העמוד היומי מסכת שבת דף צד עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף צד עמוד א
[מוזיקה] דף צד עמוד א' אדם גאה אדם מפונק הוא בעצם העבד הכי גדול בעולם הוא אסור לעצמו הוא משועבד לעצמו וזה השיעבוד הכי גדול שיש הוא לא יכול לעשות כל דבר הוא תמיד אסור לפינוק שלו לגאווה שלו מה יאמרו אנשים מה יגידו הוא גם מפונק הוא לא יכול גם אם הוא רוצה היום אנחנו נלמד ב שלנו על אותם פרסיים שהיו כל כך מפונקים כל כך גסי רוח הם לא היו הולכים כלום הם לא היו זזים כשהם היו צריכים הוהו כתוב כאן מסופר בגמרא על אחד שהמלך כעס עליו הוא רץ שלושה פרסאות ברגליו אבל ביום יום הם היו אסורים ומפונקים בתוך הגאווה שלהם לכן אומרת הגמרא אולי היה אפילו צד לומר שהם לא חי נושה את עצמו כפי שאמרנו אתמול אדם חי הסימפטום של חי הסימן של בן אדם חי זה זה שהוא נושא את עצמו הוא זורם הוא שמח אבל הפר ים כיוון שהם היו מפונקים מעונג כביכול אבל אסורים בכבלי הגוף הם לא היו חיים הם לא היו זורמים הם היו בבחינת מתים כל כך כבדים כבדות כל כך אדירה זה האדם המפונק היהיר הגעב והמתנשא אי אפשר לחיות לידו כי הוא עצמו לא חי בואו נהייה חיים נישע את עצמנו נתקדם ניזום נזרום דף צליק ד עמוד א' אנחנו מתחילים את הנושא את החי כן ראינו אם אדם מוציא חי במיטה הוא פטור אף על המיטה כיוון שהמיטה פלה והל החי הוא פטור כיוון שהוא נושא את עצמו לאמא מתניתין מביאה הגמרא מחלוקת בין רבי נתן לחכמים לגבי החי נושא את עצמו לאם מתניתין רבי נתן ולא רבנן משנתנו היא רק שיטת רבי נתן למה ד תניה המוציא בהמה חייו עוף לרשות הרבים אדם מוציא בשבת בהמה חייו ועוף בין חיים בין שחון חייו מדוע בעצם אנו רואים פה את שיטת חכמים שלא אומרים על בהמה חייו ועוף החי נושא את עצמו שחוטים מובן וגם חיים כיוון שהם לא נושאים את עצמם רבי נתן אומר על שחוטים חיה על חיין פטור שהחינו שא את עצמו ואם כן אנו רואים שמשנת הפוטרת אדם שמוציא אדם חי כיוון שהחינו שא את עצמו זה רק כשיטת רבי נתן אומרת הגמרא ממש לא שים לב על מה הברייתא כאן מדברת דווקא על בהמה חיה עוף אמר רבה אפילו תמה רבי אפילו תם רבנן עד כאן לא פליגי רבנן עלי דרבי נתן אלא בבהמה חיה ועוף ד משר בת נפשי בהמה חיה ועוף הם רוצים כל הזמן להישמט מידך על כן הם לא נושאים את עצמם להפך הם מכבידים את עצמם כיוון שהם רוצים להישמט אבל אדם חי ד נושה את עצמו אפילו רבנן מודו במשנתנו שמדובר לגבי אדם זה כולה עלמה גם חכמים מודים ורק שם בבריתה לגבי בהמה חיה ועוף אומרים חכמים כיוון שהם רוצים להישמט מיד אדם הנוסע הם מכבידים את עצמם ועל כן אין את ההיתר שלחי נושא את עצמו והמוציא אותם בשבת יהיה חייב שואלת הגמרא אמר לרבד בר לרבה ועד תנן יש דין אסור למקור בהמה גסה לגוי מדוע אני חושב שהוא יעשה בזה מלאכה בשבת היהודי מצווה על שליטת בהמה תו נכון לאחר שמכרת את הבהמה אין בעיה אבל זה גזרה משום שאלה ו משום שכירות אסור למכור שמה תבוא להשאיל להם או להזכיר להם ואז הם יבואו לעשות מלאכה בבהמה שלך וכל מה שאסור לך לעשות בשבת אסור גם לבהמתך לעשות בשבת אתה מצווה על שביט אתה לכן אסור למכור בהמה גסה לנוכרי אבל כתוב שם כך בן בטרה מתיר בסוס סוס מה הוא עושה הוא נועד לרכיבה כשרוכב עליו בן אדם סך הכל הבן אדם חי ונושא את עצמו על כן בן מטרה אומר אין כאן מלאכה מותר לעשות את זה בשבת ועל כן הוא מתיר למכור להם סוס ותניה בן בטרה מתיר בסוס מפני שהוא עושה בו מלאכה שאין חייבים עליו חטאת הוא לוקח על זה את הבן אדם והבן אדם הוא חי נושה את עצמו ועל כך אמר רבי יוחנן בן ועל כך אמר רבי יוחנן בן בתרה ורבי נתן אמרו דבר אחד הם סוברים אותו דבר שהחינו שא את עצמו שים לב רבי יוחנן מתייחס לכך שבן בטרה סובר כמו ובעצם רבי נתן שניהם מדברים על כך שהחינו שה את עצמו מה שמ רבי נתן אומר כך בניגוד לדעת חכמים אתה כןש לי את שיטתם אמרת שלגבי אדם הם מסכימים והיא אמרת דלא פליגי רבנן לי דרבי נתן אלא בבהמה חיבו משום ד משר בת נפשי מה ייה בן בתר ורבי נתן ואמרת אפילו רבנן מודו היה לך הסבר נפלא שחילק ואמר רק בבהמה חייב וף רחמים סוברים שהם מכבידים את עצמם אבל באדם גם הם סוברים שהוא נושא את עצמו ואם כך מדוע אתה אומר לי בין בת רב רבי נתן אמרו דבר אחד בן בטרה וגם חכמים וגם רבי נתן כולם מודעים לכך שבדם אומרים חי נושא את עצמו אונה הגמרא פשוט מאוד כי אמר רבי יוחנן בסוס מיוחד לופות בן בטרה שמתיר למכור סוס ורבי נתן לגבי סוס מיוחד לופות שבכך ברור הוא נחלק על חכמים חכמים סוברים שמשרת נפשי מכבידים רבי נתן סובר גם בהמה חייב העוף הם חי נושא את עצמו ואם כן לגבי כזה סוס שמיוחד למסא עופות כאן בעצם יש מחלוקת בין רבי נתן לרבנן רבי נתן יאמר מותר כיוון שהעופות הם חיים הנוסעים את עצמם ולו חכמים אומרים שלא כיוון שמכבידים את עצמם אז בן בטרה המתיר למכור סוס ורבי נתן ספציפית לגבי סוס המיוחד לופות אמרו דבר אחד באמת לגבי סוס המיועד לרכיבת שאר האנשים גם חכמים מודעים שמותר כיוון שחין נושה את עצמו באדם וזה ברור שואלת הגמרא באמת רבי נתן מדבר לגבי סוס המיוחד לופות ומי היק הסוס המיוחד לעופות מי משתמש בכזה סוס בכלל עונה הגמרא אן איק דבי וידן אצל צידי העופות היו מייחדים סוס מיוחד לנסיעת כל האופפות שסייעו להם במלאכת הצעידה ופות דוסים כמו נץ בז תחמס וכדומה היו מסייעים להם היו מגיעים עעם אמ גם למלאכת הצעידה היה להם סוס מיוחד על אותו סוס אומר רבי נתן מותר למכור אותו כיוון שגם העופות הם בגדר חי הנושא את עצמו בניגוד לשיטת חכמים ועל כך אמר רבי יוחנן בן בטרה ורבי נתן אמרו דבר אחד אמר רבי יוחנן הוא מודה רבי נתן בכפות רבי נתן אומר אדם וכן בהמה חיה ועוף כפותים הם כבר לא נוסעים את עצמם הם להפך הם מכבידים את עצמם כדי להישמט מיד שוהם ועל כן אותם אסור להוציא בשבת שואלת הגמרא אמר לרב עד בר מתנא להבי ונה פרסא האומה של הפרסים הם אנשים גסים גסי רוח מענגים לובשים בגדים רחבים נמנעים מלהציג את כף רגלם על הארץ ואם כן דקמן דקפיד כפי שהסברנו גם הם אסורים בכבלי השעבוד לגופם אבל הם נחשבים כפו הם גם לא נושאים את עצמם כך מבינה הגמרא ואם כן להם רבי נתן יאמר שאסור למכור סוס בין בטרה נותן התר גורף בין בטרה מ בסוס ואם כך דותם של בין בתרה ורבי נתן שוב אינם שוות ואמר רבי יוחנן בין בתרה ורבי נתן אמרו דבר אחד לפי מה שאתה רבי יוחנן אומר כאן שרבי נתן מודד בכפות שהוא לא נושא את עצמו גם לפרסים אסור למכור סוס ואם כן דותם שלרבי נתן ובן בתרה אינם שבות אונה הגמרא ממש לא הפרסים גם כן נחשבים לחי הנושא את עצמו אתם פשוט רמות רוח ודנ קיתו הגאווה שלהם גסות הרוח לא נותנת להם ללכת ברגל ועל כן נראה לך שהם לא עושים את עצמם אבל במקום הצורך הם יודעים לעשות את עצמם הוהו מספרת הגמרא דהו פרדש חדר תח מלכה לוי היה איזשהו קצין פרסי שהמלך קצף עליו ורית תלת הפרסה בקרי ורץ שלוש פרסאות ברגליו רץ מרחקים אדירים אם כן אתה רואה שהם נחשבים כחיה נושה את עצמו הוא מותר למכור להם סוס זה שהם רובצים באפס מס זה פשוט בגלל התפנוקיה וגסות רוח שלהם לכן הם רובצים אבל עדיין לגבי חי נושה את עצמם הם נחשבים כחי ורבי נתן יתיר למכור להם סוס ואם כן באמת רבי נתן רבי נתן ובן בטרה אמרו דבר אחד בהצלחה רבה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה