העמוד היומי מסכת שבת דף צו עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף צו עמוד ב
[מוזיקה] דף צו עמוד ב היום אנחנו נראה דבר נפלא שיכול להביא לנו חיזוק אדיר במצוות אנחנו נראה הגמרא תגיד שאדם שהוא כבר מתאמץ על פי רוב הוא התאמץ לצורך מצווה מדובר אצלנו בגמרא על אדם שמוצא צמר צבוע תכלת הרי בזמנם ברוך השם יש יש כאלה שגם היום זוכים אבל בזמנם כולם הלכו עם תכלת בציצית כיום לא חילזון נעלם ולא יודעים או יש כאלה שטוענים שכן יודעים וזוכים ללכת עם תכלת וזה נפלא אבל אדם שמוצא צמר צבור התכלת עדיין יש בעיה ציצית חייבים לעשות לשם מצווה ציצית ולכן הוא לא יכול להשתמש בו לשם ציצית כי אולי לא צבעו אותו אולי סליחה לא עשו אותו לשם ציצית צריך לטוות את ההריג לטוות את הצמר לשם מצווה ציצית ולכן אסור לו אבל אומרת הגמרא אם הוא מוצא את זה כבר שזור וחתוך לחוטים לאלומות של ציציות אז מותר לו להשתמש מדוע כי אדם לא יתרח ויעשה סתם כאלו דברים אדם לא יתרח בשביל לעשות את זה כסיומת פרנזים לפרוכת לשטיח וכדומה אם אדם טרח חייב להיות שהוא עשה את זה בשביל מצווה וההבנה הבסיס הבסיסית הזאת של הגמרא שכשאדם תורח ברור שזה למצווה יכול ללמד אותנו ולומר לנו גם במצווה ציצית וגם בשאר כל המצוות אדם טורח ומתאמץ בשביל מצווה ואם כן כמה חיזוק יכולים לקחת שימו לב מה זה מצווה ציצית בפרוטות כמה עולה ציצית? 30 ש₪ אם אתה הולך על המהדרין ציצית זמר עולה לך 100 ש₪ עם תכלת עולה לך 150 ש₪ עדיין זה פרוטות לעומת השכר האדיר שמובטח לנו המקיים ציצית כאילו קיים את כל התורה כולה אדם שהולך עם ציצית יש לו שמירה עליונה אדם הגאון מוילנה שהיה ענק שבענקים לפני פטירתו בכה ואמר תראו מה בעולם הזה אפשר להשיג בכמה פרוטות אפשר להשיג כל כך הרבה מצוות כל צד שאתה הולך עם ציצית זה מצוות אין ספור יותר מכך כתוב שבעזרת השם בגאולה עתידה שתהיה במרה בימינו שיבוא כל החימה וכל הכעס על כל הגויים הם יבואו וירוצו אחרי יהודים וכל אדם שיש לו ציצית יבואו 700 איש גויים מכל העולמות מכל הארצות מכל המדינות ויחזיקו בכנף בגדול אמור אתה הבוס אתה תהיה בוס תפרוס עלינו את חסותך אנחנו נהיה שלך במאט האחוזים וכך הם יעשו בכל כנף וכנף תעשו חשבון מהיר ארבע כנפות של ציצית יש לך 2800 עבדים מה יכול להיות יותר לוקסוס בעולם הזה מהדבר הזה מעבר לשכר האדיר שיהיה בעולם הבא אז אחי יקר בפעם הבאה שיש לנו את ההתלבטות הזו האריזל כותב שאפילו בלילה ללכת עם ציצית אבל לפעמים יש לנו את הקושי הזה הורדת שנייה את הציצית עוד לא לבשת וכדומה תחשוב לעצמך כמה מצוות כמה שכר כמה אני יכול להרוויח בעולם הזה ובעולם הבא מהקצת מאמץ הזה של ללכת עם ציצית שלא לוותר על המצווה הנפלאה הזו אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים ברוך השם אני מרגיש שאני צרוד ועל פי כשאני צרוד אני מתחיל ככה והתורה נותנת את הכוח ובמהלך השיעור הצרידות נעלמת אז אני בעזרת השם מקווה שככה יהיה גם הפעם אומרת הגמרא הקדושה דף צו עמוד ב ואנחנו אוזים כבר מספר שורות מלמעלה אתמול בעצם נכנסנו למעגל החיפושים אחרי אותו תנא שהוא התנא של המשנה שלנו שסובר ששבת זמן תפילין ששבת זה זמן מתאים להנחת תפילין לא מצאנו אתמול מי זה מנסה הגמרא בעצם ממשיכה במסע החיפושים ואומרת אולי זה התנא הבא אלא 1 2 3 ארבע שורות חמש שורות מלמעלה אלא אומרת הגמרא תנאי דתניה המוצא תפילין מכניסן זוג זוג אחד האיש ואחד האישה אחד חדשות ואחד ישנות דברי רבי מאיר שימו לב זה דומה קצת למה שכתוב במשנה שלנו לתנקמה שמכניסן זוג זוג אבל יש כאן תוספות גם איש וגם אישה יכולה להכניס ושימו לב גם אישה יכולה להכניס וגם גם חדשות וגם ישנות. במשנה שלנו ראינו שרק ישנות שאני יודע שהם מצווה ולכן יש בעיה שהם ישארו בביזיון בחוץ אבל חדשות שאולי אדם עשה כמע וצורת תפילין אותם אסור להכניס. פה כתוב אחד חדשות ואחד ישנות. רבי יהודה ש בחדשות הוא מתיר בישנות. זאת אומרת הוא מתמקד על מה שאמר תנקמה על מה שאמר רבי מאיר שבין חדשות בין ישנות ועוסר. אומרת הגמרא שים לב שני התנאים הללו גם רבי מאיר וגם רבי יהודה הם לא על מה המחלוקת שלהם? היא היא בעצם מפוקסת על הנתון של חדשות וישנות. האם גם חדשות או רק ישנות? עד כאן לא פליגי. עד כאן אין מחלוקת ביניהם אלא בחדשות וישנות. אבל באישה לא פליגי. לפי שניהם אישה יכולה להכניס. ובעצם אם אישה יכולה להכניס משמע מכאן שמה? שתפילין זה מצוות עשה שלא הזמן גרמה שלא תלויות בזמן. כי אם זה היה תלוי בזמן לא הייתי נותן לאישה לעשות את המצווה הזו. זה אפילו מגיע לידי חשש. בל תוסיף. והיא מוסיפה ועושה מצווה שהיא לא צריכה, שאסור לה. ואם ככה אנחנו רואים כאן במפורש שאם אני מתיר לאישה להכניס, ככל הנראה זה תלוי בזה ששבת זמן תפילין. למה? כי אני צריך להגיע למטרה שתפילין זה מצוות עשה שלא הזמן גרמה. אם בשבת לא מניחים תפילין, זה הופך להיות מצוות עשה שהזמן גרמה ונשים פטורות. ואם כן לא נתיר לנשים להכניס תפילין להכניס תפילין בשבת בצורה כזו. אבל רק בגלל שאני אומר ששבת זמן תפילין זה הופך להיות מצוות עשה שלא תלויה בזמן ולכן אני מתיר לנשים להכניס אם ככה ככל הנראה גם רבי מאיר וגם רבי יהודה נסברו ששבת זמן תפילין אומרת הגמרא שמ מינה מצוות עשה שלא הזמן גרמה הוא בכל מצוות אס שאין לה זמן גרם אנשים חייבות שואלת הגמרא מנין אתה בעצם מתנה את זה באופן הדוק שאם אישה פטורה אז היא לא רק שהיא פטורה אלא זה גם איסור בשבילה וזה הופך לבעל תוסיף. אל תשכח אתמול ראינו את שיטתו של רבי יוסי. אתמול ראינו את שיטתו של רבי יוסי שמצווה תצא שאישה פטורה ממנה, שהזמן גרמה היא אמנם פטורה אבל מותר לה לעשות זאת. ודילמה שואלת הגמרא סבר להקרבי יוסי דאמר נשים סומכות רשות. זאת אומרת שעליו שכתוב במפורש שדווקא בני ישראל סומכים ולא בנות ישראל סומכות. בכל אופן הם לא מחויבות אבל מותר להם. אותו דבר כך נאמר מותר להם. אז אין כאן בעיה של בל תוסיף. אין פה איסור. ואפילו רש"י מדגיש שאפילו אין בעיה של מסע כי אני אומר שזה נקרא תכשיט ויהיה מותר לנשים להכניס זאת אומרת מה שאמרת מקודם שזה קשור בקשר הדוק בא לינתק שאם אני מתיר לאישה זה אומר לי שזה מצוות עשה שלא הזמן גרמה וזה אומר ששבת זמן תפילין לא ייתכן שמותר להם זאת אומרת הם באמת לא מחוייבות כי זה מצוות עשה שעה זמן גרמה כי שבת לו זמן תפילין ובכל אופן מותר להם כי שיטת רבי יוסי אומרת הגמרא לא ייתכן לא סקדתך ואני אוכיח לך את זה דלא ולא רבי מאבר לה כי רבי יוסי ולא רבי יהודה סבר לכיר רבי יוסי אני אראה לך משני מקורות אחרים ממקומות שמדינים אחרים ששמה גם רבי מאיר מופיע רואים אותו כאחד כזה שלא סובר את רבי יוסי וסובר שכשאישה שכשאישה פטורה אסור לה וגם רבי יהודה סובר כך מביאה הגמרא את המקורות הללו לא רבי מאיר סבר לקריבי יוסי דתנן אין מעכבין את את תינוקות מלתקוע מדובר ביום טוב של ראש השנה לתקוע בשופר חייבים כמובן אבל לתקוע בראש השנה אין ספק זה המצווה תקיעת שופר אבל מעבר למצווה האם לילדים מותר לתקוע בשביל להתאמן אז רשי אומר זה חוכמה ולא מלאכה דבר ראשון דע לך זה לא מלאכה אבל זה נראה כמו מלאכה ולכן אני אומר לילדים מותר לתקוע אתה יודע למה כי זה מחנך אותם למצוות בעוד מספר שנים הם יהיו מחויבים אבל לנשים אני לא מתיר לתקוע למה אומר רשי זה נראה כמוסיפות על המצווה עד כדי כך ואם כך מי אומר את זה כבר נראה שכנראה רבי מאיר אומר את את זה כי זה סתם משנה וסתם משנה זה על פי רוב שיטת רבי מאיר ואם כך אנחנו רואים שרבי מאיר אומר שבמקום שאישה פטורה גם אסור לה לעשות את זה אותו דבר לגבי שבת אם אישה פטורה יהיה אסור להכניס את התפילין היא תעבור על בעל תוסיף בוא נראה את זה דתנן אין מעקבין את התינוקות מלתקוע אנשים מעקבין וסתם מתניתין רבי מאיר אז אם כך רואים שרבי מאיר לא סובר כמו רבי יוסי ולהפך הוא סובר שכשאסור שכשנשים פטורות גם אסור להם ולא רבי יהודה סבר כי רבי יוסי דתניה דבר אל בני ישראל ושמח כמו שראינו אתמול לגבי מצוות שמיכה להניח את הידיים על הקורבן לסמוך על הקורבן כתוב כך דבר דווקא אל בני ישראל בני ישראל סומכים והמנות ישראל סומכות כך שיטת תנקמה רבי יוסי ורבי שמעון אומרים נשים סומכות רשות שכן מותר לנשים לסמוך ומי זה התנקמה אומרת הגמרא זה מופיע בספרה ספרה זה בעצם זה מדרשים של תנאים על חומש ויקרא ואם כך סתם ספרה מהני רבי יהודה סתם ספרה ידוע לנו שזה רבי יהודה ואם ככה אנחנו רואים גם סתם משנה שזה רבי מאיר וגם סתם משנה שזה רבי יהודה בניגוד לדעתו של רבי יוסי ואם כן אומרת הגמרא רגע אנחנו רואים כאן מוצאים כאן את התנא שבאמת סובר ששבת זמן תפילין למה כי כתוב במפורש שהם נחלקים למעלה לגבי חדשות וישנות אבל שניהם מסכימים שנשים יכולות להכניס בשבת אם הם יכולות להכניס סימן שהם חייבות זאת אומרת סימן שהם יכולות להניח תפילין ולמה כי זה מצוות עשה שלא הזמן גרמה כן כן ששבת גם כן זמן תפילין ולכן הם לא עוברות אין כאן בעל תוסיף מותר להם לקחת את זה והנה אלו הם התנאים שסוברים שלשבת זמן תפילין אומרת הגמרא הקדושה מה רבי אלעזר המוצא תכלת בשוק מתחילים פה כביכול עניין חדש שבעוד רגע תקשר למשנתנו אדם שמוצא צמר צבוע בצבע תכלת של החילזון כן של והיה ושמתם על כנפי בגדכם פתיל תכלת כמו שכתוב שמה אז אם הוא מוצא כזה צבע תכלת בשוק אם זה לשונות זה בעצם קבוצות של צמר שרוג צבוע פסול פסולות למה כי אני טולה שהם לא נעשו לשמן הם נצבעו לתעשיית הטקסיל בשביל הריגים בדים וכדומה ולכן הם פסולות אבל אם זה חוטין הם כשרים למה כי אני משאר שהם נעשו לצורך הציצית מתחילה הגמרא פותחת הגמרא ושואלת מה ישנה הלשונות למה בלשונות אתה אומר לי שהם פסולות באמרינן הדת דגלימה צבעינו הם נועדו לצורך גלימות וכדומה אם כך חותינמנמה דת דגלימה תביא נו עשו מזה חוטים לצורך גלימה ואם כן הם לא נעשו שם מצווה ציצית ופסולות אונה הגמרא מדובר בשזורים ברגע שזה שזור כדין ציצית כשאתה שוזר את זה בצורה של תואמת למצווה ציצית ככל הנראה הם נעשו למצווה שואלת הגמרא רגע משתמשים בשזור לשימושים נוספים שזורים ננימהדתא דשיפטא דגלימה הייפו הוא כפל אותם עיפינו זה לשון כפל הוא כפל אותם הוא שזר אותם על על דעת שפת הגלימה כמו שיש אתם יודעים בפרוכות בסופם יש פרנזים, יש כל מיני שטיחים שבסופם יש כאלו פרנזים שזורים מאוד מאוד יפה יפיים. אולי את החוטים הללו שהוא שזר וצבא בצבע תכלת הוא עשה לצורך הגלימות והשתיחים הללו אבל לא לצורך מצווה ואם כן הם פסולים. אומרת הגמרא במופסקין הם חתוכים. ברגע שהם חתוכים ושזורים זאת אומרת בשטיח בפרוכת אני עושה מהבד עצמו שאני הורג את השטיח או את הפרוכת בסופו אני משאיר חוט ושוזר אותו נפלא. אבל אם חתכתי חוטים ואותם שזרתי פה יש לי בעצם עבודה קשה כשאני עושה כזו עבודה ומתאמץ במופסקין אומרת הגמרא זה חתוך דכוהי מאמץ כזה ודאי לא תרכאין שאנשים לא סתם תורכים אלא אם כן בשביל צורך מצווה ולכן אם אני אמצא בשוק באמת לשונות של צמר צבוע תכלת או אפילו חוטים אפילו סורים כל עוד והם לא מופסקים אני לא אשתמש בהם למצווה אבל אם הם גם מופסקים זאת אומרת הם חתוכים ומוכנים כעלומות למצווה ציצית אז אני אומר תראו כל כך גדולה אנשים לא תורכים סתם וברור שהם נעשו לצורך מצווה ולכן הם יהיו כשרים להשתמש בהם לציצית שואלת הגמרא אמר רבה אתה אומר לי את הסברה פה מה הסברה שלך שאדם לא טורח לצורך דבר אחר אמר רבה וכי אדם תורח לעשות כמע כמין תפילין דתנן ראינו במשנה שלנו וראינו את זה גם בגמרא במ דברים אמורים בישנות כל מה שמותר להציל תפילין שנמצאים בשדה להכניס אותם לעיר זה דווקא בתפילין ישנות שאני יודע שהשתמשו בהם למצווה אבל בחדשות פטור וכמו שהסברנו במשנה כשיש לי תפילין חדשות אני חושב שהם כלל תפילין קדושות זה סך הכל כמע בן אדם כתב לךשים שמות וכדומה ושם אותם בנרתיק כן צורת תפילין ולכן אני אומר אין שום סיבה בעולם להציל אותם אולי יש בהם קדושה מסוימת אבל בטח לא קדושת תפילין ואם כך ושואל רב שאלה הגיונית שאלה פשוטה הרי אתה אומר לי פה שכשאדם אתה רואה ציציות אתה רואה צמר שזור מופסק סק אדם לא תורח סתם ברור שזה מצווה אם אתה רואה בית של תפילין שידוע שהמאמץ לעשות אותו הוא לא קטן האם אדם יתרח ויעשה כמע בצורה כזו אין סיבה בעולם אמר רבא בוא אני קורא עוד פעם את השאלה וכי אדם טורח לעשות קמי כמין תפילין דתנן שעל פי זה בעצם זה משליך הלכתי את הדין הזה שאני כן חושבש שאדם תורח לעשות כמע כמין תפילין הוא משליך לי על ההלכה במ דברים אמורים בישנות אבל בחדשות פטור והוא שואל מדוע אם אתה אומר לי שלא תורח אז גם בתפילין הוא לא טורח אומרת הגמרא אמר רב זיר לאב הברי פוק תני להו אני יש ברייתה במפורש כך המוצא התחילת בשוק לשונות פסולים חוטים מופסקים כשרים דווקא אם הם מופסקים למה בזה שאין אדם תורח אז מה רבא שואל ומתפלל כך כתוב בבריתה במפורש אמר רבה רבה מתעקש וממשיך הלאה ומשום דתנילה אבא ברידבי זירה כיף אתלילה תרגום הילולי האם משום שאבא הביא ברייתה כזו הוא טלה בנזמים זאת אומרת האם משהו התחדש לי הוא הגיע ונתן פה איזה ברק מלוטש חדש. הוא הגיע והביא פה איזה משהו שלא ידעתי קודם. הוא קרא ברייתה בדיוק כמו שראינו קודם. זה נפלא ביותר אבל השאלה שלי בעינה עומדת. למה הוא מדוע? למה אתה אומר אדם לא טורח? ולכן משמה אתה מספיק מסקנה הלכתית שאם יש לך חוטים שזורים ומופסקים הם טובים לציצית. ואילו לגבי תפילין אתה רואה תפילין חדשות עשו אותם כמו תפילין בתים של תפילין ככה עם כל מה שצריך. אתה אומר לי לא אולי זה כמע אם אדם יתרח. אלא אמר רבא רגע והתנן אומרת הגמרא רגע השאלה שלך מצוינת אבל כך כתוב במפורש במשנה והתנן במ דברים אמורים בישנות אבל בחדשות פטור אז אתה רבה עם השאלה הנפלאה שלך עדיין במשנה כתוב במפורש שאני כן חושב שהתפילין הללו הם כמע אל המרבה טרך ולא טרך תנאי זה באמת מחלוקת תנאים האם אני חושב שבן אדם יתרח ויעשה כי אין תפילין או לא דתניה המוצא תפילין מכניסן זוג זוג אחד האיש ואחד האישה אחד חדשות ואחד ישנות דברי רבי מאיר רבי יהודה עושה בחדשות הוא מתיר בישנות רבי מאיר שאומר גם חדשות וגם ישנות הוא באמת אומר אדם לא יתרך ולפי שדתו גם בצ חוטין מופסקים וסזורין אדם לא יתרח אבל רבי יהודה עושה בחדשות ומציר בישנות על מהמר סבר טרחניש ומר סבר לא טרחניש למה רבי יהודה עשה בחדשות כי הוא חושש לקמע כי הוא אומר אדם כן יתרח ויעשה כמע כי אין תפילין לפי שיטתו ייתכן שאדם יתרח ויכין חוטים שזורים מופסקים בצבע תכלת ועדיין זה לא נועד למצוות ציצית. יפה מאוד. אז בעצם מסכם רבה זה מחלוקת תנאים. ולכן במשנה שלנו זה תנא אחד שבאמת חושש והוא שחושש באמת יחשוש גם לגבי ציצית. ואילו רבי מאיר לא חושש והוא גם לגבי ציצית לא חושש שאדם תורח. נפלא ביותר. בואו נסכם מה ראינו. היום חיפשנו אחרי אותו תנא שיאמר שבת זמן תפילין ומצאנו. אמרנו רבי מאיר ורבי יהודה שניהם חולקים האם חדשות וישנות כפי שכבר נראה. אבל לגבי נשים הם מסכימים שנשים מכניסות תפילין וחייב להיות אם אישה לא היה לא הייתה חייבת בתפילין זאת אומרת אם לאישה לא היה קשר למצוות תפילין לא הייתי אומר שמותר להכניס הייתי אומר שיש בעיה של בעל תוסיף ולכן חייב להיות שאישה חייבת למה אישה חייבת למה בעצם לאישה יש קשר לתפילין לא יודע אם ניתן לומר חייבת אבל עדיין יש לה קשר כיוון שזה מצוות עשה שלא הזמן גרמה כי שבת זה זמן תפילין אי אפשר אי אפשר לומר שהם סוברים כרבי יוסי שאומר עליו שהיא פטורה היא מותרת וזה לא בעיה שבעל תוסיף כי רבי מאיר לא סובר כי כרבי יוסי כמו שאני רואה שלילדים לתקוע בראש השנה אבל לנשים אסור אתה רואה שהם אסורות בזה וגם רבי וסתם ישנה רבי מאיר וגם רבי יהודה כתוב בספרה שסתם ספרה זה רבי יהודה כתוב במפורש בני ישראל סומכים ואין בנות ישראל סומכות אז לא יכול להיות שהוא סובר כרבי יוסי מגיע רבי אלעזר ואומר מוצא תחילת בשוק לשונות לא שתמש בהם אבל אם זה חוטים ואני כבר מוסיף את המסקנה מופסקין וסורין אז יכול להשתמש בהם כי לא טרך איניש רב המקשה על כך וגם הבריתה לא עוזרת לו אבל המשנה בניגוד אליו אומרת שבתפילין יש מושג של ישנות חדשות שאני אומר אני חושב שהם קמאות ואין להם קדושה אתה רואה שטרחיניש ולכן הוא אומר זה באמת מחלוקת תנאים בין רבי מאיר לרבי יהודה האם טרח או לא טרח ואותו אחד בעצם יסבור אותו אחד שסובר טרח זה בין בתפילין ובין בציצית וכן להפך בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה