העמוד היומי מסכת שבת דף קז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קז עמוד א
[מוזיקה] שבס דף גוז עמוד א בשורה העליונה ראינו את המשנה בסוף העמוד שם כתוב שאם הצבי נכנס לבית ובא אדם וישב בפתח הבית כעת הוא גרם לצידה של הצבי לאחר מכן בא אדם אחר ת ישב לידו למרות שהראשון קם השני פטור כיוון שהשני הגיע למצב קיים שהצבי כבר ניצוד ועומד כעת רב יביא הלכה דומה לכך מנקשה מדברי המשנה אומר רביב מבחי ברשי אומר רב נכנסה לו ציפור תחת כנפיו אדם יושב עם חלוקו ולפת ה ציפור נכנסת תחת חלוקו יושב ומשמ רד שתחשך הוא לא חייב כעת לשחרר אותה כיוון שהיא ניצוד את מאליה וכעת הוא יכול לשבת עד מוצאי שבת למעשה הוא יכל לקחת אותה כבר מיד כיוון שהא ניצוד רק יש בעיה של טלטול מוקצה בבעלי חיים אז אומרים לו תשב עד מוצאי שבת ו אז תיקח אותה מסי רב נחמן בר צחוק שואל רב נחמן במשנה שלנו ישב הראשון על הפתח ומילאו אז הראשון גרם לצעידה של הצבי הובא השני וישב בצידו אף על פי שעמד הראשון והלך לו הראשון חיה והשני פטור כיוון שהשני לא עשה שום מעשה של צעידה הוא בא למצב שכבר הפתח סתום על ידי הראשון מה אליו פטור אבל אסור לכאורה הלשון פטור תמיד בלחישה בזה הכוונה פטור אבל מד רבון אסור וכאן רב אמר שבכת מצה כזאת שהיא ניצוד את מאליה מותר לתחי חילה לכאורה קשה אומרת הגמרא לא פטור או מותר שכתוב יצאנו במשנה פטור זה לא כמו בכל מקום אלא כאן הכוונה פטור מותר למה איך אומרים כזה דבר אוחנ מ מסתרי במשך המשנה מדקטון ספה למה זה דומה לנוהל את ביתו לשמרו ונמצא צבי שמור בתוכו המשנה עצמה מביאה דוגמה לכך כדי להבין למה פטור היא מביאה דוגמה לאדם שנועלת ביתו צבי נמצא בתוך הבית ודאי שהוא ניצוד כבר ועומד ע דלת סגורה והוא רק נועל אותה ודאי שלא נחייב אותוו שם גם לא נאמר שאסור מד רבון אז אם אם המשנה עצמה מדמה את זה לשם ודאי שכ שכתוב פטור הכוונה מכלל פטור הוא מותר שמ מינו אז אם כן אין קושיה לדברי רב שאמר שאם הא ניצוד את מאליה מותר לכתחילה לשבת ככה ע מצאי שבת הי כדי אמרי יש שאומרים את השמועה הזאת בלשון קצת שונה אומר רב נחמן צח אף מתנ רב נחמן לא בא להקשות מהמשנה אלא להביא ראיה מהמשנה אף על פי שעמד הראשון והלך לו הראשון חי והשני פטור מה אליו פטור או מותר רב נחמן מוכיח מהמשנה שככת פטור הכוונה פטור ומותר אז רואים כדברי רב שמותר כשהיא ניצוד את מאליה אומרת הגמרא לא פטור אבל אסור בדרך כלל שפטור הכוונה אסור על מה אתה מסתמך רב נחמן שאתה מבאר את המשנה פטור או מותר ממשיך רב נחמן או מדקטון סיפה או למה זה דומה לנוהל את ביתו לשמרו נצ י שמור בתוכו מכלל פטור או מותר שמ מינו אני התכוונתי להוכיח שפטור הכוונה פטור ומותר מהספר של המשנה שהביאה דוגמה שוודאי שם בדוגמה הא זה פטור מותר הדוגמה של נועלת בעיתו ואם כן רואים כדברי רב אומרת הגמרא אומר שמואל כל פטור ד שבס פטור אבל אסור לבא מן טלה דפטור מותר שלושה מקומות בלבד בכל הלכות שבת ששם כתוב פטור והכוונה שגם מ דרבון זה מותר חד דאו חד זה המשנה שלנו כמו שראיינו כעת וממי דפטור מותר דקטו סיפה למה זה דומה לנולד ביתו ל שמרו ונמצא עצבי שמור בתוכו אז כפי שאמרנו מהמשל עצמו של המשנה מה שמע שפטור ומוותר וידו מקום נוסף המפייס מורסא בשבת כתוב אדם שמפיץ מורסא עדיין יש לו איזשהו פצע והפצע עם הזמן התחיל לקבל לאיכה כעת הוא רוצה לפתוח אותה עם איזשהו מחת אם לעשות להפה חייב אם המטרה שלו היא כפולה גם להוציא את הליכה וגם שיכנס אוויר לבפנים ועל ידי זה האוויר מרפא את הפצע אז חייב כיוון שפתח שעשוי להוציא ולהכניס זה כמו בוא הנה בעיה של תיקון כלי אם לא הוציא ממנה ליכה פטור אבל אם הוא רק רוצה להוציא את הליכה שיש בה פצע פטור וממי ד פטור מותר תנן מחט של יד יש משנה אחרת כתוב מחת של יד ליטול בה את הקוץ זה לא זה לא מוקצה בשבת ככיוון שזה ראוי ליטול את הקוץ איך אפשר לקחת קוץ בשבת להוציא מתוך האור הוא עושה נקב והוא מוציא את הקוץ כריח שכשהוא עושה נקב ורק מוציא מותר לכתחילה ולכן אני אומר שהמחט הוא לא מוקצה אז אם כך גם כאן כשההוא בא רק להוציא את הליכה זה לא איסור אפילו לא מדר בונן וידך מקום נוסף עצד נחש בשבת אם מתעסק בו שלא ישכנו פטור אם לרפואה חייו אדם שצד נחש אז אם מתעסק בו שלא ישכנו הוא רק עושה את זה כדי שלא ישכנו פטור אבל אם הוא רוצה את הנחש בשביל רפואה חייב ומד פטור ומותר תנ קופן קערה על הנר בשביל שלא תכוס בקורה והצעה של קטן ועל הקרב שלא תשח אז רואים שמותר כשיש הקרב רוצה ש שהקרב לא יקיש אז מותר לו לקפות עליו קערה אז רואים שבמקום צר במקום נזק התירו אז הוא הדין לגבי מפיס מורסה כיוון שיש פה צער התירו לכתחילה והוא הדין לגבי צד נחש כדי שלא ישכנו שפטור ומותר מאם כן אלו שלושה המקומות שאיתנו למעשה המקום הראשון שאמרנו שמותר בצד צבי והמקום השני מפיס מורסה ורשי כאן משמע שהסיבה ש מפיס מורסה כיוון שזה לא תיקון כלי כיוון שזה לא עסוי להכניס ולהוציא מהמשנה מהגמרא לקמל בעמוד ב קצת משמע שזה עלי בדרב שימ שמלכה שאינה צריכה לגופה נטור עליה ממילא הוא לא צריך את עצם הנקב הווא צריך רק את ההוצאת הליכה ולכן הוא יהיה פטור ומותר אדרון הלוך פרק הרג בהמשך העמוד בעזרת השם זה סוגיה אחת עם העמוד הבא אז נלמד את זה בעזרת השם בשיעור הבא אז אם כן היה לנו כאן בעמוד את ההלכה של רב שנכנסה לוצי פור תחת כנפיו הוא יכול לשבת עד מוצאי שבת מצד מוקצה לא ציא אותה עכשיו מצד צעידה היא כבר נצוד מ לי וניסו שתי לשנס או שרב נחמן צחוק הקשה מהמשנה ותירס נו שבמשנה פטור ומותר או שהוא הביא רעיה מהמשנה וביאר אותה אמרנו ששלושה מקומות יש בלח שבש שכתוב פטור והכוונה פטור ומותר אחד מהם זה אצלינו בצבי השני זה מפיס מורסה שהוא בא להוציא רק את הליכה ולא כדי שיכנס אוויר והשלישי זה לגבי צד נחש רק בשביל שלא ישכנו שכתוב פטור הכוונה פטור ומותר אדרון הלוך האויר בלי נדר ש [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה