העמוד היומי מסכת עירובין דף עד עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף עד עמוד ב
[מוזיקה] דף עד עמוד ב היום נראה דבר מדהים נראה בגמרא מעשה שעל פניו הוא נראה כמעשה מטמיע שיוביל אותנו למסקנות חפוזות ולא נכונות בכלל נראה ששמואל פסק דין בחייו והלך ועשה מעשה אנשים שהיו שם בחצר במבוי עשו מעשה על פי הפסק של שמואל לאחר ששמואל נפטר הגיע אחד מתלמידיו של רב ובאופן אולי אפילו אפשר לומר מטריס ממש ביטל שם את ההיתר הרס את הכל את הלחי את הקורה וביטל את ההיתר של שמואל על פניו זה נראה שהלך כאן בן אדם וכביכול לאחר ששמואל נפטר הלך ועשה דין לעצמו שמואל כבר לא היה הסמכות העליונה לא הייתה והוא סבר אחרת בגלל שהוא סבר אחרת הוא הגיע והחריב הכל נראה קצת תמוע אבל במבט נוסף נראה היום נראה בהמשך הגמרא ממש לא היה שם עובדה שהשתנתה חוץ מזה ששמואל נפטר לדע עוון כולב היה עובדה מסוימת שהייתה קיימת אדז והשתנתה ופשוט הדין השתנה גם לשיטת שמואל לא היה כאן איזה מחלוקת לא היה כאן חלילה איזשהו מעשה של אמוציות וכדומה חס ושלום המעשה היה מעשה נכון ואמיתי על דעת התורה הצרופה כולם פסקו כך זה מוביל אותנו לדעת כל פעם שאתה רואה איזה דבר קורה אתה רואה איזה מעשה מתבצע לפעמים אתה רץ ומשיג מסקנות על פי רובם יהיו לא נכונות תבדוק עוד פעם כנס לפטים תבין מה למה כמה תלמידי חכמים לא סתם הולכים ועושים צלי מעשה תמיד יש משהו מאחורה רק תפקידך לברר את הדברים או לפחות אם אתה לא מברר לא להביא דעיה לא לכבוד את דעתך ולא למהר לחרוץ דין אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף עד עמוד א' אני מתחיל שתי שורות מלמטה תשמע בעצם ראינו דיון אתמול ראינו אותו מה קורה מה נקרא מבוי מה ההגדרה של מבוי שאותו ניתן להתיר על ידי לחי וקורה כמו שאנחנו כבר מכירים מראשית מסכת עירובין אז ראינו שיטת רב ושמואל ורבי יוחנן רב אומר אומר המינימום של מבוי זה שיהיה בתים וחצרות פתוחות לתוכו. שימו לב, שני חצרות שבכל אחד מהם לפחות שתי בתים. זה שיטת רב. שמואל אמר מספיק בית אחד וחצר אחד. חצר רש"י הדגיש אתמול אין חצר בלי בית. אז חצר עם בית וחוץ מזה בית בנפרד בלי חצר. אפילו אם הבית פתוח למבוי גם כן אני שם לו הגדרה של מבוי ומתיר אותו בלחי וקורה. רבי יוחנן היה מקל ביותר ואמר אפילו חצר מצד אחד וחורבה מצד שני גם כן אפשר להתיר. ראינו שהגיע תלמידו של שמואל ושאל אותו שאלה. אמר לו איך ייתכן שאתה מתיר חצר ובית? והרי כתוב במשנה חצרות ובתים ואתה נצמד ללשון המשנה. שמואל שתק ולא החזיר לו כלום. שואלת הגמרא השתיקה הזאת עד כאן אני בעצם מקדים מה ראינו אתמול. שואלת הגמרא, השתיקה הזאת הייתה כיוון שהוא קיבל את הדברים ובאמת חזר בו והוא סובר שצריך גם חצרות וגם בתים או שמה הוא פשוט שתה כי הוא לא רצה להיגר לוויכוח אבל עדיין הוא דבק בעמדתו וכבר חצרה אחת ובית אחת הופכת את המקום להגדרה של מבוי וניתן להתיר אותו מביאה הגמרא ראיה לדברים האם שמואל קיבל את דבריו של אותו תלמיד או לא תשמע דהוא מבואה כן ד עמוד א' ממש שתי שורות אחרונות תשמע דהו מבואה דעבדיר בי איבות בראי מבוי שהיה גר שם בן אדם שנקרא בשם איבוד בראי אבד לי ושר לשמואל באותו מבוי בעצם איבוט הזה היה גר שם עם עוד אדם נוסף בחצר וחוץ מזה היה שם בית ככה הבינה הגמרא ושמואל אמר אין בעיה לכי הזה יטיר את המבוי ואם כך אתה רואה מפורש ששמואל כך מבינה הגמרא כי הרי הם ידעו את הפרטים של המבוי שם והמבואי שם היה כזה שהיה שם חצר ובית ושמואל הטיר אותו לאחר שנפטר שמואל אתה רבענן שדיה רב ענן הגיע וממש שבר את הלחי כדי להורות לכולם המבוי הזה אסור בטלטול אמר אמר איבוד ברי מבוא דדייר נבי ואתינ משמי דמר שמואל איבוד ברי אמר זה המבואי שאני גר בו קבוע וקיבלתי פסק הלכה משמואל שאני יכול להתיר אותו נייתי רב ענן ברב נשאמין יבוא רב ענן מבית מדרשו של רב שפוסק כמו רב שבעצם בכזה מבוי אי אפשר להתיר אותו וילך ויעשה מעשה אני שאלתי רב וקיבלתי הלכה מאיפה הוא מאיפה הסמכות שלו להגיע ולבות טל את אותה הלכה שקיבלתי משמואל אם כן מוכיחה הגמרא שמ מינה לא קיבלה מיני אם כך רואים כאן שהוא לא קיבל את הדברים מתלמידו ושמואל עדיין דבק בעמדתו שחצר ובית מספיקה ולא כשיטת רב שצריך שני חצרות שבכל אחד מהם שני בתים אומרת הגמרא ממש לא הבנת אתה לא יודע מה היה שם המעשה רצת למסקנות לפני שביררת את העובדות לעולם אומרת הגמרא אם הלך קיבל מיני שמואל באמת קיבל ורק במקרה שיהיה שני חצרות שבכל אחד מהם שתי בתים רק בכזה מקרה המקום יקרה כמבואי המקום יחשב כמבוי ויכלו להתיר אותו פה היה מעשה מעניין וכה פשוט כך המבוי היה איבוט בראי יחד עם דייר נוסף בחצר אחת חצר נוספת שימו לב לא בית נוסף חצר נוספת שהיה שם בית של בן אדם שגר וחוץ מזה בית כנסת ושמה ואחר חז ואכיל נעמה בביתי החזן השמ של בית הכנסת היה אוכל בביתו ואתי בית בבית כנישת והיה מגיע לישון בבית כנסת זה היה העובדות נכנסת הגמרא לפרשנות מה עבר בראש של גיבורי הסיפור ואיבות בראי סבר מקום פיטרים איבוד ברי היה בטוח שמקום הפת גורם אם מקום הפת גורם אז הבית כנסת פה לא משחק לי כלום כי השמש אוכל בביתו שלא נמצא כאן במקום הוא לא אוכל בבית כנסת הוא רק ישן שם ואם כך אם מקום פיטה גרים מקום אכילה גורם אני בכלל לא מסתכל על הבית כנסת הוא כאילו לא קיים אמר איבוד בראי פרשן בראשו למה שמואל התיר את המקום למה שמואל נתן לי אפשרות לעשות כאן לחי ומבוי ולהתיר את לכי וקורה ולהתיר את המבוי פשוט מאוד כי מספיק לו בית וחצר חצר אחד של שני בתים ועוד בית עליו שאין שם שני בתים כי הבית כנסת הוא לא החשיב כבית כי השמש לא אכל שם ככה הוא חשב אבל שמואל את העמי מה האמת ששמואל הטיר את זה דאמר מקום לי נגרים האמת היא פשוט מאוד הסיבה ששמואל הטיר את זה הוא סובר מוריו שצריך בתים וחצרות. רק הוא סובר שמקום הלינה גורם ואותו שמע שהיה אוכל במקום אחר היה מגיע לישון כאן בבית כנסת אם כן יוצא שיש שני חצרות ושתי בתים והכל בא על מקומו בשלום וזו הסיבה ששמואל התירת אותו מבוי ומסביר רש"י למה רב ענן בא והחריב הכל וזרק את המ וזרק את אותו את אותו לחיורות שאסור בטלטול אומר רש"י ואשת כי שעדי רב ענן לא וחזן הבית באו בכנישת זהו היותר הזה התבטל הדבר הזה נגמר כיוון שבאופן עובדתי החזן הפסיק לישון שם בבית כנסת אז אפילו לשידת שמואל לא היה כאן על מה לסמוך כי אין כאן שתי זאת אומרת כך שמואל מודה שחייבים הוא חזר בו ככה אפשר לומר כך אומרת הגמרא הוא חזר בו והוא מודה שחייבים שני בתים שני חצרות שבכל אחד מהם שני בתים רק הוא החשיב עד עכשיו את הבית כנסת כבית איבוד בריא חשב שהוא לא הכשיב אותו כבית ולכן הוא המשיך גם לאחר מעשה שאותו חזן כבר לא ישן שמה אמר מה אכפת לי שמואל מתיר אפילו בבית וחצר הוא לא ידע את האמת ששמואל מצריך בתים וחצרות וכל מה שהוא התיר זה רק בגלל שהחזן ישן שם ולכן הגיעו לכן הגיע רב ענן ובאמת שדיי ואמר כאן אסור לטלטל אומרת הגמרא הקדושה מהב יהודה מרב מבואי שצידו אחד עובד כוכבים וצידו אחד ישראל אין מהרבין אותו דרך אלונות לאט תראו דרך פתחים למבואי מה זה הדין הזה בואו נחזור עליו עוד פעם דבר ראשון יש לנו ציור של רשי אפשר לומר ציור מעיר עיניים אבל קצת מורכב תתמקדו בו אתם רואים יש חצר של הגוי. החצר מובילה למבואי נפלא. לאותו מבוי יש חצר נוספת עם בית אחד של יהודי שמובילה למבוי. חוץ מזה, בדבוק לבית של אותו יהודי, עוד שני בתים שהם לא פתוחים למבוי, הם פתוחים רק לרשות הרבים. ובין הבתים הללו של שלושת הישראלים, יש חלונות שבעצם נותנים להם את האפשרות לערב יחדיו. השאלה היא מה קורה? האם הם יכולים לערב יחדיו שלושת הישראלים הללו ואז שלושתם יהיו מותרים לטלטל במבוי כי הם מחוברים לאותו אחד שנמצא במבוי ושמה הוא נמצא עם גוי אחד מה הדין בכזה מקרה הוא אומר אין מערבין אותו דרך חלונות לתירות דרך פתחים למבואי אגב רש"י אומר למה נקת דווקא חלונות כי זה הדרך שאין פתח בין בית לבית אבל חלונות זה דבר מצוי שואלת הגמרא כבר נבין את הטעם של הדין הזה אבל הגמרא הולכת ומפתחת אותו אמר להביא לרב יוסף אמר רב אפילו בחצר. האם רב סובר גם במקרה שלא פתוח למבוי אלא פתוח לחצר ביחד עם גוי? גם כן תאמר לי שהיהודים שהישראלים לא יכולים לערב ביחד ולהשתמש יחד בחצר. אמר לי אין כן פשוט הוא אמר את זה בין בחצר ובין במבוי והוא ממשיך ושואל אותו כדי להבין את ההיגיון מה עומד מאחורי הדברים אומר אני אמרתי לך שרב אמר את דבריו בין במבוי ובין בחצר אבל שנייה בוא נתמקד אם לא הייתי אומר לך שרב אומר שגם בחצר אותו דין מה היית חושב מה הטעם שמבוי כן וחצר לו למה שיהיה הבדל ביניהם הוא שואל אותו די לא אמר מהי אם רב לא היה אומר מה הייתי אתה חושב אבא אמינה תמה דרב משום דכסבר הן מבואי ניטה בלכי וקורה עד שיהיו בתים וחצנות פתוחים לתוכו ותרתה למה לי מה היית חושב אם לא הייתי אומר לך שהדין הוא גם בחצר רק במבוי מה היית מבין שלמה באמת במבוי היית אומר לי פשוט מאוד כי במבוי רב מצריך כמו שראינו אתמול שיהיו בתים וחצרות פתוחים לתוכו ולכן בכזה מקרה שיש רק בית אחד של יהודי אי אפשר להתיר אבל היית אומר שבמקרה של חצר במקרה של חצר אפשר לערב יחד נכון שיש פה גוי דירה עובד כוכבים לא שמע דירה ככה היית חושב לומר לי שואל אותו אם כן למה הרב צריך לו אמר את זה פעמיים אם כל הטעם שיש כאן בכל הבלאגן הזה של השלוש בתים צמודים לחצר ולמבוי ופתוחים לרשות הרבים עם כל הטעם שעומד מאחורה זה כיוון שמבואי שאין בתים וחצאות פתוחים לתוכו לא נחשב כמבוי רב אמר לי את זה אתמול במפורש למה הוא צריך לומר את זה פעם נוספת חייב להיות שיש פה טעם אחר מאחורה אומרת הגמרא לא צריכה זה כן הייתי מבין למה הרב אומר את זה פעמיים דימה אם רק מה שראינו אתמול שוא אומר במפורש אבאמינה דירת עובד כוכבים שמע מה דירה הייתי אומר נכון צריך בתים וחצרות אבל גם דירת עובד כוכבים נחשבת כמה שמלן דוד דירת עובד כוכבים לא שמע דירה לכן הוא מביא לנו מהסיפור כאן תדע לך החצרה של עובד כוכבים היא לא משמעותית בכלל ואם מאחה אם רק כאן במקרה של החצר אבא אמינה לא יודע הבתים כמה אני לא יודע כמה בתים פתוחים אני יודע שצריך חצרות שתי חצרות אבל אני לא יודע כמה בתים בכל חצר לכן כמהשמלן אתמול שהוא אמר במפורש בתים טריין אז בעצם הייתי מסתדר למצה אשתה דמר הרב אפילו חצר שרב מגיע ומוסיף לא רק במבוי אלא גם בחצר. אני יודע שטמ דרב זה לא רק בגלל. זאת אומרת ברור שרב סובר שמב לא ניתר בחצרות אלא בבתים וחצרות. אבל כאן יש משהו עוד מעבר. ברגע שהוא אומר את זה גם בחצר אני יודע תמה דרב דקסבר אסור לעשות יחיד במקום עובד כוכבים. אני לא רוצה לתת פתרונות לאותו יחיד שגר באותה חצר העובד כוכבים. כמו שאמרנו כל כך הרבה פעמים. אני לא רוצה שיגורו יהודים בשכנות לעובד כוכבים. ולכן אני לא רוצה לתת ליהודי הזה אופציה שהחצרה הזאת תהיה מותרת לו בטלטול. ונכון שיש פה עוד שני יהודים יחד שדבוקים אליו אבל הם לא פתוחים לאותה חצר. אני לא רוצה שהיהודי הזה יגור שם ולכן אני לא אתן לו שום פתרון ויאמר אסור לעשות כזה דבר. אמר רב יוסף מסיים ומסכם רב יוסף יא אחי לפי מה שאתה מסביר עכשיו היינו דשמנה עלי לרב טבלה תלמידו של רב דאמר עובד כוכבים עובד כוכבים תזמנה ולא ידע מה אמר שמעתי אותו מדבר פעמיים על המושג עובד כוכבים עכשיו אני מבין שהוא פשוט הסביר את דבריו של רב בפוטרות כך אומר רש"י בפירושו הראשון הוא פירש את הדברים של רב בהתחלה הוא דיבר על מקרה של מבוא עם עובד כוכבים ולאחר מכן הוא פירש אותו או מביא רש"י פירוש נוסף בתחילה הוא דיבר על מבוי ולאחר מכן הוא דיבר על חצר. בואו נסכם מה ראינו היום. דבר ראשון ראינו האם שמואל חזר בו או לא. ניסים להביא את הסיפור מאייבוד בריו שהוא התיר לו. אמרנו ממש ורבען הלך ו יתר. אמרנו ממש לא. פשוט היה שם חצר עם שני בתים. חצר נוספת עם בית ובית כנסת ואותו שמ שהיה ישן שם. איבוד בריא חשב שבכלל לא משחק על השינה עצם זה שיש בית אחד מספיק. וזה לא נכון. הוא שמח על השינה כמקום לינק הגרם לשיטת שמואל. ובאמת ייתכן שהוא חזר בו. רב מגיע ונותן דין מבוי כזה שבעצם גרים בו חצר אחת גוי, חצר אחת יהודי ול היהודים דבוקים עוד שני יהודים מהצד השני. אי אפשר לערב שם בשביל היהודים. השלושת היהודים לא יכולים לערב בשביל להתיר את המבוי. גם בחצר אותו דין. אם לא הייתי אומר לך שבחצר אותו דין הייתי חושב שבמבוי הוא מגיע להגיד את זה כי זה לא נקרא בתים וחצרות. ולמה הוא צריך להגיד את זה פעמיים? גם להגיד לי שלגבי דירת עובד כוכבים לא שמע דירה וגם לחדש לי שבתים וחצרות פירושו בתים וחצרות לכן הוא אמר את זה גם למעלה וגם במבוי אגב קודם טעיתי אמרתי גם למעלה וגם בחצר לא גם למעלה וגם במבוי עכשיו שהוא מגיע ואומר גם בחצר אני מבין שיש טעם נוסף אני לא רוצה לתת ליהודי אפשרות לערב את אותה חצר כיוון שהוא בא עם גוי ביחד וזה אני לא רוצה שיקרה לפי זה אומר רב יוסף רב דבל אמר פעמיים עובד כוכבים כדי ללמד אותנו על שני הדינים של תמונים כאן בהצלחה רבה ולהתראות [מוזיקה] מחר. เฮ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה