העמוד היומי מסכת עירובין דף צא עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף צא עמוד א
[מוזיקה] עירובין דף צא עמוד א נתחיל בצד עמוד ב שורה שלישית מלמטה אומר הרב יהודה אך חוזרים כעת למשנה שהתחלנו את הפרק איתה לפני שתי דפים כל גגוי סועיר שם ראינו שלוש שיטות שיטס רבי מאיר חכומים ורב שמעון רבי מאיר אומר אפשר לטלטל מגג לג כל גגות העיר רשות אחת הן אבל בלבד שלא יהיה גג גבוה עשרה או נמוך עשרה והגמרא בראה משום גזרה אותו טל ברשותורבים גוזר רבי מאיר שמה יבואו להרים להרים חפץ ברשותורבים מהרצפה שהיא רשוורבים לטל וגובה עשרה לכן כל דבר שיש בינו הפרש של גובה עשרה רבי מאיר עוסר לכן אם יהיו שתי גגות למרות שזה רשות אחת אם יש ביניהם גובה עשרה אסור לטלטל מאחד לשני חכומים אומרים כל אחד ואחד רשות בפני עצמו ורבי שמעון אומר גגות חצרות כרפיפות רשות אחת הן לכלים ששבטו בבית וכעת אנחנו לכלים ששבטו לתויחון ולא לכלים ששבטו בבית וכעת אנחנו נדקדק בדבריהם ונעמיד אותם על דיוקן כל שיטה מה סוברת אומר רב יהודי כשתמצא לאמה כשתדקדק בדברי דבריהם תמצא כך לדברי רבי מאיר גגין רשות לעצמון חצי רוס רשות לעצמון כרפי פוס רשות לעצמון כשרבי מאיר אמר שהגגות כולם רשות אחתן בעצם הוא דיבר על גגות כיוון שבזה הוא הביא את שיטתו החולקת על חכומים חכומים אמרו שכשם שהדיורין תחת הגלוקין יש כמה דירות מתחת לג ממילא הרשויות הדיורין האלה עולים גם לגג ג וממילא הגגות יהיו מחולקים לפי הדיורים שתחתם ואסור לטלטל מגעג לג זה רבי מרי בא ואומר אני סובר שהדיורים לא עולים למעלה ממילא אפשר לטלטל מגג לג אבל אין הבדל בין גגות לחוד שיהיה מותר לטלטל ביניהם לבין חצרות לחוד וקרפות לחוד כל החצרות גם יהיו מותרות בטלטול כיוון שאנחנו רואים מכאן ששיטתו היא שאין לנו מפריע בעצם בין בעלויות שונות בנכס זאת אומרת המחלק שעליו גזרו חז"ל הרי הכל זה גזרס חז"ל שם יעבואו לטלטל את הדאורייס רשו לרשו רבים באו ואסרו גם מרשות לרשות מה אסרו רבי מאיר סובר למרות שיש לך חצר של ראובן וחצר של שמעון או חצר של רבים וחצר של רבים אחרים מותר לטלטל כי הרשויות עצמם לא מחלקות ביניהם מה שיחלקן אומר רבי מאיר זה כשהוא יתלטל מרשות של סוג אחד לרשות של סוג שני זאת אומרת כשאנחנו אומרים על גגין שאפשר לדלטל ביניהם זה כיוון שהוא סובר ש הדיורין לא עולים למעלה הוא הדין יהיה בחצרות ולמרות ששני אנשים שונים אפשר לטל ביניהם כרפפות גם אפשר לטל ביניהם מבאר רש"י כיוון מה הדין מגג לחצר או מגג לקרפף כיוון שיש הפרש של עשרה תפחים וזה רבי מאיר יאסור מצד גזרה אותו תטל ברשותו רבים מה יהיה הדין מחצר לקרפ מצינו ששיטס חחומים שנראה בעוד רגע שמה הם סוברים שמחצר לקרפ אסור ולא מצינו שרבי מאיר חולק על זה ממילא אז הוא הדין שרבי מאיר יסבור שאסור מחצר לקרפ כיוון שזה סוגי שימושים שונים ולכן זה סיבה לאסור מה שהוא עשר מגג לחצר זה לא בגלל סוגי שימושים שונים שונים אלא זה בגלל גזירה של אותו טלבר שלוש סורמים כפי שביארנו לדברי חומים גגין וחצרות רשוס אחס קרפי פויס רשו סחס חומים לא סוברים את הגזירה של טל ברשותורבים ולכן סוברים חומים מה שמצינו במשנה שחומים אומרים שכל גג הוא רשות בפני עצמו זה נקודה ספציפית לגבי גג שהם סוברים שהדיורין שתחתם תחת הגג עולים למעלה ולכן דיורי בתים מחלקים ודאי לכולעל להעביר מבית לבית זה ודאי שאסור מהבית של רובן לבית של שמעון ודאי שאסור סוברים חומים כמו שבבתים אסור הוא הדין בגג שמעליהם שאסור בזה הם נחלקו על על רבי מאיר אבל להעביר מגג לחצר אחרת כיוון שבגג השימושים הם לא תדירים כמו בבית וחצר גם כן כן השימושים הם דומים לג ממילא מותר להעביר מהגגים לחצרות והבעלויות לא הם אלה שמחלקות ובעלויות בדברים שהם לא שימוש תדיר לא אלה שגורמים את החילוק בין הרשויות קרפי פויס רשוסחסן לפי חכמים ורשי מביא שזה מבוסס על ברייסה לקמון ששם אנחנו רואים שמותר לטלטל מגחסדרו לחוצר למרפסת וזה כש שיטס רבונון כיוון שלפי רב שימן מותר גם למובי ולקרפ וזה לא מובא שם בברייסה אז כפי שנראה בגמרא שנעמיד את זה כשיטס חומים אז רואים שמותר לטלטל מגג לחצר ומחצר למרפסת ולאחסדרו אבל כרפ יהיה אסור מחצר לכרפ אסור כי השימושים שם הם שונים כרפ שימושים פחות אדירים ולכן לכן זה כבר רשות שהיא כן מחלקת ואפילו של אדם אחד לא הבעלות היא זאתי שמשנה לנו יהיה אסור להעביר מהחצר לכרפי רבי שימן כולון רשוסחסן לפי רבי שמ כשרב שמן אמר במשנה את הלשון איכות גגוס איכות חצרויס איךות כרפס רשו סחסן לכלים וכולי לא כוונתו שגגות לחוד חצרות לחפ פות לחוט כי אם כן זה בעצם שיטת גם החולקים עליו אלא הוא בא לומר שכולם יחד נחשבים לרשות אחת וכפי שנראה בגמרא שיש ברייסה שמבואר שעליב דרב שמין יהיה מותר לטלטל לרחיצה לקחת איתו מגבת ושמן לסוך ומעבירים את זה מגג לחצר ודרך כרפפות ומבואות עד המעיין תני כבסי דרב תניה כבסי דרב יהודה הגמד מביאה שתי בריסס אחת מסייעת לשיטת רב שראינו כבר לפני שני דפים בשיטת חכומים שאמרו שהגגים מחולקים ואומרים שהרשויות הדיורין שתחת הגג עולים למעלה ומחלקים את הגג ואסור לטלטל מגג לגג נחלקו רב ושמואל האם האיסור הוא דווקא מגג לג אבל בגג עצמו יהיה מותר לטלטל כמו שבדירה למטה מותר אז אז אומרים גוד אסק מחיצטה ולמרות שזה מחיצות במקום שאינן ניקרות כלל אפילו בגג שטוח חלק בלי שום הפסקות אנחנו אומר גודסיק מחיצטה או שאסור וזה יהיה כמו קרמליס ואסור לטלטל יותר מדימות כך סבר רב שאסור בשיטס חחומים לטלטל כיוון שבמקום שאמנם ניק ניקרות לא אומרים גודסיק נראה כעת ברייסה אחד שמסייעיד לשיטת רב ונראה גם ברייסה שמסייד לרב יהודה שעכשיו הבאנו שהוא דקדק כל אחד בשיטוסי והביא שעלי בדרב שמן מותר לטלטל מחצר לקרפף למבוי הכל יחד ולא אומרים שכל אחד הוא רשות לעצמו תניקבסי דרב כל גגות העיר רשו סחסן ואסור להלויס ולאיריד מן הגגין לחוצר ומן החוצר לגין כמו שראינו זה שיטס רבי מאיר שאסור כיוון שיש הפרש של יותר מעשרה תפחים גוזרים או טוטל ושול סועלים וכילים ששובסו בחוצר מוטלטלון בחוצר כמובן שהכל מדובר על כלים שלא היו בבית בבין השמשס ואז מותר לטלטל אותם בחוצר וגם במקרה שהוא לא עשה עירוב חצרוס בגגין מותר אתתלום בגגין או בלבד שלא הגע גובה היוד או אינו מוכיו דיבר רבי מאיר זה בעצם שיטת רבי מאיר שבגגין מותר מג רק שלא יהיה הפרשי גובה ומגג לחצר אסור אבל מחצר לחצר מותר והחום ממוירים כל אחד ויחות רשוס לעצמו והם מצטלים בו אלו בארבע חכמים באים וחולקים על גגות שכשם שהדיורים למטה חלוקים ככה גם בגג למעלה חלוק מוסיפים חכומים כאן בברייסה משפט שמסייע לדברייר ואין מטלטלבוי אלא בארבע זה בעצם שיטסרב שברגע שאין לנו מחיצות ולא מריגוד אסיקס זה בעצם הגג פרוץ במלו למקום שאסור לטלטל וחושבים שמה הוא יבוא לטלטל מגג שעל גבי דירה אחת להמשך הגג שנמצא על גבי דירה שנייה ולכן אסור לטלטל גם בתוך הגג כדין כל רשות שפוצה ואמלאה למקום שאסור לטלטל אליה אז היא אסורה גם בטלטול בתוך אותה רשות תנקו סדר רב יהודה וכעת נביא את הראיה לדברי רב יהודה שהביא את שיטס רב שימן אומר רבי כשהיינו לומדים תר אצל רב שמן בתקויה מקום שנקרא תקויה היינו מעלים שמן ואלונטיס מגג לגג הבאנו שמן לשיחה אלונטיס להתנגב ועברנו את זה מגג לגג ומגגג לחוצר ומחוצר לחוצר ומחוצר לקרפ ומכרפ לקרפ אחר עד שהיינו מגיעים אצל המעיין שהיינו רוחצים בו רואים ששיט סוף שמן שאפשר להעביר את כל הרשויות האלו בכלים שהיו מערב שבס בתוך אותם רשויות אומר רבי יהודה מיסה בשעת הסכונה והיינו מעלין ספר מחוצר לג ממשיכה ברייסה בשם התנרבי יהודה ומנסה להביא ראיה לשיטס רב שימן ממיסה שויו שהתירו העלו ספר תורה מחצה לגג מגג לחצה ומחוצר לקרפלי לקרוס בוי ואף אחד לא מיחה בהם אמרו לו אין שעתס קונה ריה ייתכן שזה היה התר של גזירס שור ממשיכה הגמורה על המשך דברי רב שמ רב שמרחות גגין אמרנו גגין חצרות כפיפות כולם רשו סחסן אומר רב אלוכה כרב שמלוכה למייסה אומר רב כשיטת רב שימ שכולם סחסן והוא שלא ירבו מוסיף רב אבל יש הסתייגות בדברי רב שימן מתי רב שימן דיבר דווקא במקרה שלא עשו ערוב חצרות ממילא כיוון שהם לא עשו עירוב חצרות לא שייך שיהיו בחצרות כלים שהיו בבן השמושס כשנכנס שב לא היה הכלים שהיו בתוך הבית לא שייך שהם יהיו מחוץ לבית כי להוציא מהבית ודאי שאסור אז דווקא מתי רב שמין אמר שכלים ששבדו בחצר מותר לטלטל אותם מרשות לרשות דווקא כשאין ערוב חצרות ואין איכת אין אפשרות שתהיה שיהיו חפצים שהיו בבית שיהיו כעת בחצר ממילא אין מה לטעות ולטלטל בטעות את החפצים האלו שהם אסורים עלי דרב שמעון אבל ערבו לא אם עשו ערב חצרות וממילא יש חפצים שהיו חלק בתוך הבית כשנכנס שבס והוציאו את זה על סמך עירוב חצי פה רב שימן יאסור לטלטל אותם מחוצר לחוצר ולקרפף דגזרינ דיל מאוסי להפו כמו דבטים לחוצר שמה הוא יטאה והוא לא יזכור בדיוק או שהוא יתבל בין החפצים והוא לא ידע הוא יבוא לטלטל חפץ שהיה בתוך הבית מחצר לחצר וזה ודאי אסור ולכן גוזר רב שימן ושמואל אמר בין ערבו בין שלא ערבו שמואל סובר שלא גוזר רב שימן אלא כשרב שמן אמר שיהיה מותר להעביר מחצר כרפף למבואי הכל מדובר גם במקרה שסרי חצרס ולא גוזרים ולא חוששים בעצם אם אנחנו קצת נסבר לנו באוזן את דברי הגמרא לזמנינו זה החטים שנמצאות בכל שבת ושבת כמו שאמרנו כבר כמה פעמים במסכת בעצם הבתים שלנו פתוחים לחדר מדרגות החדר מדרגות הוא כין חוצר והמבואות שלנו הם כין מובוי ממילא אם אדם יש לו עגלה בחדר מדרגות בערב שב סובר רב שמן אפשר לקחת את זה מהחדר מדרגות לחצר הבניין למבוי ולטלטל את זה בכל המבואות של העיר עד שהוא מגיע לבניין שהוא רוצה להגיע לשם וגם שם להיכנס לתוך חדר מדרגות אבל לא להכניס את זה אם עשו עירור חצרות ואם אלא יש אפשרות שהעגלה הייתה או חלק מהחפצים שנמצאים בעגלה היו בשבת כשנכנס שבת בתוך הבית כעת חוששים אולי הוא יתלטל איתו חלק מהדברים האלו וזה ודאי חפצים שאסור כי כל מה שהטירו זה רק על חפצים ששבטו בחוצר ולא בתוך הבית וכן אמר רבי יוחננון רבי יוחננון סובר כשמואל שרב שמעון לא גזר מי לחושך אומר רבי יוחנן לרב מי לחש לך את את דבריך שסיימ קת בדברי רב שימן שרב שמן דיבר רק במקרה שלא ערבו בין ערבו בין שלא ערבו אומר רבי יוחנון אין חילוק ורב שימן לא גזר מה תקף לו רב חיזדה שואל רב חיזדה לשמואל לרבי יוחננון יוא אמרו שני כלים בחוצר הרח זה מותר וזה אסור יצא דבר מאוד מעניין לפי שמואל ורבי יוחנון יש לך שני כלים יש בחדר מדרגות נמצא יש עגלה ויש את השמיכה של התינוק השמיכה הייתה בערב שבס בתוך הבית הוא עשה ערוב חציורס הוא הוא בא להוציא את השמיכה ועכשיו שהוא בא לצאת עם העגלה לדרך דרך עצרות ומבואות מקרפות נאמר לו את העגלה אתה יכול לקחת את הסמיכה לא כי השמיכה שבותה בתוך הבית הרי זה ודאי ש דבר שיגרום בלבול וטעות עונה גמורה כן רב שמלן לתמדלא גוזר רב שמן מצינו בעוד מקום מכאין זה שהוא לא גוזר ולא חושבש שזה תנן אומר רבי שמעון במשנה לאל שראינו לעניין רובת תחומין שם רב שמביא משל למה הדבר דוימה לשלוש חצרות הפתוח זו לזו ופטורה שלשוורבים שלוש חצרות צמודות יש פתח ביניהם ויש פתח לרשו רבים ורבו שתי החיצו במקום שיקחו פת מהחיצונה ומהאמצויס וישימו בחיצונה השנייה ואז בעצם יוצא שכולם דרים בחיצונה וכולם יחד באו שתי החיצונות ושמו את הפת אצל האמצעית או אמצעית אצל אצל שתיהן כעת היא מותרת אמון ואין מותר אוסימו היא האמצעית יכולה לטלטל והם יכולים לטלטל כל אחת עם האמצעית ושניה חיצוני נויס אזור עם זו עם זו אבל לטלטל חפץ מהחיצונה אחת להעביר לאמצעית ואחרי זה לקחת אותה לחיצונה השנייה אסור כיוון ששתי החיצונות ביניהם לא ירבו יחד זהו שיטת סבש ולא יגוזר דיל מעוסי להפומונד דוחצר לא חוצר זאת אומרת יווצר פה פה מצב שבחצר האמצעית יהיו חפצים שחלקם הגיעו מחצר החיצונה וחלקם היו כאן בחצרה האמצעית בערב שבת ואת מה שהגיע מחצרה החיצונה אסור לו להעביר לחיצונה השנייה מה שהיה כאן מערב שבת מותר להעביר לו לחצר השנייה אז גם יכול להיווצר כאן טעות ובלבול ויתו ביניהם ולא יגוזר דיל מאוסי להפוך כמו נדו חוצר לא חוצר בכל אופן רב שמן התיר דלא יקח חכחומים החולקים עליו שאומרים ששלושתן אסורות משום הגזירה הזו אז אוכנגז דיל להפוק מנ דבות אם לא חוצר אז גם כאן רב שמל שיטוסוי שהוא לא גוזר וכן אין אוכנשמואל ורבי יוחנון יהיו פה כלים שיהיה מותר יהיו מותרים לטלטל אותם ויהיו כלים שאסור לטלטל אותם תלוי מה שבת בבית ומה שבת בחוצר בבין השמשס מי רב שישס שואל רב שישס קושיה רב שמין אומר איך עודג איך עודג גגוס איך עוד חצי רויס ואכות כרפויס רשו סחסן לכלים ששובסו בסוכון ולא לקלים ששובסו בסךביס ימרס בשלמדבו היינו דמשכרסמונדבוטים בחוצה זה בעצם שיטת רב שימן המובד במשנה שלנו ושם כתוב שאם הכלים שבטו בתוך הבית שם רב שמון לא מתאיר לטלטל אותם מהחצר למבואי איך הגיע כלי ששבת בבית איך הוא הגיע לחצר בשלמי אם אתה אומר שרב שמן דיבר גם במקרה שרבו אז היה רוב חצרות יכלו לטלטל מהבית לחצר כעת אומרים לך רגע את הכלי הזה שהוצאת לחצר אותו אתה לא יכול להמשיך איתו לחצר הבאה ולמבוא ולכפף אלו ימוס ושלא ערבו אבל אם אתה אומר שדברי רב שנאמרו רק במקרה שלא עשו עירוב חצרות שאין חשש שיהיו כלים מהבית כעת בחצר אז איך אם השכרה לו מונדב בוטים בחוצר איך שייך איך אתמצא שיהיו כלים ששבטו בבית שכת יו בחצר שעל זה רב שמעון אומר אותם אל תטלטל לחוצר אחרת ומוסיב לא מפר פרק לו רב שיש שיקשה הוא גם תרא בקומטה וסודרי שייך כן תמצא במקרה שאדם לבש כובע חליפה כמובן שבגדים שעליו אין שום איסור טלטול הוא יצא איתם מהבית לחוצר הניח אותם בחוצר וכעת שהוא לוקח אותם כשהוא לא לבוש בו זה טלטול אומר רב שמן את הכלים האלה שהם שבטו בתוך הבית אותם אל תעביר הלאה מחצר לחצר ומחצר לגג אז אם כן ראינו כאן את דברי רבי יהודה שמ מבאר את שיטס רבי מאיר שיטס חומים ושיטס רב שימן הבאנו ברייסה כדברי רב שאמר לאל שאסור לטת לך חומים גם בתוך הגג יותר מדמות מה זה כדברי רב יהודה שעל בדרב שמעל מותר בכל הרשויות מחוצר למובוא לקרפ הבאנו דברי רב שעלו חקר רב שימן אבל דווקא במקרה שלא ירבו ושמואל ורבי יוחנון גם במקרה שירבו ולא גוזרים שהם יבואו ליטות בין החפצים ולמה רב שימן לשיטוסוי שהוא לא גזר שהם הייתו בין החפצים כמו שמצינו עם שלוש חצרות הבטוחות זו לזו רב שיס שאל מהמשנה שלנו שלאכורה משמע כשמואל ורבי יוחננון שיש כלים ששבטו בתוך הבית ובכל אופן הם נמצאים בתוך החצר כעת ועליהם אומר רב שימן אל תטלטל בהכרח שהוא עשה עירוב חצרות לכן הם הגיעו לחצר עונה רב ששז בעצמו לא מדובר בכלים שהוא הוציא אותם דרך לבוש ולכן שייך גם אם לא עשרוב חצרות שיהיו כלים מהבית לחצר ועליהם אומר רב שימן שאל תטלטל אותם הלאה לרשויות אחרות [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה