש שם כתם של רבד של שכבת זרע אז הוא חייב מיתה ואמר המחי הבבא אמר רבי יוחנן מי דכתיב כתוב על ישעיהו הנביא כאשר הלך אבדי ישעיהו רום ויחף כך הוא התנבא על כוש ומצרים שיבואו עליהם צרות הוא הלך רום ויחף ברור שלו אלא הערום בבגדים בלואים ויחף במנהלים המטול ואמנם גנאי ללכת ככה בשוק אבל לישעיהו היה ציווי כך להסתובב תנן אתם אומרת הגמרא כאן מביאה הגמרא הברייתא לגבי חציצה במקווה מדאורייתא כל דבר שצריך להטביל במקווה אם יש עליו חציצה זאת אומרת דבר שמפריד בין אותו כלי אותו בגד אותו אדם שטובל לא משנה למים זה נקרא חציצה דבר תורה מדאורייתא דווקא רובו ומקפיד זאת אומרת רובו מלוכלך ומכוסה והוא גם מקפיד על כך רק אז זה חציצה אבל חכמים גזרו גם בסיטואציות אחרות גם אם הוא מקפיד וזה לא רובו גם אם זה רובו והוא לא מקפיד גם כן גזרו אומרת הגמרא אם יש כתם של רבב על מרדת הוקף של חמור חוצץ אנשים מקפידים על זה ולכן ברגע שאדם מקפיד על הכתם הזה הוא גם חוצץ לגבי טבילה רבן שמעון בן גמליאל אומר עד קיסר האיטלקי פחות מגודל איסר האיטלקי זה מן מטבע שהיה בזמנם אנשים לא שמים לב לא מקפידים ולכן זה גם לא חוצץ בטבילה ברגע שהכתם גדול יותר הגודל של יסר האיטלקי ולמעלה ממנו אז הוא חוצץ ועל הבגדים מצד אחד אינו חוצץ כי לא מקפידים בבגד שיש מצד אחד אבל משני צדדים חוצץ ברגע שזה כתם כל כך שומני שזה כבר הגיע משני עברים משני הצדדים של הבגד אז הוא חוצץ רבי יהודה אומר משום רבי ישמעאל אף מצד אחד חוצץ גם שיש כתם רק על צד אחד של בגד כבר מקפידים עליו ועל כן הוא יחצו לעניין טבילה בא מני רבי שמעון בן לקיש מרבי חנינא רבי ישמעאל הרי סובר ש רבב על צד אחד של בגד חוצץ תגיד לי מה קורה לגבי מרדת מצד אחד או משני צדדים מרדת זה פחות חשוב מבגד אולי על בגד אני כל כך מקפיד שכבר מצד אחד חוצץ אבל מה קורה לגבי מרדת אמר לי זו לא שמעתי כיוצא ב שמעתי דתנן כתוב שם במשנה רבי יוסי אומר בגד של בנאים בנאים זה אנשים כבר נראה מי הם בדיוק אבל הם מאוד היו מקפידים על בגדיהם שיהיו נקיים וצרכים בנאים כבר מצד אחד ושל בור בגד של בור של המ הארץ של אחד שלא מקפיד על הנראות החיצונית שלו משני צדדים וכאן יש לי תשובה לשאלתך ולא תהה מרדת חשובה ממקדונלדס אומרת לא יקפידו יותר על נקיונות מאשר בגד של המ הארץ ואם בבגד של המרץ אני אומר שדווקא שני צדדים גם במדד שאני מדבר על רבב עם חוצץ או לא ועל הגודל ברור שמדובר בשני צדדים מבררת הגמרא מי בנאין קראת לאנשים שמקפידים על לבושם בנאים מה אתה מתכוון אמר רבי יוחנן אלו תלמידי חכמים שעוסקים בניינו של עולם כל ימין הם עוסקים תמיד בבניינו של עולם עוסקים בתורה ושימו לב להדגשה כל ימיהן אי אפשר ללמוד כל היום הם מתעסקים בדברים נוספים אני חייב להכניס את זה כאן כי זה לא פנינה זה פשט ברגע שאדם כל כל רגע אפשרי לומד גם כשההוא מתעסק בדברים אחרים הוא אוכל שותה הולך לבנק כל מה שצריך עדיין הוא עוסק בבניינו של עולם כבר נראה פירוש נוסף מי זה בנאין אבל ממשיכה הגמרא דיברנו על תלמיד חכם ואמר רבי יוחנן איזה הוא תלמיד חכם שמחזירים לו עבדה בתביעות העין יש דין שתלמיד חכם שמגיע נאבד לו משהו אין לו סימנים אתה יכול להראות לו והוא יגיד בתביעות עין האם זה השעון שלו או לא אם זה העץ שלו אני סומך על תביעות העין שלו אומרת הגמרא אתה יודע מי זה תלמיד חכם זה המקפיד על חלוקו להופכו אם הוא לבש את החלוק הפוך כש התפרים כלפי חוץ הוא מקפיד להפוך כ כשהוא מקפיד גם על הדברים האלה על סדר וניקיון אני אומר וואו זה תלמיד חכם הוא גם יהיה בקי בדקדוק של כל הפרטים הקטנים ובמרד העין הוא ידע אם אותו חפץ שלו לא ואמר רבי יוחנן איזהו תלמיד חכם שממני אותו פרנסה לציבור שאפשר למנות אותו ל שתדלן לאיזשהו תפקיד יצוגי של הציבור זה ששואלים אותו דבר הלכה בכל מקום ואומר ואפילו במסכת כלה מסכת כלה או שזה דבר כל כך ידוע והוא יודע את זה ולא צריך שידע יותר מזה או שזה דבר שרוב האנשים לא לומדים והוא יודע אפילו מה שרובם לא לומדים ואז ממנים אותו על הציבור ואמר רבי יוחנן איזה הוא תלמיד חכם שבני עירום מצווים לעשות לו מלאכתו זה תלמיד חכם שבני העיר הם צריכים לדאוג לו למשכורת לדאוג לו להסיר ממנו את כל הטרדות כדי שיעסוק בתורה זה שמניח חפצו ועוסק בחפצי שמיים הוא עוזב הכל ומתעסק רק במה שהקדוש ברוך הוא דורש ממנו אז בני העיר צריכים לדאוג לו ואנמיה אומרת הגמרא למי תוח בריוטי לדאוג לו לאוכל וכדומה לא צריכים לדאוג לו לדירה משודרגת לרכב וכדומה מה שהוא חייב מה שהוא צריך לאכול ולשתות זה מה שצריכים לדאוג לו ואמר רבי יוחנן אזה הוא תלמיד חכם כל ששואלים אותו הלכה בכל מקום ואמרה הוא יודע הכל בכל מכל כל למהי נפקא מינה מה אכפת לי למנוי הפרנסה ל הציבור וכמו שאמרנו קודם אי בחד המסכת באטרי כמו שראינו קודם שמעמידים אפילו אם הוא יודע מסכת דקלה מעמידים אותו במקומו בקולט נויה כמו שאמרנו עכשיו אז מעמידים אותו ברש טיוטא הוא נהיה ראש הישיבה פעם בזמנם לא היה ריבוי ישיבות כ בזמנינו היה ישיבה אחת מרכזית שעל פי הישק כל דבר בארץ ישראל הייתה ישיבה אחת בבל היה לפעמים ישיבה אחת לפעמים שניים אבל בכל אופן זה היה תפקיד רע מעלה תפקיד מאוד חשוב ולזה ממנים דווקא אם הוא יודע הכל בקל מכל כל מביאה הגמרא פירוש נוסף מה נקרא בנאין רבי שמעון בן לקיש אמר הבנאים הללו שכל כך מקפידים על לבושם אלו כלים האולין הבאים ממדינת הים הבלנים במקוואות הד best המקוואות הופ היו מביאים מגבות מיוחדות בגדים שמתעדים בהם כשיוצאים החוצה והם היו זקים נקיים צחים הבגדים הללו הבגדים הכילים האולין האלה של הבלנים עליהם היו מקפידים מאוד על ניקיון וכפי שאמרנו כבר מצד אחד אם יהיה עלהם כתם כבר מצד אחד הוא יחשב לחציצה מבינה הגמרא לממר דחיה נינו כן על בגדים לבנים מקפידים מאוד שלא יהיה כל כתם על בגד צבוע צבעוני וכדומה זה פחות בולט אם ככה מובן שזה לבן לא ייתכן ואמר להו רבי ינאי לבניו רבי ינא ציבה את בניו לפני פטירתו בניי אל תקמו ני לא בכלים לבנים ולא בכלים שחורים תכריכים מה שאתם קוברים אותי שלא יהיו לא בצבע לבן ולא בצבע שחור ולמה לבנים הוא אומר שמה לא אזכה אני לא אזכה לגן עדן ואז איהיה כחתן בן אבלים אני אהייה לא מותאם למקום יביאו אותי לגיהנום עם בגדי שבת בגדים לבנים זה יראה מגוחך ושחורים גם כן לא שמה אזכה ויהיה כאבל בין חתנים אני אשב בגן עדן עם בגדי אבל לא מתאים אלא תקברו אותי בכלים ולירין הבאים ממדינת הים שהם בגדים ממוצעים לא בגדים חגיגיים ולא בגדי אבל אעל מה אומרת הגמרא סום קנינו כנראה הם אדומים ככה אנחנו מבינים לא לבן ולא שחור כנראה הם צבעוניים אדומים וכדומה אונה הגמרא לו קשיה הב גלימה הב לבושה מה שרבי ענא אמר זה באמת בגלימות הכלים האולין הם היו באמת בצבע אדום בלבושה הבגדים הפנימיים הם היו לבנים כנראה היהה כל מיני סוגי מגבות וכדומה פנימיים וחיצוניים היו אדומים והיו לבנים מה שרבי עניא דיבר זה על האדומים הצבעוניים ומה שאנחנו דיברנו על הכלים האולין הנקיים הללו זה מדו בבגדים הלבנים ראינו במשנה מחלוקת בין רבי ישמעאל לרבי עקיבא רבי ישמעאל סובר שבת גבוהה מעל יום הכיפורים ולכן מותר לקפל כלים מיום כיפור לשבת וגם חלבי יום הכיפורים קרבים סליחה חלבי שבת קריבים ביום הכיפורים אם הוכל ביום ראשון יפה מאוד רבי עקיבא אומר קדושתם שווה לא מקפלים ולא חלבים של זה קרבים בזה שום דבר תנו רבנן עולת שבת בשבתו זה כתוב על מוסף של שבת והמיילים הללו לכאורה מיותרות הם לא מוסיפים לי כלום בפסוק זה מגיע גיע ללמד אותותי כך לימד על חלבי שבת שקרים ביום הכיפורים יום הכיפורים גם נקרא שבת ואז אני אומר לך עולת שבת בשבתו אפשר להקריב את זה גם ביום כיפור יכול של יום הכיפורים בשבת תאמר לי שקדושת שווה ואז גם יום כיפור יכולו להקריב בשבת תלמוד לומר בשבתו עם ו' מגיע למעט ולומר לא קדושת יום הכיפורים פחותה משל שבת ולכן של שבת קרבים ביום כיפור ושל יום כיפור לא קרבים בשבת זה דברי רבי ישמעאל רבי עקיבא אומר ולד שבת בשבתו זה לא מגיע בכלל על יום כיפור לימד על חלבי שבת שקרים ביום טוב שבאמת קדושת יום טוב פחותה משל שבת אבל שמה תאמר לי יכול אף ביום הכיפורים זה יקרב תלמוד לומר בשבתו זה מגיע למעט את יום כיפור בעצם זה הטעמים שלהם של מה שהם כותבים במשנה רבי ישמעאל אומר יש לנו פסוק מיוחד לומר שקדושת יום הכיפורים פחותה ואילו רבי עקיבא אומר מה פתאום זה הולך על יום טוב אבל קדושת יום הכיפורים שווה כשתמצא לומר אם תעיין ודקדק ההסבר הוא כך לדברי רבי ישמעאל נדרים ונדבות קרבים ביום טוב אדם שנדר שהתחייב על עצמו להביא קורבן מסוים יכול להביא ולהקריב ביום טוב עכשיו אם קרב ביום טוב לא צריך לומר שכלבי שבת קרבים ביום טוב זה ברור אם נדרים ונדבות בטח שכלבי שבת וכץ נחקרה שיש לי פסוק עולת שבת בשבתו ליום הכיפורים להגיד לי שאפילו ביום כיפור אפשר להקריב את חלבי שבת אבל לדברי רבי עקיבא נדרים ונדבות אין קרבים ביום טוב אדם שרוצה להביא נדרים ונדבות אומרים לו בבקשה תביא כל יום אחר רק לא ביום טוב וכי צריך קרע שיש לי פסוק להגיד שכלבי שבת קרבין מתי זה למישרה ביום טוב וממילא אין לי פסוק מיותר לומר על יום הכיפורים מחר נמשיך להרחיב במחלוקת זו בעזרת השם בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה