העמוד היומי מסכת עירובין דף פט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב דוד בוק שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף פט עמוד ב
[מוזיקה] עירובין דף פטס עמוד בס שורה תשיעית מלמטה פיט עמוד א' וכחו אומרים כל איכוד ואחוד רשוס בפני עצמו ראינו כאן במשנה בתחילת הפרק שיטס חחומים שכאשר יש לנו גג של כמה בתים יחד כשם שהרשויות למטה חלוקות כך הרשויות למעלה בגללוקות וכל שלא עשו עירוב חצרות ביניהם אסור לטלטל בגג למעלה מחלק אחד של גג שנמצא מעל רשות אחת לחלק השני השאלה מה קורה בג עצמו בתוך אותה רשות זאת אומרת יש בקומה למטה שתי דירות השאלה האם מותר לטלטל בשטח של גג שמעל דירה אחת או שגם זה אסור לטלטל בג מעל חצר מעל דירה אחת לשטח שמעל דירה השנייה זה אומריך חומים שאסור ומה קורה בתוך הרשות אחת בתוך גג שנמצא מעל דירה אחת האם שם בתוך הגג הזה יוכלו לטלטל או גם שם לא תמר רב אמר הם נטלטלים בו אלו בדעמויס יש להדין של קרמליס כיוון שהרשות הזאת פתוחה למקום שאסור לטלטל בה והם חוששים שאם תתיר לו לטלטל בשטח של הגג שמעל אותה דירה נכון שזה רשות אחת אבל הוא יבוא ברגע לטלטל ולהרציא את זה לגג להמשך הגג שזה כבר מעל רשות אחרת ואסור לו אז לכן גזרו שלא יטלטל כלל בכל הגג לפי שיתס חחומים כך סובר רב ושמעו לומר מוטו לטלטל בקולו מבארת הגמרא במחיצ חיצניקורס דכולם לא הפליקה אם הגגות הם במרחק כלשהו ביניהם הם לא ברצף גג אחד שהוא מקשה אחת על גבי כל הבתים אלא יש חלוקות ביניהם גג סמוך לגג אבל יש מרווחים ביניהם אז זה ודאי לכולם אלוה פליגה שיהיה מותר ולמה כיוון שנקרא מחיצה הניכרת אנחנו אומרים גוד אסיק מחיצתה אנחנו כביכול מסתכלים על המחיצות שנמצאות תחת הגג שבעצם הם מסובבות את הדירה שתחת הגג כאילו הם עולות ללמעלה וממילא הגג הזה יש לו מחיצות ואפשר לטלטל כנגדו אבל קי פליגה במחיצות שאינן ניכרות כשהגגג הוא מקשה אחת ואני לא רואה כאן את המחיצות שנמצאות למטה שמבדילות בין שני הבתים רב רב אומר אין מטלטלים בוא לא בדמוס לא ימרינגדסק מחיצתה ושמואל לא ממותו לצטטל בכולמרגוסק מחיצת שמואל סובר שלמרות שהמחיצות כלל לא ניכרות אתה רואה למעלה בג רצפה אחת ארוכה אתה לא רואה את החלוקה שיש למטה שיש מחיצה למטה בין שני הבתים בכל אופן אני אומר גודסיק מחיצ כאילו המחיצות עולות למעלה וממילא יהיה מותר לטלטל שמה עד דמות כמובן שאסור לטלטל מהחלק של דירה אחת לחלק של דירה השנייה אבל בתוך אותה דירה על גבי אותה דירה בתוך אותו רשות מותר תנן כתוב במשנה והחומים אומרים כל אחד ויחוד רשוס לעצמו כך שיטס חומים שכל גג וגג רשוס לעצמו ואסור לטלטל מגג לג ויש ל שמואל ניכה אלו לרב קשיה כשאנחנו אומרים רשות לעצמו היא משמר רשות כמו שברשות כל פעם שאנחנו קוראים רשות אנחנו אומרים משמע שמותר לטלטל בתוך אותו רשות אז לפי שמואל ניכה שאינוכנמה הגג הזה שמעל הבית אחד ש מעל בית אחד הוא רשות לעצמוי והגג השני המשך הגג שהוא מעל הבית השני הוא רשות לעצמו מוה אבל כל רשות לעצמו מותר לטלטל אלו לרב קשה אבל רב סובר שאסור אפילו לטלטל יותר מדי לדמות גם בתוך אותה רשות אז למה זה נקרא רשות אמר בי רב משמי דרב שלא יטלטל בי סמוש בגג זה ובי סמוש בגג זה חומים באים לומר במשנה שכל גג וגג רשוס לעצמי הכוונה לא רק שאסור לטלטל ד' עמות בתוך אותו הרשות אלא זה רשות לעצמו היא רשות חלוקה מהחלק השני של הגג שנמצא על גבי הדירה השנייה ויהיה אסור אסור לטלטל אפילו בתוך ד' אמס שתי עמות מהגג הזה ושתי עמות לגג הזה כיוון שהם רשויות חלוקות וזה חכמים באים לרבות שלא רק שאסור ד' עמות בכל הגג אלא גם להעביר מרשות לרשות מחלק של גג שתי עמות מפה ושתי עמות מהחלק השני שמעל הדירה השנייה גם יהיה אסור ואומר רב לוזור שואלת הגמרא כי אבינו בבובל אבא אמרינם כשהיינו בבובל אמרנו ככה בי רב משמי דרב אמרי תלמידי רב אמרו אמרו בשם רב הם מטלטלים בוי אלו בדמויס ונדבי שמואל תנו ובבסמדרש צ התלמידים של שמואל הביאו ברייסה אין להן אלא גגון מה היא אין לו אינ גגון לא דשור לטולה בכולי כשאנחנו אומרים אין להם אלו גגון המשמעות הפשוטה שלכל אחד יש רק את גגו משמע שלא יטלטל אלא בגגו ולא יעביר לגג אחר אבל מהשמע שבגג עצמו מותר לו לטלטל ככה הקשו מהבריסה על ה על שיט השרב שאסור לטלטל גם בתוך אותו גג דמות שואל את הגמורה ומי ממסניסין מה הקושיה מהברייסה יותר מהקושיה שקשנו מהמשנה דוקים של טטל שתי המות בגג זה או שתי המות בגעג זה הרי גם במשנה שאלנו שרשוס לעצמה לשון רשות משמ שמותר לטלטל והסברנו שבאו לומר רשוס לעצמו שלא יטלטל שתי עמות מהגג הזה לשתי עמות לגג הזה למרות שהוא לא מטלטל פה יותר מארבע עמות אז אז כך גם פה בברייס יוחנמי כשאנחנו אומרים אין להן אין לו גגון הכוונה שגם כשהם מטלטלים פחות מדימות רק בתוך גגון אוחנמי בסמ בגג זה ובסמ בגג זה באו להפו כ שאסור להעביר לגג השני גם אם זה בתוך דמוס וכך נישב את שיטס רב כמו שהשבנו על המשנה אפשר ליישב גם בברייס אומר רב יוסף לא השמיע לי שמיטה אומר רב יוסף רב יוסף כידוע שכח את תלמודו והביי תלמידוי היה מזכיר לו דברים שהוא אמר לפני שהוא שכח את עולמודו אומר רב יוסף לא השמיע לי או שמיטי אני מעולם לא שמעתי את שיטס שמואל שאומר שאומרים גודס מחיצטה אפילו במקום שהמחיצות כלל לא ניכרות אתה עומד על הגג אתה רואה רצפה אחת ארוכה דהיינו את כל הגג שנמצא על גבי כמה דירות שנמצאות תחתיו ואתה אומר גודסג מחייס אתם מסתכלים כביכול יש פה הפסקות של מחיצות המחיצות שלמטה כאילו עולות ללמעלה למרות שאין שום הקר למעלה אומר לי הביה את עמסנילון והוא עמסנילון אתה אמרת לנו את הדין הזה בהקשר לנושא אחר ושם ראינו שאומרים גודסג מחיצה למרות שלא ניקרות כלל המחיצות שנה משנה לקמן גג גדול הסמוך לקטן הגדול מותר והקטן אסור שני גגות שבעצם צמודות אחת לשנייה אחת רחבה יותר והשנייה צרה יותר אז הגדול מותר מותר לטלטל בתוך הגדול ולמה מה כי הרי כל מה שאמרנו שאסור לטל בג זה דווקא בגלל שהוא פרוץ במלאו אין לו דין של פתח אין שום מקר בין הגגות חושבים שהוא יעבור להעביר כדין כל מקום שהוא פרוץ למקום שאסור לטלטל אליו אז חוששים שמה להעביר למקום השני אז עוזרים לגמרי לטלטל גם בתוך אותו מקום אז הגג הקטן באמת פרוץ במלאו מקצה לקצה הוא פרוץ לתוך הגג הגדול אבל הגג הגדול כשאנחנו נמצאים בתוך הגג הגדול אנחנו בעצם מקבלים איזשהו סגירה משני צידי הקיר לכיוון הגג הקטן יש לנו גיפוף איך זה נקרא מחיצה מפה ומחיצה מפה שבעצם הולכת ומקטינה כנגד הגג הקטן ואז באמצע יש את המרחב שפתוח לגודל של הגג הקטן ממילא הגיפוף הזה המחיצות האלו כביכול נעשו לפתח ואז ממילא זה לא נקרא פרוץ במלו אלא זה נחשב ל פתוח על ידי פתח ולכן יהיה מותר לטלכן בגג הגדול ואמרת לון הלוור אתה רב יוסף אמרת לנו אומר לו הבאי אומר אביד אומר שמואל הבאת לנו ממרי של שמואל לאישון אלא שיש דיורין על זה ודיורין על זה דאבילו או דקות מחיצנידרסס דווקא כל מה שכתוב שאסור לטלטל בגג הקטן זה דווקא כשיש לנו באמת שימושים על גבי הגג אנשים הולכים מהצד הזה של הגג לצד הזה של הגג וממילא אי אפשר לומר גודסיק מחיצתה ולכן זה נחשב מחיצה נדרסת על ידי בני אדם אתה לא יכול לומר על מקום שהולכים אנשים שיש פה כביכול מחיצה זה חוכה ויתלולה אם יש מחיצה אז איך אנשים הולכים פה עלוך חזור אבל אין דיורן על זה ועל זה שניהן מותר אם זה גג נטוש שלא מסתובבים שם כלל אז שניהם מותרים כיוון שאנחנו אומרים גוד אסיק מחיצתה אז הנה אתה רב יוסף הזכרת לנו את הממר הזה שש שמואל שהוא סובר שאומרים גודסק מחיצה גם כשיש לנו גג אחד ארוך בלי שום הקר למחיצות אומרים גודסי אומר לי אנו אוכי אמרי לכו יתכן שאמרתי אבל אני אסביר מה שאמרתי כך אומר רבי יוסף לאבא אלוישון אלא שיש מחיצה על זה ומחיצה על זה דגודל משתורה בכיפופי וקות נפרץ במלווי דהיינו אני באתי לומר שכשכתוב במשנה חצר גדולה וקטנה גג גדול וקטן אז יהיה מותר בגדול ואסור בקטן זה דווקא כשסביב שתי הגגות יש מחיצות יש היקף שאז אני אומר ההיקף הזה בעצם הוא גורם את הגיפופי הוא גורם את הסגירה לגג הגדול כיוון שברגע שיש היקף וההיקף בצד המחבר בין הגג הגדול לגג הקטן הוא היקף שהולך ומצטמצם הוא סוגר את הצד הזה לכיוון הצד הקטן עד המרחב שבאמצע ששם הוא פתוח לרוחב של הגג הקטן ממילא זה נחשב שיש פה מחיצות שמבדילות בין הגג הגדול לגג הקטן אבל אין מחיצה לא על זה ולא על זה שני עשויים אם הגג הזה שטוח ואין בכלל מחיצות אין בכלל גדר מסביב פה אנחנו כבר אבל לא נאמר שיש גיפופי כי לא נאמר כאן ש לא נאמר כאן שמסתכלים על הגג הגדול כאילו יש לו מחיצות שסגרות אותו כי אין פה בכלל מחיצות ממילא אדרבה אם כבר אמרתי באתי לומר באיזה מקרה יהיה אסור גם הגג הגדול וגם הגג הקטן שואל שואל אותו הבודיורין אמרסלון אתה הזכרת לנו את הנושא של דיורין אמרי לכו דיורין אומר רבי יוסף ייתכן שאמרתי איזשהו חילוק לעניין דיורין אז אם ככה כנראה שזה מה שאמרתי אוכי אמרי לכו לשון דלה שיש מחיצו ראויה לדירו על זה ומחיצו ראוי לדירו על זה דגודל משתורה בכפוף וקטון נפרד לא אבל יש מחיצר יואל לדירו על הגודול ואין מחיצר יו לדירו על הקוטון אפילו קוטון שורי לבני גודו זאת אומרת אם אנחנו אומרים מתי אנחנו אומרים שהגדול מותר והקטן אסור זה כשיש מחיצה מסביב לגגות וממילא גג שהוא ללא גדרות הוא לא ראוי לשימוש אף אחד לא עולה לגג כזה שהוא בסכנה ליפול בכל רגע אז אם יש מחיצות שראויות לדירה שאפשר להסתובב על הגג אז אני אומר לגדול יש פתח הקטן פרוץ במלא זה מותר זה אסור אבל אם יהיה מחיצה ראויה לדירה לגדול סביב הגג הגדול יש מחיצה שראויה לדירה ואפשר להשתמש שמה בגג הגדול אבל על הגג הקטן לא עשו סביבו שום היקף של מחיצה שום גדרות וכזה מקרה זה מראה שאנשי הגטן כלל לא משתמשים בגג הזה הם מסלקים בעצם את שימושם מהגג הזה ולכן אפילו קטן שורי לבני גודול אז כשאנחנו אומרים גג גדול מותר זה לא רק בתוך השטח של הגדול יהיה להם מותר גם להעביר לתוך השטח של הגג הקטן כיוון שכביכול ברגע שהם לא השמישו את הגג הקטן לשימוש לא עשו שם גדירות מסביב אז הם סילקו וכביכול אמרו אנחנו לא משתמשים בגג שלנו אתם לא משתמשים ממילא זה מסתפח לגג הגדול ואפשר להעביר גם כן מהגג הגדול לגג הקטן אבל עדיין מתעקש רב יוסף לומר שהוא לא שמע מעולם שאומרים גודק מחיצת לפי שמואל גם במקום שמחיצות כלל לא ניכרות מהימ הסברה של מה שמעתי כיוון דלאבוד מחיצה סלוקסליקו נפשה ומכה לכן אנחנו אומרים שיהיה מותר מהגדול הקטן להעביר לבני הגג הגדול כאוד דאום רב נחמן וזה וזה כעין הלכה שמציאנו בשם רב נחמן עשה סולם קבוע לגג אוי אותה בכל הגגן כולו יש גג שהוא על גבי ארבע דירות כעת היחיד בא דייר אחד בלבד ועשה מדרגות מביתו לעלות לגג שהרב בעלי הדירות לא עשו כלל אפשרות גישה לגג שלהם ממילא כשהוא עולה לגג כאן הוא יוכל להשתמש על גבי כל הגג ולא נאמר שרשו יש מחלקוס ולמה כי ברגע שהם לא יצרו לעצמם אפשרות גישה להשתמש שמה אז אני לא אומר שהרשויות שלמטה עולות ללמעלה כל עוד שהם בזמן שהם בעצמם זועקים אנחנו לא משתמשים שם למעלה ממילא לאותו אחד שעשה מדרגות יהיה מותר לו להשתמש בכל הגגים יחד כיוון שהוא היחיד שהשמיש את זה לעלות והם לא אז הם בעצם סילקו את עצמם אז כמו שרב נחמן אמר שם לעניין הסולם ככה אני אמרתי לעניין מחיצות סביב הגגות אומר הבאה עוד הלכה בעניין הזה בונו עליו עלג בבייסוי ועשה לפני דקו ערבו אדם הוסיף קומה הוסיף בנייה על גבי גג ביתו והוא סמוך לעוד דיירים שלא עשו בנייה על גג ביתם והוא עשה פתח מהבנייה שהוא בנה פתח לכיוון שאר הגגות של השכנים דקו ארבו זה פתח ברוחב ארבותפוכים הותר בכל הגגים כולון כעת כיוון שהוא היחיד שהשמיש את זה והוא פתח לתוך הגגים של השכנים והם אין להם גישה לשם יהיה מותר לו להשתמש בכולם אומרובה פאומים שדה כליסור לפעמים אדם יעשה פתח למעלה בבנייה שלו בגג וזה ייצור להפך ייצור איסור להשתמש בשעה הגגות איך אידומי דודלדי תרביץ דביישי אם הפתח שהוא עשה למעלה בבנייה היא לא לכיוון שער הגגות אלא אדרבה לכיוון השני לכיוון חזית הבניין ששם יש לו בחצר איזשהו גינה והוא רצה כנראה והוא עשה פתח לכיוון הגינה שהוא יוכל הגשת בג לכיוון החזית כדי לראות את הגינה למטה אז הוא רצה בעצם לשמור על הגינה שלו או לראות אותה ולהיהנות ממנה אז בעצם הוא מסלק את עצמו מהגגות אחרת למה הוא לא עשה פתח לכיוון הגגות דמרינן דנטור תרביצו דוד הוא סך הכל רצה לשמור את הגינה שלו אבל לא להשתמש בשאר גגות וכזה מקרה הדקו לא תטיר לו והוא יהיה אסור להשתמש בשער גגות אז כ ראינו כאן מחלקת רב שמואל ושיטס חכומים כשחכומים אמרו שהרשויות מחלקות בג האם בתוך אותה הרשות מותר להשתמש ולהעביר כיוון שאומרים גודסיק מחיצטה במקרה שהמחיצות לא ניכרות שזה גג אחד ארוך או שלא אומרים גודסיק מחיצטה בעינין ניכרות ויהיה אסור לו לטלטל יותר מדי לדמות במקרה שהמחיצות ניכרות שיש מרווח בין שני הגגות שניהם ודעים שמותר להשתמש בכל הגג כי אומרים גודסיק מחיצטה על ידי המחיצות שמסביב רב יוסף אמר שהוא לא שמע אתשיט שמואל שמותר לטלטל על ידי המחיצות של גודסיק במקום שהם לא ניכרות הבא ניסה להזכיר לו מההלכה של גג גדול סמוך לקטן שהוא חילק אם יש דריסת רגל או לא זאת אומרת שבמקרה שאין דריסת רגל אני מסתכל כאילו יש מחיצות ואז יהיה מותר גם לבני הקטן כי נחשב למחיצה סגורה אבל רב יוסף אומר לא אם כבר חילקתי אז חילקתי חילוק אחר בהתחלה רבי יוסף אמר אם חילקתי אז חילקתי האם יש מחיצות מסביב או לא כיוון שכשיהיה מחיצות סביב רק אז זה ראוי לדירה ורק אז אני אומר שיש פה גיפופה יש פה בעצם סגירה לגג הגדול אבל הוא אומר לו אתה כן דיברת על דיורים אומר לו אומר רב יוסף ייתכן שדיברתי על דיורים שאם רק בני הגדול השמישו את הגג על ידי גדר סביב הגג ובני הקטן לא אז הם סילקו את רשותם מכאן ואז יהיה מותר לבני הגדול לטלטל גם לתוך הקטן אבל לא דיברתי על גודסיק מחיצטה במקום שהמחיצות לא ניכרות וההלכה הזאת בעצם היא לרב נחמן שאמר שאם דייר אחד בלבד עשה מדרגות לגג הוא יכול להשתמש בכל הגג של כולם כיוון שהם כביכול סילקו את עצמם מלהשתמש שמה הבוסיף שאם הוא עשה בנייה על הגג ופתח פתח לכיוון הגגות הוא היחיד שפתח את זה אז יהיה מותר לו להשתמש בזה כיוון שהם סילקו את עצמם רוב ההוסיף שאם הדקו היא לא לכיוון הגגות אלא לכיוון הגינה שנמצאת בצד אחר אז פה הוא עצמו גם מסלק את עצמו מהגגות והוא יהיה אסור להשתמש למרות שהוא עשה דקו אדרבה הדקו הזאת מראה שהוא לא רוצה להשתמש בגג כי אחרת הוא עשה את הדקו לכיוון הגגות של השכנים מה שהוא לא עשה את זה לשם כיוון שהוא לא רוצה להשתמש שמה וימילא זה לא מתיר לו לטלטל על גבי שאר הגגות [מוזיקה] เฮ [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה