העמוד היומי מסכת שבת דף קטז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קטז עמוד א
[מוזיקה] דף קטז עמוד א היום אנחנו נדבר בתחילת העמוד על פרשת וי בנסוע אהרון פרשת והי בנסו אהרון או יותר נכון לומר כפי שנראה חומש וי בנסו אהרון הוא סך הכל שני פסוקים 19 מילים 85 אותיות כפי שראינו אתמול זה חומש נפרד ויותר מכך הוא מסומן בצורה מאוד מעניינת מי שיפתח את ספר התורה יגלה שלפני המילה הראשונה של ויהי בנסו אהרון ולאחר המילה האחרונה של הפסוק של בן וחו יאמר שובה השם רבבות אלפי ישראל יש סימניות מיוחדות נ הפוכה הנון הרגילה של ספר התורה אבל בצורה הפוכה כתובה לפני ואחרי אותה פרשיה אותו חומש כפי שנראה ולמה זה נועד בעצם אנחנו נראה בגמרא שהפרשה הזו לא אמורה להיות במקומה בפרשת בעלותך אלא המקום המקורי שלה וא בכלל בפרשת במדבר היא נכתבה שם כדי להפסיק בין שני פורענויות בין פורענות אחת שכתובה במפורש לאחריה שזה מתאוננים שהתאונה והתלוננו על תורך הדרך והקדוש ברוך הוא נתן להם בשר וכולי היה שמה בקשה לא ראוייה ופורענות שהגיעה בעקבותיה ולפני זה היה גם כן פורענות מסויימת שלא נכתבה בפירוש אומרת הגמרא מה היה הפורענות ויסו ממהר השם רשי אומר שיסו מאר השם זאת אומרת שהם כבר התאוו תאווה לבשר והתלוננו על קושי הדרך עוד לפני זה וזה בעצם הפורענות שקודם כדי להבדיל ביניהם שמנו את פרשת וי בנסוע תקשיבו דבר נפלא למה דווקא נ למה הסימניות שמבדיל הם דווקא נ אומר תוספות אומר הרמבן הפורענות שקודם לא הייתה זה שהם ביקשו בשר אלא וישו מהר השם מלשון מהר הם נשו מהר השם הם נסו מהר סיני כתינוק הבורח מבית הספר מכירים את זה שיש צלצול ותוך שנייה כל הילדים מתנדפים מהכיתה אין אף אחד כך היהודים ברחו מהר סיני הם לא רצו להישאר שם רגע אחד הבריחה הזו הבריחה מהאחריות בעצם הפריקה עול כביכול הזאת אומר וסות זה היה החטא שלהם מוסיף הרמבן עמוק יותר מכך בגלל זה הם לא זכו להיכנס לארץ והתעכב כל כך הרבה זמן בין הר סיני עד ארץ ישראל אומר הכלי יקר דבר מדהים נ בארמית זה דג לכן מרמזים פה באות נ כדי לומר כפי המשל הידוע דגים אף פעם לא יוצאים מהמים גם אם מבטיחים להם מחוץ למים הרים וגבעות ניתן לכם הכל הם יודעים שכאן זה החיים שלהם ליהודים היה חסר בהבנה הזאת להבין רגע התורה זה החיים שלנו הם ברחו מדי מהר בעצם הם לא הכילו להבין התורה המצוות לשמוע בכל השם זה מה שנותן לנו את החיות וזה התביעה עליהם ולכן הסימון הוא בנ זה בעצם תוכחה לומר איך לא הייתם כאותם נונ כאותם דגים שקולטים שהחיות שלהם זה דווקא במים ולא יצאו משם בעד כל עון שבעולם ואחרי כל זה בואו ונתחיל ללמוד אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף קטו עמוד ב למטה תנו רבנן דיברנו שבעים מנסו ארון זה בעצם הסכום המינימלי של אותיות שאני עדיין מחשיב ספר תורה שהוא כדו ו ומצע אותו מפני הדלקים נטרו בו 85 אותיות כמניין ואי בנסוע שזה הפרשיה הכי קטנה דיברנו שזה פרשיה היום נדבר שזה חומש נפרד תנו רבנן וי מסו אהרון ויאמר משה פרשה זו השני פסוקים הללו עשה להקדוש ברוך הוא סימניות מלמעלה ולמטה בתחילתה ובסופה שזה בעצם אותם נים הפוכים כפי שאמרנו למה לומר שאין זה מקומה כפי שאמרנו זה בכלל לא מתאים בפרשת בעלותך זה אמור להיות בפרשת במדבר ואם כך למה הם נכתבו כאן נראה רבי אומר לאלא מן השם מוזה מה פתאום בכלל הסימניות לא הגיעו בשביל הדבר הזה לומר שאין זה מקומה אלא מפני שספר חשוב הו בפני עצמו זה בעצם נחשב חומש בפני עצמו זאת אומרת חומש במדבר מתחלק לשלושה מתחילת פרשת במדבר עד אמצע פרשת בעלותך וי בנסוע וי בנסוע זה חומש נוסף רק שהוא קטן אז הוא נכלל במדבר ולאחר מכן מלאחר ו נסוע עד סוף חומש במדבר זה עוד חומש בפני עצמו ובאמת ממשיכה הגמרא אז לד אמר רבי שמואל בר נחמן אמר רבי יונתן כתוב כך בנביא משלי חוכמות בנתה ביתה חצבה עמודי השבעה זה הולך על התורה יש שבעה עמודים כביכול שבעה חומשים בספר תורה אלו שבעה ספרי תורה כמן כרבי הוא סובר שיש שבעה החמישה המוכרים לנו ואילו במדבר מתחלק לשלוש כפי שאמרנו שואלת הגמרא מנטנה דפ גלי דרבי שאומר שכן הסימניות הללו נועדו כדי לומר שאין זו מקומה רבן שמעון בן גמליאל ודניה רבן שמעון בן גמליאל אומר עתידה פרשה זו שתקר כאן ותכתב במקומה אחרי בעצם שיתבטל יצר הרע לעתיד לבוא שכבר לא יהיה חטאים שלא יהיה עונשים שלא יהיה כעסים פורענויות הפרשה הזו תתבטל כי כל המהות שלה כל הסיבה שהיא כאן זה כדי להבדיל בין פורענות לפורענות ולמה כתבה כאן כדי להפסיק בין פורענות ראשונה לפורענות שנייה והגמרא מיד מסבירה איזה פורענויות כאן אנו רואים שהסיבה היא כלל לא בגלל שזה חומש נפרד אלא באמת כדי להבדיל בין פורענות לפורענות שואלת הגמרא פורענות שנייה מה היא כתוב שם ויהי עם כמתאוננים הם התחילו תעונן הם דרשו כל מיני דברים היה להם קשה הדרך והקדוש ברוך הוא שלח אש ותאכל בקצה המחנה זה היה התלונה ופורענות שבאה בעקבותיה פורענות ראשונה כתוב ויסו מהר השם ועל כך אמר רב חמא ברב חנינה ששרו מאחי השם כפי שמסביר רשי כבר עוד קודם הם החלו להתלונן ולומר אנחנו רוצים בשר הם תבו לאכילה מיותרת ושם כבר החלה הפורענות ולכן אני אומר יש פורענות קודם פורנות אחרי נכתבה פרשת דברי בנסוע עם סימניות כדי להפסיק ביניהם והיכן מקומה איפה באמת המקום המקורי בו היייתה אמורה להיכתב פרשת והי בנסו אהרון אמר הבשי בת גלים בתחילת חומש במדבר כמו שאמרנו איפה שמפורט כל שבט איפה הוא עמד איש על מחנה וואיש על דגלו שם היייתה אמורה להיכתב שם זה המקום המקורי של פרשת וי בנסוע אהרון חוזרת הגמרא למשנתו הצלת ספרי תורה באמצע דלקה שפרצה שריפה דיברנו כבר על שלל ספרי תורה מה קורה עם ספר תורה שכתוב בכל לשון דיברנו מה קורה על ספר תורה שבלה ולא נשארו בו מספיק אותיות דיבר דברנו כבר מה קורה עם ספר תורה שנכתב לא בדיו בקנ קנטון וכדומה עכשיו שואלת הגמרא הב ליו הגליונות קטע החלק שבספר תורה איפה שלא כתוב באותיות האם מצינים אותם מפני הדליקה או אין מצילים אותם מפני הדליקה הבינה הגמרא שמדובר על ספר תורה שהיה כתוב כהלכתו ונמחק מביאה הגמרא ראייה תשמע כתוב בבריתה כך ספר תורה שבלה אם יש בו ללקט 85 אותיות בעצם ראינו את זה כבר אתמול כגון פרשת ואי מנסו אהרון מצילין ואם ברגע שאין בו 85 אותיות אין מצילין ואם כן אנו רואים במפורש שהקלף לבדו החלק לאחר שנמחקו ממנו האותיות לא מספיק קדוש בשביל שיצילו אותו מפני הדלקה המי שואלת הגמרא והמי תיפוק ל משום גיליון דידי אלא אנחנו רואים במפורש שגיון חלק שנמחק לא מצילין אותו עונה הגמרא ממש לא תדייק בדברי הבריתה תראה שכתוב שם ספר תורה שבלה ברגע שהוא בלא אני אומרת תשמע האותיות נמחקו הגביל כבר לא במיטבו ברור שלא מצילים בלה שני אני שואל אותך מה קורה עם הכתב נמחק אבל הגביל נשאר באיכותו הגיליון קלף החלק נשאר איכותי וטוב השאלה אם בכזה מקרה מצילים מפני הדלקה או לא תשמה מביאה הגמר ראיה ספר תורה שנמחק פה לא כתוב שבל שימו לב כתוב שנמחק אם יש בו ללקט 85 אותיות כגון פרשת ואי בנסוע הארון מצילין ואם ליו אין מצילין ואם כן שואלת הגמרא אותה שאלה והמי גם אם אין 85 אותיות כאן לא כתוב בלה המי תפוק משום גיליון דידי אלא מכאן אני רואה שגם גיליון שלא בלה ברגע שהוא רק ולא כתוב בו כלום לא מצילין אותו אומרת הגמרא ממש לא מקום הכתב לא קמים ביה לי איפה שהיה כתוב ונמחק זה ברור לי שכבר אין בו קדושה כי כל קדושתו היייתה רק מחמת הכתב שעליו דחי קדוש אגב כתב הו ד קדוש זל כתב אזל לקדושת הקדושה נעלמה באותו רגע שהכתב נמחק קיק מי באיה לי של מעלה ושל מטה האלה הגונים הריקים למעלה ולמטה בכל עמוד ועמוד ושבין פרשה לפרשה ושבין דף לדף שבתחילת הוא שבסוף הספר שבעצם בהם מראש אף פעם לא היה כתוב שום מלל איפה שהיה כתוב מלל ונמחק שוב ברור שהקדושה נעלמה ברגע שהכתב הלך כי כל הקדושה שלו היייתה רק גב הכתב אבל המקומות שמראש לא היה בהם כפי שאומרת כאן הברייתא למעלה למטה בין פרשה ופרשה תחילת וסוף הספר אף פעם לא היה כתוב שם אותיות ואתה מבין שהם היו קדושים כשהיה כאן אותיות מה קורה לאחר שהם נמחקו האם כאן יש בהם קדושה או לא מנסה הגמרא לענות מיני ובי מאותה ברייתא בעצם הת שואל אותי על אותם גליונות חלקים ותיפוק משום האו זאת אומרת ברגע שאתה אומר לי שאת אותו ספר שאין בו 85 אותיות אין מצילים אני מבין שגם המקומות החלקים שמעולם לא היה בהם כתב גם בהם אין קדושה זאת אומרת אין מצילין אותם כי אם כן הייתי מציל לא מחמת הכתב או 85 אותיות וכדומה זאת אומרת אני מבין שמקום הכתב ברגע שאיין בו 85 אותיות אין בו קדושה כיוון שההוא התקדש רק מחמת הכתב אבל בכל אופן יש כאן עוד חלקים ריקים שמעולם לא היה בהם כתב ואם אתה אומר לי שהם כן קדושים שיצילו את הספר מזה שאתה אומר לי אין מצילין את הספר אני מבין שגם אותם גונים חלקים אין בהם קדושה ואיין מצילין דוכה הגמרא ואומרת זה לא רעייה ד גייז ושדי יתכן שכאן בספר תורה שמדובר בברייתא נותר רק מקום הכתב כל הגליונות לפרשה וכפי שאמרנו הם נתלשו הם לא קיימים עכשיו הם נחתכו ונזרקו נעלמו מהספר ואז אתה אומר לי דווקא אם יש 85 אותיות או לא כפי שאמרנו שמקום הכתב קדוש רק מחמת הכתב אבל מה קורה בספר תורה שכן מחוברים אליו שאר הגליונות הריקים האם אותו יצילו מחמת קדושתם של אותם גליונות שמעולם לא נכתב בהם אותיות או לא תשמע מנסה הגמרא להביא ראייה נוספת הגליונות מה שדיברנו הגיונים של מעלה ושל מטה שבין פרשה לפרשה שבין דף לדף שבתחילת הספר ו שבסוף הספר בעצם האלו שלא נכתב בהם אותיות מעולם מטמין את הידיים חכמים גזרו תומת ידיים על כל כתבי הקודש כתוב בגמרא ראינו את זה לאל בהתחלה היו שמים תרומה לידם היו שומרים את פירות התרומה ליד ספרי הקודש ראו ש זה מגיע לביזיון זה נרקב עכברים וכדומה גזרו תאומה על כתבי הקודש שיתמו תאומה ויתמו את הידיים ואם כן אתה רואה שגם הגונים החלקים הללו מטמין כנראה שיש בהם קדושה ולכן אני מבין לבד שגם יצילו אותם מפני הדלקה אונה הגמרא ממש לא דילמה אגב ספר תורה שני במקרה שהכתב קיים הספר תורה הזה מהודר נפלא קוראים בו אני אומר תשמע כל הספר קדוש גם הגליונות קדושים אבל במקרה שהספר נמחק אין בו ללקט 85 אותיות לא מצילים אותו בגלל האותיות מה קורה עם הגליונות הללו נטרה בהם הקדושה ו מצילין או לא תשמ מנסה הגמרא ופה זה ניסיון אחרון תשמע הגליונות החלקים הללו וספרי מינין כן ספר תורה שכתב אותו מין כופר אין מצילין אותם מפני הדלקה אל נשרפין במקומן אן ואזכרות מה אליו מבינה הגמרא שגלי לא מדובר שכתבו מין גליוני דספר תורה רגיל וספר תורה שכתבו מין זה שני דברים נפרדים ואם כן יש לנו הוכחה מפורשת שלא מצילים אותם דוכה הגמרא ואומרת לא מדובר פה גיליונות בספרי מינים על אותם גליונות חלקים של ספרי תורה שכתבו אותם מינים שואלת הגמרא אם כן למה צריך לומר זאת אני מדבר על הספרי תורה בעצמם ואומר אין מצילין תאמר לי שאת הגליונות כן יצילו ברור שלא אשתה שואל את הגמרא עכשיו ספרי מינן גופו הספרים בעצמם אין מצילין גליוני מבעייה ואם כן ברור שהגליל לא מדבר על ספרי המינים אלא אומרת הגמרא אחיק אמר הגליונות פה מדובר משהו אחר לגמרי מדובר על גליונות חלקים סתם שמעולם לא נכתב בהם דבר וכך הוא מתכוון לומר ספרי מינין ספרי תורה שכתבו אותם כופרים הרין כגלי הם כמו קלף חלק שמעולם לא נכתב בו דבר זה מה שמתכוונת הבריתה לומר ואיין בו שום קדושה וברור שאין מצילין אבל עדיין לא קיבלנו תשובה מה קורה לגבי ספר תורה שנמחק אבל עדיין קיימים בו הגליונות שלא נכתב בהם דבר מעולם והם לא קדשו אגב הכתב הם קדושים גם בלי כתב האם חמתם יצילו את ספר התורה או לא וזה נשאר שאלה שאין לנו עליה תשובה גוף מביאה הגמרא את אותה ברייתא שדיברנו על ספרי מינן הגונים וספרי מינן אין מצילים אותם מפני הדליקה שבת התרנו ך להציל דווקא ספרי תורה באמת כשרים שנכתבו על ידי יהודי ירה וכשר כתב אותו מין אל תציל אותו מפני הדליקה רבי יוסי אומר בכל קודרת האזכרות שבהן וגונן והשער ה שרפן את שם השם תחתוך תגנוז את כל השער תשרוף כי כתב אותו מין אמר רבי טרפון הוא חולק מה פתאום מכול וכול ותראו איזה לשון בותה הוא אומר בעצם לשון החריפה אקפח את בני אני אקבור את בני אם לא זאת אומרת אני מבטיח שכך יהיה אם לא אני מוכן להתערב עד כדי כך שאני אקבור את בניי שאם יבואו לידי הספרים הללו שכתבו אותם מינין שאני אשוף אותם ואת האזכרות שבהן כל האזכרות שםם בכלל לא מכוונים לשם השם הם לא מאמינים בקדוש ברוך הוא הם כותבים את זה שם עבודה זרה הם כותבים את זה בלי כוונה בכלל לא משנה אין בהם קדושה ומותר ואני אעשה את זה אני אסוף אותם ואת האזכרות שבהם והוא אומר תדעו לכם מה זה מינות כמה היא חמורה שאפילו אדם אחריו להורגו או נחש רץ קישו נכנס לבית עבודה זרה שמה הוא יכול להיכנס לתוך בית של עבודה זרה בשביל להינצל מאותו בן אדם או מהנחש ואין נכנס לבתיהם של אלו של מינים של כופרים של יהודים שכופים בקדוש ברוך הוא ולמה אומר רבי טרפון שהללו מכירין כופרין והללו אין מכירין כופרין הגויים מסכנים לא יודעים כלום היהודים הם מכירים את בוראם ומתכוונים למרות בו ולכן אל תיכנס אליהם וקנה ל הספרי תורה שלהם אן ואזכרות ישרפו ועליהם הכתוב אומר על אותם מיניים ואחר הדלת והמזוזה שם זכרונך זאת אומרת את יודעת מי אני ובכל אופן מתעלמת ולכן העונש החומרה שלהם הרבה יותר גדולה אמר רבי ישמעאל קל וחומר הוא גם סובר כמו רבי טרפון אומר הם נשרפים אין ואזכרות אן ומביא על כך קל וחומר ומה לעשות שלום בין איש לאשתו אמרה תורה שמי שנכתב בקדושה עמ אחי על המים כשאדם חושד שאשתו זינתה תחתיו ומעלה אותה לירושלים כדי לבדוק את הטענות אומרת התורה הכהן כותב את פרשת סוטה על קלף לוקח את אותו קלף שעליו כתובה ת סותה יחד עם הזכרות עם שם השם מוחה אותו בתוך מים נותן לאישה לשתות את המים אם הטענות נכונות היא מקבלת את עונשה מתה במקום אם הם לא נכונות הם חוזרות הם חוזרים יחד לדור באהבה ואחווה ושלום וראות והאישה עוד מקבלת ונקטה ונזרעה זרע יולדת ברווח זכרים הכל הכי טוב בעולם בשביל זה אומרת התורה תמחה את שמי אז כדי לעשות שלום בן איש לאשתו אומרת הגמרא אומר רבי ישמעאל אמרה תורה שמי שנכתב בקדושה עמ אחי על המים הללו הספרי תורה המינים הללו הספרי תורה עם האזכרות שהם כתבו שמטילים קנאה ואיבה ותחרות בין ישראל לאביהן שבשמיים הם מסיטים את עם ישראל הם מתאים את ההמון את הלב של האנשים מהקדוש ברוך הוא הלכת כמה וכמה שצריך למחות צריך לשרש אחריהם לעקור מכולם את האמונה בהם ולסוף את ספרי התורה עם האזכרות שבהם ועליהם אמר דוד הלו מ שנך השם השנא ובת קוממי האלה שקמים נגדך את כת תחליט סנס נטים לאויבים היו לי ואם כן גם רבי ישמעאל סובר ששורפים את ספרית התורה שלהם יחד עם אזכרות וכשם שהן מצילים אותם מפני הדלקה כך הן מצילין אותם ואפילו ביום חול לאו דווקא בשבת לא מן המפולת ולא מן המים ולא מכל דבר המאבד אפילו לפי מי שאומר שלא שורפים אותם בפועל עדיין לא מצילים אותם מכל דבר שמאבדים ב באו מני יוסף בן חנין מרבי אבאו ממשיכה הגמרא ומדברת על ספרי מינים אנ ספרי דבי אבידן רשי אומר בי אבידן זה היה מקום מיוחד שם היו מתאספים כל המינים והכופרים להתווכח עם חכמים הספרים שיש שמה הם מצים מפני הדליקה או אין מצילין כמובן מדובר בספרי קודש שמינים כתבו לעצמם כדי שיוכלו להתנצח עם היהודים בעצם עם הדוקים עם החכמים האם הצילנו או לא רב אבא הוא לא ידע מה לענות אין ולה רפייה בידי כמו שראיינו הוא לא ידע בדיוק את התשובה לפעמים הוא אמר כן לפעמים לא זה היה רפוי אצלו זה לא היה ברור מספרת הגמרא רב לועזי לבי אבידן הוא לא היה הולך לאותו מקום שם להתווכח עם המינים כמו שנראה בהמשך לא היה בעיה הלכתית ללכת לשם זה מקום של מינים וכופרים היה מותר ללכת ולענות כסילים כ אולתם הב הייתה כשהיית מנצח אותם בוויכוח הם היו יכולים להשתמש בטיון הלוגי המשכנע כביכול ופשוט להורגך נפש ולכן רב אמר לשם אני לא הולך וכל שקן לבי נצפה בית עבודה זרה שנקרא בי נצפה ברור שהוא לא הלך הוא לא דרך על מפתן הדלת שמואל לבי נצפה לא זיל כי זה באמת מקום של עבודה זרה אבל לבי אבידן אזיל כדי להכות שוק על רך את טענות המינים והכופרים מספרת הגמרא אמרו לאותם כופרים לרבה מה הייתה מלתת לבי אבידן הם היו ססים עלי קרב הם רצו להתווכח עם החכמ ושאלו את רבה למה הוא לא מגיע להתנצח איתם אמר לה הו דיקלה פלני איקה באורח וקה שלי יש עץ דקל ממש בדרך מהבית שלי אליכם השורשים שלו עולים על הדרך מאוד קשה לי ללכת ולהגיע אליכם אמרו לו מה הבעייה נקרי מה הבעיה נפלו לך כביש ישיר רק תבוא אמר הוא ענה להם דוך תיקה שלי המקום שם יהיה בעצם עקור יהיה חפירה שמה ויהיה לי מאוד קשה לבוא אליכם מסביר רשי הוא דכה אותם בקש הוא פשוט לא רצה לבוא לשם כפי שנראה זה היה מסוכן הוא לא רצה לדרוך שם מרבר יוסף אמר זה המורא אחר שהוא אמר כך הנה מניו הנני משלהם זאת אומרת אני יודע איך להתנצח איתם אני יודע איך להכות אותם ולנצח בוויכוח ולא מספין מיניו אני לא פוחד מהמהם זמנ חד אומרת הגמרא אזיל באו לסקו הם רצו פשוט לרוצחו נפש וזה היה הסיבה של כל האמוראים שראיינו קודם שלא דרכו שם לא הגיעו ולא התווכחו בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה