העמוד היומי מסכת עירובין דף נב עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף נב עמוד ב
[מוזיקה] דף נב עמוד ב מסופר על מלך שהציב בנה בעיר הבירה בניין גבוה מאוד גורד שחקים קומה על גבי קומה על גבי קומה אין ספור מדרגות והודיע על תחרות לכל בני מדינתו מי שהתאמץ ויגיע לקומה העליונה יזכה בפרס כספי גבוה חלקם חלק מאלה ששמעו את זה רק מלהסתכל על המגדל נהיה להם קוצר הנשימה בשבת אין להם מעלית שבת בבית קומה רביעית הם כבר לא שורדים אין על מה לדבר אפילו לא הגיעו לתחרות חלקם אנשים אחרים הגיעו נכנסו לתוך המגדל התרשמו מהמדרגות כל מדרגה חצי מטר אמרו אין על מה לדבר אנחנו לא עולים את זה פרשו חזרו הביתה וחלקם הקשנים אמרו אנחנו מנסים חלקם החלו לעלות פרשו בקומה חמישית שביעית 10ית 12 15 22 35 פרשו אין על מה לדבר אין סיכוי להגיד גיע קומות על גבי קומות 120 קומות מגדל אחד לא התייאש המשיך לעלות עלה לקומה 40 ו42 43 ו-45 וכולם אומרים לו תגיד לי את הנורמלי צועקים לו מלמטה אחי היקר אין לך סיכוי לפרוש והוא מתאמץ ובשארית כוחותיו עולה ועולה ומגיע לקומה ה-60 של המגדל ושמה מחכה לו שומר ראש הדור מראה לו מחווה לו על המעלית אומר לו כנס בבקשה למעלית תלחץ על קומה 120 הגעת ליעד הנה הגעת במאמצך על הקומה העליונה ושם הוא קיבל את הפרס הכספי הגבוה. מה זה אומר לנו? ממך לא מבקשים אף פעם להצליח. מבקשים ממך להתאמץ. כשתעשה את המירב, כשתעשה את המיטב כבר ישדרגו אותך עד הסוף. היום בעמוד שלנו אנחנו נראה גם כן מוסע השכל באותו רעיון שממנו לקחתי את המוסק הנפלא הזה. אנחנו נראה בן אדם שהכשיך לו מחוץ לתחום. הוא יודע ואומרים לו את זה אנשים שנמצאים איתו. תשמע אין לך 2000 ממה עד לעיר. אין לך מה ללכת. תשאר פה, תלך, לא תצליח להיכנס לעיר. העיר לא בטווח שלך. בכל אופן, אנחנו אומרים, ברגע שהוא נכנס לטווח מסוים ליד העיר, משדרגים אותו ואומרים לו כאילו אתה בתוך העיר. כיוון שיש טועים, לא היה באופן מדויק המידות, בכל אופן, עצם זה הוא עשה מאמץ. הוא לא שמע לאחרים שאמרו לו אחרת. משדרגים אותו, אומרים לו, "תכנס לתוך העיר ויש לך את תחום שבת בתוך כל העיר, תלך כמה שאתה רוצה." בכל פעם שאנחנו חושבים בדבר רוחני או בדבר גשמי שזהו הגענו לסוף ואנחנו רוצים לפרוש נאמר לעצמנו אחי היקר כן כל אחד יאמר את זה לעצמו תן עוד מאמץ אחד אחרון על הגז פעם אחת אחרונה אולי זה מה שיקדם אותך אולי זה מה שיפתח לך את המעלית ויביא אותך עד ליעד אל תתייאש אומרת הגמרא הקדושה ועל מה אנחנו הולכים לדבר בדף המרגש הזה של העמוד האחרון של של פרק רביעי אנחנו הולכים דבר ראשון לדבר על רבי מאיר שראינו במשנה שדיבר על חמר גמל ועוד משנה אחת שאנחנו כבר מכירים אותה, כבר הבאנו אותה מספר פעמים לעניין אדם שיוצא מחוץ לתחום ויש לו מושג שנקרא הבלאת תחומין האם מסתכלים עליו או לא ועוד משנה אחת אחרונה קטנטנה שהיתה נסיים בסיעתא דשמיא את הפרק ובסוף השיעור מחכה לכם מטלה חכו עד הסוף ותשמעו את המטלה אומרת הגמרא הקדושה ואנחנו מתחילים דף נב עמוד ב רבי מאיר אומר שורה אחת מלמעלה ראינו במשנה רבי מאיר אומר כל שיכול לערב ולא ערב הוא נחשב כחמר גמל. על מה מדובר במשנה? במשנה מדובר על בן אדם שיצא כבר לדרך והחזירו חברו. הוא יצא לדרך על מנת להחזיק לשים בעירוב. החזירו חברו, אמר לו קר מדי, חם מדי, אל תצא. אמר רבי יהודה, כיוון שהוא כבר החזיק בדרך, אני הוא נחשב כאני ואני מתיר לו לשבוט איך בצורה של אמירה, בצורה של ערב ברגליו ולא צריך לשלוח פת. ראינו בגמרא מה הוא כן צריך לעשות, מה הוא לא צריך לעשות. נחלקו בזה המוראים אבל בכל אופן הוא נחשב כאילו הוא כבר החזיק בדרך רבי מאיר חולק מכל וחול ואומר בעצם שתי חידושים במשנה דבר ראשון אדם שהחזיק בדרך נקרא עשיר דבר שני שימו לב הוא אולי אפילו החשוב יותר השיר שאמר שביטתי במקום פלוני רק אמר ולא הלך והניח שםפת לא רק שהוא לא הרוויח את אותו מקום אלא אפילו הוא הפסיד את כל שאר תחומו זה כאילו אמר אני רוצה לסלק את כל התחומים את כל התחום האחר שלי ושמה כמובן הוא לא קנה ולכן מה שנותר לו זה רק מביתו לאותו עירוב שאיזה ממה נפשך קיים לו בעברית או יותר נכון בעירובינית אנחנו קוראים לזה חמר גמל יש לו רק את השטח שבין ביתו לעירובו אומרת הגמרא ראינו במשנה רבי מאיר אומר כל שיכול לערב שואלת הגמרא למה רבי מאיר צריך לומר לנו במשנה שהוא הופך לחמר גמל שיאמר רבי מאיר הרי זה ספק עירוב אנחנו כבר יודעים את דעתו של רבי מאיר מהמשניות הקודמות ראינו את זה כבר אנחנו מתי לכת יש לנו עבר עבר מבטיח בעירובין ואנחנו כבר יודעים שברגע שזה ספק רבי מאיר אומר שאותו בן אדם ניחמר גמל תאמר שהעניין פה זה ספק עירוב ואם כך שואלת הגמרא התנין חדזמנה ספק כן מקרה שאמרנו אדם מניח עירוב והוא התגלגל נשרף נעלם אני לא יודע אם בשעה קריטית של א בין השמשות העירוב היה קיים או לא אמרנו ש זה נקרא בעצם ספק רבי מא ורבי יהודה אומרים הרי זה חמר גמל ואם כך תאמר נידון כספק אני אבין שפירושו חמר גמל אונה הגמרא אמר רב ששת לא יש לנו כאן חידוד מיוחד לא תמת דרבי מאיר ספק ירב ספק לא ירב הוא דאבחמר גמל אבל כאן שוודאי לא ירב אז לא אבחמר גמל ואני משאיר אותו למצער לכל הפחות בביתו הרי כאן במשנה רבי מאיר אומר תקשיב לא הפכת לאני וממילא כשמרת עירובי במקום פלוני ולא שמת פת לא נחשב כעירוב אז הייתי חושב אם זה לא נחשב כעירוב זה לא הופך לספק אלא פשוט הוא נשאר במקומו לא הייתי אומר שבכזה מקרה הוא מפסיד גם את את ה-2000 ממה לכל כל רוח מביתו ולכן הוא חייב להדגיש ולומר לנו אלא אפילו ודאי לא ערב אבך אמר גמל דאחה במקרה שלנו של המשנה ודאי לא ערב רבי מאיר אומר זה לא נחשב כעירוב כיוון שאתה לא הופך לאני ובכל אופן אבך אמר גמל את ההדגשה הזו שגם במקרה שבאופן ודאי לא הרבת אבל סילקת את עצמך מכל המקומות האחרים כי במוח שלך כן חשבת שאתה מערב שם זה החידוש שאתה הופך לחמר גמל ולכן רבי מאיר לא רצה לומר שהוא נהיה ספק כי אז לא הייתי מבין שגם במקרה שוודאי הוא לא ערב, הוא גם כן נחשב כחמר גמל. עכשיו ראינו בן אדם שיוצא מעבר ל2000 אמה מתחומו, מביתו, מעירו, הוא נשאר רק בארבע עמות ואסור לו לזוז מאותם ארבע עמות. שואלת הגמרא, מה קורה אם הוא יצא עמה אחת? ברגע שהוא יצא עמה אחת ואתה מקיף סביבו ארבע עמות, חלק מארבע אמותיו מובלאות בתוך התחום. בעצם הוא יכול להיכנס חזרה לתוך התחום בטווח של הארבע עמות החדשות שנתת לו. השאלה אם זה שהוא מובלא בתחום, הוא יכול להמשיך הלאה או לא? אומרת המשנה דעתנקמה מי שיצא חוץ לתחום ורשי מדגיש שמדובר במזיד ומדת ושלא לשם מצווה כי אם זה אחד מהדברים האלה כבר ראינו קודם שזה תלוי במחלוקת ברגע שהוא יצא במזיד מדעת לא לשם מצווה אפילו אמה אחת לא יכנס מה שמ כאן שאין את המושג אבלת תחומין רבי אליעזר אומר שתיים יכנס שלוש לא יכנס אם הוא יצא עד שתי אמות יכנס ולמה רבי רבי אליעזר סובר אם אתם זוכרים ראינו את זה שאת הארבע עמות שאדם מקבל מקבל סביבו שתי עמות לכל כיוון ולכן עד שתי עמות שהוא יוצא עדיין שתי עמות המובלאות הארבע עמות שהוא מקבל שתי עמות מתוכם מובלאים בתוך תחומו או או יותר נכון חלק מהשתי עמות שלאחוריו כן בוא נאמר הוא הולך קדימה מתרחק מאירו מתרחק מתרחק יצא אמה וכמעט שתי עמות בכל אופן כרגע שאני מרבע לו ארבע עמות סוף האמה סוף האמה שלאחוריו היא נכנסת לתוך תחום העיר ולכן אני אומר לו בבקשה תיכנס כי יש מושג שלא תחומים אבל אם הוא יצא שלוש עמות כבר לא יכנס. כי שוב, ברגע שהוא יצא שלוש עמות ואתה נותן לו ארבע עמות, שזה שתי עמות לכל רוח, אם הוא יחזור לאחוריו, אז שתי עמות מסתיימים אמה לפני סוף העיר ולכן לא יכנס. אומרת הגמרא הקדושה, אמר רבי חנינא, רגלו אחת בתוך התחום ורגלו אחת חוץ לתחום לא יכנס. שימו לב, אפילו אם רגל אחת מחוץ לתחום כבר לא יכנס. תכתיב אם תשיב משבת רגליך אמנם כתוב רגליך לשון רבים אבל לא כתוב רגליך עם י בן הל לכ רגלך כתיב כמו רגל אחת כדי לומר כבר הוצאת רגל אחת כבר אתה לא יכול לחזור חזרה לתוך התחום כמובן כשיטת הנקמה במשנה שחוץ לתחום נחשב ברגע שיצאת ולא מעניין אותי העניין של אבלת תחומים שואלת הגמרא והתניה רגלו אחת בתוך התחום רגלו אחת חוץ לתחום כן יכנס אז איך רב חנינאה מגיע ואומר אפילו רגל אחת מחוץ לתחום כבר לא יכנס אונה הגמרא מני אחרים זה שיטת אחרים דתניה אחרים אומרים למקום שרובו הוא נזכר למקום שאדם נמצא למקום שרובו של אדם נמצא לשם הוא נזכר זאת אומרת לשם אני מטיל אותו וכיוון שכאן רובו עדיין בתוך התחום רק רגל אחת יצאה מחוץ לתחום והאמת היא שאומרים המפרשים אני לא מסתכל בדיוק איפה רובו באמת מבחינה מציאותית אלא כל עוד והוא לא הוציא את כולו אני טולה שהוא עדיין והוציא רק רגל אחת אני אומר שהוא עדיין נמצא בתוך התחום ויכול להיכנס חזרה אז בעצם יש לנו כאן באמת מחלוקת מה שכתוב יכנס זה שיטת אחרים ואילו רבי חנינא שאומר לא יכנס הוא כשיטת חכמים החולקים על אחרים יקד אמר יש אומרים את אותו רעיון בדיוק בהפך אמר רבי חנינה רגלו אחת בתוך התחום ורגלו אחת חוץ לתחום יכנס מותר לו לחזור חזרה לתחומו דכתיב אם תשיב משבת רגליך עליו שכתוב רגלך בלי י אני קורא את זה רגליך והולכים לפי איך שקוראים ולכן אם תשאבת רגליך רגליך קרינן לומר שעד שיצא בשני רגליים זה לא נקרא יציאה מחוץ לתחום ולכן אם יצא ברגל אחת יכנס חזרה שואלת הגמרא והתניה לא יכנס יש לנו ברייתה שכתוב במפורש לא יכנס אונה הגמרא דאמר רבי חנינא אומר כמו אחרים שראינו מקודם כשיטת אחרים שעל פי רוב זה רבי מאיר דתניה למקום שרובו הוא נזכר מקום שרובו נמצא שמה אני מטיל אותו שמה אני מחשיב כאילו הוא נמצא ולכן הוא יכול להיכנס וכך רבי חנינא סובר כדעת אחרים ואילו הברייתא היא כדעת החולקים עליו מביאה הגמרא ציטות מהמשנה רבי אליעזר אומר אדם שיצא שתי עמות שתיים יכנס שלוש לא יכנס שואלת הגמרא והתניה רבי אליעזר אומר אחת יכנס שתיים לא יכנס אם כך רואים ממש בניגוד לדברי משנתנו עונה הגמרא לו קשיה אה דעקרחדה וכמתרתה כשאני אומר שתיים אני מתכוון שהוא יצא אחת ונמצא בתוך האמה השנייה ואז מותר לו להיכנס וכשאני אומר לך שתיים לא יכנס פירושו שהוא סיים את כל השתיים ונמצא כבר בהמה השלישית ועד הקרטרת וכמה תלט פשוט מאוד כשאומר לך אמה אחת כן שתיים לא הוא מתכוון שסיימת את השתיים אתה עומד באמה השלישית אז באמת אל תיכנס כשאומר לך בשתיים יכנס הוא מתכוון כשאתה עומד עדיין באמצע המה השנייה ואז כפי שאמרנו כשאתה מקיף סביבך ארבע עמות עדיין זה נבלא בתוך התחום הקודם שלך ולכן מותר לך להיכנס שואלת הגמרא והתניה רבי אליעזר אומר אפילו אמה אחת לא יכנס ואם כן אנחנו רואים במפורש פה אתה כבר לא יכול להסביר לי בתוך האמה גמר את האמה אמה אחת כבר לא יכנס אונה הגמרא כי תניה היא שימו לב למוד למוד מודד יש דין מיוחד דתנן הוא למודד מה זה מודד אדם שהולך בדרך ופתאום חשכה לו ויש לו רק 2000 אמה בעצם הוא קנה את שביטתו באמצע שום מקום הוא יש לו 2000 אמה וטו לא זאת אומרת גם אם הוא נכנס לתוך העיר אחרי 1500 אמה יש לו עיר אסור לו ללכת את כל העיר יש לו רק 500 אמה בתוך העיר וזהו ואם היא נגמרת באמצע העיר בום הוא צריך לעצור אז אותו דבר אם הוא מגיע ל אם הוא מגיע לסמוך לתחילת העיר אפילו אמר אחת גם כן לא יכנס דנן הוא למודד שאמרו הוא נותנים לו 2000 אמה אפילו סוף מידתו קלה במערה הוא לא נכנס אסור לו ללכת מעבר ל2000 הפסיעות שהוא מדד זה ה2000 המשו ואפילו אם הוא נכנס לתוך היקף לתוך מקום מגודר לתוך עיר לתוך מערה לא משנה לי לאיפה מגיע אך ורק עד מקום שקלה 2000 אמה ולא יותר ועל זה רבי אליעזר אומר אפילו הגעת אמה אחת מעבר מחוץ לעיר גם כן אלכנס תישאר במקומך עד עכשיו עסקנו במשנה מה קורה המשנה הנוכחית מה קורה בן אדם שנמצא שבת בעירו יצא מעבר לתחום ואז הידיינו האם הבלה תחומין מילטא או לו מילתא עכשיו המשנה באה הולכת לעסוק בדבר אחר לחלוטין בן אדם שבט מחוץ לעיר האמת היא שלא כתוב כאן במפורש במה המשנה עוסקת אני אעמיד אותה בשני אפשרויות שכך יצא לי למסקנה אם למישהו אחר יצא משהו אחר אשמח לשמוע המשנה שלנו עוסקת במקרה שבן אדם נמצא באיזשהו פונדק מחוץ לעיר באמצע שום מקום שמה הוא שובט למחרת הוא יוצא ובעצם מתחיל ללכת לכיוון העיר הקרובה. אומר, בוא נראה אם זה בתוך טווח 2000 אמה, מעבר ל2000 אמה. ואז הוא רואה היו אנשים שלוחי בית דין, אנשים מתנדבים שהיו מציבים, היו מודדים 2000 ממה ממקומות מסוימים ומציבים שלט עד כאן תחום שבת. אותו בן אדם מגיע ובעצם לאחר שהוא הולך הולך הולך רואה שלט לאלה ששבטו באותו פונדק פלוני ששם הוא היה. עד כאן תחום שבת. אבל מה לעשות שממש אמא לאחר מכן הוא רואה את ידידו הטוב או שהוא רואה איזה בית ששם אפשר להשתקע? מותר לו ללכת שם או אסור? אומרת המשנה, מי שהכשיך חוץ לתחום אפילו אמה אחת לא יכנס, אסור לו להיכנס לתוך העיר. אתה במרחק אמה, אין מה לעשות. אבל רבי שמעון אומר אפילו 15 עמות יכנס. אפילו במרחק יש לו טווח, ספר, 15 אמה. למה שאין המשוכות ממצאים את המידות מפני התועין. אותם אלה שמודדים לא שמים על הקסקס. הם תמיד לוקחים ספר. בגלל שתמיד יש כאלה שטועים ולא רוצים שיגיעו על הקסקס. שמישהו יעבור בפסיעה אחת כבר הוא יפספס את כל התחום הוא נחשב כיוצא מחוץ לתחום ולכן אמרו לא יש 15 אמה שזה הספר לכל הכיוונים תנא מסבירה הגמרא מה זה מפני הטוען מפני תורה המידה כמו שאמרנו יש כאלה שטועים וממשיכים הלאה ולכן לקחנו את הספר ככה מסביר רש"י בפירושו הראשון בפירוש השני אומר רש"י פשוט מאוד הרי איך היו מודדים 2000 אמה היו לוקחים חבלים חבלים שכפי שראינו וכפי שכבר נראה שעוד מעט נראה לא יותר מ-50 אמה לחבל כי ברגע שהוא יותר מ-50 אמה אתה לא יכול למתוח אותו כראוי 50 אמה לחבל 2000 אמה זאת אומרת 40 חבלים יש לך 40 חבלים כל פעם שתי אנשים צריכים לאחוז את החבלים אז מתמעט מהמידה המקום אחיזת יד שלהם זה טפח וחצי אצבע מכל כיוון כך מחשב רשי ביחד על כל חבל יש לנו 40 חבלים כל חבל זה טפחיים ואצבע שני תפחים ואצבע חשבו לכל ה-40 חבלים שיש לנו זה 80 תפחים ו40 אצבעות. 40 אצבעות הופכים להיות 10ה תפחים ביחד 90 תפחים. 90 תפחים זה 15 אמה. זה החשבון של רש"י. ולכן זה הספר. זה אפשרות אחת שהמנתי את המשנה שאנחנו מעמידים את המשנה. אפשרות נוספת לומר זה בן אדם כמו שראינו בן אדם שנמצא מחוץ לעיר. אם העיר בתוך 2000 ממש שלו הוא יכול לקנות שם שביטה ואז הוא הופך להיות חלק מבני העיר. עכשיו השאלה הוא לא יודע אם זה 2000 אמה או לא. הוא קודם קנה שביטה באותו מקום ואז מתקרב לכיוון העיר ואז הוא מגיע בדיוק אמה אחת מעבר ל2000 אמה של תחום שבת של העיר. ברגע שהוא יכנס ל-2000 ממש של תחום שבת הוא כבר יחשב כב כבן העיר. הוא במרחק אמה אחת. תנקמה אומר אמה זה אמה. בום יקוב הדין את ההר אל תיכנס. ואילו רבי שמעון אומר לי יש לך טווח של 15 אמה. נראה לי זה אותו רעיון, זה אותו כיוון. שניהם אותו רעיון. אם מישהו יודע אחרת שמח שיאיר את עיניי. בוא נסכם. וכפי שאמרנו יש לכם גם מטלה מיד אחרי לא לברוח הסיכום הוא כך ראינו את רבי מאיר אומר כל שיכול לערב הדגשנו גם למה רבי מאיר אומר את זה פה שוב כי כאן הוא ברור לו ערב ובכל אופן הוא הופך להיות חמר גמל לאחר מכן ראינו את המשנה מי שיצא חוץ לתחום לפי תנקמה אפילו אמה אחת לא יכנס לפי למה כהבלת תחומין לו מילטא לפי רבי אליעזר יכנס כהבלא תחומין מילתא ראינו את רב חנינא שרגלו אחת מחוץ לתחום אחת בתוך התחום לייק דאומרה הראשונה הוא קורא רגלך לשון יחיד וליק קדמר השנייה רגלך לשון רבים ואז או שהוא סובר כאחרים או שהוא חולק על אחרים אבל יש תנא שאומר כך ותנא שאומר כך מה שראינו שהוא אומר שתי עמות ואמה אחת תלוי אם הוא סיים אמה אחת ונמצא בשנייה שאז מותר לו להיכנס או שהוא סיים שתיים ונמצא בשלישית שאז אסור לו להיכנס לגבי מודד שאמרו אפילו אמה אחת אסור ובמשנה האחרונה ראינו את הנקמה שאומר הגעת במרחק אמה אחת יקוב הדין את ההר ואילו רבי שמעון שאומר 15 אמ מפני התויש שתי פירושים ברשי או שתמיד נתנו ספר או ו-15 אמה זה סוג של שיעור כזה שנתנו או שמציאות 15 אמה מתמאט על ידי המדידה. יפה מאוד. אדרן הלך מי שהוציאו. מזל טוב מזל טוב לכל מסיימי חצי מסכת עירובין. ועכשיו יש לנו מטלה. כל האלה תעברו כל מי שאיתנו תעברו על אנשי קשר כל החברים כל הבני משפחה ואפילו אתם עצמכם שאמרתם לעצמכם בתחילת מסכת עירובין זה כל כך מסובך. זה כל כך קשה. זה לא יקרה. אין מצב להתמיד. אין מצב להצליח. תתקשרו אליהם, תאמרו להם הנה אנחנו אוכלים אחרי חצי מסכת עירובין, מי יאכל לנו? אין מצב אנחנו נגיע רחוק, אנחנו נגמור בעזרת השם, אנחנו נמשיך הלאה. כל אלה שאמרו, "תראו, אתם עוד תראו, אתם אתם לא תגיעו, אתם לא תצליחו, זה הזמן להזים אותם. ואני מבטיח לכם דבר אחד קטן, הם עוד יהיו קיימים בהמשך. אם החברים והבני משפחה יתייאשו, תמיד יהיה את הקול הפנימי הזה שיזכיר לנו ויגיד לנו, לא, לא, לא, לא, לא, אתה עוד תתייאש. אנחנו כאן בשביל להזכיר לו, לא נתייאש, נמשיך הלאה והלאה בעזרת השם ובשם השם נעשה וגם נצליח. [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה