העמוד היומי מסכת עירובין דף צז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צז עמוד א
עירובין דף צז נמודה לשורה הרביעית מלמעלה רוב הביאר כעת שהמחלוקת שרב מאיר ורבי יהודה היה מותר להציל בשבת תפילין מן השדה להכניסן לעיר בתפילין חדשות המחלוקת היא האם אומרים אדום תריח או לא זאת אומרת מדובר בתפילין גם כש חדשות גם כשיש שנות מדובר שהם לא קשורות והסיבה למה בחדשות אנחנו אוסרים לפי רבי יהודה כיוון שחוששים אולי זה קמיה ואדם תורח לעשות קמיה בצורה של תפילין עדיין יש אפשרות כזאת וכיוון שחוששים לאפשרות הזאת ממילא לא התירו משום הצולה כיוון שלא בטוח שזה תפילין ואשתדתניה בואו את דשמואל ברב יצחוק אומרת הגמורה וכעתי ששמואל ברב יצחוק הביא ברייסי ששם מבואר הסבר אחר על המחלוקת ועל החשש בתפילין חדשות אלו הן ישנו כל שיש בהן רצועות ומקושרות תפילין ישנות זה שהוא מצא אותם עם הרצועה שלהם ועם הקשר של תפילין חדוש אוס יש בהן רצועות ולא מקושרות יש להם רצועות אבל הם לא קשורות וממילא לכן רבי דוסר להכניס חדש אוס כיוון שכעת הוא לא יכול להכניס אותם בלי לקשור אותם והרי לקשור קשר כזה זה קשר של כיום אסור בשבת ולכן אין לו אפשרות להכניס אותם אז אם ככה שזה מה ש זה המחלוקת בין זה הסיבה של רבי יהודה לאסור בחדוש אוס אז לכולם לו לתור החיניש ולאנינו אזכול לאן מה אנחנו אומרים שאדם לא תורח לעשות קמיה החשש הוא לא משום שם הזה קמיה ולא קדושת תפילין אלא באמת ודאי שזה תפילין רבי יהודה עשר בחדוש כיוון שאין לו דרך לקחת את זה כיוון שאין לו קשר ולקשור הוא לא יכול שואלת הגמורה ולנבינו מיענב רגע ולמה שלא לא יעשה קשר עניבה שזה קשר שמותר בשבת אומרב חיזדה זה אומר סניב פסולה בתפילין לכאורה נסיק מכאן שקשר של תפילין אסור לעשות אותו בצורה של עניבה הבא יאמר רבי דלתי מדומר עניבה כשיר מעל יסאי הבא מתרץ רבי דלשיטוסי שסובר שהניבה כשירו מעל יסי ולכן רבי מאיר התיר בחדוש כיוון שסובר שאפשר על דרך הניבה שילבש את זה על ידי קשר הניבה שמותר לעשות בשבת ואילו רב יהודה סובר שהניבה זה איסור מלוכה של קושר שאלת הגמורה על הטעות של הבא תמי והנבר כשיר מעלסי או לבוכי נבלו משמ לכאורה מדברי הבייה שכל הבעיה היא משום ש זה מלך קושר אבל אילו לא היה בעיה של איסור שבס היינו יכולים לעשות קשר עניבה ובכך הוא היה מקיים מצוות תפילין ולכן היינו מתירים לו להכניס את התפילין שהוא לבוש בהם על ידי זה שהוא מקיים בהם מצוות תפילין או לבוכי אוניבו באומר ידבר ידי הרב שמואל ברב שילת משמי דרב ישנם ממרי בשם רב קשר של תפילין לכו למשה מסיניו הצורה של קשר של תפילין נאמרה למוישה מסיני ואמר רב נחמן ונויהין לבר דהיינו מבאר רש"י הקשר של ראש יש בו את השם ד' הקשר של יד יש בו את הצורה של י והל תפילין של ראש חקוק את האות ש יחד זה שם השם שקי ואומר רב נחמן נון לבר האותיות האלה צריכות להיות בצורה שהם חיצונית זאת אומרת הקשרים הם ודאי חיצונית וגם השן שצריך להיות בדופן הבית של ראש זה צריך להיות בדופן החיצוני ולא בין הדפנות לא על דופן שנמצא בין הבתים צריך להיות לבחוץ אז אם ככה איך אתה אומר שאפשר לעשות קשר עניבה בזמן שיש לנו צורה מסוימת שהקשר צריך להיות בעניב לאו כן כשיריות ידעו אומרת הגמרא נכנמי אפשר לעשות צורה של הני קשר של הניבה שהוא לא קשר של קיומו בצורה הזאת שצריך על פי הלוחל שמשיני בצורה של יצא לנו אות י אות ד' בתפילין של ראש ואות י בתפילין של יד אומר חזדה אומר אגב שעסקנו כאן בתפילין נביא עוד ממראה בעניין של אדם שקונה תפילין מתי הוא צריך לבדוק ממי הגיע התפילין ומתי לו אני לא יקח תפילין ממי שהיינו עם מומחה אדם קונה סוחר בסתם קונה מאנשים ומוכר לאנשים אחרים האם הוא צריך לבדוק מה מקורות התפילין או לא לוקח תפילין ממי שאינו מומחה בוידק שתיים של יד ואחת של ראש כאשר הוא קנה כמות הוא יכול לקחת שני תפילין שני בתים של יד ואחת של ראש ואמילא הוא מוחזק ברגע או שתיים של ראש ואחת של יד וממילא אם הוא בדק שלוש בתים בסך הכל הוא יכול כעת להיות רגוע ולקנות את כל להחזיק בחזקת כשרות על כל מה שהוא קנה מאותו אדם שואלת הגמרא אומר נפשוך מה מדובר כאן אם אחד גברי כוזובין לבדוק או שולשו של יד או שול של ראש אם הוא קנה את זה מאותו אדם הוא בא לרובן קנה ממנו קומות גדולה של תפילין אז למה אנחנו אומרים שתיים של יד ואחד של ראש או להפך למה הוא לא יכול גם לבדוק שלוש בתים של יד או שלוש בתים של ראש העיקר שיבדוק שלוש שיהיה לו חזוקה של של קשוס אם טריט לאס גבר זובין אם תאמר שזה משום שהוא קנה את זה מאנשים אחרים ולכן אני צריך שאבדוק גם של יד וגם של ראש כי הראש הוא קנה מאדם אחד ויד מאדם אחר אז כל אחד ואחליבו הבדיקה אז אם יש לנו פה כמה אנשים שמכו לו אז זה לא קשור ליד ושל ראש גם אם בתוך של ראש חלק הוא קנה מזה וחלק הוא קנה מזה הוא צריך לבדוק את שניהם יש שני ספקים שונים אולי זה כשר וזה לא ממילא כשזה אדם אחר תמיד הוא יצטרך לבדוק שוב לא בגלל בגלל שזה של יד וזה של ראש. אז למה אנחנו אומרים כעת שאדם שקונה כמות של תפילין צריך לבדוק שתיים של יד ואחד של ראש או שתיים של ראש ואחד של יד. אונה הגמלום אחד גבר זובין ובין דמתמחי בשל יד ושל ראש אנוכנמ מדובר באדם שקנה מספק אחד כמות גדולה של תפילין אבל עדיין אנחנו מצריכים שיבדוק גם מה של יד וגם מ של ראש ולא מספיק שיבדוק לנו שלושה בתים של יד או שלושה של ראש כיוון שאנחנו רוצים שיחזוק את החול גם לעניין בתים של יד וגם לעניין בתים של ראש הניותני רב בר שמואל בתפילין בידק שולה של יד ושל ראש איך אתה אומר שצריך לבדוק שלושה בתים שניים של יד ואחד של ראש. רבי פר שמואל אומר שבתפילין מספיק לבדוק שלוש של יד ושל ראש. מה ליו? או שלוש של יד או שלוש של ראש. ולא צריך ודווקא שיהיה לו בחזוקה גם מי של יד וגם משל ראש. עונה גמור אלוהי. שלוש מאין של יד מאין של ראש. צריך לבדוק שלוש. וכשכתוב בדברי רב שמואל שלוש של יד ושל ראש, כוונתו שלוש. שבתוך השלוש האלו חלק של יד וחלק של ראש אבל ודאי שצריך לבדוק משני הסוגים ולא מספיק מסוג אחד שואלת הגמרא ואותני רב קהני בתפילין בידק שתיים של יד ושל ראש אנחנו אמרנו כעת שכמה צריך לבדוק כמה תפילין שלושה בתים רב קהני הביא ברייסה שם מבואר שמספיק שני בתים אומני רבי הבריסה הזאתי כשיטת רבי דומר בתריזניה וחזוקה רבי כל הש"ס סובר שחזוקה זה לא בשלוש פעמים אלא בשתי פעמים ולכן מספיק לבדוק שני בתים היא רבי הם מסיפה אז אם ככה איך נבאר את המשך הבריסה שם וכן בצוות השני וכן בצוות השלישי והיא רבי שלישי מיסלי כתוב שם שבכל צבת בכל קריכה של תפילין שיש לו הוא צריך לבדוק שני בתים וכן בצבט השני וכן בצב השלישי למה כתוב גם בצבט השלישי לכאורה מספיק שהוא שהוא בדק שני צבטים עכשיו כל הצוות אחרי זה כל הקריחות קבוצות של תפילין שהוא קנה אחרי זה זה כבר חזקס קשוס לפי רבי שבשני פעמים יש חזקס קשוס מיד רבי בצבטים למטרי תלוס גברה זובין מתרצת הגמרא כשאדם קונה קריכות כמות של תפילין ויש לו כמה קריכות בהכרח שאנחנו טולים שכנראה הוא קנה את זה שאני בא וקונה ממנו עכשיו הוא מביא לי קריכה ועוד קריכה אז בהכרח שלנו לקלוט שהוא כנראה קנה את זה מכמה אנשים כי אחרת אם זה מאותו אדם אז למה זה לא הכל בקריכה אחת? ואם הוא סתם הפריד אותם אז מה זה הקריחות האלו? למה פה יש כמה ביחד וכמה ביחד? אז כנראה שכל קבוצה של תפילין זה מאדם אחר. ולכן יודע רבי שכאן לא אומרים חזוקה בשני צבטים הראשונים על כל הבתים אחרי זה אלא צריך לבדוק את כולם. יואו. אם ככה שתגמורה אז למה כתובן בשלישי והבס נצרת אפילו רביעי נמי ואפילו חמישי נמי גם שם יצטרכו לבדוק כי אתה טולה שכל אחד זה מאדם אחר אין כן נמי י דקטוני שלישי להפוק מחזו כי הוא לא אפילו רביעי וחמיש נמות הגמרא נוחנמי לפי רביעי כשהוא קונה שיש לו קונה מאדם כמה צבטים צריך לבדוק כל צבת וצבת כל כריכה של תפילין בפני עצמם ולא אומרים פה חזוקה וגם ברביעי ובחמישי גם כן כי אני טולה שהוא כנראה קנה כל צבט מאדם אחר מה שכתוב שמה למה השלישי ונעצרים? כי באו לומר שכאן אין חזוקה. חזוקה תמיד יש בשניים. פה אין. ממילא לכן שלישי צריך לבדוק והוא הדין ודאי גם רביעי חמישי כי אין הבדל. כי אנחנו בשיטת רבי שרבי סובר שבשניים זה חזוקה. אז אתה מבין לבד שאם בשלישי עדיין צריך לבדוק זה אומר שגם רביעי חמישי. ממשיכה הגמור מצון צבוסים אוקריכוס. ראינו במשנה שאם הוא מצא צבטים או קריחות אז הוא לא יכול להכניס אותם לא מתאירים לו משום הצולל להכניס אותם זוג זוג אלא ישאיר אותם שמה ויחכה ישמור עליהם עד אחרי שבת מה היא צוטים ומה היא קריכות ואז זה קודם כל נבין את הטיץ' במשנה פירוש הדברים דיור המילים אומר רב ידומרב הן אן צבטים הן אן קריחות זה הינו אחהבדל ביניהם צבטים זוג זוג קריכות דקריכון טובה צבטים. יש לך קבוצה מעורבת יחד של בתים, אבל כל זוג בפני עצמו גם כן מחובר כשלעצמו. יש של יד של ראש, של יד של ראש, של יד של ראש והכל יחד בקבוצה אחת. קריחות זה הכל יחד. יד וראש, הכל מורב לא מופרד ביניהם בפנים. אין שמה חיבור וקישור של יד ושל ראש שלעצמו. בנוסף לקריחה הגדולה. ראינו במשנה מחשיך עליהנו ומביון. אמרנו תחכה שם ליד הרמה עד מוצאי שבס ואז תכניס את זה והמאי לאלינו זוג זוג למה למה פתאום בגלל שזה קריחות הרבה יחד הוא כבר לא יכול להכניס את זה על ידי לבשל של זוג זוג אומר צובד רב יהודה לידידי מפר שלמני דאבי כל שילו מכניס לו זוג זוג וכלות קודם שקם הוא מכניס לנו זוג זוג ואילו מכשיך עלינו מביון דהיינו כוונת הבריס יקח אומר רב יצחוק בנו של רב יהודה כיוון שסוף סוף יש פה כל כך הרבה כמות כל כך גדולה של תפילין שגם אם הוא יכניס זוג זוג עד מוצאי שבת הוא לא יסיים את כולם אז מה העניין שיכניס אותו הרי בין כך ישארו חלק מהתפילין בשדה עד מוצאי שבס ולכן לא התירו לו משום הצולה לקחת את התפילין ללבוש אותם ולהכניס אותם אלא שיחכה שם ועד מוצאי שבסמור עליהם אז שאם כן במקרה שהוא חצי שעה שעה מסיים עם התפילין ממשיך את השבת שלו רגיל פה לא אומרים לו תחכה עד מוציא שבס אלא פה אני אומר לו אתה יכול להכניס משום הצולה ו לסיים להכניס את הזוג זוג בפני עצמו ואז ממילא עשית את הצולה הראויה לתפילין אז אם כן ראינו כאן בעמוד התחלנו עם ההסבר במחלקס של רמיר ורבי יהודה למה תפילין חדשות רבי יהודה יוסר ורב מתיר רוב הסביר בגלל שהחושים שים לקמיה ואמילא המחלוקת היא תלויה האם אומרים אדם טורח ועושה קמיה בצורה של תפילין וחוששים שאולי זה לא תפילין ולכן לא נתיר כך סובר הבידו או לא ואילו אבו שמואל ברב יצחק סובר שחדשות זה אומר שהרצועות לא קשורות וממילא הוא לא יכול לשת אותם וללבוש אותם כיוון שאסור לו לעשות קשר בשבת יש איסור מלך של קושר לך נרבדי למה הוא לא יכול לעשות קשר אני מותר בשבת או בגלל רב חיזד אומר לכאורה משום משום שקשר הניבה רואים מכאן שהוא היא פסולה לתפילין הבאי אומר כרבי דלשטוסה שסובר שקשר הניווה זה יסור דאוריסה ולכן לא התירו לו שאלנו משמע שכל הבעיה היא רק מצד איסור שבס אבל מצד התפילין אתה אומר שהניוה כן טובה לפי דברי הביה כי הבאיה אומר שהניבה לרבי יהודה היא יסור דוריסה משמע אבל מצד התבילין אם היה מותר לעשות את זה הוא היה יכול לקחת את זה לעשות קשר עניבה וללבוש ולקיים בזה מצוות תפילין ואז ממילא להכניס את זה לעיר הרי זה הלוך הלומ שמסינה הצורה של הקשר אומרת הגמרא נכונמי מה שצריך הלוך לאומ שמסינה זה שיהיה צורת האותיות בקשרים וזה אפשר גם על ידי קשר של הניבה שהוא לא קשר של כיומו רב אמר שמי שקונה תפילין ממי שאינו מומחה שיבדוק שני בתים של ראש ואחד של יד או שניים של יד ואחד של ראש וביארנו מדובר שהוא קונה את זה מאדם אחד צריך להגיע לחזוקה והחזוקה צריכה להיות בניה גם מבתים של יד וגם מבתים של ראש כדי שיוכל לסמוך עליהם גם על של יד וגם על של ראש. הבריסה יש הביא רב קנה שמספיק לבדוק שני בתים זה כרבי שיש לך זוקה בצבטים רבי סובר שצריך לבדוק כל צבת וצבת כני טולה שזה מכל מכמה וכמה אנשים ואין חנם מי שכתוב מצוות שלישי הכוונה למרות שיש חזוקה כאן לא מועיל חזוקה והוא עדין בצבת רביעי וחמישי אמרנו שצבטים הכוונה שיש פה ערימה של הרבה תפילין אבל כל יד ור כשלעצמו גם כן קשורים יחד קריחות אין פה זוגות זוגות בתוך הערימה אלא הכל יחד מכשיך עליהן למה לא מכניסים אותם זוג זוג כי עד מוצאי שבסולי הספיק להכניס את כולם ממילא לא התירו לו שיחכה איתם עד מוצאי שבס בשדה
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה