העמוד היומי מסכת שבת דף צב עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת שבת מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת שבת דף צב עמוד ב
[מוזיקה] בסיעתא דשמיא דף צב עמוד ב אתמול כבר ככה התחלנו לפתוח את הסוגיה התחלנו לטעום אותה ונתלשנו באמצאה או בתחילתה כיוון שעמוד הסתיים אז היום יש לנו את הרצון בטח לצלול מיד לתוך העמוד ממש ככה באמצע הסוגיה להמשיך את הרצף מאתמול אבל רגע אחד כדרכנו מסר קטנטן ואקטואלי שאפשר לקחת חת מהעמוד שלנו לחיים בכלל היום אנחנו נדבר על תפילה במניין כחלק מהדינים מההשלכות ההלכתיות של חצר גדולה המחוברת לקטנה נדבר מה קורה בעניין מניין אדם אם החזן נמצא בחצר זו והקהל באחרת או להפך האם זה נחשב כמניין או לא והמסר והתחזקות שאני רוצה שניקח אני אומר את זה לעצמי ולכולנו אם כל אחד לסבר את האוזן דמיינו הייתם פעם בקבר רחל אם זכיתם להגיע ולשפוך את זכון שיח לחשיכם אצל אמא שלנו שעומדת ומעתירה בעדינו כבר אלפי שנים אז בטח ראיתם שבכניסה יש מחסום משתרתי שם עומד חייל במידה ואתה מגיע עם רכב פרטי הוא אומר חפתה חלון מדבר איתך כדי לבדוק האם הניב שבשפה שבדיבור שלך הוא נראה אותנטי מספיק צברי מספיק ודי מספיק בוחן את הנראות שלך את כל המסביב ואז מאשר לך להיכנס או שלא אבל אם אתה מגיע עם אוטובוס הבדיקה היא אחרת לחלוטין היא מהירה יותר קצת קצרה יותר החייל נכנס בדלת זו יוצא בדלת זו לא כל כך שם לב על הנושאים בטח לא מדבר איתם ומכאן אפשר ללמוד את כוח הכלל דמיינו לעצמכם כשמגיעה תפילה למרום כשזה מגיע מיהודי פרטי שעומד ומתפלל זה מאוד חשוב לקדוש ברוך הוא הוא מקבל תפילת כל פה אבל יש את הבדיקות הראשוניות יש בעצם את המגנומטר שדרכו צריכה לעבור התפילה ובודקים מי אתה ומה אתה אבל כותבים בספרים כשמגיעה תפילה של ציבור מגיע אוטובוס הבדיקה היא הרבה יותר קלילה כולו נכנס בבת אחת אז בפעם הבאה כשיש לנו איזה פיתוי ואומר יאללה בוא נקצץ פה בוא נגמור פה בוא נעיף את התפילה ונתקדם הלאה שזה יעמוד לנו בראש ונבין עד כמה חשוב שנתפלל במניין מתחילתו ועד סופו אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו פותחים בדף צב עמוד א למטה אני מתחיל מתחילת הסוגיה שפתחנו בה אתמול בשלושת השורות האחרונות של דף צב עמוד א' במשנה דיברנו לגבי חצר גדולה ש זאת אומרת כך דמיינו את האות הראש זה חצרה גדולה הרגל היא חצר קטנה החצרה הגדולה בעצם יש לה מחיצות מכל ארבעה הצידיה המחיצות שלושת המחיצות שסגורות הרמטית והרוח הרביעית שסגורה בחלקה עד שהיא מגיעה לרגל של האות זקרא בראשון הגמרא גיפופים והיא סגורה לכן היא נחשבת כרשות ואילו החצרה האחרת שהיא הרגל של הז היא נחשבת בגמרא חצרה קטנה היא פוצה במילואה היא פוצה בקו אפס יש לה אך ורק שלושה א שלוש מחיצות הרוח הרביעית פרוצה לחלוטין ולכן לדוגמה לגבי שבת כמו שראינו בגדולה יהיה מותר לטלטל ובקטנה יהיה אסור במידה ואיזה חצר נפרדת של אנשים נפרדים או במידה ואיזה גג של אנשים נפרדים זה הגג הגדול והגג הקטן אלו הם הדינים לאחר שהיינו במשנת הדינים הסיקה הגמרא מסקנה שברגע שיש מחיצות לגדולה הגדולה שולטת גם על הקטנה והקטנה נהיית מסונפת אליה וברגע שבקטנה אין מחיצות לא רק שיש אסורה היא גם לא נחשבת אלא כמו שאמרנו היא כחלק מהגדולה בוא נראה את זה בתוכו ונראה למה זה משנה מה ההשלכות ההלכתיות של הסכמה הזו של הכלל הזה אומרת הגמרא הקדושה יטיב רבא ורב זירא ורבא בא רב חנן ויטיב גביו ישבו שלושתם ומולם ישב הבאה ויטו וכאמרי שמ מינמנית במשנה שלנו אנחנו רואים דיורי גדולה בקטנה ואין דיורי קטנה בגדולה רש"י מוסיף מילה מאוד משמעותית דיורי גדולה מושלים בקטנה זאת זאת אומרת הם מושכים את הקטנה אצלם לא רק שלהם מותר לטלטל ולהם לא אלא לבני הגדולה יש להם שליטה אבסולוטית שליטה מלאה וגורפת גם על הקטנה שואל ובעצם הגמרא מיד מסבירה מה ההשלכה ההלכתית שנובעת מהכלל הזה כיצד יש דין שאנחנו כבר יודעים אותו ראינו אותו מספר פעמים אסור לזרוע גפנים ויחד עם ירקות זה נקרא כיליים בקרם כשיש לך קרם אסור לזרוע שם ירקות אומרת הגמרא כיצד גפנים בגדולה אסור לזרוע את הקטנה ואם זרע זרעין אסורים גפנים מותרים זאת אומרת כך כשיש לך בחצרה הגדולה גפנים זה נחשב הכל פה נחשב כקרם ובקטנה יהיה אסור לזרוע ירקות אומר רש"י דבר נפלא וחידוש עצום עלף שבגדולה עצמה אם יש לי מרחק ארבע עמות מהגפן מעץ הגפן מהזמורה מותר לי לטעת ירקות מותר לי לשתול ירקות בקטנה היא אסור גם אם היא מרוחקת יותר ולמה כי בעצם דמיינו את זה אומר רש"י כביכול הקטנה נמצאת בתוך הגדולה אני מסנף אותה באופן מלא לא מעניין אותי כבר מרחקים זה נחשב כאילו היא חלק מהגדולה ולכן כולה אסור ואם זרה הזרעים יהיו אסורים אבל הגפנים יהיו מותרים אומר רש"י דבר מדהים הגפנים אני מחשיב אותם כביכול כיוון שהם בגדולה יש בהם מחיצות אני מחשיב כאילו הם מנותקים לחלוטין מהזרע מהירקות אז הירקות שבקטנה יהיו אסורים מכיוון שאני מחשיב שהקטנה בתוך הגדולה אבל הגפנים שבגדולה אני מחשיב אותם כמנותקים מהקטנה עד כדי כך זה בעצם נובע מהכלל שאמרנו שהקטנה מסונפת לגדולה והגדולה לא נגרת אחר הקטנה ולכן אם זרה זרעים אסורים וגפנים מותרים ואם הגפנים בקטנה אם הגפנים גדלים בחצרי הקטנה מותר לזרוע את הגדולה אומר רש"י לכתחילה למה כי זה נחשב כמחיצה אומר רש"י עד כדי כך ואפילו סמוך לגפנים מותר לזרוע את הגדולה ולמה עליו שזה צמוד כי זה נחשב כמחיצה הגדולה יש לה את הסוגרים יש לה את הגיפופים זה נחשב כמחיצה הרמנטית ולכן זה הדין המחודש הזה הדין הנפלא הזה הדין המתוק הזה נובע מהכלל שראינו שהקטנה מסונפת לגדולה ואילו הגדולה מנותקת לחלוטין מהגדולה מביאה הגמרא דוגמה נוספת אישה בגדולה וג בקטנה אגב דבר אני רוצה כן לומר רש"י אולי זה דבר צדדי אבל רש"י מביא אותו ולכן חשוב לומר אותו שכמובן מדובר כאן בעניין דרבנן רש"י אומר כיליים בקרם בגדול זה דרבנן נכון שזה דאורייתא אבל רק במקרים מסוימים רש"י אומר רק במקרה שיש שם קנבוס ולוף זה עשה תורה זה הירקות שעשה תורה שאר זרעים מדרבנן הסיר ולכן חכמים לא כנסו בכזה מקרה ולכן אומר רש"י הועיל כך רש"י אומר כשזרע את הגדולה בהיתר זרעה אני לא כונס אותו כיוון שהוא זרע את הגדולה בהתר כי זה באמת היה עוד לפני הגפנים וכדומה לכן אני לא כונס אותו כך אומר רש"י וכל שכן אם קטנה של אחרים גם אם שניהם שלו אני לא כונס ובטח אם לא זה של אחרים שברור בוודאות אין סיבה לקנוס הלאה אומרת הגמרא השלכה הלכתית נוספת יש דין אדם שמגרש את אשתו לא עלינו ולא עליכם הוא צריך לתת לה את הגט ביד לו דווקא קיד גם חצרה מספיק אבל יש מחלוקת המוראים אחד אחד מהדעות אומרת דווקא עומדת לתוכה באותה שעה זאת אומרת לא רק שהחצר שלה אלא גם האישה צריכה לעמוד בחצר באותה שעה מה קורה אם יש חצר כזו קטנה וגדולה זאת אומרת קטנה ש שפרוצה לגמרי לגדולה והגדולה יש לה את הגיפופין לקטנה אומרת הגמרא כך אישה בגדולה וג בקטנה מתגרשת הרי היא מגורשת כי זה נחשב שהיא עומדת בחצר יחד עם הגט מדוע כי היא עומדת בגדולה הגט בקטנה הקטנה נה מסונפת לגדולה נפלא ביותר כאילו היא עצמה עבדה באותה חצר שהגט היה שמה אבל אם זה להפך אם אישה בקטנה וג בגדולה האישה ניצפת בחצאה הקטנה שהיא פוצה במילואה ובעצם היא לא מסונפת לגדולה היא נפרדת ואילו הגט בגדולה ולגט יש מחיצות גיפופין אז האישה אינה מתגרשת האישה נמצאת ברשות נפרדת מאיפה שהגט רשי אומר רגע מה הבעיה תאמר שהקטנה מסונפת לגדולה והאישה נמצאת איפה שהגט אומר רשי זה נפלא ביותר זה אפילו אפילו גאוני ופנטסטי אבל אני לא צריך שהאישה תהיה איפה שהגט אני צריך שהגט תהיה איפה שהאישה ולכן במקרה והאישה נמצאת בקטנה אני יכול לסנף אותה עד מחר לגדולה עדיין זה לא עוזר איך רש"י אומר את זה בלשונה המתוק וגני לאישה דנאמניש די אישה בתרגת לא יעזור אם נזרוק אם נסנף את האישה לגט כי הגט לא קונה את האישה אלא האישה צריכה לקנות את הגט ולא הגט את האישה ולכן בכזה מקרה שהאישה תעמוד בקטנה והגת בגדולה היא לא תתגרש דין נוסף מה קורה עם ציבור בגדולה עומדים הציבור בגדולה ושליח ציבור בקטנה יוצאים ידי חובתן כי אני מושך את השליח ציבור אל הקהל כי הקטנה מסונפת לגדולה אבל אם זה להפך ציבור עומדים בקטנה ושליח ציבור בגדולה אין יוצאים ידי חובתן הוא לא יכול להוציא אותם ידי חובת חזרת השי חובת כל דבר שצריך להוציא את הרבים ידי חובתן ולמה אומר רש"י בעצם שוב כמו מקודם למה שלא נחשב כאילו הקטנה מסונפת לגדולה והציבור נמצא יחד עם החזן אומר רש"י שהיא ציבור אחרי אחד לא אני לא אני לא אומר כזה דבר כשהציבור נמצא בגדולה ואז שנייה הציבור בקטנה אני מסנף אותו אליהם נפלא אבל כשזה להפך אני לא יכול לקחת תשעה אנשים ולסנף את רובם בעצם את רוב המניין פה לסנף לגדולה זה לא אומרים אומר רש"י וציבור דקיימ בקטנה לא מצינן למימר דשייכי בטרי דרובה בתר חד לא משתדו אני לא לוקח את הרוב אחר אחד ולכן בכזה מקרה לא יוצאים ידי חובתן אותו דבר לגבי מניין תשעה בגדולה ויחיד בקטנה מצפין כי אני לוקח את התשעה את היחיד של הקטנה ומסנף אותו לחבר'ה לתשע חבר'ה שנמצאים בגדולה אבל אם זה להפך תשעה בקטנה ואחד בגדולה אין מצפים גם כן אותו רעיון אני לא מסנף תשעה לאחד אני כן מסנף אחד לתשעה מביאה הגמרא דין נוסף בהשלכה נוספת צואה בגדולה אסור לקרוא קריאת שמע בקטנה יש דין שבמקום שיש צורה אסור לקרוא קריאת שמע מדין זה היה מחנך קדוש מעבר לכך שאם אתה ברחוב לדוגמה אתה מתרחק ארבע עמות וזה מספיק אם אתה נמצא ברשות מסוימת בחצר או בגג וכדומה כל המקום לא נקרא מחנה קדוש ולכן אסור לקרוא שם קריאת שמע אז אם הצואה בגדולה אסור לקרוא קריאת שמע בקטנה למה כי אני מסנפת בקטנה וכביכול הצואה נמצאת בגדולה אבל אם צועה בקטנה מותר לקרוא קריאת שמע ופה גם מותר לקרוא קריאת שמע בגדולה ופה גם לא נאמר שאני מסנף אותה ומדוע כיוון ששוב זה לא יכול להשפיע על יהיה מחנך הקדוש זה שהצוה נמצאת בקטנה לכן אם היא נמצאת בגדולה אני לוקח את החבר'ה בקטנה ומסנף אותם אל הגדולה והגדולה אין פה מחנך קדוש כי שמה נמצאת צוע אבל אם זה להפך אני יכול אולי לסנף את זה אבל עדיין זה לא יעביר את ה את הסטטוס של מחנה שאינו קדוש ולכן יהיה מותר לקרוא קריאת שמע בגדולה עד כאן בעצם בעצם ראינו לגבי כיליים ראינו לגבי גט לגבי מניין ולגבי לגבי שליח ציבור ולגבי מניין ולגבי קריאת שמע שואלת הגמרא שאלה פשוטה אמר להו הבעיה אם כן מציאנו מחיצה לאיסור שימו לב מה קורה פה ודבר מאוד מדהים כשאני שם מחיצה על פירוב אני מתכוון להפריד בין המקומות לעשות ביניהם הפרדה מלאה ואילו כאן אני מתכוון להפריד ובפועל יוצא לי מצב שהוא בדיוק הפוך יוצא לי מצב שלדוגמה אם לקהיליים יש לי מחיצה ומחיצה אמורה להועיל שאני יכול לסמוך מצד אחד של המחיצה גפנים ומצד שני ירקות פה קורה לי דבר אבסורדי דבר כמעט לא הגיוני שדווקא בגלל שיש את המחיצת הגיפופין האלה אתה אומר לי רגע הקטנה מסונפת לגדולה ובכל הקטנה אסור לזרוע ירקות איך ייתכן כזה דבר הוא אמר לו הבייה אם כן מצילו מחיצה לאיסור שאלמלא מחיצה לדוגמה לגבי כיליים מרחיק דמות וזורע ואילו אשת אסורה עכשיו אתה אומר לי שכל הקטנה אסורה בגלל הכלל הנפלא הזה שהקטנה מסונפת לגדולה כמה שהכלל הזה נכון והגיוני עדיין כמה שהוא נכון הוא לא הגיוני צריך שיהיה בו טעם לא ייתכן שאם לא יהיה מחיצה מרחיק דמות יש מחיצה זה רק גורע איך יכול להיות כזה דבר אומרת הגמרא רגע מה הבעיה בוא ואביא לך מקום נוסף אמר לי רב זרע להביא ולא מצינו מחיצה לאיסור בוא והביא לך מקום נוסף שהמחיצה עוסרת והתנהד חצר גדולה שנפרצה לקטנה ויש לנו ציור נפלא ברשי חצר קטנה שהיא נפרצה אל הגדולה ובעצם היא פתוחה בקו אפס מותרת אז הגדולה מותרת למה כמו שאמרנו יש גיפופין ואילו קטנה אסורה בני שהיא כפיתחה של גדולה ואילו הולך רב זה צעד נוסף ואילו ישוה את גיפופיה זאת אומרת הוא המשיך את המחיצות קח את גיפופי זאת אומרת קח את הקטנה איפה שהקטנה בעצם מתחברת לגדולה איפה שאמרנו שיש את החיבור בין הראש של הז לרגל תמשיך את הרגל כביכול לתוך בסיס הראש של האות ז' כך ותמשיך את המחיצות של הקטנה כאילו הם נסתיימות עד שהם יתקו בכותל של הגדולה בכותל הקיצוני שלה מי שיש לו את רש"י פתוח לפניו יש ציור מעיר עיניים וברגע שישה את גיפופיה גדולה נם היא אסורה למה כי הגדולה גם כן אין לה כבר את המחיצות ברוח רביעית זה הפך להיות פתוח סגור רק משלוש רוחות ופרוס במילוא לקטנה ובכזה מקרה יהיה אסור אז גם כן אתה רואה שזה שבניתי מחיצה במקום לעזור הגורע אז מה אתה מתפל כל כך כן יש מושג שהמחיצות גוראות ולא מסי אמר לי ענה לו תשובה פשוטה אמר לי עונה לו עונה לו הביל לרב זהרטם צילוג מחיצות הוא שמה אתה לא פונה מחיצה חדשה שמה כשאתה בונה את המחיצה אתה בעצם מבטל את המחיצות הקודמות ובכזה איך אומר רש"י מחיצות האחרונות צילקו את הראשונות בנית תאר לעצמך אתה בונה חדר בתוך חדר הקטנת ביטלת את המחיצות הקודמות אז אני מסכים איתך שהמחיצות יכולות לגרע אבל לגבי זריעה זאת אומרת לגבי כיליים לגבי מה שאנחנו מדברים עד עכשיו לכל ההשלכות הלכתיות הקודמות עשר עודף הגיפופינה הקטנה משום יתור מחיצה זאת אומרת ככה אני מוסיף מחיצה בונה פה מעבר למה שצריך ואתה אומר לי זה לא טוב במקרה שאתה אומר שהוא ממשיך את הגיפופין אתה לא בונה מעבר למה שצריך אתה פשוט מבטל את הקודמים אתה הורס בבנייה שלך אבל כאן לא היה כאן מחיצה אני בורא כאן מחיצה חדשה ואתה אומר לי שזה גורע זה לא הגיוני זה סעודי ואת זה בעזרת השם נראה מחר האם זה באמת הגיוני או לא בואו נסכם כמה ראינו היום דבר ראשון פתחנו בכך שהגדולה כיוון שיש לה את הגיפופין כיוון שיש לה את הגבולות היא שולטת על הקטנה והקטנה מסונפת אליה ולא להפך למה זה רלוונטי א' לגבי כיליים שאמרנו חידוש כל כך עצום שבכל הקטנה יהיה אסור לזרוע אפילו במרחק ד' עמות ולהפך יהיה מותר לזרוע לגבי אישה בגדולה וג בקטנה שהיא מתגרשת ולהפך לא כי לא עוזר לי שאני מעביר את האישה לגט לגבי חזן גם כן ולגבי ציבור גם כן אני לא מעביר את ההרבה לקצת וכן את הקצת להרבה ודבר אחרון לגבי צועה בגדולה שאסור לקרוא קריאת שמע בקטנה כי אני מסנף אותה ואין מחנך הקדוש ולהפך שאני לא מסנף ועדיין מותר לקרוא קריאת שמע בגדולה שאל שאל הבא שאלה נפלאה איך יתכן שזה שיש עודף מחיצה גורם לי לכל הבלאגן הזה זאת אומרת אם לא היה מחיצה הייתי יכול להרחיק דמות לדוגמה לגבי כיליים ולזרוע וכשיש מחיצה זה רע גורע ניסינו לענות מאים אשו את הגיפופין הרחיב אותם פנימה לתוך החצר ודכינו ואמרנו פה שבנית ביטלת פה הוספתי באמת בקטע טוב שמתי יותר מחיצה זאת אומרת בוא נחדד יש איתור מחיצה ויש ביטול מחיצה כשאתה בונה מחיצה ומבטל על ידי איזה מחיצה אחרת זה הגיוני שזה יגרום ום לאיסור אבל כשאני מייתר מחיצה בונה יותר ממה שצריך פה כבר אין היגיון ולכן אומר רב זרע לכן אומר הביה איך ייתכן שמצאנו מחיצה לאיסור בעזרת השם מחר נמשיך לדבר על זה בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה