העמוד היומי מסכת עירובין דף מט עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף מט עמוד ב
[מוזיקה] בסת דשמיא עירובין דף מט עמוד ב במשנה מי שבא בדרך וחשכה לו והיה מכיר אילן גדר הוא מעוני להגיע לביתו ואיתו נמצא במרחק ממנו ממקום רגליו של 4000 אמה כמובן אם מקום שביטתו יהיה תחת מקום רגליו הוא לא יוכל להגיע לביטו אז הוא מעוניין לקנות מקום שביטה באמצע הדרך כדי שיוכל להגיע ממרגליו עד מקום השביטה וממקום השביטה עד לביתו אז אם הוא הכיר אילן או גדר בדרך ואמר שביטתי תחתיו הוא קבע שמקום השביטה יהיה תחתיו של אותו אילן לא אמר כלום מאחר שהוא לא קבע מקום מדויק האילן כולל את מקום הגזע את הנוף מצידו האחד של האילן נוף מצידו השני של האילן היות שהוא לא קבע איפה לכן הוא לא קנה לכאורה כלום נראה לקמן מה דעת האמוראים בזה שביטתי בעיקרו אבל אם הוא אמר שהוא שובט מקום שביטתו יהיה ממש תחת ממקום גזעו של האילן דהיינו קבע מקום קבוע מדויק מהלך ממקום רגליו ועד עיקרו 2000 ממה היות שמקום רגליו מהאילן הוא 2000 ממה ומקום שביטתו נקבע לעיקרו של אילן כמובן מקום רגליו בתוך 2000 הוא מגיע למקום השביטה ומשמה צועד לכיוון ביתו מהלך במקום עגליו עד עיקרו 2000 ממה ומעיקרו ועד ביתו 2000 אמה נמצא מהלך משחשכה 4000 ממה עד האילן ומהאילן עד לביטו אם אינו מכיר או שאינו בקיא בהלכה ואמר שביטתי במקומי זכה לו מקומו 2000 ממה לכל רוח טיסס אומר שלא דווקא צריך לומר גם אם הוא ניאור עצם עבודה שהוא ניאור ומעוניין כמובן בקניית מקום שביטה הוא קונה לעצמו מקום שביטה גם ללא אמירה 2000 ממהל לכל רוח כיצודין את ה2000 ממה עגולות הוא נמצא במרכזו של העיגול ו2000 ממה לכל רוח דברי רב חנינא בן אנטיגנוס חכמים אומרים מרובעות כטבלה מרובעת והרווח הוא ברור כדי שיהיה נזכר לזוויות כשעושים ריבוע מסביבו יש לו את הזוויות תוספת וזוהי שאמרו קניית מקום השביטה באמצעות שייה של אותו אדם שם העני מערב ברגליו לא צריך לשים פת מדובר פה במי שלא היה בידיו פת אלא עצם שייתו שמה קבע לעצמו מקום שביטה אומר רב מאיר אנו הרעיון הזה לערב באמצעות שייה אנו אין לנו אלא אני רק אני שאין לו פת אנחנו מאפשרים לו לעשות את זה רבי יהודה אומר אחד אני ואחד השיר גם אני יכול לעשות באמצעות שיהיה וגם השיר אדרבה לפי רב יהודה לכאורה זו הקניין המהודר באמצעות מקום השאייה במקום הוא קונה לעצמו מקום שביטה ולא אמרו מערבין בפת כל האפשרות לערב בפת לקנות מקום שביטה באמצעות הפת לא נאמרה אלא להקל על העשיר שלא יצא ויערב ברגליו אם עשיר רוצה הוא מתעצל הוא לא רוצה לצאת לכינו לכיבון מקום השביטה ולקנות שמה מקום מקום שביטה באמצעות שייה הוא נותן פת לשליח והשליח מניח יוצא רבי יהודה ורב מיה חולקים האם קניין שביטה באמצעות שייה היא לכולעלמה כפי שאומר רבי יהודה או רק לאני שאין לו פת כפי שאומר רב מאיר מי לא אמר כלום אמרנו שאם הוא קבע שמקום שביטתו יהיה תחת האילן לא קבע מקום מדויק לא אמר כלום מה הכוונה לא אמר כלום אומר הרב לא אמר כלום כל עיקר הוא לא קנה לעצמו מקום שביטה תחת האילן מחר שהמקום אינו מדויק בנוסף את מקום רגליו הוא איבד את השביטה במקום רגליו כלומר שהוא לא רצה להישאר שמה הוא רצה לקנות מקום שביטה אחר ממילא איבד גם את מקום השביטה תחת רגליו ממילא דאפילו לתחתיו של אילן לא מציא עזיל אין לו 2000 אמה ממקום רגליו כל מה שיש לו זה רק ארבע עמות הוא נחשב כאדם ללא מקום שביטה ושמואל אמר לא אמר כלום לביתו אבל לתחתיו של אילן מצי אזיל דעתו של שמואל שברגע שהוא אמר שהוא רוצה לקנות שביטה תחת האילן על אף שהוא לא קבע הוא לא סיים מקום מסוים ויכול להיות שהוא התכוון למקום כלשהו ואנחנו לא יודעים איפה מקום שביטה תחת האילן הוא קנה רק אנחנו נשארים בספק איזה מקום תחת האילן כוון שבעצם תחת האילן כולל בתוכו שלושה חלקים קודם כל נגיד שהנוף ארבע עמות לכל צדק לדוגמה הארבע עמות הקרובות אליו לכיוון מקום רגליו אפשר לומר שארבע עמות הקרובות הפוך מהצד השני של האילן הקרובות למקום ביתו וכן העיקרו של אילן הגזע נגיד שהוא 20 אמה אז יש פה בעצם 20 אמה שזה מקום הגזע יש ארבע עמות מצידו האחד של האילן שקרוב למקום רגליו יש ארבע עמות מצידו השני של האילן שקרוב אדרבה לצד השני למקום ביתו אנחנו לא יודעים מאיפה הוא קנה מה התוצאה הלכתית כתוצאה מה הספק הזה בא מה ונעשה את הכתיו של אילן חמר גמל העיקרו של אילן אותם 20 אמות 30 אמות ש הגזע הוא כותרו של הגזע הוא יעבה בשבילו מכשול להגיע לביתו ולמה כיוון ששמואל מעמיד באופן שהמי ממקום רגליו יש 2000 ממה כולל 2000 ממה את כל גודלו של האילן על נופיו גם הנוף הרחוק במקום רגליו נמצא בתוך ה-2000 ממילא הספק איזה צד הוא קנה באיזה נוף הוא קנה הקרוב אליו או הקרוב למקום באיתו בעצם לא מפריע לי כמו שבתוך 2000 ממה הוא קנה גם אם נבוא ונמר שהוא קנה את הנוף המרוחק ממקום רגליו והיינו מהצד השני של האילן הוא עדיין יכול ללכת ממקום רגליו עד למקום ההוא כיוון שגם הנוף ההוא נמצא במרחק של 2000 ממה ממקום רגליו אז גם אם הוא קנה מקום שביטה שמה הוא יכול ללכת ממקום ממצעותו עכשיו עד לתחתיו של הילה אבל אם הוא רוצה להמשיך משמה לכיוון ביתו והבית שמואל העמיד באופן שהבית נמצא 2000 ממה מקצה עיקרו של האילן לא כולל את עיקרו של האיל ממילא כמו שהמשנה נוקטת 2000 ממה מעיקרו עד ביתו 2000 אמה דהיינו מקצה עיקרו של האילן והקצה כמובן הקרוב לביתו יש 2000 ממה ממילא מחמת הספק אולי הוא קנה את הצד השני את הנוף מהצד השני של האילן ממילא אני אומר שהוא לא יכול ללכת כמו שאת ה-30 אמה הוא מאבד יש לו אמנם אפשרות ללכת אם הוא היה קונה את הנוף אם היה קונה מקום שביטה מתחת לנוף שקרוב למקום ביתו אז זה נכלל בתוך 2000 אמה אבל מאחר שיתכן והוא קנה את הנוף הרחוק ממקום ביתו אלא הנוף הקרוב למקום רגליו דהיינו עד קצה הזה של האילן יש לו על 2000 ממה והאילן הרי קצה השני של האילן מרוחק מביתו 2000 ממה 30 ממה של עיקרו של אילן חוצצים בין הקניין מקום השביטה לבין ה-2000 ממש של האילן של ביתו בין האילן לביתו לכן הוא לא יוכל ללכת שוב אם הוא ירצה לבוא ולמדוד ללכת לכיוון ביתו למדוד מי הנוף הקרוב לביתו אולי הוא יאכל אבל היות שמאחר הספק אנחנו לא יודעים איזה נוף הוא קנה איזה מקום שביטה הוא קנה מתחת לאיזה נוף הוא יכול להיות שחיתכן שהוא קנה בנוף הרחוק במקום ביתו מה מפריע האילן ש30 אמן נמצא באמצע בעצם מונע כמה שמקום ביתו עד לנוף הרחוק ממקום ביתו יש 2030 אמה ככ כמו שאמרנו 2000 ממד קצהו הקרוב של האילן קצהו הרחוק בתוספת של 30 אמה אז הוא יוכל ללכת משמה עד למרחק של 30 אמה לפני ביתו וזה מה שכתוב הרי נעשה תחתיו שאילן חמר גמל בא למדוד מן הצפון דהיינו אם הוא רוצה לבוא ולמדוד מכיוון ביתו צד צפון שהואכל ללכת לכיוון ביתו לא נאפשר לו מודדים לו מן הדרום אומרים אולי הנוף שנמצא בצד המרוחק קנית בא למדוד מן הדרום אם הוא רוצה ללכת במקום רגליו של עכשיו להתרחק ממקום רגליו בצד המנוגד לאילן גם את זה לא נאפשר לו מודדים לו מן הצפון שוב שיטתו של שמואל קנה הוא קנה מקום שביטה אבל מחמת הספק מחמירים עליו ולא ניתן לו מעבר לחמר גמל זאת אומרת הוא יוכל ללכת מעם מקום רגליו עד לאילן לכולו כמו שזה ודאי יש לו 2000 ממה מצד שני לביתו ה-30 אמה של עיקרו של אילן מנ בדו מלהתקרב לביתו והסיבה היא כמו שאמרנו לרב מה הסיבה באמת שלא קנה בכלל אומר רבא מהתמדב משום דלא מסיים אתרי כמו שאמרנו מקודם היות שהוא לא קבע לעצמו מקום הוא לא קנה כלל במקום שמתחת [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה