העמוד היומי מסכת עירובין דף צ עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צ עמוד א
[מוזיקה] רובין דף צ עמוד א שורה עליונה בואי רומי ברחומה ראינו שלפי חומים כל הגגות יש להם דין כל אחת רשות לעצמה וכמו שהרשויות מחולקות תחת הגגות ככה גם למעלה ויהיה אסור לטל מגג לגג הבאנו שלפי רב רב סובר בשיטת חכומים שלא לא רק שאסור לטל מג לגג מהגג שנמצא על גבי הדירה אחת לדירה לגג שנמצא על גבי הדירה השנייה אלא גם בתוך אותה רשות אסור לתת יותר מדי לדמות כיוון שזה פרוץ במלאו למקום מה אסור לו חוששים שהוא יבוא לטלטל להמשך הגג שנמצא על גבי הדירה השנייה בוא ירון מברחומה שתי עמוס בגג ושתי עמוס בעמוד מה הוא מה הדין אם יש לו הוא רוצה לטלטל שתי עמות בקצה של הגג להעביר את זה לעמוד שנמצא צמוד לגג שהוא בגובה אסורו ורחב רבו אז העמוד הזה יש לו דין של רשוכית והגג הזה לכאורה יש לו דין של קרמליס כפי שרב ביאר כיוון שאסור את הת יותר מדימות האם יהיה מותר לו להעביר את זה מהגג לעמוד אומר רבי במה יקומים בו אליי מה הספק של רומין ברחומה קרמלסו סיוכי קומים בו אליי הוא מסתפק האם מותר להעביר מהגג שיש לו דין של קרמליס לעמוד שיש לו דין של רשות סיוכית אנחנו יודעים את זה לאורך כל המסכת ראינו שאסור לטלטל מקרמ מלסיוכיל ור מיברחו מאגב חורפל לא יין בו אגב חיפותו הוא לא יין באמת בתוצאה שיוצאת פה שזה קרמליס וזה רשסיוכי ולכן ודאי שיהיה אסור אלא אוכי קומבלי הוא הסתפק בצורה אחרת שתי עמוש בגג זה שני באחסדרומה אם בסמוך לגג שלו יש אחסדרו יש גגון כמו פרגול הטומ שהיא בעצם היא אין לה מחיצות אחתיה היא רק על עמודים זה דין של אחסדרו האם הוא יכול לטלטל מהשתי עמות של הגג הזה זה לשתי עמות של אחסדרו זאת אומרת יותר מארבע עמות אנחנו ודאי עוסרים אבל אמרנו שלא יטלטל גם בתוך ד' עמות מרשות לרשות שלא יעביר בג מהחלק של הדירה הזאת לחלק שעל גבי הדירה השנייה האם הוא יכול להעביר מהחלק של הגג שהוא מעל דירה לחלק שהוא על גבי אחסדרו שהוא לא מעל דירה ומה הצדדים מי אמרנן כיוון דלא יאי חוזי לדירה ולא י חוזי לדירה חדר שוסי כיוון שסוף סוף הגג עצמו הוא לא בנוי לדירה הוא לא שימושי דירה וגם אחסדו הוא לא שימושי דירה אז נאמר שזה רשות אחת ואפשר כן להעביר לשם וזה לא נחשב כמו שני גגות של שני בתים כיוון ששם זה ממש רושיות שונות בעלים שונים או דילמ כיוון דמג לגג אוסיר מגגל אחסדנדם מיוסר או שלא נאמר שכיוון שסוף סוף האחסד הוא רשות לעצמה אז יהיה אסור בואי רבבי ברביי ביסמוס בג וביסמוס בחובמ הדין אם סמוך לגג יש לא גג של דירה אלא גג של חובה חובה זה בית ישן שכבר לא ראוי לשימוש כיוון ש אין שם מחיצות רוב המחיצות קרסו ונפלו עם השנים אבל תקרה ומקצת מהמחיצות נשארו אומר רב כאן אליו היינו דרומחומה מה ההבדל לכאורה זה אותו ספק כמו שמה שהסתפקנו לגבי אחסדרו אומר רב ברביה וכי מאחרשונצוי אתם חושבים שאני לוקח קושיה ממישהו אחר ואני בא לקנטר ודאי שהתכוונתי לשאול שאלה שהיא שונה מרומח חומה אך סדרו לא יחזי לדירו וחורבו חזי לדירו ממילא וכיוון שחורבה היא מקום שהיא דירה בבסיס שלה זה דירה נכון שעכשיו לא משתמשים שם כי זה חורבה אבל זה ראוי לדירה ממילא כאן יש מקום להסתפק האם בכל אופן נתיר להעביר מהגג בתוך ארבע עמו שתי עמות מהגג לשתי עמות של החורבה כי עכשיו אין שם דיורין או כיוון שזה ראוי לדירה יהיה מותר מסבירה הגמרא כי מאחד אחד לדירו מה יקו מבולי אם תמצא לא עם כומר אם תמצא לו עם האחסדו לא יחזל לדירו אז יהיה מותר להעביר מהגג לאחסדרו כי אין פה רשות אחרת כי זה לא רשות של דירה תחת האחסדרו זה לא שימושי דירה אחרת אז יהיה מותר זה לא כמו שתי גגות או גג שהוא על שתי דירות שזה שתי רשויות שונות חובו חזי לדירו אז אם נאמר שבאחסדר יהיה מותר אולי נאמר שבחורבה יהיה אסור כיוון ש סוף סוף זה מקום שהוא ראוי לדירו אודים מאשתמי עולש בדיורין תיקו או שנאמר שגם והחורבה יהיה מותר כיוון שגם חורבה שונה מגג שעל גבי דירות כיוון שהחורבה סוף סוף אין שם דיורים אחרים ממילא זה לא נשב לרשויות מחולקות ולא יהיה את האיסור להעביר מהג לחורבה כשזה בתוך דמוס תיקו אומרת הגמורה גגין השובין לרב מאיר וגג יחידי לרבונו מחלוקת נוספת של רב ושמואל בעניין של המשנה שלנו כשהבאנו לפי רב מאיר שכל הגגים יש להם דין אחד דין של רשות אחת ומותר להעביר מאחד לשני כשהם בלי הפרש של גובה עשור תפוחים או גג יחידי לפי רבונון במקרים האלה שהיתרנו לטלטל על גבי כל הגג אמרנו שלפי רבונון שזה גג יחידי ולא משטח אחד מותר לטלטל וכל הגג רב אומר מותוטל בכולוי ושמול אמר אין מטלטתי בו אלו בד זאת אומרת האם התרנו לטלטל את כל הגג ולפי רבי מרי יהיה מותר לטלטל לאורך כל הגגות מגג לג או רק ד' נחלקו רב ושמואל והגמרא תבאר כעת מיד מה הצדדים רב אומותטל בכולוי כאדב דרב לכאורה רב אמר לאליל שאסור לטלטל יותר מדי לדמות בלפי חומים כשיש כמה גגים כמה גגים צמודים ולמה כי אני אומר גודסיק מחיצתה לא אומרים גודסיק מחיצטה במחיצות שאינם ניכרות אז למה רב לאיל אמר שיהיה אסור לטלטל יותר מדי לדמות הרי כאן רב אומר שמותר עונה הגמורה זה גופי ההבדל אוסם למין קר מחיצת אומנן קר מחיצטה כל מה שרב אמר לא שאסור לטלטל יותר מדמוד כי הוא דיבר על מחיצות שאינם ניכרות כפי שביארנו בדף פט עמוד א בסוף העמוד שמדובר המחלוקת של רב שמואל זה כשיש פה גג במקשה אחת שהיא פרוסה על גבי כמה בתים השאלה כיוון שזה מקשה אחת האם אומרים בכל אופן למרות שזה לא ניכר כלל למעלה אומרים גודעסיק ויש פה מחיצות ויהיה מות או ועל זה רב אמר שלא אומרים אבל כאן כשאנחנו דומים על גג יחידי גג של בית שעומד בפני עצמו לפי רבונו או לפי רב מאיר שאנחנו מחשיבים את כל הגגות כרשות אחת כאן יש פה מחיצות ניכרות אז מיל לכן מותר לטלטל בכל הגג ושמו לא אמר אם התתי בו לו בדמויס אז ק שדשמואל דשמואל לכאורה שמואל בעצמו סותר את השיטה שלו לאל לאל שמואל אמר שאין מטלטלין שמותר לטלטל בכל הגהגע כולו וכאן שמואל אומר שהם מתטלים בוי אלו בדמוס אז זה אונה הגמור שום בסיים אושב בסרסים זאת אומרת אין אוכנמי שמואל מודה כמו שאמר לאיל שברגע שיש גג אומרים גודסג מחיצתה ויהיה מותר לטלטל בתוך אותו גג כשזה גג יחידי לרבונון של בעלים אחד או לפי רב מאיר אפילו בכמה בעלים כיוון שכל הגגות נחשבות לרשות אחת אז למה כאן שמואל אמר אם את התילן אלא בדמות כי פה מדובר בר בגג שהוא יותר מביסים ויש דין שכל מחיצות שהם לא עשויות לדירה כמו מחיצות של גג שזה לא תשמיש דירו אז עד ביסוסיים יש להם שם של מחיצות יותר מבסיים כבר אין לזה שם של מחיצה ולכן כאן מדובר ביותר מבסים לכן זה לא מועיל ואסור לתת יותר מד והני מחיצת למטוידון למה לא יבידון איי המחיצות של הגג שלנו איפה הם הם על ידי גודסיק אנחנו מעלים את המחיצות מלמטה מהדירות מדין גודסיק ומסתכלים כאילו הגג מוכף מחיצות אומר שמואל נכון שלמטה המחיצות האלה הם לדירה כי גרים שם למטה אבל גם כשאני מעלה את המחיצות ללמעלה אני מעלה את עצם המחיצה אבל עדיין כאן זה מחיצה שהיא לא לדירה ולכן היא מוגבלת עד ביסוסים ברגע שהגג יותר מביא סוסיים אז אסור למעלה לא יביא עידון למעלה זה לא יעשה לדירה ואכר פפשם בזסין שלא הוקף לדירו וכל כרפ יות בס שתיים שלא הוקף לדיר מתאים בו יה לו ברבע כמו שיש דין לגבי כרפף מקום שהוא בא לאחסון למרות שהמחיצות הם כמו רשוס היוחיד וגובה אסורו בכל אופן אם זה יותם בסוסיים אין לזה שם של מחיצות וזה לא יכול להכשיר ולמה כי חז"ל ראו לאסור בכזה מקרה שזה לא לדירו שהם יבואו להשרות את זה לשוסר כי זה שטח גדול מאוד ולכן בשטח כזה הם אומרים שהמחיצות לא יתירו מה שאין כן רב סובר שגם אם זה יותר מבי סיים עדיין זה מתיר ולפי רבי מאיר אפילו רצף של גגים שהם יותר מבי סוסיים יהיה מותר לטל בכולם ולמה כיוון ש כיוון שרב יסבור שכשאני אומר גודסק מחיצת אני מעלה את המחיצות ללמעלה אז אין אוכנה אני אומר שהם מחיצות שעשויות לדירה כי מאיפה העליתי אותם מהקומה למטה הקומה למטה היא עשויה לדירו אז אם כ ראינו כאן את הספק של רוב ברחובה בא ואמין הנה הבאנו שהספק הוא שתי עמוס בג האם הוא רוצה להעביר ארבע עמות ששתיים זה בגג ושתיים זה בעמוד שהוא יש לו דין שלשיוחיד אמרנו אז מקרמ שסח ודאי אסור אלא מגג לאחסדרו האם אחסדרו אני נאסור כיוון שסוף סוף יש פה רשות נוספת או שלא כיוון שזה לא רשות של דיורין ממילא יהיה מותר להעביר מגג לאחסדרו לפי רב שבג עצמו אסור יותר מארבע עמות האם כאן יהיה מותר כן כיוון שאחסדו הזאתי לא לדיון ביורים רבי באב יוסיף לשאול שגם אם נאמר שבאחסדו כן מותר זה הכל אולי כי זה לא ראוי לדירה זה רק תקרא על עמודים בלי מחיצות אבל חורבה שבבסיס שלה ראויה לדירה אולי נאסור זה נשאר בסופק אמרנו שגגין ששווין לרב מאיר גגין שהם באותו גובה שלפי רב מאיר מותר תטל מאחד לשני ולפי וגג יחידי לרבונון נחלקו רב ושמואל האם מותר לטלטל בכל הגג או רק בארבע א עמות כי שמואל מותר רק בארבע אמות הגמרא מבארת שזה לא סותר את דינם שאמרו ליל ולמה רב ליל אמר שאסור לטלמידי אדמות כי הוא דיבר על מחיצות שהמנם ניכרות בג אחד ארוך ועלי בדרך החומים שאומרים שאני מסתכל על כל הרשויות חלוקות ולהגיד גודסיק מחיצטה אני לא אומר בכזה מקום שזה גג בלי הפסקות בין הגגות אבל כאן אנחנו מדברים או לפי רב מאיר שכן כן כל הרשויות הם אחת אז מספיק לי המחיצה שהם מסביב הגגות או לרבונון בגג יחידי אז יש לנו פה מחיצות ניקרות מסביב אז אומרים כן גודסיק ואילו שמואל שכאן אמר לטל רק בדמות ולא יותר למרות שלאלו התיר מצד גודע אסיק מחיצתה אבל פה מדובר שהוא יותר מביאסיים ולכן זה אסור כי שמואל סובר שמחיצות שאלינו אתם מגוד עסיק לג זה עדיין לא מקבל שם של מחיצות תעשיות לדירה לכן הם מוגבלות עד בסוסיים אז שאין כן רב סבור שהם עולות מתוך הדירה למעלה אז כן מתוך הדירה למטה אז יש להם כן דין של מחיצויס הסדירות [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה