העמוד היומי מסכת עירובין דף פז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף פז עמוד א
דף פז עמוד א והיום יש לי חידוש מיוחד היום לא באתי לומר מוסר השכל אלא באתי פשוט ליישם אתם יודעים תמיד יש את הדיסוננס הזה את הפער בין המסרים שאני נותן לבין מה שאני מיישם כל אחד ששומע מסרים לפעמים אומר רגע האם אני באמת לוקח אותם לתשומת ליבי האם אני מטמיע אותם בחלק מהחיים שלי לחלק מהדרך רעים שלי אחל מהרגע ששמעתי אותם אז אצלי הפר הוא גדול הרבה יותר כי אני לא רק חושב או שומע אני גם אומר אותם הלאה ולכן הרבה פעמים אני אומר רגע אבל איפה אני בתמונה האם אני גם מתחזק האם אני גם לוקח את זה או שאני כמו משפך אני רק שומע וקולט את זה בשביל להעביר הלאה אז היום החלטתי משהו אחר היום אני מיישם את המסר של אתמול אם אתם זוכרים דיברנו אתמול על הרעיון להיותיב להנגיש להביא את התורה בצורה טובה להמחיש אותה לחבר אותה היום אני משתמש היה לי הרבה התלבטויות אולי הם חיכו לי בעריכה את כל מה שאני אומר עכשיו ומדגים וממחיש אבל עדיין אני חושב שזה חובה ולכן כדי להבין היום את הדברים של רב חנניה בן עקביה שהוא מגיע ואומר כל מיני פרטים לגבי מחיצה תלויה במים הבאתי את כל האזרים לקחתי ממנו ניקח לעבוד את השם אלוקינו מהמשחקים של הילדים לקחתי מגנטים לקחתי קפלה הבאתי אפילו את הבית שיהיה על שפת הים שישמש אותנו הכל נכנס לכאן תשאלו למה ככה כי אני רוצה דווקא שנהיה מחוברים שנבין על מה אנחנו מדברים זה לפעמים יכול להיראות כתנוני בשביל מה הבאת את כל האביזרים האלה דבר איתנו כאידם לאדם כתלמיד חכם לתלמיד חכם עם קודים עם הסברים ככה באוויר זה נכון אבל עדיין תמיד צריך את ההמחשה לא תמיד מדי פעם זה ברור נכון זה כולם אני חושב מסכימים איתי להביא את ההמחשה להראות על מה אנחנו מדברים להתחבר להפתיע ככה תעבדו ככה כל אחד מאיתנו צריך לעבוד מול הילדים שלו מול התלמידים שלו תביאו תמיד איזה טוויסט איזה משהו מרענן בעלילה ככה אפשר להתחבר בצורה הכי טובה לתורה שזה תהיה תורת חיים זה לא יהיה תורה בארון משהו סגור משהו שלא מכירים תורת חיים חלק מהחיים שלנו חלק מהחיות שלנו אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בפו עמוד ב' היום הדף זה פז עמוד א' מתחילים בפו עמוד ב ארבע שועות מלמטה אמר רבא רבי יהודה ורב חנניה בן הקבי אמרו דבר אחד רבי יהודה ראינו אתמול שהוא אומר שברגע שיש מחיצה על בבור שבין שתי חצרות ברגע שיש מחיצה שעוברת על הבור בכלל לא נכנסת בתוך המים כלל לא קשורה למים אני לא רואה שהיא נעשתה בשביל המים אני כבר מתיר להשתמש למה קלו שהקלו חכמים במים יפה מאוד זה שיטת רבי יהודה אומר לך אבא דע לך גם רב חנניה בן עקביה אתה תראה היום שהוא מאוד מאוד מקל במים ובאמת אני אומר כבר עכשיו הוא מקל דברים הזויים על גבול המופרחים אבל הוא מקל כיוון שזה במים יש כולה מיוחדת ואומרת הגמרא רבי יהודה עד הממרן רבי חנניה בן הקביה מה זה עד המרן הבור שבין שתי חצאות שעובר מעל גדר ואפילו לא נכנס לתוך חלל הבור רב חנאה בן הקביה דתנן רב חנניה בן עקביה אומר גזוזטרה שיש בה ארבע עמות על ארבע עמות חוקק בד על ד וממלא שים לב שימו לב בעצם אנחנו דיברנו כל הזמן שאם יש לי גזוזטרה זו הגזוזטרה זה הבית השקט והשלב שנמצא על שפת הנהר או על שפת הים זו הגזולטרה שמחוברת אליו אנחנו יודעים כל הזמן שברגע שאני לוקח את הגזוז הזו וחוקק בד על ד' ארבע על ארבעה טפחים באמצעה בצד לא משנה איפה ואז אני שם מעלי המחיצות שם מעלי המחיצות 10ה תפחים מלמעלה או מלמטה באותו שרבול מותר לי למלא זה ידענו עד עכשיו אומר רב חנניה בן עקביה אפילו אם לא עשית את השרוול הזה מעל או מתחת עצם זה שחקקת וכאן במרווח לכל כיוון יש 10ה טפחים שנותנים לך בתיאוריה בדמיון אתה יכול לכופף אותם ללמטה ולעשות לעשות מהם שרבול אני אדמיין את זה בשבילך זאת אומרת במקום כמו שאמרנו עד עכשיו שברגע שיש 10ה טפחים אני מדמיין כאילו זה יורד עד למטה רבי חנאה בן הקבי אומר לדמיון אין גבולות ואני יכול להשתמש בו כפול פעמיים גם לומר תקפל ק תקפל כאילו את המחיצה את הגזוזתה הישה ותעשה ממנה מחיצה וגם לאחר שיש לך מחיצה אני אמשוך אותה עד למטה אז אם כן אנחנו רואים שהוא גם מקל קולות הזויות אולי על גבול המופרחות חלילה מי אני שאומר במים שואלת הגמרא אז בעצם הגמרא משווה את רב חנניה בן עקביה ורבי יהודה שאמרו דבר אחד שואלת הגמרא אמר להביאי ודין מלאי מי אמר לך שבאמת הם סוברים באותו ראש אולי עד כאן לא קמה רבי יהודה אתטם מה שאומר רבי יהודה אלא דמר גודח מחיצתא מה שאומר רבי יהודה בבור שבין שתי חצרות שהכותל עובר מעל והוא מחשיב כאילו יש כותל כי הוא סובר שאני מוריד את המחיצה כלפי מטה אבל ללכת על הדמיון בדבל לומר גם ק וגם גוד גם תחש שב כאילו אני לוקח את המחיצה הישרה ועושה ממנה בעצם הגזוזתה הישרה הזו המשטח אני עושה ממנו מחיצות 10ה טפחים זה שלב א' ב ואז אני אומר גוד אחית מחיצה מוריד את המחיצות האלה עד למטה זה ייתכן לא אבל ק וג' גם וגם לא והלאה ואותו דבר אז יכול להיות שרבי יהודה לא יגזים כביכול עד כדי כך לומר כמו רב חנניה בן עקביה ומעידח גיסה ומצד שני ממשיכה הגמרא ואומרת ועד כאן לא קמה רבי חנניה בן הקביהם מה שרבי חנניה בן עקביה התיר כביכול כזו כולה הזויה שאני גם מחשב לקוף וגם לגוד אלא בימה של טבריה כמו שנראה בעמוד הבא שהוא התיר את זה לאנשי טבריה שגרים על שפת הכנרת אויל ויש להגנים והירות וכפיפות מקיפות אותה לכנרת כמה שהיא ענקית היא עדיין ימה היא סגורה מכל הכיוונים ורשי אומר זה נראה ראוי להתיר בה בוא נחפש את הלשון של רשי רש"י אומר דעיקר קצת היקרה דעתר יש קצת היקרה להתיר ולכן בתקנת פורט כיסגי רק בגלל שהכנרת היא כזו שיש לה שפה ויש לה כפרים ועיירות סביבה יש סיבה להתיר בה ולכן מתיר רב חניא בן הקביה בכזה סוג יותר מעניין של גם קוף וגם גוד אבל עדיין אבל בשאר מימות לא ייתכן שבסתם חצר בסתם חצר שנמצאת מעל גזוזטרה ובסתם בור שבין שתי חצרות הוא לא יקל בכזה מקרה יפה מאוד אז כל מה שהשוט את רב חנניה בן עקביה ואת רבי יהודה שראית ששניהם סוברים דבר מעניין במים זה לא החלטי זה לא חייב להיות ממשיכה הגמרא ואומרת עכשיו הגמרא לוקחת את דבריו של רב חנניה בן הקביה שאומרים גם קוף וגם גוד זאת אומרת שאני גם מחשיב את השטח הישר שירד כלפי מטה וגם משמה אני מושך אותו עד למטה ומתחילה לשחק בו באלסטיות בגמישות להביא עוד כל מיני סיטואציות שפתאום נראה שמכל הגזוזטרה הענקית הזו מספיק שיהיה לי איזה קרש קטנטן וכבר אני אוכל לחשב אותו ולשלוט ולדלוט לשל ולדלו דרכו למה אמר הבאולדברי רבי חנניה בן נקביה הייתה סמוכה לכותל בפחות מג טבחים צריך שיהיה עורקת דמות ורוכבה 11 ומשהו מגיע בי ואומר כך הנה הבית שלנו הבית הנחמד שנמצא שפת הים יפה מאוד פה למטה יש ים הוא גר במרחק אפס מהים ויש לו גזוזטרה שיוצאת הגזוזטרה הזאת אומר הביה בואו תראה מה מספיק עד עכשיו אנחנו יודעים שברגע שיש לך גזולזטרה שחקקת בד על ד' ויש בה 10עשרה טפחים לכל כיוון בגזולזטרה אז אמר לנו רב חני בן הקבי אני יכול להכשיב את הגזולטרה הזאת כאילו אני מוריד אותה כלפי מטה בעצם לקחת את כל החתיכות של הסע תפחים ולחשב כאילו הם יורדים כלפי מטה וליצור איזה שרבול זה נקרא ק ואז לעשות גם גודסיק אומר הביה אפילו לא צריך 10ה תפחים לכל כיוון ובוא תבין למה אומר הבא את תאר לך שבעצם הגזוזרה הזו לא עומדת צמודה קו אפס לבית היא קצת מרוחקת היא עומדת על שני רלסים שיוצאים מהבית וקצת מרוחקת כמה למה היא מרוחקת שלוש קצת פחות משלוש טפחים כדי שיהיה לנו לבוד ברגע שהיא מרוחקת קצת משלוש תפחים אני מוריד את הבית ומתמקד בגזוזטרה שימו לב אני מקווה שרואים בצורה טובה את מה שסימנתי כאן באדום כאן באדום הולך הבן אדם מביא ג'קסון מביא מסור וחותך כאן רק את זה זה בעצם טפח ומשהו בגודל של ארבע עמות ברגע שהוא חתך את זה ואני מבקש עכשיו תפעילו את הדמיון שלכם זה הבית פה יש את החתיכה הזו בעצם את הכניסה את הבקע הזה אני עכשיו שם את זה במרחק שלושה טפחים פחות משהו מהבית מה קורה איזה מצב נוצר שבין הגזולטרה לבית יש לי ריבוע של ארבעה תפחים על ארבעה תפחים נכון למה כי פה יש טפח ומשהו לבית יש פחות משלושה טפחים ומשהו נוצר לי ריבוע אחרי שחתכתי פה את הסימון האדום הזה נוצר לי ריבוע של ארבעה תפחים על ארבעה תפחים יפה מאוד עכשיו שימו לב אומר הביה זה ארבע עמות זה כל הרוחב הזה כמו שכתבתי פה ארבע עמות תעשו חשבון 6 * 4 זה 24 תפחים נפלא ביותר הורדתי ארבע נותר לי 10ה תפחים לכל כיוון את השרה תפחים הללו אני מקווה שרואים סימנתי כאן סימנתי כאן בצבע חום או בצבע אחר זה ברגע שיש לי פה 10ה תפחים אני כביכול מוריד אותם ללמטה כן הגזוזתה הרי עומדת בצורה כזו מחוברת לבית אני לוקח את החלק הזה מוריד אותו ללמטה החלק הזה מוריד אותו ללמטה כל אחד מהם הוא טפח ומשהו כן כאותו גודל של הכניסה ברגע שאני מוריד את הטפח הוא משהו ויש לו עד הבית פחות משלושה טפחים יש לי לבוד כביכול יש כאן איזשהו מחיצה שימו לב השתמשתי גם בק גם בלבוד ועכשיו אני אשתמש גם בגוד אחית ואל תשכחו כמובן את זה שחייב להיות לכל הפחות 11 ומשהו טפח ומשהו הורדנו בשביל הכניסה זאת אומרת בשביל ליצור את ה ליצור את אותו שרבול את אותו בקע את אותו חקק שבו אנחנו נשלשל את הדלי נותר לי פה עוד 10ה תפחים שאותם אני מוריד כלפי מטה זאת אומרת שוב נחדד יש לי פה 24 תפחים על 11 ומשהו פה הורדתי טפח ומשהו בשביל החור שדרכו אני אשלשל זה אני מדמיין כביכול אני מוריד למטה כביכול אני מוריד למטה את הפס האמצעי ההווה כביכול אני מוריד למטה ואז שוב פעם על פי כל הדמיונות כל אני לא רוצה להגיד דמיונות אבל על פי כל ה כן הדמיונות שאנחנו משתמשים לפי רב חנניה בן עקביה נוצר לי שיש לי פחות מהגזוזתה הנדרשת בשביל הדמיון הזה זאת אומרת אין לי 10ה תפחים לכל כיוון ועדיין מותר לי לטלטל יפה מאוד כך אומר הביה זה מקרה ראשון מקרה שני הייתה זקופה צריך שיהיה גובה 10ה טפחים ורוכבה ו טפחים ושני משועין עכשיו שימו לב במקרה שיש לנו את הבית שיוצא ממנו רלסים והגזולתה לא עומדת בצורה אופקית אלא בצורה אנחית ככה על הרסים שמתי את הגזולה בצורה כזו אוקיי היא ממש עומדת יש לי את הרסים יוצאים והיא עומדת בצורה מאונכת מה זה הגזוזרה זה כבר לא מרפסת מדובר באיזה נסר שעומד הנסר הזה שימו לב לגודלו מספיק שהוא יהיה בגובה 10ה טפחים ורוכבו מספיק שיהיה שישה טפחים ומשהו ולמה פה אני חושב שאנחנו כבר מטיבי לכת אפשר לדמיין את זה לבד פשוט מאוד 10 תפחים זה הגובה שצריך בשביל המחיצות נכון ברגע שיש לי שישה טפחים ושני משהוין אני מקפל טפח ומשהו לכאן כלפי פנים טפח ומשהו כלפי פנים כן לכיוון הכותל כמובן אני מקפל אותם ואני מעמיד את זה כמובן בשלוש טפחים פחות משהו סמוך לכותל קיפלתי טפח ומשהו קיפלתי טפח ומשהו יש לבוד בין הקיפול הזה לקיר ואז יש לי כאן באמצע מרווח שרבול של 10ה תפחים גובה כי הרי הנסר הזה גובה 10ה תפחים ויש לו גם מחיצות מכל הכיוונים כי זה מתחבר לקיר מכל כיוון אז סך הכל בן 10 שגובה 10ה תפחים ועוכבו שישה ומשהו כבר חיסאתי הכל יצאתי מכוסה ויש לי את השרבול הזה שנצרך אני יכול לדמיין מהמון דמיונים גם אני מקפל גם אני מצמיד כלבוד ויש לי כאן את אותו חקק את אותו שרבול שאני יכול דרכו לשל ולדלות מים עד כאן מה שאומר הביה מגיע רב הונה ברידי רבי יהושע ונותן הברקה נוספת אמר אבונה ברידרבי יהושע הייתה עומדת בקרן זווית צריך שיהיה גובה 10ה טפחים ועוכבה ב תפחים ושני משוען אם זה היה עומד בקרן זווית שימו לב אם הבית הנפלא שלנו בעצם היה מורכב בצורה כזו בוא נעשה את זה ככה בסדר אתם רואים כאן יש קרן זווית נכון או שנעשה את זה בתוכו יהיה לנו יותר קל הבית שלנו עומד ככה על הים ממש בצורה כזו וכאן למטה הכל ים אני מגיע ולוקח כזה נסר שימו לב הנסר הזה הוא גובה 10ה תפחים רוכבו סך הכל שני תפחים ושני משועים כבר מספיק אתה יודע למה כי אני הולך ושם אותו כאן מרוחק פחות משלושה טפחים לכאן וקצת יותר מארבעה תפחים לכאן אני מקווה שאני מובן עוד הפעם יכול להיות שהבית פה עכשיו קצת מחביד בואו נשתמש כביכול זה קרן זווית זאת אומרת זה קיר של בית זה קיר נוסף של בית שממשיך הלאה ופה למטה יש ים אני לוקח את הנסר הזה הנסר הזה הוא גובה 10ה תפחים ורוכבו שני טפחים ושני משועין זאת אומרת טפח ומשהו לכאן טפח ומשהו לכאן חילקתי אותו בכוונה באמצע אני הולך הולך לקרן זווית מניח אותו במרחק קצת פחות משלושה תפחים לדופן הזו קצת פחות משלושה תפחים כדי שיהיה לבוד וקצת יותר מארבעה תפחים לכותל הזו למה שימו לב אני לוקח אותו הוא עומד כאן יציב אתם רואים את זה באמצע את המה שחוצץ אותו קפלו בבקשה את החלק הזה זה אליי קפלו אותו לכיווני מה קורה ברגע הזה כאן יש לנו מחיצה ארבעה טפחים כי יש שלוש פחות משהו ועוד טפח ומשהו וכאן גם יש לנו מחיצה ארבעה תפחים כי אחרי שאני מקפל אותו יש לי כאן את הטפח ומשהו עצמו ועוד פחות משלוש קצת פחות משלושה טפחים שמחברים אותו לכותל ההוא לכותל הזה של הקרן זווית וביחד יש לי כאן את אותו לול את אותו שרוול שדרכו אני יכול לשל הפעם ברגע שיש לי קרן זווית למה אני מרחיק אותו מפה שלוש ומשהו ומפה ארבע ומשהו פשוט מאוד כי לכאן אני עוד הולך לשים קיפול לקרן הזו כן אני עוד הולך לשים קיפול ברגע שאני שם קיפול יש לי כאן את הפחות משלושה תפחים ופחות משלושה תפחים זה לבוד ואז יש לי בעצם את המעבר הזה את השרבול הזה שדרכו אני יכול לשל שואלת הגמרא שאלה פשוטה אם הבאת לי את הביה ואת רבי רב הונה ברד רבי יהושע ש הביאו לי הברקות נפלאות על דרך האמת שלא צריך להגיע לכל הגזוזתה הענקית הזאת בעצם שימו לב דבריו שרב חנניה בן עקביה נאמרו שגזולתה שדווקא יש בה ארבע עמות על ארבע אמות זאת אומרת 24 תפחים לכל כיוון אז אפשר ליטול בארבעה מהאמצע ו10 תפחים לכל כיוון אני מדמיין שהם יורדים למטה דבריו על מה נאמרו הרי מצאנו שכל פעם שזה צמוד לבית אפשר להגיע לגודל הרבה יותר קטן ראינו שיכול להגיע הגיע ל10 תפחים 11 ומשהו על 24 תפחים ראינו 10ה טפחים על שישה שני משועין ראינו 10ה תפחים על שני תפחים ושני משוען על מה רב חנניה על מה רבקיה מדבר על מה רב חנניה בן הקביה מדבר אומרת הגמרא ואלה דתניה רב חנניה בן הקביה אומר גזול זצה שיש בד א דמות על ד' דמות חוקק בד על ד' וממלא איך היא משכחת לה באיזה מקרה מדובר הרי ראינו בכל הקונסטלציות האפשריות שאפשר אפילו גודל קטן יותר אונה הגמרא דביד כי עשית במקרה שזה עשוי כמו משטח זאת אומרת יש לי בית ויש לי גזטרה אבל הגזולטרה לא בהכרח מחוברת לקיר היא מרוחקת ממנו קצת היא נמצאת ככה באמצע הים איזשהו רשות היחיד וכדומה ושמה אם אני רוצה לבוא אין לי שום קיר באזור שמה אם אני רוצה לבוא ולדמיין את מה שאומר רב חנניה בן עקביה אני חייב שיהיה לי 24 תפחים לכל כיוון ארבע בשביל החקק ושרה תפחים מכל הארבע כיוונים כדי לדמיין שאני מוריד אותם למטה ובכזה מקרה רב חנניה בן הקביה מדבר אומרת הגמרא הקדושה המת המים שהיא עוברת בחצר עד כאן דיברנו על בור שבין שתי חצרות דיברנו על חצר על א על בית שנמצא על הים עכשיו אנחנו הולכים לדבר על מת המים שעוברת בחצר זאת אומרת יהיה זרימה זה מגיע מה אני לא יודע איפה וממשיך אני לא יודע איפה אבל תוך כדי זה עובר בחצר של אותו בן אדם אין ממלין אמנה בשבת אלא אם כן עשו לה מחיצה גבוהה 10ה טפחים בכניסה וביציאה זאת אומרת חייבים לעשות מחיצה מיוחדת בשבילה גם בכניסה וגם ביציאה רש"י אומר מה זה עשו למחיצה בתוך עוגניה על פני רוכבה שאין נקרא שבשביל המים נעשת והמחיצה של החצה שתלויה ועוברת על גבה לא מועילה לה למה כי עליו שאנחנו יודעים שמחיצה תלויה מתרת במים דווקא כשרואים שזה עשוי בשבילה אבל רבי יהודה חולק רבי יהודה אומר שמחיצה מתירה אפילו ביבשה ולכן הוא אומר כותל שעל גבה תידון משום מחיצה אמר רבי יהודה סימוכין לדבריו מעשה באמה של אבל עיר שנקראת אבל שהיו מלים ממנה על פי זקנים בשבת אמרו לו ענו לו מפני שלא היה בה כשיעור כיוון שלא היה בה שיעור כרמלית רשי אומר או שזה לא היה עומק השרה או שזה לא היה רוחב ד ומה אם הם לא נהים רשות לעצמם אם אין בהם כשיעור ורק לכן התירו אז אתה מביא סיפור ממה שהיה תברר קודם את העובדות את את הפרטים לאשורן ואז תביא ראיה שמה פשוט לא היה שיעור ולכן היה מותר אומרת הגמרא הקדושה תנו רבנן עשו לה בכניסה ולא עשו לה ביציאה עשו לה ביציאה ולא עשו לה בכניסה אין ממליני ממנה בשבת אלא אם כן עשו לה מחיצה עשה תפחים ביציאה ובכניסה בעצם מחדדים שוב בדברי המשנה שלא מספיק רק בצד אחד אלא חייבים גם בכניסה לחצר וגם ביציאה רבי יהודה אומר קותל שעל גבה תדון משום מחיצה אמר רבי יהודה הוא מביא סימוכין לדבריו מעשה בעמת המים שהיית הבא מה לתיפורי והיו ממלים ממנה בשבת על פי הזקנים ומה וככל הנראה לא היה שם מחיצה אמרו לו משם ראיה כאן הגמרא מפרטת את הטיון של המשנה משום שלא הייתה עמוקת תפחים ורוכבה ד' אחד מהדברים לא היה או שניהם גם יחד לא היו ולכן זה לא קשור ולכן מותר למלות ממנה בלי שום תיקון אומרת הגמרא הקדושה תניה ידח ביתה נוספת המת המים העוברת בין החלונות זאת אומרת יש חלונות מכל צד על המת המים פחות מג משל דלי וממלא ג אין משלש דלי וממלא וכבר נראה על מה מדובר פחות מג מג ומה זה משליך אלינו למשנה רבן שמעון בן גמליאל אומר פחות מד משל דלי וממלא ד אין משלשל דלי וממלא שואלת הגמרא במה יסכינן במה מדובר שאתה נכנסתי לשיעור של גוד על מה בדיוק מדובר אילימה בעמת המים גופה זאת אומרת במה הרוחב של עמת המים והם נחלקים האם עד ג' זה לא נחשב עמת המים ומג' זה כבר נחשב ואסור או שהשיעור הוא מד ועד ד ואחית הרב דמי שואלת הגמרא לא ייתכן ואל דחיית הרב דמי אמר רבי יוחנן אין כרמלית פחותה מד לאמה כתנאי אמר לשמתי הרי המת המים היא כרמלית והמת המים היא לא פחוטה מד האם זה מחלוקת תנאים לא שמענו כזה דבר ואם כן לא ייתכן שעל כך הם נחלקים אלא אומרת הגמרא מדובר באגפיה הוא להחליף מדובר באגפיה זאת אומרת בשפה שבין הבתים לאמת המים יש איזושהיא שפה קצת יבשה והשאלה אם מותר להחליף זאת אומרת להוריד את ה להוריד את הדלי מהרשות יחיד ומרשותט יחיד לשים אותו על האגפים על השפה ומשם על הכרמלית ומכרמלית לשם ומשם הביתה זאת אומרת שאני לא משלשל מרשות היחיד ישר לכרמלית אלא שאני לוקח את זה מהכרמלית דרך אותו מקום שהוא מקום פטור כך מנסה הגמרא לומר ואז הם נחלקים האם מקום פטור הוא בג' או בד שואלת הגמרא לא יתכן הרי אנחנו למדנו את זה מספר פעמים והקיעת רבדים דמי אמר רבי יוחנן אז רגע בוא נ בוא נחדד בוא נדגיש בוא נפרט באגפה פ הוא להחליף זאת אומרת הם נחלקים לגבי כמה רוחב האגפים ולגבי להחליף זאת אומרת האם הם יכולים אחרי האם אדם יכול אחרי שהוא שלשל ומילה מהכרמלית להניח אותו על האגפים על השפה ומשם לעלות אותו הביתה ולא באופן ישיר בעצם האם מותר להשתמש במקום פטור אומרת הגמרא וקיעת רבדימי אמר רבי יוחנן מקום שאין בו ארבעה על ארבעה שימו לב אין בו ארבעה על ארבעה מותר לפני רשות היחיד ולפני רשות הרבים לחטף עליו ובלבד שלא יחליפו אז אנחנו רואים שגם במקום פטור עדיין אסור להעביר כן מה שאמרת פה להחליף אסור להחליף אסור לשים מכרמלית באותה רשות אפשר מכרמלית לרשות הזו ומהרשות הזו לכרמלית ואותו דבר מרשות היחיד לזו ומזו לרשות היחיד אבל אי אפשר להחליף אז איך פה אתה משתמש ואומר כן ברגע שזה מקום פטור השאלה אם זה בג' או בד יהיה מותר להחליף פה אנחנו רואים שבמפורש מקום פטור ואסור להחליף עונה הגמרא אתם רשויות דאורייתא שמה מדובר על מקום שהוא בין רשות היחיד לרשות הרבים זה בעצם ברגע שאתה מחליף עברת על איסור דאורייתא להעביר מרשות יחיד לרשות רבים אפילו שזה דרך מקום פטור הוא עוסר אבל כאן אחרשויות דרבנן זה סך הכל שתי חצרות סך הכל בעצם מה שעוסר אחד השני זה שתי חצרות ולכן באמת אין בעיה בעצם בואו נסגור את הדיון דיון כאן מחר נרחיב בו הלאה לראות באמת מה קורה בדברים דרבנן האם באמת אין בעיה או שכן יש בעיה ובואו נסכם מה ראינו היום אני מקווה שהדוגמאות הביאו למטרה והועילו ולא חלילה להפך בלבלו אשתדל גם עכשיו בחזרה להכניס בסיכום להכניס תמונות כדי שיתן לנו תוספת בהירות מה ראינו אמרנו רבי יהודה שמקל במים ורב חנניה בן עקביה אמרו דבר אחד רב חנאה בן עקביה אומר שגזוזטרה בלי שעשית מעליה שום שרבול ברגע שאני יכול לחקוק ולדמיין כאילו תפחים מכל כיוון זאת אומרת יש לי פה 24 תפחים על 24 תפחים שקראנו לזה 400 על 400 זה אותו דבר אני יכול להשתמש אמרה הגמרא רגע רבי יהודה לא חייב לסבור כמוהו אולי לא אומרים גם קוף וגם גוד ורבי חנן בן הקו יכול להות שהוא מתאיר רק בכינ שיש סיבה להטיר שיש להורגנים והירות וכרפיפות על פי דביו של רב חנניה מגיע הב עם שני תירים נוספים ואומר ברגע שיש לי גזוזטרה כזו שהיא קצת מרוחקת ויש בה 11 ומשהו ואני ככה לוקח ממנה נוקב מנסר טפח ומשהו ויש לי את הפינות מורידות אותם אותו דבר במידה וזה עומד וזה גובה 10עה תפחים ושישה ומה שאני יכול לקפל טפח במשהו לכל כיוון והגיע אבונברי רבי יהושע ואומר שאפילו עומד בקרן זווית מספיק לי 10ה תפחים ותפח ומשהו לכל כיוון כיפול אחד ויש לי את השרבול הזה שאני יכול דרכו לקפל דרכו לשל מתי רבי עקביה רבי חנאי בן עקבי אמר את דבריו שזה מונח באמת כי עשית כמו איזשהו משטח שזה מונח ואז באמת אני לא יכול להשתמש בשום קיר ובשום לבוד המת המים עוברת בחצר אמרנו גם בכניסה צה גם ביציאה חובה רבי יהודה אומר כותל החצר מספיק ניסה להעביר ראיה מהעיר אבל אמרנו שם לא היה שיעור ויפה וככה ראינו גם בגמרא תניה חמת המים שעוברת בין החלונות ראינו את הדיון פחות מג' או פחות מד יכול לשל יותר מכך לא הם לא יכול להיות שהם חולקים על שיעור ה המתמים כי ראינו שלפי כולם כרמלית זה ארבעה תפחים ולכן אמרה הגמרא שמדובר על הגפיה ולהחליף זאת אומרת על השפה והאם מותר להחליף לפוש בין לבין זאת אומרת בין הכרמלית שמילאתי לרשות שות הזו שהיא מקום פטור ואז לעלות ודכינו כי אמרנו שאפילו במקום פטור עדיין אסור להחליף דחתה הגמרא יש הבדל ברשויות דאורייתא לרשויות דרבנן וכאן אנחנו אוחזים מחר בסיעתא דשמיא נמשיך הלאה להרחיב בהצלחה אדירה ולהתראות מחר
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה