העמוד היומי מסכת עירובין דף צו עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צו עמוד א
[מוזיקה] ערבין דף צו עמוד א נתחיל בצדיקי עמוד ב שורה תשיעית מלמטה לימ בדרב שמואל ברב יצחוק כומפלגי אנחנו הבאנו מחלוקת רבון גמליאל ותנקמה במשנה לפי תנקמה כשאדם מוצא תפילין בשדה ורוצה להכניסם לעיר כדי שלא יגיעו לידי ביזיון התירו לו להכניס אבל רק זוג אחד כל פעם ולמה כי אמר לו שוא סובר ששבת זמן תפילין הוא וממילא התירו לו רק את מה שהוא מקיים בו מצוות תפילין אמנם תמיד גזרו על תפילין שלא ילכו את זה בשורהבים גם אם שבת זמן תפילין הוא שמ יוריד את זה לבס הכיסא והוא יתלטל את זה אחרי זה דמס כאן לא גזרו משום מצולי אבל הרבות גליל התיר גם שני זוגות ולמה הוא סובר ששבת לו זמן תפילין הוא למה התירו כיוון שלא יגיעו לידי ביזויון אמרנו מה שזה דרך מלגוס שאתה יכול מה זה דרך מלבוש מה שהוא לובש כיוון שמה שהוא לובש במקום של תפילין וכיוון שיש מקום לשני בתים ביד ושני בתים בראש ממילא הוא יכול להציל שני זוגות בוזמנית למדרב שמואל ברב יצחוק או מפלגי את הנקם לסדר הרב שמואל ברב יצחק ורבן גבלי סדר הרב שמואל ברב יצחוק לכאורה נאמר שהמחלוקת בינמי בהלכה של רב שמואל ובצחק שהוא אמר שיש מקום לשני בתים למה תנקמה לא התיר על צמח זה שיש מקום לשני בתים והכיח שהוא סובר שאין מקום אומרת הגמרא וכולן מיסלאו באמת אנחנו אומרים שכולם יסלאו דרב שמ הרב יצחוק ואח בשב זמן תפילין קומפלג אתה נקם לסוף עכשיו בזמן תפילינו והמנג סף עכשיו בצל הזמן תפילינו דהיינו המחלוקת ביניהם היא שלפי תנקמה אני אומר הם שניהם יודעים שיש מקום לשני תפילין אבל את הנקמה כל מה שהוא התיר זה רק משום ששבת זמן תפילין הוא וממילא מתי איך אני מתיר לו את זה דווקא שהוא מקיים בזה מצווה אז ברגע שזה יותר מן המצווה זה כבר לא תכשיט ולכן אומר רש"י וכל שכן זה כיוון זמן תפילין הוא וי כבלטו אוסיסוב בלטוסיף משולקים מעשוי כיוון שיהיה זמן תפילין ואם הוא ילבש שני זוגות אז הוא עובר על בתו יוסיף ממילא זה עושה את זה כמעסי לא רק שזה לא תכשיט אלא זה גם איסור של בלטו סיף וזה גורם שזה יחשב למסוי כך סובר את הנקמה אבל רבון גלייה סבבה שבזלזמן תפילין הוא ואם אלא היתר הוא משום תכשיט ואם היתר הוא משום תכשיט זה גם מקום שזה מקום תפילין ולכן אין פה בעיה שבעל תו ולכן כל עוד שזה במקום המלבוש שלו כדרך שהוא לובש הוא לא לוקח כובע ומניח לרגל הוא לא לוקח את התפילין ומניח לרגל הוא מניח את התפילין במקום של התפילין אז יש מקום לשניים גם ביד יש מקום לשניים מי לא יכול להציל שניים יש פה דרך מלבוש זה תירוץ ראשון בו דכולם יש בזמן תפילינו ואוכ במצב קפלגה וכאן יש שני גרסות יש את הגרסה שמו אצלנו בגמור מורה אבל רש"י גורס מתקשה בגרסה הזאת לכן הוא גורס הפוך ווא אומר שזה נראה עיקר לכולל שבת זמן תפילינו וכך במצוות ציר כבק מפלק גם סובר לצאת נראה כמו הפירוש של רש"י שהוא העיקר לצאת לא בוא יקבונה גליל סובר בוא כבונה דינו תנקמה סובר שכדי לצאת ידי מצווה לא צריך כוונה אז ממילא אין מצב שאדם ילבע שני זוגות ולא יעבור על בלתו סיף כי הוא יוצא ידי חובה גם אם הוא לא מכוון לשם מצוות תפילין אז הוא לא יכול לומר אני אניח שני זוגות ואני אכוון רק באחד מהם לצאת ידי חובה לכן יש פה בעיה כיוון ששבת זמן תפילין עובר על בתוסיב אז אסור לו יותר מזוג אחד אבל רבן גמליא סבר שכן צריך כבונ וכול שהוא לא מכוון לשם מצוות תפילין בזוג השני אז מילא הוא לא לכן הוא לא עובשום בלתו סיף למרות שזה שבת זמן תפילין הוא לא עובר משום בלתו סיף ולמה מתירים לו להוליך את זה כיוון שתכשיט ברגע שהוא הולך עם זה וזה וזה במקום המלבוש שלו זה נחשב לתכשיט והוא יכול ללכת עם זה ולהכניס שני זוגות ואם בסמד כול מלצת לאב כבונה תירוץ נוסף אפשרות נוספת איך ליישב את המחלוקת ביניהם באמת לא צריך כבוני אז אם ככה שלא צריך כבוני אז למה רמון גבליאל התיר שני זוגות לכאורה בזוג השני עובר משום בלטויסיף אז זה מסוי בשבילו וכל לעבור משום בלטויסיף כ מפ לגש לעניין בל תוסף האם צריך כבונה לעניין לצאת ידי חובת המצווה לא צריך כבונה אבל במקרה שהוא לא מכוון יש פה חילוק שאת המצווה הוא יצא אבל את הבלטויסף הוא לא יעבור כי כדי לעבור על בלטוסיף זה רק שאדם בא ועושה את זה לשם מצוות תפילין התורה באה ואמרה אל תוסיף על המצוות האיסור הזה נאמר כשאדם מכוון לשם מצווה להוסיף יותר אבל אם הוא לא מכוון לשם יותר לשם מצווה תפילין להניח שתי שתי זוגות אז הוא לא עובר על בלתו סיף הוא לא בא להוסיף פה זה שאנחנו אומרים תמיד שלא צריך כבונה כשהוא בא להניח תפילין זוג אחד לא צריך כבונ והוא יוצא גם אם הוא לא מכוון זה לא קשור ללוך של בלתו סיף תנקם מסובר לעבור משום בלתו סיף לא בוי כבונה תנקמה חושש לבטוסיף גם כשהוא לא מכוון עצם זה שהוא מניח את זה ולא צריך כבונה ממילא זה כאילו הוא מכוון וזה עובר על בלתי אבל יהיה סובה לבשום בלתשב בקבונה סובר שאמנם סתם ככה לא צריך כבוני אבל כאן כדי לעבור על בלתו סייסף רק כשהוא מתכוון לשם מצוות תפילין כל עוד שהוא לא מכוון אז אין נכנמה אנחנו מסבירים ש שהוא לא שמותר לו הוא לא עובר פה על בלתי ואמילא שוב הסיבה לעצול היא כמו התירוץ הקודם אנחנו באים ומתירים לו לטלטל את זה בשבס משום שהתפילין האלה נחשבים לתכשיט בשבילו אז משום מצול התירו לו להכניס את זה גם שני זוגות ואין פה בלתו ויביש ידסיר לונשה בזמן תפילין וכולי לא לעבור ביקו לא לצאת בכבונה אם היום היה מצווה להניח תפילין בשבת אז אנוכנמי היה תמיד עובר על בלטויסי וזה היה בעיה אור בלבו שול בזמן קו מפלגי השאלה יש עוד בלטויסיף יש בלטויסי בזמן שהוא מצווה להניח תפילין לא להניח שני זוגות ציוו אותך על זוג אחד יש בלטויסיף על הזמנים אמרו לך שבשבת לא למה אתה בא ומניע ר בשבת כמו אדם שיושן בסוכה אחרי סוכות אבל תו לעבור שלא יהיה בזמנו כמפליגה השאלה האם כשהוא עובר שלא יהיה בזמנוי והוא בא ומוסיף על המצוות בזמן שהוא לא מצווה האם בזה גם כן נאמר שהוא עובר על איסור בלטויסיף גם אם הוא לא מכוון לשם מצוות תפילין תנקם סובר לא ביקבון רב גלי סבר של בזמן ביקבונה אבל רבון גליסבר שאין אונמ שכיוון שעניין של בתי יס שלא בזמנוי כאן זה לא יום שהוא מצווה בתפילין ולכן רק אם הוא מכוון רק אז זה יוציא אותו אבל אם הוא לא מכוון זה לא יוכי לרבי מאיר זוג יודנ מילוי שואלת הגמרא אם ככה אז לפי רבי מאיר למה אתה מתאיר לו זוג אחד אתה אומר ששבת לו זמן תפילין והוא עובר משום בל תויסיף גם אם הוא לא מכוון למרות זה שלא בזמנוי אז למה זוג אחד אין פה בלטויסיף ואויד היושם בשמיני בסוקו הילכה לפי זה שאנחנו אומרים שלא בזמן חייבים אז גם אדם שישן בסוכה יכול ללקות לא מחברת כדי שני יקורה אלא צריך לומר שהתרוץ הזה ניתחה נשאר לנו התירוצים הקודמים אומרת הגמרא אומן שמס לאישה בזמן תפילין נראה כעת מי זה שסובר הזכרנו כאן שיש מחלוקת האם שבת מצווים בהנחת תפילין או לא מי זה שסובר שבשבת מצוים להניח תפילין רבקה דתניה ושמרת שהחוק הזה למוידו מיומים יומימו כך כתוב בפסוק בשמויס דורשת הבריסה יומים ולא לילו זה חוזר על תפילין שמצים להניח ביום ולא בלילה מיומים מה שמע חלק מהיומים ולא כל יומים פרט לשבות ומתויבים דברי רביסי הגלילי אז סובר ששבת ויום טב זה לא זמן של תפילה בקייב והוא אומר לא ינמהחוק זו אלא לעניין פסח בלבד הפרשה כולה דיברה שם על פסח אז גם הפוסק הזה לא מדבר לתפילין אלא לעניין פסח ולא עודנען הפסח והמילא מצווסה למד לא יקרה בקיבה לכאורה אם הפוסק הזה שמרתו חוקו הזויס נאמר לגבי פסח אז שומר אותו זה לו אז למה כתוב במשנה שפסח זה רק עשה לכאורה דלא כרבקה די רבקה כיוון דמוקה בפסח לבנ מיקה אונה גמד רבין רבי לו דמינו רבי לו כל מקום שמישמר פן ואלה אינו לו ולא יסעסה אז לכאורה שואלת הגמורה הנה לפי רבי אלוי יש פה ושומר אותו אז אליו למה כותב שפסח זה רק כסף לכאורה רב עקיבא יחלוק על זה אומרת הגמרא אפילו תימבי עקיבא שומר ולבלב שומדס זה תלוי מה משמעות הפסוק כשכתוב לך ושומר סחוק הזבל לשון של עשה אז א שומר אותו בעל הוסיף לך עשה שכתוב איש אומר פן תשכח את הדברים האלה משהו של לעשות אז שמה היא שומר הוא גורם לליו שואלת הגמור בסברק שעה בזמן תפילין ואותנה רבקי יכול להניח עוד תפילין תיב למה והלך לדוד מי שצריך אלו שאין גוף כתוב שהתפילין הם אויס אבל שבס היא גם אוס אוס היא ביני וביניכם וממילא אם שבסיס לא צריך תניח תפילין כך אומר רב עקיבא לד שרב עקיב סובר של שבת זה לא זמן של תפילין לא הייתנאור אומרת הגמרא זה לא רבי עקיבא אלא זה תנא אחר של ברש זה תניה נאור בלילה רצה חולצה מניח דבי רבי נוסון שנקוניים אלו נכנסים בלילה ממילא מדלילה נקזמן תפילין שבסנם מזמן תפילין מזה שאנחנו אומרים שלפי תנקמה מדלילה תנקמה מזמן תפילין שבת נמי זמן תפילין אז גם שבת נחשב לזמן של תפילין וכמו שאנחנו רואים שהתנה הזה סובר ש מניחים תפילין בלילה רצה חולס רצה מניח ככה גם בשבת הוא סובר שמניחים שואלת הגמרא מי אמר דין מסביר לילה זמן תפילין שבת לה זמן תפילינו דשמ לרבי קיבה דומר לילה זמן תפילין שבת לה זמן תפילין הרי רב עקיבא שאמרנו כעת שהוא סובר של שבת זה לא זמן של תפילין כי שבת עצמה היא אויס אז לא צריך את האויס של התפילין בכל אופן הוא סובב בלילה שזה כן זמן תפילין אז אולי התנה הזה של הבריסה שראינו אותו לעניין לילה שזה זמן תפילין סובר שלעניין שבת זה לא זמן תפילין אז עדיין אנחנו נשארים בתימ מי זה התנה שסובב ששבת זה זמן תפילין אומרת הגמורה הגמורה תביא את הבריס מיכל בזקושי ששמה מוכח מי זה התנה שסובר לעניין שבת אז אם כי ראינו כאן לגבי המחלוקס של רבון גליל את הנקמי האם זוג אחד או שני זוגות רצינו לומר שנחלקו במה שרב יצר אמר שיש מקום לשני זוגות אבל דכינו בשלוש תירוצים והרביעי נידחה התירוץ הראשון שנחלקו האם שבת זמן תפילין או לא התירוץ ממילא אם שבת זמן תפילין יש בפלטויס ממילא זה מסוי התירוץ השני שנחלקו האם מצוות לא צריכות כוונה או לא ואמילא כיוון שמצוות לא צריכות כוונה אז הוא עובר על בלתו סיף תירוץ השלישי נחלקו האם מצוות שלא בזמנון צריך כוונה או לא וכיוון שתנקמה סובר שלא צריך כוונה בשביל לעבור על בלטוס גם שלא בזמנו ממילא לכן כאן הוא אסור ביותר מזוג אחד והגמורה רצתה גם לומר שאולי נחלקו לאב שלה בזמנוי והגמורה דת דוחה את זה מן שםש בזמן תפילין מי זה שסובר שבת זמן תפילינו רצינו לומר רבי עקיבא שסובר שב שב שמסחוקזה מיומים יממו שדרשנו מיומים למע שבת יום טוב אם הוא חולק על זה בסופ שזה נאמר לעניין פסח אז אולי נאמר זה רב עקיבא דוכה הגמרא מצינו שרב עקיבא אומר ששבת זה אויס ולכן לא מנחים תפילין בשבת אוישהו סובר ששבת לאב זמן תפילינו אלא הייתנ דתניה זה כמו הברייסה הנאו בלילה רצה חולס רצה מניח דברי רבי נוסון שם מבואר שאפשר להניח בלילה מסתבר שגם אפשר להניח ביום ושגם בשבת מצווים להניח ותח הגמורה מי מי אמר אולי זה כ רב עקיבא שבלילה גם רב עקיבא מודה שב שלילה זמן תפילינו ואילו בשבת הוא סובר שלשבת לו זמן תפילין ממילא אי אפשר להשיג מזה מסקנות [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה