העמוד היומי מסכת עירובין דף צב עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צב עמוד ב
[מוזיקה] עירובן דף צב עמוד בס נתחיל בעמוד א' שורה שלישית מלמטה יוסיף רבי ורב זרה ורבי ברב חנן ויוסי הביה גבו הביה ישב לידם וישוקמרה והם ישבו ואמרו על דברי המשנה שלנו אנחנו ראינו במשנה שאם יש גג או חצר גדולה שנפרצה לקטנה כיוון שהקטנה היא פרוצה במלואה לגדולה אז הקטנה אסורה בטלטול היא פרוצה למקום מה אסור לה אבל הגדולה נחשבת לפתח כיוון שכלפי הצד של החצר הקטנה יש פה מחיצות משני הצדדים המחיצות האלה כביכול יש פה מחיצה אחת שסוגרת את השטח עם פתח ברוחב של החצר הקטנה שהוא פחות מ-10 עמות ממילא לטלטל בגדולה אפשר בקטנה אסור אנחנו אומרים אומרים שממשמעות המשנה משמע שדיורי הגדולה שולטים על הקטנה זאת אומרת אנחנו אומרים מפני שהיא כפיתחה של גדולה אנחנו אומרים שהחצר הקטנה היא כביכול לפתח של הגדולה מבינה מבינים מה המירואים שהכוונה היא שהגדולה דירי הגדולה דיורי הגדולה שולטים על הקטנה וכמו בעצם פתח של בית כשיש לנו שמע מינומים מסניסי נראה בתוך הגמרא שמ מנו מסניסין רואים מכאן מהמשנה דיור גדולו בקטנו ואין דיורקטנו בגדוילו הדיורים של הגדולה שולטים על הקטנה ולא להפר כביכול הקטנה נחשבת לפתח של בית כשיש לאדם בית ויש לו שטח שהוא פתח הבית בית אז ודאי שפתח הבית הוא חלק מהבית הוא מושל גם על הפתח של הבית זה נחשב חלק מהדיורים שלו אבל להפך אם אדם גר בפתח הבית שם ודאי שאנחנו לא נאמר שהוא גם מושל על הבית עצמו מלא כאן הקטנה יש לה גדר של פתח בית מביאה גמורה מהמשמעות הזאת של המשנה אומרים המורים אפשר ללמוד נפקמין לכמה וכמה הלכות בעניינים שונים כיצד מביאה הגמרא את הנפקמינה הראשונה בעניין נין של כיליים כידוע יש איסור לזרוע בקרם כיליים אסור מדאורייסה לזרוע לוס וקנבוס מדרבון באו וגזו על כל הזרעים לזרוע בתוך הגפן אומרת הגמורה כפנים בגדולה אסור לזרוע את הקטנה אם הוא זרע נטה כפנים בגדולה בחצר הגדולה אסור לו כעת לבוא ולזרוע זרעים בקטנה ואומר רש"י גם אם הוא יחיק ארבע עמות כיוון שאני אני מחשיב את הגדולה שהיא כביכול שולדת בקטנה ממילא יוצא שכל הרשות של הקטנה היא נספכת לתוך הגדולה וממילא לא יעזור להרחיק ארבע עמות וכאילו הוא זורע אותה בתוך הקרן ואם זורה זרוען אסורים אם הוא כן יזרע בקטנה אז זה נאסר בהנוה כדין כיליים כפונים מוותורן אבל הגפנים לא יעשו ולמה כיוון שלגדולה יש הרי מחיצה על ידי הגיפופי על ידי הסגירה משני הצדדים עם פתח באמצע זה נחשב שיש פה מחיצה ויש דין בכיליים שאם יש מחיצה מותר לזרוע משני צידי המחיצה גם אם זה לא מחיצה רימטית אלא מדיני מחיצה כבר גם כן לא חילקנו ומותר לזרוע משני הצדדים ולא יהיה איסרו כיליים ממילא הקפנים מותרים אבל הקטנה שהיא פוצה במלואה נחשבת שהיא נמצאת בתוך הגדולה והיא אסורה כפנים בקטנה אם יש כפנים בחצר הקטנה מותר לזרוע את הגדולה יהיה מותר לבוא ולזרע את הגדולה ולמה כיוון שכשהוא יזרע את הגדולה יש פה מחיצות למה שיגדל בגדולה עכשיו הגפנים הגפנים שנמצאים בקטנה הם בעצם נטו אותם ביתר כעת לבוא ולאסור את הזרעים בגדולה אני אומר יש מחיצה לבוא ולומר שהגפנים של הקטנה כביכול נכנסים בה גדולה וממילא נאסור את מה שגדל אומר רש"י אף על גב דדיורי גדולה בקטנה אין נורים את הקפנים זה לא יבוא ויאסור את הקפנים כאילו הקטנה נמצאת בגדולה ונאמר הנה כמו שמקודם מסרנו את הזרעים שהוא זרע בקטנה נבוא ונאמר שכעת שהוא זרע בגדולה נכון שאת הגדולה היה מותר לו כי יש מחיצה אבל כעת הזרעים שבקטנה יעסרו כיוון שהקטנה כביכול תפלה בתוך הגדולה אומר רש"י כיוון שמדובר פה בכיליים דרבונון ולא דאוריסה וכמו שמצינו במנוכס אדם שזרע בתוך קרם של חברו אז רבונון לא כנסו והקרם לא יעסר רק הזרעים של אותו אדם שעשה את האיסור ממילא גם כאן כיוון שבקטנה הרי נטו את הכפנים ביתר אז לא באו ואמרו שהוא יזרע את הגדולה אנחנו נבוא ונאסור לו את הכפנים ואפילו אם זה שייך לאותו אדם גם כן לא כנסו בכזה מקרה אף כמנה נוספת אישה בגדולה וגד בקטנה יש דיד שאישה צריכה לקבל את גיטה לידה חצרו חצר ששייך לה זה כמו יד של האישה מחלוקת בגידין האם צריכה האישה לעמוד בחצר בזמן שהוא נותן את הגט או לא לפי המדומה שהיא צריכה לעמוד בתוך החצר מה קורה אם האישה עומדת בחצרה גדולה שתי החצרות שייכות לאישה היא עומדת בגדולה והגט נמצא בקטנה האם זה נחשב שהוא נתן לה את הגט או לא מתגרשת כיוון שאנחנו אומרים שהדיורי הגדולה שולטים על הקטנה והם נספחים אליה קטנה נספכת ותפלה על הגדולה כביכול הוא נתן את זה לתוך אותה רשות אישה בקטנה וגד בגדולה אם להפך האישה עומדת בקטנה והגת בגדולה כעת האישה לא קיבלה את זה אתה לא אומר שהגדולה נמצאת בקטנה אז הגט שנמצא בגדולה לא הגיע לידי האישה שנמצאת בחצר הקטנה ולכן אינו מתגרשת היי אולי נאמר בוא נגרור את האישה שבקטנה אומר רש"י לתוך הגדולה ונחשיב שהיא שולטת כביכול הרשות שהגט נמצא בו שולט על הרשות של האישה של הקטנה וכאילו האישה נגררת אחרי הגט אומר רש"י זה לא אומרים שהאישה תיגר אחרי הגט לא אומרים כיוון שלא הגט קונה את האישה אלא האישה צריכה לקבל איזה הגט ממילא אתה לא גורר את האישה למקום שהגט נמצא בו ציבור בגדולה הוא שליח ציבור בקטנה אם יש ציבור שנמצא בחצר הגדולה ושליח ציבור בקטנה ואנחנו רוצים שהשליח ציבור כדי להוציא ידי חובה את אלו שאינם בקיים צריך להיות בתוך אותו רשות יוצאים ידי חויבוסון כיוון שהציבור נמצא בגדולה אני אומר שהשליח ציבור שבקטנה כביכול תפל ונכנס לרשות הגדולה אבל ציבור בקטנה הוא שלח ציבור בגדולה אם להפך אין יוציא די חובוסון כיוון שהציבור נמצא בקטנה אז אני לא אומר שהשליח ציבור מהגדולה עובר לקטנה ולומר שכל הציבור יגרר אחרי השליח ציבור זה אומר רשי אי אפשר לומר כי רבים לא ניגרים אחרי החיד ולכן אין יצין ידי חובסון תישו בגדולה ויוחיד בקטנו מצטורפים אנחנו צריכים עניין לעשרה אז אם יש תשעה אנשים בגדולה ויחיד בקטנה מצטרפים כיוון שכמו שאמרנו הרשות של הגדולה שולטת על הקטנה וכביכול הקטנה נספכת ותפלה אליה וממילא היחיד הזה העשירי מצטרף אליהם אבל טישו בקטנו ואחד בגדוילו אין מצטרפים כיוון שזה שתי רשויות ברשות הגדולה נמצא רק אחד וכל התשעה נמצאים בקטנה ממילא אי אפשר לומר שכעת כל התשעה האלו יגררו אחרי אחד על זה שנמצא בגדולה כיוון שכמו שאמרנו רבים לא יגרו אחרי אחד ולומר שהגדולה אחד הזה שבגדולה יגרר לקטנה לא כי הגדולה שולטת על הקטנה ולא להפך אז אין מצטרפים אז כמנה נוספת צוע בגדולו יש דין שלו מחנך קודוש אסור להתפלל לקרוא דברים שבקדושו במקום שיש צועה מה הדין אם הצואה נמצאת בגדולו אסור לקרות קריאת שמע בקטנו כיוון שכמו שאמרנו הרשות של הגדולה שולטת על הקטנה והקטנה נסתכת ותפ פה אליה ממילא כשהוא קורא קריאת שמע בקטנה כביכול ה רשות היא אותה רשות הוא קורא ברשות הזאת שנמצאת בהצועה צועה בקטנו אבל אם להפך הוא קורא בגדולה והצועה נמצאת בקטנה מותר לקרות כעצמה בגדול כאן אני לא אומר שהקטנה היא מצואה תתפל אליה ותתקרב אליה כיוון שיש פה הרי מחיצות כשהוא קורא קריאת שמע בגדולה יש פה מחיצות של הגיפופי וזה מבדיל ביניהם ולכן כאן יהיה מותר לקרות כת שמ אומר לו הביי אם כן מצינו מחיצה לאיסור אם כך לפי מה שאמרנו כעת לעניין קיליים הדוגמה הראשונה יוצא שבגלל המחיצה יהיה נפקמינאיסור למה שילמלא אין מחיצו מחר חיגדה לדמץ וזורע ואילא שתה אסורו אנחנו אמרנו שאם יש כפנים בגדולה אסור לזרוע את הקטנה כיוון שהקטנה היא כביכול מספרת לגדולה וכאילו זורע בתוך הגדולה ואומר רש"י כפי שהזכרנו גם אם הוא ירחיק ארבע עמות זה לא יעזור כי כל הרשות כביכול נתפלת יוצא שבגלל הגיפופי של הגדולה שהם בעצם כעת משמשות בתור מחיצה הם גורמות שכל הרשות של הקטנה היא תחשב נכנסת לגדולה ולא יועיל להרחיק דמות ואם לא היה את הגיפופי הזה אם זה היה חלק אז היה יכולים להרחיק דמות ולזרוע והיא לאשת אסורו כך שואל הבאי איפה מצאנו שמחיצה שבאה כביכול להבדיל בין רשויות תגרום לנו כאן מצב להפך לאסור וליצור שהרשות הקטנה תהיה אסורה כאילו היא נמצאת בתוך הגדולה אומר לרב זר לאבי כעת הגמרא תנסה כמה וכמה המירועים שינסו לענות להביאהי מדוגמאות שונות שמצינו מחיצה לאיסור ולא מצינו מחיצה לאיסור ואותנן פרצו גדול שנפרצו לקטנו גדולו מותרצו קטנו אסור מפני שכפתחו של גדוילו הדוגמה של המשנה שלנו שם אמרנו שה קטנה אסורה בטלטול והגדולה מותרת ולמה כי הגדולה יש לה מחיצות אבל הקטנה היא פרוצה במלעוה למקום אסור ואילו ישע את גיפופיה אם הוא יבוא עכשיו עם דפנות ויישר את המקום הזה שבעצם משמש כמחיצה לגדולה המקום הזה שהולך ומצטמצם המחיצות במקום המתחבר לחצר הקטנה שאנחנו אומרים שהגיפוף הזה משני הצדדים הם גורמים למחיצה בצד שבין הקטנה לגדולה ויתירו את הגדולה אם הוא יבוא ויעשי מחיצה וישווה את הגיפוף שלא יהיה את הליטה הזאת כביכול מה קורה עכשיו גדול מאסורו יוצא שעה גדולה כעת השטח שכנגד הגיו ירד כי הוא סגר את זה במחיצה תחילת השדה וכייתי היא פרוצה במלואה לקטנה והיא תהיה אסורה אז הנה ראינו שעל ידי שהוא הוסיף מחיצה הוא גרם איסור אומר לי יוסילוק מחיצור אומר הבא זה לא דומה שמה לא באת והוספת מחיצה שבאה להפריד רשות היה לך מחיצה של הגיפופי באת וטמת את המחיצה על ידי שבנית ניקיר לאורך כל השדה הגדולה בצורה שהיא גרמה שהגיפופי שהיו מחיצות יעלמו מהשדה הגדולה ממילא סילק את המחיצה שהייתה לכן אסור לכן כעת זה נהיה פרוץ במלא וזה אסור אבל כאן אצלנו אנחנו מדברים על מקרה שהמחיצות עצמם שבאים להפריד ומוילות להפריד לגבי הגדולה הם אלו שגורמות איסור זה לא מצינו דוגמה כזאת אז ראינו כאן את מה שאמרו המירועים רבי ורב זרב ורבי ורב חנן אמרו מהנפקמינה של המשנה אנחנו נלמד לעוד כמה וכמה מקומות שדיורי הגדולה שולטים על הקטנה וממילא נפקמיני ראשונה לעניין כילאי שאם הוא זרע אם הוא נטה בגדולה אסור לו לזרוע בקטנה אם הוא נטה בקטנה מותר לו לזרוע בגדולה לגבי גט שמקבל את האישה לגבי שליח ציבור עם ציבור ולגבי עשירי שרוצה להצטרף המניין להשלים למניין של תשעה אנשים לגבי צועה וקריאת שמע ורב זרה הבא שאל איפה מצינו שהמחיצה גרמה לאיסור שבגלל המחיצות כעת אסור לזרוע בכל הקטנה כיוון שגם אם הוא יחד דל דמות כיוון שהקטנה כביכול נספכת לגדולה איפה מצינו שמחיצות שמבדילות ברשות גורמות לאיסור זה רצה להוכיח מישוה את גיפופיה אבל הבית דחה את זה שם זה סילוג מחיצות וזה לא עשיית מחיצות הוא סילק מחיצה שהייתה ולכן זה עוסר אבל במקום שמחיצה שעשו אותה שהיא הייתי תאסור זה לא מצינו [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה