העמוד היומי מסכת שבת דף קא עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף קא עמוד ב
[מוזיקה] דף קא עמוד ב על משה רבנו גדול הנביאים נאמר ולא ידע איש את מקום קבורתו עד היום הזה אין לנו ציון של משה רבנו ואני חושב לעצמי תערו לעצמכם היה כזה מקום איזה תל טלפיות זה היה היו מגיעים שם עשרות אלפי יהודים ונושאים ישועות גדולות לא היייתה קופה שלא הייתה עושה מעמד נורא הוד של תפי על כברו למה באמת נחסך ממנו למה אנחנו לא יודעים איפה נמצא הקבר של משה רבנו אז האמת את הטעם האמיתי אני לא יודע אבל בדף היום בעמוד שלנו אנו נראה שרב ספרה מכנה את רבה כשהוא אומר איזהה איזה דבר הלכה הוא אומר עליו משה שפיר קאמרת ומכנה אותו בשם משה ומקשה עליו האם שפיר קאמרת האם אתה אומר צורה טובה יש שאלה על דבריך כאן אנו רואים סיבה פשוטה סיבה מהותית משה רבנו לא מת מורשתו נשארת וקיימת ועל כן אנו לא יודעים את מקום קבורתו כי אין את מקום קבורתו משה רבנו עדיין חי וקיים וכפי שכתוב התפשטות דמשה בכל דור ודור משה רבנו עדיין נשאר קיים שמותיו מתבדרות בבית המדרש אנו עוסקים מדי יום בתורתו של משה ועל כן אין כל חפץ למקום בו הוא נקבר יש הרבה יותר חשיבות ועניין במקום בו הוא חי בתוך בתי המדרשות אומרת הגמרא הקדושה דף קא עמוד ב ראינו במשנתנו שספינות שקשורות יחד מותר לטלטל בשבת מספינה זו לספינה זו והגמרא לא מבינה הרי בפשטות הגמרא מבינה ש שמדובר בספינות של אדם אחד שניהם נחשבות כרשות היחיד כפי שראיינו במשנה אז מדוע שיעלה על דעתנו שאסור לטלטל מרשות היחיד לרשות היחיד שואלת הגמרא פשיטה אמר רב לוני צריך אלא להתיר בציד שביניהם זאת אומרת אם יש בין הספינות הגדולות הללו עוד ספינה אחת קטנטנה צרה איזה גונדולה שנכנסה בין שניהם עדיין מותר לטלטל מספינה לספינה ואני לא חושש שמה הספינה הזאת תשמט ואז יהיה אוויר של הים ביניהם כרמלית ביניהם ויהיה אסור לטלטל אמר לי רב ספרא כך אומר לרב המשה הוא התכוון להגיד לו לשון של גדולה לשון של תלמיד חכם שה פרקה אמרית האם אפשר להסביר כך ייתכן שהדין הזה אומנם נכון אבל עדיין במשנה כתוב מטלטלים מזו לזו נן וכלל לא מופיע זכור של גונדולה של ספינה נוספת אין כזה דבר ואם אם אם היה כזה דבר המשנה היייתה מתייחסת גם לזה ככל הנראה שמדובר כאן שמטלטל מזו לזו ללא הפסק ללא הפסק ביניהם ואם כן מה החידוש אלא אמה אספרה באמת מדובר שהספינות הם של שני בני אדם רשות היחיד שרשות היחיד אחר אסור לטלטל אלא על ידי עירוב וזה החידוש כאן שגם בספינות מועיל עירוב לא נצרכה אלא באמת אלא להריב ולטלטל מזו לזו של שני אנשים דע לך לא רק בחצרות קבועות מועיל רוב אלא גם בספינות שרק עכשיו נזדמנו לעמוד יחד עדיין אם הם צמודות וקשורות זו לזו מועיל רוב ויוכלו לטלטל ביניהם וכד תניה ספינות קשורות זו בזו מערון ומטלטלים מזו לזו נפסקו אם נחתך הקשר והספינות נפרדו החת מרעותה נאסרו ברגע שהם נפרדות העירוב מתבטל חזרו ונקשרו תוך כדי בעיצומו של יום השבת הם חזרו ונקשרו בין אם זה היה שוגגין הם לא ידעו שאסור לקשור בשבת הם לא זכרו ששבת וכדומה בין מזידין הם ידעו ובכל אופן בשעת נפש במצח נחושה הם קשרו את הספינות בין נוסין הכריחו אותם בין מוטעין הם לא התכוונו זה ככה תוך כדי נקשר להם וכדומה חזרו לאתרן הראשון זאת אומרת אני לא מסתכל איך התבצע הפעולה איך קרא המעשה תכלס זה קרה אני ממשיך הלאה ברגע שזה קשור מותר לטלטל ביניהם וכן מחצלות הפרוסות לרשות הרבים דוגמה נוספת באותו עניין אם יש לי ברשות הרבים מחצלות פרוסות בעצם הופכים את רשות הרבים למחיצה של רשות היחיד אם יש כזה היקף גדול וביניהם מחולק במחיצות מערבין ומטלטלים מזו לזו בעצם בנינו איזשהו מעל ברשות הרבים מוקף כולו במחיצות ואת המעל בתוכו חילקנו גם כן למחיצות נפרדות לכל משפחה את הסוויטה שלה מותר לטלטל ולערב מזו זו כי כולנו ברשות היחיד וכולנו נחשבים כרשות היחיד אחת גללו אם המחיצות הללו נפלו בשבת נגלו המחיצות נאסרו כי זה נהייה רשות הרבים בחזרה חזרו ונפרש בין שוגגין בין מזידין בין אנוסים בין מוטעים כפי שראיינו לגבי הספינות חזרו לאתרן הראשון שכל מחיצה שנעשית בשבת בין בשוגג בין ומזיד שמה מחיצה בסופו של דבר אני מסתכל בעיניים פשטניות יש כאן מחיצה תתקדם מותר לטלטל בשבת ואני לא מתייחס לכך שהיא נעשתה ב ור בשגגה באונס בטעות וכדומה תמיד אני מתיר אני אומר זה זה נקרא מחיצה שואלת הגמרא מה פתאום שואלת הגמרא על דברי המורה רב נחמן איני זה לא כך ואמר רב נחמן לא שנו אלא לזרוק זאת אומרת כל מה שאני אומר שמחיה שנעשתה בשבת נקראת מחיצה זה דווקא לחומרה להחשיב את זה כרשות היחיד שאדם שיכניס מתוכה מרשות הרבים לתוכה יזרוק או יכניס תחייב לגבי זה אני אומר תשמע תכלס יש כאן מחיצה אבל כמובן שאני לא מתיר לטלטל בתוכו כדין רשות כדין רשות היחיד סליחה אמנם מדאורייתא זה נקרא רשות הרבים אבל חכמים גזו שלא תבוא ותהנה מהעניין אמרו מה פתאום אסור לטלטל כאן זה לא נקרא רשות היחיד ואמר רב נחמן לא שנו א אלא לזרוק אבל לטלטל אסור ובריתה כתוב במפורש ש המחצלות חזרו נפרסו בשבת ואפילו במזיד חזרו לאתרן הראשון איך יתכן איך מסתדר רב נחמן עם דברי הברייתא אונה הגמרא כתמר דרב נחמן המזיד איתמר באמת רב נחמן מדבר רק במזיד רק אדם שעשה מחיצה במז ד בשבת אז אני מתייחס למחיצה בעצם מחלק ואומר אני מתייחס כרשות הרב כרשות היחיד לעניין שהזיק לתוכה או המטלטל מרשות הרבים אליה תחייב אבל עדיין אני לא מציר לטלטל בתוכה מתקנת חכמים כדי שלא תרוויח מהעניין ובאמת הברייתא שאמרה שתמיד שנפרס המחיצות בין מזידין בין שוגגין בין אנוסים בין מוטעין אל תגרש כאן מזידין מה פתאום ה מזידין תכף רק באמת לגבי זה שאני אחשב את זה כרשות היחיד מן התורה לעניין שאם מישהו יזרוק לתוך א מרשות הרבים וכדומה אבל עדיין לטלטל בתוכה רק באונס שגגה או טעות אז אני אטיר להחשיב את זה חזרה כרשות היחיד ואילו במזיד מה פתאום לא ייתכן שתרוויח ממעשה הזדון שלך ועל כן רב נחמן וגם הברייתא בעצם מסכימה עם דבריו שלא תוכל לטלטל אנחנו נחשיב את זה כרשות הרבים רק כרשות היחיד סליחה רק לחומרה רק מדאורייתא וחכמים גזרו שאסור לטלטל זה לא נחשב כרשות היחיד אמר שמואל חוזרת הגמרא למשנתו שם ראינו שאם הספינות קשורות האחת לראותה מותר לטלטל ביניהם מה נחשב קשורות אם לקחתי איזה חוט תפירה וקשרתי בין שתיהם זה נחשב קשורות אמר שמואל ואפילו קשורות בחוט הסרבל חוט שקושרים איתו מעיל צמר זאת אומרת חוט דיג חוט תפירה חוט הכי קלוש שבעולם כך משמע אומר שמואל זה בסדר גמור שואלת הגמרא איך דמי חייב להיות שזה חוט שיכול להחזיק אותם קשורות יחד כי אם לא זה משחק ילדים זה לא נחשב קשירה איך הי דמי הייתי יכול עמידן פשיטה פשוט שמספיק חוט שיכול להעמידן ואיד אין יכול למידן המי מדוע שמואל מתיר גם בחוט כזה קלוש שלא יכול להעמיד את הספינות הרי ברור שחייבים פה שיהיה קשור אין ספק בדבר מדוע הוא מתיר גם בחוט יותר חלש מזה אומרת הגמרא לעולם דיכול עמידן מדובר כאן בחוט כזה שיכול עמידן חוט הסרבל זה חוט שיש לו מספיק חוזק כדי לקשור את הספינות יחד אז מה שמואל מדגיש את זה זה פשיטה ו שמואל פוק מד נפשי קאתי במקום אחר הוא מדבר על קשר ושם הוא אומר דווקא אם זה קשור בחוט ברזל פה מגיע שמואל ואומר דע לך זה לא שאני נתקעתי על חוט ברזל ובכל מקום שצריך קשר דווקא חוט ברזל שם זה היה עניין מיוחד ואילו כאן מספיק חוט שיאכל אותם אפילו חוט הסרבל מגיע לומר ברור שצריך חוט שיחוס אותם אבל לא צריך להגיע לחוט ברזל איפה ראינו את זה דתנן אם יש לי ספינה ספינה שתה בים האוגן שלה זאת אומרת יש שלשלת והאגן נמצא באוהל המת אנחנו כבר יודעים מת מטמא באוהל כל מה שנמצא באוהל המת הופך להיות גם כן טמא איזו טומא בעיקרון הוא הופך להיות אב טומא מת הוא אביא אבות טומא זה הכי חמור שיש מי שנמצא באוהל המת נהיה אב טומא אב טומא שיגע בדבר הבא זאת אומרת שיגע באדם שיגע בחפץ באוכל במשקה הופך אותו להיות ראשון לטומאה ראשון לטומאה שימו לב כבר דיברנו כמה פעמים על זה אבל חשוב להדגיש את זה פעם נוספת בכל פעם שאנו נתקלים ראשון לטומי לטמ רק אוכלין ומשקין ואיין בכוחו לטמ אדם וכלים יפה הספינה המדוברת נמצאת בנער בים בכל מקום שהוא בראש הספינה יש כבל שמחובר בראשו לעוגן הספינה עוגן הספינה נמצא בתוך אוהל המת אם אוגן הספינה נמצא באוהל המת לפי הכללים שאמרנו הוא אמור להיות אב טומא ברגע שהוא אב טומא הוא מטמ את הספינה במידה שהספינה אחרין תמת כגון ספינת הירדן רשי מדגיש לא כל הספינות מקבלות טומה ספינה קטנה יותר הינו היה לנו על זה מחלוקת לפני כמה פרקים בכל אופן בספינה שמקבלת טומא היא נהית ראשון לטומאה והיא לא מצליחה לטמ את הכלים שבתוכה זה נפלא אבל כאן מגיע שמואל ואומר דע לך זה בעצם לא שמואל זה דין רחב שברגע שיש חלל חרב חרב פירושו כלי ברזל בתוך אוהל המת הוא לא נהייה אב טומא אלא הופך כמו מת עצמו אבי אבות התומכן כתוב בתורה ברזל חרב או כלי ברזל אחר שנמצא בתוך אוהל המת הופך להיות אבי אבות הטומי מו לב כשהוא אבי אבות הטמא הוא הופך את הספינה עצמה לאב טומא והיא כן מטמאת את הכהלים שעליה מדין אב טומא שעושה ראשון לטומאה ולא כמו קודם שהיא רק ראשון לטומאה ואין בכוחה לטמא את הכילים שעליה בכזה חיבור כדי שהכלים שעל הספינה יתאמו שמואל אומר חייב להיות כבל זל שמחבר ביניהם וזה מה שהוא מגיע לפוקה אצלנו לומר לך כל מה שיחבר בין הספינות נקרא חיבור ואפילו חוט הסרבל ולא צריך להגיע לחוט ברזל בוא נראה את זה יחד דתנן קשרה בדבר המעמידה כן שזה דווקא ברזל כפי שנראה עוד רגע מביא טומא וגם הכלים שעליה נטמעים כפי שאמרנו הכבל הכבל הזה נהייה אבי אבות הטו הספינה אב טומא ומטמא את הכלים שעליה עושה אותה עושה אותם ראשון לטומאה אבל בדבר שאן מעמידה אין מביא לטומאה כפי שאמר הכבל שנמצא באוהל המת הוא סך הכל אב טומא עושה את הספינה ראשון לטומאה והיא אין בכוחה לטמא את הכלים שעליה ואמר שמואל והוא שקשורה דווקא בשלשלת של ברזל ופה הוא מגיע ומדגיש דווקא לעניין טומה הוא דכתיב בחלל חרב דווקא חרב הרי הו כחלל אין צריך דווקא שיהיה שלשלת של ברזל אבל לעניין שבת לא צריך את זה כיוון דיכול לעמידה אפילו בחוט הסרבל מספיק וכל עוד ויכול לעמידה אני מחשיב את זה כקשור זה מה שמגיע להדגיש שמואל ולומר לא צריך להגיע לחוט כזה שהוא ברזל זה רק דווקא לעניין טומ שאני מחפש באמת שיהיה אביא עבות הטומאה אבל לעניין שבת כל חוט שמעמידה די בכך בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה