העמוד היומי מסכת עירובין דף צ עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צ עמוד ב
דף צ עמוד ב נתחיל בעמוד א' שורה שלישית מלמטה איתמר ספינה רב אמר מותר לתתל בכולה ושמול אמר הם מתתינים בו אלא בדיוס דיברנו עד עכשיו על מחיצות של גג מה קורה במחיצות שבתוך ספינה האם אני נותן לזה דין של מחיצות או שלא מבארת הגמרא את המחלוקת רב אמר מותר לטל בכולו דוי כמחיצת יש פה מחיצות בגובה 10ה תפחים מותר לטל בכל הספינה ושמע לומר אם טטלים בואלו בארבע המויס מחייצס להבריח מים מסויס זאת אומרת כשאנחנו צריכים מחיצות זה מחיצות כמו של דירה שהם באות לשמש את האדם שגר בפנים כאן המטרה של המחיצות הם לא בשביל שיהיו בפנים אלא כדי שהמים שמגיע מגיעים לספינה יוכלו לא יכנסו פנימה אז ממילא זה לא נחשב שימוש של מחיצות רגילות ואין תן לזה שם של מחיצות אומר לרב חייב סב לשמואל חס אבוס אל חס כרב אומר אל חס כרב אלוכי כמו רב ואני חוזר בי ובאמת מותר לטלטל בכל הספינה ויש לזה כן שם של מחיצה אומר אבגידל אומרב חיבר יוסף מוידרב שנקפור על פיו שהם מתתינים בו אלו בארבע אמות גם רב שאמר שהמחיצות של ספינה נחשבות למחיצה אם הוא קפה את הספינה ביבשה הפך אותה על פיה כית הוא רוצה לטלטל בתוך בתוך הספינה המחיצות האלה אין להם שם של מחיצות ואסור רק בארבע בעמות שואלת הגמרא כפו למי אילמלדור תחתיה הוא לקח ספינה והחליט בשבת לעשות מזה אוהל הפך אותה וכעת הוא דרב תחתיה מה ישנ מגגג יחידי מה זה שונה מכל מחיצות שאנחנו אומרים שאפשר לטל בתוכם אלא שכפו לזוף תור הוא קפה את זה רק כדי לעשות לה תיקונים של זיפות שלא יכנסו למים כשהיא נמצאת בים אז כיוון שהמחיצות כאן גם כשהוא קפה את זה הוא לא קפע את זה בשביל שיהיה פה מחיצות לדור בפנים בפנים ממילא אין פה שם של דיורים בפנים ולכן גם רב יודע שבכזה מקרה אין לזה שם של מחיצות ואסור לטלטל בתוך הספינה גם מלמטה וגם על גבה מדין גודסיק אין פה מחיצות שעשויות לדירה רבשי מתני לו הספינה ורבחבר דרוב ומתני לו אחסדר מה שאמרנו ששאלו את שמואלו כמי והוא אמר הלוכה כרב כי אני חוזר בי אז רבחברי דרוב ואומר את זה לגבי אחסדר אנחנו ראינו את רבשי שאמר את זה לגבי ספינה שהבן הוא כעת אבל נראה כעת מקרה נוסף על אחסדרו ורבחי סובר שעל זה נאמר שמואל שהוא חוזר בו דתמר אחסדרו בביקו יש ביקה שטח פתוח גדול מאוד באמצע אסור על עמודים תקרא זה נקרא אחסדרו רב אמר מותר לטל בכולו שמאל אמר אן מטת אלו בארבע רב אומר מותר לטל בכולם פיט בסויסם כיוון שיש הלוכל שמסינה כמו שאנחנו יודעים לובוד גודסיק יש הלכה נוספת פי תקרא יורד וסותב דהיינו הסיומת של התקרה כשהיא נגמרת בצורה ישרה היא כביכול יורדת וסותמת ואז כאילו יש פה מחיצות עד למטה ממילא יש פה תקרה לבד נכון אבל מסתכלים על כל הארבע צדדים כאילו יש פה מחיצה שיורד עד למטה ושמואל אמר מתתלים בוא אה לו בארבע לא ימריין לפי תיקורד וסויסם אבל שמואל סובר שהם מתלים אלא רק בארבע ולמה כיוון שהוא סובר שלא אומרים פה לא אומרים אומרים פתק וסיסם ולכן זה לא יכשיר לנו לטלטל במקום כזה שאין מחיצות כעת חוזרת הגמורה ואומרת ורב על דרב מאיר לפי רב שסובר שעלי בדרב מאיר מותר לטלטל בכל הגג כולו כיוון שיש פה מחיצות שעשויות לדירה להטלטל מגג לחוצר למה המשמעות שאסור לטלטל רק מגג לג לפי רב מאיר אבל מגג לחוצר אסור למה הגג הוא רשוסיו אתה רואה שמותר לטל בכל הגג חוצר הוא גם רשוסיו מה הבעיה לטל ביניהם גזרים משום דרב יצחק ברב דימי כפי שראינו לה בדף פט עמוד א שרב מאיר סובר לגזור בכל רשות היוחית שיש בתוכה רשות נוספת של רשות היוחית כמו שיש שמה עמוד שהוא במידות של רשות היוחיד אסור לקחת מהחוצר של רשוס היוחיד ולהעמיד על העמוד גזירה משום טל אל ברשותורבים אז לכן גם כאן שיש לך גג וחוצר אז אסור לטלם מאחד לשני מאותה גזרת כי זה לא בהפרש לא באותו גובה ושמואל עלי בדרבונון ניטלטל מגג לקרפ שאלה נוספת שמואל לפי רבונון למה שלא יוכלו לטלטל מגג לקרפ שמואל סובר שהג יש מטלטלים בו רק ד' דמות כיוון שהוא לא עשוי למחיצות והוא יותר מביסים זאת אומרת שיש לו דין של קרמליס ובכל אופן אנחנו אומרים אומרים שרק בגין מותר אבל מג לקרפ אסור למה גג יש לו דין של קרמלס והקרפ יש לו דין של כרמליס למה שלא יוכלו לטל מאחד השני אומרו וברור לגזר שמו יפוכס הגג אנחנו חוששים שמה הגג יהיה פחות מהשיעור ואז ממילא כבר לא יהיה פה את ההתר לטלטל שמה יחסר מבסיים ויקצרו גם את הבית למידת הגג מלמטה ויתנו המחיצה כנגד שפת הגג דשתקיסם סוסיים הרי ברג כל הסיבה ששמואל סבר שלג הזה יש דין של קרמליס כי זה יוצב בסן שלא קף לדירו מה יקרה אם יורידו יהרסו מהבית חתיכה ויסגרו מחיצה במקום ש במקום שצמצמו את הבית כעת זה פחות מבשר סיים וכעת זה יקבל דין של רשוסיוחיד והוא ידע מה שהוא היה רגיל עד היום שמותר לו לטלטל מהגג הזה לקרפ ובעצם זה לא נכון עכשיו כי עכשיו זה פחות מבשרים עכשיו יש לזה שרש יוחיד אז לכן לכן שמ יפחד את הגג אז אסרנו כבר עכשיו לטלטל רק בתוך בתוך הגג ולא מהגג לקרפיוכי מקרפקרפ נמי לא יטלטל דיל ממפחס לטולה מכל כרפ נחשוש כך למה קרפ שאתה נותן לו דין של קרמליס כשהוא יהיו סר מבסין והוא לא הוקף לדירה כדין כרפף אז אסור לטלטל בו אבל מכרפף לכרפ אמרנו שכל הכרפן רשות אחת למה הרי אם כרפף אחד יפחד מבסיים הוא יהפך לרשיוחיד נחש שוש גם פה ונסור לטלטל מקרפ לכרפף הרי לפי חומים גגין מטלטלים לעצמם וקרפים מותר להם אחד לשני עונה גמורה שם בכרפ אין חשש שיפחד אוסמים מפחיז מנקרלי מילסה אוקיי מפריס למנקרי מילסה זאת אומרת בכפף אתה אומר שהוא יפחד מה זה יפחד שהמחיצה תתקטן אז הוא רואה את זה אז הוא יודע שעכשיו רגע עכשיו זה כבר דין שלי זה כבר משהו אחר השתנה פה משהו זה כבר לא יוסם וסיים ולכן כן אין חשש מה שאין כן בג שמה זה לא מינקרמילה כיוון שעל הגג למעלה הוא לא רואה את המחיצות זה הכל משהו שהוא למטה ולמ למעלה יכול להיות שהגג ימשיך שטוח אבל למטה הוא הכניס את הבית פנימה וסגר בחלק הפנימי יותר והוא יחשוב שלמעלה כמו שזה נשאר למעלה רגיל בסיים ככה גם למטה הוא לא ידע הוא לא לא ניכר הדבר והוא ממילא הוא לא ידע שעכשיו אסור לו לטל מהגג לקרפ ולכן אסרנו עליו לטלטל תמיד מגל לקרפ גם במקרה שהגג יש לו דין של קרמליס אז אם כן ראינו כאן מחלוקת לעניין ספינה לפי רב המחיצות מחיצות טובות ולפי שמואל לא כיוון שנסויות להבריח מים ויהיה אסור רק בדל דמות שמואל חזר בו ופסק כרב ואמרנו שמוידה רב שאם הוא קפע את זה על פי אם הוא קפע את זה לדיורין זה בסדר אבל אם הוא קפע את זה לזפת פה כבר זה לא לשם מחיצות וממילא אסור לטלטל לא בתוך הספינה ולא על גב על גבי הספינה אמרנו שיש אומרים בר דרוב אומר ששמואל חזר בו לעניין הלכה אחרת לעניין אחסדו בביקו שרב אומר פיטקורד וסיסם ושמואל אומר ש לא אומרים פיטקורד וסויסם ולעניין זה שאלו את שמואל והוא אמר הלוכרב אמר שאלנו לפי רב שאומר שאמת התינלה רב עליבד רבי מאיר שמותה לטל בכל הגג למה אסור לתת מגג לחוצר שניהם זה רשוס היוחיד אמרנו משום שיש ביניהם הפרש גובה ומשום טל ראשוס רבים לפי שמואל שלגג יש דין של קרמליס כשזה יש להם בשוסיים למה אסור לטל לקרפף רק בגגות עצמם חכום התירו מגג לג התשובה היא בגלל שחוששים שמה יפח את הגג והוא לא ידע וכיוון שלמעלה בג גג לא ניכר תמיד כשהבית למטה תחתיו נפחט וסגרו את המחיצות במקום מצומצם יותר אז בעצם הגודסיק עכשיו הוא בפחות מביסים ואז זה הופך להיות רשוכחיד כיוון שכל מה שזה היה קרמלי זה היה כי זה יותר מביסים כ זה פחות מביסים והוא יחשוב שזה נשאר אותו דבר והוא ימשיך לטלטל לקרפף ולכן עשינו לטלטל תמיד מגג לקרפ וטיעו רק בתוך הגג עצמו ja ja
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה