העמוד היומי מסכת שבת דף צד עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף צד עמוד ב
[מוזיקה] דף צד עמוד ב אם היה לי יום חופשי יום אחד שבו לא הייתי חייב לפתוח עם איזה מסר שעולה מהעמוד שלנו הייתי בוחר את היום החופשי הזה שיהיה היום ולא בגלל שהיה לי מורכב למצוא מסר להפך המסר כר אליי מיד כשהתחלתי ללמוד את העמוד אמרתי וואו איזה מסר אבל כיוון שהמסר הזה די בעט בי כיוון שהוא לא התכתב עם כל מיני דברים שאני מאמין בהם וכל מיני דברים שאני מוסר אותם אמרתי איך אני אדבר על המסר הזה אם אני לא כל כך מאמין בו ולכן העדפתי לדלג אבל לאחר מחשבה נוספת הגעתי להבנה המעמיקה שדווקא המסר הזה שאנחנו נדע איך להשתמש בו הוא זה שיוביל אותנו לסינתזה מושלמת לסנחון מושלם צריך לקחת גם את זה וגם את זה על מה אני מדבר אני אסביר אני מאוד אוהב לדבר על הייחודיות של כל בן אדם זאת אומרת בואו לא נהיה תסמונת עדר אנחנו גדלנו מילדות הרגילו אותנו אנחנו כמו הסביבה אנחנו עושים כמו שכולם עושים וזה נפלא בסופו של דבר זה הביא אותנו לעבודת השם זה הביא אותנו לחיי קהילה בריאים וטובים אבל כשאנחנו גדלים כל אחד צריך לקחת לעצמו ולומר את ההנהגות שאני בן קוה עושה ואני עושה אותם כמצוות אנשים מלומדה כי כל הסביבה שלי עושה אותם בואו נעשה אותם באמונה בואו נעשה אותם בבהירות באמונה בצדקת הדרך להתחיל לבדוק כל דבר ולהבין למה אני עושה אותו לעשות אותו מתוך פנימיות ולא מתוך חיצוניות שכך כולם עושים אבל פתאום היום מגיע דף צד עמוד ב ושמה מופיע שבניגוד לכל הכללים שאנחנו מכירים שאם יש לי פרצה בחצר פחות מ-10 רמות היא נחשבת כפתח אם אני עושה אותה בקרן זווית היא לא נחשבת כפתח בקרן זווית זה אומר ככה על שני קטלים בפינה חמש שמות מכותל זה חמש שמות מכותל זה לא נחשב כפתח ולמה כי אנשים לא רגילים לעשות פתח בכזות בצורה שימו לב פתאום אני מסתכל על האנשים שסביבי ועל פיה הם קובע את המות המידה שלי איך זה ייתכן וזה ההתנגדות הראשונית שמיד הרגשתי רגע זה מנוגד לכל מה שאנחנו תמיד אומרים אל תסתכל על האחר כמו שאמרנו זה מעשה שלו זה מעשה שלך למה לנו להסתכל מאחרים למה אני אמור מבחינה הלכתית להתחשב באחרים ולומר אחרים לא עושים כך את הפתח שלהם אני כן עושה כך וזה נחשב אצלי כפתח מה הבעיה לאחר מכן לאחר מחשבה נוספת הגעתי להבנה המעמיקה הזו שבסופו של דבר אנחנו חיים בעולם יחד עם אנשים נוספים והקהילתיות זה שנסתכל על אחרים בסופו של דבר יעזור לנו להיות אנחנו עצמנו זאת אומרת כך ושימו לב נכון שכל אחד צריך לעשות את מה שהוא עושה מתוך אמונה מתוך בהירות ולא כאחרים עושים אבל בסופו של דבר שימו לב איזה ערך מוסף יש לחיי קהילה איזה ערך מוסף יש ללהיות בן אדם נורמלי ולא להיות אדם חריג מאחרים בסופו של דבר שאדם ילך ויהיה חריג מאחרים האם הוא יוכל בצורה כזו להנחיל את הערכים שלו הלאה לילדים הוא יוכל לצוות את בניו ואת ביתו אחריו בכזו צורה ברור שלו ברגע שהוא פורש מן הכלל הוא מחליט לעצמו כל מיני ערכים שעליהם הוא שם דגש בשונה מכל הסביבה שלו וכדומה יכול להיות שזה אמת אבל בסופו של דבר גם לאמת הזו יש מחיר הוא לא יוכל להמשיך הלאה ולהעביר את זה לילדים הוא גם לא יוכל לדבוק בזה לאורך זמן כי אנשים חריגים לא שעורדים ולכן זה המוסק שנוכל לקחת מהעמוד שלנו תעשה את מה שאתה עושה ותמצא לזה באמת את את המקום האישי הפנימי שלך תעשה את זה מתוך אמונה תעשה את זה מתוך בהירות מתוך פנימיות אבל חשוב מאוד אל תהיה חריג מהסביבה שלך אל תהיה חריג מהקהילה אל תהיה חריג קורה אצל הרבה אנשים אפילו בקהל שבו ברוך השם זכיתי להתעסק בעלי תשובה ביום אחד הם חוזרים בתשובה ויום למחורת הם נראים כמו הבעל שם טוב ותמיד צריך לדעת בדברים האלה אל תיקח את זה בבת אחת אל תשתנה מהסביבה שלך בבת אחת כי הדברים האלה רק יובילו לפיצוצים ופיצוצים גדולים כל דבר שאתה עושה אתה לוקח על עצמך קבלה טובה אתה לוקח על עצמך איזה משהו שבן כו עשית עד היום ולוקח אותו בבהירות יתר נהדר אבל אף פעם אל תשנה אל תהיה החריג של השכונה אל תהיה החריג של הבית כנסת כי זה בסופו של דבר כמו שאנחנו רואים בדף צד עמוד ב ההלכה מתכתבת עם הקהל ההלכה מתחשבת ברוחו של הקהל ופתח שאנשים לא עושים לא יועיל שאתה עושה כזה פתח אני כן אסתכל על אחרים אני מקווה שההבנה המעמיקה שפתאום נחתה לי בראש והייתה מחודשת גם אתם קניתם אותה וגם אתם הבנתם על מה אני מד מדבר יכול להיות שרק אצלי בראש פשוט כי זה היה כל כך חשוב לי וכל כך מנוגד פתאום היה לי איזשהו פר ומשהו הסתדר אולי לכם לא היה את הפר הזה יתכן בכל אופן בשבילי זה מסר גדול ואולי תוכלו לקחת מזה גם משהו בשבילכם נהדר אנחנו מתחילים דף צד עמוד א למטה אנחנו בעצם לומדים היום צד עמוד ב מתחילים צד עמוד א בגמרא ראינו במשנה אתמול שחצר שנפרצה לרשות הרבים משתי רוחותיה ואותו דבר בית שנפרץ לרשות הרבים משתי רוחותיו מותרים באותו שבת ואסורים לעתיד לבוא זאת אומרת הדיון שלנו היה מה קורה באותה שבת עם שבת כיוון שהותרה הותרה או שאני לא אומר את המושג הזה אבל ברור שהבית שנפרץ משתה רוחותיו לרשות הרבים או חצר הם כבר לא נחשבים כי הרשות היחיד נכנסת הגמרא לעניינים ושואלת שואלת הגמרא במיסקינן אתה אומר לי בית שנפרץ משתי רוחותיו לא מספיק שהוא נפרץ בצד אחד דווקא משתי רוחותיו שואלת הגמרא על מה מדובר היא ליממה ב10 אם הפרצה היא ב10 ומטה זאת אומרת עד 10 אמות מה ישנה מרוח אחת שאתה אומר שזה לא נחשב כפיל פרצה דאמרינן פיתחה משת רוחות נמפתחו כמו שיש לי מצד אחד מרוח אחת אתה אומר לי ש ומטה זה נחשב כפתח ולא כפרצה אותו דבר גם אם זה משתי רוחות אין סיבה בעולם שיהיה הבדל ביניהם ואם תאמר לי אלא ביתר מ10 זה יותר מ-10 עמות יא אחי אפילו מרוח אחת נמי גם אם זה נפרץ לרשות הרבים ברוח אחת למעלה מ-10 זה כבר לא נחשב כפתח זה נחשב כפרצה ואם כן למה אני צריך לומר משתי רוחות אומרת הגמרא הקדושה מה רב לעולם ב10 10 מדובר בפחות מ-10 זאת אומרת עד 10 אמות שבעיקרון זה נחשב כפתח וכגון שנפרצה בקרן זווית נפרץ בקרן זווית כמו שאמרנו קצת פחות מחמש בצד זו וקצת פחות מחמש בצד זו ואז יש פתח אלכסוני דפיתחה בקרן זווית לא אבדין שאנשים אין דרכם לעשות פתח בקרן זווית ולכן באמת במידה והפתח הזה היה באחת מהרוחות זה לא מעניין אותי זה יחשב כפתח ולא כפרצה אבל כאן כיוון שנפרץ משתה רוחותיו ומשתה רוחותיו יחד זה נפרץ אמנם פחות מ-10 אבל זה בקרן זווית כזה פתח אנשים לא עושים ולכן הוא נחשב כפרצה ולכן הדיון במשנה זה על בית שנפרץ משתה רוחותיו כדי לחדש לנו ולומר לנו אמנם פחות מ-10 אבל משתאר רוחותיו ולכן הוא נחשב כנפרץ לרשות הרבים ועל זה הדיון במשנה מה באמת דינו באותה השבת ממשיכה הגמרא הלאה וכן בית שנפרץ משתי רוחותיו אמרנו את זה גם על חצר וגם על בית שואלת הגמרא גם על בית את אותה שאלה מה ישנה מרוח אחר דאמרין על פי תקרא יורד וסותם יש מושג שדיברנו עליו קודם דיברנו עליו אתמול דיברנו עליו כבר הרבה ממסכת עירובין הלכה למשה מסיני פי תקרא יורד וסותם זאת אומרת גם אם אין לי בכלל מחיצות כיוון שיש תקרה הפה של התקרה הסוף של התקרה יורד למטה וסותם ומחשיב את זה כמחיצה ואם ככה שואלת הגמרא מה ישנה מרוח אחת דאמרינן פתיקה יורד וסוותהם בשתי רוחות נמילים הפיתקה יורד וסותיהם ואם אתה מבין שבית שנפרץ מצד אחד עדיין עדיין אני מחשיב אותו כבית מקורה כבית עם מחיצות כי אני אומר פי תקרא אותו דבר משתי רוחות אומרת הגמרא אמר דבי רב משמי דרב כגון שנפרץ בקרן זווית וכרויו באלכסון דלק למי מר פי תקרא יורד וסותם זאת אומרת כך הוא נפרץ וכאן זווית ולכן אני לא מחשיב אותו כפתח וגם פי תקרא אני גם לא אומר אתה יודע למה אני לא אומר פי תקרא כי יש פה כלל ברזל לא אומרים פי תקרא יורד וסותם כשהתקרה היא באלכסון אומר רש"י לא מדובר בגגות כאין שלנו לנו זאת אומרת שהם חלקים לא הגגות שאנחנו מכירים מהבניינים הרגילים אלא מהגגות שאנחנו מכירים מהבתים הכפריים אחד קומתיים מהקוטג'ים מהפנטא מהפנטאוזים וכדומה שהם עם גגות משופעים אדומים כאלה נחמדים והם נגמרים באלכסון כשגג נגמר באלכסון אומר רש"י בכזה מקרה לא אומרים פתיקה יורד וסותם ולכן אומר רש אומר רב אתה יודע במשנה מדובר למה לא אומרים פי תקרא מדובר בקרן זווית ולכן זה לא נחשב כפתח וגם פי תקרא לא יעזור כיוון שהגג משופע ובגג משופע לא אומרים פיטיקה יורד וסותם עד כאן הפירוש של רב שהסביר בעצם גם על בית וגם על חצר שהרעיון הוא אלכסוני בחצר הוא רק משתמש בעניין שלא אומרים פתח בקרן זווית בבית הוא אומר גם לא אומרים פתח וגם פי תקרא אין פה כיוון שהגג משופע ואילו שמואל אמר אפילו ביתר מ-10 שמואל אמר מדובר בפרצה שהיא יותר מ-10 אמות ואם כך מיד מגיעה השאלה היא אחי מרוח אחת נמי אם כך למה אתה אומר לי נפרצה משתי רוחות תאמר מרוח אחת אומרת הגמרא משום בית אתה יודע למה כתוב חצר שנפרצה משתי רוחותיה בגלל שאני רוצה לכתוב בית שנפרץ משתי רוחותיו אבל אתה צודק שבחצר הוא הדין באמת אם זה היה נפרץ רק מרוח אחת יותר מ-10 גם כן היה אסור שואלת הגמרא יפה מאוד תירוץ נהדר למה בחצר בגלל בית אבל בית עצמו למה הוא בית גופי תיקשי מה ישנם מה הוא בית גופי גם בבית עצמו תיק שיש לי קושיה מה ישנם מרוח אחת שאתה אומר שעדיין זה לא נחשב פרצה דמרין על פי תקרא יורד וסותם מבית רוחות נמיני מפתיקה יורד וסותם אותו דבר בדיוק למה מה ההבדל ברוח אחת או שתיים אני מבין שזה למעלה מ-10 עמות וזה נחשב כפרצה אבל אם אתה מבין שברוח אחת אומרים פתיקה יורד וסותם וזה לא נחשב כמקום פרוס אלא כמקום מ מחיצה אותו דבר משתי רוחות עד כאן שאלה ראשונה וטו שאלה נוספת ושימו לב זה שאלה קצת מנוגדת לשאלה הקודמת מאיטלי לשמואל פתיקו יורד וסותם בכלל האם בכלל זאת אומרת האם ברוח אחת שמואל יודע שאומרים פתיקה יורד וסותם והרי הוא חולק על כל המושג הזה כפי שכבר נראה זאת אומרת כך שאלה ראשונה הרי אם שמואל אומר פתיקה יורד וסותם אז מה ההבדל בין רוח אחת לשתי רוחות שאלה שנייה אם בכלל הוא סובר פתיק יורד וסותם ואם הוא סובר שלא אומרים אז שוב גם ברוח אחת כבר זה נקרא פרצה ואין מחיצה כי לא אומרים פ תקרה אז שוב אין הבדל בין רוח אחת לשתי רוחות ומביאה הגמרא את השאלה והיתמר אחסדר בביקה וכבר דיברנו על כך לפני כמה דפים אחסדר בביקה זה אומר מקום שיש בו רק עמודים ולמעלה קירוי ואין מחיצות אך סדרה בביקה הכל פתוח רב אמר מותר לטלטל בכולה למה כי אומרים פיטיקה יורד וסותם ושמואל אמר אין מטלטלים בה אלא בדמות אם כך אנחנו רואים במפורש ששמואל לא ששמואל סובר שלא אומרים פתיקה יורד וסותם אם כך אין כלל הבדל גם ברוח אחת הוא כבר מחשיב את זה כפרצה בטח משתה רוחות אומרת הגמרא זה לא בעיה אלו קשיה כי לתלי בד אבל בשלוש אטלי שמואל סובר שאנחנו לא אומרים עכשיו פי תקרא בכל ארבע רוחותיה זאת אומרת אתה לא יכול לקחת מקום פרוץ לחלוטין ולהפוך את זה כביכול למקום עם מחיצות על ידי פתקרה הוא אומר אני לא עושה צחוק מהלכה למשה מסיני לא יכול להיות שהדמיון שלי כל כך יפרח ומכל הארבע רוחות אני אדמיין שהפיתיקה ירד ויסתום אבל במידה וכן יש רוח אחת משלוש מקומות אפשר כן לומר כך יאמר שמואל בארבע רוחות אז לא אומרים פתקה יורד וסותם אבל בשלוש רוחות אומרים אז בעצם שמואל כן מודה שאומרים פי תקרא כל עוד ויש מחיצה אחת לכל הפחות נפלא ביותר אומרת הגמרא אז בסדר מכל מקום קשיה תרצת לי ואמרת שלפי שמואל כן אומרים פליטיקה יורד וסותם אבל עדיין נותרה הקושיה אם אומרים אז למה אתה אומר לי בית שנפרץ משתי רוחותיו ואתה אומר ביתר מ-10 אתה מבין שזה כבר נקרא כפרוץ לרשות הרבים מדוע אם אומרים בצד אחד אומרים גם בשניים כמו שאמרנו רק בארבע רוחות לא אומרים אבל בשלוש ושתיים ואחד כן אומרים אז למה אני אומר בית שנפרט משתי רוחותיו למה הוא כבר נחשב כפרוץ אומרת הגמרא פשוט מאוד כדאמם רבי רב משמי דרב גגון שנפרץ בקרן זווית כמו שבעצם שמואל עונה לך ואומר כמו שרב עצמו גם לא הסתדר ובבית מדרשו היו צריכים להסתבך ולומר שמדובר שנפרץ בקרן זווית ואז לא אומרים פי תקרא אני גם אסביר לך במקרה אחר החנמי גם אני אסביר את המשנה הזו כגון שנפרץ בקרן זווית וכירויו בארבע הוא נפרץ בקרן זווית ושימו לב וכדי להשלים אותו למחיצות אני צריך להשתמש ולומר בארבע בארבע רוחות פתיקה יורד וסותם וכמובן שמואל נאמן לשיטתו שלא אומרים בארבע רוחות פתיקה יורד וסותם איך זה עובד אז יש לנו את הציור של רש"י שאני ממליץ להסתכל עליו הציור הזה נראה כמדרגות אבל זה בעצם תמונה מרחפן תמונה במבט אווירי רואים פה את הבית במבט מלמעלה אנחנו רואים את הבית הבית הזה שיש לו ארבע רוחות קחו לדוגמה את הקרן כמו שרשי קורא לזה הקרן מזרחית צפונית שמה הוא נפחט אבל הוא לא נפחט באלכסון גס אלא הוא הלך בצורה מדורגת בעצם הכותל הצפוני התחיל ככה ישר מהקרן המערבית התחיל לנסוע ישר ושמה בום כניסה של ארבע עמות חמישה טפחים שוב פעם בעצם על צד צפון ואז הוא הולך חזרה לצד מזרח מי שרואה את הציור ברשי זה ברור ופשוט ובעצם מה שיוצא שיש לנו כאן בית יש לנו כאן בית שהוא בעצם נפרץ בקרן זווית אבל לא רק שהוא נפרץ בקרן זווית זה לא בצורה ישרה שאז עוד הייתי מוכל ואומר פי תקרא אלא אני צריך לומר ארבעה פעמים פי תקרא יורד וסותם מארבע רוחות ואת זה שמואל סובר שלא אומרים פי תקרא יורד וסותם בארבע רוחות אם אתם שמים לב רש"י אומר בעצם שיש כניסה של ארבע וכניסה של ארבע כי אחרת זה לא נקרא מקום חשוב ואז או חמש שבות או חמש בקצת כי שמואל הרי אומר שמדובר בפתח שהוא יותר מ-10 אז בכזה מקרה מגיעים ליותר מ-10 ואומר שמואל בעצם אתה צודק שבעיקרון אומרים פי תקרא ואז לא משנה מרוח אחת או משני רוחות פה מדובר שהוא נפרץ משתי רוחות ובכזה מקרה מעניין בעצם בכזה צורה הוא נפרץ שבה לא אומרים פתיקה יורד וסותם בעצם שימו לב גם רב וגם שמואל אומרים בעיקרון לא צריך לומר שתי רוחות רק אני אומר שתי רוחות כי מדובר שנפרץ באלכסון ולפי רב פשוט כי לא אומרים פתיקה באלכסון לפי שמואל כי זה ארבע רוחות אומרת הגמרא כל אחד יכל להסביר כמו השני למה לא ומסבירה הגמרא שמואל לא אמר כרב אלכסון לא קטני אומר לא כתוב בשום מקום שזה נפרץ באלכסון ואני לא מעוניין להעמיד בכזה מקרה בעצם רשי אומר כתוב סתמה ויותר מכך הרי פעם הבתים היו כולם עם גג גג חלק כמו בעצם הבניינים של היום לא היה את הגגות המשופעים גגות רעפים הכפריים הללו ולכן אומר שמואל אני מעדיף להעמיד את זה בגג רגיל ורק להכניס את הסיטואציה למשהו קצת יותר מורכב שזה נפרץ בצורה מסוימת מאוד אבל בגג רגיל ולכן הוא אומר לא כתוב אלכסון אם זה היה גג שונה מהנורמה המשנה הייתה מציינת את זה ורב לא אמר כשמואל למה לפי למה רב לא יכול להסביר כמו שמואל ובאמת להמשיך ולהגיד שמדובר בג רגיל רק שנפרץ בכזו צורה אומרת הגמרא פשוט אם כן אב לאחסדר לפי רב גם במקרה של אחסדרה שהיא פוצה מארבע רוחותיה גם אומרים פתיקה יורד וסותן ורב לטעמי דאמר אחסדרה מותר לטלטל בכולה לפי רב אין שום בעיה במקרה של שמואל שנפרץ בכזאת צורה שצריך לומר פתיקה יורד וסותם מארבע רוחות הוא סובר שבאמת אומרים פתיקה יורד וסותם גם מארבע רוחות ולכן הוא חייב לדחוק את עצמו ולהגיע למצב כזה להעמיד שנפרץ בקרן זווית וקירויו באלכסון שבאמת זה שונה אבל רב חייב להעמיד בכז זאת צורה דיתמר מביאה הגמרא פעם נוספת את המחלוקת אחסדר בביקה רב אמר מותר לטלטל בכולה ושמואל אמר אין מטלטלים בה אלא בארבע עמות מסבירה הגמרא את השיטות רב אמר מותר לטלטל בכולה אמרין על פי תיקה יורד וסותם מכל הארבע רוחות ושמואל אמר אין מטלטלין בה אלא בארבע עמות לא אמרין על פי תקרא יורד וסותם וכמו שאמרנו אמנם בפחות מארבע רוחות זאת אומרת אם היה שם מחיצה אחת תקנית כבר כן הייתי אומר אבל בארבע אמות אני לא בארבע רוחות אני לא אומר פתיקה יורד סותם עכשיו נכנסת הגמרא ואומרת מתי המחלוקת שלהם ב10 כולם לא פליגי זאת אומרת ככה אם הפרצות אם בין העמודים של האחסדר מה שפרוס שמה העמודים מרוחקים זה מזה 10 עמוד ומטה כולם לא פליגי שברור אומרים פי תקרא יורד וסותם יותר מכך רש"י מדגיש לא צריך להגיע לפי תקרא דבלו סתימת פי תקרא נפתחים הם הם נחשבים כפתח וזה בסדר גמור כי פליגי ביתר מ10 הם חולקים רק ביתר מ1 בכזה מקרה שהרווח בין העמודים הוא למעלה מ-10 עמות זה כבר לא נחשב כפתח זה נחשב כפרצה כך יאמר שמואל ולא אומרים פי תקרא מכל ארבעת הרוחות עד כאן הלשון הראשון ויקד אמרה יש אחרים שאומרים לשון נוספת ביתר כולל מלא פליגי ברגע שזה יותר מ-10 אמות הרווח ביניהם אף אחד לא חולק אפילו רב יודע שלא אומרים פתיקרי יורד וסותם כי פליגי ב10 ומטה מה קורה בעד 10 אמות אז רב אומר שיאמרו פתיקה יורד וסותם ואילו שמואל יאמר לא זה לא נחשב כפתח זה נחשב כפרצות כיוון שזה מכל הכיוונים ולא יאמרו בכזה מקרה פי תקרא יורד וסותם מכל ארבעת הרוחות בואו נסכם מה ראינו היום ואני חושב שהסיכום הוא פשוט ביותר ראינו במשנה שמדובר גם על בית וגם על חצר שנפרצו מבית רוחותיה למה צריך לומר מבית רוחותיה רב מגיע ואומר מדובר גם בחצר וגם בבית ב10 ומטה ולמה זה לא נחשב כפתח בחצר כיוון שזה בקרן זווית ולא עושים כך פתח בבית גם זה בקן זווית לא עושים כך פתח ואין פי תקרה כיוון שזה עשוי בשיפוע זה רב שמואל יגיע ויאמר לו בח מדובר ביותר מ-10 בחצר באמת גם ברוח אחת כבר זה נקרא פרצה למה אמרנו בשניים למה אמרנו בעצם בשתי רוחותיה בגלל בית ולמה בבית בגלל שמדובר שנפרץ בכזאת צורה שיש מארבע רוחות לומר פתיקה יורד וסותם ושמואל נאמן לשיטתו שלא אומרים פתיקה יורד וסותם מכל ארבעת הרוחות למה שמואל לא אומר כרב הוא אומר פשוט מאוד הגגות הקלאסיים הם הם חלקים וישרים ולא משופעים רב לא אומר כשמואל מסיבה פשוטה כי הוא אומר שאומרים פתקי עובד וסותם גם מכל ארבעת הרוחות הבאנו את המחלוקת לגבי האחסדר וראינו שבעצם יש שתי לשונות במה המחלוקת לשון ראשון המחלוקת ביניהם זה דווקא ביתר מ-10 אבל ב-10 כולם שאומרים פתיקה יורד וסותם ולשון שני המחלוקת שלהם ב-10 אבל למעלה מ-10 כולם מודים שלא אומרים פתיקה יורד וסותם מחר בסיעתא דשמיא עם כל מלא ההתרגשות של סיום הפרק נמשיך לדבר על עניין פיטקרא הורד וסותם בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר [מוזיקה] เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה