העמוד היומי מסכת עירובין דף סז עמוד א
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף סז עמוד א
[מוזיקה] דף סז עמוד א לולי תורתך שעה שועהי אז עבדתי באוניי השעה עכשיו כשאני מקליט את השיעור שעת לילה מאוחרת אני חוזה עכשיו מההלוויה של אחד מהתלמידים שלי תלמיד שהוא בעצם רב אחד מהתלמידים שהשתתף יחד איתנו בעמוד היומי מדי יום גם כשהמחלה הארורה עשתה בו שמות במשך למעלה משמונה חודשים. נחמן בן רינה, בחור בן 16, שהדהים את התחזיות של האופטימים שברופאים שנתנו לו שלושה חודשים והוא שרד שמונה חודשים. הוא לא רק שרד, הוא נאבק, נלחם וגם ניצח. היום באמת הובלנו אותו לקבורה, אבל הוא המנצח האמיתי. ניצח יום ועוד יום ועוד יום. עמד באתגרים, נאבק בגבורה. ויהיה השיעור הזה והשיעורים הבאים לזכרו ולעילוי נשמתו. אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים בדף סז עמוד א' אני רוצה לתת מוסכל יהיה גם הדברים הללו לזכרו מהעמוד שלנו אנחנו מדברים כל הזמן עירב פנימית ולא ערב חיצונית נתנו דוגמה ראינו אתמול את כל הפרמטרים את כל ההגדרות דבר נפלא ראיתי בשם אחד מגדולי החסידות יש מושג של הפנימיות של הבן אדם יש מושג של החיצוניות של הבן אדם כשאדם מערב את הפנימית ולא ירב את החיצונית זה לא נחשב לכלום זאת אומרת בן אדם שכולל במעשה עשיו את כל הדברים הפנימיים הוא נותן לקדוש ברוך הוא. אבל החיצונית את הדברים החיצוניים הוא אומר תשמע אכילה שתייה דברי עולם הזה עבודה וכדומה זה כבר לא קשור לקדוש ברוך הוא. כאן הוא פספס את האירוע. ולכן ראינו שבמקרה שערב חיצונית שערב פנימית ולא ערב חיצונית זה לא שום דבר אלא במקרים מסוימים. המושג הזה כא שיוצא לנו מהדברים אין מושג של דבר נפרד. כרגע אני עסוק בתפילה זה עבודת השם. כרגע אני בעבודה או באכילה ושתייה זה כבר לא עבודת השם. ממש לא בן אדם תפקידו לקחת גם את הדברים שנראים לכאורה כחיצוניים ולהביא אותם ולקדש אותם להביא אותם למטרה אחת לחיים של עבודת השם אומרת הגמרא הקדושה אמר לרב הונה כן שתי שורות מלמעלה אמר לרב הונה ברב יהושע לרבא ראינו אתמול שבמקרה ששמו את העירוב בפנימית ואחד מבני החיצונית לא ערב אז בני הפנימית יכולים לומר אוקיי תבטל נסגור את הדלת ונשתמש אבל במקרה שאחד מהפנימית לא ערב אי אפשר אפשר להשתמש בטיון הזה? אי אפשר לומר תבטל. למה? כי הסברנו שאין מבטלין מחצר לחצר. אז הוא לא יכול לבטל לבני החיצונה. שואלת הגמרא שאלה נפלאה. אמר לרב הונה בר דרבי יהושע לרבא וכי שכח מן הפנימית ולא ערב אמ שתיהן אסורות. למה במקרה שאחד מן הפנימית שכחת? אתה אומר שהוא לא יכול לבטלטל אי פנימית לבני פנימית ותהיתי חיצונה ותשתי בעדי. זאת אומרת שהוא יבטל רק לבני הפנימית שהם בני חצרו. והחיצונית אוטומטי הותר. למה היא אוטומטי תותר? בוא נבין. אומרת הגמרא, כמן כי רבי אליעזר דאמר אינו צריך לבטל רשות לכל אחד ואחד. ובאמת לפי רבי אליעזר, ברגע שאתה מבטל את זה רק לפנימית, כבר החיצונה באוטומט נעלמים. זה לא נקרא שאתה מבטל לבני לבני החיצונה. אז באמת אפשר לעשות זאת. אבל כי קאמינה לרבנן דאמרי צריך לבטל לכל אחד ואחד. כך הוא עונה לו. ברגע שצריך לבטל לכל אחד ואחד, אתה צריך לבטל גם לבני החיצונה. ואי אפשר לבטל מחצר לחצר בעצם לפי רבי אליעזר למה אפשר כי בני בני החיצונה גם כרגע נחשבים כבני הפנימית כיוון שעירובם שם ולכן אתה לא מבטל להם אישית אתה מבטל לאחד מבני הפנימית ואוטומטי הם מתבטלים זה מצוין אבל לפי רבנן שצריך לבטל לכל אחד ואחד אז גם לבני החיצונית צריך לבטל בנפרד כאן אני כבר לא מחשיב אותם כבניה הפנימית ולכן אי אפשר לבטל להם וכמו שראינו אתמול שבעצם הוא דבק במילותיו של שמואל במאט האחוזים שהן מבטלים מחצה לחצר כלל מספרת הגמרא דבר נפלא רב חיסדה ורב ששת כיפג בעדדי שהם הגיעו לדיון הלכתי רב חיזדה מראתן סיפתי ממתני דרב ששת רב חיזדה ספתותיו היו נרתאות זאת אומרת הוא היה פוחד מעוצמת הידע של רב ששת הוא ידע כל כך הרבה משניות הוא אמר כל דבר שאני אגיד לו הוא אמצא איזשהו משנה לפרוך לשאול להקשות הוא ממש רעד ואילו אב ששת מהתקולגופי כל גופו נרתה מפלפול לדרב חיסדה כשהוא היה צריך לומר איזה דבר תורה הוא פחד הוא אמר לך תדע מאיפה רב חיסדה יצניח לי כאן בכוח פלפולו העמוק יביא לי שאלה יביא לי קושיה ובכל אופן הם ידיינו יחדיו בא מני רב חיסדה מרב ששת מה הדין כך שני בתים משני צידי רשות הרבים לכאורה אין כל קשר ביניהם בית אחד בצד זה בית אחד בעבר השני אין להם אופציה לא לערב לא לבטל כלום שום דבר ובאו נוכרים והקיפו מחיצה בשבת נוכרים הקיפו אותה מחיצה בשבת רש"י שמדגיש כל מחיצה שנעשת בשבת, גם אם יהודי עושה עושה אותה, בין בשוגג, בין במזיד, היא נחשבת כמחיצה והמקום שבתוכו נחשב כמוף, בטח כאן שנוכרים עשו את זה, מה קורה? מה הוא אז עכשיו האם הם יכולים לבטל את רשותם זה לזה או שהם מסובכים? כי כרגע הם מוקפים יחדיו ויש להם בעיה להוציא לאותה חצר שנתאוותה כאן בעצם נהיה כאן איזשהו חצר, מותר להם, אסור להם להוציא כי אחד עוסר על השני? השאלה אם מותר לבטל או לא. והוא ממשיך ומסביר את הקושיה על בדמנדה אמר אין ביטול רשות מחצר לחצר לא תיבא אליך מי שאומר שאין מושג לבטל מחצר לחצר והרציונל שעומד מאחורה זה כיוון שהם לא יכולים לעסור אחד על השני והם לא יכולים לבטל אחד לשני זאת אומרת כיוון שהם לא אוסרים וכיוון שהם לא יכולים גם לערב יחדיו לכן הם לא יכולים לבטל אז גם כאן אין לנו שום שאלה למה אשתא די באי להרו ומאתמול מצוהר והם לא חייבים להרב אבל אני יכולים להערב אתם זוכרים את הדוגמה שראינו אתמול אתמול ושלשום ראינו דוגמה שאומרת שתי חצרות שיש פתח ביניהם אבל לכל אחד יש פתח נפרד ברשות הרבים הם לא עוסרים הם גם לא חייבים לערב הם יכולים לערב בכזה מקרה הוא אומר אין מבטלים כאן במקרה שלנו לא רק שהם לא ערבו מאתמול הם גם לא יכלו לערב מאתמול אשתה דאייב להערו ומאתמול מצו מערבה ואותם חצרות שנמצאים יחדיו כבר מערב שבת הם אמנם לא זקוקים לעירוב אבל אם הם היו רוצים לערב הם יכלו בכל אופן פן אתה אומר לי שהם לא יכולים לבטל ואם כך כאן לא אמרת אין ביטול או לא ישות מחצר לחצר אחה אצלנו די באי להרו ומאתמול לא מצימה וכי לא היה כאן בכלל מחיצה לא כל שכן שלא יכולים כי תיבה אליך אז לפי מי שאומר אין מבטלים מחצר לחצר ברור שאי אפשר כי תיבה אליך מתי כן יהיה קושיה עליבה דמן דאמר יש ביטול רשות מחצר לחצר ראינו שיש מן דאמר שיש כן רשי אומר ואף על גבד איןסרין כאן השאלה מדגיש גיש רש"י ואני קורא את הלשון של רש"י ואף על גב דתלקה חדמיה שמה בעצם הם לא יכולים הם לא יכולים זאת אומרת הם לא עוסרים אבל הם כן יכולים לערב ראינו שני פרמטרים היכולת לערב והיכולת לאסור בחצר הזו אמנם הם לא יכולים לאסור אבל הם יכולים לערב אומר המנד אמר שהם מערבים מחצר לחצר ברגע שיש פרמטר אחד זה בסדר אז לפחות יש אחד לפי שיטתו זה השאלה שלי עלבה דמנדה אמר יש ביטול רשות מחצר לחצר אין דווקא אתם די באי להרומת מעצו מערבה ולכן בטולנם ממצבטל כיוון שהם באמת יכלו לערב לכן הם גם יכולים לבטל אבל אח במקרה שלנו של שני בתים ניטרלים שאין ביניהם כל קשר שהקיפו את המחיצה במהלך השבת דלא מעץ לי מאר ומאמול אז בטולנ מי לא מצלי מבטל אודילמה לא שנה או שתאמר לי שאין כלל שינוי ובאמת רש"י אומר גם את זה לא צריך מדעה לא כפיד הנמי לא כפיד מתוך זה שאתה לא צריך שיהיה את היכולת לאסור גם לא צריך שיהיה את היכולת לערב ואפילו שני חצרות שאין בהם שלכאורה במבט ראשון אין ביניהם כל קשר בערב שבת הם לא יכלו אפילו לערב ביחד בטח שלא לאסור אחד על השני כרגע בשבת הם יכולים לבטל אמר לי כן בעצם את כל זה שואל רב חיסדה את רב ששת אמר לי עונה לו רב חיסדה ואומר אין מבטלים למה אומר רשי דחדמיה בעינין זאת אומרת גם לפי מי שאומר שמערבים מחצר שמבטלים מחצר לחצר זה דווקא כיוון שהיה להם את האפשרות לערב מאתמול. הם אמנם לא עוסרים, אבל הם יכלו לערב. כאן אפילו עירוב הם לא יכלו לעשות ולכן אין מבטלין ברור ופשוט. שואלת הגמרא שאלה נוספת מת נוכרי בשבת. רב חיסדה שואל את רב ששת הרי ידוע לנו ששני ישראלים יחד עם נוכרי בחצר הוא עוסר עליהם צריכים לזכור את רשותו. הם לא שחו את רשותו ואותו נוכרי מת בשבת. אליבדמנדה אמר סוכרין לפי מי שאומר ראינו שכשבא גוי במהלך השבת אפשר לזכור ממנו. וכמו שרשי אמר שם כבר לאחר שאתה סוחר ממנו במהלך השבת אתה צריך גם לבטל אז לא תיבא אליך אשתטר תאבדינן מותר לעשות במהלך השבת שני דברים גם לזכור וגם לבטל חד מי באייר רק לבטל פה אני לא צריך לזכור הגוי מת אלא כי תי בא אליך עליבדמנד אמר אין סוחרין לפי מי שאומר שלא סוחרים במהלך השבת השאלה היא כך האם תרת תהו דלא אבדינן אחדבדינן שני דברים יחדיו גם לזכור וגם לבטל רשות את זה אני לא עושה אבל דבר אחד כן הודילמה לא שנה או שתאמר לא כמו שאני אומר לך ששני דברים לא עושים כך גם דבר אחד לא עושים אמר לי אני אומר מבטלין ואמנונה אמר אין מבטלין זאת אומרת כך עונה רב ששתד אני אומר שמבטלים ובאמת זה לא דומה למה אומר רשי דאחה באו מיגר והרו ומאמול מהצו דה כאן הם יכלו לזכור מאתמול במקרה שראינו למעלה הגוי לא היה כאן אתמול לא יכלו לזכור ממנו אבל כאן הם היו יכולים ולכן גם אפשר לבטל ואילו המנונה חולק ואומר אין מבטלים כיוון שהם שהם לא יכלו לערב. איך רש"י אומר? כיוון דאי באו ארו מאתמול לא מצו אבד בלא שכירות. הם הרי לא יכלו לערב. הם היו צריכים לעשות דבר נוסף קודם שכירות. ולכן זה לא נקרא שיכלו לערב. ולכן גם עכשיו לא מבטלים. ממשיכה הגמרא ואומרת המאבי יהודה אמר שמואל מה קורה יהודי גר עם גוי? שני יהודים כן שבמקרה שהגוי עוסר עליהם גרים עם גוי הוא עוסר עליהם. הם צריכים לזכור את רשותו. אומר שמואל נוכרי שיש לו פתח ארבע על ארבע פתוח לבקעה. זאת אומרת יש לו פתח אחד למבוי ולכן אני מבין שהוא עוסר על היהודים אבל ברגע שיש לו כניסה אחורית שפתוח יש שיר לביקאה אפילו מכניס ומוציא קרונות גמלים וקרונות כל היום כולו דרך מבוי הוא משתמש במבוי בפתח הזה כרגע בשבת אין עושה בני מבוי מהתאמה בפתחה דמייחד לי בהווא ניכללי זאת אומרת הרבה יותר נוח לו רשי אומר יש שם אוויר יש יותר מרחב בביקם מבואו מקום צר ולכן ברגע שיש לו פתח נוסף עיקר תשמישו הוא שם שם נכון שכרגע הוא מעביר גמלים וקרונות כאן אבל עיקר את השבישו הוא דווקא שם בפתח הזה של הביקה ולכן זה נחשב פתח זה נחשב הפתח שלו הפתח למבואי לא נחשב כפתחו והוא לא עוסר עליהם שואלת הגמרא היא בא אלה הוא פתוח לקרפ מה הוא מה קורה אם זה פתוח לקרפת לביקה שהכל פתוח שהכל זמין שהכל ככה הכל פתוח לו מול העיניים אלא פתוח לקרפ למקום שהוא מוקף מה הוא אומרת הגמרא אמרב נחמן רע ממשי דאולפנה רש"י אומר שמע מרבו ורבו מרבו אפילו פתוח לקרפ גם כן רש"י אומר כיוון שיש בשם מרחבים יותר מאשר מבוי את זה אני מחשיב כפתחו ורק שמה הוא שתמש ומחר בעזרת השם נראה את שיטת רבא ורב יוסף בעניין זה בואו נסכם מה ראינו אתמול דבר ראשון למה אם אחד מבני הפנימית שכח הוא לא יכול לבטל אמרנו האמת היא לא למה לא אלא לפי רבי אליעזר הוא יכול כי הוא מבטל לאחד והאחרים אוטומטים מתבטלים אז הוא יבטל לאחד מבני פנימית אבל לפי חכמים שצריך לבטל לכל אחד ואחד אחד אי אפשר לעשות את זה. רב חיסדה היה רועד מהמשניות של רב ששת. רב ששת מכוח פלפולו של רב חיסדה. שאלה שני שאלות שאל רב חיסדה את רב ששת. דבר ראשון מה קורה שני בתים משני צידי רשות הרבים שהקיפו אותם במהלך השבת? לפי מי שאומר שאין מבטלים מחצר חצר ברור שאין שאלה. השאלה לפי מי שאומר שכן שמה אמנם הם לא עושים אבל הם כן מערבים. זאת אומרת אחד מהם או שתמר לי שלא צריך כלום. ואמרנו שלא מבטלים כי לפחות דבר אחד צריך. שאלה השנייה, מת הגוי בשבת? לפי מי שאומר שאין סוכרין? ברור סליחה, לפי מי שאומר שסוכרין, אם סוכרין בטח שמבטלים. אם גם סוחרים וגם מבטלים בטח שרק מבטלים. לפי מי שאומר שלא סוכרים, השאלה אם רק מבטלים. וראינו על זה מחלוקת בין רב ששת לאמנונה. ודבר נוסף נוכרי שבעיקרון הוא עושה. ברגע שיש לו פתח ראינו גם לביכ ואפילו לקרפיוף. כיוון שהוא רחב יותר משתמשים הוא משתמש בו ואח ורק בו. ועל אף שבשבת הזאת כרגע הוא משתמש גם בפתח של המבוי. אני לא מחשיב את זה כלל והוא לא יעסור. בהצלחה רבה ואדירה ולהתראות מחר. [מוזיקה] เ
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה