העמוד היומי מסכת שבת דף קטו עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קטו עמוד ב
[מוזיקה] שלום מסכת שבת אנחנו בעמוד קטו עמוד ב אנחנו בשורה הרביעית בבריתה אומרת הבריתה אתנו רבנן אברוס וקמין ברכות וקמין שאנשים היו כותבים תוך כדי שימוש בפסוקים לצורך ברכה ולצורך ה וכדומה אומרת הבריתה אף על פי שיש בנו סיל שם ומסרב שבתו אין מציון מפני דליקו אלא נשרפין במקומון הן ואז כרסן אסור להציל את זה מהדקה כמובן בשבת אומרת הגמרא אומרת הבריתה מכאן אמרו ברוס כסופי וירו מי שכותב ברכות כמן שלא מצילים אותם מהשריפה לכן הוא כמו מי ששורף את התורה חס וחלילה אומרת הגמרא אומרת הגמרא מה יס באחד שיכ יסב בצידון הוא היה כותב ברכות אחד בצידון היהה כותב ברכות באו והודיעו א רבי ששמואל והלך רבי שמואל לבוד קוי כשהיה עולה רבי ישמעאל בסולם הרגיש בו אותו אחד שכתב את הברכות הרגיש שרבי ישמעאל בא לבדוק אותו נטל טומוס כלומר קבוצה של חבילה של ברכות של ברוויס ושיכון בספל של מים ושקע את הברכות האלה במים כדי שרבי שמל לא יראה את מה שהוא כתב אומרת הגמרא מה רבי שמאל אמר לו בלשון הזה אומר לו רבי שמואל גודל אונש אחרון מנו ראשון מה שעשית בסוף שמחקת את זה בידיים זה יותר חמור ממה שעשית בהתחלה שכתבת את זה עכשיו הרן אומר שהאיסור באמת לכתוב את הבוכות והקמות זה בגלל שדברים שבעל פה הי אתה רשאי דברו שבכתב הי אתה רשן לומר בעל פה אז לכן יש איסור לכתוב את הברכות ואת הקמאיים אומרת הגמרא בא רש גלוס מרב ברבונה היו סובין עם כתבי הקודש היו סובין בסם וסיקר במוס ובקו דברים שונים שאפשר לכתוב איתם אבל זה לא הדיו בלשון הקודש אבל לא בשער לשונות כמו שראינו בעמוד הקודם מצילין אוסון מפני הדליקו או אין מצילין שאל אותו מצילין את זה מדליקה או לא מצילין והוא מפרט מה הצדדים אם כן או לא להציל תב לממר מצילין תב לממ אין מצילין למי שאמר בכתבי קודש שכתובים בשר לשונות שמצילין או למי שאמר שמ מצילין השאלה היא גם לפי שני אמנ דומר תיב לממר אין מצילין כשזה כתוב בשר לושן אני מדקס בתרגום כל ושן אז יש זה פחות חשיבות אבל אחד בלשון הקדש מצילין או דילמה אפילו לממר שמצילין שזה כתוב בשו אפילו מצ אניילי אדקס בדו דמק הדיו יש לו מעלה שהוא מתקיים יותר מכל שאר הדברים שהזכרנו הם גם כן מתקיימים רשי אבל לא כמו דיו אז אולי כיוון ש לא מתקיימים כל כדו לא צריך להציל אותם אבל אך כיוון דלא מקיים לא אמר לי נה לו אין מצילין הוא שאל אותו ואה רב אמנו תנ מצילין ר אמר בריתה שכן מצילין אמר להי תני תניה אם באמת יש בריתה שאומרת שמצילין אז ככ ההלכה שכן מצילין שואלת הגמרא מהי תניה מה מאיפה מהזה אותה בריתה שמשם אנחנו לומדים שם זה לא כתוב בד בכל מקרה מצילין אמר רבשי כד תניה אין בן ספורים כלומר בן קיס וקדש לגילו אלא שהסורים כתובים בכל ושן ומגילה אש סובו אוריס על הספר ובדיו אומר רשי כוון שמוזכר פה שמגי זאת שצריך דיו ושר כיסו הקודש לא צריכים דיו אז רואים שגם אם הם לא כתובים בדיו משארים בקדוש סון ומציבים מדליקה אומרת הגמרא בא מני רבנ חלוב מרב נחמן ספר תויו שאיין בו ללק 85 אוסיס כגון פרשי בנסרין מצי ליקו או אין מצילין לקמן בגמרא רואים שהפרשה של סון ה פרשה חשובה היא כמו ספר טירי בפני עצמו כמו חומש בפני עצמו אז ממנו לומדים את החשיבות של 85 אותיות בא יש 85 אותיות זה לומדים את החשיבות ממילא מה שיש לו 85 אותיות זה פשיטה שנשאר לו קדושה של קדושת של ספר תורה ואם יש דליקה מצילים את הספר תראה השאלה היא מה קורה כיש פחות מ-85 אותיות האם עדיין נשאר הקדושה או שבכ הגנו לזה לגמרי מבת הקדושה ולא מצילים דליקה אמר לי יב אלך פרשז אהרון גופה איך ד חוסר אומר לו למה אתה שואל אותי על שער הספר תורה שיש בו פחות מ5 אותיות תשאל אותי אם נשאר הפרשת בסרן גוף שהיא חשובה ונשאר פחות מ5 אותם מצילים או לא מצילים אמר לו פר מצי כ ספר שאין בק אמר לו הפרון גו זה לא שאלה גם אם אין 85 אותיות אבל יש שזכור אז ודאי לי שמצ כל השאלה זה בשר ספר תר הם נשאר 85 פחות אותיות ואין אזכרות האם מצילין או לא אמר לי אין מצילין אמר לו לא לא מצילין שאל אותו איתו כתוב בבריתה תרגום שכתבו מקרא כלומר מקום בכיס וקד שצריך לכתוב אותו בתרגום בארמית וכתוב אותו בלשון הקודש או לאפך ומיקרו שכוב תרגום וכתב איבריס עוד אפשרות שהוא לא כתב בכתב אשורי אלא בכתב עברי אומר רשי שזה אותיות גדולות ולא דומות לכתב אשורי מצילים מפני הדליקה מכל מקום מצילים אותנו מפני הדליקה ואן צך לא אמור שמצילים מפני הדליקה תרגום שעזר ודניאל ושבתי אם נכתב כדין בלשון תרגום אז ודאי כל שכן שמצילים עכשיו שואל אותו תרגום שבתו מה הנמה איפה רואים בתורה שיש תרגום שכתוב יגר דוס ואף לגב ד ב 85 אותיות רואים שמספיק גר סדוה ואף על פי שזה פחות 85 אותיות מציל מעד לקה אמר לו כי תניה היא להשלים אמר לו מה שכתוב באותה בריתה שאם זה נכתב התרגום קדין לא נכתב במקרא וכולי מצילין לא שזה עומד בפני עצמו שזה פחות מחמש אותיות אלא כאשר הכתיבה הזאתי משלימה את שאר הספר ל-85 אותיות אז זה נותן לזה את החשיבות ולא אומרים שבגלל שזה תרגום וכדומה אז יש לזה פחות חשיבות זה ממשיך לתת לזה הקדוש ועל זה נאמר שמצילין שאל אותו הב אב להו אני 85 אוסיס מכוסו או מפוז כלומר נשאלה השאלה בביס המדרש כשמר ש5 אותיות יש להם ממשיכים את הקדושה של הספר תר האם זה דוק כשהן מכונסות או אפילו כשה מפוזרות רבונה אומר מכוסו דווקא מכונסות נ לזה את החשיב רב חסדה אמר אפילו מפוזר שואלת הגמרא מט כתוב בבריתה ספר תרו שבלה ספר שהתבלה אם יש בק 85 אוגון פרשס מצין ליו אין מצילין עכשיו כתוב בבריתה את המילה ללקט אם יש בו ללקט 85 אותיות מצילים עכשיו במילה ללקט זה אומר לנו שמדובר פה על דברים מפוזרים אחרת לא היה את הלשון ללקט אלא סתם ספר תורה ש שבלה ויש בו 35 אותיות מה זה ללקט סימן שמפוזרות אומרת הגמרא תיוב סד רבונה אומרת הגמרא לא תרגם הרב חיז ליב ד רבונה בטוס מה שכתוב א ללקט זה הכוונה שונות במ במקומו כל תיבה ותיבה האותיות מכונסות וזה מספיק בשביל רב הונה מה שכתוב ללקט זה את התיבות השונות זה תיבות שלא הם עצמם לא מכונסות אבל אם זה רק אותיות מפוזרות לא תיבות מפוזרות בזה אומר רב חסדה אין לנו ראה מהברית שלא כמו רב הונה ויכול להיות שכן מצינים ונראה עוד בריתה אחת אנו רב ו בנסו ארון ויאמר מושה פרשה זו אוס הקדוש ברוך הוא מניס מלמעלה ומלמטה שכותבים נ הפוכה לפניה ואחריה לומר שאין זה מקומ דס נקמה שזה בא להגיד שלא זה מקומה כדלקמן שזה כדי להפריד בין פורן יוס רבי אומר לא מן השם הוזה לא זו הסיבה שיש לה את הסימניות אלא מפני שספר חושבו בפני עצמו זה עצמו נקמ כמו אחד החומשים שואלת הגמרה כמנ אז לד אמר רבי שמואל בר נחמן אומר רבי ינוסן הגיל אומר צריך להגיד בר נחמני כמן אז אד אמר רבי שמל בר נחמני אמר רבי נסון חצבה עמודי השבעה אלו שבעה ספרי תויו אומרת הגמרא כמן כרבי שסובר שפרשת בן סויו זה פרשה בפני עצמה זה ספר חומש בפני עצמו אז ממילא החומש שבו הוא נמצא כל מה שלפניו הוא בפני עצמו היא עצמה ומה שאחר גם בפני עצמו זה זה שאותו חומש זה יוצא נוצר פה בעצם שלושה חומשים וממילא סך הכל יש שבעה חומשים שואלת הגמרא מתנה דפ גלי דרבי מי הנקמה של הברייתא אומרת הגמרא רבן שמעון בן גמליאל הוא דתני רבי שן גמליאל אומר עתידה פרשה זוי שתי אוקר מכאן יכוסו במקומו ולאמו קון כדי להפסיק בין פור אונוס ראשון לפור אונוס שנייה זה נכתב פה למרות שלא זה מקומה אלא מקומה זה במסע דגלים למה זה נכתב פה להפריד בין שתי פורנות עכשיו שואלת הג פור אונוס שניו מה מה זה הפורענות השניה ויאם כ מסוננים מה זה הפורענות הראשונה פור אונוס ראשנו וישו מהר השם שהם נשו מהר השם ואומרת על זה הגמרא ואמר רבי חמה ברבי חנינו שורו מאחרי השם הנסיעה הזאתי היייתה לסור מאחורי השם אומר רשי כמו שאנחנו רואים שבתוך שלוש יומים לסום התאוו ספסוף תאווה ו מה המטרה של אותה תבה אומר רשי להתרים על הבשר כדי למרוד בהקדוש ברוך הוא אז כבר וישאו אמר השם זה כבר היה פורנות ראשונה עכשיו שואלת הגמרא והיכן מקומה באמת אזה לפי רבן ש בן גמליאל מה המקום של פרשת ן סויה אומר רב אשי ב דגולים בפרשת נסיעת הדגלים ששמה נוסעים כל המחנות אז גם אז ו בורון שהמחנה לוייה נוסע זה המקום של אותה הפרשה לפי רבן שמעון בן גמליאל עד כאן קט ו עמוד ב תודה רבה בהצלחה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה