העמוד היומי מסכת עירובין דף מב עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מיכאל שיינמן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף מב עמוד ב
[מוזיקה] סית דשמיא עירובים דף מב עמוד ב בסוף העמוד הקודם ראינו את הממ של רב נחמן בשם שמואל שאומר אדם ששבט בבקעה וקנה לעצמו מקום מושב המקום משמה יש לו 2 ממה לכל רוח המקום היה ללא לא מוקף מחיצות אבל במשך השבת הגיעו נוכרים והקיפו את כל האזור כולו במחיצות כמו שאמרנו מקודם המקום נהפך לשוס ה יוחד הוא מוקף מחיצות כדי להתגבר על הבעייה של בית עתיים צריך להעמיד שהם הקיפו את זה לצורך דיורים ככה שיוצא שהמקום נחשב כריש שיוכית גמורה לגבי כל דבר ועניין אבל היות שבכניסה השבת האיש קנה מקום שביטה נגיד במרכזו של אותו מקום יש לו אמה לכל רוח ולא מעבר על אף שכרגע הוא נמצא בתוך מקום שסגור ולמדנו במשנה שכשאדם הוציאו מחוץ לתחום והניחו אותו נוכרים והניחו אותו בתוך מקום סגור לפי דעת חלק מהתנאים רבן גמליאל כל המקום נחשב כד אמות ממלה מותר לו ללכת את כל השטח הסגור כל השטח עם עמוקת מחיצות כאן שונה שמה חזל נתנו לו באמת את כל המקום מחר ולולי היקף המחיצות יש לו רק ד דמות אז אם הניחו אותו בתוך מקום מוקף מחיצות נתנו לו זכות ל ללך בכל האזור המוקף אבל כאן שאדם קנה לעצמו מקום שביטה והמקום שביטה זה 2000 ממל וכל רוח גם אם באו בשבת והקיפו אותו אני לא יכריז על כל השטח המוקף כעל מקום ד אמות אלא הוא נשאר עם מקום ה שביטה של ערב שבת שלו 2000 ממה מהנקודה שבה הוא היה בכניסת השבת ולא יקבל את כל השטח כולו כמקום ד אמות זו דעתו של רב נחמן בשם שמואל וממילא יכול ללכת ולטלטל בתוך 2000 ממה ממקום נקודת איש מושבו בכניסת השבת מעבר לתחום של 2000 ממה לכל רוח הוא יכול לטלטל על ידי יקה אבל כמובן הוא לא יכול ללכת הוא מוגבל בהליכה עד 2000 ממה מעבר לכך המקום מחשב רשו סוכית הוא יכול לזרוק שמה חפצים אבל לא לטלטל לא ללכת שמה באותו אזור רב אונה חולק ובא ואומר שהוא יכול ללכת בכל התחום שלו של 2000 ממה ממקום הושבו אבל טלטול גם בתוך 2000 ממה הוא רשה לטלטל רק למרחק של ארבע אמות ל למה כמ שמעבר ל2000 ממה הוא לא לא התירו לו לטלטל גם לא על ידי זריקה מחשש שמה הוא יזרוק לשם חפצים הוא יימשך אחר חפציו ויבוא ל ללכת שמה וזה ודאי אסור לו מאחר שהמקום שמה אסור עליו בטלטול גם המקום שבתוך ה2000 ממה נאסר כמ שהמקום פרוץ למקום האסור עליו וכמו הכלל שמקום אחד שפרוץ במקום השני שאסור עליו גם המקום הראשון נאסר ולכן על פי רבונה טלטל אך ורק בתוך ה2000 אמה רק במחק של ד אמות אז אומרת הגמרא בסוף העמוד הקודם אומ לרב נחמן לרב הונה לו טיף לו גלי דשמואל רב נחמן הרי אמר את הממרה שלו בשם שמואל הוא בא להצדיק ולהוכיח את דבריו ד תניה כבתי ד תניה היה מודד ובא אדם מודד 2000 ממה ממקום המושב שלו וקלטה מידתו בחצי העיר מותר לטלטל בכל העיר כולה להלך אסור כמו שאומרת הבריתה בהמשך ובלבד שלא יעבור את התחום ברגליו אבל לטלטל אם מדובר בעיר מוקפת מחיצות או ביום טוב מותר לו לטלטל באל מעבר ל-2000 ממה אבל אסור לו ללכת רק עד סוף התחום של 2000 ממה במים מטלטל איך הוא מטלטל במקום שהוא לא הולך לאו על ידי זריקה שהוא זורק את החפץ ממנו והלא אומר רב הונה לא על ידי משיכה לא כל הראשונים גורסים את המשפט הזה אבל רשי מביא גרסה שנאמר והכוונה היא כזאת בזריקה אני חושש באמת שמו ימשך אחר חפצו אם הוא יזרוק אל מעבר ל2000 את החפץ חשין שמה הוא יולך אחר החפץ אבל כשהוא מושך חפץ משמה איליו החפץ עדיין לא שלו רק שזה יגיע אליו ממילא אין חשש שהוא ימשך אחר חפציו קיסס מסביר קצת אחרת הוא אומר בזריקה אדם חוששים שמה הוא ילך אל כיוון החפץ שנמצא רחוק אבל כשהוא מושך את זה אליו אין סיבה בעצם שילך אל מקום החפץ בין כך החפץ מגיע לאזור שלו אומר רבונה היה מודד ובא קלטה וקלטה מידתו בחצי חצר סוף 2פ ממה ממקום מושבו זה נמצא באמצע חצר אין לו אלא חצי חצר הבינה הגמרא שהוא לא יכול לטלטל אל מעבר לכך פשיטה לא החידוש הוא לא שאין לו אל מעבר ל2000 ממה אל החצי החצר המרוחק אלא חצי החצר הראשונה כן יש לו אמה יש לו חצי חצר עינ מפשיטה למה שזה יהיה אסור א זה בתוך 2000 ממה מדתי מלי חוש דיל מתי לטלטול בכולה כמש מלן מותר לטלטל בחצי חצר כמה שאני חושש היה אבא מינה שאני אחוש אולי הוא טלטל בכל החצר כמ שמלן שלו שואל רשי לכאורה אם בעמוד הקודם אנחנו ראינו שרב הונה עוסר בעצם את כל השטח שמה הוא הטלטל אל מעבר ובגלל זה כל השטח כולו נאסר אם ככה למה כאן אני מתיר לו בחצי חצר נכון אל מעבר לחצר הוא לא מתיר לטלטל אבל בתוך החצי חצר הוא כן מתיר למה פה גם לא נבוא ונאמר שזה מקום פרוץ אל מקום שאסור עליו בטלטול ונאסר אומר רשי בלישנא אכינה אומר כך לאל מדובר במקום שלא היה בכלל מוקף מחיצות בכניסת השבת רק באמצע השבת באו נוכרים והקיפו וקמל ש מחיצה שהקיפו בשבת נחשבת מחיצה המחיצה הזאת באה להתיר את הטלטול עושה את המקום מרשו שיוכית רק כלפי המקום שאין איתו שום חשש זאת אומרת בתוך ה2000 ממה ושם אני בא ואני אומר אבל אל מעבר זה נקרא מקום שאסור לחלוטין מחיצה לא בא להתיר את השטח עבור אותו יהודי שקנה מקום שבו באמצע לא בא להתיר לו את השטח של מעבר ל2000 ממילא המקום אסור עליו לחלוטין המקום בתוך 2000 פרוץ אליו אז גם הוא נאסר אבל כאן מדובר בחצר החצר בכניסת השבת כבר היה מקום שמוקף מחיצות זה לא שעשו את זה בשבת ממילא החצי חצר שנמצאת עדיין בתוך התחום של 2000 מותרת בטלטול ולא נאסרת מחמת המגע שיש להם חצי חצר שבעצם אסורה בטלטול מחשש שמה ימשך אחר חפציו אומר רב נחמן מוד ליאונה היה מודד ובא וקלטה מידתו על שפת תקרה סוף ה-2000 ממה בדיוק מגיעים לנקודת מקום שיש שמה בית שין קיר נפל אין קיר אבל מקום מקורה אני בא ואומר שמותר לו לטלטל בתוך הבית שוב אין לו יתר לטלטל ללך בתוך הבית כמה שזה מעבר ל2000 אבל לטלטל אני לא חושש למה כמה שהתקרה סיומה של התקרה יזכיר לו כל פעם לא להימשך אחר חפציו מול תתל בכל הבית מתמה הועיל ותקרת הבית חובטת כביכול היא כאילו מזכירה לו כל הזמן שלא ימשך אחר חפצו ויכנס לתוך הבית אומר רבונה בריד רב נתן כתנאי החשש שמה ימשך אחר חפציו זה מחלוקת תנאים למד במשנה הולכו לעיר אחרת ונתנו בדיר ובשער נתנו אותו בתוך מקום שמוקף מחיצות רבן גמליאל ורב לוזר בן עזריה אומרים מהלכת כולה ורבי שוע ורב קיבא אומרים אין לו אלא ארבע אמות מה סיבת המחלוקת מילה רבן גמל רז בן עזריה דמו מהלכת כולה דלו גזרי הילוך דיר ושער תו הילוך בבקעה למה שמה הם התירו לו את כל המקום כמו שהמקום נקרא כאילו הוא נמצא בתוך מקום של ד דמות אבל לכאורה יש לחשוש אם אדם נתיר לו ללכת פה בתוך אדיר ושער אחר או שהוא עצמו פעם אחרת ילך גם בבקעה כשהמקום לא מוקף מחיצות מפה למדים שהם לא חששו התירו בדיר וסר ולא גזרו שמה יבוא לעשות את אותו דבר גם בבקה ומד הילוך תו הילוך לא גזרי הילוך בדיר ושער תו הילוך בביקה לא גזרי טלטול אטו הילוך גם לא גזרי אז גם במקום שיש חשש שאם נתיר לו ל שמה הוא גם ימשך אחר חפצה ויילך שני התנאים האלה סוברים שלא גזרו ורבי שוע ורב עקיבה אומרים אין לו אלא ארבע אמות מה הסיבה גזרי הלוך דיר וסרו הילוך דביקה ומד הילוך אתו הילוך גזרי טלטול אתו הלוך נ מגזרי הגמרא הבינה כרגע שהמחלוקת בין רב גמליאל רבי לוזר בן עזריה ורבי יהושע במשנה שלנו הם התירו בדיר ושער ללכת כל הדיר ושר כמקום ד'' אמות או לא נובע מהחשש ש ידמה לבקעה האם גזרינן אתו בקעה או לא גזרינן וכמו שרואים אותם שמה חולקים אם גזרינן הילוך של דיר וסער ט או הילוך של בקעה אותו דבר יש צעד להגיד שהם חולקים גם האם יש חשש שמה ימשך ויש סיבה לגזור איסור טלטול אטו איסור הילוך אומרת הגמרא מיניי לך שזה באמת הסיבה במחלוקת דילמה כלו גזר רבן גמליאל ורב לוז בן עזר הילוך ושר ודיר תו הילוך בקעה עני מילה ם בשני מקומות הן ודאי שהם לא גוזרים כמה ש דיר וסר זה מקום שרואים שהוא מוקף מחיצות בקעה היא לא מוקפת מחיצות אין סיבה שנגור זה אטו זה אבל טלטול אטו הילוך ד מקום אחד הוא מדובר באותו מקום אני מטיר לו רק לטלטל ואני עוסר עליו בהילוך מה אמנה ממני מה יבטיח בידי שהוא לא ילך גם אחרי החפץ החינמי דג זרי גזרה שמה ימשך אחר חפצו וכן להפך ורבי שוע ורב קיבא נמי ממי ד משום ד גזרי מניי לך שהסיבה שהם אוסרים את ההילוך בתוך כל אדיר ושער זה משום גזרה אטו ביקה דילמה משום דקסבר כר מינן כל הבית כולו כארבע מוד דמי אני מי לאחד שבט באוויר מחיצות מבעוד יום מתי אני בא ואני אומר שכל העיר נחשבת כד כד אמות או כל הבית כששבתי שמה שמה קניתי את מקום השביתה אני אומר כל הבית נחשב כד אמות אבל כאן ש בכניסת השבת הרי הוא היה במקום שביטה אחר רק הוציאו נוכרים והביאו אותו למקום כזה אבל אך דלא שבט בעבור מחיצות מבעוד יום לא המקום לא נחשב כד לדמות עבור אלאם כן הוא שבט שמה בכניסת השבת אומ הרב ראינו את רבם גמליאל ושאר התנאים חולקים בשתי מקומות גם בדיר וסר האם הוא יכול ללכת כל הדיר וסר וכן בספינה לכאורה אותה מחלוקת פה ופה האם אני אומר שאדיר וסר נחשבים עבורו כמקום ד אמות ולכן הוא יכול ללכת את כולה וכן פינה גם שפינה מוקפת מחיצות או לא אומר רב הלחתה כרבן גמליאל גם בדיר וסער וגם בספינה ושמואל אמר הלכת כרבן גמליאל בספינה אבל בדיר ושער לא בדיר ושר הם הלכה לא כמותו ושמה תהיה הלכה כרבי ישוע שאוסר את ההילוך בכל ה דיר וסר אומרת הגמרא דקול אל מ מית הלכה כרבן גמליאל בספינה לפי כולם בספינה וד הלכה כמ בדיר וסר מחלוקת המוראים מה הי טיימן אומר בא הועיל ושבט באוויר מחיצות מבעוד יום בדיר וסר הרי הוא לא היה בתוך הדיר וסר בכניסת השבת הרי הוליכו אותו נוחים הוליכו אותו ושמו אותו שמה ממילא בכניסת השבת הוא לא שבת באוויר מחיצות לכן זה לא יועיל לו להחשב את המקום כדאי לדמות אבל הספינה מכניסת השבת הוא נמצא בתוך הספינה זה נכון אמנם שהספינה מטלטלת על גבי המים והתרחקה ממקום מאירו מאיפה שהוא עלה על הספינה מקום שהוא היה אולי בתחילת השבת שהוא שמקום שהספינה שעתה שמה אבל הוא עצמו נמצא בתוך ספינה וזה נחשב בכניסת השבת הוא היה בתוך אוויר מחיצות אמנם הוא נקרא שהתרחק מהתחום כמ שהתחום נקבע לא על פי הספינה אלא נקבע על פי המקום שממנו הוא הוא שעה עם הספינה בכניסת השבת אבל על אף שהוא התרחק ממקום ישובו הוא התרחק מעבר לתחום אבל הוא כל הזמן שעה בתוך אוויר מחיצות של הספינה זה תירוץ אחד של רבא רב זירה אמר הועיל וספינה נו לתו מתחילת ארבע ומנחת בסוף ארבע רשי אומר בפירוש העיקרי כשאדם מרים את הרגל בתוך הספינה ורוצה לפסוע ומניח את הרגל הוא כבר נמצא בארבע עמות אחרים ו ממילא כל שנייה ושנייה כל כל נקודת זמן הוא נמצא בבע עמות אחרים וזה ארבע עמות ד אנחנו נותנים לו כל הויכוחים נותנים לו את כל אדיר ושר שיחשב כארבע עמות אבל כל פעם הוא נמצא כאילו הוליכו נוכ לעוד מקום לעוד דמות חדשים ועוד דמות חדשים לכן אני בא ואני אומר שבאופן כזה מותר לו ללכת את כל הספינה מי בניו איק בניו שנפחו דופני ספינה לפי רבא שכל ההיתר בספינה ופסיקת הלכה כפי רבן גמליאל שמותר ללכת שמה זה כיוון שהוא נמצא בתוך התפנות של הספינה מה קורה אם תפנות הספינה נפלו במהלך השבת הוא לא נשע שמה בתוכם אינאמי קופץ מספינה לספינה שוב הוא לא נמצא בתוך המחיצות שבהם הוא שוט הוא שוט בתוך מחיצות הספינה הזאת ועכשיו הוא בספינה אחרת לכן אני בא ואני אומר רבא ורב זרא חולקים מה הסיבה ש בספינה כולם מסכימים מרבן גמליאל שמותר לו ללכת ולצעוד בתוך הספינה על אף שהיא גדולה מד לדמות למה או כיוון שהוא שעה כבר בכניסת השבת בתוך המחיצות או כיוון שהוא כאילו כל נקודת זמן כל רגע כל פסיעה נמצא במקום דל אדמות חדשות ולכן הוא כל פעם מקבל זיכוי זכות ללכת בדל אדמות חדשות א אומרת הגמרא מיתי מה ברב זיר מתמה לא אמר כרבא למה הוא לא מתחשב בזה שהוא היה נמ שעה בתוך המחיצות אמר לך מחיצות של אוניה לא נעשו כדי להות להקיף את האוניה אלא כדי להבריח מים עשוייות המטרה היא רק להבריח את המים שמים לא יכנסו הם מחיצות שנעשו כלפי חוץ ולא כלפי פנים לכן אני לא יכול להכריז עליו כשבת במקום מחיצות ורבם מית ללא אמר כרב זירה הנושא של הליכת ד דמות כל הזמן מהלכת כול מללא פליגי כי פליגי בש עמדה כשהספינה הולכת זה נכון שכל פעם שהוא מניח את רגלו מחדש הוא נמצא בד אמות חדשות בעולם אבל אם הספינה עומדת ומשנה מדברת גם מ ספינה עומדת לכאורה ההיתר הזה אין לו בהמשך הגמרא מוכיחה באמת את דעתם של רבא ורב זירה ה [מוזיקה]
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה