העמוד היומי מסכת שבת דף צה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף צה עמוד ב
[מוזיקה] דף צדיקי עמוד ב ואיך אני לא אפתח עם חיוך כשאנחנו כבר ממש מתחילים את הפרק העשירי הפרק האחרון במסכת עירובינה למעלה ממ דפה עוד אותו אנחנו מסיימים והשמחה היא לא שמחה של התפתרות איזה כיף אנחנו מתפתרים מהמסכת הקשה זו ממש לא שמחה של סיפוק שמחה של אנשים אני ואתם כולנו יחד טיפסנו על הר גבוה ומביטים לאחור בסיפוק של מטפסי הרים מנוסים כל כך הרבה קנינו בדרך היה מאתגר היה קשה היה ממש לא קל אבל ברוך השם אלון נעלה יכול נאכל אנחנו צולכים את זה ובגאווה ובגבורה אנחנו לוקחים את כל הימים האלה איתנו את כל התורה שלמדתי באף את כל התקופות הקשות שעברנו גם בלימוד התורה שהיה מאתגר וגם מסביב שבחוץ יום השר גם היה בלאגן לעם ישראל גם כל אחד עבר את מה שיש יש לו כמובן כל אחד את מה שעובר לבדו וברוך השם כזה מסע מסע של יום ועוד יום שלמעלה מ-100 דפים למעלה מ-200 ימים שאנחנו לומדים את המסכת הנפלאה והמתוקה הזאת אני בטוח שהמשע הזה ינצר בלב כל אחד ואחד מאיתנו וילווה אותו במהלך החיים והיום אנחנו בעזרת השם נתחיל לדבר על אדם שמוצא תפילין משם אנחנו נסטייף לדיון האם שבת זה זמן תפילין או לא ואני רוצה לדבר קצת על המאחורה הרי אנחנו יודעים היום ששבת לא מניחים תפילין ולמה שמעתי פעם גם סיפור מדהים אני לא בקיא לא בתאריכים ולא בשמות אבל הרעיון מאחוריו רעיון יפה מסופר על אחד מהפריצים הרוזנים הדוקסים של פעם לא יודע בדיוק מה או פרנס יוזף או הגרף פוטוצקי או לא משנה מי זה היה שחייב כל מקום מרכזי כל מקום ציבורי לשים תמונה שלו פשוט שיזכרו ממנו בכל מקום וכמובן גם בבתי הכנסיות היו שמים תמונה שלו אבל אין זה מן הכבוד שבתוך בית כנסת יהיה תמונה של פרנסיו יוזף יהיה ספמו מפואר ככל שיהיה עדיין זה לא מתאים אז התחמו ופשוט היו שמים מודים דרבנן נוסח של מודים דרבנן תמונה נהדרת שמאחורה הייתה את תמונתו של פרנצי יוזף וכל פעם שהוא היה מגיע לביקור בעיר או משהו כזה או השוטרים או המפקחים מתעם השלטון היו נמצאים היו פשוט מעבירים את התמונה הופכים את המודים דרבנן לפרנץ יוסף וכולם היו מרוצים מהלך השנה כולה היה מודים דרבנן וגם כן כולם היו מרוצים פעם אחת פרנס יוסף הגיע בהפתעה נכנס לבית כנסת באמצע שיעור של הרב באמצע שיעור שיעור מרכזי של בין מנחה להרבית קבלת שבת ובום הוא נכנס הרב מיד מקבל אותו בכבוד הראוי ופנס יוסף מיד מחפש את התמונה על כל הקירות ואומר רגע איפה התמונה היא אמורה לי עוד 24/7 אמר לו הרב דבר נפלא הרב לא התבלבל הרב שהיה כמובן כנראה אחד מהחכמים והמפולפלים שברבנים אמר לו מיד פשוט מאוד בשביל מה אנחנו צריכים תמיד את התמונה בשביל שיהיה לנו תזכורת שכבודו נמצא בכל מקום ושולט והכל עכשיו אנחנו לא צריכים תמונה הנה אתה בכבודך ובעצמך לא צריך תמונה אותו דבר לגבי תפילין בשבת התפילין הם אות הם סימן על היהודי בכל רגע נתון שהוא עבד של הקדוש ברוך הוא בכל בוקר הוא מיד מניח את התפילין קושר את הרצועות על הראש לשעבד תאוות ומחשבות על הראש זה שהנשמה שבמוכי עם שער חושי וכוחותיי יהיו משועבדים לעבודתו יתברך שמו ועל היד זה כנגד הלב תאוות ומחשבות כל התאוות שיש לנו בלב גם כן יהיו משועבדים לקדוש ברוך הוא זו המטרה לכן אנחנו עושים את זה מדי יום ומה קורה בשבת שבת כפי שכתוב זה מלך ומתרונה יושבים זו עם זו אנחנו יושבים עם הקדוש ברוך הוא נמצאים בתוך החדר הפנימי נמצאים בתוך הקבינט שמנהיג את העולם אנחנו לא צריכים כביכול את האות הזה כשם שבדוגמה וסיפור הבנו שכשהמלך נמצא לא צריך את תמונתו כשאנחנו נמצאים יחד עם הקדוש ברוך הוא כביכול לא צריך את התפילין השבת היא עצמה אותי ביני וביניכם לא צריך את ההוקשרתם לאות על ידיך אם כך נלמד מכאן גם כמה גדולה מעלתם של התפילין שאותם אנחנו קושרים מדי יום על הזרוע ועל הראש לייחד בזה את האבות ומחשבות ליבנו את הראש נגד המוח הנשמה שבמוכי שנזכור מזה תמיד וגם עד כמה גדולה מעלתה של השבת שכשמגיעה השבת אפילו הסימן הנהדר הזה הסימן האינסופי הזה של התפילין גם הוא כביכול לא נצרך כי אנחנו נמצאים כאן בתוך הארמון נמצאים בתוך החדרים הפרטיים והפנימיים יחד עם בורא העולם אומרת הגמרא הקדושה עכשיו אנחנו מתחילים את דף צדיק עמוד א' תחילת פרק המוצא תפילין אדם הולך ברחוב הולך בשדה רש"י אומר ומוצא תפילין בשדה מקום שנאבדים כידוע מכל גמרא שבת וגמרא עירובין אסור לטלטל ברשות הרבים ועוד יותר אני רוצה לקחת את התפילין הללו שמוטלים בביזיון ולהכניס אותם לתוך מקום משתמר בעצם להכניס אותם לתוך העיר אומרת הגמרא הקדושה מוצא תפילין אומרת המשנה מכניסן זוג זוג כך אומרת הנקמה נראה בגמרא שזה רבי מאיר מכניס אותם כביום חול זאת אומרת הוא קושר את הרצועות על זרועו ועל ידו כדרך שמניחים תפילין ביום חול ומכניס אותם לתוך ביתו ואם הוא מוצא שמה כמה זוגות תפילין הוא עושה את זה פעם ועוד פעם ועוד פעם בכמה נגלות מכניס לו אותם פנימה רבן גמליאל אומר שניים שניים בכל פעם הוא מכניס שניים זאת אומרת שניים על ראשו ושניים על זרעו וכך הוא מכניס אותם ובגמרא נסביר מדוע במ דברים אמורים מסייגת ומגבילה הגמרא דווקא בישנות כשאתה מוצא תפילין ישנות רשי אומר שאתה רואה עליהם שהשתמשו בהם כתפילין כתפילין של מצווה יש בהם את הקשר הם כבר שחוקות משימוש אז אני אומר באמת להכניס אותם כדי שלא יהיו מוטלות בביזיון אבל בחדשות פטור אם אתה רואה תפילין חדשות שלא קשורים ברצועות שלהם ואין להם סימני שימוש אומר רש"י אתה לא פטור ואפילו אסור מלהכניסם דילמען בעלמה ואין בהם קדושה רש"י אומר רק תפילין שנעשים כהלכתן לשמן רק בהם יש קדושה אבל אותם תפילין ייתכן שזה קמע היו נוהגים בזמנם אנשים לעשות קמאות בצורת תפילין היה שם כל מיני שמות כל מיני לחשים כל מיני שמות של מלאכים זה נפלא אבל עדיין אין את היתר להכניס אותם בשבת תשאיר אותם שם ואסור לך לא רק שפטור כמו שאמרנו אלא אסור לך להכניסם לעיר אומרת המשנה מצאן צבטים או קריחות הוא מצא הרבה רשי אומר הרבה תפילין בכל קשר או קריכות שבגמרא נראה מה ההבדל בין צבטים לקריחות והוא יודע שאם הוא יעשה את זה אחד אחד או שניים שניים כדברי רבן גמליאל הוא לא יספיק להכניס את כולם עד שיגמר שבת מה הדין מצאן צבטים או קריחות מכשיך עליהנו מביין אסור לו להעלות אותם הגמרא תשאל למה שלא יתחיל לפחות זוג זוג אבל בכל אופן מה שכתוב במשנה אסור לו להכניס אותם לעיר והוא יחכה שמה יחד עם התפילין עד שתכשך עד מוצאי שבת ישמור אותם מביזיון או מהגנבים ואז יכניס אותם הוא בסכנה אומר רש"י מה קורה אם יש לסטין הוא חושש מאוד שאלה שמגיעים לקחת את התפילין ישמחו מאוד לראות אותו ויקחו גם אותו יחד איתם סכנה להישאר שם הוא בסכנה מחסן והולך לו הוא מצידו משאיר את זה בצורה מכובדת והולך מצד אחד אסור לו להכניס אותם פנימה מצד שני אסור הוא לא יכול להשאיר הוא לא יכול להישאר איתם שבת מוצאי שבת ולכן הוא יכסה וילך משם רבי שמעון אומר יש לי פטנט אחר נותנן לחברו וחברו לחברו עד שמגיע לחצרי החיצונה הם עושים שרשרת אנושית וכל אחד מעביר זה פחות מארבע עמות אחד עומד ליד המצבות תפילין מעביר אותם לחברו שעומד על ידו והוא מעביר אותם לאדם נוסף ולאדם נוסף וככה השרשרת הזאת מתקדמת עד שהיא מגיעה לבית הראשון שמשתמר בכניסה לעיר ולשם יכניסו אותו באותה חצר חיצונה שסמוכה לכניסה לעיר וכן בנו נותנו וכן בנו אותו דבר אומרת אומרת המשנה לגבי אמא אשתו הייתה בשדה וילדה בשבת והולל שנולד ברגע זה גם כן עשו בטלטול מה היה עשוי איתו אי אפשר להשאיר אותו בשדה גם כן אומר רבי שמעון בואו נשתמש בפטנט קסם הזה נעשה שרשרת אנושית וכן בנו נותנו לחברו וחברו לחברו אפילו אין 100 זאת אומרת אפילו אם הם 100 איש שמעבירים אותו מרחק עצום גם כן מותר לעשות זאת כך אומר רבי שמעון רבי יהודה אומר לא רק בכזה מקרה של תפילין שמוטלים בביזיון או של בנו שאין אפשרות להשאיר אותו שם אלא אפילו אדם אפילו דבר רגיל אדם צמא רוצה לשתות יין וכדומה והחבית נמצאת במקום רחוק ואסור לטלטל אותה נותן אדם חבית לחברו וחברו לחברו ויכול להוליכו על ידי השרשרת הזו ואפילו חוץ לתחום זאת אומרת לא רק את הבעיה של טלטול בשבת אני פותר כאן אלא גם את הבעיה של מחוץ לתחום שאסור לאדם ללכת מעל 2000 אמה אני פשוט מעביר את החבית כל פעם אדם נמצא במקום שמותר לו להיות וכך מעבירים אותה ואפילו למרחק 2000 3000 ו4000 אמה אבל אמרו לו החולקים עליו מה פתאום גם אם אתה מסכים גם אם אתה מקל ואומר שהפטנט הזה יכול להיות גם לגבי חבית עדיין לא תהלך זו יותר מרגלי בעליה זאת אומרת נכון שאת בעיית טלטול פתרת במקרה הזה שכל אחד מעביר פחות מארבע עמות אבל עדיין לא ייתכן שהחבית הזו תלך יותר מאשר רגלי בעליה ויותר מ-2000 אמה מאיפה שבעליה נמצא או מאיפה שהוא ירב משם בוודאי אסור להעביר אותה אומרת הגמרא הקדושה והגמרא מתחילה להתמקד בדברי המשנה זוג אחד אם תפי לא בדברי תנקמה אנחנו רואים שזוג אחד אפשר להעביר יותר מכך אסור האם לימתנן סתם מדלו כרבי מאיר מבינה הגמרא בעצם רוב הסתם משניות רוב המשניות שסתומות ולא כתוב מי הם זה רבי מאיר אומרת הגמרא בוא נביא מקום אחר שכתוב שלא כמוהו דיקר רבי זאת אומרת כך הגמרא משארת שגם כאן זה אמור להיות רבי מאיר אבל זה לא מסתדר מדוע כי במקום אחר לגבי דלקה שפרצה בבית שמה מופיע סתם משנה שגם היא הגמרא מעריכה ובסוף היא מוודדת את זה זאת אומרת היא מאמטת את ההערכה שלה שזה רבי מאיר ושם אנחנו רואים שאדם יכול להציל בענייני מלבוש כל מה שיכול ללבוש עליו שברגיל הוא הולך עם טישוט וטריינינג הוא יכול עכשיו ללבוש על עצמו חליפות קיטלים כל מה שהוא רוצה ולצאת איתם מחוץ לבית אומרת הגמרא דיקר רבי מאיר האמר לגבי הדלקה לובש כל מה שיכול ללבוש ועוטב כל מה שיכול לעטוף הוא יוצא כך מהבית וזה נפלא ואומרת הגמרא ואם כך פה אתה רואה שאפשר רק זוג אחד ואני לא מחשב את זה כמלבוש ונותן לו להתעטתף בכמה תפילין שהוא יכול אם כך זה חולק על מה שאומר רבי מאיר שם אז ייתכן אמנם שפה זה לא רבי מאיר אבל האם הסתמה הזאת שכתובה כאן מנוגדת לדברי רבי מאיר לגבי הצלה מדלקה ושואלת הגמרא והיא סתמה לגבי דלקה ממה דרבי מאירי אומרת הגמרא דקטני עלה לובש הוא מוציא הוא פושט הוא לובש הוא מוציא הוא פושט זאת אומרת הוא יכול לעשות את הלבישות הללו של כל העיתופים של כל הבגדים אפילו כמה נגלות כמה פעמים אפילו כל היום כולו דיבר רבי מאיר אם כך רואים במפורש ששמה זה רבי מאיר האם כאן זה לא רבי מאיר וזה עוד מנוגד לדבריו אומרת הגמרא לא ייתכן לומר שזה רבי מאיר אמר רבה אפילו תאמר רבי מאיר אתם לגבי הצלה מדלקה דרך מלבושו ככל שביר רבנן ואחד דרך מלבושו ככל שבנן זאת אומרת כל פעם אני הולך לפי יום חול בענייני מלבוש כל כל יום חול הוא יכול לבחור לעצמו מה ללבוש ואיך ללבוש והוא יכול להתעטף באינספור באינספור עיתופים ובאין ספור מלבושים ולכן אני גם מתיר לו לצאת כך בשבת אבל בתפילין שאסור לו ביום חול ללבוש יותר מאחד על הזרוע ואחד על הראש יותר מכך זה כבר יהיה איסור בל תוסיף וזה אני כבר לא מתיר לו אומרת הגמרא פשוט מאוד כל פעם אני עושה את זה כמו יום חול אתם דבחול כמה דבילי לביש אז לעניין הצלנם נשארו לרבנן כמה שאתה רוצה תלבש ותציל אחד בכל מזוג אחד אין תפי לא אסור ללבוש יותר מזוג אחד ביום חול לעניין הצל מזוג אחד אין תפי לא ואנחנו בעצם כאן אנחנו נכנסים לדין חדש אנחנו נכנסים בעצם למושג הזה של א א' האם שבת זה זמן תפילין או לא ב' האם יש איסור בל תוסיף בתפילין או לא ובעזרת השם את זה את שני הדברים הללו אנחנו הולכים לפתח כאן במהלך העמוד בעצם את העניין פה של בעל תוסיף אני הכנסתי על פי דברי תוספות תוספות מדגישים ואומרים שכיוון ששבת זמן תפילין יש גם בעל תוסיף זאת אומרת אנחנו נראה את זה גם בהמשך שבת זמן תפילין ובעל תוסיף קשורים בקשר בעל ינתק אם בשבת ניתן להניח תפילין אני גם חושש לבעל תוסיף אם תשים על עצמך תפילין אוספות אבל אם שבת לו זמן תפילין אז אין כל בעיה כי כיוון שאתה לא עושה כרגע מצווה גם אם תשים שניים שלושה וארבעה וחמישה עדיין לא תעבור על בעל תוסיף רש"י כרגע קצת מתעלם מזה הוא אומר לא רבי מאיר סובר ששבת זמן תפילין ולכן הטעם שחכמים מתירים לך להכניס את התפילין זה לא בגלל שהם יש להם אינטרס של הצלה או דאגה שלא יתבזו פשוט מאוד מותר לך להכניס אותם כי מותר לך לבוש תפילין בשבת שבת זה זמן שמניחים בו תפילין לא חובה אולי אבל עדיין מותר להניח בו תפילין ולכן כמו שביום חול כמו שלגבי הצלה אתה אומר לי תלבש כמו ביום חול גם כאן אני אומר לך פשוט מאוד תלבש כמו ביום חול כמו בנורמה אחד בראש ואחד בזו כך רש"י אומר בהמשך כמו שאמרנו נרחיב בזה הלאה ונפשט את זה אומרת הגמרא הקדושה רבן גמליאל אומר שניים שניים רבן גמליאל אומר כשאתה בא להציל את התפילין מביזיון תלבש כל פעם שניים בראש ושניים בזוהר שואלת הגמרא מה היא כסבר מה ההיגיון שעומד מאחורי דבריו של רבן גמליאל איקסבר שבת זמן תפילינו זוג אחד אין תפי ויקסבר שבת לו זמן תפילינו ומשום הצלה דרך מלבוש שאו לרבנן אפילו תפי נמי בעצם השאלה שלו השאלה שלו היא כזו אם הרעיון הוא שבשבת מניחים תבילין אז פשוט מאוד כמו רבי מאיר אין כאן אינטרס של הצלה מיוחד פשוט מותר לך להניח תפילין תעשה את זה כמו ביום חול כמו שביום חול אתה מניח אחד ואחד גם כאן אחד ואחד נפלא אבל אם תאמר לי ששבת זה לא זמן תבילין וכל הסיבה שאני אומר לך להכניס אותם זה בגלל הצלה אה למה זה לא נקרא מסע כי חכמים עשו את זה דרך מלבוש ודרך תכשיט אם כך אז למה רק שניים שתוכל להכניס גם שלושה וארבעה וחמישה עם העניין של מלבוש כמו שהמלבוש אפשר כמה שיותר גם כאן שיהיה מותר כמה שיותר עליו שזה לו אורכי אז זה באמת לא דרכך אבל הרי אתה מגיע לי פה מאינטרס של הצלה נכון אז תתיר לי גם את זה אז מה סובר רבן גמליאל אומרת הגמרא לעולם כסבר שבת לו זמן תפילין הוא שבת זה לו זמן תפילין וחכמים הגיעו פה באמת מתוך אינטרס של הצלת התפילין מביזיון האם כך שאלת למה תפינ מי לא למה לא יותר מכך וכישהו רבנן לעניין הצלה דרך מלבוש במקום תפילין דווקא כמו שלובשים תפילין ולכן אני לא מתיר לך יותר משניים שואלת הגמרא יחי זוג אחד נמי אין תפי לא אם כך תאמר לי שזוג אחד כן ויותר מכך לא אם אתה אומר לי תשמע חכמים הגיעו והתחשבו בהצלנת התפילין בעיקרון שבת זה לו זמן תפילין כיוון שהם פה בביזיון אני מתיר לך להציל אבל כמו שאתה מניח תפילין אז שוב זוג אחד בראש אחד בזרוע ולא שניים ושניים למה הוא אומר לי מכניסן שניים שניים אומרת הגמרא פשוט מאוד אמר רב שמואל ברב יצחק מקום יש בראש להניח בו שני תפילין יש מקום בראש להנחת שתי תפילין אפשר להניח בו זמנית בראש שתי תפילין ולכן פשוט מאוד זה עדיין דרך מלבוש זה עדיין דרך הנחת תפילין שואלת הגמרא ניחה דראש דיד מיקה למימר מילא בראש הגמרא הבינה שבאמת יש בו מקום להניח תפילין זאת אומרת כך רש"י מדגיש שבראש יש מקום מיוחד להניח תפילין ואני מסכים אני מסכים איתך שבאותו מקום ייתכן שיש מקום לשניהם אבל ביד רק הקיבורת כשרה להנחת תפילין קיבור את זה המקום התפוח שבין המרפק לכתף שמה זה קשה להנחת תפילין מבינה הגמרא אין שם מקום לשתיים ואם כך למה ביד אתה גם מתיר לי להביא שתיים הרי אמרת שדווקא דרך הנחת תפילין אומרת הגמרא לא גם ביד יש מושג שאדם מניח שם תפילין כדי רב הונה דמר הונה פעמים שאדם בא מן השדה וחבילתו על ראשו וברגע שהוא מניח הוא מאזן את החבילה על ראשו כדרך הציורים של פעם שהיו מניחים את החבילה על הראש זה בעצם קצת דוחק את התפילין וכדי שלא יהיה ביזיון אנש אנשים היו חולצים את התפילין ואין להם מקום לאחוז אותם אז הם היו קורחים גם את התפילין של ראש על הזרוע ואם כך יש מצב שמגיעים עם שני תפילין גם ביד אומרת הגמרא תודה רבה אם ד אמר אבונה שלא הנהג בהם דרך ביזיון ראוי מי אמר זאת אומרת כך רב הונה אומר שבמקרי קיצון אין לך איפה לשים את התפילין על הראש זה התבזה שים אותם ביד אז אתה שם אותם שם בתור מקום אחסון אם היה לך מדף אם היה לך תיק היית שם אותם שם רק אין לך אז אתה שם אותם על היד אבל עדיין זה לא נקרא ראוי להנחת תפילין אז למה רבן גמליאל שאומר ששבת זה לו זמן הנחת תפילין וכל מה שהתירו חכמים זה בשביל הצלה מביזיון והצלה מביזיון התירו רק דרך לבישה אז מילא למה שניים בראש אני מבין למה כי יש מקום להניח שתיים בראש אבל למה שתיים ביד הרי כל ההנחה ביד זה רק שזה דרך ביזיון אומרת הגמרא ממש לא אלא כדי אמר רב שמואל באב יצחק מקום יש בראש שראוי להניח בו שני תפילין הכנה ממקום יש ביד שראוי להניח בו שתי תפילין גם ביד גם בקיבורת יש מקום יש שם יש פשוט מקום טכני יש שם מקום להניח שתי תפילין ולכן מותר כך אומר רבן גמליאל מביאה הגמרא את המקום את המיקום איפה מניחים תפילין תנדווי מנש ידך זו קיבורת בין עיניך זו קודקוד ולכן מניחים את התפילין על הקודקוד איך איפה זה בדיוק אמרת רבי ינא מקום שמוכו של תינוק רופס או רש"י גורס רופף שמקום שמוחו של תינוק רח איפה שעצמות הגולגולת עדיין לא התחברו אפשר להרגיש את זה על כל תינוק מי שיש לו בביתו תינוק בין שלושה חודשים ומטה אולי אפילו קצת מאוחר יותר מרגישים בבהירות איפה מקום שמחו של תינוק ופס ועד שם זה מקום הנחת תפילין ושם יש בראש מקום הנחת שתי תפילין וגם ביד בכיבורת יש מקום להניח שתי תפילין וזו הסיבה של רבן גמליאל שמתיר להציל אבל דרך הנחת תפילין אומרת הגמרא הקדושה לאמה אם כך שהבאת לי פה את דעתו של רבן גמליאל ואמרת לי שהסיבה שהוא מתיר להכניס שניים שניים זה כיוון שהוא הוא סובר שיש מקום בראש וביד להניח שתי תפילין אם כך בוא נאמר שתנקמה במשנתנו חולק עליו ולכן הוא מתיר להכניס רק זוג זוג רק אחד בראש ואחד בזוהר אומרת הגמרא לימדב שמואל באב יצחק המפלגה דתנקמה לת ליד אב שמואל באב יצחק ורבן גמליאל את לידב שמואל באב יצחק ולכן הוא מתיר להכניס שתיים אומרת הגמרא ממש לא דכול על מאיתלהו דרב שמואל באב יצחק ברור שיש מקום בראש לשני תפילין ואחה בשבת זמן תפילין כמפלגה כאן המחלוקת שלהם האם שבת זמן תפילין וממילא האם התירו בגלל הצלה או לא דתנה כמה סבר שבת זמן תפילין הוא מסביר רש"י ואם כך שבת זמן תפילין ואיינו תמדשו זאת אומרת והסיבה שהטיאו רבנן להכניס את התפילין זה בכלל לא בגלל ביזיון לא בגלל הצלה זה לא תכשיט זה פשוט מצווה ואם כך זה זמן תפילין אומר רש"י יש בעל תוסיף יש בעל תוסיף והאיסור של בעל תוסיף מחשב את מה שהוא שם על ראשו כמסע שימו לב בעצם איזה בעצם זה דו שלבי ברגע ששבת זמן תפילין וכל מה שהטירו חכמים זה כיוון שמותר להניח תפילין ולא בגלל הצלה אז מה שיש לך על הראש הוא לא תכשיט מה שאתה מניח למצווה אוקיי מה שאתה מניח מאז זה כבר בעל תוסיף ואין לי פה בעיה שאתה עובר על איסור בעל תוסיף כי יש לי פה בעיה שהבעל תוסיף הופך את זה למסע ומסע כבר אסור לך בשבת כי אין פה היתר של חכמים מיוחד לתפילין אין פה היתר של הצלה כל מה שהתירו לך כל מה שאמרו זה תניח תפילין כמו ביום רגיל ולכן הוא אומר רק אחד ואילו רבן גמליאל סובר לו זמן תפילין הוא ואם לו זמן תפילין אז מה הסיבה שהטירו חכמים בגלל שזה כתכשיט ולא כמסע אז כבר הראשון שאני מניח הוא כבר נחשב כתכשיט ואם אם כך גם השני אומר משום בל תוסיף לקה דין כאן מצוות תפילין כלל אלא כשאר מלבוש דעלמה אין כאן יסור בל תוסיף כי אין מצווה תפילין בשבת ואם כך פשוט מאוד אני אמנם מניח את התפילין ויכול להניח שניים כי חכמים התירו והפכו את התפילין לתכשיט זאת אומרת סל המחלוקת בין רבן גמליאל לתנקמה זה האם חכמים הפכו כרגע את התפילין לתכשיט או לא לפי תנקמה ממש לא זה תפילין קלאסה ולכן מותר לך אחד ולא שתיים השני הופך למסע לפי רבן גמליאל מה פתאום פתאום חכמים הפכו את התפילין לתכשיט שבת לו זמן תפילין זה לא המצווה הם הפכו אותם לתכשיט זה לא מסע מותר לך גם שניים עד כאן הסבר ראשון הסבר שני והיא בתמה דכולה על מה יסברו שבת זמן תפילין ואחה במצוות צריכות כוונה כמפלגה תנקמה סבר לצאת בא היא כוונה שימו לב מדגישים פה את לצאת רבן גמליאל סבר לא באי כוונה אני מדגיש את המילה לצאת כיוון שנראה מחר מחלוקת נוספת לא לעניין לצאת אבל פה יש שני פירושים ברשי ואנחנו כדרכנו נעדיף את הפירוש שאותו רש"י בעצמו מעדיף ור"שי אומר כך תנקמה סובר שהמצוות עצמם לא צריכות כוונה איך שהנחת תפילין בלי שהתכוונת בום יצאת ידי חובה ושימו לב רש"י אומר דבר נוסף לכולל מהתפילין הם תכשיט התפילין הם תכשיט נפלא ביותר השאלה אם הם גם מצווה ולכן אומר רש"י כיוון שלעניין לצאת ידי חובה אתה יוצא בלי כוונה גם לעניין בעל תוסיף אתה בעצם עובר בלי כוונה ברגע שאתה עובר על בעל תוסיף עליו שאתה לא מכוון למצווה אתה עובר על בל תוסיף ואלו לפי רבן גמליאל מצוות סליחות כוונה ולכן אומר רש"י דבר נפלא כך בבלתוסף נמי לא עבר עד מכוון למצווה ופה הוא לא מכוון למצווה זאת אומרת כך ברור שאדם שמניח את התפילין לא מכוון למצווה אמנם שבת זמן תפילין אבל ברור שהוא לא מכוון למצווה לפי תענה כמה לא משנה כיוונת לא משנה לא חיונת יצאת ולכן לא רק שאתה יוצא במצווה אם אתה שם שתי תפילין אתה גם עובר על בעל תוסיף ולכן אסור שתיים מטעם מצוות בל מטעם איסור בעל תוסיף והיו לרבן גמליאל המצוות חייבות כוונה ולכן כרגע שאתה לובש אותם אתה לא מכוון זה תכשיט בעלמה גם השני שאתה לובש אתה לא מכוון וכיוון שאתה לא יוצא במצווה אתה גם לא עובר על איסור בעל תוסיף בואו נסכם מה ראינו היום פתחנו במשנה אדם שמוצא תפילין תנקה מה אומר מכניסן זוג זוג רבן גמליאל אומר שניים שניים דווקא בחדשות ודווקא בישנות ולא בחדשות כי חדשות הם אולי כמע דין נוסף שלנו במשנה אם יש ש המצוות צבטים וקריחות או שהוא מכניס אותם בעצם בוא נתחיל כך או שהוא יושב ומשמר אותם בשעת הסכנה מחסן והולך לו רבי שמעון נותן פטנט גם כאן וגם לעניין ילד שנולד בשדה נותנן לחברו וחברו לחברו ואפילו 100 רבי יהודה מגיע ואומר אפילו בחבית ואפילו מחוץ לתחום ואמרו לו מה פתאום פט נהדר אבל עד רגלי בעליה ולא יותר זוג אחד תפי לא בעצם זה בניבוד לדבריו של רבי מאיר לגבי הצלה מדלקה ואמרנו מה פתאום שמה זה כדרך שהוא עושה בחול וגם כאן כיוון ששבת זמן תפילין זה כדר איך שהוא עושה בחול ואחד בראש ואחד בזו רבן גמליאל אומר שניים שניים למה מה הוא סובר בעצם ניסה גמרא להבין זמן תפילין לו זמן תפילין אמרנו לא הוא סובר ששבת לו זמן תפילין מה שחכמים התירו זה להצלה והתירו כדרך שהולכים ביום חול וביום חול גם אפשר שתיים בראש ושתיים בזרוע לא שתיים בזרוע בדרך ביזיון כמו שראינו אם הוא שם מסע על ראשו אלא באמת יש מקום גם בראש וגם ביד לשני תפילין ולכן מותר שניים ובעצם שניים בראש שניים בזו וראינו גם את מקום הנחת תפילין ביד זה הכיבור את ובראש זה מקום שמוכו של תינוק רופס או רופסף ראינו מה המחלוקת בין תנקמה בעצם שניהם סוברים שיש מקום בראש לשתיים הניסיון הראשון נראה מחר ניסיונות נוספים היום ראינו שניים הניסיון הראשון בעצם האפשרות הראשונה להעמיד את המחלוקת האם שבת זה זמן תפילין כך יסבור את הנקמה וכיוון ששבת זמן תפילין הוא גם עובר על בעל תוסיף והבעל תוסיף הופכים את התפילין השניות למסע ולכן אסור כי אני לא מתיר כלום אני רק אומר תניח תפילין ולפי רבן גמליאל אני מתיר כיוון שאני מציל אותם אני מתיר והם נחשבות כתכשיט ולכן אפשר גם שניים אני אין בעיה של בעל תוסיף אפשר גם שניים נפלא ביותר הסבר שני כמו שרשי הסביר האם מצוות צריכות כוונה או לא ולפי זה האם אני עובר בבעל תוסיף לפי תנקמה לא צריכות כוונה וגם הבעל תוסיף מגיע לך באוטומט לפי רבן גמליאל צריכות כוונה ולכן אתה גם לא עובר על בעל תוסיף כל עוד ואתה לא מתכוון בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה