העמוד היומי מסכת שבת דף קיג עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קיג עמוד ב
[מוזיקה] דף קיג עמוד ב הנה ברוך השם עדיין שומעים קצת רידים מדי פעם מכחכח בגרוני הצרידות עדיין קיימת אבל ברוך השם משתפרים מיום ליום תודה לקדוש ברוך הוא על כל יום היום אנחנו נראה בעזרת השם נמשיך לדבר בענייני שבת כפי שפתחנו אתמול ואתמול אמרנו שיש עניין שלא יהיה דיבורך של שבת ורך של חול שמעתי דבר מדהים כתוב כל המענג את השבת נותנים לו משאלות ליבו כך כתוב אדם שמענג את שבת הקדושה נותנים לו מה ש בלבבו מה בדיוק המתנה הזו מה בדיוק הפרס הזה למה בחרו דווקא את המתנה הזו לתת למי שמענג את השבת שמעתי דבר מדהים גם זה מידה כנגד מידה כמו הרבה ממידותיו של הקדוש ברוך הוא בעיקרון בשבת אסור לדבר בענייני מסחר אבל לחשוב מה יהיה מה יקרה מה אני אעשה בשבוע הקרוב מר כתוב במפרשים כי לא ניתנה תורה למלאכי השרת לכן בראש מותר לחשוב על כל מיני ענייני סחורה וענייני מקח וממכר אבל יש מעלה גדולה יותר אדם שמענג את השבת הוא חושב גם בליבו כאילו כל מלאכתו עשוייה באה השבת בא המנוחה אין שום דבר לא בנק לא לקוחות לא הכל הכל הכל מסודר כל מלאכתך עשוייה אדם כזה שמענג את השבת עושה יותר מהנורמה תופס צעד מעל אז נותנים לו משאלות ליבו אומר הקדוש ברוך הוא הלב שלך שבת היה נקי כאילו הכל מסודר אני דואג לך לששת ימי המעשה בדיוק כמו שבת הכל מסודר אני מסדר לך את העסקים מסדר לך את הלקוחות מסדר לך את הבנקים היית פלוס לקחת על עצמך עול גדול יותר היית מעבר הנהגת את השבת אני נוהג איתך גם מעבר נותנים לו נחלה נותנים לו משאלות ליבו מידה כנגד מידה אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים ראינו אתמול שלא יהיה הילוכה של שבת כ הילוכה של חול וכבר אתמול אמרנו שהיום בעזרת הם שנסביר מה זה אומרת הגמרא דף קיג עמוד ב שועה מלמעלה משלמה הכול הו כל מה שאמרנו שלא יהיה דיבורך של שבת וביגוד של שבת שיהיה יותר איכותי ויותר מכובד אין בעיה לך יה זאת אומרת לחים חיים זה בטוב מבין מה אתה מתכוון אבל אלא שלא יהיה הילוכה של שבת כ הלוכ של חול מהי בוא תסביר לי את הדרשה מה אני אמור לעשות בשבת שאני לא עושה בחול או מה אסור לי לעשות בשבת שאני כן עושה בחול מבחינת הפסיעות מבחינת ההילוך אומרת הגמרא כי אד אמר רב אונה אמר רב ואמרי לה שזה אמר רבי אבא אמר רב אונה היה מהלך בשבת ופגע באמת המים יש בדרך איזשהו שלולית שחוסמת את הדרך אין לו איך לעבור אם יכול להניח את רגלו הראשונה קודם שתעקר שנייה מותר זאת אומרת אם הוא יכול לעבור את זה בפסיעה בלי דילוג כשהוא עובר פשייה שהרגל אחת שלו עדיין קיימת על הרצפה הוא כבר מגיע עם רגלו השנייה אל מעבר לאותה תעלת מים אז מותר אבל ואם לאו זאת אומרת שהוא צריך ממש לקפוץ עה לדלג אסור זה אסור בשבת ואם כן זה הדין שלא יהיה הילוכי של שבת כי הילוכי של חול אומרת הגמרא ממש לא לא יתכן תקיף לרבה איכי לאביד בוא נאמר ויש לי כזאת תעלת מים ברשות הרבים אתה אומר לי אל תדלג מה הפתרון שלי אם להקיף לעשות הקף זאת אומרת להקיף את רשות הרבים ללכת ולהרבות את הדרך כדי להקיף את אותה תעלה כמה פיש בהילוך הרי הרעיון הוא שלא יהיה תוח בשבת ושלא יהיה לי צער אם כן אין שום עניין לומר אל תדלג אלא עכשיו תעשה של 10 דקות לא הגיוני ליבר שתעבור בתוך המים כי אתה לא יכול לדלג מעל גם לא ייתכן למה זמנן תס מני לפעמים הבגדים שלו ירטבו ואתי לידי חיטה הוא יבוא לידי חיתה וזה אסור בשבת אלא ב בכזה מקרה כיוון דלא אפשר שפיר דמי מותר לו לעבור מעל התעלה בדילוג ואם כן לא יתכן שעל כך אמרנו שלא יהיה הילוך של שבת כילו כך של חול אלא אומרת הגמרא כד בא מני רבי מרבי ישמעאל ורבי יוסי מהוא לפסוע פסיעה גסה בשבת האם מותר ללכת פסיעה גדולה יותר מהנורמה פסיעות רחבות וגסות בשבת אמר לו וכי בכל מותרה שאני אומר פסיעה גסה נותנת אחד מ-500 ממאור עיניו של אדם אדם שהולך פסיה גסה זה מזיק לו זה לוקח אחד חלקי 500 מהראיה וכן בהליכה הבאה אחד מחלקי 500 מהראייה שנותרה וכן הלאה ומעד הרלי ואדם יכול להחזיר לעצמו את כוח הראייה שנאבד ממנו כשהוא פסע פסיה גסה בקידוש הדבי ש בקידוש שהוא עושה בליל שבת כשהוא שותה את היין כותב הרטבה זה עניין סגולי בכוח חביבות המצווה אפשר להחזיר לעצמו את הראיה יש אומרים שזה לאו דווקא בקידוש אלא עצם קדושת בקידוש מלשון קדושת השבת היא זו שמסייעת להחזיר לעצמו את מאור עיניו כאן אנונו רואים שגם אדם שבכול לא מקפיד על כך ופוסע פסי הגסה לצורך העסקה וכדומה בשבת אסור ועל כך נאמר שלא יהיה הילוך של שבת כ הילוך של חול ממשיכה הגמרא שאלה נוספת ב מני רבי מרבי ישמעאל ורבי יוסי מהו לאכול אדמה בשבת היה רפואות שונות שבשבילם היו צריכים לאכול אדמה האם מותר בשבת או לא אמר לו נה לו רבי ישמעאל וכי בכל מותרה שאני אומר אף בכול אסור מפני שהוא מלכה זה מזיק ואפשר להגיע ליידי זה לחולים שונים ולכן השאלה כלל לא שאלה גם בכול אסור אמר רבי ימי כל האוכל מהפרה של בבל כאילו אוכל מבשר אבותיו שמתו בגלות בבל אומר רשי ונקברו שם בארץ ישראל היו נוהגים לציין את הקברים אבל בבבל לא היו מציינים את הקברים ואם כן אדם שאוכל מהפרה של בבל אולי אוכל מבשר אבותיו שהיו בקבר ומתעקל לבשר ועכשיו הוא אוכל את האדמה עם חלק מבשרו ויש אומרים כאילו אוכל שקצים ומסים אותם שקצים ומסים שמתו במבול ונשארו שם דכתיב וימח את כל הייקום כך כתוב במבול ואמר אש לקיש למה נקרא ש שמה שנער של בבל שמתי מבול רו לשם כולם הגיעו לבסוף בעצם התנקזו לשם וכן אמר רבי יוחנן למה נקרא שמה מצולה של בבל שכול מתי מבול הצטלל לשם הם צללו והגיעו לשם ואם כן אדם שאוכל מאדמת בבל כאילו אוכל בשר שקצים ומסים שנמו שנמכור במבול שואלת הגמרא שקצים ומסים אדם שאוכל אדמת בבל כאילו אוכל שקצים ומסים למה כי מתי מבול הגיעו לשם מה פתאום ובדא תמחו תמחו כמו שראיינו וימח את כל יקום הכל נמס במבול לא נשאר שום דבר אם כן אולי זה לאחר מכן התנקז לבבל אבל כבר לא נותר בזה כלום מדוע אתה מאשים את אותו בן אדם כאילו הוא אוכל שקצים ור מסים עונה הגמרא אמר צודק באמת לא אוכל שקצים ור מסים אבל חכמים גזרו כאילו אוכל כיוון דמלק כיוון שאכילת אדמה היא לא בריאה גזו בי רבנן עשו אותה ואמרו אדם שאוכל אדמה כאילו אוכל שקצים ור מסים מספרת הגמרא דהו גברה דכל גר גישתה אכל עפר ולאחר מכן אחר תחלה הוא אכל ירק שנקרא שחליים וקד חו לתח ל בליב ומיק זה פשוט נקלט לו בתוך מאו השריש החל לגדול ועל ידי כך הוא מת כל כך לא בריא לכן גזרו חכמים ועוד יותר כאילו אוכל שקצים ומסים מביאה הגמרא דרשה בעניין בגדי שבת והדרשה עם רות ה מואביה רותה המואביה קצת רקע מי הא היייתה ומה בדיוק היה איתה כדי שנבין העמוד הנוכחי אנחנו נדבר עליה הרבה היה משפחה בעם ישראל אלימלך רעב היה שופט בניו מחלון וכליון ואשתו נאומי היה רעב בארץ ישראל הם יעודים לחול שם מחלון וכליון לוקחים להם נשים אחד מתחתן עם העופה ואחד מתחתן עם רות לאחר מכן הם מתים וגם אלימלך מת נאמי נישארת בארום ובחוסר קול והיא עולה לארץ ישראל נפרדת עורפה ואילו רות דבקה בה היא אומרת אני רוצה להצטרף למה נבחר לעם ישראל נעמי מנסה להניע אותה מהצד הזה להסביר לה כמה זה מורכב אבל בכל אופן היא דבקה בה ומגיעה מצטרפת איתה לארץ ישראל כשהיא מגיעה לכאן לארץ נעמי מורה לה מה לעשות ללכת לשדה לבועז שהיה מגדולי הדור ובעצם לבקש ממנו להתחתן איתה לגאול אותה ליבם אותה כיוון שבעלה מת בלי בנים בסופו של דבר באמת התכוונה לשם שמיים בועז מתחתן איתה ולא פחות ולא יותר מרות המואביה מאותה גיורת נולד מלך המשיח דוד מלך ישראל נולד מזרעה מהבן שלו בועז הוא היה עובד בנו ישי ובנו דוד בן ישי מלך ישראל אומרת הגמרא אומרת נעמי לרות ורחצת ושמת ורחצת וסחת ושמת שמלותי ואז תרדי אל גורן לבועז אמר רבי אלעזר מה זה ושם צמותייך ברור לכאורה זה מיותר אלו בגדים של שבת היא אמרה לה ללבוש את הבגדים המכובדים הבגדים של שבת ממשיכה הגמרא ודורשת תן לחכם וחכם עוד זאת אומרת לחכם לא צריך תמיד לומר הכל הוא יפרש מעצמו ובצורה חכמה אמר רבי אלעזר זרות המואביה ושמואל הרמתי שבחכמה שלהם בעצם הבינו הרבה יותר ממה שאמרו להם רות דאילו נעמיקה אמרה לה ורחצת וסחת ושמת צמותייך עלייך ואז ירד את הגורן אבל אומר רשי אם היא הייתה יורדת כך לגורן מקושטת לאחר רחיצה ולבושה בבגדי שבת היו חושבים שהיא ולכן ואילו בדידה כתיב היא עצמה חשבה ותרד הגורן ועדר ותס ככל אשר צמתה חמותה שם היא רחצה ושחה ולבשה את צלותיה כדי שלא תלך ברחוב בצורה לא מתאימה שמואל גם כן שמואל היה בעצם עמו חנה הביאה אותותו למשכן השם והוא שימש את אלי ואז הוא מקבל נבואה הקדוש ברוך הוא מדבר אליו אבל שמואל לא יודע שזה השם הוא בטוח שזה אלי הכהן הוא הולך ושואל אותו האם קראת לי פעם אחר פעם והוא אומר לא ואז אלי קולט שבעצם הקדוש ברוך הוא קורא לו אומר לו בפעם הבאה תגיד כך דילו אלי קאמר לאשכי והיה אם קרא אליך אתה שומע כל קורא לך ואמרת דבר השם כי שומע עבדיך כי הוא הבין שזה התגלות נבואה ואילו בדידי שבואל עצמו לא היה בטוח בכך ולכן הוא לא אמר דבר השם שלא יהיה לבטלה כתיב ויבוא השם ויתייצב ויקרא כפעם בפעם שמואל שמואל ויאמר שמואל דבר כי שומע אבד ולא אמר דבר השם אנו רואים כאן שניים רותה מואביה ושמואל הרמתי שבעצם תן לחכם וחכם עוד הבינו יותר ממה שנאמר להם ופעלו על פי חוכמתם ובצורה נכונה ממשיכה הגמרא ועכשיו מביאה דרשות על רות המואביה ותלך ותבוא ותלקח בשדה לקתה את השיבולים אמר רבי אלעזר מה זה ותלך ותבוא היא נזרה היא לא התחברה עם כל אחד היא לא הסתובבה עם כל אחד הלכה הובת הלכה ובת עד שמצא בני אדם המעוגנים ללך מהם היא היייתה צנועה וחסודה ולא היה מתאים לה ללכת עם כל אחד היא בחנה עד שהיא ראתה באמת בני אדם מעוגנים ואז הלכה איתם ויאמר בועז לנערו ניצב על הקוצרים השדה היייתה של בועז ובועז שואל למי הנערה הזאת שואלת הגמרא וכי דרכו של בועז לשאול בנערה הוא מסתכל על הנערות וא מתייחס אליהם ושואל עליהם איך יתכן הוא הרי היה צדיק הוא היה גדול הדור אמר רבי אלעזר דבר חוכמה ראבה שתי שיבולים לקטה שלושה שמעונים לא ליקטה יש דין של לקט לקט הולך לעניים בכל שדה מחויב בעל השדה אם הוא לא ליקט שיבולת או שניים הוא משאיר אותם לעניים אם כבר שלוש הוא לא ליקט הוא יכול לקחת זה כבר נקרא דבר חשוב דבר גדול את זה הוא לא צריך להשאיר לעניים בועז רשי יודעת את הדין את ההלכה הזאת זה הדבר החוכמה שהוא ראה בה ומטלית הטענה דבר צניעות ראה בה עומדות את השיבולים העומדות מעומד אבל נופלות מיושב מה שהיה על הרצפה היא לא התכופפה לקחתם כיאן זה מן הצניעות שיראה משוקה וכדומה ולכן היא התיישבה ורק כך לקחה אותם יש אומרים שגם דבר החוכמה הקודם שהוא רבא שלי לחורה זה הלכה אין כאן דבר חוכמה מיוחד הלכה שרק שתי שיבולים לוקטים שלוש ללא גם זה קשור לצניעות אומר את זה מעניין רב חיים קנייבסקי כותב שיש אופציה כתוב בגמרא לעניין לקת שכן אפשר לקחת את שלושת השיבולים אם הם נפלו בשתי פעמים שונות שתיים ועוד אחד אבל בשביל לדעת את זה צריך להיות מאוד צמוד לקוצרים לראות מה קורה בשעה שהם קוצרים והי הקפידה על צניעות ומדם מרחוק זה מה שהוא רואה בה ו ומזה הוא התלהב ואז אומר לה בוז בואי תישארי כאן בקות דבקין עם נערותי תהי יחד עם הנערות שנמצאות כאן בגורן שואלת הגמרא כדרכו של בועז להידבק עם אנשים גם הלשון תד בקין מה זה הלשון הזו וגם האם הוא מסדר את היחס עם הנערות שלו בואי תהי הוא הרי היה גדול הדור הוא מופרש מכל הדברים הללו אמר רבי אלעזר כיוון ד חזה הוא ראה מה שכתוב במגילת רות בעצם מה שהיה שם בסיפור ותשע קורפה לחמותה ונפרדה ממנה ואינו רות דבקה בי התגיירה היא רצתה לבוא לעם השם אמר שרי דבוק להדבק בה מותר להידבק בה ולכן הוא ארגן למקום יחד איתו כשמוע שם האוכל ויאמר ל בועז לא את האוכל גושי עלום מדוע המילה אלום הוא יכל להגיד גושי המילה הלום מגיעה לרמז משהו אמר רבי אלעזר רמז רמז לה עתידה מלכות בי דוד לצאת ממך דכתיב בילום בדוד המלך שיצא מזרעך בו נאמר המילה אלום וזה מה שהוא רמז לה שנאמר ויבוא המלך דוד ושב לפני השם ויאמר מ אנוי מ אנוכי השם השם הומי ואיתי כי אבי אותנ עד הלום וזה מה שהוא רמז לה ותבל פתח בחומץ מדגישה לנו בעצם בועז מדגיש מה היא אוכלת בדיוק אמר רבי אלעזר הוא מגיע ללמד אותנו משהו מכאן שהחומצה לשרב היה מאוד חם ולכן הוא ייעץ לה טיפ תטבלי את פיתך בחומץ וזה יפה לשרב רבי שמואל בר נחמני אמר רמז רמז לה עתיד בן לצאת ממך שמעשיו קשין כחומץ יהיה לך באמת את דוד מלך ישראל אבל גם יהיה בן שמעשיו קשים אומן הו מנשה הוא היה ממלכי בית דוד והמעשים שלו היו רעים וקשים וזה מה שהוא רמז לכאן ותשב מצד הקוצרים אמר רבי אלעזר מצד הקוצרים ולא בתוך הקוצרים בועז ישב הקוצרים ולאחר מכן היא ישבה למה רמז רמז לה עתידה מלכות בית דוד שתתחלל מלכות בית דוד הולכת לצאת ממני וממך אבל בינינו הקוצרים היא הולכת להתחלק בימי רובם בנבט לאחר ימי שלמה ורחבעם אז נחלקה המלכות ויצבט לה קלי ותאכל הוא נתן לה קלי קצת שעורים אמר רבי אלעזר כתוב שם ותאכל ותבע ותר ותאכל בימי דוד זה הולך על השירות גדולה שהייתה בימי דוד שהיה מזרעה ותשבע בימי שלמה ותר בימי חזקיה וקד אמר ותאכל בימי דוד ובימי שלמה ותצבע בימי חזקיה ותר בימי רבי רבנו הקדוש שגם היה מזרעה וגם היה עשיר גדול דמר מר הרירי דרבי שומר הסוסים של רבי אביר משבור מלכה זאת אומרת אפילו האיש החוט אצל רבי שומר הסוסים היה עשיר יותר ממלך שבור יש אומרים ששומר הסוסים היה מסתכל בשכרו את הזבל של הסוסים ואם כן הוא בזבל הסוסים היה לו יותר כסף ממלך שבור תבינו כמה כסף היה לרבי הקדוש שהיה מזרב וזה מה שנתכוון לרמוז לה ויש כאלה שאומרים במנית התנא ותאכל בעולם הזה ותשבע לימות המשיח וותר לעתיד לבוא שזה הולך על השירות רוחנית על שכר רוחני שקיבלה בעולם הזה ימות המשיח ולעתיד לבוא מביאה הגמרא דרשה נוספת עזבנו את רות ועכשיו אנחנו הולכים לדבר על מפלת חריב סנחריב הגיע בראש הגיס שלו בראש החיל לירושלים היה לו 185 אל רשי גייסות תבינו איזה צבא עצום זה לכולם בלילה אחד בליל הסדר מתו כולם כתוב בגמרא הקדוש ברוך הוא נתן להם לשמוע שירה מפי חיות וכולם מתו מה היה בדיוק במוות שלהם מה קרה להם כתוב שם כך ותחת כבודו יקד כי יקוד אש בעצם הם נשרפו כקוד אש ומה הם נשרפו תחת כבודו אמר רבי יוחנן ותחת כבודו אם אנחנו זוכרים מה רבי יוחנן אומר מה זה כבודו כבודו זה בגדיו ני מכבדות אז תחת כבודו מה שתחת הבגדים זה מה שנשרף אמר רבי יוחנן תחת כבודו ולא כבודו ממש זאת אומרת הם כולם נשרפו בבגדיהם נשארו קיימים ורבי יוחנן לתמיד רבי יוחנן קרי למם הכבדות אז מה שתחת בגדיהם תחת כבודו זה מה שנשרף רבי אלעזר אומר הוא דורש קצת אחרת ותחת כבודו תחת כבודו ממש הוא לא סומר שכבודו פירושו בגדים אלא כבודו פירושו גופו ואת המילה תחת הוא לא דורש כמו רבי יוחנן שזה מתחת אלא במקום במקום גופו יהפוך למחול את אש לקוד אש בעצם שניהם סוברים אותו דבר שגופם נשרף ו בגדיהם נשארו קיימים רק רבי יוחנן אומר ותחת כבודו זה מה שמתחת לבגדים ואילו רבי אלעזר אומר תחת כבודו זה במקום גופו יהיה קוד אש רב שמואל בר נחמני אמר תחת כבודו הוא אומר כשריפת בני אהרון גם גופם נשאר קיים הוא אומר כבודו זה גופו ותחת זה מה שמתחת לגופו בעצם הוא משתמש גם בסגנון דרשה של של רבי יוחנן וגם של רבי אליעזר תחת פירושו מתחת וכבודו פירושו גופו ורק נשמתם נשרפה וגופם נשאר קיים כשריפת בני אהרון של נדב ואביהו שנכנסו להקטיר אש זרה מה להלן שריפת נשמה וגוף קיים עף כאן שריפת נשמה וגוף קיים מחר בעזרת השם נמשיך לראות דברים נוספים בעניין הבגדים וכולו בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר ה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה