העמוד היומי מסכת עירובין דף צה עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צה עמוד ב
[מוזיקה] עירובין דף צה עמוד בס נתחיל בעמוד א' תחילת פרק אמוצה תפילין אומרת המשנה אמוצה תפילין מכניסון זוג זוג וכעת בפרק הזה אנחנו נעסוק בעיקר בדיין צועוס ותוסס מיד מאיר לכאורה הפרק הזה היה צריך להיות במסכת שבס שם ש שם עסקנו בעניין של אוצוה מרשוס לרשוס אבל הראשונים אומרים כיוון שבספר של המשנה הזכרנו את המושג אפילו חוץ לתחום ממילא הבאנו את זה כאן במסכת סירובין המוץ תפילין מכניס לו זוג זוג אדם עובר בשדה הוא רואה תפילין הוא מפחד שזה יגיע על ידי ביזיון או על ידי בעלי חיים או על ידי גניבה אז מכניס זוג זוג לוקח את זה מלביש ראש של יד ומכניס אותו לעיר מגלים לו עם השניים שניים מותר לו גם לקחת שני זוגות במים בישנות אבל בחדוש שספוטו דהיינו מתי התירו לו בעצם המשנה בשבס מביאה שאסור לבן אדם לצאת עם תפילין בשבת גם למן דומה השבת זמן תפילין הוא שלא יצא עם זה לרשו רבים ולמה כיוון שכשהוא יצטרך לביס כיסא הוא יצטרך להוריד אותו אותם ממילא יש חשש שכשהוא יבוא להלביש אותם הוא יתלטל אותם דמס ולכן שלא יצא מזה לשורבים גם עם שבת זמן תפילין הוא אז איך כאן אנחנו מתירים לו ללבוש אותם עצר מיוחד כדי שהתפילין לא יגיעו לידי ביזל ממילא זה הכל בישנות שכבר יש עליהם את הקשר של הרצועות אז רואים שזה תפילין שהונחו לשם תפילין אבל אם זה חדוש אז הוא רואה רק את הקלפים שלהם את הבתים שלהם בלי קשרים אולי זה קמיה שאדם עשה לעצמו אז בוטור דהיינו שהוא אסור לקחת את זה ולהכניס את זה על ידי שהוא מלביש אותם מצון צבוסים אוקריכוס הוא ראה אותם קשורים אחד בשני הרבה תפילין בכל קשר או קריכות ערימות אז מחשיך עלינו מביון כעת אם הוא ילך הלוך חזור הלוך לא חזור הוא לא יספיק להביא את כולם עד מוצאי שבש אז מה העניין לכן שיעמוד שמה ויחכה שלא יגיעו לידי ביזיון עד מוציא שבץ ואז הוא מכניס את זה ובסכונג שאז חוששים שיראו אותו עומד ליד תפילין יביאו לו עונש על זה מחסן והוא ילך לו שיחסה את זה וילך יחזור אחרי שבת ויקח אותם רבי שמעון לאמר לא ישנון לחברי וחבר לך חביר עד שמגיע לחוצ החיצונו אומר רבי שמעון יש פתרון האיסור להוציא לרשות רבים לטלטל ברשות רבים דווקא אם הוא הולך הולך ומעביר דמס אבל אם הוא ימסור את זה לחבר והחבר ימסור לעוד חבר הם לא מעבירים דמס אז מותר ולכן יעשו שרשרת ככה אחד ימסור השני עד שיגיע לחוצר הרצון לחצר הראשונה שישמוע וכן בנוי נוזנו לחברו וחברו לחברו אפילו אין מאו נולד בן בשדה בשבת גם יש אפשרות על ידי שמעבירים מאחד לשני כדי להכניס אותו לעיר רבי דמר נשדם לחביץ לחברוי והחברו לחברוי אפילו חוץ לתחום אומר לו ליזו יש רגל לבולו אתה מתיר להוציא את החבית אפילו חוץ לתחום של באולהו זה כבר לא חכמים חולקים על רב יהודה ואומרים זה לא התירו ש כיוון שגם המטלטלים של האדם נקבעים כמה מותר להוציא אותם על ידי רק כפי התחום של בעליהן ממילא אין אתר להוציא את החבית מהתחום של הבעלים שלהם שואלת הגמורה כעת על דברי תנקמה במשנה זוג איךודין תפיילוי תנקמה אמר מלביש זוג ומכניס גמליאל אמר אפשר גם שתי זוגות למת נסת אומרת לא יקר רבי מאיר לכאורה משנה בדרך כלל אנחנו יודעים סתם משנה רבי מאיר לכאורה כאן זה דלא כה רבי מאיר דיקר רבי מאיר אומר רבי מאיר אמר במסכת שבס אמר לא יבש כל מה שיכול ללבוש וטף כל מה שיכול לעטוב אדם שרוצה להציל מהדליקה ולהוציא לחצר אחרת יכול ללבוש כמה בגדים שהוא רוצה וכמה עטיפות שהוא רוצה דתננו לשומוצי כלי תשמישו ולאבש כל מה שיכול לילבוש וטב כל מה שולטף והאיסטומה שואלת הגמורה ממה היא דרבי מירי ומי אמר לך ששמה הסתם משנה שם שלא נכתב בשם רבי מאיר אז מי אמר לך שזה רבי מאיר אתה בטוח שהמשנה בשבס היא רבי מאיר ולכן אתה אומר שכאן סתם משנה דלא כ רבי מאיר אולי שם זה דלא רבי מאיר דקטוניה לא כתוב את זה בברייסה לאיבש ומויצי הוא פוישת ולא יבש ומוצי פוישת אפילו כל היום כולו דיבר רבי מאיר אז בברייסה באים לבאר שמישיבשיטס רבי מאיר אז ברח שהמשנה כאן היא דלא כרבי מאיר כי כאן יתרנו לו ללבוש רק זוג תפילין אחד אומרוב אפילו את מרבי מאיר אוסן דרך מלבוש שככל שבי רבונון ואוכ דרך מלבוש שככל שבי רבונון דהיינו אנחנו מתירים לו תמיד ללבוש כדרך שהוא רגיל ללבוש בחול ממילא בדליקה התרנו לו ללבוש אוסם דבכול קמדבו לובביש לעניין הצולנם מישור לרבונון ועניין של דליקה אמרו ויום חול הוא אם הוא רוצה ללבוש עכשיו חמישה סוודרים אחד מעל השני הוא יכול אז גם עכשיו לקה הוא יכול אבל לא כתוב בכול נמזוג יחודין תפי לאי לעניין צולנ מי זוג יכולים תפי לאי מה שאין כן לעניין תפילין כיוון שאדם שלובש תפילין יכול ללבוש רק אחד ולמה אומר רש"י דקוס בזמן תפילין ומשום אוכישורי ובלו הצול נמי אם בא להניח תפילין מניח שמצולה לא ישר לנטפי זאת אומרת אני לא מתיר לו משום הצולה להציל יותר ממה שהוא רגיל להניח וכיוון שביום חול הוא מניח רק אחד ורבי מאיר סובר שהסיבה שמתירים לו זאת אומרת אנחנו צריכים להסתמך על משהו אנחנו אומרים לא גזרו בכזה מצב שהתפילין יכולים להגיע לביזיון לא גזרו לאסור עליו לצאת עם תפילין ולמה התירו מאיזה דין לא יתירו יסר דאורי לטלטל תפילין שסור רבים אז הסיבה שהתירו כי רבי מאובר ששבת זמן תפילין הוא אומר רשי וממילא אם שבת זמן תפילין הוא אז הוא לובש תפילין קיים הוא מקיים מצווה זה חלק מהמלבוש שלו ולכן הדרך ללבוש הוא רק אחד אף פעם הוא לא מניח שני זוגות ולכן לא התירו לו יותר רבון גלי לא עם השני שניים שואל את הגמורה מה הסברה של רבון גמליאל מה היא כוסובה היא כוסב שבת זמן תפילינו זוג דין תפילו אם הסיבה שאני מתיר לו כי אני מסתמך על זה שזה לא טלטול כי זה בגד בשבילו כי הוא מקיים עכשיו מצווה תפילין כי שבת זמן תפילין הוא אז אז למה להתיר לו יותר מזוג אחד איך אני מתיר לו שני זוגות ויקסוף השבת לו זמן תפילין ומה הסיבה להתיר לא בגלל שהוא מקיים מצוות תפילין אלא הוא משום הצולה דרך מלבושו לרבונון דהיינו שאני מתיר לו בגלל הצולה בגלל שכדי שהתפילים לא יגיעו לידי ביזיון אז התירו לו ללבוש את זה וזה נקרא דרך מלבוש אז זה אפילו תפינמי אז למה מגבילים את זה רק בשתי זוגות גם שלוש זוגות אונה גמור לאילם שבסלף זמן תפילין וכישור רבון ליניצול לדרך מלבוש במקום תפילין יש תנאי שהתירו להניח תפילין ולדיציל אותם למרות שהוא לא מקיים מצוות תפילין כי שבת לו זמן תפילין התנאי הוא שזה יהיה מונח במקום של התפילין הוא לא יכול להתחיל לקשוע עכשיו על הרגליים שלו תפילין אלא צריך שיהיה במקום תפילין ולכן התירו לו רק שתי זוגות שואלת הגמורה למה אז אם ככה למה שתיים יהיו אוכי זוג נמי אין תפילוי אל תתיר לו יותר מאחד אם אתה אומר שצריך להיות במקום של התפילין אומר רב שמואל וברב יצחוק מקום יש בראש להניח בו שתי תפילין המקום שמניחים שמה את התפילין זה המקום שתינוק מוחו של תינוק רופס שהגולגולת שם עדיין לא הוא שלמה המקום הזה הוא מקום שראוי להניח בו שתי תפילין של ראש ולכן הוא יכול לקשור עליו שתי זוגות של תפילין שואלת הגמורני דראש אז בראש יש מקום לשתיים דמה קלמימה אבל בפנים של יד מה כדיבון אדום רבון פעמים שאדם בא מן הסוד חביל על רוישוי ומסלון מרויש וקשם בזרו אומרת הגמורה גם ביד לפעמים יש חטא שאדם לובש שתי זוגות דהיינו שתי בתים אם הוא רוצה כעת לחזור מהשדה ויש לו מסע רוצה להניח את המסע לראש כדי לסחוב את זה אם הוא יניח את זה על התפילין שבראש זה מגיע גיע לידי ביזן נותרים לו לקחת אז אומרים לו תיקח את תפין של ראש תקשור את זה גם על היד אז אתה רואה שיש לפעמים יחמצובשים שני בתים על היד ממילא יכול לקשור עכשיו שני בתים על היד שואלת הגמור אימר דמר שלא ינהג בן דרך ביזויון ראוי מיואמר זה לא שמקום ראוי למצוות תפילין כדי שלא יגיע לביזיון כשנמצא על הראש אמרו לו איפה לשים את זה בינתיים אבל אם צריך מקום של תפילין ביד אין מקום שאין שני זוגות אלא כדי שמואל ברור יצחוק מקום יש בורא שראוי להניח בו שתי תפילין אוכנקום יש ביד שראוי להניח בו שתי תפילין אלא אומרת הגמורה כמו שבראש יש מקום לשניים הוא ידני שביד יש מקום לשניים ואין או חנמה אין אונמ זה הסיבה שרבון גמליאל מתיר שני זוגות ממשיכה כמו תן דבי מנשה כתוב בריס שביאו דבי מנשה עליות זוכיבורס בנינני זו קודקות איכבן המקום שמוכ של תינוק רויסס המקום שהמוח חלש שמה כיוון שאין גולגולת שהוא שלמה שמה כשהוא נולד וזה המקום שמניחים את התפילין למה בדרב שמואל ברב יצחק ומפלגה אולי את ההמשך הזה נראה בעזרת השם בעמוד הבא אז אם כן ראינו כאן את המשנה שאדם שמוצא תפילין לפי תנקמה רק זוג זוג יכול להכניס מהשדה לעיר לפי רב גליל גם שניים שניים ואם הוא מצא אותם בארמות שהוא לא יספיק עד מציא להכניס את כולם אז שיחכה לידם בסכונה שיחסה וימתין עד מזשה יחזור לקחת את זה רב שמון אומר יכול לקחת את זה מחבר לחבר וגם בתינוק שנולד אפשר להעביר מחבר לחבר הרבה דמטיר אפילו בחבית ואפילו מחוץ לתחום של בולאו וחכורים לא הסכימו לחבית הגמור הביאה למה זוג אחד דווקא ולא שניים זה לא שזה דלא יקרה רבי מאיר כיוון שמצינו שרבי מאיר התיר ללבוש כמה שהוא רוצה ללבוש ולטוב כמה שהוא רוצה להטוב בשביל להציל מהדלייקו למה כאן אמרנו רק זוג אחד כיוון שתמיד התירו לו כמו שהוא רגיל ללבוש בחול ובגדים אדם הרבה פעמים לובש כמה אדם לובש כמה שהוא רוצה אם הוא רוצה כמה הוא יכול ללבוש כמה אבל תפילין אדם אף פעם לא לובש יותר מזוג אחד לכן לא התירו גם משום מצולה לא התירו לו להניח יותר מזוג אחד רבן גליל התיר שניים ולמה כיוון שרבן גל אומר משום הצול התירו לו ללבוש תפילין אבל העיקר שהיה במקום תפילין דהיינו למרות ששבת לו זמן תפילין הטירו את זה משום הצולה וממילא אמרו שזה יהיה דרך מלבוש מתי זה דרך מלבוש זה במקום של תפילין אז בראש יש מקום לשני בתים וגם ביד יש מקום לשני בתים ולא כמו שהבאנו שכשאדם חוזר מהשדה אז הוא מוריד את של ראש ששם על היד אלא כמו שרב שמואל ברב יצחק אמר שבראש יש מקום לשניים הוא הדין אנחנו אומרים שגם ביד יש מקום לשני בתים [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה