העמוד היומי מסכת עירובין דף מב עמוד ב
העמוד היומי בגמרא תלמוד בבלי מסכת עירובין מבית "דרשו" עם הרב מנחם דריימן שליט"א, העמוד היומי בהבנה ובבהירות ומתיקות התורה
לשיעורים נוספים באתר דרשו: http://www.dirshu.co.il/
העמוד היומי מסכת עירובין דף מב עמוד ב
[מוזיקה] דף מב עמוד ב ככאלו שאוחזים בדף מב אתם בטח מכירים את העיקרון את העניין הזה של הגמרא כל כך הרבה פעמים להצמיד מחלוקות המוראים ולומר הסברות הללו הם לא סברות שלהם כבר נחלקו בזה תנאים וא לקחת תנאים מתקופה מאוחרת ולומר תנאים מתקופה מוקדמת יותר נחלקו מה העניין מה הרציונל מה באמת עומד מא ור בפרט שלפעמים זה נעשה כמו בעמוד שלנו בצורה קצת לא כל כך מתאימה היום אנחנו נראה לוקחים מחלוקת המוראים שראינו אתמול כבר נפרד נדבר עליה ואומרים אולי זה תלוי במחלוקת הנאים שנראה היום וזה לא כל כך נראה מתאים זה ממש לא טועם הסברות שונות המיקומים שונים הדעות שונות ובכל אופן הגמרא מנסה להצמיד אותם מיד אחרי שהיא מנסה היא כמובן דוחה ואומרת ממש לא יש הבדל הבדל נראה לעין הבדל מאוד משמעותי בין שני המקרים וכדומה ולכן זה לא דומה אבל מה עניין יתכן לומר עליו שהמחלוקת האלה באמת הם על דברי תורה והם נעשים בצורה טובה שכידוע המחלוקת שהיא לשם שמיים זה בצורה טובה זה נעשה באווירה טובה נשארים חברים נשארים ידידים נשארים מכבדים בכל אופן דחוף לגמרא כמה שיותר לצמצם את המחלוקות כדי לרמז ולומר לנו שהפרו בינינו גם כשהוא בדברי תורה הוא לא מבורך כל שכן כשהוא בדברים אחרים שהרבה פעמים אנחנו לא כל כך נזרים ומגיעים למצב של פירוד לכן הגמרא אומרת לא אנחנו מנסים כמה שיותר להתאים את המחלוקות ולומר לא נוצרה כאן מחלוקת חדשה זה הכל על בסיס הישן על בסיס הקודם 70 פנים לתורה אפשר לחלוק אבל הגמרא מנסה כמה שיותר לצמצם ולמעט ושזה יהיה בעזרת השם מוסע השכל גדול לכולנו ואנחנו מתחילים בסיעתא דשמיא דף מב עמוד ב מתחילים בדף מב עמוד א למטה שתי שורות מלמטה אמר לרב נחמן לרב הונה בעצם בוא נסכם שנייה מה ראינו אתמול מה היה מחלוקת המוראים מדובר בבן אדם ששבט בבקעה במקום מאוד מאוד גדול שאינו מוקף מחיצות ושמה יש לו 2000 לכל רוח נפלא הגיעו גויים הקיפו את כל איפ שהוא נמצא זאת אומרת במרחק גדול יותר מ2000 אמה בוא נאמר מרחק 3000 אמה ממנו הקיפו את כל אותה ביקה במחיצות מה קורה האם מותר לו ללכת לטלטל אמר רב נחמן כך ללכת מותר לו ור רק עד 2000 ממה לטלטל באותם 2000 ממה מותר לו כרגיל כך אמר רשי אמנם תוספות חלק על זה אבל מעבר ל2000 ממה אסור לו ללכת וגם הטלטול הוא רק על ידי זריקה כיוון שאסור לו ללכת מותר לו רק לזרוק לשם או למשוך משם ולא ללכת ולטלטל הגיע רבונה ואמר לא מותר לו לטלטל רק באותם ארבע אמות שבו הוא נמצא שימו לב לא רק שב 2000 אמה אסור לו לא רק שמחוץ ל2000 אמה אסור לו גם באותם 2000 אמה אסור וראינו אתמול את הסברות אומרת הגמרא הקדושה זה המחלוקת רב נחמן ורב הונה סידרנו אותם פותחת הגמרא ואומרת פותחת הגמרא היום אמר לרב נחמן לרב הונה לטיף לו גלי דשמואל אל תחלו על שמואל ששמואל התיר לטלטל על ידי זריקה נתניה כבת יש לנו ברייתא שאומרת כמוהו ד תניה מה קורה אדם שהיה מודד ובא וקלטה מידתו בחצי העיר אדם לדוגמה הניח עירובי תחומים בשבת הוא סופר את ה-2000 אמה כמו שאנחנו יודעים שאפשר לספור 2000 אמה על ידי 2000 פסיעות כי פסיעת אדם בינוני היא אמה הוא מגיע וקלטה מידתו בחצי העיר באמצע עיר אחרת הוא נכנס לתוך עיר ושמה בדיוק בטבורה של העיר באמצע הרחוב שם נגמר 2000 ממה מותר לטלטל בכל העיר כולה ושימו לב ובלבד שלא יעבור את התחום ברגליו אסור לו להמשיך ללכת אפילו עמה אחת מעבר ל2000 עמה ואם תשאלו אותי רגע אבל הוא בתוך העיר נכון עיר שכול המחיצות זה יעיל דווקא למי ששובת שמה מראש כן או למי שובט שמה מראש או לדוגמה שהוא נכנס לשמה ראינו באיסור שנוחרים הכניסו אותו וכדומה אבל לא במקרה שהוא הגיע לשם על ידי תחומו ויש לו 2000 מה זה לא שהוא בן אדם מסכן כן אם אתם זוכרים ראינו את העניין הזה מי שיש לו ארבע ממות אפשר אולי לפנק אותו בכל העיר אבל הוא יש לו את כל ה2000 ממה ולכן אומרים לו תשמע הגעת אליך העיר זו מידתך ויותר לא אז בלבד שלא עבור את התחום ברגליו אבל מותר לטלטל בכל העיר מותר לטלטל גם מעבר למקום ששם תחום השבת שלו במי מטלטל מגיע רב נחמן ואומר מה יתכן בוא נסביר את הבריתה לאב עלי לידי זריקה הוא עומד בתוך ה בתוך התחום זורק למחוץ לתחום אם כן אתה רואה ראייה שגם מעבר ל2000 אמה מותר לטלטל כדברי רב נחמן בשם כמו ששמואל אמר ולא כמו רב הונה אומרת הגמרא מהר רב הונה מה פתאום לא על ידי משיכה את זה סתם אגב רשי לא גורס בכלל את האמר אבונה את התירוץ הזה בוא נביא את הלשון המדוייקת של רשי רשי אומר לא במשיכה לא גרסינן זאת אומרת את כל האמר רב הונה לא על ידי משיכה הוא לא גורס אבל הוא כן מקיים את זה בשביל מי שגורס לדוגמה אנחנו שכך כתוב בגמרא ורשי כן אומר שאפשר לקיים את זה למי שרוצה אז בוא נענה את התשובה אמר רבונה לא על ידי משיכה מה שהברית מתירה לטלטל בכל העיר זה דווקא על ידי משיכה זאת אומרת כך כשאתה עומד במקום שמותר לך לעמוד בו ומושך חפץ מתוך העיר אליך זה מותר מה שאסור זה לעמוד איפה שאתה נמצא ולזרוק אל תוך העיר למה כי כמו שראינו אתמול רב עונה כל הבעייה שלו זה שם הי משך אם תתיר לו לטלטל אולי הוא ילך מתי אני יכול לגזור שמה ימשך כשאני זורק חפץ אל תוך העיר אבל כשאני מושך חפץ כשאני מתעסק עכשיו בלהביא אותו מתוך העיר אליי אין שום סיבה שאני אצא אין שום סיבה שאני אמשך ולכן הוא לא גוזר מביאה הגמרא די נוסף אמר אבונה היה מודד ובא אדם מעודד 2000 אמה ומגיע לראות איפה כלה ה-2000 אמה שלו וקלטה מידתו בחצי חצר אמצע חצר הוא נכנס חצי בתחומו חצי לא אין לו אלא חצי חצר רק החצי חצר שבתוך התחום זה מה שמותר לו ויותר מזה אומר רשי זה מה שמותר לו ללכת לטלטל כך או לפי פירוש אחד ברשי לטלטל אסור לו כלל ללכת מותר לו בחצי חצר ובחצי השני בכלל אסור שואלת הגמרא פשיטה ברור שאסור שבחצי השני שזה כבר לא מידתו זה כבר לא 2 ממה שלו כבר ראינו את הדין הזה שההיקף לא נותן לך את האישור ללכת הם געת אליו באמצע שבת על ידי 2 אמה ואם כן מה חידושו אומרת הגמרא אימה החידוש הו יש לו חצי חצר זה שאסור ללכת בחצי החצר שמחוץ לתחום זה באמת פשוט החידוש הוא שמותר לו ללכת בחצי החצר שהיא בתוך התחום שואלת הגמרא נ מפשיט זה הרי בתוך תחומו בתוך תחום 2פ אמה אין שום סיבה בעולם שנאור לו אונה הגמרא כן יש חידוש מהו חושי טלטולה בקולה אולי אני יכול לומר רגע אני חושש הוא יבוא לטלטל בהכל ככיוון שההוא כבר נ לחצר הוא כבר לא ישים לב גם שמלן אומר תשמע פשוט מאוד על פי דין מה שבתוך התחום מותר לך מה שמחוץ לתחום אסור לך זה מה שהוא רוצה לחדש לנו שמה שבתוך התחום מותר ואני לא חושש שמה הוא יגרר חוזרת הגמרא ל המחלוקת בין רב נחמן לרב הונה אמר רב נחמן מודה ליונה הוא קרא לו כך כיוון שהוא היה בן גילו הוא היה חברו היה מודד ובה וקלטה מידתו על שפת תקרא מותר לטלטל בכל הבית נכון שבעיקרון רב הונה אומר שבמקום שכלי התחום שם רק עד שם מותר ללכת ואסור לך לטלטל מעבר אפילו על ידי זריקה אבל אומר רב נחמן תקשיב טוב אם הוא קלה ובדיוק בהשגחה פרתית מדוייקת ומדוקדקת 2000 אמה הסתיימו בדיוק על פתח בית באותו מקום שמתחיל הבית שם הסתיימו 2000 ממה אומר אב נחמן כאן יודע ליונה שמותר לטלטל בבית על ידי זריקה מדובר שלבית אין כול חיצוני נפרץ כל קטלו החיצוני זאת אומרת מאיפה שנגמר התחום שם מתחיל הבית זה לא שיש כאן איזה פתח אלא שם בעצם תקרתו של בבית כי הכותל פרוץ אין כותל שם יהיה מותר תאמה הועיל ותקרת הבית חוותת כיוון שיש לי כאן את התקרה של הבית שאותה אני יכול לדמיין כאילו היא יורדת ואז מה ואז יש הקר וברגע שיש הקר הבן אדם לא יגיע להיגרר לשם הוא קולט רגע התחום שלי נגמר כאן יש כאן תמרור יש כאן עצירה יש כאן מחסום מה הוא תקרא את הבית ולכן הוא יהיה לו היקר הוא יזכור הוא יכיר איפה המקום שבו מסתיים התחום ולכן הרי כמו שראיינו כל הבעייה של רבונה זה חשש שמה הוא יבוא להימשך ברגע שיש לי את המרור בוק סטופ עצור הוא לא יבוא להימשך ולכן מותר ממשיכה הגמרא ואומרת עכשיו כמו שאמרנו בהקדמה בוא ננסה לומר שהמחלוקת בין רב הונה לרב נחמן זה מחלוקת תנאים אמר רב הונה בריד רב נתן זה כמובן ככל הנראה לא אותו רב הונה בפרט שאף פעם לא מביאים אותו בשס בשם בריד רב נתן זה רב הונה אחר כתנאי המחלוקת הזו היא מחלוקת תנאים הולכו לעיר אחרת ראינו את זה במשנה ונתנו בדרו בשר גויים לקחו בן אדם בעל כורכו הוציאו אותו מחוץ לתחום שמו אותו בתוך עיר אחרת שיש עכשיו היקף מחיצות סביביו או בדיר או בשער רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה אומרים מהלכת כולה כי ברגע שזה מוקף מחיצות הכל נחשב כמו ארבע האמות האישיים שלו שברור שמותר לטלטל ומותר לטלטל בהכל ואילו רבי יהושע ורבי עקיבא חולקים ואומרים אין לו אלא ארמות רק את אותם ארבע עמות שנותנים לו של מקום מושבו מה אליו אומר רבונה בר נתן רבן גמליאל ורבי אלזר בן עזריה ד אמרו מהלכת כולה למה דלא גזרו הילוך דיר וסר עו הילוך בביקה הם אמרו כך בדיר וסר מותר יש הקף ואני לא חושש אתו הילוך בביקה שביקה אין מחיצות ומיד הילוך אתו הילוך לא גזרו טלטול אתו הילוך לא גזרו כשם עכשיו שימו לב איזו החלאה מעניינת איזו אנלוגיה מפתיעה כמו שלגבי דיר וסער כשאתה נמצא הם אמרו מותר לך ללכת כי יש מחיצות והם לא חששו שיבואו אנשים ויגידו שגם בבקעה מותר עליו שאיין מחיצות אותו אותו דבר טלטול אטו הילוך לא גזרו גם אני לא יבוא הרי כל הרעיון של רב הונה זה לגזור טלטול אטו הילוך אל תטלטל מעבר ל2000 אמה על ידי זריקה כי אסור לך ללכת שם פה אתה רואה שאם הם לא גוזרים דיר וסר אתו ביקה כנראה הם גם לא יגזרו טלטול עטו הילוך ואילו רבי יהושע ורב קיבא שכן גוזרים ד אומרים אין לו אלא ארבע עמות ולמה מבין רב הונה ככה הוא מסביר רב הונה ברנתן גזר הילוך דיר ושער אתו הילוך דביקה הם אומרים אל תלך כאן שמה תבוא להקל ב ומד הילוך אתו הילוך גזו טלטול או הילוך נמי גזו וכאן יש לנו מחלוקת תנאים שרוצים רבונה ברנתן רוצה להשוות אותה באופן מלא למחלוקת של רב הונה ורב נחמן כמו שהם כמו שהתנאים רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה לא גוזרים אותו דבר רב נחמן לא גוזר וכמו שהתנאים האחרים שזה רבי יהושע ורבי עקיבא כן גוזרים ככל הנראה כך סובר רב הונה וגוזר אומרת הגמרא ממש לא וכמו שכל אחד שטיפ טיפה יקשיב ומעבר לכך טיפ טיפה תרק ז אמר מיד מה השוואה ממה היא דיל מקילו גזרי רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה הילוך שר ודעתו הילוך בביקה אתה יודע מה הסיבה שהם לא גזרו אנמי לאטם דשני מקומות הן זה שתי מקומות שונים לחלוטין אין שום סיבה בעולם שאדם שרואה שאני מתיר בדיר ושר ילך ויתיר בביקה הוא קולט שזה שתי דינים שונים לחלוטין אבל טלטול אתו הילוך ד מקום אחד הוא אך אנמי ד גזרו טלטול אתו הילוך הכל בתוך ביקה כמו שאמרנו הרי מה היה המקרה היה בביקה הגיעו והקיפו 2000 ממה שמותר לו ללכת מעבר ל2000 ממה אסור לו ללכת ואז אני אומר לך אל תטלטל שמה תבוא ללכת זה הרבה יותר הגיוני אחי נמי ד גזרו ולמה כמו רבונה גזרה שמים אשר אחר חפצו בשתי מקומות יש רק בעיה שאנשים יבואו והתבלבל אנשים יבואו ויאמרו כמו שאטר כאן אתה מתיר כאן זה הם לא חוששים אבל שאותו בן אדם לא יזכור ויימשך אחרי זה שמותר לו לטלטל הוא יבוא וגם ילך זה אני ברור חושש אז ממש לא דומה ולא כמעט וממשיכה הגמרא ואומרת וגם גי גם רבי יהושע ורב עקיבא נמי ממ משום גזרו מי אמר שהסיבה שלהם זה כיוון שהם גוזרים ואז אתה אומר לי אם הם גוזרים שם הם יגזרו גם טלטול הילוך דילמה פשוט מאוד זה לא גזרה זה מדינה משום דכס כי אמרינן כלל הבית כולו כדמי הנמיך דשבת באוויר מחיצות מבעוד יום אבל איך דלא שבת באוויר מחיצות מבעוד יום לא פשוט מאוד ראינו כבר את הסברה הזאת בשביל להחשיב את המקום כולו כבית כן כשהוא מוקף מחיצות כעיר אוכ ושר זה דווקא אם שוטת שמי בעוד יום ברגע שלא שוטת זה פשוט לא נחשב ההיקף הזה לא משחק הוא לא רלוונטי ולכן אסור לך מדינה לא איזה גזירה טו ביקה או משהו מדינה אסור לך אבל לגבי גזירה יכול להיות שגם כאן הם לא גוזרים גם בדיר ובקה גם בבקה ה הם לא יגזרו לא טלטול אטו הילוך ולא שום דבר כזה אז אין לך ראייה ממש לא יש מחלוקת אחת של רב אונה ורב נחמן במשנתנו בסוגייתנו ומשנת יש מחלוקת בין התנאים מחלוקת אחרת לחלוטין מה ור אם שמו אותך שם אם יש לך את הארבע אמות שלך בלבד או שיש לך מעבר אבל המחלוקת כלל לא קשורה בגדול סיימנו את המחלוקת בין רב אונה ורב חסדא עכשיו הגמרא עוברת להתמקד במחלוקת שראינו במשנה הבאנו אותו הרגע אחד גיסה עומדים ך רבי אליעזר ורבן גמליאל ואומרים ברגע שנכנסת למקום מוקף בשבת מותר לך להלכת כולו ומעיד ח גיס יש לך את רבי יהושע ורב עקיבא שאומרים לך ארמות ותו לא במשנה ראינו את ה הצמדנו לזה סיפור ארבעת התלמידי החכמים האלה היו בספינה שבת וספינה זה אותו רעיון בדיוק כיוון שהיא חורגת מההיקף מהתחום 2000 ממש שהיית בערב שבת כרגע היא נמצאת מרוחק משם אומרת הגמרא רבן גמליאל ורבי אליעזר לכו בכל הספינה כיוון שהכל זה אותם מחיצות ואילו רבי אלעזר רבי יהושע ורבי עקיבא לא זזו מארבע אמות שלהם והגמרא מוסיפה כיוון שרצו להחמיר על עצמן בזה נטפל בעזרת השם מחר מה זה רצו להחמיר על עצמם אבל עכשיו בוא נראה מה ההלכה אמר רב הלחתה כרבן גמליאל בדיר ושר ו בספינה בין בדיר ושר ובין בספינה באמת מותר לבן אדם ללכת את כל ההיקף ואילו שמואל חולק ואומר מה פתאום לכת הקבן גמליאל רק בספינה בדיר ושר לא בדיר וסר אם אדם מזדמן לשם ס הוציא אותו בעל כורחו וכדומה לא היה לו דעת כל המקרים שראיינו במשנה והוא הגיע לשם אסור לו ללכת יותר מארבע אמות אומרת הגמרא דכולה עלמ מית בן רע ובן שמואל הלכה כרבן גמליאל בספינה מה הי טעמה מה באמת הטעם ש בספינה ברור אתה אומר לי שמותר להלך בהכל נחלקו בזה המוראים אמר אבא הויל ו ד באוויר מחיצות מבעוד יום כיוון שאתה נמצא באוויר מחיצות הספינה נכון שהספינה זזה אבל אתה נמצא כל הזמן בתוך אוויר מחיצות הספינה ולכן מותר ושונה מדיר ושר ששמה נחתת שם בערב שבת הצנחת שם על ידי גויים וכדומה בספינה את הנמצא מערב שבת ולכן מותר רב זירא אמר טעם אחר הועיל וספינה נטלת מתחילת ארבע ונחתו בסוף ארבע הספינה היא כל הזמן בתנועה מתמדת היא כל הזמן טסה היא לא טסה במרחק ארבע עמות לשעה לשנייה כלל רגע שאתה עוקר רגליים והולך ד אמות אז כאן רשי מגיע ואני ממליץ לכל אחד לראות רשי בתוכו ונותן שלוש פירושים נפרדים למה שאומר רב זרה הפירושים אפילו קצת סותרים אחד את השני פירוש אחד אני מתחיל עם הפירוש השני הוא מנסה לומר שכשהיה נוסד לכיוון מזרח אתה הולך לכיוון מערב על ידי זה יוצא שלא זזת ממקומך הו מיד וחה את הפירוש הזה גם בעיניים שלנו לא שני נותן חלילה ציונים ואנחנו חולים להשיג על דבריו של רשי הפירוש הזה נראה לא כל כך הגיוני ואז הפירוש הראשון אומר אומר אין לו ד'' אמות כיוון שהספינה זזה כל הזמן הוא לרגע אחד לא קונה ד'' אמות וזה לא נקרא שהוא עוקר מד אמות כי פשוט אין לו פירוש שלישי שהוא נגטיב לפירוש הראשון אומר בדיוק להפך כל רגע ורגע יש לו ד' עמות חדשות כי כל שנייה ספינה מתקדמת וקובעת שביטה במקום אחר ואז יש לו את ה-400 החדשות ו-400 החדשות ואז כשהוא הולך בכל הספינה הוא אף פעם לא חרג רמות שלו אתם מכירים ראיתם פעם מצלמה צילמתם פעם ניסיתם עוד לפני שאתם מצלמים שאתם לוחצים על מקש של הצילום יש איזה ריבוע שמתמקד על הפנים של הבן אדם מכירים את זה ואם הבן אדם זז הריבוע הולך יחד איתו זז לשם הריבוע הולך יחד איתו זה הדימוי שהבנתי פה על הפירוש אולי היציב יותר של רשי ושוב סליחה מי אני בכלל אבל לפי הפירוש הזה כל רגע שהוא הולך כל מקום בספינה נוצרו לו ארבע עמות חדשות סביבו ולכן מותר לו כך אומר רב זירה שואלת הגמרא מה בניהו מה הההבדל בין רבא לרב זירה איפה יהיה נפקא מינה להלכה אונה הגמרא הי כ בניהו שנפחת דופני ספינה שאין עשרה טפחים בדופן הספינה כבר מבעוד יום רבא שכל ההסתמכות שלו זה על דופני הספינה בכזה מקרה לא יתיר אבל רב זרע שמדבר על התנועתיות של הספינה יתיר גם בכזה מקרה הנמי קופץ מספינה לספינה שהוא לא נמצא באותה ספינה שבה הוא קנה את השביתה לפי רבה מה שמעניין אותי זה בערב שבת שהיה כאן מחיצות ואם הוא עבר למקום אחר אז המחיצות לא משחקות כרגע והם לא נחשבות הם לא יכולות לעשות את הכל כרשות אחת ויהיה אסור לו ללכת ארבע יהיה אסור לו לצאת מרבע עמות אבל לפי רב זרא גם כשהוא קפץ מספינה לספינה כרגע היא ניידת היא בתנועתיות והטעמים שלו עדיין קיימים אני לא אוהב לעצור באמצע אבל ההמשך קצת ארוך וגולש לעמוד של מחר ואנחנו צריכים להשאיר גם למחר תורה תורה ללמוד ולכן כאן נעבור כאן נסיים ונסכם התחלנו עם המחלוקת של אתמול בין רב נחמן לרב הונה ניסינו להביא ראיה מאדם שנכנס לעיר וקל תחומו בחצי העיר ושם כתוב מטלטל בכל העיר הבנו על ידי זריקה ורב עון הדחה ואמר שמדובר על ידי משיכה ובזה אין חשש היה מודד קלטה מידתו בחצי חצר ברור שאין לו טלטול והליכה בחצי חצר השנייה החידוש הוא שיש לו הליכה כך אומר רשי הפי הפירוש הראשון בחצי החצר הראשונה ולא חוששים שהוא ימשך מעבר לתחומו רב נחמן מגיע ואומר רב אונה מודלי במקרה שיש בית שיש הקר שיש תמור בוק שהוא לא יבוא לעבור אותו לכן אם בדיוק יש שם בית מותר לטלטל על ידי זריקה רבונה בריד הבנתן מנסה להצמיד את המחלוקת המוראים למחלוקת תנאים כמו שראיינו במשנה לגבי דיר וסר שרבי יהושע רבי עקיבא עוסים ואומרים ארבע אמות בלבד ורבן גמליאל ורבי אלעזר אומרים שאפשר ללכת את כל ההיקף הוא אומר כמו שהם רבי אלעזר רבי אלעזר ורבן גמליאל לא גוזרים דיר ושר אתו ביקה כנראה גם לא הילוך אתי טלטול ולהפך ברבי יהושע ורבי עקיבא דחתה הגמרא ואמרה ממש לא זה לא עניין שלגו זאת אומרת כך רבי אלעזר ורבן גמליאל שלא גוזרים יתכן כיוון שזה בשתי מקומות אבל במקום אחד הם כן נגזרו ולהפך גם רבי עקיבא ורבי יהושע שמחמירים יתכן פשוט שזה מדינה כיוון שאם לא שבדת אין לך את כל ההיקף אבל לעניין גזירה הם לא גוזרים הלכה הבנו כרבן גמליאל או גם בדיר וסר או רק בספינה למה בספינה רבא אומר שבת באוויר מחיצות רב זר אומר כיוון שהספינה ניידת הסברנו רחבה את שלושת הטעמים של רשי והחילוק ביניהם מה קורה אם נפחו דופני הספינה או אם הוא קפץ מספינה לספינה מחר נמשיך בעניין זה בסיעתא דשמיא בהצלחה רבה מחכה לכם [מוזיקה] מחר ש
לצפיה בתכנים נוספים:
נהנתם? יש לנו עוד תוכן משובח באתר
רוצים ללמוד דף יומי בגמרא? לחצו כאן ללימוד הדף היומי
רוצים ללמוד על פרשת השבוע? לחצו כאן לשיעורי תורה על הפרשה
רוצים ללמוד מתוך ספרי הקודש השונים אונליין? לחצו כאן לקריאת ספרי קודש
צריכים לשאול רב שאלות בהלכה או הנהגה? שאל את הרב שאלות בכל התחומים
רוצים להתפלל? תפילות חובה ורשות? לתפילות חובה, רשות וסגולות
רוצים לברך ברכת המזון? לקריאת ברכת המזון בנוסח עדות המזרח או אשכנז
נוסעים ממקום למקום? לחצו כאן כדי לקרוא תפילת הדרך או תפילה לטיסה